AUDI A4 O CHRYSLER STRATUS M Zakenauto van (A4)formaat Feestelijke opening bij Gebr. Vullings Opel Adriaan van de Ven >00,- en [Audi] KALENDER ZANDV00RT RS^ mi Je DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 maart 1995 - pagina 3 395 pagina 2 Dt AUTOMAAT 92 >ok de jor i sec. Vervolg van pagina 1 1011 üng. le Neon 25 maart Openingsraces roort 9 juli Trophy of the Dunes anden, Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax 013-355920 SEPT. ’92 r. JAN. '92 Ise autoraces lische Zandvoort Trophy m direct in de en het ingericht. jkt te zijn. 1.950,- 1.950, - 1.950, - i.950,- .950,- ’.950,- wee pres Kort geledei Park Zandvc maar liefst 1 dcelijk ii a doorgs rard wc 6 mei Clubraces 21 mei Engelst 28 mei Historis voor, zes rise-control en i velgen. i maakt een verzorgde an valt in positieve zin hR ace Festival it. Dutch Open Roadraces 9 april KNMV Int. Dutch Open Roadraces 17 april Int. Paasraces 1 oktober Int. Autoraces 15 oktober Int. Finaleraces 28 oktober De 500-km van Zandvoort 6 augustus Marlboro Masters of Formula 3 13 augustus ADAC Noordzee Cup 20 augustus Historische Grand Prix 5 juni Int. Pinksterraces 24/25 juni Italia a Zandvc Toen de Audi 80 eind 1986 werd geïntroduceerd liepen de levertijden al snel op naar meer dan een jaar. De auto werd in zijn segment direct de meest begeerde. Met één belangrijke wijziging tussendoor hield de 80 het acht jaar vol. De nieuwe Audi A4 heeft een zeer kenmerkende Audi-styling, maar wijkt toch volledig van zijn voorganger af. t, gezien de and en het cers, het srke positie te omgeving, n kijkje in de Vorig jaar werd besloten de typebenaming van het Audi- programma om te gooien. A6 werd de nieuwe Audi 100, terwi’’ werd vervangen nieuwe A8. De r» kleinste Audi I eigenlijk de vis; Audi 80. I staan gehalte aan rijplezier. De afwerking is dik in orde. Jammer dat de motor niet overdreven zuinig is i interieur wat grijs is i 3 september Europese Citroen Finaleraces 9 september Clubraces 16/17 september British 24 september KNMV Int ook een 6 cilinder voorhanden. Het gaat om een 2,5 liter 24-klepper die het tot 161 pk brengt bij 5950 tr/min en een koppel van 214 Nm behaald bij 4400 tr/min. Deze versie is altijd gekoppeld aan een electronisch gestuurde viertraps automaat. De V6 zet prestaties neer die vrijwel gelijk zijn aan die van de 4 cilinder met 5-bak: een top van 210 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden. Chrysler beperkt het leveringsprogramma van de j naam voor de zijl de grote V8 jen door de De op dit moment ii is de nieuwe A4, i vierde generatie Uitlaatkleppe De dak-/ruitlijn loopt boven de achterbank al nadrukkelijk naar beneden, zodat de hoofdruimte achterin niet optimaal is. Al bij al maakt het interieur van de nieuwe Audi A4 een zeer degelijke, maar weinig kleurrijke indruk. Natuurlijk vermeldt de optielijst zaken als andere bekledingsstoffen en houten panelen om het geheel wat op te sieren. De stanc onde temperatuurmeter. Chrysler levert in alle versies van de Stratus een uitstekende, af fabriek ingebouwde audio- installatie met klok. Ook is een dubbele airbag inmiddels bij alle Chrysler-modellen ingeburgerd. De uitrusting omvat verder airconditioning, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten voor en achter, van binnenuit te openen kofferdeksel, vier speakers, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels en een in hoogte verstelbare stuurkolom. Zodoende kunnen we niet anders stellen dan dat de basis Stratus LE bijzonder compleet is uitgerust. Daarnaast is er een Stratus LX voorzien van ABS, houtaccenten in het interieur, mistlampen v< speakers, crui lichtmetalen Stiller Nieuw op de A4 is ook de voorwielophanging, die samen met het bredere spoc voor een grotere stabiliteit zorgt. De auto voelt daarom uitermate plezierig aan. Ook wordt voorkomen dat onverwachte wielbewegingen zeer nadrukkelijk in het stuur worden doorgegeven. t zijn maximale Standaard worden rondom 125 pk bij 5800 schijfremmen toegepast, an is de evenementenkalender van het Circuit zoort voor 1995 bekend geworden. Er staan 19 autosport evenementen op vermeld. Technische gegevens: i type: Audi A4 1.8 ital cilinders: 4 in lijn erinhoud: 1781 cc fx slag: 81x86,4 mm i: 125 pk bij 5800 ic sieren. De -‘—idaarduitvoering omvat uuJermeer getint glas, elektrisch bediende voorportierruiten en elektrisch verstelbare spiegels. Technisch heeft Audi in de A4 ook