EEN DAGJE ACHTER DE BALIE
II
De Rai van de andere kant bezien
DE VELGENDOKTER VERRICHT
CHIRURGISCHE STAALTJES
Twee maal Calibra V6
inDTM
Engelse Carina diesel
Hyundai HCDIII, weer
een stapje verder
nië
n
106
.950,
'S
de Vet
‘Wg
-
>95 pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1995 - pagina 9
ren
j'n
- Velgen onder een auto
rie
aeschadi
sl van
.1992
1991
1991
1989
II55AIM
H3
I. 013-341739
ille nieuwe
occasions
l and.
om via
«dg op
- -vordt
int
toch
nd van
1993
.’91 +'92
....1991
1991
....1992
....1992
yVUll UC UUIU.
maar krijgt heel wat
klappen te verduren.
kken worden
olaats gebracht.
1 in een
it het
om
weer in
m
meegenomen. De drempel
moet immers zo laag mogelijk
zijn.
Uiteraard wordt bij iedere
reparatie bekeken of een
nieuwe velg niet goedkoper
is.
hebben het zwaar te
verduren. Ze vormen
samen met de banden
de enige verbinding
tussen de inzittenden en
het wegdek. Iedere
hobbel in de weg, alle
plotseling opduikende
stoepranden en niet
volledig volgens het
boekje rijdende
medeweggebruikers
komen ze tegen.
Daarnaast staan ze 365
dagen per jaar bloot aan
inwerking van
wegenzout, regen, stof
van de remblokken en
allerhande
verwoestende
verontreinigingen.
Kortom, de velg bepaald
voor een groot deel het
gezicht van de auto.
ugeot 1500
3,5 jaar na
geproduceerde
likt.
Prijsopgave
Een opknapbeurt voor vier
velgen blijkt niet eens
kostbaar te zijn. Stralen en
spuiten kost f .280,= inclusief
Amsterdam - Zo'n 450.000 mensen hebben tussen 2
en 12 februari een bezoekje gebracht aan de
Amsterdam AutoRAI. De weekends waren extreem
druk, terwijl er ook op werkdagen en tijdens de
avonduren veel belangstelling was. Het was een
zeer verzorgde en interessante Rai met veel nieuwe
auto's. Eén dag bracht autoredakteur Tony Vos op
de RAI door als stand-medewerker.
Pep-talk
Standmanager Jan Flipsen
meldt op vrijdag 10 februari
dat hij verwacht zo'n 600
orders te kunnen behalen.
Renault heeft zijn verkopers
verdeeld over vijf groepen
met aan het hoofd een
rayonmanager. Per groep
vinden we één student van de
IVA (Instituut voor de
De ontwikkelingsafdeling van Hyundai in
Korea is driftig bezig een project af te ronden,
wat moet leiden tot de introductie van een
sportieve coupé. Al verschillende keren
hebben prototypes een tipje van de sluier
opgelicht. Na de HCD-I en HCD-II volgt
natuurlijk logischer wijs de HCD-III. Deze
laatste variant is echter niet in Korea, maar in
de Amerikaanse stylingstudio van Hyundai
ontstaan. Het resultaat is veel meer een vrije-
tijds auto, dan een pure coupé. Bovendien is
de achterzijde van de auto voorzien van een
open laadbakje. De auto is dan ook uitgerust
1988
ip zen
val!
iinsdag
ur.
Onlangs is de produktie van de Toyota Carina E met 2
liter dieselmotor in het Engelse Burnaston van start
gegaan. Dat is enkele maanden eerder dan gepland,
vanwege de enorme vraag naar de Carina Diesel.
Uiteraard wordt ook bij deze motorversie gebruik
gemaakt van veel Europese onderdelen, die uiteraard
allemaal aan de vertrouwde Toyota-kwaliteit voldoen.
Nog niet zo lang geleden liep in Engeland de 100.000ste
Carine E van de band. De enige Carina die nog uit Japan
komt is de Stationwagon. Dat betekent dat vanuit
Engeland kan worden aangeboden de 1.6 en 2.0 liter
benzinemotoren en de 2 liter diesel gecombineerd met de
vier- of vijfdeurs carrosserie. In Europa wordt ongeveer
veertien procent van alle Carina's geleverd als diesel,
terwijl in typische diesellanden als Frankrijk en België
het aandeel zelfs 50 procent is. Met de uitbreiding van het
produktie-programma in Burnaston heeft de fabriek een
jaarproduktie bereikt van 90.000 eenheden.
opgedaan tijdens een trainingsstage in Zuid-
Afrika. In maart starten de testritten. 1994
stond voor Opel in het teken van een
uitgebreid test- en ontwikkelingsprogramma,
maar dit jaar wil men met beide teams in de
DTM gaan aanvallen.
