TOYOTA CARINA E 1.8 LEAN BURN
Nieuwe Porsche 911 Turbo
m
is
Zuinig
schoon
Nissan
Accu voor
elektrische auto
I
LEN
ren
r
GRATIS
AIRCO
S:
K
'S:
'-N
r I J
j
oYS
Prijsaanscherping
Hyundai
Excel
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 23 maart 1995 pagina 5
)95 pagina 4 I
taat
>r deze
Burg. Jqn«en«tr. 52 56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
000
000
000
ste
fend
laar
inig
r zeven
>mst
tarzaam
echter een klein gaatje
is-controle
311 Turbo is
stationwagon komt zodoende
op f.45.895,-.
jaar werd in
3ste motor
000
000
000
000
000
000
000
000
000
DOO
ooo
DOO
OOO
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
ooo
5.500,-
8.750,-
10.250,-
men,
ipbare
sdragen van
shonderd
19.250, -
14.950, -
13.950, -
14.950, -
18.250, -
16.950, -
20.750, -
19.750, -
32.750, -
27.750, -
11.500, -
32.500, -
32.500,-
28.750,-
39.950, -
49.950, -
i, terwijl
jsgebied
sen prijs
ide
sen superieure
sk en maximale
Een visco-
-voor de
Gasontladii
De remmen volc
hoogste
standaard, terwijl d<
velgen volledig afge
zijn op ei
naar de
Turbo
2,61 s
in prijs verlaagd en L
Daarentegen zijn de c
de vijfdeurs hatchbac
-J-;?stegen. Dez
laar vanaf f
.en
dijk uit
in deze
ippe
^middelde
1 op 23,67.
Spat
■Er zit
j Nissan Primera LX
Airco vanaf 37.195,-
of ƒ299* p/mnd
Privé Lease
-41 Ml I7.2M,-.
Stottom^ 12.500,-. Hf. rwl< 11,0%
gemaakt. Op dit moment zijn
er 140 mensen werkzaam. Dat
aantal zal binnenkort tot 200
personen toenemen, terwijl de
produktie in deze fase zal
groeien tot 100.000 motoren
per jaar. In de volgende fase
is nog een groei voorzien naar
300 man en 200.000 motoren.
Op alle mogelijk punten in de
produktie worden
kwaliteitscontroles
uitgevoerd. Dagelijks
verlaten 330 motoren de
fabriek. De gemiddelde
voorraad bedraagt
slechts 90 motoren. Zes keer
per dag gaan ze op transport
naar
Burnaston, zo'n 145 kilometer
verder.
G A y G E
DE NIS SEN
ipen is
eerd.
7.250, -
11.250, -
18.250, -
18.750,-
18.750, -
40.750, -
18.950, -
11.250, -
s
28.250, -
s
21.950, -
29.750, -
trap je de koppeling in e
r 16- probeert zo lang mogeli
1.6 te rollen. De winnaars i
korte zuinigheidsetaj
wisten zelfs een gei
neer te zetten van 1
Fabriek
De 1.6 en 1.8 motoren voor de
Toyota Carina E worden in
een nieuwe fabriek in
Deeside gemaakt. Daar
verrees in 1992 een modern
gebouw, waar heel weinig
mensen betrokken zijn bij het
produktieproces. Niet alleen
bouwt men in Deeside
motoren voor de in Burnaston
geproduceerde Europese
Carina, een deel van de
motoren wordt geëxporteerd
naar Turkije en verschillende
componenten gaan zelfs naar
Japan. Eind vorig ja
Deeside de 100.000s
succes en een gunstige koersontwikkeling
hebben ertoe geleid dat Hyundai-importeur
Greenib een aantal prijsaanpassingen heeft
doorgevoerd bij de Excel-reeks. De versies met gulden ges
drie deuren blijven in prijs gelijk en starten bij verkrijgbai
- begint nu bij
.3 aanschafbec
rek met tweel
)eze versie is nu
:f.24.995,=.
