Eind maart ontvangt u een nieuwe belastingaanslag (95,- 950,- N Tl s Dit is een publikatie van het gemeentebestuur van Tilburg t Meer informatie ELLI Te vies voor woorden... Aanvragen kwijt schelding Wijzigingen in 1995 Uit elkaar en toch samen Donderdag 23 maart 1995 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER irt1995 pagina 8: emeentenieuws HB RIOE OZBE OZBG AFV iet Belasti ng kra nt and eerd f457,60 Totaal te Totaal f548,10 loning totaal f 1117,70 aan< ik on TILBURG SCHOON! Tarieven gemeentelijke belastingen 1995 ttenbodems xS.G. 50- >m Doe itrecht, >tingen/eige- ueel ESTONE IDYAL iber nentdl i 1995 1995 tot en met 4ELIN rrop l^EAR Inlichting over de berekening dienst Algemene Zaken, afdeling Belas Stadskantoor 1 tel: 013 -429351/429352 U betaalt: OZBE OZBG HB RRA AFV Rekenvoorbeeld 3 Eigenaar en gebruiker waarde onroerende zaak fl 1 50.000,- 1 hond U betaalt: OZBG AFV verdeeld over -.r en met itingen termijnen Rekenvoorbeeld 1 Eigenaar, waarde onroerende zaak fl 1 50.000, geen hond Betaling via: 2x2 maandt automatisci maart 1996 restafval links itrecht r object U wilt alsnog betalen via auto matische incasso? Dan moet u de in uw bezit zijnde Rioolaansluit fl. 140,60 per f 558,85 in mei en juli incasso f 93,14 van april IS Betaling via 2x2 maanden automatische incasso maart 1996 u nu- ig in aanr idaarvo< afgewezen. Wat moet u betalen? Voor welke gemeentelijke belas tingen u wordt aangeslagen is afhankelijk van het gegeven of u Inlichting over kwijtschelding en verkrijgen van aanvraagformulieren kwijtschelding; dienst Algemene Zaken, afdeling Belastingen, loket 1 en 2, Stadskantoor 1 tel: 013 -429413 ït eerst ingaan- :n voor .ngen 'uite- otingHB ‘FVzijn Onroerende zaakbelasting, eigenaarsheffing fl. 6,34 per fl. 3.000, - waarde object loop van u binnen iuing van een n. Wanneer u in niet langer f228,80 in mei en in juli 1995 f 38,13 van april 1995 tot en met vuil :ht het Onroerende zaakbelasting, gebruikersheffing fl. 5,08 per fl. 3.000,-- waarde object Betaling via: 2x2 maanden automatische maart 1996 ng van de heffing: istingen, loket 1 en 2, f 140,60 f317,- (50xf6,34) f254,-(50 x f5,08) f294,10 Iden :bouv een tarief van fl. Tilburg, deel hiervan doelbela Metalen fl. 6,34) geld dat - -ekening van de binnenkt ,.’l. 5,08) Wie bijvooi- o'::zit én daarin honder" ak woont betaalt dus fl. 11,42 per regelo_ rieduizend gulden waarde. Welke verschill - het f hon< Afvalstoffenheffing fl. 294,10 per jaar, gebruiker perceel f 317,--(50 x f 6,34) f 254,-(50xf 5,08) f 112,- f 140,60 f 294,10 den f274,05 in mei en in juli 1995 ;che incasso f45,67 van april 1995 tot en met groenafval in de duobak Natuurlijk. Zo doen wij dat. Betaalwijze veranderd U kunt uw belastingaanslag op verschillende manieren betalen: a: via automatische incasso. Wanneer u de gemeente daartoe heeft gemachtigd wordt iedere maand, ingaande de le maand na dagtekening van het aanslagbiljet automatisch 1/12 deel van het totale aanslagbedrag van uw rekening afgeschreven b: via de acceptgiro u betaalt de aanslag in twee termijnen van twee maanden. Rekenvoorbeeld 2 Gebruiker, waarde onroerende zaak fl 1 50.000, geen hond Controleer uw aan slagbiljet! De gegevens l Ieder jaar verstuurt de gemeente j duizenden aanslagen. Natuurlijk j kunnen daarbij wel eens vergiss- I ingen worden gemaakt. Controleer I de aanslag voor betaling goed. Bent u het niet eens met de aanslag f dan kunt u daartegen bezwaar I maken. Hoe u dat doet staat beschreven op de achterzijde van het aanslagbiljet. De betaling Al eerder heeft u aan kunnen geven hoe u uw belastingen in 1995 wilt gaan betalen. Kijk in ieder geval uw aanslagbiljet goed na en let daarbij op het volgende. Door deze verruiming is het mogelijk dat u nu wel voor kwijtschelding in aanmerking komt terwijl u daarvoor in het verleden bent Wanneer u meent om persoon lijke financiële redenen het bedrag van de aanslag niet l kunnen betalen dan is het evenals in voorafgaande jaren