IJZ w samen 1 "Proberen de mondigheid van patiënten te bevorderen" Ouderenorganisaties Wandelbos werken nauw Patiënten Belangen Burn adviseert bij klachten over zorg E COLOFON E3 1 I I I I I I I I I I I I Kopij kan opgestuurd werden I naar het redactie-adres of naar de Tilburgse Koerier, postbus I 10001, 5000 JA Tilburg; tel. I Ouderenwerk op Omroep Brabant Andere spreekuren SBT-Zuid Opkomen voor Jezelf Dementie: wat is dat? Toneelcursus 50+ vrouwen AOW Cursussen in Noord Terra Nova 50+ Volksdansinstuif Beter worden en de bibliotheek r i| I I DE TILBURGSE KOERIER is. 28“ 11 Hien lezen van F lang- Mens voor kend de pi zijn e van d pot v Win Een vrouw is niet tevreden over haar huisarts. Ze vindt dat hij niet naar haar luistert; het liefst zou ze overstappen naar een andere dokter. Maar kan dat zomaar? De vrouw kan met deze vraag terecht bij het Patiënten Belangen Buro (PBB). De mensen die daar werken kunnen haar advies geven over de stappen die ze kan ondernemen. Mensen met andere vragen of klachten kunnen eveneens bij het PBB terecht. Het PBB is dus een nuttige vraagbaak en steun, ook voor ouderen, omdat juist zij veel met de gezondheidszorg te ma ken hebben. HET WOORD IS AAN... Uk wer De ove En' VAl 1 oi 6 z< 12 kam groi tig' 32 oon zets woc en Klachtenbureau Gezondheids zorg (IKG). Zo'n dertig soortgelijke bureaus in het land, die nu nog ver schillende namen hebben, gaan alle maal onder de noemer IKG werken. I DE TILBUF Donderdag 2 Maartpagina 10' stelling getoond voor de activiteiten, zoals vanuit de Reeshof. Het SOOWA-bestuur hoopt dat ook ou derenorganisaties in ‘tZand zich aan sluiten bij het nieuwe samenwer kingsverband. Dirkx en De Leeuw vinden het fijn te weten hoe het afloopt met iemand die het PBB geraadpleegd heeft. Het is niet alleen fijn om de afloop te weten, stellen ze, maar zo leren ze of het ad vies goed is geweest of dat een ander advies beter zou zijn geweest. Soms bellen mensen zelf terug met de uitkomst van hun problemen, een andere keer neemt de contactper soon van het PBB contact op met een cliënt. De Leeuw: "Ik heb wel eens een bezwaarschrift ingediend voor iemand, maar ik hoorde daarna niets meer. Na twee maanden heb ik zelf gebeld en toen hoorde ik dat het slecht met de zaak was afgelopen. Die persoon wilde het vergeten, maar was wel heel blij dat ik belde. Zo bleek ertoch nog iemand betrokken te zijn." De meeste mensen kloppen bij het PBB aan voor adviezen en informatie over allerlei zaken die met de ge- zondheidheidszorg van doen heb ben. Daarnaast staat het bureau open voor mensen die klachten heb ben over een aspect van de wereld van zorginstellingen en -verzeke raars. Ook kan het PBB ondersteu ning geven bij het formuleren van de klacht of het voorbereiden van een gesprek. Verder is bemiddeling tus sen klager en aangeklaagde moge lijk. En als het om vragen over een aandoening of ziekte zelf gaat, be schikt het PBB over adressen en te lefoonnummers van patiëntenorga nisaties en zelfhulpgroepen. In Tilburg-Noord was het al jaren het geval, maar nu is ook in de wijk Wandelbos wat moois opgebloeid tussen de verschillende ouderen organisaties. In september was er de eerste gezamenlijke algemeen bestuursvergadering en iets meer dan een maand geleden presen teerde de nieuwe gezamenlijkheid zich officieel: de Samenwerkende Ouderen Organisaties Wandelbos (SOOWA). Ondersteuning Bart Dirkx is coördinator van het PBB. "Meestal bekijken we met de mensen wat het probleem is en gaan we na waar ze daarmee terecht kunnen." Rika de Leeuw, die vrijwillig werk zaam is als contactpersoon, beaamt dit. "Wij geven ondersteuning, infor matie, advies en we bemiddelen." Volgens het tweetal bestaat er een aantal problemen waarde bezoekers en bellers mee worstelen. Dirkx: "Vaak vormt de verstoorde relatie met de dokter de basis voor een vraag. Ook kan een organisatorisch pro bleem de aanleiding zijn voor een vraag." Hij noemt als voorbeelden de lange wachtlijsten voor een operatie en ontevredenheid over de waarne- mingsregeling van artsen. Verder