TOYOTA CARINA E 1.8 LEAN BURN Nieuwe Porsche 911 Turbo m is Zuinig schoon Nissan Accu voor elektrische auto I LEN ren r GRATIS AIRCO S: K 'S: '-N r I J j oYS Prijsaanscherping Hyundai Excel DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 23 maart 1995 pagina 5 )95 pagina 4 I taat >r deze Burg. Jqn«en«tr. 52 56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 000 000 000 ste fend laar inig r zeven >mst tarzaam echter een klein gaatje is-controle 311 Turbo is stationwagon komt zodoende op f.45.895,-. jaar werd in 3ste motor 000 000 000 000 000 000 000 000 000 DOO ooo DOO OOO ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo ooo 5.500,- 8.750,- 10.250,- men, ipbare sdragen van shonderd 19.250, - 14.950, - 13.950, - 14.950, - 18.250, - 16.950, - 20.750, - 19.750, - 32.750, - 27.750, - 11.500, - 32.500, - 32.500,- 28.750,- 39.950, - 49.950, - i, terwijl jsgebied sen prijs ide sen superieure sk en maximale Een visco- -voor de Gasontladii De remmen volc hoogste standaard, terwijl d< velgen volledig afge zijn op ei naar de Turbo 2,61 s in prijs verlaagd en L Daarentegen zijn de c de vijfdeurs hatchbac -J-;?stegen. Dez laar vanaf f .en dijk uit in deze ippe ^middelde 1 op 23,67. Spat ■Er zit j Nissan Primera LX Airco vanaf 37.195,- of ƒ299* p/mnd Privé Lease -41 Ml I7.2M,-. Stottom^ 12.500,-. Hf. rwl< 11,0% gemaakt. Op dit moment zijn er 140 mensen werkzaam. Dat aantal zal binnenkort tot 200 personen toenemen, terwijl de produktie in deze fase zal groeien tot 100.000 motoren per jaar. In de volgende fase is nog een groei voorzien naar 300 man en 200.000 motoren. Op alle mogelijk punten in de produktie worden kwaliteitscontroles uitgevoerd. Dagelijks verlaten 330 motoren de fabriek. De gemiddelde voorraad bedraagt slechts 90 motoren. Zes keer per dag gaan ze op transport naar Burnaston, zo'n 145 kilometer verder. G A y G E DE NIS SEN ipen is eerd. 7.250, - 11.250, - 18.250, - 18.750,- 18.750, - 40.750, - 18.950, - 11.250, - s 28.250, - s 21.950, - 29.750, - trap je de koppeling in e r 16- probeert zo lang mogeli 1.6 te rollen. De winnaars i korte zuinigheidsetaj wisten zelfs een gei neer te zetten van 1 Fabriek De 1.6 en 1.8 motoren voor de Toyota Carina E worden in een nieuwe fabriek in Deeside gemaakt. Daar verrees in 1992 een modern gebouw, waar heel weinig mensen betrokken zijn bij het produktieproces. Niet alleen bouwt men in Deeside motoren voor de in Burnaston geproduceerde Europese Carina, een deel van de motoren wordt geëxporteerd naar Turkije en verschillende componenten gaan zelfs naar Japan. Eind vorig ja Deeside de 100.000s succes en een gunstige koersontwikkeling hebben ertoe geleid dat Hyundai-importeur Greenib een aantal prijsaanpassingen heeft doorgevoerd bij de Excel-reeks. De versies met gulden ges drie deuren blijven in prijs gelijk en starten bij verkrijgbai - begint nu bij .3 aanschafbec rek met tweel )eze versie is nu :f.24.995,=. irschil vinden k die op t. Het verschil oeten worden ct door een lager latuurlijk de toeren ook sekt van de il bij de schts d gulden, omdat de dit de stationwagon sen Lean-Burn jron is. De 1.8 GLi -De term Lean Burn laat zich in het Nederlands vertalen met arm-mengsel. Het gaat bij Toyota al om de derde generatie arm-mengsel- motoren. Het is in dit geval een 1.8 liter 16-klepper. Iedere zuiger beschikt over twee inlaatkleppen. Vlak voor één Van deze kleppen is een vlinderklepje gemonteerd, wat door het motormanagementsysteem wordt aangestuurd. Bij