CITROEN XANTIA ACTIVA
Bentley Azure
EN DAN NU HET
FINANCIËLE NIEUWS
Au|oparcb7
r
rib
Ontwikkeling
gaat door
Coupé van
Daewoo
EN
SPORT
SPIDER
I1
ken
GOEDBETERBERTENS
i d
L
km
km
km
km
km
km
km
km
RENAULT
E N
MERCEDES-BENZ STER-OCCASIONS
i
Velt
L IN
UTO
rl
dl
11995 pagina 1(
DE AUTOMAAT Donderdag 16 maart 1995 pagina 11
JETILBURGSE KOERIER
blauw'
'm*
een
het
E
jprijs
R.
20.500,-
12.000,-
dat
12.500,-
250 D
135.000 km 1992
120.000 km 1-’88
190
175.000 km 4-88
190E
Citroen Bertens Tilburg BV
250 TD
170.000 km 7-’91
300 SL
287.000 km 1986
500 SL
1983
uty.
190.000 km 4-‘88
300 TD
149.000 km 3-'87
190 E 2.3-16
j, etc.
radiovoorb., 131.000 km 6-'9O
72.000 km 1992
300 D
190 E 1.8
3-gaats velgen, 68.000 km 9-'9O
300 SL
78.000 km 2-'92
500 SEL
Iver.
aut.., schuif/kanteldak, 143.000 km 8-88
250 D
18.000 km 9-'93
SL320
ECIALS
105.000 km 5-'91
190 D 2.5
75.000 km 1-'92
BMW 850i
25.000 km 3-'93
190 E 1.8
72.000 km 11-92
velgen, 1eeig. 18.000 km 3-'92
al. velgen 118.000 km 8/90
179.500 km 6-'89
BMW 524 TD
t velgen, 149.000 km 6-91
200 D
55.000 km 3-'92
145.000 km 1-'91
250 D
46.000 km 10-92
195.000 km 1-'9O
200 TD
17.500 km 5-‘92
200 TD
126.000 km 1981
146.000 km 6-'87
29.000 km 11-'93
68.000 km 1-'92
46.000 km 1-'92
11-91
d.-blauwmet., grijs leder, airco,
300 CE
103.000 km 1-'88
)13/553678
I
van 55.000,- tot 65.000,-
van 19.000,- tot 25.000,-
van 25.000,- tot 35.000,-
boven 65.000,-
van 35.000,- tot 45.000,-
wegens inruil verkregen
BRABANT
van 45.000,- tot 55.000,-
Geminiweg 39, Tilburg (Industrieterrein Loven)
Telefoon 013-42 30 30
Officieel Mercedes-Benz-dealer
Tilburg e.o.
Ion
litie
iat 24
43
iy 1.7
16.750,-
jLX
20.750,-
200 E
200 E
200 D
300 TD
300 D
300 TD
200.000 km 1'91
174.000 km 7-'91
222.000 km 10-‘90
..'93
..'93
..'92
..'92
..'92
..'91
..'91
..'91
..'90
'90
..'90
..'90
..'89
..'88
..'86
..'86
'I Vervolg van pagina 1
190 D
250 D
190D
.'94
.'93
'92
.'92
.'92
.'92
.'91
Wij informeren u over de exacte voorwaarden.
AUTO VERHOEVEN TILBURG B.V.
TILBURG, RINGBAAN OOST 98, TEL: 013- 43 00 05
AUTOMOBIELBEDRIJF SPOORMAKERS B.V.
OISTERWIJK, SPRENDLINGENSTRAAT 10, TEL. 04242 - 8 46 83
o>eurt in een fractie van
een seconde en het lijkt alsof
er even een forse wind tegen
de zijkant van de auto blaast
of dat er een zware vrachtauto
voorbij rijdt.
