10% korting vanwege 10 jaar Oppermans
Opel Tigra 1.4-16V
I
Feestelijke opening Daihatsu-dealer Van de Wouw
N
1
Zuinigheidswedstrijd
Adr. v.d. Ven afgerond
XT:
i'
xsaCis.
s
en
L
m sr
fafll
- II c c
:it
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 februari 1995 - pagina 3
)5 pagina 2
..'90
la.
*9
.,A.
met
Technische
gegevens:
B»
rtief
Verbruik:
1)
De laatste veiligheidswedstrijd werd i
2. M. Latupeirissa
rarade. Dhr. en mevr,
idrijf en hebben na 13
O
A
U
T
T
E
T
(TRA'S
24 V
Met de nieuwe Tigra komt Opel binnen in een zeer klein segment van de automarkt,
die van compacte coupé-modellen. De auto is technisch gebaseerd op de Corsa,
maar vertoont uiterlijk daarmee geen enkele gelijkenis.
Origineel mogen we de Tigra zeker noemen; het is een aandachttrekker eerste klas.
We gingen op stap met de 1.4 16-klepper.
com-
imou-
7. L. Laros
8. R. jansen
9. J. Feskens
10. E. Stewart
1 op 26,09
1 op 25,71
1 op 25,00
1 op 23,68
N OPEL
'EL
□aaide een
troommeter het
jn
LPG 1989
teling
ERDAM
I STUS
r
cB.V.
,85^
brandstofverbruik. Tijdens de
eerste rit werd alleen het
irs verkent en telde het
j niet mee voor het
Het is grappig om
et klassement nog
laatste
m ble
Mérk en type
Aantal cilinc
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Dhr. v.d. Wouw overhandigt aan de familie van Helvert de eerste nieuw verkochte
Daihatsu, een Charade. Dhr. en mevr, van Helvert zijn al 22 jaar klant bij het Loonse
autobedrijf en hebben na 13 Mazda's nu een Daihatsu gekozen.
3. N. Bouchal
4. M. van Geel
5. A. Hofstede
6. A. Bogers/J.P. van Gastel
1 op 22,78
1 op 22,50
1 op 21,42
1 op 20,22
1 op 18,75
Prijs:
Wegenbelasting: f.227,tot f.237, per 3 mnd.
1. D. Smits/M. van Hintum
1 op 28,13
>e: Opel Tigra 1,4i- 16V
iders: 4 in lijn
1389 cc
77,6 x 73,4 mm
90 pk bij 6000 tr/min
125 Nm bij 4000 tr/min
lengte 3,92 meter, breedte 1,81 meter
1055 kg
topsnelheid 190km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
bij 90 km/u 5 liter/100 km
bij 120 km/u 6,6 liter/lOOkm
stadsverkeer 8,7 liter/100 km
f.34.950,-
I op 3 februari verreden door van Hintum, van Geel en Smits.
FotoGeert van Loon
...........91
Dan raakt de auto namelijk in
een hinderlijke kadans.
Ook heeft het feit dat aan de
achterzijde niet is gekozen
voor een volledig
onafhankelijke ophanging
hierop zijn uitwerking. Mensen
die graag compromisloos
sportief willen rijden, zullen in
deze karakteristiek juist een
voordeel van de Tigra vinden,
smaken verschillen immers.
Standaard
De standaard Tigra is onder
meer al voorzien van getint
glas, elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling, de genoemde
Opel-radio, buitentempera
tuurmeter, microfilter in de
luchtverversing en een
startblokkering. Opel biedt de
basisversie aan voor f.34.950,=.
Voor dat bedrag wordt een
zeer originele, zeker niet
alledaagse auto gekocht.
De Tigra met Optic Pack komt
uit op f.36.950,= en is
waarschijnlijk een nog
scherpere aanbieding.
Daarnaast is er de 106 pk
sterke 1.6 liter 16V voor,
f.40.950,=. Ook hier zien we
weer een rijkere uitrusting i
naast de elementen uit de
Optic Pack onder meer een
tweede airbag, alarmsysteem,
ABS en elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels.
De Tigra is een zeer aardige
aanvulling op het programma
van Opel. Het biedt kopers in
een modale prijsklasse de
mogelijkheid een origineel
model aan te schaffen.
