EEN DAGJE ACHTER DE BALIE II De Rai van de andere kant bezien DE VELGENDOKTER VERRICHT CHIRURGISCHE STAALTJES Twee maal Calibra V6 inDTM Engelse Carina diesel Hyundai HCDIII, weer een stapje verder nië n 106 .950, 'S de Vet ‘Wg - >95 pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 februari 1995 - pagina 9 ren j'n - Velgen onder een auto rie aeschadi sl van .1992 1991 1991 1989 II55AIM H3 I. 013-341739 ille nieuwe occasions l and. om via «dg op - -vordt int toch nd van 1993 .’91 +'92 ....1991 1991 ....1992 ....1992 yVUll UC UUIU. maar krijgt heel wat klappen te verduren. kken worden olaats gebracht. 1 in een it het om weer in m meegenomen. De drempel moet immers zo laag mogelijk zijn. Uiteraard wordt bij iedere reparatie bekeken of een nieuwe velg niet goedkoper is. hebben het zwaar te verduren. Ze vormen samen met de banden de enige verbinding tussen de inzittenden en het wegdek. Iedere hobbel in de weg, alle plotseling opduikende stoepranden en niet volledig volgens het boekje rijdende medeweggebruikers komen ze tegen. Daarnaast staan ze 365 dagen per jaar bloot aan inwerking van wegenzout, regen, stof van de remblokken en allerhande verwoestende verontreinigingen. Kortom, de velg bepaald voor een groot deel het gezicht van de auto. ugeot 1500 3,5 jaar na geproduceerde likt. Prijsopgave Een opknapbeurt voor vier velgen blijkt niet eens kostbaar te zijn. Stralen en spuiten kost f .280,= inclusief Amsterdam - Zo'n 450.000 mensen hebben tussen 2 en 12 februari een bezoekje gebracht aan de Amsterdam AutoRAI. De weekends waren extreem druk, terwijl er ook op werkdagen en tijdens de avonduren veel belangstelling was. Het was een zeer verzorgde en interessante Rai met veel nieuwe auto's. Eén dag bracht autoredakteur Tony Vos op de RAI door als stand-medewerker. Pep-talk Standmanager Jan Flipsen meldt op vrijdag 10 februari dat hij verwacht zo'n 600 orders te kunnen behalen. Renault heeft zijn verkopers verdeeld over vijf groepen met aan het hoofd een rayonmanager. Per groep vinden we één student van de IVA (Instituut voor de De ontwikkelingsafdeling van Hyundai in Korea is driftig bezig een project af te ronden, wat moet leiden tot de introductie van een sportieve coupé. Al verschillende keren hebben prototypes een tipje van de sluier opgelicht. Na de HCD-I en HCD-II volgt natuurlijk logischer wijs de HCD-III. Deze laatste variant is echter niet in Korea, maar in de Amerikaanse stylingstudio van Hyundai ontstaan. Het resultaat is veel meer een vrije- tijds auto, dan een pure coupé. Bovendien is de achterzijde van de auto voorzien van een open laadbakje. De auto is dan ook uitgerust 1988 ip zen val! iinsdag ur. Onlangs is de produktie van de Toyota Carina E met 2 liter dieselmotor in het Engelse Burnaston van start gegaan. Dat is enkele maanden eerder dan gepland, vanwege de enorme vraag naar de Carina Diesel. Uiteraard wordt ook bij deze motorversie gebruik gemaakt van veel Europese onderdelen, die uiteraard allemaal aan de vertrouwde Toyota-kwaliteit voldoen. Nog niet zo lang geleden liep in Engeland de 100.000ste Carine E van de band. De enige Carina die nog uit Japan komt is de Stationwagon. Dat betekent dat vanuit Engeland kan worden aangeboden de 1.6 en 2.0 liter benzinemotoren en de 2 liter diesel gecombineerd met de vier- of vijfdeurs carrosserie. In Europa wordt ongeveer veertien procent van alle Carina's geleverd als diesel, terwijl in typische diesellanden als Frankrijk en België het aandeel zelfs 50 procent is. Met de uitbreiding van het produktie-programma in Burnaston heeft de fabriek een jaarproduktie bereikt van 90.000 eenheden. opgedaan tijdens een trainingsstage in Zuid- Afrika. In maart starten de testritten. 