CHETTA FIAT K NIEUWE NISSAN MIDDENKLASSER MERCEDES VARIO RESEARCH CAR In de voetsporen van... 12 maart: Oud idee, nieuwe invalshoeken 93 ÏN. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Hard of vlot Wereld op Wielen in Miniatuur 995 pagina 18 Oplage: 97.900 Donderdag 2 maart 1995 I echter ten. Bij met t: R. ten, re, door I ijgt e< iel is Tony Vos Autotest: Lees verder Daihatsu cuore Trendy in dit nummer pag. 5 pag.7 o.a.: AANDACHT Dato-Tip: Regelmatig onderhoud Jaargang 7 Nummer 9 Balans Het interieur is fantasievol ingericht, maar oogt iDe .en jen van 130 :hoge alleen ogende i wielen (optie). Fiat levert de Barchetta in een behoorlijk complete uitvoering. De prijs zal ergens tussen de f.55.000,= en f.60.000,= komen liggen, waardoor de auto exact i de MX-5 van Mazda concurreert. De optielijst v« aantal aardigt lichtmetalen hardtop, w uitlaatpijp ski-dragei (keuze uit hout In Europa zal het bestaande motorenprogramma geleverd gaan worden met de 1.4,1.6 en 2.0 16-kleppers en de 2 liter diesel. Het is niet onwaarschijnlijk dat de Sunny-opvolger pas in de laatste weken van het jaar in de showroom verschijnt en begin 1996 pas daadwerkelijk zal worden geleverd. :h Car, 4300 tr/min bereikt, maar 90 hiervan is tussen 2000 en 6000 tr/min beschikbaar. De krachtbron bereikt haar maximale vermogen pk bij 6300 tr/min. Dit 1 vermogen wordt niet bereikt door het aantal kleppen en de genoemde variabele nokkenas, maar ook door de sequentiële inspuiting. Compleet De compacte Fiat Barchetta weegt 1060 kg en presteert meer dan uitstekend. De auto haalt een topsnelheid van 200 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 8,9 seconden nodig. i. Mercedes meent met deze auto Idoen aan een groter wordende aag naar multifunctionele auto's. Er is bij de 'nstructie veelvuldig gebruik gemaakt van :hte materialen zoals carbon-fiber en Knipoog De nieuwe Fiat Barchetta geeft een vette knipoog naar menig klassieke Fiat cabriolet zoals bijvoorbeeld de 850 Sport Spider en 124 Spider. Daarnaast is bij de ontwikkeling natuurlijk gedacht aan het grote succes van met name Mazda met de MX-5 in dit segment. De Opmerkelijk is de oranje lakkleur naast rood, geel, zwart en vier metaaltinten het geheel passen twee fantasievol og lichtmetalen i duidelijk groter dan c lengte bedraagt 4,32 l ook een driedeurs hatcl gegroeid. In Japan is deze niew de naam Sunny al te koop i geleverd met een 1.5,1.6 er De Automaat is een uitgave van 1 Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. c verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. achterwielen, te kunnen volt vraat const lichU aluminium. De verschillende units wegen tussen de 30 en 50 kilogram en zijn snel en makkelijk te plaatsen. Electromagneten en speciale vergrendelsystemen houden het geheel op z'n plaats. Mercedes heeft een systeem uitgedacht waarbij de eigenaar van de VRC de verschillende units kan huren afhankelijk van het seizoen, zodat men niet verplicht is alle mogelijkheden ook werkelijk te kopen. Wat afmetingen betreft zit de Mercedes VRC in het segment van bijvoorbeeld de VW Golf en Ford Escort. de Sunny sedan. De totale 2 meter. Daarnaast komt er :hback die ook wat is iwe sedan onder en wordt daar m 1.8 liter motor. Het Fiat-concern heeft er blijkbaar zin in. Een complete reeks cabriolets in verschillende prijsklassen wordt in sneltreinvaart opgebouwd. De Punto Cabrio werd eind vorig jaar leverbaar, over enkele maanden volgt de nieuwe Alfa Spider en zeer binnenkort mogen we