gunstige toerentallen stc deze klep dicht. turbocompressor blaast al bij lage toeren zijn partij mee, zodat in de onderste en middelste toerenregionen al een fors koppel ter beschikking staat. Zo is bij 2500 tr/min al 83% van het maximale koppel van 540 Nm beschikbaar. Ontwikkeling De ontwikkeling staat echter niet stil. Toyota is driftig bezig een katalysator te maken die NOx kan splitsen in stikstof en zuurstof. Als dit technisch mogelijk is, kan een motor altijd 'lean' zijn. De 1.8 liter Lean Burn levert een maximaal vermogen van 107 pk bij 5600 tr/min en komt tot een koppel van 150 Nm bij luidsprekers voor en achter, velours bekleding en een verstelbare stuürkolom. Er kan worden gekozen uit een 4- deurs sedan, een 5-deurs liftback en de stationwagon. De sedan kost f .42.495,- en dat is f1.500,- meer dan de 1.6 GLi. Datzelfde prijsver we bij de liftback i f.43.695,- uitkomt, in prijs zal moeter goedgemaakt verbruik, terwijl nc trekkracht bij lage te in het voordeel spree 1.8. Het prijsverschil stationwagon is slee vijfhonderd gulden, 1.6 motor uit de stc ook al een Lean-Bi krachtbr motor weinig oplevert bij automobilisten die het liefst constant hun gaspedaal vol willen intrappen. De Lean Burn rijder moet toch wel spaarzaam van karakter zijn om volledig van dit concept te kunnen genieten. Toyota heeft met het Lean-Burn concept zoveel ervaring opgebouwd, dat de verbeteringen tussen de verschillende generaties enorm zijn. Bij de eerste 1.6 Lean-Burn uit de vorige Carina kon extra zuinig worden gereden tot 112 km/u op een vlakke weg. Bij de tweede generatie werd deze snelheid al verhoogd tot 130 km/u. tankontluchting met een absorptiekoolfilter, de geforceerde secundaire- luchtinlaat en het brandstofsysteem. Wordt een fout geconstateerd, dan gaat op het dashboard alleen een controlelampje branden. Bij de dealer kan de exacte fout worden uitgelezen. De nieuwe 911 Turbo heeft een zesversnellingsbak die het aanzienlijk hogere vermogen van de motor aankan. De eerste en tweede overbrenging hebben een dubbel-conische synchronisatie zodat het schakelcomfort is toegenomen. Verder is de pedaalkracht van de koppeling met 25 teruggebracht, wat met name in stadsverkeer erg prettig is. De aandrijving komt vanaf de uitgaande as van de versnellingsbak met de Carrera 4 overeen. Door deze permanente vierwielaandrijving heeft de Het Chinese autobedrijf krijgt de beschikking over de technologie van de Cabstar. De produktie van de vrachtwagens begint in 1996. De jaarlijkse produktie zal rond de 100.000 stuks bedragen. Amerikaanse blad Motor Trend Magazine benoemd tot 'Import Car of the Year'. Automobile riep deze Nissan uit tot 'All Star', terwijl het blad Cars Drivers de auto opnam in de Top Tien. In 1994 registreerde Nissan Amerika 128.604 nieuwe Maxima's, dat is 46,3 procent meer dan in 1993. Nissan en Nanjing Auto Works hebben voor jaar een overeenkor gesloten. Varta is de grootste accu-producent van Europa en ontwikkeld al sinds 1988 batterijen op basis van lithium ionen-technologie. Ook Duracell, een grote fabrikant van consumenten-batterijen houdt zich al jaren met deze technologie bezig. De samenwerking moet leiden tot een accu die de elektrische auto concurrerender maakt. 2800 tr/min. De verschillen met de bestaande 1.6 liter IC klepper lijken gering. De l.