CHETTA
FIAT K
NIEUWE NISSAN
MIDDENKLASSER
MERCEDES VARIO
RESEARCH CAR
In de voetsporen van...
12 maart:
Oud idee, nieuwe invalshoeken
93
ÏN.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Hard of vlot
Wereld op
Wielen in
Miniatuur
995 pagina 18
Oplage: 97.900
Donderdag 2 maart 1995
I
echter
ten. Bij
met
t:
R.
ten,
re,
door
I
ijgt e<
iel is
Tony Vos
Autotest:
Lees verder
Daihatsu cuore
Trendy
in dit nummer
pag. 5
pag.7
o.a.:
AANDACHT
Dato-Tip:
Regelmatig onderhoud
Jaargang 7
Nummer 9
Balans
Het interieur is fantasievol
ingericht, maar oogt
iDe
.en
jen van 130
:hoge
alleen
ogende
i wielen (optie).
Fiat levert de Barchetta in een
behoorlijk complete
uitvoering. De prijs zal ergens
tussen de f.55.000,= en
f.60.000,= komen liggen,
waardoor de auto exact i
de MX-5 van Mazda
concurreert.
De optielijst v«
aantal aardigt
lichtmetalen
hardtop, w
uitlaatpijp
ski-dragei
(keuze uit
hout
In Europa zal het bestaande
motorenprogramma geleverd gaan worden
met de 1.4,1.6 en 2.0 16-kleppers en de 2 liter
diesel. Het is niet onwaarschijnlijk dat de
Sunny-opvolger pas in de laatste weken van
het jaar in de showroom verschijnt en begin
1996 pas daadwerkelijk zal worden geleverd.
:h Car,
4300 tr/min bereikt, maar 90
hiervan is tussen 2000 en 6000
tr/min beschikbaar. De
krachtbron bereikt haar
maximale vermogen
pk bij 6300 tr/min. Dit 1
vermogen wordt niet
bereikt door het aantal
kleppen en de genoemde
variabele nokkenas, maar ook
door de sequentiële
inspuiting.
Compleet
De compacte Fiat Barchetta
weegt 1060 kg en presteert
meer dan uitstekend. De auto
haalt een topsnelheid van 200
km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
slechts 8,9 seconden nodig.
i. Mercedes meent met deze auto
Idoen aan een groter wordende
aag naar multifunctionele auto's. Er is bij de
'nstructie veelvuldig gebruik gemaakt van
:hte materialen zoals carbon-fiber en
Knipoog
De nieuwe Fiat Barchetta
geeft een vette knipoog naar
menig klassieke Fiat
cabriolet zoals bijvoorbeeld
de 850 Sport Spider en 124
Spider. Daarnaast is bij de
ontwikkeling natuurlijk
gedacht aan het grote succes
van met name Mazda met de
MX-5 in dit segment. De
Opmerkelijk is de oranje
lakkleur naast rood, geel,
zwart en vier metaaltinten
het geheel passen twee
fantasievol og
lichtmetalen i
duidelijk groter dan c
lengte bedraagt 4,32 l
ook een driedeurs hatcl
gegroeid. In Japan is deze niew
de naam Sunny al te koop i
geleverd met een 1.5,1.6 er
De Automaat is een uitgave van 1
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. c
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
achterwielen,
te kunnen volt
vraat
const
lichU
aluminium.
De verschillende units wegen tussen de 30 en
50 kilogram en zijn snel en makkelijk te
plaatsen. Electromagneten en speciale
vergrendelsystemen houden het geheel op z'n
plaats. Mercedes heeft een systeem
uitgedacht waarbij de eigenaar van de VRC
de verschillende units kan huren afhankelijk
van het seizoen, zodat men niet verplicht is
alle mogelijkheden ook werkelijk te kopen.
Wat afmetingen betreft zit de Mercedes VRC
in het segment van bijvoorbeeld de VW Golf
en Ford Escort.
de Sunny sedan. De totale
2 meter. Daarnaast komt er
:hback die ook wat is
iwe sedan onder
en wordt daar
m 1.8 liter motor.
Het Fiat-concern heeft er blijkbaar zin in. Een
complete reeks cabriolets in verschillende
prijsklassen wordt in sneltreinvaart opgebouwd.