de Fiat Barchetta in ons land verwelkomen. Al deze 'leuke' auto's moeten hun roem laten uitstralen over de doorsnee modellen van Fiat, Alfa en Lancia. DE NIEUWE SAAB 900COUPÉ VOOR 49.950,- 7UICOOSTbv ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Barchetta ziet er van alle kanten bezien opmerkelijk uit. Aan de voorzijde zien we dubbele ronde koplampen achter een glazen overkapping, een spitse snuit, kenmerkende groef over de zijkant van de carrosserie en achterlichten per kant bestaande uit drie losse lampen. Motorkap en kofferdeksel zijn vlak in de koets gemonteerd. De auto is 3,91 meter lang en 1,64 meter breed en daardoor lekker compact. Volledig open ziet de Barchetta er het aardigst uit, maar de fraaie kapconstructie doet absoluut geen afbreuk aan het uiterlijk. De kap verdwijnt helemaal ontzichtbaar onder een keurige afdekklep en kan makkelijk worden geopend en gesloten. Fiat gaat de Barchetta leveren in een aantal vrolijke kleuren. Op de Amerikaanse markt verkoopt Nissan een aantal specifieke modellen, die niet bij ons zullen verschijnen. De Sentra is al sinds jaar en dag een auto die in de klasse van onze Sunny valt. Eind vorig jaar introduceerde Nissan in de Verenigde Staten een opvolger van dit model, een enigszins voorspelbaar, maar modern gelijnde vierdeurs sedan. Inmiddels is duidelijk geworden dat deze auto met een aantal minieme aanpassingen tegen het einde van het jaar ook in Europa zal worden geïntroduceerd als opvolger van de huidige Sunny sedan. De auto krijgt echter een andere naam. Het sedanmodel is vermeldt een uilige zaken zoals de alen velgen, een windstop, chromen .jp, sportpedalen, een er, lederen bekleding it 5 kleuren), een itpakket voor console en instrumentenpaneel, een met leer bekleed stuurwiel en een speciaal op maat gemaakte kofferset. Nu nog wachten op de eerste warme dagen. De nieuwe Barchetta neemt een eigen plaats in in het Fiat-programma. De auto staat niet op hetzelfde onderstel als de Coupé Fiat, maar heeft ophangingselementen gemeen met de Punto. Vergelijken we de onderstelafmetingen echter met deze compacte Fiat, dan blijkt de Barchetta een kleinere wielbasis te hebben, maar een grotere spoorbreedte. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bij het TROS-programma Deadline kwamen een aantal automobilisten aan het woord. Het werd al snel een discussie als tussen rokers en niet-rokers. Een jongeman beweerde glashard dat hij de weg van zichzelf beschouwde als hij achter het stuur plaatsnam. Medeweggebruikers reden per definitie in de weg. Ook vertelde hij wel eens voor de lol spookrijder te spelen; immers de weg is toch van hem! Op de andere tribune zat een aantal automobilisten die zich door deze beweringen zwaar op de kast gejaagd voelden. Er werd ook meteen gedreigd dat men de jongen in kwestie buiten de studio wel eens een lesje zou leren. Daaruit blijkt maar weer eens dat de agressiviteit van zogenaamde 'scheurneuzen' en 'fatsoensrakkers' op hetzelfde niveau ligt. In dit soort discussies blijkt altijd maar weer dat men zichzelf het best vindt rijden. Het is overigens opvallend dat als iemand zich ergert in het verkeer aan een persoon die te veel 'sukkelt', dan voelen mensen die zich doorgaans netjes aan de maximum snelheden houden direct aangesproken. Mensen die zich aan de regels houden staan volledig in hun recht, daar mag niemand zich aan ergeren. Het 'sukkelen' slaat meer op weggebruikers die te weinig of niet anticiperen en daardoor de doorstroming belemmeren. Een