1994 stond voor Opel in het teken van een uitgebreid test- en ontwikkelingsprogramma, maar dit jaar wil men met beide teams in de DTM gaan aanvallen. De DTM-kalender voor 1995 ziet er als volgt uit: 23 april (Hockenheim), 7 mei (Berlijn), 21 mei (Mugello), 4 juni (Helsinki), 25 juni (Norisring), 9 juli (Donington), 23 juli (Diepholz), 6 augustus (Estoril), 20 augustus (Nurburgring), 3 september (Singen), 17 september (Le Mans) en 8 oktober (Hockenheim). BTW. Moeten bovendien de randen gepolijst worden, dan komt het op f.320,= en as begint met de hele velg gepolijst d~~ naken van de dat per vier stuks f.400,In alle gevallen worden de velgen in een blanke laklaag gespoten. Het richten van een velg is zeer afhankelijk van de mate van beschadiging. Een simpele richtklus kost zo'n f .80,= per wiel. Bij beschadigde velgen wordt uiteraard eerst een prijsopgave gedaan. Gemiddeld gesproken duurt een totale opknapbeurt een week. Bepaalde deelwerkzaamheden kunnen vaak in kortere tijd worden afgewerkt. Ook levert de Velgendokter vrijwel alle merken nieuwe lichtmetalen velgen en kunnen velgen worden verbreed. De Velgendokter heeft klanten door het hele 1c Vaak is het interessant om Van Gend Loos een velg op te sturen. Na reparatie wordt deze onder rembours teruggezonden. Uiteraard zijn de verzendkosten hierbij voor de klant. Op werkdagen is de Velgendokter geopend van 8.00 tot 19.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur. Op woensdag is het bedrijf gesloten. U vindt de Velgendokter aan de Udenseweg 8 in Völkel, telefoon 04132-73530. laewoo is een {oemeense ictie van de aft een aandeel jf dat onder de leven zal gaan. Ift van dit jaar men er al vooral bedoeld n jaar later moet Automobile it van ir bekent >pa werd ar tijd irhalf miljard asteren. Autohandel) die stage loopt bij een Renault-dealerbedrijf. Er wordt een soort wedstrijd gehouden, welk team de meeste auto's verkoopt. De stand wordt iedere ochtend agedeeld. Van een echte -talk is geen sprake, rters de standmanager kan a verkoopaantallen *n zijn. 'Ga zo door' m ook het devies, kopen een vak ik dat vak niet ans de irecte geen interesse meer en de derde persoon deelde mee dat hij tijdens de RAI wel drie van dit soort contracten had getekend, maar absoluut niet van plan was iets te kopen". Een ander dealerbedrijf meldt 9 Rai-orders die ook werkelijk worden afgeleverd, zodat de 60 tot 70 ondanks de hoge verwachtingen van de standmanager ook bij Renault realiteit zullen zijn. met een permanente vierwielaandrijving met een centraal geplaatste visco-koppeling. De wielen worden aangedreven via een handgeschaljelde vijfbak. De motor is een 2 liter 16-kleps DOHC met variabele kleptiming en een turbocompressor met intercooler. Bij 6100 tr/min wordt het maximale vermogen van 240 pk bereikt. Alhoewel deze HCD-III nooit in deze vorm op de markt zal komen, biedt de algehele lijn van de auto toch een aardig beeld van het coupé-model, wat we enkele maanden geleden in camouflage-outfit op de testbanen bij Hyundai zagen rijden. (bijvoorbeeld voor klassieke auto's) het repareren altijd interessant is. Het bewerkingsproces -* het goed schoonmaken van velg en bekijken tot hoever de eventuele scheuren doorlopen. Daarna komt het lassen. Scheuren worden dichtgemaakt, bij een deuk wordt een stuk opgelast en losse brokstukken worden weer op hun plaats ge'. Daarna gaat het wiel i richtbank. Eerst wordt wiel warm gemaakt oi vervolgens in mallen wc de juiste vorm te worden teruggebogen. De velgen koelen in de mal weer af en hebben dan hun oorspronkelijke vorm weer terug. Verder wordt gekeken of de velg exact