De DTM-kalender voor 1995 ziet er als volgt uit:
23 april (Hockenheim), 7 mei (Berlijn), 21 mei
(Mugello), 4 juni (Helsinki), 25 juni (Norisring),
9 juli (Donington), 23 juli (Diepholz), 6 augustus
(Estoril), 20 augustus (Nurburgring), 3
september (Singen), 17 september (Le Mans)
en 8 oktober (Hockenheim).
BTW. Moeten bovendien de
randen gepolijst worden, dan
komt het op f.320,= en
as begint met de hele velg gepolijst d~~
naken van de dat per vier stuks f.400,In
alle gevallen worden de
velgen in een blanke laklaag
gespoten. Het richten van een
velg is zeer afhankelijk van de
mate van beschadiging. Een
simpele richtklus kost zo'n
f .80,= per wiel. Bij
beschadigde velgen wordt
uiteraard eerst een
prijsopgave gedaan.
Gemiddeld gesproken duurt
een totale opknapbeurt een
week. Bepaalde
deelwerkzaamheden kunnen
vaak in kortere tijd worden
afgewerkt. Ook levert de
Velgendokter vrijwel alle
merken nieuwe lichtmetalen
velgen en kunnen velgen
worden verbreed.
De Velgendokter heeft
klanten door het hele 1c
Vaak is het interessant om
Van Gend Loos een velg op
te sturen. Na reparatie wordt
deze onder rembours
teruggezonden. Uiteraard zijn
de verzendkosten hierbij voor
de klant. Op werkdagen is de
Velgendokter geopend van
8.00 tot 19.00 uur en op
zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur.
Op woensdag is het bedrijf
gesloten. U vindt de
Velgendokter aan de
Udenseweg 8 in Völkel,
telefoon 04132-73530.
laewoo is een
{oemeense
ictie van de
aft een aandeel
jf dat onder de
leven zal gaan.
Ift van dit jaar
men er al
vooral bedoeld
n jaar later moet
Automobile
it van
ir bekent
>pa werd
ar tijd
irhalf miljard
asteren.
Autohandel) die stage loopt
bij een Renault-dealerbedrijf.
Er wordt een soort wedstrijd
gehouden, welk team de
meeste auto's verkoopt. De
stand wordt iedere ochtend
agedeeld. Van een echte
-talk is geen sprake,
rters de standmanager kan
a verkoopaantallen
*n zijn. 'Ga zo door'
m ook het devies,
kopen een vak
ik dat vak niet
ans de
irecte
geen interesse meer en de
derde persoon deelde mee dat
hij tijdens de RAI wel drie van
dit soort contracten had
getekend, maar absoluut niet
van plan was iets te kopen".
Een ander dealerbedrijf meldt
9 Rai-orders die ook werkelijk
worden afgeleverd, zodat de
60 tot 70 ondanks de hoge
verwachtingen van de
standmanager ook bij Renault
realiteit zullen zijn.
met een permanente vierwielaandrijving met
een centraal geplaatste visco-koppeling. De
wielen worden aangedreven via een
handgeschaljelde vijfbak. De motor is een 2
liter 16-kleps DOHC met variabele kleptiming
en een turbocompressor met intercooler. Bij
6100 tr/min wordt het maximale vermogen van
240 pk bereikt. Alhoewel deze HCD-III nooit in
deze vorm op de markt zal komen, biedt de
algehele lijn van de auto toch een aardig
beeld van het coupé-model, wat we enkele
maanden geleden in camouflage-outfit op de
testbanen bij Hyundai zagen rijden.
(bijvoorbeeld voor klassieke
auto's) het repareren altijd
interessant is. Het
bewerkingsproces -*
het goed schoonmaken van
velg en bekijken tot hoever de
eventuele scheuren
doorlopen. Daarna komt het
lassen. Scheuren worden
dichtgemaakt, bij een deuk
wordt een stuk opgelast en
losse brokstukken worden
weer op hun plaats ge'.
