AUDI A4
O
CHRYSLER STRATUS
M
Zakenauto van
(A4)formaat
Feestelijke opening bij
Gebr. Vullings Opel
Adriaan van de Ven
>00,-
en
[Audi]
KALENDER ZANDV00RT
RS^
mi
Je
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1995 - pagina 3
395 pagina 2
Dt AUTOMAAT
92
>ok de
jor
i sec.
Vervolg van pagina 1
1011
üng.
le Neon
25 maart Openingsraces
roort
9 juli Trophy of the Dunes
anden,
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax 013-355920
SEPT. ’92
r. JAN. '92
Ise autoraces
lische Zandvoort Trophy
m direct
in de
en het
ingericht.
jkt
te zijn.
1.950,-
1.950, -
1.950, -
i.950,-
.950,-
’.950,-
wee
pres
Kort geledei
Park Zandvc
maar liefst 1
dcelijk ii
a doorgs
rard wc
6 mei Clubraces
21 mei Engelst
28 mei Historis
voor, zes
rise-control en
i velgen.
i maakt een verzorgde
an valt in positieve zin
hR ace Festival
it. Dutch Open Roadraces
9 april KNMV Int. Dutch Open Roadraces
17 april Int. Paasraces
1 oktober Int. Autoraces
15 oktober Int. Finaleraces
28 oktober De 500-km van Zandvoort
6 augustus Marlboro Masters of Formula 3
13 augustus ADAC Noordzee Cup
20 augustus Historische Grand Prix
5 juni Int. Pinksterraces
24/25 juni Italia a Zandvc
Toen de Audi 80 eind 1986 werd geïntroduceerd
liepen de levertijden al snel op naar meer dan een
jaar. De auto werd in zijn segment direct de meest
begeerde. Met één belangrijke wijziging
tussendoor hield de 80 het acht jaar vol. De nieuwe
Audi A4 heeft een zeer kenmerkende Audi-styling,
maar wijkt toch volledig van zijn voorganger af.
t, gezien de
and en het
cers, het
srke positie
te omgeving,
n kijkje in de
Vorig jaar werd besloten de
typebenaming van het Audi-
programma om te gooien. A6
werd de nieuwe
Audi 100, terwi’’
werd vervangen
nieuwe A8. De r»
kleinste Audi
I eigenlijk de vis;
Audi 80.
I
staan
gehalte aan rijplezier. De
afwerking is dik in orde.
Jammer dat de motor niet
overdreven zuinig is i
interieur wat grijs is i
3 september Europese Citroen Finaleraces
9 september Clubraces
16/17 september British
24 september KNMV Int
ook een 6 cilinder
voorhanden. Het gaat om een
2,5 liter 24-klepper die het tot
161 pk brengt bij 5950 tr/min
en een koppel van 214 Nm
behaald bij 4400 tr/min. Deze
versie is altijd gekoppeld aan
een electronisch gestuurde
viertraps automaat. De V6 zet
prestaties neer die vrijwel
gelijk zijn aan die van de 4
cilinder met 5-bak: een top
van 210 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 10,5 seconden.
Chrysler beperkt het
leveringsprogramma van de
j naam voor de
zijl de grote V8
jen door de
De op dit moment
ii is de nieuwe A4,
i vierde generatie
Uitlaatkleppe
De dak-/ruitlijn loopt boven de
achterbank al nadrukkelijk
naar beneden, zodat de
hoofdruimte achterin niet
optimaal is. Al bij al maakt
het interieur van de nieuwe
Audi A4 een zeer degelijke,
maar weinig kleurrijke
indruk. Natuurlijk vermeldt de
optielijst zaken als andere
bekledingsstoffen en houten
panelen om het geheel wat op
te sieren. De
stanc
onde
temperatuurmeter. Chrysler
levert in alle versies van de
Stratus een uitstekende, af
fabriek ingebouwde audio-
installatie met klok. Ook is
een dubbele airbag inmiddels
bij alle Chrysler-modellen
ingeburgerd. De uitrusting
omvat verder airconditioning,
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende
portierruiten voor en achter,
van binnenuit te openen
kofferdeksel, vier speakers,
elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels en
een in hoogte verstelbare
stuurkolom. Zodoende kunnen
we niet anders stellen dan dat
de basis Stratus LE bijzonder
compleet is uitgerust.
