MITSUBISHI SPACE GEAR 2.0 GLI Nieuwe Hyundai Motor Wederom nieuwe Nissans voor Vitron Schoonmaakdiensten ïj \en Andere dimensies I UKI M )pel BURG id Automobielbedrijf Kluitmans b.n =13? DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1995 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 5 pagina 2 ver box M?? leefreen dergelijk model in ht jen. ron. Ut IWMUT douche, >g- N.-Br. Foto: M. v. leisel van Vition B.V. neemt de nieuwe auto's in ontvangst van F. Denissen. ce I spec tischc Mitsubishi Space Gear 2.4 GLSi staat klaar voor 'n proefrit. ze uit sr dan auto's 112.000 km 86.000 km ....126.000 km 17.000 km 62.500 km i68.000 km 89.000 km 114.000 km 95.000 km 37.000 km ....109.000 km 23.000 km 47.800 km 52.000 km 21.000 km 55.000 km ■gen maakt. ;me OK TEIT ■EL G BV 3-355655 65.000 km ....104.000 km 110.000 km 92.000 km 12.700 km 13.500 km 13.700 km 7.700 km 10.000km 3.200 km 19.700 km 16.200 km 10.700 km 14.250 km Del veel pers APV vind Heti toeganl wat bet- worden. jammerdal de basis GL-ver volledig benut 1 Space stoelen chterbank. De reeft exact maar heeft luminium ixigen van lische rktie en de meest i wij in rende ter en laai ing. Space laadvloer :e gebruiken rdere versies Haarendijk 6a 5076 TM HAAREN Tel. 04117-1360 IWJAAR 1992 1991 1991 1992 1993 1993 1993 1989 1989 1991 1992 is het ijver dan bij het osserie. Hierdoor jn een uitstekende Kapt. Hatterasstraat 11 5015 BB TILBURG (Ind. Loven) Tel. 013443330 1991 1990 1992 1990 1990 1994 1992 1992 1992 1991 1989 or het Aluminiui restoring nodig i 4, inclusief de ku n de noodzakel" jminium heeft v. toproduktie een rdere proje ing lUtOi weggeklapt, zodat van de ruim 2 meter lange 1c slechts een deel te g< is. Pas bij de duura^, automobiel tot een waar genoege De nieuwe Vanette is een moderr bedrijfswagen met handige gebruiksmogelijkheden die als eerste bedrijfswagen in Nederland voorzien is van standaard airconditioning, een voorziening die uiteraard ook op de Maxima GX tot de standaarduitrusting behoort. Vitron kiest voor Nissan Denissen vanwege de uitstekende kwaliteit van de produkten (met 3 jaar garantie) en de hoge servicegraad die het ISO-9002 gecertificeerde bedrijf levert, aldus M. v. lersel, directeur van Vitron B.V. .udi AG heeft op het terrein van de Audi- roduktievestiging in Neckarsulm een peciaal 'Aluminium Centrum' ingericht met et oog op het verder ontwikkelen van de luminiumtechniek voor de automobielbouw. 'e ontwikkelingsactiviteiten zullen met name ericht zijn op het optimaliseren van erschillende onderdelen en processen om de SF-bouwwijze (Audi Space Frame) geschikt i maken voor produktie van grotere series Mitsubishi Space Gear is el meer een royale srsonenbus dan een pure .PV. Acht tot negen personen inden er een ruime zitplaats, t interieur is uitstekend mkelijk. De motor zou eter geïsoleerd mogen sn. Het is bovendien erg it de laadruimte in jrsie niet t kan worden. een prettige plaatsing van de ■"■ersnellingshendel, waardoor bovendien een vrijwel vlakke vloer voorin wordt verkregen. Het in hoogte verstelbare stuur is standaard voorzien van een airbag. De buitenspiegels moeten met de hand worden versteld, maar hebben een flink oppervlak, zodat goed langs de carrosserie kan worden afgekeken. Verder moeten de voorportierruiten eveneens handmatig worden bewogen. De uitrusting omvat verder een achterruitwisser met interval, klapramen achter, van binnenuit te openen tankklep, wieldoppen, centrale vergrendeling, radiovoorbereiding met twee speakers en een antenne, verwarming voor en achte een waarschuwingssigna voor vergeten verlichting Mitsubishi biedt in de Gear drie motoren. Naast de 2.5 liter turbodiesel met intercooler en de 2.4 liter benzine is er de 2 liter 16- klepper als basiskrachtbrc De motor is voorzien van multipoint inspuiting en levert bij 6000 tr/min een vermogen van 115 pk. Het maximale koppel van 162 Nm is bij 4000 tr/min bereikbaar. Leeg weegt de Space Gear al 1580 kg zodat de prestaties niet overdreven zijn. Dat geldt al helemaal als de auto met 8 personen en wat bagage is gevuld. Mitsubishi geeft zelf een topsnelheid op van 164 km/u. Omdat de motor in de lengterichting gedeeltelijk onder de vloer is geplaatst, dringt het geluid redelijk tot het interieur door en is de auto bij hogere toerentallen zeker niet stil te noemen. Verder is het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 8 gezien gewicht en formaat niet verrassend. Zes uitvoeringen Je moet je na het rijden met