komen er vragen en klachten over de technische kant van de medi sche wereld, aldus Dirkx. Te denken valt bijvoorbeeld aan een verkeerd gestelde diagnose. Tot slot zijn er mensen die een klacht hebben over medisch verwijtbare fouten. In alle gevallen adviseren de mede werkers van het PBB in eerste in stantie te gaan praten met de betrok ken dokter, specialist of verzekeraar. Heeft zo'n gesprek geen resultaat, dan kan de cliënt advies krijgen over eventuele verdere stappen, zoals het vragen om een 'second opinion' van een andere arts. Het bureau kan ook terugvallen op een medisch en een juridisch adviseur. zetten en door zich tevoren een beeld te vormen van de wendingen die het gesprek met de arts kan nemen. Bij die voorbereiding kan het PBB hel pen." Mensen die dit advies ter harte nemen, blijken vaak tevreden na zo'n gesprek. Ook is het mogelijk dat een mede werker met de cliënt meegaat voor het gesprek. De Leeuw: "Wij praten dan niet met bijvoorbeeld de dokter, dat moet de betrokkene zelf doen. Maar mocht die te emotioneel zijn, dan kan iemand van ons het betoog ondersteunen." Wie advies wil van het PBB kan op maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en op dins dag van 14.00 tot 16.00 uur terecht op het kantoor aan de Piushaven 1-02. Telefonisch is het PBB bereikbaar op maandag, dinsdag en donder dag van 9.00 tot 17.00 uur en op woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur, tel. 013-421035. Bezwaarschrift Het PBB is een onafhankelijke in stantie, maar werkt nauw samen met anderen. Zo verwijzen de medewer kers mensen met klachten over de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) door naar het Tilburgs Over leg Gehandicapten (TOG). Bij het TOG is immers voor de behandeling van dat soort klachten een speciale medewerkster in dienst. De Leeuw: "Maar als het gaat om hulp bij het schrijven van een bezwaarschrift, kunnen wij wel van dienst zijn." Het verschaffen van individuele ge noegdoening voor een cliënt is een belangrijke functie van het PBB. De mensen die aankloppen voor advie zen of hun klachten vertellen, moeten verder kunnen na een bezoek aan het bureau. Daarnaast letten de medewerkers er op of een bepaald soort klacht regel matig terugkeert. Is dat het geval dan wordt die doorgegeven aan de 'moe derorganisatie' van het PBB, het Re gionaal Patiënten/Consumenten Platform (RPCP). Die instantie be handelt de collectieve belangen van patiënten en consumenten bij zor gaanbieders en -verzekeraars. Eén van de taken van het RPCP is het op vangen van klachten en daarvoor is het PBB in het leven geroepen. Het PBB verandert trouwens waar schijnlijk nog dit jaar van naam. De nieuwe zal gaan luiden: Infomnatie- Bart Dirkx van het Patiënten Be langen Buro en Lizzy Heymans van het Regionaal Patiënten/Con sumenten Platform. FOTO: GEERT VAN LOON In deze rubriek kan iedereen van 55 jaar en ouder aan het woord komen om zijn of haar mening te geven over allerlei zaken. Schrijf uw verhaal op in ongeveer 200 woorden en stuur dat op naar de redactie van de Senioren-wij- zer, per adres Tilburgse Koerier, post bus 10001, 5000 AJ in Tilburg, onder vermelding van "Het woord is aan....". Inzenden betekent niet dat er automa tisch geplaatst wordt. Alle activiteiten van de SOOWA vinden plaats in wijkcentrum 't Kievitslaer, Reinevaarstraat 55, 5044 HD Tilburg. Informatie is daar verkrijgbaar bij dhr. P. Brokke, tel. 683961 Vanaf volgende week maandag krijgt Omroep Brabant tussen 13.30 en 14.00 uur een nieuwe wekelijkse rubriek voor ouderen. De rubriek van circa zeven minuten wordt gemaakt door verslaggever Jan Walen en directeur Han van Slooten van de SBT, stichting Coördinatie Ouderen werk Tilburg. In de eerste aflevering worden de stichtin gen voor ouderenwerk in Tilburg en omliggende plaatsen geïntroduceerd. De week erna (13 maart) wordt aandacht besteed aan de maaltijdenvoorziening en op 20 maart aan de (on)gemakken van automatisering. Op 27 maart staat veiligheid centraal; de week daarna komen de reacties van luisteraars hierop aan