DAIHATSU CUORE TRENDY
J.V.
lllllllll
Suzuki vonkt
Audi-nieuws
Onveranderd
concept
AUTOTEST
Verhoeven overhandigt
4°pk bijH Cinquecento aan Love Letters-duo
re»
31.630,-
24.900,-
40.340,-
23.950,-
AUTOMATEN
van DENISSEN
35.130,-
21.950,-
26.820,-
16.950.-
Russische
Mercedes
DE AUTOMAAT
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 maart 1995 - pagina 3
)95 pagina 2
kzij
>850
4
.12/92
S t>v.
1 -3ÏCTX aut
rart met1994
.rood... 1994
DE BIJT
luw met1983
louw met1991
.1992
..wit ....1989
Nationale autopas zekerheid
BOVAG-garantiebewijs
APKII en/of WN milieukeuring
Burg. Janxenttr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
1989
-2360
recht n
end
elijk
MHETJAARj
02/90
1,55.000 km.09/92
1991
8t/m 1994
1991
1993
1991
1994
1994
1992
1991
1994
1988
1992
1992
1990
1993
1994
1989
1993
1991
1990
1993
1992
1992
1988
1987
1988
1987
1987
1987
1992
1993
izichte
st meest
I tr/min
.1 meter.
ink
ter
list
en
01/93
lubb, tab.
met 3 TOT 12 maanden BOVAG-garantie
rerd in Jaj
engte ges
tr deze
Zaterdag 25 februari ontvingen Jan van de Spoel en José Verstappen vol trots de sleutels
van hun nieuwe Fiat Cinquecento uit handen van Alfred SmeitinJc van Auto Verhoeven
Tilburg. Deze auto verdienden zij met een welgemikte hole in one bij het TV-programma
Love Letters gepresenteerd door Linda de Mol.
Lledig
srd
achterklep. De driekeurs kost
f. 18.295,= en de vijfdeurs staat
voor f.18.995,= in de prijslijst.
Bagageruimte
Het interieur is ten opzic
van de vorige Cuore het
17,6 sec.
u3,9
swagens
5x2,0x1,2 m.
160.000 km..09/88
Wordt
speciale
ebaseerd op
igen van
sntilatie
Op de autotentoonstelling
van Parijs toonde Daihatsu
nog het prototype van een
nieuwe kleine auto. Dit
model werd als nieuwe
Cuore op de Rai
gepresenteerd en is
inmiddels bij alle dealers
te koop. Daihatsu heeft
vastgehouden aan het
bestaande concept van een
uiterst compacte stadsauto
met verrassend veel
binnenruimte.
G A I^A G E
D E NISS E N
Ford Fiësta
2-1993, 8500 km,.
Nieuwprijs:
NU VOOR:
Volvo 440
10- 1991,41400 km,
Nieuwprijs:
NU VOOR:
vw Golf f.6CL
11- 1991, 46600 km,
Nieuwprijs:
NU VOOR:
01/92
oncars
4.000 km05/89
Technische gegevens:
Merk en type: Daihatsu Cuore
Trendy
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 847 cc
Boring x slag: 66,6 x 81,0 mm
Vermogen: 44 pk bij 5600
tr/min
Koppel: 67 Nm bij 3800 ti
Afmetingen: lengte 3,31
breedte 1,395 meter
Gewicht: 636 kg
Prestaties: topsnelheid 135
km/u
acceleratie 0-100 in 1'
Verbruik: bij 90 km/u I
liter/lOOkm
bij 120 km/u 6,4 liter/100 km
stadsverkeer 5,8 liter/100 km
Prijs: f. 17.495,=
opgeknapt. Wie de portieren
opent ziet direct het zeer
verzorgde en volwassen
ogende dashboard. Een grote
snelheidsmeter wordt
geflankeerd door
controlelampjes en de
brandstof meter. Verder zijn er
vier uitstroomopeninc
de verwarming en vei
die met een viertal
1.8i
in combinatie met automaat voorgesteld. De 2.8
liter 6 cilinder is vanaf nu beschikbaar met een
nieuwe 5-traps automaat met een dynamisch
schakelprogramma. De 2.6 motor komt in het
tweede helft van dit jaar als automaat op de
markt. De meerprijs voor deze versnellingsbak
bedraagt f.5.100,=. Naast deze vijftraps
automaat blijft de bekende viertraps bak
leverbaar op de A4 TDI, 1.6 en 1.8.