irschil vinden
k die op
t. Het verschil
oeten worden
ct door een lager
latuurlijk de
toeren ook
sekt van de
il bij de
schts
d gulden, omdat de
dit de stationwagon
sen Lean-Burn
jron is. De 1.8 GLi
-De term Lean Burn laat zich in
het Nederlands vertalen met
arm-mengsel. Het gaat bij
Toyota al om de derde
generatie arm-mengsel-
motoren. Het is in dit geval
een 1.8 liter 16-klepper. Iedere
zuiger beschikt over twee
inlaatkleppen. Vlak voor één
Van deze kleppen is een
vlinderklepje gemonteerd,
wat door het
motormanagementsysteem
wordt aangestuurd. Bij
gunstige toerentallen stc
deze klep dicht.
turbocompressor blaast al bij
lage toeren zijn partij mee,
zodat in de onderste en
middelste toerenregionen al
een fors koppel ter
beschikking staat. Zo is bij
2500 tr/min al 83% van het
maximale koppel van 540 Nm
beschikbaar.
Ontwikkeling
De ontwikkeling staat echter
niet stil. Toyota is driftig bezig
een katalysator te maken die
NOx kan splitsen in stikstof
en zuurstof. Als dit technisch
mogelijk is, kan een motor
altijd 'lean' zijn.
De 1.8 liter Lean Burn levert
een maximaal vermogen van
107 pk bij 5600 tr/min en komt
tot een koppel van 150 Nm bij
luidsprekers voor en achter,
velours bekleding en een
verstelbare stuürkolom. Er
kan worden gekozen uit een 4-
deurs sedan, een 5-deurs
liftback en de stationwagon.
De sedan kost f .42.495,- en dat
is f1.500,- meer dan de 1.6 GLi.
Datzelfde prijsver
we bij de liftback i
f.43.695,- uitkomt,
in prijs zal moeter
goedgemaakt
verbruik, terwijl nc
trekkracht bij lage te
in het voordeel spree
1.8. Het prijsverschil
stationwagon is slee
vijfhonderd gulden,
1.6 motor uit de stc
ook al een Lean-Bi
krachtbr
motor weinig oplevert bij
automobilisten die het liefst
constant hun gaspedaal vol
willen intrappen. De Lean
Burn rijder moet toch wel
spaarzaam van karakter zijn
om volledig van dit concept te
kunnen genieten. Toyota
heeft met het Lean-Burn
concept zoveel ervaring
opgebouwd, dat de
verbeteringen tussen de
verschillende generaties
enorm zijn. Bij de eerste 1.6
Lean-Burn uit de vorige
Carina kon extra zuinig
worden gereden tot 112 km/u
op een vlakke weg. Bij de
tweede generatie werd deze
snelheid al verhoogd tot 130
km/u.
tankontluchting met een
absorptiekoolfilter, de
geforceerde secundaire-
luchtinlaat en het
brandstofsysteem. Wordt een
fout geconstateerd, dan gaat
op het dashboard alleen een
controlelampje branden. Bij
de dealer kan de exacte fout
worden uitgelezen.
De nieuwe 911 Turbo heeft een
zesversnellingsbak die het
aanzienlijk hogere vermogen
van de motor aankan. De
eerste en tweede
overbrenging hebben een
dubbel-conische
synchronisatie zodat het
schakelcomfort is
toegenomen. Verder is de
pedaalkracht van de
koppeling met 25
teruggebracht, wat met name
in stadsverkeer erg prettig is.
De aandrijving komt vanaf de
uitgaande as van de
versnellingsbak met de
Carrera 4 overeen. Door deze
permanente
vierwielaandrijving heeft de
Het Chinese autobedrijf
krijgt de beschikking over
de technologie van de
Cabstar. De produktie van
de vrachtwagens begint in
1996. De jaarlijkse
produktie zal rond de
100.000 stuks bedragen.
Amerikaanse blad Motor
Trend Magazine benoemd
tot 'Import Car of the Year'.
Automobile riep deze
Nissan uit tot 'All Star',
terwijl het blad Cars
Drivers de auto opnam in
de Top Tien. In 1994
registreerde Nissan
Amerika 128.604 nieuwe
Maxima's, dat is 46,3
procent meer dan in 1993.
Nissan en Nanjing Auto
Works hebben voor
jaar een overeenkor
gesloten.
Varta is de grootste accu-producent van
Europa en ontwikkeld al sinds 1988 batterijen
op basis van lithium ionen-technologie. Ook
Duracell, een grote fabrikant van
consumenten-batterijen houdt zich al jaren
met deze technologie bezig. De samenwerking
moet leiden tot een accu die de elektrische
auto concurrerender maakt.