Geïnteresseerden moeten zich
wel bewust zijn van het feit dat
de Tigra op veel punten
compromisloos sportief is door
de harde vering, de hoog
toerenmotor en de beperkte
binnenruimte. Liefhebbers
zullen van de Tigra snoepen.
Sinds 1 januari heeft Automobielbedrijf Van
de Wouw aan de Kloosterstraat 20 in Loon op
Zand het Daihatsu-dealerschap van Collaris
overgenomen. Vanuit het moderne
dealerbedrijf met tien medewerkers worden
Tilburg en wijde omgeving bedient. Het
bedrijf vierde vorig jaar haar dertig jarig
bestaan en is 24 jaar Mazda-dealer geweest.
De heer Van de Wouw is zeer tevreden over
de jarenlange verbintenis met Mazda, maar
is erg blij dat met het aantrekkelijke en
concurrerende geprijsde Daihatsu-
programma een nog bredere doelgroep 1
worden aangesproken. Bovendien is de
volledige fabrieksgarantie van 3 jaar een
enorme zekerheid. Om het grote rayon met
Diahatsu goed te kunnen bedienen en om
voldoende naamsbekendheid te verkrijgen,
zal Van de Wouw actief deelnemen aan
plaatselijke evenementen zoals braderiën en
jaarmarkten. Een goed voorbeeld is de
aanwezigheid op 16 maart bij de Triathlon in
Oisterwijk, waarbij importeur Daihatsu
Holland als hoofdsponsor optreedt.
Overigens wil Van de Wouw er terecht de
nadruk op leggen dat het bedrijf natuurlijk
Opel-radio
De Tigra wordt geleverd met
een geïntegreerde Opel-radio
met de uitlezing op een
speciaal display. In het
stuurwiel is standaard een
airbag opgenomen.
Opbergruimte is er in het
dashboardkastje, een
aflegvak hieronder en in de
console. De stoelen van de
Tigra hebben een sportief
karakter en bieden onder
normale omstandigheden
voldoende steun aan lenden
en bovenbenen. Achterin heeft
de Tigra een bankje waarop
twee kleine kinderen redelijk
kunnen zitten. Grotere
personen zitten namelijk met
hun hoofd tegen het glas van
de achterklep. Dit kan ernstige
gevolgen hebben. Wordt deze
klep geopend en daarna weer
gesloten, dan kan het glas met
een enorme klap tegen de
hoofden van eventuele
achterpassagiers slaan.
De bagageruimte heeft een
redelijke inhoud van 215 liter,
maar kan door het
neerklappen van de
achterbank tot 425 liter worden
uitgebreid. Standaard heeft de
De Tilburgse Mazda-dealer
Oppermans viert op
uitbundige wijze haar
tienjarig bestaan. In 1985
ging het bedrijf van start als
specialist op het gebied van
jonge gebruikte auto's.
Eind 1985 werd het Mazda-
dealerschap verkregen.
In de afgelopen tien jaar
verhuisde de werkplaats van
de Offenbachstraat naar
het zelfde pand waarin de
showroom is gevestigd aan
de Mascagnistraat. Eind
vorig jaar werd het ISO-
certificaat verkregen, wat
tekenend is voor de goede
kwaliteit van dienstverlening
binnen het gehele bedrijf.
In de showroom van het
tienjarige bedrijf voert het
getal '10' de boventoon. Tien
dagen lang zal het verleden
herleven en wordt het bedrijf
voornamelijk gevuld met een
zeer royaal en divers aanbod
jonge gebruikte auto's. Op 101
auto's wordt tijdens deze actie
Enkele maanden achter
elkaar heeft bij Volkswagen
dealer Adriaan v.d. Ven in
Tilburg een originele
zuinigheidswedstrijd
plaatsgevonden. Twaalf
spelers uit het Willem II
voetbalelftal hebben exact
hetzelfde traject afgelegd met
dezelfde auto, een
Volkswagen Golf Eco. Deze
auto is voorzien van een
opzich al zuinige 1.9 liter
dieselmotor. De voorwielen
worden aangedreven via een
halfautomaat, waarbij nog
wel geschakeld, maar niet
gekoppeld hoeft te worden.