Daarnaast is er een Stratus LX
voorzien van ABS,
houtaccenten in het interieur,
mistlampen v<
speakers, crui
lichtmetalen
Stiller
Nieuw op de A4 is ook de
voorwielophanging, die
samen met het bredere spoc
voor een grotere stabiliteit
zorgt. De auto voelt daarom
uitermate plezierig aan. Ook
wordt voorkomen dat
onverwachte
wielbewegingen zeer
nadrukkelijk in het stuur
worden doorgegeven.
t zijn maximale Standaard worden rondom
125 pk bij 5800 schijfremmen toegepast,
an is de evenementenkalender van het Circuit
zoort voor 1995 bekend geworden. Er staan
19 autosport evenementen op vermeld.
Technische gegevens:
i type: Audi A4 1.8
ital cilinders: 4 in lijn
erinhoud: 1781 cc
fx slag: 81x86,4 mm
i: 125 pk bij 5800
ic sieren. De
-‘—idaarduitvoering omvat
uuJermeer getint glas,
elektrisch bediende
voorportierruiten en
elektrisch verstelbare
spiegels.
Technisch heeft Audi in de A4
ook het nodige aan nieuws te
melden. Boven de 1.6 liter
basismotor vinden we een
volledig nieuw ontwikkelde
1.8 liter. Deze krachtbron is
voorzien van drie in- en twee
uitlaatkleppen per zuiger.
Deze viercilinder staat net als
bij de 80 in de lengterichting
voorin en haalt zijn maximale
vermogen van 125 pk L" 2222
tr/min. Verder is de nieuwe
motor goed voor een koppel
van 173 Nm bij 3950 tr/min. Je
kunt je echter afvragen of de
vijfde klep wel zo
noodzakelijk is. Immers
vermogen en koppel kunnen
zonder problemen ook door
vergelijkbare 16-kleppers
behaald worden.
Marketingtechnisch is een 4
De auto r
indruk ei
op in het verkeer.
Het interieur biedt ruim
plaats aan vier tot vijf
volwassenen. De voorstoelen
zijn niet overbemeten,
waardoor juist extra
beenruimte achterin is
verkregen. De achterbank is
keurig voorzien van
hoofdsteunen, maar helaas
geen uitklapbare
middenarmsteun.
Opmerkelijk is dat het
dashboard van de Stratus
lang niet zo plastic oogt als
we bij de meeste Amerikanen
gewend zijn. Het
instrumentarium is
óndergebracht in een brede
I Ovale unit. Van links naar
réchts is voorzien in een
toerenteller, snelheidsmeter,
I brandstof- en
quattro. Zakelijk is tot slot de
1.9 liter direct ingespoten
turbodiesel interessant. Audi
levert deze 90 pk diesel voor
f.56.290,=. Deze bedragen
zorgen ervoor dat de nieuwe
Audi zeer concurrerend is ten
opzichte van zijn Duitse
tegenstrevers.
De Audi A4 zorgt voor een
aanzienlijke verfrissing aan
de onderzijde van het
programma. Het uiterlijk lijkt
sterk op een verkleinde versie
van de A8. De nieuwe 1.8
motor en voorwielophanging
n garant voor een hoog
ilte aan rijplez
=rking is dik in
■"er dat de
Personenwagens voorspelde dat,
goede ligging van het nieuwe pan^
enthousiasme van de medewerkers,
bedrijf alle kansen heeft om een ster
te verwerven in Tilburg en directe
Chriet Titulaergaf natuurlijk een
technologische toekomst.
De open dagen op 18 en 19 maart werden druk
bezocht. Er werden zo'n 90 helicoptervluchten
uitgevoerd met 180 passagiers. Liefhebbers
van tonpraoter Frans Verbunt kwamen op
zondag aan hun trekken. Hij nam in de figuur
van 'Teun Tuin' de Tilburgse politiek op de
hak. Onder de toehoorders bevond zich ook
burgemeester Brokx.