2800 tr/min. De verschillen
met de bestaande 1.6 liter IC
klepper lijken gering. De l.„
haalt 116 pk en een koppel
van 148 Nm. Echter dat koppel
is pas bij 5200 tr/min
beschikbaar. Bij de
verbruikscijfers wordt het
grootste verschil duidelijk. De
1.8 Lean Burn blijkt dan
tussen de 7 en 10 procent
zuiniger te zijn, wat bij een
oplettend chauffeur neerkomt
op gemiddeld 1 op 14 tot 1 op
16 en daarmee is deze Toyota
zonder meer de zuinigste auto
in zijn segment. We namen de
proef op de som en reden een
traject van 102 kilometer over
snelwegen, buitenwegen en
door dorpen. Gewoon op een
doordeweekse dag met
stoplichten,
wegwerkzaamheden en zelfs
enkele kleine files. Na afloop
werd de auto afgetankt door
iemand van de Royal
Automobile Club (RAC) en
werd het officiële verbruik
vastgesteld op 1 op 20,96.
Natuurlijk houd je je bij zo'n
zuinigheidsrit aan de
maximale snelheden en op de
snelweg zelfs het liefst aan de
minimale snelheden. Bergdf
Uitvoering
Toyota levert de 1.8 Lean-Burn
motor in combinatie met de
GLi-uitvoering. Een prettig
aangeklede auto met onder
meer getint glas,
meegespoten grille en
bumpers, airbag, elektrisch
bediende portierramen,
gescheiden neerklaj
achterbank, vier
hoofdsteunen, centrale
vergrendeling, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
Varta en Duracell zullen binnen twee jaar een
lithium ionen-batterij ontwikkelen voor
gebruik in elektrisch aangedreven auto's. Het
United States Advanced Battery Consortium
(USABC) heeft daartoe eind vorig jaar
opdracht gegeven. Het gaat om een nieuw
soort batterij voor de elektrische auto van de
toekomst. De kosten van het project bedragen
achttien miljoen dollar.
In het USABC werken de Amerikaanse
autofabrikanten Ford, Chrysler en General
Motors samen met het Electric Power Re
search Institute en het Amerikaanse
ministerie van energie. Doel is een accu te
ontwikkelen die voor een drastische verho
ging van de actiaradius bij elektrische auto's
Uitlaatgas
De Porsche 91
voorzien van een nieuw
uitlaatgas-controlesysteem.
Dit On-Board Diagnose II
(OBDII) controleert de
werking van de
katalysatoren, de
lambdasondes, de
Deeside - In september 1992
produceerde Toyota in
Deeside (Wales) de eerste
Europese motor. Daar kwam
kort geleden de nieuwe 1.8
liter Lean-Burn krachtbron bij.
Ter introductie reden we niet
met een bovengemiddeld
1empo over de snelweg, mc
probeerden we juist zo zuir
mogelijk door de haast
onuitspreekbare dorpjes
zoéven, met een verbluffe
Jesultaat.
De nieuwe Porsche 911 Turbo is een auto waarin
vrijwel alle denkbare technieken zijn verenigd. De
3,6 liter luchtgekoelde boxermotor is voorzien van
twee turbo's en levert bij 5750 tr/min zijn maximale
vermogen van 408 pk. Hiermee haalt de
snelheidsduivel een top van 290 km/u en trekt in 4,5
seconden van 0 tot 100 km/u.
in deze klep waardoor de
brandstof wordt toegediend.
De tweede inlaatklep zorgt
dan voor de luchttoevoer.
Alleen als de bestuurder hoge
toerentallen wenst of veel
kracht vraagt, dan gaat de
vlinderklep open en ademt de
motor via twee inlaatkleppen.
Het Lean-Burn concept heeft
zodoende haar
werkingsgebied niet over het
volledige toerenbereik. Zou
men namelijk over dit
volledige bereik 'lean' willen
zijn, dan kan men niet meer
aan de wettelijke emissie-
eisen met betrekking tot
stikstofoxiden voldoen,
binnen het werkingsge!
een Lean Burn motor
makkelijk aan de eisen kan
voldoen zelfs zonder
katalysator.Kort
samenvattend komt het erop
neer dat de motor lean is zo
lang de wettelijke emissie-
eisen worden behaald en dat
het
motormanagementsysteem
het geheel overschakelt tot
een normale krachtbron als
deze grenzen worden
gepasseerd. Dat betekent
overigens dat een Lean Burn
911 Turbo e«
rijdynamieli
trekkracht. 1
koppeling zorgt voor de
verdeling van de
motorkrachten over de vier
wielen.