„ haalt 116 pk en een koppel van 148 Nm. Echter dat koppel is pas bij 5200 tr/min beschikbaar. Bij de verbruikscijfers wordt het grootste verschil duidelijk. De 1.8 Lean Burn blijkt dan tussen de 7 en 10 procent zuiniger te zijn, wat bij een oplettend chauffeur neerkomt op gemiddeld 1 op 14 tot 1 op 16 en daarmee is deze Toyota zonder meer de zuinigste auto in zijn segment. We namen de proef op de som en reden een traject van 102 kilometer over snelwegen, buitenwegen en door dorpen. Gewoon op een doordeweekse dag met stoplichten, wegwerkzaamheden en zelfs enkele kleine files. Na afloop werd de auto afgetankt door iemand van de Royal Automobile Club (RAC) en werd het officiële verbruik vastgesteld op 1 op 20,96. Natuurlijk houd je je bij zo'n zuinigheidsrit aan de maximale snelheden en op de snelweg zelfs het liefst aan de minimale snelheden. Bergdf Uitvoering Toyota levert de 1.8 Lean-Burn motor in combinatie met de GLi-uitvoering. Een prettig aangeklede auto met onder meer getint glas, meegespoten grille en bumpers, airbag, elektrisch bediende portierramen, gescheiden neerklaj achterbank, vier hoofdsteunen, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, Varta en Duracell zullen binnen twee jaar een lithium ionen-batterij ontwikkelen voor gebruik in elektrisch aangedreven auto's. Het United States Advanced Battery Consortium (USABC) heeft daartoe eind vorig jaar opdracht gegeven. Het gaat om een nieuw soort batterij voor de elektrische auto van de toekomst. De kosten van het project bedragen achttien miljoen dollar. In het USABC werken de Amerikaanse autofabrikanten Ford, Chrysler en General Motors samen met het Electric Power Re search Institute en het Amerikaanse ministerie van energie. Doel is een accu te ontwikkelen die voor een drastische verho ging van de actiaradius bij elektrische auto's Uitlaatgas De Porsche 91 voorzien van een nieuw uitlaatgas-controlesysteem. Dit On-Board Diagnose II (OBDII) controleert de werking van de katalysatoren, de lambdasondes, de Deeside - In september 1992 produceerde Toyota in Deeside (Wales) de eerste Europese motor. Daar kwam kort geleden de nieuwe 1.8 liter Lean-Burn krachtbron bij. Ter introductie reden we niet met een bovengemiddeld 1empo over de snelweg, mc probeerden we juist zo zuir mogelijk door de haast onuitspreekbare dorpjes zoéven, met een verbluffe Jesultaat. De nieuwe Porsche 911 Turbo is een auto waarin vrijwel alle denkbare technieken zijn verenigd. De 3,6 liter luchtgekoelde boxermotor is voorzien van twee turbo's en levert bij 5750 tr/min zijn maximale vermogen van 408 pk. Hiermee haalt de snelheidsduivel een top van 290 km/u en trekt in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u. in deze klep waardoor de brandstof wordt toegediend. De tweede inlaatklep zorgt dan voor de luchttoevoer. Alleen als de bestuurder hoge toerentallen wenst of veel kracht vraagt, dan gaat de vlinderklep open en ademt de motor via twee inlaatkleppen. Het Lean-Burn concept heeft zodoende haar werkingsgebied niet over het volledige toerenbereik. Zou men namelijk over dit volledige bereik 'lean' willen zijn, dan kan men niet meer aan de wettelijke emissie- eisen met betrekking tot stikstofoxiden voldoen, binnen het werkingsge! een Lean Burn motor makkelijk aan de eisen kan voldoen zelfs zonder katalysator.Kort samenvattend komt het erop neer dat de motor lean is zo lang de wettelijke emissie- eisen worden behaald en dat het motormanagementsysteem het geheel overschakelt tot een normale krachtbron als deze grenzen worden gepasseerd. Dat betekent overigens dat een Lean Burn 911 Turbo e« rijdynamieli trekkracht. 