Ook beschikt de Golf Eco over
een zogenaamde start-stop-
automaat. Op het moment dat
van de motor geen vermogen
wordt gevraagd, als
bijvoorbeeld het gas wordt
losgelaten, dan valt de motor
direct terug op zijn stationaire
toerental, om enkele
seconden later zelfs helemaal
af te slaan. Vooral in
stadsverkeer levert dit een
aanzienlijke reductie op van
het brandstofverbruik. Wordt
het gaspedaal weer ingetrapt,
dan slaat de auto weer aan.
Alle twaalf Willem-II-spelers
hebben een traject afgelegd
van 18 kilometer. Tijdens de
rit bepc
doorstr
of nauwelijks mee, zoals het
ook hoort. Door de lage dakliji
en de afgeronde ruitomlijstinc
is de instap even wennen, en
stoot je nog wel eens je hoofd.
In het interieur zien we een
aantal bekende zaken, zoals
bijvoorbeeld het dashboard
dat volledig van de Corsa is
overgenomen. Het klokken
deel omvat een snelheids
meter, toerenteller, brandstol
en temperatuurmeter onder
een bijna halfronde
overkapping. Vier uitstroom-
openingen voorzien het
interieur van warme of koude
lucht, terwijl de bediening
voor verwarming en ventilatie
op de middenconsole is
geplaatst.
Sportief
De Tigra van Opel zit vol
uiterst kenmerkende
stylingdetails. Het front loopt
sterk naar voren af en oogt
bijzonder gesloten.
De maanvormige koplampen
sluiten aan op een forse
rubber rand die deel uitmaakt
van de bumper. Zeer typisch is
ook de vormgeving van de
I portieren en de achterruit.
De ruitomlijsting van de
portieren loopt aan de
I achterkant volledig rond.
De B-stijl sluit hier keurig op
aan. De achterklep bestaat
voor een groot deel uit glas.
De ruit is helemaal om de
hoeken gebogen, waardoor
een combinatie van een
achterruit en zijruiten is
verkregen. Leuk is ook hoe de
spoiler op de achterklep
vloeiend doorloopt in de
lichtunits. De tildrempel is bij
de Tigra relatief hoog, omdat
de klep niet tot op de bumper
opengaat. Bumpers en
buitenspiegelbehuizing zijn in
de carrosseriekleur
uitgevoerd. Over het geheel
genomen maakt de Tigra een
zeer moderne en originele
indruk. De wielbasis van 2,43
meter is identiek aan die van
i de Corsa, wat ook geldt voor
I de spoorbreedtes.
De ondersteleigenschappen
zijn ook bekend. Voor vinden
we een onafhankelijke
I ophanging met McPherson
veerpoten, terwijl achter een
I semi-onafhankelijke
constructie wordt gebruik met
compacte schroefveren.
I De auto heeft rondom
I gasgevulde schokdempers.
I Dit moet samen zorgen voor
een sportief rijgedrag wat past
bij de algehele uitstraling. In
de praktijk blijkt de Tigra vaak
té sportief uit de hoek te
komen, met andere woorden,
het comfort wordt er negatief
door beïnvloed. Zeker als
bijvoorbeeld op de snelweg
wordt gereden over een aantal
uithollingen overdwars die
elkaar snel opvolgen.
Het coupé-segment is een zeer
modegevoelig deel van de
automarkt. Coupés verkopen
over het algemeen slechts
over een korte tijd bijzonder
goed en moeten hun leidersrol
dan weer aan een willekeurig
volgend nieuw model
overgeven. Voorbeelden zijn
er te over, denk maar aan de
Toyota Celica, Nissan 100 NX
en Opel's eigen Calibra. De
Tigra lijkt een zelfde toekomst
tegemoet tegaan, wat niet
wegneemt dat voor een nette
prijs op dit moment een zeer
fantasievol autootje wordt
aangeboden.
de service en onderhoud blijft verrichten aan
de verschillende Mazda-modellen. Verder
vinden Daihatsu-rijders een vertrouwd
gezicht bij Van de Wouw. Verkoper Samallo
is van Collaris met het merk meeverhuisd.
Hij heeft al zo'n 8 jaar ervaring met Daihatsu.
De mensen in de werkplaats van Van de
Wouw hebben inmiddels ook een Daihatsu-
pet opgekregen. Ze hebben de speciale
training van de importeur achter de rug.