Daarna gaat het wiel i
richtbank. Eerst wordt
wiel warm gemaakt oi
vervolgens in mallen wc
de juiste vorm te worden
teruggebogen. De velgen
koelen in de mal weer af en
hebben dan hun
oorspronkelijke vorm weer
terug. Verder wordt gekeken
of de velg exact rond is,
onregelmatigheden worden
op een draaibank verwijderd.
Vervolgens komen het
polijsten, stralen of spuiten.
Alle stadia van het
opknappen van een
lichtmetalen velg zijn door het
bedrijf zelf ontwikkeld. In 8
jaar tijd is nog niemand met
problemen aan een
gerestaureerde velg
>men.
Iedereen die wordt
aangesproken (zittend in de
auto zelf of staand bij een
opengewerkt model) reageert
vriendelijk en vindt het leuk
wat meer over de auto te
horen. De één wil wat meer
weten over het Easy-systeem
specifiek, de ander hoort
graag wat over de Twingo in
het algemeen. Met een goede
onderbouwing wordt het
ongeloof rond de half-
automaat bij de meeste
mensen weggenomen, terwijl
de uitleg over het
multifunctionele interieur met
de over 17 centimeter
verschuifbare achterbank ook
goed scoort. En ook specifieke
vragen over veiligheid,
aanhanggewichten en
garantie worden gesteld.
-garantie
itoncar diesel 1988
01986
G1986
GLLiffback1986
ito1991
1300 DX
000 km1985
>0
6.000 km..
fabriek in
tarvande 106
te model van
belangrijkste
aland (44.500)
van de totale
rankrijk bezet
3, de derde
en aandeel
irden in
irkocht. Ook in
an jaar
vonden de weg
a Peugeot 106
in haar
Richtbank
Iedere velg die wordt
aangeleverd wordt bekeken
en er wordt vooraf een
prijsopgave gemaakt. Bij
relatief nieuwe wielen kan de
aanschaf van een ander
exemplaar soms goedkoper gerestauree
zijn, terwijl bij types die niet teruggekon
meer leverbaar zijn
In het Brabantse plaatsje
Völkel (bij Uden) is de
Velgendokter gevestigd. Het
bedrijf wat gerund wordt door
Henry van Eenbergen en zijn
vrouw Mieke beschikt over
een specialisatie die nergens
anders in ons land geboden
kan worden. Vrijwel alle
problemen met lichtmetalen
velgen kunnen worden
opgelost. Of het nu gaat om
vuil, aanslag, scheuren,
stukjes of hele brokstukken
die eruit geslagen zijn, al deze
problemen zijn te verhelpen.
Opel gaat haar tweede DTM-seizoen in met
een nieuwe uitgave van de Calibra V6. Er
zullen twee teams aan de start verschijnen.
Het Opel Team Joest bestaat uit Manuel
Reuter en Yannick Dalmas, terwijl het nieuwe
'Dream Team' wordt gevormd door Keke
Rosberg en de. 1994 DTM-kampioen Klaus
Ludwig. De vierwielaangedreven Calibra V6
is verder doorontwikkeld. Zo zijn de voor- en
achterwielophanging nu voorzien van een
dubbel A-frame met horizontaal gemonteerde,
geïntegreerde schokdempers. De eerste
indrukken met de nieuwe auto werden
Vragen
De middag nam ik plaats
achter een informatie- en
folderbalie. Wie denkt dat je
dan alleen maar folders
uitdeelt, heeft het helemaal
mis. Maar zo'n kwart van je
werkzaamheden bestaan
daaruit. Mensen komen met
de meest uiteenlopende
vragen over waar een
bepaalde auto' op de stand
staat, of de verkoper van hun
dealer aanwezig is, staat er
een Safrane met schuifdak, is
de Espace als automaat
leverbaar, wordt de Renault
25 nog gemaakt, heeft de
Laguna standaard een airbag
etc. etc. Bezoekers denken
overigens dat als je op een
stand werkt je ook meteen de
volledige dealerorganisatie
inclusief hoofd verkoop en
werkplaatschef kent. Ze zijn
vaak verontwaardigd als zij
naar verkoper X van dealer Y
vragen en je verbaasd
reageert en niet weet over wie
ze het hebben.
Op de RAI worden alle balies
bevolkt door hostessen, zodat
ik als manspersoon daar een
uiterzondering op maakte. Het
ars te is uiterst vermakelijk om dan
leidde ook het verschil van
benadering te zien. Mannen
die alleen een folder willen
hebben, lopen over het
algemeen naar de hostes toe.
Wie echter wat meer
informatie wilde, stapte
voornamelijk in mijn richting.