190 D 2.5
turbo
190 D
De Hoogt 13
5175 AX LOON OP ZAND
Tel. 04166-1553
179.000 km 8-'9O
243.000 km 4-'9O
239.000 km 10-'89
190 E 1.8
260 E
vuupé
Porsche 911
Carrera
Alfa 33 1.7-
16VPerm. 4
Buick Park
190 E 1.8
200 E
De veelzijdigste
autovaklui
verstand van alle
merken
itevaart. De slechts 790 In het begin van de jaren vijftig ontwikkelde
re Spider haalt met Citroën het hydropneumatische veersysteem en
Sntt seid bracht dit in eerste instantie op de laatste
exemplaren van de beroemde Traction Avant. Het
systeem werd op deze auto's in de praktijk getest
om te worden klaargestoomd voor de werkelijke
introductie op de spreekwoordelijke DS. Nu, zo'n
veertig jaar later, blijkt de ontwikkeling van dit
sublieme veersysteem nog steeds voort te gaan.
Motor
Boven de achterwielen vinden
we de 2 liter 16-klepper
bekend uit de Clio Willie
die zijn verrr w
via een handgeschakelde
vijfbak loslaat op de
achterwielen.
De motor/versnellingsbak is
opgehangen volgens een
pendulair veersysteem met
schokdempers, een
constructie overgenomen uit
De Fiat Cinquecento is nu voor iedereen bereikbaar. Dankzij ons onvoorstelbaar aantrekkelijke
financieringsaanbod. Want wie z’n nieuwe Cinquecento tussen 9 maart en 15 april aanschaft en door
ons laat financieren, betaalt maar 4,9% rente per jaar. Uw voordeel kan duizenden guldens bedragen.
Kom dus snel langs voor een proefrit en vraag naar de exacte voorwaarden. En -
voor wie toch in één keer wil betalen: u rijdt al Cinquecento voor f. 16.995,-. UHUlejU
4,9% RENTE OP UW NIEUWE FIAT CINQUECENTO. TOT 15 APRIL.
km/u (60 mijl) te sprinten. De
naam van deze nieuwe
Bentley is natuurlijk
makkelijk te verklaren. Waar
past een dergelijk chique
open auto beter dan aan de
Franse Cote d'Azur.
1. de ruimte
kg zware
deze motor een topsnell
van 210 km/u en heeft 6,5
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te
bereiken. De circuitversie
krijgt een motor met een
vermogen van 200 pk en zal de
“i lo-Kiepper beschikking krijgen over een
t de Clio Williams ^versnellingsbak,
rmogen van 150 pk Ov®r de Prlls vaIJt no9 ,met J
ndaeschakelde veelte zeggen. Renault meldt
dat de auto betaalbaar zal
worden. In Frankrijk worden
schattingen gemaakt van
rond de 200.000 Franse Franc.
Dit zou inclusief BPM en BTW
in Nederland neerkomen op
grofweg f.75.000,=.
if leder, schuifd.,
ramen, perfecte staat
Fuchs velgen
vergrendeling, vier
hoofdsteunen, velours
bekleding en getint glas
weegt de Activa 1342 kg. De
auto haalt een topsnelheid
van 213 km/u en heeft 10,6
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Het
“middelde verbruik ligt rond
’Oalserr’
zen sporti
sreder
bornit, Class.-uitv., 8-gaats alum.
br.-zilver, aut., Eleg. wieldeksels,
c.v., w.w., ABS
br.-zilver, FaceLift-model, aut.,
schuif/kanteldak, 1e eig., alarm,
radiovoorb., etc...
Verder hebben wij nog zo'n 25 verschillende in rui Iers vanaf f 9.900,-
perimuttgrijsmet., aut., armst.,
donkerbl., c.v., w.w., 8-gaats alum., 243.000 km 1.-’91
radiovoorb.
bl.zwartmet., airco, schuifd.,
elektr., ramen, airbag, etc.
rood, 5-bak, c.v., w.w., radiovv«i.
armst., al. velgen
rood, c.v., w.w., alarm, LPG
d.-blauw, c.v., w.w., 1e eig.
d.-blauw, c.v., w.w., radiovoorb.,
1e eig.
bl.-zwartmet„
c.v., w.w., etc.
Formule 1-auto niet misstaan.