het nodige aan nieuws te melden. Boven de 1.6 liter basismotor vinden we een volledig nieuw ontwikkelde 1.8 liter. Deze krachtbron is voorzien van drie in- en twee uitlaatkleppen per zuiger. Deze viercilinder staat net als bij de 80 in de lengterichting voorin en haalt zijn maximale vermogen van 125 pk L" 2222 tr/min. Verder is de nieuwe motor goed voor een koppel van 173 Nm bij 3950 tr/min. Je kunt je echter afvragen of de vijfde klep wel zo noodzakelijk is. Immers vermogen en koppel kunnen zonder problemen ook door vergelijkbare 16-kleppers behaald worden. Marketingtechnisch is een 4 De auto r indruk ei op in het verkeer. Het interieur biedt ruim plaats aan vier tot vijf volwassenen. De voorstoelen zijn niet overbemeten, waardoor juist extra beenruimte achterin is verkregen. De achterbank is keurig voorzien van hoofdsteunen, maar helaas geen uitklapbare middenarmsteun. Opmerkelijk is dat het dashboard van de Stratus lang niet zo plastic oogt als we bij de meeste Amerikanen gewend zijn. Het instrumentarium is óndergebracht in een brede I Ovale unit. Van links naar réchts is voorzien in een toerenteller, snelheidsmeter, I brandstof- en quattro. Zakelijk is tot slot de 1.9 liter direct ingespoten turbodiesel interessant. Audi levert deze 90 pk diesel voor f.56.290,=. Deze bedragen zorgen ervoor dat de nieuwe Audi zeer concurrerend is ten opzichte van zijn Duitse tegenstrevers. De Audi A4 zorgt voor een aanzienlijke verfrissing aan de onderzijde van het programma. Het uiterlijk lijkt sterk op een verkleinde versie van de A8. De nieuwe 1.8 motor en voorwielophanging n garant voor een hoog ilte aan rijplez =rking is dik in ■"er dat de Personenwagens voorspelde dat, goede ligging van het nieuwe pan^ enthousiasme van de medewerkers, bedrijf alle kansen heeft om een ster te verwerven in Tilburg en directe Chriet Titulaergaf natuurlijk een technologische toekomst. De open dagen op 18 en 19 maart werden druk bezocht. Er werden zo'n 90 helicoptervluchten uitgevoerd met 180 passagiers. Liefhebbers van tonpraoter Frans Verbunt kwamen op zondag aan hun trekken. Hij nam in de figuur van 'Teun Tuin' de Tilburgse politiek op de hak. Onder de toehoorders bevond zich ook burgemeester Brokx. Stuurkolom Met de sleutel worden de portieren en de kofferklep centraal vergrendeld. Het interieur ziet er precies uit zoals men van een Audi mag verwachten. De gebruikte materialen voelen degelijk aan, waardoor een uitstraling van passieve veiligheid wordt verkregen. De inschuifbare stuurkolom uit het Proconten systeem is inmiddels verdwenen. Immmers de opname van een airbag in de standaarduitrusting maakte dit fenomeen overbodig. Hierdoor wordt nu ook een verstelbare stuurkolom Op vrijdag 17 maart jl. werd op feestelijke wijze officieel het nieuwe pand van Opel- dealer Gebr. Vullings aan de Kraaivenstraat 22 in gebruik genomen. Speciaal voor deze gelegenheid waren mevr. Y. van Rooy, lid van de Tweede Kamer en Nederlands bekendste futuroloog Chriet Titulaer naar Tilburg gekomen om de openingshandeling te verrichten. Tijdens haar toespraak wees mevrouw van Rooy op het belang van de bedrijfssector Dienstverlening voor met name een stad als Tilburg. Initiatieven zoals die van Gebr. Vullings Tilburg passen in het profiel van Tilburg als moderne industriestad. Joop Vullings, directeur van Gebr. Vullings zijkanten en de lage neus met platte koplampen en grille met omlijsting in de carrosseriekleur. Wie de A4 afzonderlijk voor het eerst ziet, heeft nog het idee dat de auto niet zoveel van de 80 afwijkt, totdat beide auto's naast elkaar worden gezet. Dan blijkt toch duidelijk dat de 80 aan het einde van zijn levenscyclus was. De A4 oogt wat gedrongen en lijl daardoor compacter 1 Iedere Audi A4 ziet er verzorgd uit. Keurige wieldoppen, twee buitenspiegels en meegespoten stootstrips en bumpers zijn in alle gevallen standaard. Het is vooral het typeplaatje dat uitsluitsel moet geven over de werkelijke uitvoering. De kofferklep opent netjes tot aan de bumper en klapt bijna Merk en Aant Cilinder Boring x Vermogen: tr/min Koppel: 173 Nm bij 3950 tr/min Afmetingen: lengte 4,48 meter, breedte 1,733 meter Gewicht: 1225 kg Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 10,51 Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km bij 120 km/u 7,5 liter/100 km stadsverkeer 10,1 liter/100 km Prijs: f.54.990,= Stratus tot twee modellen. De 2 liter 16V wordt uitsluitend geleverd in de al zeer royale LE-uitrusting voor f.49.995,=. Dat betekent dat deze nieuwe Chrysler in zijn segment een ijzersterke aanbieding is. Daarnaast wordt de 2.5 V6 automaat al LX geleverd voor f.68.895,=. Chrysler Import Holland verwacht van de Stratus dit jaar zo'n 700 stuks te gaan verkopen en dat is exact evenveel als men van de Neon denkt af te zetten. Motoren Chrysler levert in de Stratus naar keuze twee moderne motoren. Aan de basis staat de 2 liter 16-klepper die we reeds kennen uit de Neon. De 4 cilinder levert zijn vermogen van 131 pk bij 5850 tr/min en een maximaal koppel van 174 Nm bij 4950 tr/min. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijf bak zorgt deze voorwielaandrijver voor goede prestaties zoals een topsnelheid van 205 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,9 seconden. De motor blijkt wonderwel bij hogere toerentallen stiller dan in de Neon, terwijl de motor/bak- combinatie juist bij wegrijden een vreemde roffel laat horen. Zowel op de snelweg als in stadse omstandigheden blijkt de 2 liter motor ruim voldoende te zijn. Maar er is tegen de achterruit aan. Hierdoor kan niemand bij het inladen zijn hoofd stoten. De bagageruimte heeft met 440 liter een keurige inhoud. De achterbank is overigens neerklapbaar, zodat ook probleemloos langere voorwerpen kunnen worden meegenomen. Een in twee delen neerklapbare bank wordt als optie geleverd. Ontwerp De afmetingen van de nieuwe A4 wijken nauwelijks van de 80 af. De wielbasis bleef vrijwel identiek, terwijl oc lengte niet afwijkt. De voorwielen staan wat verder uit elkaar en de auto is enkele centimeters breder geworden. Het ontwerp van de A4 komt duidelijk uit dezelfde koker als de A8. Het lijkt haast een verkleinde kopie met zijn kleinde derde ruitje, de relatief hoog gesloten g voor het op iedere A4 verd ABS- De urbekrachtiging zorgt voor een prettig lichte bediening bij manoevreren, maar helpt niet mee bij hogere snelheden. Als voorwielaandrijver rijdt de nieuwe Audi A4 uiterst voorspelbaar en veilig. Ten opzichte van zijn voorganger is de auto merkbaar stiller geworden, terwijl ook de stabiliteit bij zowel rechtuit rijden als in bochten in positieve zin door de nieuwe voorwielophanging wordt beïnvloed. Het programma van de Audi A4 start met de 1.6-motor, een normale 8-kleps 4 cilinder voor f.48.990,=. De door ons gereden 1.8 20-klepper komt op f.54.990,=. Daarboven vinden we in het programma een smakelijke turboversie van 150 pk vanaf f.61.990,=. Voor hetzelfde bedrag kan de atmosferische 1.8 ook met quattro-vierwielaandrijving worden gekozen. Naast de 4 cilinder biedt Audi ook de twee bekende V6-motoren met 2.6 en 2.8 liter inhoud variërend van f.65.490,= voor de 2.6 tot f.82.490,= voor de 2.8 cilinder 20-klepper natuurlijk een gouden greep. De motor is over het hele toerenbereik lekker rustig. Er kan zowel schakellui als uiterst sportief worden gereden. De auto weegt zo'n 1225 kg en "«resteert uitstekend. Er is een ._p mogelijk van maar liefst 205 km/u terwijl 10,5 seconden nodig zijn om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De A4 1.8 is daarom een bijzonder vlotte auto. Overdreven zuinig kunnen we dit model met een gemiddelde van krap 1 op 10 echter niet noemen. toegepast, die in combinatie met Proconten niet tot de mogelijkheden behoorde. Achter het vierspaaks stuurwiel zien we het instrumentarium met een snelheidsmeter, analoog klokje, toerenteller, brandstol en temperatuurmeter. Alle bedieningselementen zijn op de bekende plaatsen gegroepeerd en liggen onder handbereik. Aar stuurkolom zitten de gebruikelijke sprieten voor de bediening van verlichting, richtingaanwijzers en ruitewissers. In de console is plaats voor de radio, net boven de drie draaiknoppen waarmee de verwarming en ventilatie worden ingesteld. Over de volle breedte van het dashboard zijn vijf afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen geplaatst. Het dashboardkastje heeft een redelijke inhoud, terwijl verder nog plaats is voor kleine spullen in de portierbakken en een klein vakje tussen de stoelen. Het meubilair is met een sterke stof bekleed. Verschillende grijstinten voeren hier de boventoon. De bestuurdersstoel is in hoogte te verstellen. De achterbank biedt redelijk de ruimte aan twee tot drie volwassenen. Er is voorzien in twee hoofdsteunen. |LF-NN-40| II— q 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25