De Punto Cabrio werd eind vorig jaar leverbaar,
over enkele maanden volgt de nieuwe Alfa Spider
en zeer binnenkort mogen we de Fiat Barchetta in
ons land verwelkomen. Al deze 'leuke' auto's
moeten hun roem laten uitstralen over de doorsnee
modellen van Fiat, Alfa en Lancia.
DE NIEUWE
SAAB 900COUPÉ
VOOR 49.950,-
7UICOOSTbv
^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Barchetta ziet er van alle
kanten bezien opmerkelijk uit.
Aan de voorzijde zien we
dubbele ronde koplampen
achter een glazen
overkapping, een spitse snuit,
kenmerkende groef over de
zijkant van de carrosserie en
achterlichten per kant
bestaande uit drie losse
lampen. Motorkap en
kofferdeksel zijn vlak in de
koets gemonteerd. De auto is
3,91 meter lang en 1,64 meter
breed en daardoor lekker
compact. Volledig open ziet
de Barchetta er het aardigst
uit, maar de fraaie
kapconstructie doet absoluut
geen afbreuk aan het uiterlijk.
De kap verdwijnt helemaal
ontzichtbaar onder een
keurige afdekklep en kan
makkelijk worden geopend en
gesloten. Fiat gaat de
Barchetta leveren in een
aantal vrolijke kleuren.
Op de Amerikaanse markt verkoopt Nissan
een aantal specifieke modellen, die niet bij
ons zullen verschijnen. De Sentra is al sinds
jaar en dag een auto die in de klasse van onze
Sunny valt. Eind vorig jaar introduceerde
Nissan in de Verenigde Staten een opvolger
van dit model, een enigszins voorspelbaar,
maar modern gelijnde vierdeurs sedan.
Inmiddels is duidelijk geworden dat deze auto
met een aantal minieme aanpassingen tegen
het einde van het jaar ook in Europa zal
worden geïntroduceerd als opvolger van de
huidige Sunny sedan. De auto krijgt echter
een andere naam. Het sedanmodel is
vermeldt een
uilige zaken zoals de
alen velgen, een
windstop, chromen
.jp, sportpedalen, een
er, lederen bekleding
it 5 kleuren), een
itpakket voor console en
instrumentenpaneel, een met
leer bekleed stuurwiel en een
speciaal op maat gemaakte
kofferset. Nu nog wachten op
de eerste warme dagen.
De nieuwe Barchetta neemt
een eigen plaats in in het
Fiat-programma. De auto
staat niet op hetzelfde
onderstel als de Coupé Fiat,
maar heeft
ophangingselementen
gemeen met de Punto.
Vergelijken we de
onderstelafmetingen echter
met deze compacte Fiat, dan
blijkt de Barchetta een
kleinere wielbasis te hebben,
maar een grotere
spoorbreedte.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bij het TROS-programma
Deadline kwamen een
aantal automobilisten aan
het woord. Het werd al snel
een discussie als tussen
rokers en niet-rokers. Een
jongeman beweerde
glashard dat hij de weg van
zichzelf beschouwde als hij
achter het stuur plaatsnam.
Medeweggebruikers reden
per definitie in de weg. Ook
vertelde hij wel eens voor
de lol spookrijder te spelen;
immers de weg is toch van
hem! Op de andere tribune
zat een aantal
automobilisten die zich
door deze beweringen
zwaar op de kast gejaagd
voelden. Er werd ook
meteen gedreigd dat men
de jongen in kwestie buiten
de studio wel eens een lesje
zou leren. Daaruit blijkt
maar weer eens dat de
agressiviteit van
zogenaamde
'scheurneuzen' en
'fatsoensrakkers' op
hetzelfde niveau ligt. In dit
soort discussies blijkt altijd
maar weer dat men zichzelf
het best vindt rijden.
Het is overigens opvallend
dat als iemand zich ergert
in het verkeer aan een
persoon die te veel
'sukkelt', dan voelen
mensen die zich doorgaans
netjes aan de maximum
snelheden houden direct
aangesproken. Mensen die
zich aan de regels houden
staan volledig in hun recht,
daar mag niemand zich
aan ergeren. Het 'sukkelen'
slaat meer op
weggebruikers die te
weinig of niet anticiperen
en daardoor de
doorstroming belemmeren.
