CITROEN XANTIA ACTIVA Bentley Azure EN DAN NU HET FINANCIËLE NIEUWS Au|oparcb7 r rib Ontwikkeling gaat door Coupé van Daewoo EN SPORT SPIDER I1 ken GOEDBETERBERTENS i d L km km km km km km km km RENAULT E N MERCEDES-BENZ STER-OCCASIONS i Velt L IN UTO rl dl 11995 pagina 1( DE AUTOMAAT Donderdag 16 maart 1995 pagina 11 JETILBURGSE KOERIER blauw' 'm* een het E jprijs R. 20.500,- 12.000,- dat 12.500,- 250 D 135.000 km 1992 120.000 km 1-’88 190 175.000 km 4-88 190E Citroen Bertens Tilburg BV 250 TD 170.000 km 7-’91 300 SL 287.000 km 1986 500 SL 1983 uty. 190.000 km 4-‘88 300 TD 149.000 km 3-'87 190 E 2.3-16 j, etc. radiovoorb., 131.000 km 6-'9O 72.000 km 1992 300 D 190 E 1.8 3-gaats velgen, 68.000 km 9-'9O 300 SL 78.000 km 2-'92 500 SEL Iver. aut.., schuif/kanteldak, 143.000 km 8-88 250 D 18.000 km 9-'93 SL320 ECIALS 105.000 km 5-'91 190 D 2.5 75.000 km 1-'92 BMW 850i 25.000 km 3-'93 190 E 1.8 72.000 km 11-92 velgen, 1eeig. 18.000 km 3-'92 al. velgen 118.000 km 8/90 179.500 km 6-'89 BMW 524 TD t velgen, 149.000 km 6-91 200 D 55.000 km 3-'92 145.000 km 1-'91 250 D 46.000 km 10-92 195.000 km 1-'9O 200 TD 17.500 km 5-‘92 200 TD 126.000 km 1981 146.000 km 6-'87 29.000 km 11-'93 68.000 km 1-'92 46.000 km 1-'92 11-91 d.-blauwmet., grijs leder, airco, 300 CE 103.000 km 1-'88 )13/553678 I van 55.000,- tot 65.000,- van 19.000,- tot 25.000,- van 25.000,- tot 35.000,- boven 65.000,- van 35.000,- tot 45.000,- wegens inruil verkregen BRABANT van 45.000,- tot 55.000,- Geminiweg 39, Tilburg (Industrieterrein Loven) Telefoon 013-42 30 30 Officieel Mercedes-Benz-dealer Tilburg e.o. Ion litie iat 24 43 iy 1.7 16.750,- jLX 20.750,- 200 E 200 E 200 D 300 TD 300 D 300 TD 200.000 km 1'91 174.000 km 7-'91 222.000 km 10-‘90 ..'93 ..'93 ..'92 ..'92 ..'92 ..'91 ..'91 ..'91 ..'90 '90 ..'90 ..'90 ..'89 ..'88 ..'86 ..'86 'I Vervolg van pagina 1 190 D 250 D 190D .'94 .'93 '92 .'92 .'92 .'92 .'91 Wij informeren u over de exacte voorwaarden. AUTO VERHOEVEN TILBURG B.V. TILBURG, RINGBAAN OOST 98, TEL: 013- 43 00 05 AUTOMOBIELBEDRIJF SPOORMAKERS B.V. OISTERWIJK, SPRENDLINGENSTRAAT 10, TEL. 04242 - 8 46 83 o>eurt in een fractie van een seconde en het lijkt alsof er even een forse wind tegen de zijkant van de auto blaast of dat er een zware vrachtauto voorbij rijdt. 190 D 2.5 turbo 190 D De Hoogt 13 5175 AX LOON OP ZAND Tel. 04166-1553 179.000 km 8-'9O 243.000 km 4-'9O 239.000 km 10-'89 190 E 1.8 260 E vuupé Porsche 911 Carrera Alfa 33 1.7- 16VPerm. 4 Buick Park 190 E 1.8 200 E De veelzijdigste autovaklui verstand van alle merken itevaart. De slechts 790 In het begin van de jaren vijftig ontwikkelde re Spider haalt met Citroën het hydropneumatische veersysteem en Sntt seid bracht dit in eerste instantie op de laatste exemplaren van de beroemde Traction Avant. Het systeem werd op deze auto's in de praktijk getest om te worden klaargestoomd voor de werkelijke introductie op de spreekwoordelijke DS. Nu, zo'n veertig jaar later, blijkt de ontwikkeling van dit sublieme veersysteem nog steeds voort te gaan. Motor Boven de achterwielen vinden we de 2 liter 16-klepper bekend uit de Clio Willie die zijn verrr w via een handgeschakelde vijfbak loslaat op de achterwielen. De motor/versnellingsbak is opgehangen volgens een pendulair veersysteem met schokdempers, een constructie overgenomen uit De Fiat Cinquecento is nu voor iedereen bereikbaar. Dankzij ons onvoorstelbaar aantrekkelijke financieringsaanbod. Want wie z’n nieuwe Cinquecento tussen 9 maart en 15 april aanschaft en door ons laat financieren, betaalt maar 4,9% rente per jaar. Uw voordeel kan duizenden guldens bedragen. Kom dus snel langs voor een proefrit en vraag naar de exacte voorwaarden. En - voor wie toch in één keer wil betalen: u rijdt al Cinquecento voor f. 16.995,-. UHUlejU 4,9% RENTE