10% korting vanwege 10 jaar Oppermans Opel Tigra 1.4-16V I Feestelijke opening Daihatsu-dealer Van de Wouw N 1 Zuinigheidswedstrijd Adr. v.d. Ven afgerond XT: i' xsaCis. s en L m sr fafll - II c c :it DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 februari 1995 - pagina 3 )5 pagina 2 ..'90 la. *9 .,A. met Technische gegevens: B» rtief Verbruik: 1) De laatste veiligheidswedstrijd werd i 2. M. Latupeirissa rarade. Dhr. en mevr, idrijf en hebben na 13 O A U T T E T (TRA'S 24 V Met de nieuwe Tigra komt Opel binnen in een zeer klein segment van de automarkt, die van compacte coupé-modellen. De auto is technisch gebaseerd op de Corsa, maar vertoont uiterlijk daarmee geen enkele gelijkenis. Origineel mogen we de Tigra zeker noemen; het is een aandachttrekker eerste klas. We gingen op stap met de 1.4 16-klepper. com- imou- 7. L. Laros 8. R. jansen 9. J. Feskens 10. E. Stewart 1 op 26,09 1 op 25,71 1 op 25,00 1 op 23,68 N OPEL 'EL □aaide een troommeter het jn LPG 1989 teling ERDAM I STUS r cB.V. ,85^ brandstofverbruik. Tijdens de eerste rit werd alleen het irs verkent en telde het j niet mee voor het Het is grappig om et klassement nog laatste m ble Mérk en type Aantal cilinc Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Dhr. v.d. Wouw overhandigt aan de familie van Helvert de eerste nieuw verkochte Daihatsu, een Charade. Dhr. en mevr, van Helvert zijn al 22 jaar klant bij het Loonse autobedrijf en hebben na 13 Mazda's nu een Daihatsu gekozen. 3. N. Bouchal 4. M. van Geel 5. A. Hofstede 6. A. Bogers/J.P. van Gastel 1 op 22,78 1 op 22,50 1 op 21,42 1 op 20,22 1 op 18,75 Prijs: Wegenbelasting: f.227,tot f.237, per 3 mnd. 1. D. Smits/M. van Hintum 1 op 28,13 >e: Opel Tigra 1,4i- 16V iders: 4 in lijn 1389 cc 77,6 x 73,4 mm 90 pk bij 6000 tr/min 125 Nm bij 4000 tr/min lengte 3,92 meter, breedte 1,81 meter 1055 kg topsnelheid 190km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. bij 90 km/u 5 liter/100 km bij 120 km/u 6,6 liter/lOOkm stadsverkeer 8,7 liter/100 km f.34.950,- I op 3 februari verreden door van Hintum, van Geel en Smits. FotoGeert van Loon ...........91 Dan raakt de auto namelijk in een hinderlijke kadans. Ook heeft het feit dat aan de achterzijde niet is gekozen voor een volledig onafhankelijke ophanging hierop zijn uitwerking. Mensen die graag compromisloos sportief willen rijden, zullen in deze karakteristiek juist een voordeel van de Tigra vinden, smaken verschillen immers. Standaard De standaard Tigra is onder meer al voorzien van getint glas, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, de genoemde Opel-radio, buitentempera tuurmeter, microfilter in de luchtverversing en een startblokkering. Opel biedt de basisversie aan voor f.34.950,=. Voor dat bedrag wordt een zeer originele, zeker niet alledaagse auto gekocht. De Tigra met Optic Pack komt uit op f.36.950,= en is waarschijnlijk een nog scherpere aanbieding. Daarnaast is er de 106 pk sterke 1.6 liter 16V voor, f.40.950,=. Ook hier zien we weer een rijkere uitrusting i naast de elementen uit de Optic Pack onder meer een tweede airbag, alarmsysteem, ABS en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels. De Tigra is een zeer aardige aanvulling op het programma van Opel. Het biedt kopers in een modale prijsklasse de mogelijkheid een origineel model aan te schaffen. Geïnteresseerden moeten zich wel bewust zijn van het feit dat de Tigra op veel punten compromisloos sportief is door de harde