Stuurkolom
Met de sleutel worden de
portieren en de kofferklep
centraal vergrendeld. Het
interieur ziet er precies uit
zoals men van een Audi mag
verwachten. De gebruikte
materialen voelen degelijk
aan, waardoor een uitstraling
van passieve veiligheid wordt
verkregen. De inschuifbare
stuurkolom uit het Proconten
systeem is inmiddels
verdwenen. Immmers de
opname van een airbag in de
standaarduitrusting maakte
dit fenomeen overbodig.
Hierdoor wordt nu ook een
verstelbare stuurkolom
Op vrijdag 17 maart jl. werd op feestelijke
wijze officieel het nieuwe pand van Opel-
dealer Gebr. Vullings aan de Kraaivenstraat
22 in gebruik genomen. Speciaal voor deze
gelegenheid waren mevr. Y. van Rooy, lid van
de Tweede Kamer en Nederlands bekendste
futuroloog Chriet Titulaer naar Tilburg
gekomen om de openingshandeling te
verrichten. Tijdens haar toespraak wees
mevrouw van Rooy op het belang van de
bedrijfssector Dienstverlening voor met name
een stad als Tilburg. Initiatieven zoals die van
Gebr. Vullings Tilburg passen in het profiel
van Tilburg als moderne industriestad. Joop
Vullings, directeur van Gebr. Vullings
zijkanten en de lage neus met
platte koplampen en grille
met omlijsting in de
carrosseriekleur. Wie de A4
afzonderlijk voor het eerst
ziet, heeft nog het idee dat de
auto niet zoveel van de 80
afwijkt, totdat beide auto's
naast elkaar worden gezet.
Dan blijkt toch duidelijk dat
de 80 aan het einde van zijn
levenscyclus was. De A4 oogt
wat gedrongen en lijl
daardoor compacter 1
Iedere Audi A4 ziet er
verzorgd uit. Keurige
wieldoppen, twee
buitenspiegels en
meegespoten stootstrips en
bumpers zijn in alle gevallen
standaard. Het is vooral het
typeplaatje dat uitsluitsel
moet geven over de
werkelijke uitvoering. De
kofferklep opent netjes tot aan
de bumper en klapt bijna
Merk en
Aant
Cilinder
Boring x
Vermogen:
tr/min
Koppel: 173 Nm bij 3950 tr/min
Afmetingen: lengte 4,48 meter,
breedte 1,733 meter
Gewicht: 1225 kg
Prestaties: topsnelheid 205
km/u
acceleratie 0-100 in 10,51
Verbruik: bij 90 km/u 5,8
liter/100 km
bij 120 km/u 7,5 liter/100 km
stadsverkeer 10,1 liter/100 km
Prijs: f.54.990,=
Stratus tot twee modellen. De
2 liter 16V wordt uitsluitend
geleverd in de al zeer royale
LE-uitrusting voor f.49.995,=.
Dat betekent dat deze nieuwe
Chrysler in zijn segment een
ijzersterke aanbieding is.
Daarnaast wordt de 2.5 V6
automaat al LX geleverd voor
f.68.895,=.
Chrysler Import Holland
verwacht van de Stratus dit
jaar zo'n 700 stuks te gaan
verkopen en dat is exact
evenveel als men van de Neon
denkt af te zetten.
Motoren
Chrysler levert in de Stratus
naar keuze twee moderne
motoren. Aan de basis staat
de 2 liter 16-klepper die we
reeds kennen uit de Neon. De
4 cilinder levert zijn vermogen
van 131 pk bij 5850 tr/min en
een maximaal koppel van 174
Nm bij 4950 tr/min. Gekoppeld
aan een handgeschakelde
vijf bak zorgt deze
voorwielaandrijver voor
goede prestaties zoals een
topsnelheid van 205 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 10,9
seconden. De motor blijkt
wonderwel bij hogere
toerentallen stiller dan in de
Neon, terwijl de motor/bak-
combinatie juist bij wegrijden
een vreemde roffel laat horen.