OP UW NIEUWE FIAT CINQUECENTO. TOT 15 APRIL. km/u (60 mijl) te sprinten. De naam van deze nieuwe Bentley is natuurlijk makkelijk te verklaren. Waar past een dergelijk chique open auto beter dan aan de Franse Cote d'Azur. 1. de ruimte kg zware deze motor een topsnell van 210 km/u en heeft 6,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De circuitversie krijgt een motor met een vermogen van 200 pk en zal de “i lo-Kiepper beschikking krijgen over een t de Clio Williams ^versnellingsbak, rmogen van 150 pk Ov®r de Prlls vaIJt no9 ,met J ndaeschakelde veelte zeggen. Renault meldt dat de auto betaalbaar zal worden. In Frankrijk worden schattingen gemaakt van rond de 200.000 Franse Franc. Dit zou inclusief BPM en BTW in Nederland neerkomen op grofweg f.75.000,=. if leder, schuifd., ramen, perfecte staat Fuchs velgen vergrendeling, vier hoofdsteunen, velours bekleding en getint glas weegt de Activa 1342 kg. De auto haalt een topsnelheid van 213 km/u en heeft 10,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Het “middelde verbruik ligt rond ’Oalserr’ zen sporti sreder bornit, Class.-uitv., 8-gaats alum. br.-zilver, aut., Eleg. wieldeksels, c.v., w.w., ABS br.-zilver, FaceLift-model, aut., schuif/kanteldak, 1e eig., alarm, radiovoorb., etc... Verder hebben wij nog zo'n 25 verschillende in rui Iers vanaf f 9.900,- perimuttgrijsmet., aut., armst., donkerbl., c.v., w.w., 8-gaats alum., 243.000 km 1.-’91 radiovoorb. bl.zwartmet., airco, schuifd., elektr., ramen, airbag, etc. rood, 5-bak, c.v., w.w., radiovv«i. armst., al. velgen rood, c.v., w.w., alarm, LPG d.-blauw, c.v., w.w., 1e eig. d.-blauw, c.v., w.w., radiovoorb., 1e eig. bl.-zwartmet„ c.v., w.w., etc. Formule 1-auto niet misstaan. Voor en achter zien we een double wishbone constructie terwijl het complete remsysteem van de Alpine A610 is overgenomen. antr., airco, c.v., w.w., ABS, armleun., al. velgen, alarm bl.-zwartmet., c.v., w.w., radio-voorb., 1e eig. zwart, c.v., w.w., al. v~' antraciet, c.v., w.w., al. elektr. ramen, armst., etc... br.-zilver, c.v., w.w., 8-gaats radiovoorb., wort.-n. dashb. zwart, c.v., w.w., alarm midden-armst. bord.-rood, c.v., w.w., 5-bak, alarm, 8-gaats al. wiel rookzilv., c.v„ w.w., schuif/kanteldak 158.000 km 2-‘9O 16-klepper Net als bij alle andere Xantia's zorgt het hydropneumatische systeem ook voor de stuurbekrachtiging en de remmen. Standaard wordt Activa geleverd met ABS. D< auto is gebaseerd op de 2 liter 16-klepper met een vermogen van 155 pk bij 6500 tr/min en een maximaal koppel van 182,5 Nm bij 3500 tr/min. Vic een handgeschakel worden de voorwielen aangedreven. De auto r‘- op specifieke lichtmetale velgen met 205/55 R15 bar Inclusief een zeer rijke n-let airbag. Stabilisatie Ondanks verschillende verbeteringen op detail, bleef het hydropneumatische véersysteem ongewijzigd qua werkingsprincipe tot de komst van de Citroen XM. De XM heeft een zogenaamde hydractieve vering. Zowel de voor- als achteras hebben hier een extra veerbol gekregen die als buffer dient. Via een computer kunnen de twee extra bollen worden bijgeschakeld, zodat onafhankelijk van de rijomstandigheden het comfort optimaal wordt gehouden. Deze hydractieve vering wordt in de tweede generatie met twee verschillende rij- programma's inmiddels gemonteerd op de vernieuwde XM en de Xantia 2 liter. Toch staat de ontwikkeling niet stil. Eind vorig jaar werd namelijk in de Frankrijk de Xantia Activa impalabeigemet... c.v., w.w., glas, radiovoorb. bl.-zwartmet., al. wielen, armst., elektr. ramen, c.v., w.w. wit, c.v„ w.w., radiOvoorb., 1e eig. 278.000 km 1 '90 wit, schuifdak, c.v., w.w., alarm 221.000 km 1-'87 groenmet., c.v., w.w., radiovoorb. 243.000 km 1-'89 bornit, aut., schuif/kanteldak, pullm., 126.000 km 2-'92 airco bl.