Probleemloos voldoet dit
nieuwe Porsche topmodel aan
de geldende uitlaatgas- en
geluidsvoorschriften. Door het
gebruik van twee turbo's
reageert de 911 beter op het
gaspedaal. Een laaddruk-
regelklep zorgt ervoor dat de
voorgeschreven hoeveelheid
lucht de cilinders bereikt.
Deze luchtmassaregeling
wordt verzorgd door het brein
van de Bosch Motronic M 5.2.
Dit systeem krijgt informatie
over de stand van de gasklep,
het motortoerental, de
laadluchttemperatuur, de
buitenluchtdruk en het
pingelen van de motor. De
ing
Idoen aan de
eisen. ABS is
-_J x-151 _Je njeuwe
jdig afgestemd
i een goede luchttoevoer
lx remschijven. De 911
bo remt daarom in slechts
seconden af van 100 km/u
tot stilstand. De gebruikte 18
inch wielen hebben holle
spaken en zijn daarom zeer
licht van constructie.
Optisch is de Turbo te
herkennen aan de grotere
luchtinlaten in het front,
gemodificeerde dorpels, 25
mm uitgebouwde wielkuipen
en een gewijzigde achterzijde
met vaste spoiler. In een
aantal landen zal de 911
Turbo standaard worden
geleverd met
gasontladingslampen die een
extreem hoge lichtintensiteit
bieden met grotere
reikwijdten en een betere
verlichting van de weg zonder
tegenliggers te verblinden.
De mistlampen zijn boven in
de lampbehuizing geplaatst.
Het interieur is zeer rijk
ingericht met lederen
bekleding, elektrisch
verstelbare stoelen,
airconditioning, cruise
control, boordcomputer,
alarmsysteem, centrale
vergrendeling met
wegrijblokkering, Blaupunkt
radio-cassettespeler, 150 Watt
versterker en tien
luidsprekers.
De prijs van dit technische
hoogstandje bedraagt
f.370.000,=.
zal leiden. De lithium ionen-batterij wordt al
gebruikt als oplaadbare batterij in kleine,
draagbare apparaten. Ze bieden een opslag
mogelijkheid van 100 Watt-uur per kilogram.
Hiermee kan de elektrische auto een nieuwe
mijlpaal bereiken met betrekking tot prijs,
actieradius en acceleratie.
Opnieuw heeft de Citroën Xantia een aantal prijzen in de
wacht weten te slepen. Zo kreeg het model van de Association
francaise de la Presse Automobile (297 journalisten) et
voor technische vernieuwing voor de Xantia Activa en i
grand prix van de autopers voor het technische en
commerciële succes van de Xantia Activa alsmede de
berichtgeving aan de pers. Siemens Electronische
Componenten voor Automobielen kende haar trofee
'Onderstel/veiligheid' eveneens toe aan de Xantia Activa voor
■het systeem van actieve stabilisatie. Tot slot nog een Engelse
.onderscheiding voor de Xantia 1.9 turbodiesel. Het blad 'What
Car' riep deze auto uit tot Best Family Car. Het is voor de eerste
keer dat deze prijs aan een dieselauto wordt gegeven.
Overigens was de overwinnaar vorig jaar ook een Xantia,
imaar dan met benzinemotor.
De verkoop van de nieuwe
Nissan terreinwagen
Rasheen is op 12 december
in Japan gestart. Die eerste
maand was al goed voor
bijna tweeduizend orders.
De maandelijkse
doelstelling bedraagt
duizend Rasheens. De auto
werd tijdens de Tokyo
Motorshow in oktober 1993
als prototype getoond.
Door sterke verkoopcijfers
van de Maxima, Altima en
Pathfinder heeft Nissan
zijn positie als tweede
producent en importeur in
de Verenigde Staten
behouden. Het totaal
aantal verkochte auto's
bedroeg 722.956. Maar liefst
67 procent van alle
Amerikaanse verkop
ook daar geproducec
De Maxima is door het
M66IHPC
MS6IHPC
n I k? 2ojVn i
in echter is maar liefst f.700,=