vering, de hoog toerenmotor en de beperkte binnenruimte. Liefhebbers zullen van de Tigra snoepen. Sinds 1 januari heeft Automobielbedrijf Van de Wouw aan de Kloosterstraat 20 in Loon op Zand het Daihatsu-dealerschap van Collaris overgenomen. Vanuit het moderne dealerbedrijf met tien medewerkers worden Tilburg en wijde omgeving bedient. Het bedrijf vierde vorig jaar haar dertig jarig bestaan en is 24 jaar Mazda-dealer geweest. De heer Van de Wouw is zeer tevreden over de jarenlange verbintenis met Mazda, maar is erg blij dat met het aantrekkelijke en concurrerende geprijsde Daihatsu- programma een nog bredere doelgroep 1 worden aangesproken. Bovendien is de volledige fabrieksgarantie van 3 jaar een enorme zekerheid. Om het grote rayon met Diahatsu goed te kunnen bedienen en om voldoende naamsbekendheid te verkrijgen, zal Van de Wouw actief deelnemen aan plaatselijke evenementen zoals braderiën en jaarmarkten. Een goed voorbeeld is de aanwezigheid op 16 maart bij de Triathlon in Oisterwijk, waarbij importeur Daihatsu Holland als hoofdsponsor optreedt. Overigens wil Van de Wouw er terecht de nadruk op leggen dat het bedrijf natuurlijk Opel-radio De Tigra wordt geleverd met een geïntegreerde Opel-radio met de uitlezing op een speciaal display. In het stuurwiel is standaard een airbag opgenomen. Opbergruimte is er in het dashboardkastje, een aflegvak hieronder en in de console. De stoelen van de Tigra hebben een sportief karakter en bieden onder normale omstandigheden voldoende steun aan lenden en bovenbenen. Achterin heeft de Tigra een bankje waarop twee kleine kinderen redelijk kunnen zitten. Grotere personen zitten namelijk met hun hoofd tegen het glas van de achterklep. Dit kan ernstige gevolgen hebben. Wordt deze klep geopend en daarna weer gesloten, dan kan het glas met een enorme klap tegen de hoofden van eventuele achterpassagiers slaan. De bagageruimte heeft een redelijke inhoud van 215 liter, maar kan door het neerklappen van de achterbank tot 425 liter worden uitgebreid. Standaard heeft de De Tilburgse Mazda-dealer Oppermans viert op uitbundige wijze haar tienjarig bestaan. In 1985 ging het bedrijf van start als specialist op het gebied van jonge gebruikte auto's. Eind 1985 werd het Mazda- dealerschap verkregen. In de afgelopen tien jaar verhuisde de werkplaats van de Offenbachstraat naar het zelfde pand waarin de showroom is gevestigd aan de Mascagnistraat. Eind vorig jaar werd het ISO- certificaat verkregen, wat tekenend is voor de goede kwaliteit van dienstverlening binnen het gehele bedrijf. In de showroom van het tienjarige bedrijf voert het getal '10' de boventoon. Tien dagen lang zal het verleden herleven en wordt het bedrijf voornamelijk gevuld met een zeer royaal en divers aanbod jonge gebruikte auto's. Op 101 auto's wordt tijdens deze actie Enkele maanden achter elkaar heeft bij Volkswagen dealer Adriaan v.d. Ven in Tilburg een originele zuinigheidswedstrijd plaatsgevonden. Twaalf spelers uit het Willem II voetbalelftal hebben exact hetzelfde traject afgelegd met dezelfde auto, een Volkswagen Golf Eco. Deze auto is voorzien van een opzich al zuinige 1.9 liter dieselmotor. De voorwielen worden aangedreven via een halfautomaat, waarbij nog wel geschakeld, maar niet gekoppeld hoeft te worden. Ook beschikt de Golf Eco over een zogenaamde start-stop- automaat. Op het moment dat van de motor geen vermogen wordt gevraagd, als bijvoorbeeld het gas wordt losgelaten, dan valt de