Voor en achter zien we een
double wishbone constructie
terwijl het complete
remsysteem van de Alpine
A610 is overgenomen.
antr., airco, c.v., w.w., ABS,
armleun., al. velgen, alarm
bl.-zwartmet., c.v., w.w.,
radio-voorb., 1e eig.
zwart, c.v., w.w., al. v~'
antraciet, c.v., w.w., al.
elektr. ramen, armst., etc...
br.-zilver, c.v., w.w., 8-gaats
radiovoorb., wort.-n. dashb.
zwart, c.v., w.w., alarm
midden-armst.
bord.-rood, c.v., w.w., 5-bak, alarm,
8-gaats al. wiel
rookzilv., c.v„ w.w., schuif/kanteldak 158.000 km 2-‘9O
16-klepper
Net als bij alle andere
Xantia's zorgt het
hydropneumatische systeem
ook voor de
stuurbekrachtiging en de
remmen. Standaard wordt
Activa geleverd met ABS. D<
auto is gebaseerd op de 2 liter
16-klepper met een vermogen
van 155 pk bij 6500 tr/min en
een maximaal koppel van
182,5 Nm bij 3500 tr/min. Vic
een handgeschakel
worden de voorwielen
aangedreven. De auto r‘-
op specifieke lichtmetale
velgen met 205/55 R15 bar
Inclusief een zeer rijke
n-let airbag.
Stabilisatie
Ondanks verschillende
verbeteringen op detail, bleef
het hydropneumatische
véersysteem ongewijzigd qua
werkingsprincipe tot de komst
van de Citroen XM. De XM
heeft een zogenaamde
hydractieve vering. Zowel de
voor- als achteras hebben
hier een extra veerbol
gekregen die als buffer dient.
Via een computer kunnen de
twee extra bollen worden
bijgeschakeld, zodat
onafhankelijk van de
rijomstandigheden het
comfort optimaal wordt
gehouden. Deze hydractieve
vering wordt in de tweede
generatie met twee
verschillende rij-
programma's inmiddels
gemonteerd op de
vernieuwde XM en de Xantia 2
liter. Toch staat de
ontwikkeling niet stil. Eind
vorig jaar werd namelijk in de
Frankrijk de Xantia Activa
impalabeigemet... c.v., w.w., glas,
radiovoorb.
bl.-zwartmet., al. wielen, armst.,
elektr. ramen, c.v., w.w.
wit, c.v„ w.w., radiOvoorb., 1e eig. 278.000 km 1 '90
wit, schuifdak, c.v., w.w., alarm 221.000 km 1-'87
groenmet., c.v., w.w., radiovoorb. 243.000 km 1-'89
bornit, aut., schuif/kanteldak, pullm., 126.000 km 2-'92
airco
bl.-zwartmet., aut., schuif/kanteldak
c.v.
rood, leder int., aut., 8-gactc .clgc:.,
elektr. ramen, 2 x airbag
verwarmde stoelen, etc...
br.-zilver, ledergrijs, 8-gaats velgen,
elektr. rolgordijn, 2x airbag, etc.
nw.-prijs 305.000,-
br.-zilver, zwart leer, airco, Pioneer
rad./cass. CD, tempomaat
br.-zilver, zwart leder, rolgordijn,
elektr. ramen, aut. airco, aut.
BMW 325I brokaatrood, schuif/kanteldak
Coupé alarm, elektr. ramen, al. velgen
radiovoorb., etc...
bl.-zwart, al. wielen, alarm,
in perf. staat
brokaatrood, aut., airco, 17-inch
wielen, afn. trekh., radiovoorb.
miamiblue, radiovoorb.,
mistlampen voor
1205 rood, 1.1 -motor, schuifdak
>N GARANTIE
ARANTIE
NA 1500 KM
;rdraagbaar
JNDERWEG
De Renault Sport Spider is
zowel gemaakt voor gebruik
op circuits als op de openbare
weg. Daarom zal de auto
slechts leverbaar worden in
één motorversie met één
uitrustingsniveau.