1 koppeling zorgt voor de verdeling van de motorkrachten over de vier wielen. Probleemloos voldoet dit nieuwe Porsche topmodel aan de geldende uitlaatgas- en geluidsvoorschriften. Door het gebruik van twee turbo's reageert de 911 beter op het gaspedaal. Een laaddruk- regelklep zorgt ervoor dat de voorgeschreven hoeveelheid lucht de cilinders bereikt. Deze luchtmassaregeling wordt verzorgd door het brein van de Bosch Motronic M 5.2. Dit systeem krijgt informatie over de stand van de gasklep, het motortoerental, de laadluchttemperatuur, de buitenluchtdruk en het pingelen van de motor. De ing Idoen aan de eisen. ABS is -_J x-151 _Je njeuwe jdig afgestemd i een goede luchttoevoer lx remschijven. De 911 bo remt daarom in slechts seconden af van 100 km/u tot stilstand. De gebruikte 18 inch wielen hebben holle spaken en zijn daarom zeer licht van constructie. Optisch is de Turbo te herkennen aan de grotere luchtinlaten in het front, gemodificeerde dorpels, 25 mm uitgebouwde wielkuipen en een gewijzigde achterzijde met vaste spoiler. In een aantal landen zal de 911 Turbo standaard worden geleverd met gasontladingslampen die een extreem hoge lichtintensiteit bieden met grotere reikwijdten en een betere verlichting van de weg zonder tegenliggers te verblinden. De mistlampen zijn boven in de lampbehuizing geplaatst. Het interieur is zeer rijk ingericht met lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, airconditioning, cruise control, boordcomputer, alarmsysteem, centrale vergrendeling met wegrijblokkering, Blaupunkt radio-cassettespeler, 150 Watt versterker en tien luidsprekers. De prijs van dit technische hoogstandje bedraagt f.370.000,=. zal leiden. De lithium ionen-batterij wordt al gebruikt als oplaadbare batterij in kleine, draagbare apparaten. Ze bieden een opslag mogelijkheid van 100 Watt-uur per kilogram. Hiermee kan de elektrische auto een nieuwe mijlpaal bereiken met betrekking tot prijs, actieradius en acceleratie. Opnieuw heeft de Citroën Xantia een aantal prijzen in de wacht weten te slepen. Zo kreeg het model van de Association francaise de la Presse Automobile (297 journalisten) et voor technische vernieuwing voor de Xantia Activa en i grand prix van de autopers voor het technische en commerciële succes van de Xantia Activa alsmede de berichtgeving aan de pers. Siemens Electronische Componenten voor Automobielen kende haar trofee 'Onderstel/veiligheid' eveneens toe aan de Xantia Activa voor ■het systeem van actieve stabilisatie. Tot slot nog een Engelse .onderscheiding voor de Xantia 1.9 turbodiesel. Het blad 'What Car' riep deze auto uit tot Best Family Car. Het is voor de eerste keer dat deze prijs aan een dieselauto wordt gegeven. Overigens was de overwinnaar vorig jaar ook een Xantia, imaar dan met benzinemotor. De verkoop van de nieuwe Nissan terreinwagen Rasheen is op 12 december in Japan gestart. Die eerste maand was al goed voor bijna tweeduizend orders. De maandelijkse doelstelling bedraagt duizend Rasheens. De auto werd tijdens de Tokyo Motorshow in oktober 1993 als prototype getoond. Door sterke verkoopcijfers van de Maxima, Altima en Pathfinder heeft Nissan zijn positie als tweede producent en importeur in de Verenigde Staten behouden. Het totaal aantal verkochte auto's bedroeg 722.956. Maar liefst 67 procent van alle Amerikaanse verkop ook daar geproducec De Maxima is door het M66IHPC MS6IHPC n I k? 2ojVn i in echter is maar liefst f.700,=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27