motor direct terug op zijn stationaire toerental, om enkele seconden later zelfs helemaal af te slaan. Vooral in stadsverkeer levert dit een aanzienlijke reductie op van het brandstofverbruik. Wordt het gaspedaal weer ingetrapt, dan slaat de auto weer aan. Alle twaalf Willem-II-spelers hebben een traject afgelegd van 18 kilometer. Tijdens de rit bepc doorstr of nauwelijks mee, zoals het ook hoort. Door de lage dakliji en de afgeronde ruitomlijstinc is de instap even wennen, en stoot je nog wel eens je hoofd. In het interieur zien we een aantal bekende zaken, zoals bijvoorbeeld het dashboard dat volledig van de Corsa is overgenomen. Het klokken deel omvat een snelheids meter, toerenteller, brandstol en temperatuurmeter onder een bijna halfronde overkapping. Vier uitstroom- openingen voorzien het interieur van warme of koude lucht, terwijl de bediening voor verwarming en ventilatie op de middenconsole is geplaatst. Sportief De Tigra van Opel zit vol uiterst kenmerkende stylingdetails. Het front loopt sterk naar voren af en oogt bijzonder gesloten. De maanvormige koplampen sluiten aan op een forse rubber rand die deel uitmaakt van de bumper. Zeer typisch is ook de vormgeving van de I portieren en de achterruit. De ruitomlijsting van de portieren loopt aan de I achterkant volledig rond. De B-stijl sluit hier keurig op aan. De achterklep bestaat voor een groot deel uit glas. De ruit is helemaal om de hoeken gebogen, waardoor een combinatie van een achterruit en zijruiten is verkregen. Leuk is ook hoe de spoiler op de achterklep vloeiend doorloopt in de lichtunits. De tildrempel is bij de Tigra relatief hoog, omdat de klep niet tot op de bumper opengaat. Bumpers en buitenspiegelbehuizing zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. Over het geheel genomen maakt de Tigra een zeer moderne en originele indruk. De wielbasis van 2,43 meter is identiek aan die van i de Corsa, wat ook geldt voor I de spoorbreedtes. De ondersteleigenschappen zijn ook bekend. Voor vinden we een onafhankelijke I ophanging met McPherson veerpoten, terwijl achter een I semi-onafhankelijke constructie wordt gebruik met compacte schroefveren. I De auto heeft rondom I gasgevulde schokdempers. I Dit moet samen zorgen voor een sportief rijgedrag wat past bij de algehele uitstraling. In de praktijk blijkt de Tigra vaak té sportief uit de hoek te komen, met andere woorden, het comfort wordt er negatief door beïnvloed. Zeker als bijvoorbeeld op de snelweg wordt gereden over een aantal uithollingen overdwars die elkaar snel opvolgen. Het coupé-segment is een zeer modegevoelig deel van de automarkt. Coupés verkopen over het algemeen slechts over een korte tijd bijzonder goed en moeten hun leidersrol dan weer aan een willekeurig volgend nieuw model overgeven. Voorbeelden zijn er te over, denk maar aan de Toyota Celica, Nissan 100 NX en Opel's eigen Calibra. De Tigra lijkt een zelfde toekomst tegemoet tegaan, wat niet wegneemt dat voor een nette prijs op dit moment een zeer fantasievol autootje wordt aangeboden. de service en onderhoud blijft verrichten aan de verschillende Mazda-modellen. Verder vinden Daihatsu-rijders een vertrouwd gezicht bij Van de Wouw. Verkoper Samallo is van Collaris met het merk meeverhuisd. Hij heeft al zo'n 8 jaar ervaring met Daihatsu. De mensen in de werkplaats van Van de Wouw hebben inmiddels ook een Daihatsu- pet opgekregen. Ze hebben de speciale training van de importeur achter de