A Ih 1 Reaktie _l DAIHATSU CHARADE Bijlage van: De Tilburgse Koerier RENAULT -NIEUWS I N GENEVE Alfa 155 vernieuwd 1 [KÏDJ75Ö91 ibruari pagina 20 Donderdag 16 februari 1995 MB ^Ê^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 (is RG ip al jk rzi/n. nog ralf Is Chrysler Cirrus Lees verder Autotest in dit nummer pag.5 pag.9 o.a.: COMFORT (rg Oplage: 97.700 Opel Tigra 1.4-16V pag.3 Bij schade staat de DATO voor u klaar St. Tropez In de tweede helft van 1990 introduceerde Ford de huidige Escort. In sneltreinvaart echter onderging dit model een aantal belangrijke wijzigingen en facelifts Ford belooft echter dat de veranderingen die nu doorgevoerd worden definitief zijn. Het merk kondigt nu al onomwonden aan dat eind 1998 een opvolger van de Escort op de markt zal komen Jaargang 7 Nummer 7 mien, sten jels aeft EL iDe .en BV COMEDET/SMEERDAN LME: REFORM^ DD/CB/JAANDE ACTIEVEVEUI/jHEID SAAB 7UIDOOSTbv V^utornobielbedrijfTilburg worden standaard gemonteerd, waardoor volgens Ford de stabilisatorstang achter achterwege kan worden gelaten. Dit heeft ee:- demping veroorzc -ende berg’ comfort^ i. Bij k' Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op de komende Autosalon van Genève die 9 maart zijn poorten opent, zal Renault maar liefst drie nieuwe auto's laten zien. Het Laguna- programma wordt uitgebreid met een nieuwe 2 liter 16- kleppenmotor. Het gaat hier om een krachtbron van Volvo die rechtstreeks is afgeleid van de 6 cilinder uit de 960 en de 5 cilinder uit de 850. De 1948 cc motor is goed voor een maximaal vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 179 Nm bij 4500 tr/min. Renault produceert deze motor echter volledig in eigen huis. De nieuwe 2 liter 16V-motor komt beschikbaar in twee uitvoeringen, de RTi 2.0S en de RXE 2.0S, beide voorzien van een handgeschakelde vijfbak. Laguna. Zeer veel aandacht zal de Speeder krijgen. Het is een open roadster met een aluminium profiel en kunststof carrosserie. Deze auto is ontworpen door Renault Sport en het eerste product uit het zogenaamde Mosaic-projpct. Binnen dit project wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor de bouw van lichtere auto's. De wielophanging lijkt sterk op die van een Formule 1- auto. De pedalen zijn verstelbaar. Achter de stoelen bevindt zich een rolbeugel, terwijl de kleine voorruit meteen een spoilerwerking heeft. Centraal geplaatst ligt de 150 2 liter 16-kleppenmotor bekend uit de Clio Williams, die de achterwielen aandrijft. Renault is van plan deze Speeder op circuits te gaan inzetten. Maar voor het zover is zal een beperkte serie voor gebruik op de openbare weg worden geproduceerd. Deze auto zou wellicht nog voor het einde van het jaar in produktie komen voor een prijs van 200.000 Franse Francs. Dit zou in Nederland Vering De bediening van de versnellingsbak is veranderd, waardoor het geheel wat soepeler schakelt. Verder heeft iedere Escort met uitzondering van de 1.3 CL stuurbekrachtiging. Gasgevulde schokdempers Het jaar 1995 wordt door Daihatsu meteen goed ingezet. Niet alleen zijn inmiddels de nieuwe Valera en Cuore bij de dealers te zien en te koop, ook staat daar de Charade Toscana. Deze auto heeft uiteraard de 1.3 liter 16-kleppenmotor bekend uit de andere Charade- modellen, maar krijgt bovendien een aantrekkelijk pakket extra's. De auto wordt gespoten in de speciale Peacock Blue metallic-lak, een kleur waarin ook de bumpers en spiege worden afgewerkt. De auto staat op 165/70 banden en he« een speciale Toscana interieurbekleding. Zelfs de wiel doppen dragen het Toscana-embleem, dat we ook in de striping terugvinden. In het interieur zien we verder