Zowel op de snelweg als in
stadse omstandigheden blijkt
de 2 liter motor ruim
voldoende te zijn. Maar er is
tegen de achterruit aan.
Hierdoor kan niemand bij het
inladen zijn hoofd stoten. De
bagageruimte heeft met 440
liter een keurige inhoud. De
achterbank is overigens
neerklapbaar, zodat ook
probleemloos langere
voorwerpen kunnen worden
meegenomen. Een in twee
delen neerklapbare bank
wordt als optie geleverd.
Ontwerp
De afmetingen van de nieuwe
A4 wijken nauwelijks van de
80 af. De wielbasis bleef
vrijwel identiek, terwijl oc
lengte niet afwijkt. De
voorwielen staan wat verder
uit elkaar en de auto is enkele
centimeters breder geworden.
Het ontwerp van de A4 komt
duidelijk uit dezelfde koker
als de A8. Het lijkt haast een
verkleinde kopie met zijn
kleinde derde ruitje, de
relatief hoog gesloten
g voor het op iedere A4
verd ABS- De
urbekrachtiging zorgt voor
een prettig lichte bediening
bij manoevreren, maar helpt
niet mee bij hogere
snelheden. Als
voorwielaandrijver rijdt de
nieuwe Audi A4 uiterst
voorspelbaar en veilig. Ten
opzichte van zijn voorganger
is de auto merkbaar stiller
geworden, terwijl ook de
stabiliteit bij zowel rechtuit
rijden als in bochten in
positieve zin door de nieuwe
voorwielophanging wordt
beïnvloed.
Het programma van de Audi
A4 start met de 1.6-motor, een
normale 8-kleps 4 cilinder
voor f.48.990,=. De door ons
gereden 1.8 20-klepper komt
op f.54.990,=. Daarboven
vinden we in het programma
een smakelijke turboversie
van 150 pk vanaf f.61.990,=.
Voor hetzelfde bedrag kan de
atmosferische 1.8 ook met
quattro-vierwielaandrijving
worden gekozen. Naast de 4
cilinder biedt Audi ook de
twee bekende V6-motoren met
2.6 en 2.8 liter inhoud
variërend van f.65.490,= voor
de 2.6 tot f.82.490,= voor de 2.8
cilinder 20-klepper natuurlijk
een gouden greep. De motor is
over het hele toerenbereik
lekker rustig. Er kan zowel
schakellui als uiterst sportief
worden gereden. De auto
weegt zo'n 1225 kg en
"«resteert uitstekend. Er is een
._p mogelijk van maar liefst
205 km/u terwijl 10,5 seconden
nodig zijn om vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken. De A4
1.8 is daarom een bijzonder
vlotte auto. Overdreven
zuinig kunnen we dit model
met een gemiddelde van krap
1 op 10 echter niet noemen.
toegepast, die in combinatie
met Proconten niet tot de
mogelijkheden behoorde.
Achter het vierspaaks
stuurwiel zien we het
instrumentarium met een
snelheidsmeter, analoog
klokje, toerenteller, brandstol
en temperatuurmeter. Alle
bedieningselementen zijn op
de bekende plaatsen
gegroepeerd en liggen
onder handbereik. Aar
stuurkolom zitten de
gebruikelijke sprieten voor de
bediening van verlichting,
richtingaanwijzers en
ruitewissers. In de console is
plaats voor de radio, net
boven de drie draaiknoppen
waarmee de verwarming en
ventilatie worden ingesteld.
Over de volle breedte van het
dashboard zijn vijf
afzonderlijk instelbare
uitstroomopeningen
geplaatst. Het
dashboardkastje heeft een
redelijke inhoud, terwijl
verder nog plaats is voor
kleine spullen in de
portierbakken en een klein
vakje tussen de stoelen. Het
meubilair is met een sterke
stof bekleed. Verschillende
grijstinten voeren hier de
boventoon. De
bestuurdersstoel is in hoogte
te verstellen. De achterbank
biedt redelijk de ruimte aan
twee tot drie volwassenen. Er
is voorzien in twee
hoofdsteunen.
|LF-NN-40|
II—
q
1