MITSUBISHI
SPACE GEAR
2.0 GLI
Nieuwe
Hyundai Motor
Wederom nieuwe Nissans
voor Vitron
Schoonmaakdiensten
ïj
\en
Andere dimensies I
UKI
M
)pel
BURG
id
Automobielbedrijf
Kluitmans b.n
=13?
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 maart 1995 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
5 pagina 2
ver
box
M??
leefreen dergelijk model in ht
jen.
ron.
Ut IWMUT
douche,
>g-
N.-Br.
Foto: M. v. leisel van Vition B.V. neemt de nieuwe auto's in ontvangst van F. Denissen.
ce
I spec
tischc
Mitsubishi Space Gear 2.4 GLSi
staat klaar voor 'n proefrit.
ze uit
sr dan
auto's
112.000 km
86.000 km
....126.000 km
17.000 km
62.500 km
i68.000 km
89.000 km
114.000 km
95.000 km
37.000 km
....109.000 km
23.000 km
47.800 km
52.000 km
21.000 km
55.000 km
■gen maakt.
;me
OK
TEIT
■EL
G BV
3-355655
65.000 km
....104.000 km
110.000 km
92.000 km
12.700 km
13.500 km
13.700 km
7.700 km
10.000km
3.200 km
19.700 km
16.200 km
10.700 km
14.250 km
Del
veel
pers
APV
vind
Heti
toeganl
wat bet-
worden.
jammerdal
de basis GL-ver
volledig benut 1
Space
stoelen
chterbank. De
reeft exact
maar heeft
luminium
ixigen van
lische
rktie en de
meest
i wij in
rende
ter en
laai
ing.
Space
laadvloer
:e gebruiken
rdere versies
Haarendijk 6a
5076 TM HAAREN
Tel. 04117-1360
IWJAAR
1992
1991
1991
1992
1993
1993
1993
1989
1989
1991
1992
is het
ijver dan bij het
osserie. Hierdoor
jn een uitstekende
Kapt. Hatterasstraat 11
5015 BB TILBURG (Ind. Loven)
Tel. 013443330
1991
1990
1992
1990
1990
1994
1992
1992
1992
1991
1989
or het Aluminiui
restoring nodig i
4, inclusief de ku
n de noodzakel"
jminium heeft v.
toproduktie een
rdere proje
ing
lUtOi
weggeklapt, zodat van de
ruim 2 meter lange 1c
slechts een deel te g<
is. Pas bij de duura^,
automobiel tot een waar genoege
De nieuwe Vanette is een moderr
bedrijfswagen met handige
gebruiksmogelijkheden die als eerste
bedrijfswagen in Nederland voorzien is van
standaard airconditioning, een voorziening
die uiteraard ook op de Maxima GX tot de
standaarduitrusting behoort.
Vitron kiest voor Nissan Denissen vanwege de
uitstekende kwaliteit van de produkten (met 3
jaar garantie) en de hoge servicegraad die het
ISO-9002 gecertificeerde bedrijf levert, aldus
M. v. lersel, directeur van Vitron B.V.
.udi AG heeft op het terrein van de Audi-
roduktievestiging in Neckarsulm een
peciaal 'Aluminium Centrum' ingericht met
et oog op het verder ontwikkelen van de
luminiumtechniek voor de automobielbouw.
'e ontwikkelingsactiviteiten zullen met name
ericht zijn op het optimaliseren van
erschillende onderdelen en processen om de
SF-bouwwijze (Audi Space Frame) geschikt
i maken voor produktie van grotere series
Mitsubishi Space Gear is
el meer een royale
srsonenbus dan een pure
.PV. Acht tot negen personen
inden er een ruime zitplaats,
t interieur is uitstekend
mkelijk. De motor zou
eter geïsoleerd mogen
sn. Het is bovendien erg
it de laadruimte in
jrsie niet
t kan worden.
een prettige plaatsing van de
■"■ersnellingshendel, waardoor
bovendien een vrijwel vlakke
vloer voorin wordt verkregen.