mogelijk kwijtschelding te vragen. Hondenbelasting fl. 112,-- eerste hond fl. 159,-- tweede hond fl. 189,-- derde en volgende hond(en) fl. 354,-- kennel Hondenbelasting (HB) Iedere inwoner van Tilburg die houder is van één of meer honden moet daarvan bij de gemeente aangifte doen voor de hondenbe lasting. Wanneer u de hond in de het jaar aanschaft, moet i één week om toezending aangiftebiljet vragen. W<n de loop van het jaar ni** Verruiming kwijtscheldingsbeleid De Rijksoverheid heeft onlangs besloten de gemeenten een ruimer kwijtscheldingbeleid toe te staan. Deze veruiming wordt bereikt door bij het berekenen van de diverse normbedragen maximaal 95% van de genormeerde bijstandsuitkering aan te merken als kosten van bestaan. Tot op heden was dit slechts 90%. Het gevolg hiervan is dat er meer mensen voor kwijtschelding in aanmerking kunnen komen. Bovendien neemt hierdoor het bedrag van kwijtschelding toe. Wanneer op staat veri-"1 via autor..<m moet het tota« aanslag betaald woi maandelijkse terr waarvan de laatsl 31 juli 1995. Dat geldt voor iedere belasting plichtige, dus zowel voor part lieren als voor bedrijven!! eigenaar, gebruiker/huurder of eigenaar, tevens gebruiker/huurder van een woning/gebouw bent en of u al dan niet een hond heeft. U bent eigenaar U betaalt: Rioolaansluit Onroerende zaakbelast naarsheffing en eventutc. Hondenbelasting U bent gebruiker/huurder U betaalt: Onroerende zaakbelas- tingen/gebruikersheffing, afval stoffenheffing en eventueel hondenbelasting U bent eigenaar tevens gebruiker/huurder U betaalt: Rioolaansluitrecht, Onroerende zaakbelastingen/eige- naarsheffing, Onroerende zaakbe- lastingen/gebruikersheffing, afvalstoffenheffing en eventueel hondenbelasting Rioolaansluitings- recht (RIOE) De eigenaar van een pand dat is aangesloten op het rioolstelsel moet daarvoor een jaarlijkse Door het toepassen van gecombi neerde aanslagen behoeft u nu slechts éénmaal een verzoek or kwijtschelding in te dienen. T dat bij voorkeur binnen drie maanden nadat u de aanslag heeft gekregen. Op de bijsluiter, die bij de aanslag is gevoegd vindt u meer informatie over kwijtschelding. U betaalt: Rioolaansluitrecht OZBE Inlichtingen over de betaling: dienst Algemene Zaken, afdeling Middelen tel: 013 -429275/429276 een hond houdt, bijvoorbeeld omdat de hond is overleden, dan wordt ontheffing verleend over de volle, nog resterende maanden van het belastingjaar. U moet daartoe sting. dan wel binnen zes weken nadat én. de wijziging heeft plaatsgevonden een verzoek richten aan burge- iw vraagt de meester en wethouders van tarief van fl. Tilburg. De hondenbelasting is een doelbelasting. Dat betekent dat het 1) geld dat van deze belasting Ie binnenkomt wordt besteed aan bijvoorbeeld het opruimen van ,depoep, het handhaven van de elgeving en het treffen van schillende voorzieningen zoals plaatsen van bijvoorbeeld idepoepemmers. heffing betalen. Uit de opbreng sten van het rioolrecht betaalt de gemeente het onderhoud en de aanleg van het rioolstelsel, de gemalen etc. Voor 1995 geldt voor het rioolaansluitrecht een vast tarief van fl. 140,6 Hondepoepbeleid Sinds 1989 is er in de gemeente Tilburg een verscherpt honde poepbeleid van kracht. Om de stad te zuiveren van hondepoep op plaatsen waar deze niet thuishoort is een aantal maatregelen getroffen. Zo is het verboden om zich met een hond op of in een kinderspeelplaats, zandbak of speelweide te bevinden. Ook is ieder die een hond uitlaat verant woordelijk voor de poep, en moet hij of zij die poep onmiddelijk opruimen. Daarvoor moet men tijdens het uitlaten een deugdelijk hulpmiddel bij zich dragen waarmee de eventuele uitwerp selen van de hond ter plekke kunnen worden opgeruimd. Wanneer u de poep niet opruimt dan riskeert u een boete van fl. 35,-. Binnen de grenzen van de gemeente Tilburg geldt tevens een aanlijnverplichting voor honden. Wanneer u zich daar niet aan houdt kan u dat fl. 15, - kosten. Met ingang van 1 februari 1995 is de