-zwartmet., aut., schuif/kanteldak c.v. rood, leder int., aut., 8-gactc .clgc:., elektr. ramen, 2 x airbag verwarmde stoelen, etc... br.-zilver, ledergrijs, 8-gaats velgen, elektr. rolgordijn, 2x airbag, etc. nw.-prijs 305.000,- br.-zilver, zwart leer, airco, Pioneer rad./cass. CD, tempomaat br.-zilver, zwart leder, rolgordijn, elektr. ramen, aut. airco, aut. BMW 325I brokaatrood, schuif/kanteldak Coupé alarm, elektr. ramen, al. velgen radiovoorb., etc... bl.-zwart, al. wielen, alarm, in perf. staat brokaatrood, aut., airco, 17-inch wielen, afn. trekh., radiovoorb. miamiblue, radiovoorb., mistlampen voor 1205 rood, 1.1 -motor, schuifdak >N GARANTIE ARANTIE NA 1500 KM ;rdraagbaar JNDERWEG De Renault Sport Spider is zowel gemaakt voor gebruik op circuits als op de openbare weg. Daarom zal de auto slechts leverbaar worden in één motorversie met één uitrustingsniveau. Onder de kunststof carrosserie vinden we het volledig uit aluminium opgebouwde chassis. Grofweg bestaat dit uit aluminium bak waarin l interieur wordt geplaatst en waaraan zowel de voor- als achterwielophanging is vast gemaakt. Deze constructie zorgt voor een laag gewicht, maar tegelijk ongekende stijfheid. Hierdoor kan de Spider gemakkelijk aan alle geldende veiligheidsnormen voldoen. De wielophanging zou op een Dat het nieuwe Koreaanse merk Daewoo de Europese markt zeer serieus neemt, blijkt uit een prototype dat op de autosalon van Genève werd getoond, de Bucrane. Deze tweedeurs coupé is ontwikkeld samen met Italdesign, gebruikmakend van Daewoo- techniek. De auto is een volwaardige 4-zitter op het onderstel van de Honda Legend. Daewoo bouwt deze auto in Korea namelijk als topmodel. Uiteraard is ook de 3,2 liter V6 van deze auto overgenomen met een vermogen van 240 pk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De auto komt lang niet zo groot over als ie in werkelijkheid is. Het front is breed en heeft door chromen randen benadrukte luchtinlaten. Het valt makkelijk te voorspellen dat deze auto niet als zodanig op de markt zal komen, maar het toont wel nadrukkelijk de serieuze manier waarop Daewoo de Europese markt benadert. De komende twee jaar zal het merk zich vooral moeten concentreren op de huidige Nexia en Espero. Vanaf 1997 worden in twee jaar tijd ongeveer vijf nieuwe auto's verwacht, de opvolgers van de huidige modellen, een kleinere auto, grotere aut< een ruimtewagen. bl.-zwartmet., c.v., w.w., m. armst., velgen, alarm antraciet, aut., airco, midden-armst. blauw., c.v., aut., w.w., alarm bl.-zwartmet., aut., airco, tempomaat, schuif/kanteldak bl.-zwart, c.v., w.w., alarm schuif/kanteldak zilvermet., aut., velgen, leder int. middenarmst. zwart leer, tuil optionals Bentley en Rolls Royce audio-installatie met CD- presenteren op de autosalon wisselaar, 8 speakers en 4 x 25 van Genève haast per traditie Watt en een viertraps een nieuwe auto of een automaat. De Azure haalt een spraakmakend prototype. Dit topsnelheid van 240 km/u en jaar werd er de Bentley Azure heeft 6,3 seconden nodig om onthuld, een cabriolet op vanuit stilstand naar de 96 basis van de Continental Het is een volwaardige vierzits cabrio die gezien mag worden als de opvolger van de Corniche. De auto is voorzien van een prachtig sluitend kap die met behulp van één druk op de knop kan worden geopend en gesloten. De auto heeft de bekende 6,75 liter V8 motor met turbo en intercooler. De uitrusting is zeer compleet met onder meer elektrisch verstelbare stuurkolom, drie geheugenstanden op de voorstoelen, airconditioning apart regelbaar voor de twee wagenhelften, twee fullsize airbags, een uitstekende Veiligheid Wil de carrosserie nog verder gaan overhellen, dan komen de twee andere extra veerbollen in werking die met behulp van twee hydraulische werkcilinders daadwerkelijk actief de carrosserie 