Op de balie lag overigens
constant een stapeltje
programma-folders en
prijslijsten. Als bijvoorbeeld
de hostes even van haar
plaats was, werden aan haar
kant de meeste folders
Als om tien uur in de ochtend
de RAI zijn poorten opent, zijn
alle stand-medewerkers al
bijna een uur aanwezig. Na
een kopje koffie en korte
terugblik op het gezellig
stappen de afgelopen avond,
neemt de standmanager het
woord. Ook hij blikt terug,
maar dan op de resultaten
van de vorige dag. We zijn te
gast bij het Franse merk
Renault en dit bedrijf heeft er
voor gekozen om op de RAI
auto's te verkopen. Er zijn
echter ook merken die de
nadruk op voorlichting
leggen.
meec
pep-tui
immers
met de
tevreden
luidt dan
Omdat verkc
apart is en L
versta, houd ik me tijden
ochtenduren op in de dii
omgeving van de Twingo
Easy. Deze auto heeft een
automatische koppeling,
maar een normale
versnellingsbak. Alhoewel dit
systeem al vanuit de jaren
vijftig bekend is, zijn er toch
maar weinig auto's die een
dergelijke voorziening
hebben. Daarom zijn er veel
mensen die graag wat meer
over het systeem willen
weten. De reacties zijn
overwegend positief.
Alhoewel de verkopers
natuurlijk bij ingewikkelde
vragen kunnen bijspringen,
blijken de hostessen
begrijpelijker wijs over
weinig produktkennis te
l beschikken. Andere merken
werkten tijdens de Rai vrijwel
volledig met hostessen die
speciaal geschoold zijn op
één model. Neem
bijvoorbeeld Seat. Wie iets
over de Toledo vroeg aan de
dame van de Marbella werd
direct doorverwezen. Voor
diepgaande vragen werden
enkele verkopers achter de
hand gehouden.
Tijdens de avondopenstelling
van 19.00 tot 22.00 uur deed ik
mijn laatste indrukken op bij
de Renault Boutique, waar
miniatuurmodellen, T-shirts,
stropdassen en trapauto's
werden verkocht. Het was
voor Renault het eerste jaar
dat deze artikelen niet alleen
in een vitrine werden
tentoongesteld, maar ook
werkelijk direct door het
publiek gekocht konden
worden. Erg populair waren
de miniaturen van de Twingo
en het assortiment Formule 1-
auto's. En zoals altijd was er
natuurlijk vraag naar
modellen die niet in het
assortiment zitten.
Een dag meedraaien op een
RAI-stand is voor een
autojournalist een dag direct
t contact met je lezers en dat is
uitermate leerzaam. Verder
was ik vooral verbaasd over
de nadruk die op de verkoop
van auto's werd gelegd,
terwijl het geven van
voorlichting bij de verkopers
een ondergeschoven kindje
was. Het zou voor alle merken
veel beter zijn als men in RAI-
verband zou afspreken dat op
de autotentoonstelling totaal
geen auto's meer verkocht
mogen worden. De totale
autobranche zou met een
goede voorlichting een veel
betere indruk achterlaten.
Je merkt nadrukkelijk dat
mensen van het bezoek aan
de RAI en dagje uit maken en
zo is ook hun stemming.
Mensen zijn ook blij als ze
tijdens een gesprek hun
verhaal kwijt kunnen.
Uit directe contact met de
verkopers blijkt dat ze
eigenlijk alleen maar
geïnteresseerd zijn in het
noteren van orders en veel
minder in het geven van
voorlichting. Jammer, war*
het meegeven van een goec
indruk van het merk moet tc
belangrijker zijn dan het
werkelijk verkopen. Immers
een belangrijk deel van de
werkelijk verkochte auto's
zouden ook wel bij de dealer
besteld zijn. Ook blijkt dat
mensen zich soms
gedwongen voelen order"
schrijven. Jan Flipsen meld^
na de RAI: "We hebben 596
orders binnengehaald en ik
verwacht dat dit tot 594
werkelijk afgeleverde auto's
zal leiden". De meeste merke:
rekenen bij Rai-orders op zo'ï
- 60 tot 70 serieuze klanten,
n wordt We belden een willekeurige
3t dan kost dealer. "We hebben maar dri
RAI-orders gekregen.
Gelukkig maar, want ze gaan
allemaal niet door. De eerste
persoon bestond niet eens, de
tweede had bij nader inzien