bod. Met ingang van 1 maart is het SBT-spreekuur in De Garst- hof vervallen. Ouderen uit het hele zuidelijk stadsdeel kunnen voortaan met hun vragen terecht bij wijkbureau SBT-Zuid, Frater Mattheushof 1 A (zijstraatje Capucij- nenstraat). Het spreekuur is op werkdagen van 9.00 tot 10.00 uur. Indien u of niet naar het spreekuur kunt komen, kunt u ook bellen voor een huisbezoek door een SBT-me- dewerker. Bij een eenvoudige vraag is bellen natuurlijk ook gemakkelijk: tel. 439744. Onder deze titel organiseert Sarah, werkgroep van 50+ vrouwen, een cursus voor vrouwen die wel eens "ja" zeg gen als ze "nee" bedoelen of niet altijd voor hun mening durven uit te komen. De bijeenkomsten met maximaal twaalf deelneemsters zijn op tien donderdagochtenden van 9.30 tot 11.30 uur. De cursus start op 9 maart in het Stedelijk Emancipatiecentrum (Nieuwlandstraat 43); er is nog plaats voor enkele deelneemsters. De kosten voor de hele cursus bedragen 25,-. Informatie: M. Koopman (tel. 350183) of R. Voogt (tel. 436845). Over dit onderwerp organiseert De Ouderenclip op dins dag 14 maart een voorlichtingsmiddag. Gerard van de Rijt, medewerker van verpleeghuis De Hazelaar, gaat dan in op vragen over dementie. Aan de orde komen vragen als: is dementie erfelijk en is het te genezen; hoe kun je er mee omgaan; kun je de verzorging van een dementeren de aan en waar kun je hulp krijgen? De middag is niet alleen voor ouderen, maar ook voor dochters en zonen die een dementerende vader of moe der verzorgen. De voorlichtingsbijeenkomst begint om 14.00 uur in wijkcentrum De Paperclip, Oude Kapelstraat 25. De toegang en het eerste kopje koffie zijn gratif Uit eerdere toneelcursussen die Sarah, een werkgroep voor 50+ vrouwen, heeft georganiseerd is de toneelgroep Craquelé ontstaan. Craquelé wil weer een stuk maken, waarin ervaringen van deelneemsters worden verwerkt. Onder leiding van een ervaren docente ontwikkelen de vrouwen tijdens een cursus een kleine voorstelling, die een aantal keren wordt opgevoerd. Er is nog plaats voor enkele nieuwe medespeelsters. To neelervaring is niet nodig; wel zin om te spelen. De cursus start op 8 maart in De Kasteelhoeve, Hasseltstraat 256. Tijd: tien woensdagen van 9.30 tot 11.30 uur. Kosten 50,- Informatie en opgave: Carla Strater (tel. 672863) of Ria Hazelhof (Kasteelhoeve, 321273). De SOOWA organiseert op woensdag 8 maart m.m.v. de Sociale Verzekeringsbank een informatiemiddag over de AOW. Plaats: wijkgebouw 't Kievitslaer, Reinevaarstraat 55. Aanvang 14.00 uur. Entree en eerste kopje koffie gratis. De wijkcentra in Noord organiseren dit voorjaar verschil lende cursussen voor 55-plussers. Onderwerpen zijn: an ders leren denken; gezond ouder worden; beter omgaan met je geheugen; omgaan met dementie. Kosten: 25,- per cursus. Meer weten over de inhoud? Ga op 15 maart tussen 14.00 en 16.00 uur naar de gratis introductiemid- dag in De Ypelaer (Corellistraat 10) of op 16 maart naar De Schans (De Schans 123). Informatie is ook verkrijg baar bij Els Verhoeven of Jeanette Winter, tel. 552928. Bij volksuniversiteit Terra Nova starten in het kader van U3A (universiteit voor de derde leeftijd) binnenkort weer enkele korte cursussen. Het zijn: archeologie en cultuur geschiedenis Romeinse tijd en Middeleeuwen (10 maal op di.av.; start 14 maart; 125); erfrecht (6 do.mi.; start 16 maart; 80); muziek uit Romantiek (8 vrij.mo.; start 10 maart; 100); kalligrafie (10 ma.mi./di.mo.; start 13/14 maart; 97,50). Informatie/aanmelden: Terra Nova, Nieuwlandstraat 44; tel. 426269. Zondag 5 maart is er van 11.00 tot 13.00 uur weer een ge zellige volksdansinstuif voor ouderen o.l.v. Nettie Tönis- sen in dansschool Van Opstal, Koestraat 26. Entree: 2,- p.p. Ook niet dansers zijn welkom om kennis te maken met het volksdansen. Weet u als u de spreekkamer van een dokter verlaat ook opeens weer wat u allemaal had willen vragen? In de Openbare Bibliotheek Tilburg vindt u informatie over ge zondheid, rechten van patiënten e.d. In het boekje 'Heb ben patiënten wat te zeggen?' van Herman van Aalderen komen allerlei aspecten van mondigheid aan de orde. U vindt er o.a. tips om de bovengenoemde situatie te voor komen. 