'terugtrekken'. Uiteraard gebeuren de De Citroen DS werd niet alleen geroemd om zijn futuristische en fraaie vormgeving, maar vooral ook door zijn veercomfort. De conventionele veersystemen zijn bij deze auto vervangen door één zogenaamde veerbol per wiel. Deze veerbollen staan met elkaar in verbinding en hebben de unieke eigenschap dat de carrosserie perfect vlak boven de weg blijft ongeacht belading of het inveren van een van de wielen. uitgebracht, een auto die in ons land tegen het einde vttn dit jaar verwacht wordt. In deze Activa vinden we eigenlijk het geavanceerde veersysteem wat enkele jaren terug in het gelijknamige prototype werd getoond. Natuurlijk dient de bestaande hydractieve vering als basis. De Xantia Activa heeft een zogenaamde actieve stabilisatie, in het Frans Système Citroen de Controle Actif du Róulis, kortweg SC.CAR. In tegenstelling tot de hydractieve vering met 6 veerbollen, heeft de Activa maar liefst tien veerbollen. Het systeem bestaat uit twee onderdelen. Als het stuurwiel wordt verdraaid om een bocht te nemen, nemen sensoren deze beweging waar. Ook wordt de snelheid door de computer in haar berekeningen meegenomen. Wordt een bocht genomen, dan wordt de beweging van de carrosserie bijgestuurd middels twee extra stabilisatieveerbollen die de stijfheid van de nyaracuelen stabihsatorstangen kunnen hydropneumatisch geveerde beïnvloeden. Xantia's. Maar ook verhoogd het Activa-systeem de veiligheid. Immers een overhangende carrosserie zorgt voor een gewichtsverplaatsing van de auto en daardoor een verminderde stabiliteit. Blijft de carrosserie keurig op zijn plaats, dan verhoogd dit juist uitursting met airbag, in bochten de stabiliteit. Als elektrische ruit- en bestuurder merk je niet alleen spiegelbediening, centrale BMW 5201 Touring Peugeot 106 XSi Peugeot Porsche 911 d.-blauwmet, rat I Coupé telefoon, elektr. ra wit, leder zwart, F turbo-int., radio zwart, ABS, kuipst., al. wielen benodigde berekeningen in fracties van seconden, zodat de bestuurder - eenmaal gewend aan het systeem - weinig zal merken. Iemand die echter uit een normaal geveerde auto stapt, voelt het verschil direct. Ook al weet je dat de Xantia Activa in bochten niet overhelt, toch is het een verrassing om de eerste keren hard door een bochten te gaan. De carrosserie helt niet over, nee, blijft zelfs vrijwel volledig.horizontaal boven het wegdek hangen. Dit heeft een aantal grote voordelen. Bestuurder en passagiers blijven beter op hun plaats zitten en worden niet brusk door de auto geslingerd. Daarom is de Activa nog comfortabeler dan de hydractief en idenr te bet de enorm strakke manier waarmee bochten worden genomen. Ook voel je heel af en toe dat de elektronika het systeem aan het bijregelen is. Dit gebeurt met name als men stilstaat voor een stoplicht. Soms komt de carrosserie dan per kant stapsgewijs omhoog, gemiddelc. Dit gebeurt in een fractie van de 1 op 10 als er niet le en het lijkt alsof overdreven sportief mee i forse wind tegen wordt gereden. auto blaast De Nederlandse verkoopprijs is op dit moment nog niet bekend. In Frankrijk wordt de Activa aangeboden voor een meerprijs van nog geen duizend gulden ten opzichte van de bestaande 16-klepper. In Nederland hebben we te maken met BPM en wellicht en ue een iets afwijkende l wordt de uitrusting. De 16V VSX kost nu tABS De f.64.370,= zodat voor de Activa o de 2 liter gerekend moet worden op zo'n f.67.500,= en dat maakt de auto helaas alleen vuii interessant voor de /min Via liefhebber, terwijl het side vijfbak superieure systeem zoveel slen meer verdient. Het valt 3 staat makkelijk te voorspellen talen de volgende generatie - inden. Citroën XM uiteraard ook met dit Activa-systeem geleverd zal gaan worden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 33