DAIHATSU CUORE TRENDY J.V. lllllllll Suzuki vonkt Audi-nieuws Onveranderd concept AUTOTEST Verhoeven overhandigt 4°pk bijH Cinquecento aan Love Letters-duo re» 31.630,- 24.900,- 40.340,- 23.950,- AUTOMATEN van DENISSEN 35.130,- 21.950,- 26.820,- 16.950.- Russische Mercedes DE AUTOMAAT DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1995 - pagina 3 )95 pagina 2 kzij >850 4 .12/92 S t>v. 1 -3ÏCTX aut rart met1994 .rood... 1994 DE BIJT luw met1983 louw met1991 .1992 ..wit ....1989 Nationale autopas zekerheid BOVAG-garantiebewijs APKII en/of WN milieukeuring Burg. Janxenttr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 1989 -2360 recht n end elijk MHETJAARj 02/90 1,55.000 km.09/92 1991 8t/m 1994 1991 1993 1991 1994 1994 1992 1991 1994 1988 1992 1992 1990 1993 1994 1989 1993 1991 1990 1993 1992 1992 1988 1987 1988 1987 1987 1987 1992 1993 izichte st meest I tr/min .1 meter. ink ter list en 01/93 lubb, tab. met 3 TOT 12 maanden BOVAG-garantie rerd in Jaj engte ges tr deze Zaterdag 25 februari ontvingen Jan van de Spoel en José Verstappen vol trots de sleutels van hun nieuwe Fiat Cinquecento uit handen van Alfred SmeitinJc van Auto Verhoeven Tilburg. Deze auto verdienden zij met een welgemikte hole in one bij het TV-programma Love Letters gepresenteerd door Linda de Mol. Lledig srd achterklep. De driekeurs kost f. 18.295,= en de vijfdeurs staat voor f.18.995,= in de prijslijst. Bagageruimte Het interieur is ten opzic van de vorige Cuore het 17,6 sec. u3,9 swagens 5x2,0x1,2 m. 160.000 km..09/88 Wordt speciale ebaseerd op igen van sntilatie Op de autotentoonstelling van Parijs toonde Daihatsu nog het prototype van een nieuwe kleine auto. Dit model werd als nieuwe Cuore op de Rai gepresenteerd en is inmiddels bij alle dealers te koop. Daihatsu heeft vastgehouden aan het bestaande concept van een uiterst compacte stadsauto met verrassend veel binnenruimte. G A I^A G E D E NISS E N Ford Fiësta 2-1993, 8500 km,. Nieuwprijs: NU VOOR: Volvo 440 10- 1991,41400 km, Nieuwprijs: NU VOOR: vw Golf f.6CL 11- 1991, 46600 km, Nieuwprijs: NU VOOR: 01/92 oncars 4.000 km05/89 Technische gegevens: Merk en type: Daihatsu Cuore Trendy Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 847 cc Boring x slag: 66,6 x 81,0 mm Vermogen: 44 pk bij 5600 tr/min Koppel: 67 Nm bij 3800 ti Afmetingen: lengte 3,31 breedte 1,395 meter Gewicht: 636 kg Prestaties: topsnelheid 135 km/u acceleratie 0-100 in 1' Verbruik: bij 90 km/u I liter/lOOkm bij 120 km/u 6,4 liter/100 km stadsverkeer 5,8 liter/100 km Prijs: f. 17.495,= opgeknapt. Wie de portieren opent ziet direct het zeer verzorgde en volwassen ogende dashboard. Een grote snelheidsmeter wordt geflankeerd door controlelampjes en de brandstof meter. Verder zijn er vier uitstroomopeninc de verwarming en vei die met een viertal 1.8i in combinatie met automaat voorgesteld. De 2.8 liter 6 cilinder is vanaf nu beschikbaar met een nieuwe 5-traps automaat met een dynamisch schakelprogramma. De 2.6 motor komt in het tweede helft van dit jaar als automaat op de markt. De meerprijs voor deze versnellingsbak bedraagt f.5.100,=. Naast deze vijftraps automaat blijft de bekende viertraps bak leverbaar op de A4 TDI, 1.6 en 1.8. Tot slot gaat Audi een sportief getinte uitvoering van de A8 aan het programma toevoegen. Deze auto is voorzien van 18 inch lichtmetalen velgen met 7 spaken en 245/45 R 18 banden. Verder is het onderstel 20 mm verlaagd, worden sterkere stabilisatoren gemonteerd en heeft het geheel een straffere veer-demper-afstemming. Audi produceerde vorig jaar 5000 stuks van de A8. In Nederland werden inmiddels bijna 100 stuks geïmporteerd, terwijl de leveringssituatie pas nu goed op gang begint te komen. Audi verwacht in dit eerste volledige produktie.jaar 15.000 exemplaren van haar topmodel te maken. bereiken. Dat het motortje goed presteert blijkt uit een gemiddeld verbruik van 1 op 14, terwijl bij rustig rijden makkelijk 1 op 16 tot 1 op 17 mogelijk is. meer plaats in, maar bevorderen de stabiliteit, het comfort en bieden meteen een meer volwassen aanblik. De auto staat op 145/70 SR 12 banden. Ruitoppervlak Natuurlijk heeft de