Onder de kunststof
carrosserie vinden we het
volledig uit aluminium
opgebouwde chassis.
Grofweg bestaat dit uit
aluminium bak waarin l
interieur wordt geplaatst en
waaraan zowel de voor- als
achterwielophanging is
vast gemaakt. Deze
constructie zorgt voor een
laag gewicht, maar tegelijk
ongekende stijfheid. Hierdoor
kan de Spider gemakkelijk
aan alle geldende
veiligheidsnormen voldoen.
De wielophanging zou op een
Dat het nieuwe Koreaanse merk Daewoo de
Europese markt zeer serieus neemt, blijkt uit
een prototype dat op de autosalon van
Genève werd getoond, de Bucrane. Deze
tweedeurs coupé is ontwikkeld samen met
Italdesign, gebruikmakend van Daewoo-
techniek. De auto is een volwaardige 4-zitter
op het onderstel van de Honda Legend.
Daewoo bouwt deze auto in Korea namelijk
als topmodel. Uiteraard is ook de 3,2 liter V6
van deze auto overgenomen met een
vermogen van 240 pk gekoppeld aan een
automatische versnellingsbak. De auto komt
lang niet zo groot over als ie in werkelijkheid
is. Het front is breed en heeft door chromen
randen benadrukte luchtinlaten. Het valt
makkelijk te voorspellen dat deze auto niet
als zodanig op de markt zal komen, maar het
toont wel nadrukkelijk de serieuze manier
waarop Daewoo de Europese markt benadert.
De komende twee jaar zal het merk zich
vooral moeten concentreren op de huidige
Nexia en Espero. Vanaf 1997 worden in twee
jaar tijd ongeveer vijf nieuwe auto's
verwacht, de opvolgers van de huidige
modellen, een kleinere auto, grotere aut<
een ruimtewagen.
bl.-zwartmet., c.v., w.w., m. armst.,
velgen, alarm
antraciet, aut., airco, midden-armst.
blauw., c.v., aut., w.w., alarm
bl.-zwartmet., aut., airco,
tempomaat, schuif/kanteldak
bl.-zwart, c.v., w.w., alarm
schuif/kanteldak
zilvermet., aut., velgen, leder int.
middenarmst.
zwart leer, tuil optionals
Bentley en Rolls Royce audio-installatie met CD-
presenteren op de autosalon wisselaar, 8 speakers en 4 x 25
van Genève haast per traditie Watt en een viertraps
een nieuwe auto of een automaat. De Azure haalt een
spraakmakend prototype. Dit topsnelheid van 240 km/u en
jaar werd er de Bentley Azure heeft 6,3 seconden nodig om
onthuld, een cabriolet op vanuit stilstand naar de 96
basis van de Continental
Het is een volwaardige
vierzits cabrio die gezien mag
worden als de opvolger van
de Corniche. De auto is
voorzien van een prachtig
sluitend kap die met behulp
van één druk op de knop kan
worden geopend en gesloten.
De auto heeft de bekende 6,75
liter V8 motor met turbo en
intercooler. De uitrusting is
zeer compleet met onder meer
elektrisch verstelbare
stuurkolom, drie
geheugenstanden op de
voorstoelen, airconditioning
apart regelbaar voor de twee
wagenhelften, twee fullsize
airbags, een uitstekende
Veiligheid
Wil de carrosserie nog verder
gaan overhellen, dan komen
de twee andere extra
veerbollen in werking die met
behulp van twee
hydraulische werkcilinders
daadwerkelijk actief de
carrosserie 'terugtrekken'.
Uiteraard gebeuren de
De Citroen DS werd niet
alleen geroemd om zijn
futuristische en fraaie
vormgeving, maar vooral ook
door zijn veercomfort. De
conventionele veersystemen
zijn bij deze auto vervangen
door één zogenaamde veerbol
per wiel. Deze veerbollen
staan met elkaar in
verbinding en hebben de
unieke eigenschap dat de
carrosserie perfect vlak boven
de weg blijft ongeacht
belading of het inveren van
een van de wielen.
uitgebracht, een auto die in
ons land tegen het einde vttn
dit jaar verwacht wordt. In
deze Activa vinden we
eigenlijk het geavanceerde
veersysteem wat enkele jaren
terug in het gelijknamige
prototype werd getoond.