rug. Autobedrijf van de Wouw heeft verder voor klanten die hun auto voor een reparatie of servicebeurt brengen een drietal leenauto's die tegen kostprijs meegenomen kunnen worden. Van zaterdag 18 tot en met 25 februari houdt Van de Wouw een feestelijke openingsshow. Uiteraard zijn alle Daihatsu- modellen inclusief de nieuwe Cuore en Valèra in de showroom aanwezig. Het bedrijf is op zaterdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur en van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur. Op vrijdagavond is het koopavond tot 20.00 uur. Uiteraard is Van de Wouw als officieel dealer voor Tilburg toegetreden tot de DATO. een korting van maar liefst 10% gegeven ongeacht of de koper nu wel of niet een andere auto heeft in te ruilen. Verder wordt bij iedere tiende taxatie van een in te ruilen auto een CD-weggegeven en kan iedere tiende koper voor slechts f10,= een racefiets kopen. Alle auto's staan duidelijk geprijsd en de korting van tien procent is reeds in het bedrag verwerkt. Vrijwel alle merken van Alfa tot en met Volvo zijn bij Oppermans vertegenwoordigd, terwijl er natuurlijk een behoorlijk aantal aantrekkelijk geprijsde Mazda's in het assortiment zitten. Let wel, na tien dagen loopt deze unieke aktie ten einde, zodat nu het grootste voordeel kan worden verkregen. Volgende week zaterdag, 25 februari, loopt deze unieke actie ten einde. Tigra een afdekhoes over de bagage. Al bij al kan de auto het best als een leuke tweezitter worden gezien met behoorlijke bagagemogelijkheden. De door ons gereden Tigra beschikte over een zogenaamd Optic Pack bestaande uit lichtmetalen velgen, bredere banden, een met leer bekleed stuurwiel en breedstralers in de voorbumper. Dit pakket kost f.2.000,= meer. 16-kle pper Motorisch biedt Opel twee 4 cilinder 16-kleppers uit de Ecotec-familie. In ons land zal hoofdzakelijk de pas zeer recent geïntroduceerde 1.4 liter verkocht worden. Deze krachtbron is goed voor een vermogen van 90 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 4000 tr/min. Deze cijfers spreken boekdelen. Ook hier weer komen sportievelingen aan hun trekken. Er moet gewerkt worden in de Tigra, wil men de opgegeven prestatiecijfers ook daadwerkelijk halen. Dat betekent dat er ver in de toeren moet worden geklommen om in 11,5 seconden de 100 km/u op de teller te toveren. Verder haalt deze gestroomlijnde kleine coupé een top van 190 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt met 1 op 11,5 op een aanvaardbaar niveau. De rechtuitstabiliteit op glad wegdek is bij hogere snelheden uitstekend. Verder is de Tigra vooral bij doortrekken in de versnellingen niet overdreven stil te noemen, maar ook daar zijn weer liefhebbers voor te vinden. Stuurbekrachtiging wordt standaard op iedere Tigra gemonteerd, waardoor bijvoorbeeld inparkeren een fluitje van een cent wordt. Bij hogere snelheden helpt deze installatie gelukkig niet ■•til parcours verbruik nog klassement. I te zien dat het tot en met de 1c deelnemers open bleef en dat de beslissing inderdaad pas tijdens de laatste sessie viel. Winnaars werden uiteindelijk D. Smits en M. van Hintum, die beiden tot een gemiddeld verbruik kwamen van 1 op 28,13. Ook M. Latupeirissa deed het uitstekend en kwam met 1 op 26,09 op de tweede plaats op de hielen gezeten door N. Bouchal met een gemiddelde van 1 op 25,71. Het eindklassement ziet er als volgt uit: DE AUTOMAAT GN-DX-03 UWLI UJ H

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23