Tot slot gaat Audi een sportief getinte
uitvoering van de A8 aan het programma
toevoegen. Deze auto is voorzien van 18 inch
lichtmetalen velgen met 7 spaken en 245/45 R 18
banden. Verder is het onderstel 20 mm
verlaagd, worden sterkere stabilisatoren
gemonteerd en heeft het geheel een straffere
veer-demper-afstemming. Audi produceerde
vorig jaar 5000 stuks van de A8. In Nederland
werden inmiddels bijna 100 stuks
geïmporteerd, terwijl de leveringssituatie pas
nu goed op gang begint te komen. Audi
verwacht in dit eerste volledige produktie.jaar
15.000 exemplaren van haar topmodel te
maken.
bereiken. Dat het motortje
goed presteert blijkt uit een
gemiddeld verbruik van 1 op
14, terwijl bij rustig rijden
makkelijk 1 op 16 tot 1 op 17
mogelijk is.
meer plaats in, maar
bevorderen de stabiliteit, het
comfort en bieden meteen een
meer volwassen aanblik. De
auto staat op 145/70 SR 12
banden.
Ruitoppervlak
Natuurlijk heeft de nieuwe
Cuore net als zijn
voorgangers een volle
onafhankelijk geveer^
onderstel met rondom
schroefveren. Bovendien is
aan de voorzijde een
stabilisatorstang
aangebracht. Wat betreft
vering en schokdemping
scoort de Cuore zeker bij
gebruik in de stad uitstekend,
maar ook op de buitenweg is
het zeker geen onplezierige
auto. Maar zoals reeds
gezegd, hebben de kleine
wielen invloed op de algehele
stabiliteit, vooral in bochten.
De Cuore is een typische
voorwielaandrijver met een
zeer voorspelbaar
weggedrag. Door het geringe
gewicht van 636 kg gaat de
besturing uitermate licht,
zodat manouvreren onder de
smalste en krapste
omstandigheden geen enkel
probleem vormt. Bovendien is
in zo'n geval het relatief grote
ruitoppervlak heel handig om
langs alle kanten van de
koets overzicht te houden. Een
tweede buitenspiegel is
standaard. Beide spiegels zijn
niet van binnenuit
verstelbaar.
Boven de voorwielen vinden
we de vertrouwde 847 cc 3
cilinder met multipoint
inspuiting. Deze motc
een vermogen van 44 pk bij
5600 tr/min en een koppel van
67 Nm bij 3800 tr/min. Het
motortje laat zijn
kenmerkende geluid slechts
op de achtergrond horen.
Vooral bij hogere snelheden
is de nieuwe Cuore
opmerkelijk stil te noemen.
Wat betreft
vermogensopbouw is een 3
cilinder motor optimaal en
dat is te merken. De Cuore
prettige zaken als de
hoedenplank, de in delen
neerklapbare achterbank, de
rechter zonneklep, de
ruitewisser achter,
wieldoppen en het
mistachterlicht.
De Daihatsu Cuore is ten
opzichte van zijn voorganger
weer wat volwassener
geworden, zonder dat het
basisconcept is veranderd.
Vooral de interieurinrichting
is op niveau gebracht dankzij
het keurige dashboard. De 8^
cc motor is voldoende
krachtig, maar de kleine 12
inch wielen hebben een
merkbare invloed op de
stabiliteit vooral in bochten.