Natuurlijk dient de bestaande
hydractieve vering als basis.
De Xantia Activa heeft een
zogenaamde actieve
stabilisatie, in het Frans
Système Citroen de Controle
Actif du Róulis, kortweg
SC.CAR. In tegenstelling tot
de hydractieve vering met 6
veerbollen, heeft de Activa
maar liefst tien veerbollen.
Het systeem bestaat uit twee
onderdelen. Als het stuurwiel
wordt verdraaid om een bocht
te nemen, nemen sensoren
deze beweging waar. Ook
wordt de snelheid door de
computer in haar
berekeningen meegenomen.
Wordt een bocht genomen,
dan wordt de beweging van
de carrosserie bijgestuurd
middels twee extra
stabilisatieveerbollen die de
stijfheid van de nyaracuelen
stabihsatorstangen kunnen hydropneumatisch geveerde
beïnvloeden. Xantia's. Maar ook verhoogd
het Activa-systeem de
veiligheid. Immers een
overhangende carrosserie
zorgt voor een
gewichtsverplaatsing van de
auto en daardoor een
verminderde stabiliteit. Blijft
de carrosserie keurig op zijn
plaats, dan verhoogd dit juist uitursting met airbag,
in bochten de stabiliteit. Als elektrische ruit- en
bestuurder merk je niet alleen spiegelbediening, centrale
BMW 5201
Touring
Peugeot 106
XSi
Peugeot
Porsche 911 d.-blauwmet, rat I
Coupé telefoon, elektr. ra
wit, leder zwart, F
turbo-int., radio
zwart, ABS, kuipst., al. wielen
benodigde berekeningen in
fracties van seconden, zodat
de bestuurder - eenmaal
gewend aan het systeem -
weinig zal merken.
Iemand die echter uit een
normaal geveerde auto stapt,
voelt het verschil direct. Ook
al weet je dat de Xantia
Activa in bochten niet
overhelt, toch is het een
verrassing om de eerste keren
hard door een bochten te
gaan. De carrosserie helt niet
over, nee, blijft zelfs vrijwel
volledig.horizontaal boven
het wegdek hangen. Dit heeft
een aantal grote voordelen.
Bestuurder en passagiers
blijven beter op hun plaats
zitten en worden niet brusk
door de auto geslingerd.
Daarom is de Activa nog
comfortabeler dan de
hydractief en
idenr
te bet
de enorm strakke manier
waarmee bochten worden
genomen. Ook voel je heel af
en toe dat de elektronika het
systeem aan het bijregelen is.
Dit gebeurt met name als men
stilstaat voor een stoplicht.
Soms komt de carrosserie dan
per kant stapsgewijs omhoog, gemiddelc.
Dit gebeurt in een fractie van de 1 op 10 als er niet
le en het lijkt alsof overdreven sportief mee
i forse wind tegen wordt gereden.
auto blaast De Nederlandse verkoopprijs
is op dit moment nog niet
bekend. In Frankrijk wordt de
Activa aangeboden voor een
meerprijs van nog geen
duizend gulden ten opzichte
van de bestaande 16-klepper.
In Nederland hebben we te
maken met BPM en wellicht
en ue een iets afwijkende
l wordt de uitrusting. De 16V VSX kost nu
tABS De f.64.370,= zodat voor de Activa
o de 2 liter gerekend moet worden op zo'n
f.67.500,= en dat maakt de
auto helaas alleen
vuii interessant voor de
/min Via liefhebber, terwijl het
side vijfbak superieure systeem zoveel
slen meer verdient. Het valt
3 staat makkelijk te voorspellen
talen de volgende generatie
- inden. Citroën XM uiteraard ook met
dit Activa-systeem geleverd
zal gaan worden.