'Erop of eronder' is een videofilm over mondigheid in de gezondheidszorg. Wilt u wat meer weten over de specialist waar u naartoe verwezen bent, dan kan de 'Specialistengids' u van pas komen. Behalve uitleg over allerlei specialismen vindt u er óók adressen van patiën ten organisaties in. Hoe een arts het vond om zelf patiënt te zijn, beschreef Oliver Sacks in het boek 'Een been om op te staan'. Dit is nog maar een kleine greep uit wat de bi bliotheek u op het gebied van gezondheidszorg, patiën tenrecht e.d. te bieden heeft. Overbodig "Wij proberen de mondigheid van pa tiënten te bevorderen", zegt Dirkx. Volgens hem staan zorgaanbieders tegenwoordig meer open voor de rechten van de patiënt. Toch is dat kennelijk nog niet genoeg. "Nee, want anders zou het PBB overbodig zijn." Volgens De Leeuw valt het sommige mensen zwaar te klagen over een dokter. "Zeker als het gaat om de spe cialist, want daar zijn ze toch afhan kelijk van." Dirkx vervolgt: "Wij advi seren dan de klacht te bespreken met die arts. Het is dan wel belangrijk dat men zich goed op zo'n gesprek voor bereidt door de vragen op papier te I Seniorenwijzer I Wordt eenmaal in de twee we- I ken opgenomen in de Tilburgse Koerier. Redactie: Ria van derAalst-Dierks Diny van Bladel- Verbunt Riek Flipse-Tiemens Mare Geerts Jan van Groos (voorzitter) I Wilma Hurkens I Joop Janmaat I Karei Luiijf (eindredacteur) Kees Vermunt I Adres redactie: I Seniorenwijzer, p/a Poststraat 64, 5038 DH Tilburg of Postbus I 3078, 5003 DB Tilburg; tel. 350505. I 10001, 5000 JA Tilburg; tel. 368805. I Deadline: maandag 12.00 uur voor de verschijningsdatum. In het SOOWA-bestuur zitten afge vaardigden van allerlei verenigingen, clubs en organisaties. Daarbij horen afdelingen van de Katholieke Bond van Ouderen (KBO), mindervaliden- bond Het Trefpunt, volksdansgroep Zonder Naam, wijkorganisatie Wan delbos, zangkoor Andantino, het eet- punt voor ouderen, een kaartclub en de vrouwenvereniging van deze wes telijke wijk. De SOOWA organiseert regelmatig leerzame en recreatieve activiteiten voor 55-plussers. Zo is er elke tweede woensdag van de maand om 14.00 uur een informa tiemiddag; de eerstvolgende op 8 maart gaat over de AOW (zie rech terkolom van deze pagina). Elke der de woensdag van de maand begint om 14.00 uur een ontspanningsmid- dag. Elke donderdagochtend vanaf 10.30 uur kunnen ouderen uit de wijk mee doen aan een gezellige vorm van li chaamsbeweging: volksdansen. Cursussen en grote activiteiten staan ook nog op de rol. Ook al bestaat de SOOWA pas kort, er is al vanuit andere wijken belang- Mijn vrouw en ik zijn 70-plussers. Vorig jaar lag ik een tijd in het zieken huis. En binnenkort word ik opnieuw opgenomen. Een kleine ingreep, zeg gen ze. Maar je kunt nooit weten. Twee keer ziekenhuis binnen een jaar zet je wel aan het denkenHoe moet het als één van ons (of wij beiden) voor langere tijd in het ziekenhuis te rechtkomt? Of erger: voorgoed op het kerkhof? Weten we allebei en ook de kinderen hoe alles precies zit met verzekeringen, geldzaken, enz.? We hebben daar het volgende aan gedaan. We hebben alle papieren (po lissen van pensioen, van verzekeringen voor ziektekosten, brand en in braak, begrafenisfonds en huurcontract) bij elkaar gezocht en in een map opgeborgen. Voor in de map zit een toelichting, een inhoudsopgave en een adressenlijstje met namen van de mensen die gewaarschuwd moe ten worden. Een andere map bevat nog te betalen rekeningen en belastingaanslagen en een opgave van automatische afschrijvingen en abonnementen die eventueel moeten worden opgezegd. En vooral de bank- of giro-afschrif- ten. Ons testament ligt bij onze oudste zoon. Gebeurt er iets, dan hoeft er geen paniek te ontstaan en is alle gemakke lijk te vinden. Kun je het zelf niet, vraag dan een van je kinderen of goede vrienden om het voor je te regelen. H.S.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 10