Het in hoogte verstelbare
stuur is standaard voorzien
van een airbag. De
buitenspiegels moeten met de
hand worden versteld, maar
hebben een flink oppervlak,
zodat goed langs de
carrosserie kan worden
afgekeken. Verder moeten de
voorportierruiten eveneens
handmatig worden bewogen.
De uitrusting omvat verder
een achterruitwisser met
interval, klapramen achter,
van binnenuit te openen
tankklep, wieldoppen,
centrale vergrendeling,
radiovoorbereiding met twee
speakers en een antenne,
verwarming voor en achte
een waarschuwingssigna
voor vergeten verlichting
Mitsubishi biedt in de
Gear drie motoren. Naast de
2.5 liter turbodiesel met
intercooler en de 2.4 liter
benzine is er de 2 liter 16-
klepper als basiskrachtbrc
De motor is voorzien van
multipoint inspuiting en
levert bij 6000 tr/min een
vermogen van 115 pk. Het
maximale koppel van 162 Nm
is bij 4000 tr/min bereikbaar.
Leeg weegt de Space Gear al
1580 kg zodat de prestaties
niet overdreven zijn. Dat geldt
al helemaal als de auto met 8
personen en wat bagage is
gevuld. Mitsubishi geeft zelf
een topsnelheid op van 164
km/u. Omdat de motor in de
lengterichting gedeeltelijk
onder de vloer is geplaatst,
dringt het geluid redelijk tot
het interieur door en is de
auto bij hogere toerentallen
zeker niet stil te noemen.
Verder is het gemiddelde
brandstofverbruik van 1 op 8
gezien gewicht en formaat
niet verrassend.
Zes uitvoeringen
Je moet je na het rijden met de
Mitsubishi Space Gear
afvragen of we hier wel met
een echte APV te maken
Mitsubishi heeft een keurige
opbouw in haar APV-
programma verkregen. Aan
de basis staat de S
Runner met twee s
voorin en een acht
Space Wagon heeft exact
hetzelfde front, maar heeft
een langere wielbasis en
grotere overhang achter,
zodat plaats wordt geboden
aan een derde zitrij en meer
bagage.
de auto wel een vlakke
laadvloer.
Voorin zit jt
op de bok, 5
prima ov
verkeer c
interieur
voorname
gemaakt
GLi hee
Toegankelijkheid
Onder de naam Space Gear
brengt Mitsubishi haar derde
ruimte-auto. Hier is niet
gestreefd om het ontwerp en
de rij-eigenschappen zoveel
mogelijk op een personenauto
te laten lijken. Immers de
Space Gear is direct
gebaseerd op het onderstel
van de overbekende L300
bestelwagen. De auto is met
een lengte van 4,60 meter
redelijk uit de kluiten
gewassen, maar met 1,70 niet
overdreven breed. Door de
flinke hoogte van 1,86 meter
oogt het geheel smal en hooc
De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens het double wishbone-
systeem, terwijl we achter een
onder in de rug. Dit kan op
langere ritten voor wat extra
vermoeidheid zorgen. Het
tweezitsbankje in ons
testexemplaar is uitermate
vlak en biedt daardoor geen
hoogstaand comfort.
Basiskrachtbron
Zeer ongebruikelijk is de
bediening van de
handgeschakelde vijfbak aan
de stuurkolom. Opzich is dit
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi
Space Gear 2.0 GLi
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1997 cc
Boring x slagdaglag: 85 x 88
mm
Vermogen: 115 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 162 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,595
meter, breedte 1,695 meter
Gewicht: 1580 kg
Prestaties: topsnelheid 164
km/u
Verbruik: bij 90 km/u 9,2
iek in Neckarsulm wordt de
3 met zijn volledig aluminium
duceerd. Sinds de start van
n er ruim 7.000 stuks
b produktie ongeveer
ratten. De grondstof
Het segment ruimté-auto's groeit ehgroëït.
4 Vrijwel iederlzichzelf Respecterend merk
,.,heefrèen dergelijk model in haar
programma of is er druk mee doende.
-MÖWlbtshiïs zelfs drie ruimtewagens rijk.