een toerenteller, digitaal klokje, getint glas, radiovoorbereiding met speakers en antenne en gescheiden neerklapbare achterbank. Ook de beschermstrips op de flanken, wis/was op de achterruit en ruitewissers met interval voor behoren tot de complete uitrusting van de Charade Toscana. De auto is als driedeurs leverbaar voor f .24.995,= en komt met vijf portieren op f .25.995,=. De Automaat is een uitgave van I Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. i verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. U kent vast allemaal wel het programma van Jack Spijkerman op vrijdag middag. Een vast item is de zogenaamde 'Zeurdoos'. Luisteraars kunnen hier hun ongenoegen over collega's, familieleden en bepaalde nieuwsfeiten kwijt. Over het algemeen wordt op een lompe manier het hart gelucht, waarbij zoveel mogelijk scheld- en schuttingwoorden worden gebruikt. Het blijkt typisch Nederlands te zijn om volledig anoniem over de radio iemands huid vol te schelden. Aan de Zeurdoos moest ik meteen denken toen ik deze week een reactie van een lezer kreeg. En alhoewel deze reactie nietposi wil ik u e van ma' en zelf de bc niet zo op i Je denkt dat weet, maar c getint glas, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, stootstrips op de flanken, wieldeksels, interval op de It een zachtere ruitewissers, in ongelijke zaakt, die bij delen neerklapbare achterbank en bergvakken in de voorportieren. De CL-uitvoering is ook te combineren met de 1.8 liter dieselmotor. Deze auto kost f.31.990,=. De CLX-uitvoering i te koop als 1.4,1.6 16V, 1.8 16V en diesel. Verder kan er worden gekozen uit de 3-, 4- en 5-deurs carrosserie en de handige Clipper. De CLX onderscheidt zich van de basis CL door de standaard meegespoten 'bumpers, andere bekleding, toerenteller en centrale vergrendeling. tussen alle ronde knopjes en stijlelementen op de achterportieren rechthoekige asbakjes tegenkomen. Tot zover de direct zichtbare veranderingen aan de Escort. Onderhuids echter komen we nog veel meer wijzigingen tegen. Door isolatie en gewijzigde ophanging zijn de geproduceerde decibels zowel naar buiten als naar binnen teruggebracht. De nieuwe motorsteunen zorgen hier mede voor, terwijl een kleinere uitlaatdiameter en een geluidsdemper in het inlaatkanaal ook meehelpen. Verder is kritisch naar de deurafdichting gekeken, is er op verschillende plaatsen isolatie op het plaatwerk aangebracht en wordt een dubbel geïsoleerd veersysteem gemonteerd. Ghia Zien we in het uiterlijk nog veel bekende lijnen, het interieur is volledig nieuw. Het dashboard lijkt wat ontwerp betreft veel op dat van de Mondeo en nieuwe Scorpio. Ook hier zien we veel ronde vormen. Opvallend hierbij is het ovale analoge klokje bovenin de console. Hier onderscheidt de Ghia zich weer. Het dashboard is voorzien van een houtstructuur-paneel, terwijl het klokje een witte wijzerplaat heeft met Ghia- embleem. Het stuurwiel, afhankelijk van de uitvoering drie- of vierspaaks, heeft een nieuwe vorm gekregen. Verder zijn de portierpanelen aan de nieuwe vormgeving aangepast. Bovendien bleven de stoelen niet ongemoeid. Er zijn nieuwe bekledingsstoffen, terwijl de zittingen van vorm zijn veranderd. Dit moet ervoor zorgen dat inzittenden bij een aanrijding niet meer onderuit zakken. Ford is bij de stoelen afgestapt van de vreemdsoortige hendels. De rugleuning is nu zelfs met een draaiknop traploos instelbaar. Typisch is dat we Waarom heeft de Escort zoveel veranderingen nodig gehad? Bij de introductie in 1990 werd een gigantisch bedrag genoemd wat het merk in haar nieuwe middenklasser had geïnvesteerd. Hierbij werd vergeten te