Mercedes-Benz wil met de
Russische
bedrijfsautofabrikant UAZ in
een gezamenlijke
onderneming bestelwagens,
terreinauto's en
dieselmotoren gaan
vervaardigen. Voor dit doel
zou 600 km ten zuidwesten
van Moskou een nieuwe
fabriek met een
produktiecapaciteit van
jaarlijks 30.000 tot 50.000
eenheden moeten worden
gebouwd. Mercedes zou in de
joint-venture een meerder
heidsbelang verwerven. In de
nieuwe fabriek zou onder
andere de Mercedes T-van
worden gebouwd die in West-
Europa onlangs is vervangen
door de Sprinter.
In Zuid-Korea start Mercedes
binnenkort de produktie van
de MB 100-bestelwagen. Dit in
Spanje gebouwde model
wordt in de loop van dit jaar
in Europa vervangen door de
City Transporter. De MB 100
wordt in Korea vervaardigd
door Ssangyong Motor.
Prijzen
Bovendien is het meubilair
bekleed met kunstleer.
Natuurlijk komt deze kale
uitrusting tot uitdrukkinc
de prijs van f. 15.495,=
gekozen voor een deelbare
achterbank en stoffen
bekleding dan krijgen we de
Cuore Casual voor f. 16.295,=.
Vanaf deze versie biedt
Daihatsu ook een automaat
aan voor f.2.450,=. De Cuore
Casual is voor f. 18.745,= de
goedkoopste auto met
automaat in ons land. Daarna
komen we bij de door ons
gereden Trendy met een
keurige uitrusting voor
f. 17.495,=. Dezelfde auto is ook
leverbaar als vijfdeurs voor
f. 18.195,=. Aan de top van het
programma staat de Cuore
Life Style met drie of vijf
deuren. De uitrusting wordt
verder aangevuld met getint
glas, beschermstrips op de
flanken, dakantenne,
luidsprekers in de portieren,
meegespoten bumpers en een
van binnenuit te openen
Onder de naam Swift Spark brengt Suzuki een sp
uitvoering van deze populaire compacte auto gel
de 1.3 GR. Het pakket extra's bestaat onder meer uit
metaallok, elektrisch bediende voorportierruiten,
stuurbekrachtiging en elektrisch bediende buitenspiegels.
Verder is de carrosserie aangekleed met een meegespoten
achterspoiler en zijskirts. Maar ook de bumpers hebben een
kleurtje gekregen. In het interieur zien we sportieve
kuipstoelen, luidsprekers en speciale bekleding. Sportiviteit
vinden we ook onder de motorkap, daar huist de 1.3 liter 4
cilinder met een vermogen van 71 pk. Tot slot is de Spark
compleet met een toerenteller, klokje, middenconsole en
mistlampen in de voorbumper. De Suzuki Swift Spark is in
een beperkte oplage leverbaar voor een prijs van f .26.495,=
en wordt gespoten in de prachtige kleur dark turquoise
metallic.
schuifknoppen op de console
wordt bediend. De Cuore
heeft geen afsluitbaar
dashboardkastje, maar een
open vak, terwijl er ook twee
portiervakken zijn.
De Trendy-uitvoering staat op
het derde niveau en is keurig
afgewerkt. De stoelen en
achterbank zijn volledig met
stof bekleed, terwijl ook de
portierpanelen voor een groot
deel met een stofje zijn
overtrokken. Helaas zijn de
zijpanelen achterin niet
helemaal tot aan de ruit
doorgetrokken, zodat een deel
van het plaatwerk zichtbaar
is. De ruimte die de Cuore
biedt is verbluffend. De auto
is helaas wat smal, maar
hoofd- en beenruimte zijn
gezien zijn afmetingen
bovengemiddeld. Dat er dan
maar weinig plaats voor
bagage overblijft, moge
duidelijk zijn. Met de
achterbank en hoedenplar
in gebruik is er voor 186 litf
aan ruimte. De bank kan in
twee delen worden
neergeklapt, zodat maximaal
voor 830 liter aan spullen kan
worden vervoerd.