De Space Runner en Space Wagon zijn zeer mM
verwant aan elkaar, maar met de Space
Gear slaat het merk toch een wat andere m
richting in.
im Centrum is een
ig van ongeveer 15 miljoen
kosten voor de ontwikkeling
elijke produktietechnologie.
ft als grondstof in de
i grote toekomst. Audi werkt
jecten gelijktijdig, met als
elstelling aan het eind van deze eeuw een
suwe auto op de markt te brengen, gebouwd
Igens de ASF-techniek.
organisatiestructuur van het Alun
jntrum omvat vrijwel alle geleding
Audi AG. Medewerkers uit de technis
ontwikkeling, de planning, de produl
kwaliteitscontrole werken in hetzelfde
gebouw samen en worden toegevoegd aan het
Aluminium Centrum.
In totaal zal het centrum zo'n 70 medewerkers
gaan omvatten. De ontwikkelingsactiviteiten
zullen voor een deel worden uitgevoerd aan
de hand van speciale projecten. Audi wil
bovendien, via het centrum, de samenwerking
met toeleveranciers, universiteiten,
hogescholen en andere instituten die actief
zijn op het gebied van 'aluminium' verder
uitbreiden.
In de Audi-fabrie
nieuwe Audi A8
carrosserie geproduc^^
de produktie in 1994 zijn
gebouwd. In 1995 zal de p
15.000 exemplaren omvatten. De
aluminium biedt een duidelijk
gewichtsvoordeel ten opzichte van de
gebruikelijke stalen carrosserie. Bij gelijk
motorvermogen worden de rijprestaties
verbeterd en gaat het brandstofverbruik
omlaag. Bovendien is een lichtere auto beter
handelbaar.
Door toepassing van de door Audi-ingenieurs
ontwikkelde aluminium carrosserie met het
Audi Space Frame, dat werkt als
(veiligheids)kooiconstructie, i
passagierscompartiment stij-s
gebruik van een stalen carrosserie.
biedt de A8 de inzittendei
bescherming.
In 1990 startte de ontwikkelingsafdeling van Hyundai
Motor Company met een project om tot een nieuwe motor
te komen, een 1.5 liter 16-klepper. Deze nieuwe
krachtbron is nu produktierijp en het valt niet moeilijk te
voorspellen dat we hem zullen vinden in de nieuwe
Lantra die na de zomer zal verschijnen. Verder krijgt deze
nieuwe krachtbron een plaatsje in de Excel. De motor
heeft twee bovenliggende nokkenassen die de twee in-
en uitlaatkleppen per zuiger bedienen. Een elektronisch
systeem regelt de ontsteking en injectie. Er is gestreefd
naar een zo hoog mogelijk rendement, zodat gemakkelijk
aan de hoogste emissie-eisen kan worden voldaan. De
motor is goed voor een maximaal vermogen van 107 pk.
Een Excel met deze motor trekt vanuit stilstand naar de
100 km/u in 10,5 seconden. Het brandstofverbruik is
bovengemiddeld gunstig voor een motor van dit type.
Tegelijk met de motor werd een nieuwe
koppelingsmechaniek ontwikkeld die ervoor moet
zorgen dat het ontkoppelen lichter en preciezer gaat.
Daarnaast werd speciaal voor deze krachtbron een
nieuwe automatische versnellingsbak gebouwd met
elektronische bediening. Daarbij wordt de rijstijl van de
laatste voorgaande periode vastgelegd en worden de
schakelmomenten in overeenstemming daarmee
bepaald. Zo past de bak zich aan de bestuurder aan,
terwijl tegelijk een optimaal gebruik van de
motorcapaciteit wordt gemaakt.
je behoorlijk hoog
wat natuurlijk een
ia overzicht over het
geeft. Bij de
rrinrichting is
lelijk gebruik
t van grijstinten. De
seft een gestreepte
stoffen bekleding en verdeeld
in het interieur zes open
hoofdsteunen. Het dashboard
heeft geen doorlopende
console, maar in het midden
een soort uitstulping waarop
de bedieningsorganen van de
verwarming zijn geplaatst,
het klokje, de asbak en de
inbouwruimte voor de radio te
vinden zijn. Het
instrumentarium van de
Space Gear bestaat uit een
snelheidsmeter, toerenteller,
temperatuur- en
brandstofmeter.
starre 5-voudig
gelocaliseerde as met
schroefveren vinden. Bij de
Space Gear worden deze
achterwielen aangedreven.