rond is, onregelmatigheden worden op een draaibank verwijderd. Vervolgens komen het polijsten, stralen of spuiten. Alle stadia van het opknappen van een lichtmetalen velg zijn door het bedrijf zelf ontwikkeld. In 8 jaar tijd is nog niemand met problemen aan een gerestaureerde velg >men. Iedereen die wordt aangesproken (zittend in de auto zelf of staand bij een opengewerkt model) reageert vriendelijk en vindt het leuk wat meer over de auto te horen. De één wil wat meer weten over het Easy-systeem specifiek, de ander hoort graag wat over de Twingo in het algemeen. Met een goede onderbouwing wordt het ongeloof rond de half- automaat bij de meeste mensen weggenomen, terwijl de uitleg over het multifunctionele interieur met de over 17 centimeter verschuifbare achterbank ook goed scoort. En ook specifieke vragen over veiligheid, aanhanggewichten en garantie worden gesteld. -garantie itoncar diesel 1988 01986 G1986 GLLiffback1986 ito1991 1300 DX 000 km1985 >0 6.000 km.. fabriek in tarvande 106 te model van belangrijkste aland (44.500) van de totale rankrijk bezet 3, de derde en aandeel irden in irkocht. Ook in an jaar vonden de weg a Peugeot 106 in haar Richtbank Iedere velg die wordt aangeleverd wordt bekeken en er wordt vooraf een prijsopgave gemaakt. Bij relatief nieuwe wielen kan de aanschaf van een ander exemplaar soms goedkoper gerestauree zijn, terwijl bij types die niet teruggekon meer leverbaar zijn In het Brabantse plaatsje Völkel (bij Uden) is de Velgendokter gevestigd. Het bedrijf wat gerund wordt door Henry van Eenbergen en zijn vrouw Mieke beschikt over een specialisatie die nergens anders in ons land geboden kan worden. Vrijwel alle problemen met lichtmetalen velgen kunnen worden opgelost. Of het nu gaat om vuil, aanslag, scheuren, stukjes of hele brokstukken die eruit geslagen zijn, al deze problemen zijn te verhelpen. Opel gaat haar tweede DTM-seizoen in met een nieuwe uitgave van de Calibra V6. Er zullen twee teams aan de start verschijnen. Het Opel Team Joest bestaat uit Manuel Reuter en Yannick Dalmas, terwijl het nieuwe 'Dream Team' wordt gevormd door Keke Rosberg en de. 1994 DTM-kampioen Klaus Ludwig. De vierwielaangedreven Calibra V6 is verder doorontwikkeld. Zo zijn de voor- en achterwielophanging nu voorzien van een dubbel A-frame met horizontaal gemonteerde, geïntegreerde schokdempers. De eerste indrukken met de nieuwe auto werden Vragen De middag nam ik plaats achter een informatie- en folderbalie. Wie denkt dat je dan alleen maar folders uitdeelt, heeft het helemaal mis. Maar zo'n kwart van je werkzaamheden bestaan daaruit. Mensen komen met de meest uiteenlopende vragen over waar een bepaalde auto' op de stand staat, of de verkoper van hun dealer aanwezig is, staat er een Safrane met schuifdak, is de Espace als automaat leverbaar, wordt de Renault 25 nog gemaakt, heeft de Laguna standaard een airbag etc. etc. Bezoekers denken overigens dat als je op een stand werkt je ook meteen de volledige dealerorganisatie inclusief hoofd verkoop en werkplaatschef kent. Ze zijn vaak verontwaardigd als zij naar verkoper X van dealer Y vragen en je verbaasd reageert en niet weet over wie ze het hebben. Op de RAI worden alle balies bevolkt door hostessen, zodat ik als manspersoon daar een uiterzondering op maakte. Het ars te is uiterst vermakelijk om dan leidde ook het verschil van benadering te zien. Mannen die alleen een folder willen hebben, lopen over het algemeen naar de hostes toe. Wie echter wat meer informatie wilde, stapte voornamelijk in mijn richting. Op de balie lag overigens constant een stapeltje programma-folders en prijslijsten. Als bijvoorbeeld de hostes even van