kanaalzone aangewezen als losloopgebied. Honden mogen hier onaangelijnd rondlopen maar ook hier geldt de opruimverplichting van hondepoep. Natuurlijk. Zo doen wij dat. Afvalstoffenheffing (AFV) Voor het ophalen van hüisvuil moet iedere gebruiker van een woning afvalstoffenheffing betalen, ook als er geen huisvt" wordt aangeboden en ongeacht u aantal bewoners per woning. Met ingang van 1 januari 1995 is de Afvalstoffenbelasting ingevoerd. Dit is een belasting die de gemeente aan het Rijk moet betalen in het kader van de milieu wetgeving. Deze belasting belast de gemeente door in de afval stoffenheffing. Om die reden zou de heffing met ingang van 1 januari 1995 met f 19,10 moeten worden verhoogd. Omdat de desbetreffende verordening pas in januari 1995 is goedgekeurd is de afvalstoffenbelasting pas per 1 februari in de afvalstoffenheffing verrekend. Dit houdt in dat de afvalstoffenheffing voor 1995 in totaal met f 17,50 is verhoogd tot fl. 294,10. Gecombineerde aanslag In 1995 ontvangt u voor het I een gecombineerde belastir I slag. De te betalen bedragen w. I de onroerende zaakbelasting0" OZBE/OZBG, het rioolaansluiU- I recht RIOE, de hondenbelasting I en de afvalstoffenheffing AFV z op één aanslag bijeengebracht. I Tot 1995 betaalde u de afvalstoffenheffing I via de maandelijkse nota's van de PNEM. Met ingang van 1995 is de inning van deze heffing overge nomen door de gemeente Tilburg I Tot 1 januari betaalde u de afvalwaterzuiveringsbijdrage aan de gemeente Tilburg. Deze bijdrage wordt voortaan door h< Waterschap de Dommel geïnd. In de laatste week van maart valt bij veel Tilburgers een aanslag gemeentelijke belastingen in de brievenbus. In dit belastingjaar is er veel veranderd op het gebied van de gemeentelijke belastingen en heffingen. Zo wordt er vanaf nu bijvoorbeeld gewerkt met gecombineerde aanslagen en u kunt uw belastingen op verschil lende manieren betalen. Over alle wijzigingen vindt u op deze belastingpagina nadere informatie. Onroerende zaakbelastingen Wie een gebouw huurt/pacht of in bezit heeft moet onroerende zaak belastingen betalen. Deze belas ting bestaat eigenlijk uit twee soorten belasting: de eigenarenbe lasting en de gebruikersbelast:-" U betaalt er altijd minimaal één. Per drieduizend gulden waarde van elke woning/gebc--M gemeente in 1995 eer 11,42 totaal. Een deel hiervan moet de eigenaar betalen fl. 6.’’ Het restant is voor rekening van gebruiker/huurder (fl. 5,08) Wie een eigen woning bezi* J ook woont betaalt dus drieduizend gulden waarde. Welke waarde een onroerende zaak heeft wordt bepaald door een taxateur. Voor de belastingaanslagen 1995 wordt de waarde gehanteerd, die de onroerende zaak had op 1 januari 1992. Tussentijdse wijzi gingen, bijvoorbeeld uitbreidingen of verbouwingen, worden ook getaxeerd naar het prijspeil op 1 januari 1992. De onroerende zaakbelastingen wordt over een heel jaar berekend. De toestand op 1 januari van het belastingjaar is bepalend. Als u in de loop van het jaar verhuist of een onroerende zaak verkoopt, dan moet u over het gehele jaar betalen voor het huis dat u op 1 januari bezat of in gebruik had. groene machtigingskaart zo spoedig mogelijk ondertekend terug sturen. Wanneer u deze kaart niet meer heeft dan dient u zelf een machtigingskaart af te halen bij het informatiecentrum of de balies burgerzaken/belastingen in Stadskantoor 1. Die kaart moet u dan zo spoedig mogelijk volledig ingevuld (naam, adres, bank/giro- nummer en ondertekend) terug sturen. Wanneer de gemeente deze kaart niet heeft ontvangen voordat de eerste automatische incasso plaatsvindt dan wordt het totaal bedrag verdeeld over de maanden mei 1995 tot en met maart 1996. U ng- gaat uw belastingen dan in 11 rticu- maandelijkse termijnen betalen. _i de aanslag niet vermeld dat u gaat betalen ’omatische incasso dan liet totaalbedrag van de ig betaald worden in twee --rmijnen >te vervalt op lelijk an d<

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 9