nieuwe Cuore net als zijn voorgangers een volle onafhankelijk geveer^ onderstel met rondom schroefveren. Bovendien is aan de voorzijde een stabilisatorstang aangebracht. Wat betreft vering en schokdemping scoort de Cuore zeker bij gebruik in de stad uitstekend, maar ook op de buitenweg is het zeker geen onplezierige auto. Maar zoals reeds gezegd, hebben de kleine wielen invloed op de algehele stabiliteit, vooral in bochten. De Cuore is een typische voorwielaandrijver met een zeer voorspelbaar weggedrag. Door het geringe gewicht van 636 kg gaat de besturing uitermate licht, zodat manouvreren onder de smalste en krapste omstandigheden geen enkel probleem vormt. Bovendien is in zo'n geval het relatief grote ruitoppervlak heel handig om langs alle kanten van de koets overzicht te houden. Een tweede buitenspiegel is standaard. Beide spiegels zijn niet van binnenuit verstelbaar. Boven de voorwielen vinden we de vertrouwde 847 cc 3 cilinder met multipoint inspuiting. Deze motc een vermogen van 44 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 67 Nm bij 3800 tr/min. Het motortje laat zijn kenmerkende geluid slechts op de achtergrond horen. Vooral bij hogere snelheden is de nieuwe Cuore opmerkelijk stil te noemen. Wat betreft vermogensopbouw is een 3 cilinder motor optimaal en dat is te merken. De Cuore prettige zaken als de hoedenplank, de in delen neerklapbare achterbank, de rechter zonneklep, de ruitewisser achter, wieldoppen en het mistachterlicht. De Daihatsu Cuore is ten opzichte van zijn voorganger weer wat volwassener geworden, zonder dat het basisconcept is veranderd. Vooral de interieurinrichting is op niveau gebracht dankzij het keurige dashboard. De 8^ cc motor is voldoende krachtig, maar de kleine 12 inch wielen hebben een merkbare invloed op de stabiliteit vooral in bochten. Mercedes-Benz wil met de Russische bedrijfsautofabrikant UAZ in een gezamenlijke onderneming bestelwagens, terreinauto's en dieselmotoren gaan vervaardigen. Voor dit doel zou 600 km ten zuidwesten van Moskou een nieuwe fabriek met een produktiecapaciteit van jaarlijks 30.000 tot 50.000 eenheden moeten worden gebouwd. Mercedes zou in de joint-venture een meerder heidsbelang verwerven. In de nieuwe fabriek zou onder andere de Mercedes T-van worden gebouwd die in West- Europa onlangs is vervangen door de Sprinter. In Zuid-Korea start Mercedes binnenkort de produktie van de MB 100-bestelwagen. Dit in Spanje gebouwde model wordt in de loop van dit jaar in Europa vervangen door de City Transporter. De MB 100 wordt in Korea vervaardigd door Ssangyong Motor. Prijzen Bovendien is het meubilair bekleed met kunstleer. Natuurlijk komt deze kale uitrusting tot uitdrukkinc de prijs van f. 15.495,= gekozen voor een deelbare achterbank en stoffen bekleding dan krijgen we de Cuore Casual voor f. 16.295,=. Vanaf deze versie biedt Daihatsu ook een automaat aan voor f.2.450,=. De Cuore Casual is voor f. 18.745,= de goedkoopste auto met automaat in ons land. Daarna komen we bij de door ons gereden Trendy met een keurige uitrusting voor f. 17.495,=. Dezelfde auto is ook leverbaar als vijfdeurs voor f. 18.195,=. Aan de top van het programma staat de Cuore Life Style met drie of vijf deuren. De uitrusting wordt verder aangevuld met getint glas, beschermstrips op de flanken, dakantenne, luidsprekers in de portieren, meegespoten bumpers en een van binnenuit te openen Onder de naam Swift Spark brengt Suzuki een sp uitvoering van deze populaire compacte auto gel de 1.3 GR. Het pakket extra's bestaat onder meer uit metaallok, elektrisch bediende voorportierruiten, stuurbekrachtiging en elektrisch bediende buitenspiegels. Verder is de carrosserie aangekleed met een meegespoten achterspoiler en zijskirts. Maar ook de bumpers hebben een kleurtje gekregen. In het interieur zien we sportieve kuipstoelen, luidsprekers en speciale bekleding. Sportiviteit vinden we ook onder de motorkap, daar huist de 1.3 liter 4 cilinder met een vermogen van 71 pk. Tot slot is de Spark compleet met een toerenteller, klokje, middenconsole en mistlampen in de voorbumper. De Suzuki Swift Spark is in een beperkte oplage