Wat uitrusting betreft is de
Daihatsu Cuore Trendy goed
voorzien, kijken we echter
naar het basismodel dan mi
deze auto toch belangrijke e
Het modellenprogramma van Audi wordt op
verschillende punten verder uitgebreid en
verfijnd. Zo wordt vanaf juli een Audi A6
leverbaar met 2.5 liter direct ingespoten
turbodieselmotor en quattro-
vierwielaandrijving. De krachtige diesel levert
een vermogen van 140 pk en past zodoende
uitstekend bij de goede tractie en rijstabiliteit
van de quattro-modellen. De 2.5 TDI Quattro
wordt geleverd als sedan of Avant met
handgeschakelde zesbak. De auto mag een
aanhanger trekken van 1750 tot 1800 kg en dat
is 100 kg meer dan de voorwielaangedreven
types. Het quattro-systeem is uitgerust met een
elektronisch sperdifferentieel wat geheel
automatisch de krachtverdeling ondersteunt.
Als de ABS-sensoren bemerken dat een wiel
dreigt door te slippen, dan wordt dit wiel
gedoseerd afgeremd. Boven de 40 km/u
schakelt dit EDS-systeem uit. De Audi A6 2.5 TDI
Quattro haalt een topsnelheid van 206 km/u en
heeft 10 seconden nodig om vanuit stilstand
naar de 100 km/u te sprinten (sedan).
De Audi A4 werd alleen met viercilinder motor
Verzorgd
Jarenlang werd in Japan een
maximale lengte gesteld van
3,20 meter, maar deze eis is
losgelaten, zodat de nieuwe
Cuore nu 3,31 meter lang is.
De breedte bleef evenwel
beperkt tot 1,395 meter. De
kunst is om op deze
bodemplaat van beperkte
afmetingen zoveel mogelijk
ruimte te creeëren. Dat wordt
verkregen door de wielen
zoveel mogelijk op de hoeken
van de auto te plaatsen, het
dak zo recht mogelijk te laten
verlopen en de achterzijde zo
stijl mogelijk te laten oplopen.
Om te voorkomen dat er
vervolgens een volmaakte
blokkendoos ontstaat, heeft
de ontwerpafdelingen de
hoeken en randen afgerond,
om tot een aardig ogend
autootje te komen. De nieuwe
Cuore ziet er verzorgd uit.
Bumpers, grille,
buitenspiegels en
portierkrukken worden bij de
Trendy-uitvoering in
donkergrijs uitgevoerd. Zowel
de koplampen,
richtingaanwijzers als
dchterlichtunits zijn ruim
bemeten. De auto is voorzien
van keurige wieldoppen en
een wisser op de achterruit.
De mistlamp achter is in de
bumper opgenomen, alsof
men op de ontwerpafdeling
daar helemaal geen rekening
•mee heeft gehouden.
Vanuit meerdere oogpunten
bezien is het zo jammer dat
Daihatsu heeft vastgehouden
aan de 12 inch wielen. Grotere
wielen nemen inderdaad iets
!S -1
blauw. 1972
1969
1970
kan behoorlijk sportief
gereden worden, als de motor
maar op toeren wordt
gehouden. Met de lange pook
laat de vijfversnellingsbak
zich licht bedienen. De
prestaties zijn voor een kleine
auto normaal. De Cuore haalt
een top van 135 km/u en heeft
17,6 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
Alhoewel veel Europese
merken bezig zijn met kleine
auto's wordt het zogenaamde
A-segment vooral
gedomineerd door Japanse
modellen. Dit laat zich
makkelijk verklaren door het
feit dat kopers van dit soort
auto's in eigen land
belastingtechnisch
voordeliger uit zijn en in grote
steden niet verplicht zijn een
parkeerplaats te hebben.
'tr-