Autobedrijf van de Wouw heeft verder voor
klanten die hun auto voor een reparatie of
servicebeurt brengen een drietal leenauto's
die tegen kostprijs meegenomen kunnen
worden. Van zaterdag 18 tot en met 25
februari houdt Van de Wouw een feestelijke
openingsshow. Uiteraard zijn alle Daihatsu-
modellen inclusief de nieuwe Cuore en
Valèra in de showroom aanwezig. Het bedrijf
is op zaterdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur
en van maandag tot en met vrijdag van 8.30
tot 18.00 uur. Op vrijdagavond is het
koopavond tot 20.00 uur. Uiteraard is Van de
Wouw als officieel dealer voor Tilburg
toegetreden tot de DATO.
een korting van maar liefst
10% gegeven ongeacht of
de koper nu wel of niet een
andere auto heeft in te
ruilen. Verder wordt bij
iedere tiende taxatie van
een in te ruilen auto een
CD-weggegeven en kan
iedere tiende koper voor
slechts f10,= een racefiets
kopen. Alle auto's staan
duidelijk geprijsd en de
korting van tien procent is
reeds in het bedrag
verwerkt. Vrijwel alle
merken van Alfa tot en met
Volvo zijn bij Oppermans
vertegenwoordigd, terwijl
er natuurlijk een behoorlijk
aantal aantrekkelijk
geprijsde Mazda's in het
assortiment zitten. Let wel,
na tien dagen loopt deze
unieke aktie ten einde, zodat
nu het grootste voordeel
kan worden verkregen.
Volgende week zaterdag,
25 februari, loopt deze
unieke actie ten einde.
Tigra een afdekhoes over de
bagage. Al bij al kan de auto
het best als een leuke
tweezitter worden gezien met
behoorlijke
bagagemogelijkheden.
De door ons gereden Tigra
beschikte over een zogenaamd
Optic Pack bestaande uit
lichtmetalen velgen, bredere
banden, een met leer bekleed
stuurwiel en breedstralers in
de voorbumper. Dit pakket
kost f.2.000,= meer.
16-kle pper
Motorisch biedt Opel twee 4
cilinder 16-kleppers uit de
Ecotec-familie. In ons land zal
hoofdzakelijk de pas zeer
recent geïntroduceerde 1.4
liter verkocht worden.
Deze krachtbron is goed voor
een vermogen van 90 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
125 Nm bij 4000 tr/min.
Deze cijfers spreken
boekdelen. Ook hier weer
komen sportievelingen aan
hun trekken. Er moet gewerkt
worden in de Tigra, wil men de
opgegeven prestatiecijfers ook
daadwerkelijk halen.
Dat betekent dat er ver in de
toeren moet worden
geklommen om in 11,5
seconden de 100 km/u op de
teller te toveren. Verder haalt
deze gestroomlijnde kleine
coupé een top van 190 km/u.
Het gemiddelde
brandstofverbruik ligt met 1 op
11,5 op een aanvaardbaar
niveau. De rechtuitstabiliteit
op glad wegdek is bij hogere
snelheden uitstekend.
Verder is de Tigra vooral bij
doortrekken in de
versnellingen niet overdreven
stil te noemen, maar ook daar
zijn weer liefhebbers voor te
vinden. Stuurbekrachtiging
wordt standaard op iedere
Tigra gemonteerd, waardoor
bijvoorbeeld inparkeren een
fluitje van een cent wordt.
Bij hogere snelheden helpt
deze installatie gelukkig niet
■•til
parcours
verbruik nog
klassement. I
te zien dat het
tot en met de 1c
deelnemers open bleef en dat
de beslissing inderdaad pas
tijdens de laatste sessie viel.
Winnaars werden uiteindelijk
D. Smits en M. van Hintum, die
beiden tot een gemiddeld
verbruik kwamen van 1 op
28,13. Ook M. Latupeirissa
deed het uitstekend en kwam
met 1 op 26,09 op de tweede
plaats op de hielen gezeten
door N. Bouchal met een
gemiddelde van 1 op 25,71.
Het eindklassement ziet er als
volgt uit:
DE AUTOMAAT
GN-DX-03
UWLI UJ H