Een deel van de
Nederlandse
automobilisten kijkt te
weinig vooruit en denkt
niet verder dan een paar
meter verder. Vooral deze
mensen raken sneller in
paniek en weten in hun
besluiteloosheid niet wat
ze moeten doen. Deze
mensen houden erg weinig
rekening met het verkeer
om zich heen en
verschillende zodoende
maar weiriig van mensen
die juist hard willen rijden,
doen alsof ze op hun hielen
gezeten worden en
daardoor roekeloos door
het verkeer gaan. Maar
laten we nou voor eens en
voor altijd erover eens zijn,
dat een automobilist die
zich aan de snelheden
houdt helemaal niets kan
worden verweten. Er is een
groot verschil tussen hard
en vlot rijden. Dat eerst is
niet nodig, het tweede is in
ons drukke verkeer haast
noodzakelijk...
Mercedes presenteert op de Autosalon v'
Genève de zogenaamde Vario Research1
een compacte auto die met behulp van
verschillende units van een coupé kan worden
omgetoverd in een cabriolet, stationwagon of
pick-up. Dit idee is al eerder uitgewerkt door
het inmiddels verdwenen Nederlandse merk
Max, die echter nooit tot daadwerkelijke
levering van de verschillende units is
gekomen. Nissan verkocht in de tweede helft
van de jaren tachtig in de Verenigde Staten de
Pulsar, een auto die daadwerkelijk snel tot
een totaal andere auto om te toveren was.
De verschillende units worden vrijwel
onzichtbaar met de carrosserie verbonden. Zo
is er boven de voorruit een naad te zien, terwijl
het geheel aan de zijkanten keurig is geïnte
greerd in de carrosserielijn vlak boven de
als de juiste sleutel wordt
gebruikt, kan de auto worden
gestart. De stuurkolom is in
hoogte verstelbaar, terwijl
een airbag in het stuurwiel is
opgenomen. Een tweede
airbag kan tegen meerprijs
worden besteld.
Stuurbekrachtiging
vergemakkelijkt het
manouvreren.
Motorisch biedt de Barchetta
ook een noviteit. De auto heeft
een nieuw ontwikkelde 1.747
cc 4 cilinder met 4 kleppen per
zuiger en een variabele
nokkenas. Hiermee wordt de
juiste balans verkregen
tussen vermogen, kracht en
emissies. Het maximale
koppel van 164 Nm wordt bij
moderner dan men aan de
buitenkant zou verwachten.
Het dashboard bestaat uit
drie afzonderlijke klokken,
één voor de snelheidsmeter,
één als toerenteller en een
derde voor de overige
instrumenten en
controlelampjes. De vier
uitstroomopeningen zijn wel
weer klassiek, rond met twee
klepjes. De auto heeft een
doorlopende middenconsole.
De stoelen hebben een
sportief design en losse
hoofdsteunen. Standaard is
een radio die volledig in de
console is geïntegreerd. De
auto heeft een Fiat Code-
systeem die gebruik maakt
van een transponder. Alleen
Op zondag 12 maart
aanstaande viert de
Goirlese verzamelaars
vereniging "de Gezellige
Huilers"hun dertigjarig
bestaan. Dit feit wordt
gevierd met een ruilbeurs
waar liefhebbers van onder
meer postzegels, munten,
telefoonkaarten, jokers,
speldjes, sigarenbandjes,
ansichtkaarten en strips
terecht kunnen. Plaats van
handelen is het Jan Van
Besouwhuis aan de Thomas
van Diessenstraat 1 in
Goirle. De Gezellige
Huilers hebben binnen hun
club een grote
afvaardiging liefhebbers
van personenauto's en
vrachtwagens. Deze
mensen verzamelen
miniatuurmodellen,
folders, boeken, speldjes
etc. Deze afdeling draagt
met trots de naam 'Wereld
op Wielen in Miniatuur'.
Het spreekt voorzich dat op
de jubileumbeurs
verzamelaars van
automobilia volop aan hun
trekken komen. De toegang
is gratis en men kan er
terecht van 10.00 tot 16.00
uur.
- Xj
266 W]