de Mitsubishi Space Gear afvragen of we hier wel met een echte APV te maken Mitsubishi heeft een keurige opbouw in haar APV- programma verkregen. Aan de basis staat de S Runner met twee s voorin en een acht Space Wagon heeft exact hetzelfde front, maar heeft een langere wielbasis en grotere overhang achter, zodat plaats wordt geboden aan een derde zitrij en meer bagage. de auto wel een vlakke laadvloer. Voorin zit jt op de bok, 5 prima ov verkeer c interieur voorname gemaakt GLi hee Toegankelijkheid Onder de naam Space Gear brengt Mitsubishi haar derde ruimte-auto. Hier is niet gestreefd om het ontwerp en de rij-eigenschappen zoveel mogelijk op een personenauto te laten lijken. Immers de Space Gear is direct gebaseerd op het onderstel van de overbekende L300 bestelwagen. De auto is met een lengte van 4,60 meter redelijk uit de kluiten gewassen, maar met 1,70 niet overdreven breed. Door de flinke hoogte van 1,86 meter oogt het geheel smal en hooc De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het double wishbone- systeem, terwijl we achter een onder in de rug. Dit kan op langere ritten voor wat extra vermoeidheid zorgen. Het tweezitsbankje in ons testexemplaar is uitermate vlak en biedt daardoor geen hoogstaand comfort. Basiskrachtbron Zeer ongebruikelijk is de bediening van de handgeschakelde vijfbak aan de stuurkolom. Opzich is dit Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Space Gear 2.0 GLi Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1997 cc Boring x slagdaglag: 85 x 88 mm Vermogen: 115 pk bij 6000 tr/min Koppel: 162 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,595 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1580 kg Prestaties: topsnelheid 164 km/u Verbruik: bij 90 km/u 9,2 iek in Neckarsulm wordt de 3 met zijn volledig aluminium duceerd. Sinds de start van n er ruim 7.000 stuks b produktie ongeveer ratten. De grondstof Het segment ruimté-auto's groeit ehgroëït. 4 Vrijwel iederlzichzelf Respecterend merk ,.,heefrèen dergelijk model in haar programma of is er druk mee doende. -MÖWlbtshiïs zelfs drie ruimtewagens rijk. De Space Runner en Space Wagon zijn zeer mM verwant aan elkaar, maar met de Space Gear slaat het merk toch een wat andere m richting in. im Centrum is een ig van ongeveer 15 miljoen kosten voor de ontwikkeling elijke produktietechnologie. ft als grondstof in de i grote toekomst. Audi werkt jecten gelijktijdig, met als elstelling aan het eind van deze eeuw een suwe auto op de markt te brengen, gebouwd Igens de ASF-techniek. organisatiestructuur van het Alun jntrum omvat vrijwel alle geleding Audi AG. Medewerkers uit de technis ontwikkeling, de planning, de produl kwaliteitscontrole werken in hetzelfde gebouw samen en worden toegevoegd aan het Aluminium Centrum. In totaal zal het centrum zo'n 70 medewerkers gaan omvatten. De ontwikkelingsactiviteiten zullen voor een deel worden uitgevoerd aan de hand van speciale projecten. Audi wil bovendien, via het centrum, de samenwerking met toeleveranciers, universiteiten, hogescholen en andere instituten die actief zijn op het gebied van 'aluminium' verder uitbreiden. In de Audi-fabrie nieuwe Audi A8 carrosserie geproduc^^ de produktie in 1994 zijn gebouwd. In 1995 zal de p 15.000 exemplaren omvatten. De aluminium biedt een duidelijk gewichtsvoordeel ten opzichte van de gebruikelijke stalen carrosserie. Bij gelijk motorvermogen worden de rijprestaties verbeterd en gaat het brandstofverbruik omlaag. Bovendien is een lichtere auto beter handelbaar. Door toepassing van de door Audi-ingenieurs ontwikkelde aluminium carrosserie met het Audi Space Frame, dat werkt als (veiligheids)kooiconstructie, i passagierscompartiment stij-s gebruik van een stalen carrosserie. biedt de A8 de inzittendei bescherming. In 1990 startte de ontwikkelingsafdeling van Hyundai Motor Company met een project om tot een nieuwe motor te komen, een 1.5 liter 16-klepper. Deze nieuwe krachtbron is nu produktierijp en het valt niet moeilijk te voorspellen dat we hem zullen vinden in de nieuwe Lantra die na de zomer zal verschijnen. Verder krijgt deze nieuwe krachtbron een plaatsje in de Excel. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen die de twee in- en uitlaatkleppen per zuiger bedienen. Een elektronisch systeem regelt de ontsteking en injectie. Er is gestreefd naar een zo hoog mogelijk rendement, zodat gemakkelijk aan de hoogste emissie-eisen kan worden voldaan. De motor is goed voor een maximaal vermogen van 107 pk. Een Excel met deze motor trekt vanuit stilstand naar de 100 km/u in 10,5 seconden. Het brandstofverbruik is bovengemiddeld gunstig voor een motor van dit type. Tegelijk met de motor werd een nieuwe koppelingsmechaniek ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat het ontkoppelen lichter en preciezer gaat. Daarnaast werd speciaal voor deze krachtbron een nieuwe automatische versnellingsbak gebouwd met elektronische bediening. Daarbij wordt de rijstijl van de laatste voorgaande periode vastgelegd en worden de schakelmomenten in overeenstemming daarmee bepaald. Zo past de bak zich aan de bestuurder aan, terwijl tegelijk een optimaal gebruik van de motorcapaciteit wordt gemaakt. je behoorlijk hoog wat natuurlijk een ia overzicht over het geeft. Bij de rrinrichting is lelijk gebruik t van grijstinten. De seft een gestreepte stoffen bekleding en verdeeld in het interieur zes open hoofdsteunen. Het dashboard heeft geen doorlopende console, maar in het midden een soort uitstulping waarop de bedieningsorganen van de verwarming zijn geplaatst, het klokje, de asbak en de inbouwruimte voor de radio te vinden zijn. Het instrumentarium van de Space Gear bestaat uit een snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur- en brandstofmeter. starre 5-voudig gelocaliseerde as met schroefveren vinden. Bij de Space Gear worden deze achterwielen aangedreven. De Space Gear heeft een bijzonder opvallende vormgeving, zonder een design-hoogstandje genoemd te mogen worden. De twee kleurige lak doet de auto geen goed, terwijl de lichtblauw metaalkleur van ons testexemplaar zelfs wat goedkoop overkomt. Veel beter is de auto in een wat donkere kleur te bestellen en in deze tint ook de onderkant van de carrosserie te laten meespuiten. Toegankelijkheid is bij de Space Gear geen enkel probleem. De voorpassagiers krijgen toegang tot de auto via twee normale deuren. Daarachten bevinden zich twee forse schuifdeuren, terwijl de bagageruimte via een grote achterklep kan worden bereikt. Voorin kunnen twee personen (vanaf GLXi) zitten, terwijl in de basis GL-versie zelfs plaats is voor drie. De bestuurdersstoel biedt een wat harde zit met juist te weinig ondersteuning Interieur Op de tweede zitrij biedt de Space Gear twee vaste plaatsen en een opklapbaar stoeltje. Dit stoeltje is nodig om de weg naar de derde zitrij vrij te maken. Daar kunnen ook nog eens twee tot drie personen plaatsnemen. Dat betekent dat de Space Gear geschikt is voor vervoer van 8 tot 9 personen. Een groot voordeel van de auto is dat op alle zitplaatsen meer dan voldoende hoofd-en beenruimte beschikbaar is en dat is in menig APV wel eens anders. Iedere bank is voorzien van twee hoofdsteunen en natuurlijk gordels voor iedere passagier. De bagageruimte is natuurlijk flexibel te gebruiken. Helaas is de achterbank alleen in twee delen tegen de zijkanten weg te klappen. De voorste bank kan helemaal niet worden met twee afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij kan de laadruimte volledig worden benut. Gelukkig biedt de achtervering bij zware belading wat vaag en slap, maar met vier tot vijf personen aan boord is het gewoon een uitermate ruime auto die heel behoorlijk met het verkeer meekomt. De koper van de Space Gear zal echter de nadruk moeten leggen op personenvervoer. Iemand die juist de multifunctionaliteit van een APV zoekt kan bij Mitsubishi beter naar de twee andere ruimte-auto's kijken. In totaal vermeldt de prijslijst zes verschillende uitvoeringen. Onze 2.0 GLi kost f.52.245 en dat is gezien het ruimte-aanbod heel keurig. De GLXi is royaler uitgerust en komt op f.54.795,= terwijl dezelfde auto met automaat f.57.795,= moet opbrengen. De 2.4 liter motor is er ook met 5-bak en automaat als GLSi voor respectievelijk f.67.245,= en f.70.245,=. De Turbodiesel is alleen beschikbaar als GLX met 5-bak voor een nette f.61.795,=. Onlangs leverde de Tilburgse Nissan dealer Garage Denissen B.V. wederom 2 nieuwe Nissan automobielen aan Vitron Schoonmaakdiensten. Hierdoor kwam het totaal aantal Nissans bij Vitron op maar liefst 16 stuks. De laatste Nissan-aanwinsten van Vitron zijn een Maxima QX en een Vanette 2.3 D airco. Beide Nissanmodellen zijn onlangs op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De Maxima QX is een zeer comfortabele limousine met een fluisterstille 24 kleppen 6 cylindermotor die het rijden in deze topklasse

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23