zeggen dat een belangrijk deel van dit bedrag in nieuwe productiemethoden was gestoken. Het uiterlijk, een wat meer afgeronde versie van het vorige model, deed immers zo'n grote uitgave niet vermoeden. neerkomen op zo'n f.75.000,=. Renault gaat de Speeder bouwen in de Alpine-fabriek te Dieppe, wat wel eens het definitieve einde van dit roemruchte sportautomerk zou kunnen betekenen. Overigens is de Alpine A610 steeds verkrijgbaar. is de carrosseriestructuur op verschillende punten verder verstevigd en wordt voor een zeer aantrekkelijke meerprijs van slechts f.290,= een tweede airbag en hoofdsteunen op de achterbank geleverd. De uiterlijke wijzigingen vallen direct in het oog. Het front is veel afgeronder geworden. De grille bestaat uit een haast overdreven afgeplatte ovaal, terwijl het grootste deel van de luchttoevoer via de bumper geschiedt. De koplampen zijn naar het midden toe rond, terwijl de welvingen in de motorkap al deze rondingen volgen. Vanaf de voorportieren echter is er niets gewijzigd. De Ghia-uitvoering onderscheidt zich aan de buitenzijde door een dikke chromen rand in de grille en een dito omlijsting van de nummerplaat. Met uitzondering van het basismodel worden de bumpers altijd meegespoten, terwijl bij de Ghia ook de portierkrukken, beschermstrips en spiegelbehuizing een kleurtje krijgen. Eind maart zal Alfa Romeo enkele wijzigingen doorvoeren op de 155, terwijl bovendien een nieuwe motorvariant beschikbaar komt. De wijzigingen die we op alle 155's zullen terugvinden zijn onder meer de grotere spoorbreedte zowel voor als achter en de bijbehorende aanpassing van de spatschermen. Ook de achterportieren worden hiermee in overeenstemming gebracht. De grille van de vernieuwde 155 lijkt sterk op die van de huidige Q4. Het hart met Alfa-embleem op het front krijgt voortaan een chromen omlijsting. Standaard krijgt verder iedere 155 een wegrijbeveiliging en airbag in het stuurwiel. De 2.5 liter V6 en 2.5 liter turbodiesel zijn aangepast aan de nieuwste emissie normen. Verder wordt iets later in het voorjaar de Alfa 155 met nieuwe 2 liter Twin Spark motor leverbaar met 4 kleppen per zuiger. De bestaande 1.7 en 1.8 liter Twin Spark blijven onveranderd leverbaar evenals de 2 liter 16-klepper in de Q4 en de 2.0 Turbodiesel. De prijzen zullen ongeveer 3procent boven die van de huidige 155's komen te liggen, wat neerkomt op een vanaf prijs van ongeveer f.39.500,=. Verbeterd Daarnaast had Ford de tijd tégen. Immers grote concurrenten als de Opel Astra en VW Golf kwamen een jaar later op de markt met een uitgebreid veiligheidspakket. Inmiddels staat de Ford Escort reeks volledig op het niveau van de directe concurrentie, terwijl Ford in het algemeen voor dezelfde prijs een veel completere uitrusting biedt. Op het vlak van veiligheid is de Escort fors verbeterd. Verstevigingsbalken in de portieren en een standaard airbag worden al enige tijd geleverd. Voor het 1995-model sitief te noemen is, i er graag deelgenoot maken. "Vos, sluwe Vos 'n auto-maat van leste soort... Schep toch i elke week, jongen. t je ALLES beter ■dat is niet zo; je kunt niet tegen je fouten en denkt 'n hele vent te zijn en als journalist van alle walletjes mee te plukken. Wees 'ns wat socialer en volwassener, klein burger mannetje die op alles kickt. Einde citaat. Van opbou wende of afbrekende kritiek is hier geen sprake. Iemand heeft zijn gal willen spuwen zonder duidelijk uit te leggen waar hij of zij op doelt en zonder te onderte kenen met naam en adres. Kortom een monoloog waaruit geen discussie kan voortvloeien. Vuilspuiterij die in de Zeurdoos van Jack Spijkerman niet zou