leverbaar voor een prijs van f .26.495,= en wordt gespoten in de prachtige kleur dark turquoise metallic. schuifknoppen op de console wordt bediend. De Cuore heeft geen afsluitbaar dashboardkastje, maar een open vak, terwijl er ook twee portiervakken zijn. De Trendy-uitvoering staat op het derde niveau en is keurig afgewerkt. De stoelen en achterbank zijn volledig met stof bekleed, terwijl ook de portierpanelen voor een groot deel met een stofje zijn overtrokken. Helaas zijn de zijpanelen achterin niet helemaal tot aan de ruit doorgetrokken, zodat een deel van het plaatwerk zichtbaar is. De ruimte die de Cuore biedt is verbluffend. De auto is helaas wat smal, maar hoofd- en beenruimte zijn gezien zijn afmetingen bovengemiddeld. Dat er dan maar weinig plaats voor bagage overblijft, moge duidelijk zijn. Met de achterbank en hoedenplar in gebruik is er voor 186 litf aan ruimte. De bank kan in twee delen worden neergeklapt, zodat maximaal voor 830 liter aan spullen kan worden vervoerd. Wat uitrusting betreft is de Daihatsu Cuore Trendy goed voorzien, kijken we echter naar het basismodel dan mi deze auto toch belangrijke e Het modellenprogramma van Audi wordt op verschillende punten verder uitgebreid en verfijnd. Zo wordt vanaf juli een Audi A6 leverbaar met 2.5 liter direct ingespoten turbodieselmotor en quattro- vierwielaandrijving. De krachtige diesel levert een vermogen van 140 pk en past zodoende uitstekend bij de goede tractie en rijstabiliteit van de quattro-modellen. De 2.5 TDI Quattro wordt geleverd als sedan of Avant met handgeschakelde zesbak. De auto mag een aanhanger trekken van 1750 tot 1800 kg en dat is 100 kg meer dan de voorwielaangedreven types. Het quattro-systeem is uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel wat geheel automatisch de krachtverdeling ondersteunt. Als de ABS-sensoren bemerken dat een wiel dreigt door te slippen, dan wordt dit wiel gedoseerd afgeremd. Boven de 40 km/u schakelt dit EDS-systeem uit. De Audi A6 2.5 TDI Quattro haalt een topsnelheid van 206 km/u en heeft 10 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten (sedan). De Audi A4 werd alleen met viercilinder motor Verzorgd Jarenlang werd in Japan een maximale lengte gesteld van 3,20 meter, maar deze eis is losgelaten, zodat de nieuwe Cuore nu 3,31 meter lang is. De breedte bleef evenwel beperkt tot 1,395 meter. De kunst is om op deze bodemplaat van beperkte afmetingen zoveel mogelijk ruimte te creeëren. Dat wordt verkregen door de wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de auto te plaatsen, het dak zo recht mogelijk te laten verlopen en de achterzijde zo stijl mogelijk te laten oplopen. Om te voorkomen dat er vervolgens een volmaakte blokkendoos ontstaat, heeft de ontwerpafdelingen de hoeken en randen afgerond, om tot een aardig ogend autootje te komen. De nieuwe Cuore ziet er verzorgd uit. Bumpers, grille, buitenspiegels en portierkrukken worden bij de Trendy-uitvoering in donkergrijs uitgevoerd. Zowel de koplampen, richtingaanwijzers als dchterlichtunits zijn ruim bemeten. De auto is voorzien van keurige wieldoppen en een wisser op de achterruit. De mistlamp achter is in de bumper opgenomen, alsof men op de ontwerpafdeling daar helemaal geen rekening •mee heeft gehouden. Vanuit meerdere oogpunten bezien is het zo jammer dat Daihatsu heeft vastgehouden aan de 12 inch wielen. Grotere wielen nemen inderdaad iets !S -1 blauw. 1972 1969 1970 kan behoorlijk sportief gereden worden, als de motor maar op toeren wordt gehouden. Met de lange pook laat de vijfversnellingsbak zich licht bedienen. De prestaties zijn voor een kleine auto normaal. De Cuore haalt een top van 135 km/u en heeft 17,6 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te Alhoewel veel Europese merken bezig zijn met kleine auto's wordt het zogenaamde A-segment vooral gedomineerd door Japanse modellen. Dit laat zich makkelijk verklaren door het feit dat kopers van dit soort auto's in eigen land belastingtechnisch voordeliger uit zijn en in grote steden niet verplicht zijn een parkeerplaats te hebben. 'tr-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21