haar plaats was, werden aan haar kant de meeste folders Als om tien uur in de ochtend de RAI zijn poorten opent, zijn alle stand-medewerkers al bijna een uur aanwezig. Na een kopje koffie en korte terugblik op het gezellig stappen de afgelopen avond, neemt de standmanager het woord. Ook hij blikt terug, maar dan op de resultaten van de vorige dag. We zijn te gast bij het Franse merk Renault en dit bedrijf heeft er voor gekozen om op de RAI auto's te verkopen. Er zijn echter ook merken die de nadruk op voorlichting leggen. meec pep-tui immers met de tevreden luidt dan Omdat verkc apart is en L versta, houd ik me tijden ochtenduren op in de dii omgeving van de Twingo Easy. Deze auto heeft een automatische koppeling, maar een normale versnellingsbak. Alhoewel dit systeem al vanuit de jaren vijftig bekend is, zijn er toch maar weinig auto's die een dergelijke voorziening hebben. Daarom zijn er veel mensen die graag wat meer over het systeem willen weten. De reacties zijn overwegend positief. Alhoewel de verkopers natuurlijk bij ingewikkelde vragen kunnen bijspringen, blijken de hostessen begrijpelijker wijs over weinig produktkennis te l beschikken. Andere merken werkten tijdens de Rai vrijwel volledig met hostessen die speciaal geschoold zijn op één model. Neem bijvoorbeeld Seat. Wie iets over de Toledo vroeg aan de dame van de Marbella werd direct doorverwezen. Voor diepgaande vragen werden enkele verkopers achter de hand gehouden. Tijdens de avondopenstelling van 19.00 tot 22.00 uur deed ik mijn laatste indrukken op bij de Renault Boutique, waar miniatuurmodellen, T-shirts, stropdassen en trapauto's werden verkocht. Het was voor Renault het eerste jaar dat deze artikelen niet alleen in een vitrine werden tentoongesteld, maar ook werkelijk direct door het publiek gekocht konden worden. Erg populair waren de miniaturen van de Twingo en het assortiment Formule 1- auto's. En zoals altijd was er natuurlijk vraag naar modellen die niet in het assortiment zitten. Een dag meedraaien op een RAI-stand is voor een autojournalist een dag direct t contact met je lezers en dat is uitermate leerzaam. Verder was ik vooral verbaasd over de nadruk die op de verkoop van auto's werd gelegd, terwijl het geven van voorlichting bij de verkopers een ondergeschoven kindje was. Het zou voor alle merken veel beter zijn als men in RAI- verband zou afspreken dat op de autotentoonstelling totaal geen auto's meer verkocht mogen worden. De totale autobranche zou met een goede voorlichting een veel betere indruk achterlaten. Je merkt nadrukkelijk dat mensen van het bezoek aan de RAI en dagje uit maken en zo is ook hun stemming. Mensen zijn ook blij als ze tijdens een gesprek hun verhaal kwijt kunnen. Uit directe contact met de verkopers blijkt dat ze eigenlijk alleen maar geïnteresseerd zijn in het noteren van orders en veel minder in het geven van voorlichting. Jammer, war* het meegeven van een goec indruk van het merk moet tc belangrijker zijn dan het werkelijk verkopen. Immers een belangrijk deel van de werkelijk verkochte auto's zouden ook wel bij de dealer besteld zijn. Ook blijkt dat mensen zich soms gedwongen voelen order" schrijven. Jan Flipsen meld^ na de RAI: "We hebben 596 orders binnengehaald en ik verwacht dat dit tot 594 werkelijk afgeleverde auto's zal leiden". De meeste merke: rekenen bij Rai-orders op zo'ï - 60 tot 70 serieuze klanten, n wordt We belden een willekeurige 3t dan kost dealer. "We hebben maar dri RAI-orders gekregen. Gelukkig maar, want ze gaan allemaal niet door. De eerste persoon bestond niet eens, de tweede had bij nader inzien

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27