De Space Gear heeft een
bijzonder opvallende
vormgeving, zonder een
design-hoogstandje genoemd
te mogen worden. De twee
kleurige lak doet de auto geen
goed, terwijl de lichtblauw
metaalkleur van ons
testexemplaar zelfs wat
goedkoop overkomt. Veel
beter is de auto in een wat
donkere kleur te bestellen en
in deze tint ook de onderkant
van de carrosserie te laten
meespuiten.
Toegankelijkheid is bij de
Space Gear geen enkel
probleem. De voorpassagiers
krijgen toegang tot de auto
via twee normale deuren.
Daarachten bevinden zich
twee forse schuifdeuren,
terwijl de bagageruimte via
een grote achterklep kan
worden bereikt. Voorin
kunnen twee personen (vanaf
GLXi) zitten, terwijl in de
basis GL-versie zelfs plaats is
voor drie. De bestuurdersstoel
biedt een wat harde zit met
juist te weinig ondersteuning
Interieur
Op de tweede zitrij biedt de
Space Gear twee vaste
plaatsen en een opklapbaar
stoeltje. Dit stoeltje is nodig
om de weg naar de derde zitrij
vrij te maken. Daar kunnen
ook nog eens twee tot drie
personen plaatsnemen. Dat
betekent dat de Space Gear
geschikt is voor vervoer van 8
tot 9 personen. Een groot
voordeel van de auto is dat op
alle zitplaatsen meer dan
voldoende hoofd-en
beenruimte beschikbaar is en
dat is in menig APV wel eens
anders. Iedere bank is
voorzien van twee
hoofdsteunen en natuurlijk
gordels voor iedere
passagier. De bagageruimte
is natuurlijk flexibel te
gebruiken. Helaas is de
achterbank alleen in twee
delen tegen de zijkanten weg
te klappen. De voorste bank
kan helemaal niet worden
met twee afzonderlijke
stoelen op de tweede zitrij kan
de laadruimte volledig
worden benut. Gelukkig biedt
de achtervering bij zware
belading wat vaag en slap,
maar met vier tot vijf
personen aan boord is het
gewoon een uitermate ruime
auto die heel behoorlijk met
het verkeer meekomt. De
koper van de Space Gear zal
echter de nadruk moeten
leggen op personenvervoer.
Iemand die juist de
multifunctionaliteit van een
APV zoekt kan bij Mitsubishi
beter naar de twee andere
ruimte-auto's kijken.
In totaal vermeldt de prijslijst
zes verschillende
uitvoeringen. Onze 2.0 GLi
kost f.52.245 en dat is gezien
het ruimte-aanbod heel
keurig. De GLXi is royaler
uitgerust en komt op f.54.795,=
terwijl dezelfde auto met
automaat f.57.795,= moet
opbrengen. De 2.4 liter motor
is er ook met 5-bak en
automaat als GLSi voor
respectievelijk f.67.245,= en
f.70.245,=. De Turbodiesel is
alleen beschikbaar als GLX
met 5-bak voor een nette
f.61.795,=.
Onlangs leverde de Tilburgse Nissan dealer
Garage Denissen B.V. wederom 2 nieuwe
Nissan automobielen aan Vitron
Schoonmaakdiensten. Hierdoor kwam het
totaal aantal Nissans bij Vitron op maar liefst
16 stuks.
De laatste Nissan-aanwinsten van Vitron zijn
een Maxima QX en een Vanette 2.3 D airco.
Beide Nissanmodellen zijn onlangs op de
Nederlandse markt geïntroduceerd. De
Maxima QX is een zeer comfortabele
limousine met een fluisterstille 24 kleppen 6
cylindermotor die het rijden in deze topklasse