misstaan. Sommige mensen blijken uiterst jaloers te zijn, dat ik mijn column als uitlaatklep kan gebruiken. Bovendien laat de briefschrijver op allerhande manieren weten mij dingen te verwijten, die juist op zichzelf van toepassing zijn. Immers een dergelijk anoniem briefje is a-sociaal en niet bepaald volwassen. Verder wordt mij verweten dat ik een klein burger mannetje ben. Iedereen die mij echter beter kent, zal dit vanuit de grond van zijn hart en met gebruikmaking van vele voorbeelden kunnen tegenspreken. De klein burgerlijkheid van de briefschrijver wordt echter volledig duidelijk als blijkt dat op de enveloppe een half af geknipte, reeds eerder gebruikte postzegel is geplakt. Wel kritiek spu maar het mag niets kost en men moet vooral geen wederwoord krijgen... Tony Vos Schuifdak De 3-deurs 1.4 CLX kost f.29.990,=. De 1.6-motor start bij f.31.490,= terwijl vanaf f.32.990,= de 1.8 16-klepper wordt aangeboden. Naast de 1.8 diesel is op de CLX ook de 90 pl Turbodiesel leverbaar vanaf f.36.490,= voor de 4/5-deurs. Ten opzichte van de 3-deurs geldt een meerprijs van duizend gulden voor de vier- of vijfdeurs carrosserie ën van f.2.500,= voor de Clipper. De GT-uitvoering is sportief van inrichting, terwijl Ford zich met de Ghia op een doelgroep richt die meer luxe wenst. De Ghia's zijn zeer compleet uitgerust met onder meer een centrale armsteun achterin, elektrisch bediende voorportierruiten, velours bekleding, hoofdsteunen achterin, houtfineer op het dashboard, leeslampjes, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, verstelbaar stuur, voorruitverwarming en een handbediend schuif/kanteldak. Ford heeft de Ghia-versie zeer aantrekkelijk geprijsd. De Ghia 4- of 5-deurs met 90 pk 1.6-motor kost f.35.490,= wat een meerprijs van drieduizend gulden inhoud ten opzichte van de CLX. Alhoewel de Escort in 1990 een wat vreemde start heeft meegemaakt, kunnen we stellen dat de auto op alle punten volledig met de concurrentie meekan. Sterker nog, door het door Ford gekozen gunstige prijsniveau en de royale uitrustingen is de Escort zelfs een zeer scherpe aanbieding. slingerende bergwegen niet bepaald comfortabel genoemd kan worden. Bij kleine stuuruitslagen beweegt de carrosserie nadrukkelijk mee, maar van daadwerkelijk overhellen is geen sprake. In ons vlakke land en veelal rijdend over snelwegen is deze veranderde veerafstemming acceptabel. Een uitzondering hierop maakt de Clipper, de vijfdeurs stationwagon. 'Om zoveel mogelijk laadruimte te behouden en een zware belading toe te staan, heeft de Clipper nog de wielophqnging van het vorige model en deze valt absoluut boven de gewijzigde versie te verkiezen. Verder heeft Ford bij Escort de versnellingsbakverhoudingen aangepast en zijn de aanhanggewichten verhoogd. Het programma van de vernieuwde Escort begint met de 1.3 CL voor f.28.490,=. Deze basisversie is al voorzien van alle genoemde veiligheidsitems en bovendien Een andere nieuwe Laguna is de Evado. Het gaat hier om een conceptstudie van een stationwagon. De auto beschikt overigens al over de definitieve carrosserie van de Laguna Break die later dit jaar zal verschijnen. Alleen zien we op het prototype een dak van electrochromatisch glas, wat afhankelijk van de instraling van zonlicht meer of minder getint wordt. De Evado biedt plaats aan zeven personen. Achterin de bagageruimte zijn namelijk twee zitplaatsen tegen de rijrichting in gecreeërd. De Evado heeft specifieke lichtmetalen wielen en details die duidelijk op een topmodel thuishoren. De carrosserie is met 4,62 meter langer dan de vijfdeurs CHARADE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21