deel van de Nederlandse automobilisten kijkt te weinig vooruit en denkt niet verder dan een paar meter verder. Vooral deze mensen raken sneller in paniek en weten in hun besluiteloosheid niet wat ze moeten doen. Deze mensen houden erg weinig rekening met het verkeer om zich heen en verschillende zodoende maar weiriig van mensen die juist hard willen rijden, doen alsof ze op hun hielen gezeten worden en daardoor roekeloos door het verkeer gaan. Maar laten we nou voor eens en voor altijd erover eens zijn, dat een automobilist die zich aan de snelheden houdt helemaal niets kan worden verweten. Er is een groot verschil tussen hard en vlot rijden. Dat eerst is niet nodig, het tweede is in ons drukke verkeer haast noodzakelijk... Mercedes presenteert op de Autosalon v' Genève de zogenaamde Vario Research1 een compacte auto die met behulp van verschillende units van een coupé kan worden omgetoverd in een cabriolet, stationwagon of pick-up. Dit idee is al eerder uitgewerkt door het inmiddels verdwenen Nederlandse merk Max, die echter nooit tot daadwerkelijke levering van de verschillende units is gekomen. Nissan verkocht in de tweede helft van de jaren tachtig in de Verenigde Staten de Pulsar, een auto die daadwerkelijk snel tot een totaal andere auto om te toveren was. De verschillende units worden vrijwel onzichtbaar met de carrosserie verbonden. Zo is er boven de voorruit een naad te zien, terwijl het geheel aan de zijkanten keurig is geïnte greerd in de carrosserielijn vlak boven de als de juiste sleutel wordt gebruikt, kan de auto worden gestart. De stuurkolom is in hoogte verstelbaar, terwijl een airbag in het stuurwiel is opgenomen. Een tweede airbag kan tegen meerprijs worden besteld. Stuurbekrachtiging vergemakkelijkt het manouvreren. Motorisch biedt de Barchetta ook een noviteit. De auto heeft een nieuw ontwikkelde 1.747 cc 4 cilinder met 4 kleppen per zuiger en een variabele nokkenas. Hiermee wordt de juiste balans verkregen tussen vermogen, kracht en emissies. Het maximale koppel van 164 Nm wordt bij moderner dan men aan de buitenkant zou verwachten. Het dashboard bestaat uit drie afzonderlijke klokken, één voor de snelheidsmeter, één als toerenteller en een derde voor de overige instrumenten en controlelampjes. De vier uitstroomopeningen zijn wel weer klassiek, rond met twee klepjes. De auto heeft een doorlopende middenconsole. De stoelen hebben een sportief design en losse hoofdsteunen. Standaard is een radio die volledig in de console is geïntegreerd. De auto heeft een Fiat Code- systeem die gebruik maakt van een transponder. Alleen Op zondag 12 maart aanstaande viert de Goirlese verzamelaars vereniging "de Gezellige Huilers"hun dertigjarig bestaan. Dit feit wordt gevierd met een ruilbeurs waar liefhebbers van onder meer postzegels, munten, telefoonkaarten, jokers, speldjes, sigarenbandjes, ansichtkaarten en strips terecht kunnen. Plaats van handelen is het Jan Van Besouwhuis aan de Thomas van Diessenstraat 1 in Goirle. De Gezellige Huilers hebben binnen hun club een grote afvaardiging liefhebbers van personenauto's en vrachtwagens. Deze mensen verzamelen miniatuurmodellen, folders, boeken, speldjes etc. Deze afdeling draagt met trots de naam 'Wereld op Wielen in Miniatuur'. Het spreekt voorzich dat op de jubileumbeurs verzamelaars van automobilia volop aan hun trekken komen. De toegang is gratis en men kan er terecht van 10.00 tot 16.00 uur. - Xj 266 W]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 19