A
Ih
1
Reaktie
_l
DAIHATSU CHARADE
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
RENAULT -NIEUWS
I N
GENEVE
Alfa 155
vernieuwd
1
[KÏDJ75Ö91
ibruari pagina 20
Donderdag 16 februari 1995
MB ^Ê^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
(is
RG
ip al
jk
rzi/n.
nog
ralf
Is
Chrysler Cirrus
Lees verder
Autotest
in dit nummer
pag.5
pag.9
o.a.:
COMFORT
(rg
Oplage: 97.700
Opel Tigra 1.4-16V
pag.3
Bij schade staat de
DATO voor u klaar
St. Tropez In de tweede helft van 1990 introduceerde Ford
de huidige Escort. In sneltreinvaart echter onderging dit model
een aantal belangrijke wijzigingen en facelifts
Ford belooft echter dat de veranderingen die nu doorgevoerd
worden definitief zijn. Het merk kondigt nu al onomwonden aan
dat eind 1998 een opvolger van de Escort op de markt zal komen
Jaargang 7
Nummer 7
mien,
sten
jels
aeft
EL
iDe
.en
BV
COMEDET/SMEERDAN
LME: REFORM^
DD/CB/JAANDE
ACTIEVEVEUI/jHEID
SAAB
7UIDOOSTbv
V^utornobielbedrijfTilburg
worden standaard gemonteerd,
waardoor volgens Ford de
stabilisatorstang achter
achterwege kan worden
gelaten. Dit heeft ee:-
demping veroorzc
-ende berg’
comfort^
i. Bij k'
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op de komende Autosalon
van Genève die 9 maart zijn
poorten opent, zal Renault
maar liefst drie nieuwe auto's
laten zien. Het Laguna-
programma wordt uitgebreid
met een nieuwe 2 liter 16-
kleppenmotor. Het gaat hier
om een krachtbron van Volvo
die rechtstreeks is afgeleid
van de 6 cilinder uit de 960 en
de 5 cilinder uit de 850.
De 1948 cc motor is goed voor
een maximaal vermogen van
140 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 179 Nm bij 4500
tr/min. Renault produceert
deze motor echter volledig in
eigen huis. De nieuwe 2 liter
16V-motor komt beschikbaar
in twee uitvoeringen,
de RTi 2.0S en de RXE 2.0S,
beide voorzien van een
handgeschakelde vijfbak.
Laguna. Zeer veel aandacht
zal de Speeder krijgen.
Het is een open roadster met
een aluminium profiel en
kunststof carrosserie.
Deze auto is ontworpen door
Renault Sport en het eerste
product uit het zogenaamde
Mosaic-projpct. Binnen dit
project wordt onderzoek
gedaan naar de
mogelijkheden voor de
bouw van lichtere auto's.
De wielophanging lijkt sterk
op die van een Formule 1-
auto. De pedalen zijn
verstelbaar. Achter de stoelen
bevindt zich een rolbeugel,
terwijl de kleine voorruit
meteen een spoilerwerking
heeft. Centraal geplaatst ligt
de 150 2 liter 16-kleppenmotor
bekend uit de Clio Williams,
die de achterwielen aandrijft.
Renault is van plan deze
Speeder op circuits te gaan
inzetten. Maar voor het zover
is zal een beperkte serie voor
gebruik op de openbare weg
worden geproduceerd.
Deze auto zou wellicht nog
voor het einde van het jaar in
produktie komen voor een
prijs van 200.000 Franse
Francs. Dit zou in Nederland
Vering
De bediening van de
versnellingsbak is veranderd,
waardoor het geheel wat
soepeler schakelt.
Verder heeft iedere Escort met
uitzondering van de 1.3 CL
stuurbekrachtiging.
Gasgevulde schokdempers
Het jaar 1995 wordt door
Daihatsu meteen goed
ingezet. Niet alleen zijn
inmiddels de nieuwe
Valera en Cuore bij de dealers te zien en te koop, ook staat
daar de Charade Toscana. Deze auto heeft uiteraard de
1.3 liter 16-kleppenmotor bekend uit de andere Charade-
modellen, maar krijgt bovendien een aantrekkelijk pakket
extra's. De auto wordt gespoten in de speciale Peacock Blue
metallic-lak, een kleur waarin ook de bumpers en spiege
worden afgewerkt. De auto staat op 165/70 banden en he«
een speciale Toscana interieurbekleding. Zelfs de wiel
doppen dragen het Toscana-embleem, dat we ook in de
striping terugvinden. In het interieur zien we verder een
toerenteller, digitaal klokje, getint glas, radiovoorbereiding
met speakers en antenne en gescheiden neerklapbare
achterbank. Ook de beschermstrips op de flanken, wis/was
op de achterruit en ruitewissers met interval voor behoren
tot de complete uitrusting van de Charade Toscana.
De auto is als driedeurs leverbaar voor f .24.995,=
en komt met vijf portieren op f .25.995,=.
De Automaat is een uitgave van I
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. i
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Biel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
U kent vast allemaal wel
het programma van
Jack Spijkerman op vrijdag
middag. Een vast item is de
zogenaamde 'Zeurdoos'.
Luisteraars kunnen hier hun
ongenoegen over collega's,
familieleden en bepaalde
nieuwsfeiten kwijt. Over
het algemeen wordt op een
lompe manier het hart
gelucht, waarbij zoveel
mogelijk scheld- en
schuttingwoorden worden
gebruikt. Het blijkt typisch
Nederlands te zijn om
volledig anoniem over de
radio iemands huid vol te
schelden. Aan de Zeurdoos
moest ik meteen denken
toen ik deze week een
reactie van een lezer kreeg.
En alhoewel deze reactie
nietposi
wil ik u e
van ma'
en zelf
de bc
niet zo op i
Je denkt dat
weet, maar c
getint glas, twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
stootstrips op de flanken,
wieldeksels, interval op de
It een zachtere ruitewissers, in ongelijke
zaakt, die bij delen neerklapbare
achterbank en bergvakken in
de voorportieren.
De CL-uitvoering is ook te
combineren met de 1.8 liter
dieselmotor. Deze auto kost
f.31.990,=. De CLX-uitvoering i
te koop als 1.4,1.6 16V, 1.8 16V
en diesel. Verder kan er worden
gekozen uit de 3-, 4- en 5-deurs
carrosserie en de handige
Clipper. De CLX onderscheidt
zich van de basis CL door de
standaard meegespoten
'bumpers, andere bekleding,
toerenteller en centrale
vergrendeling.
tussen alle ronde knopjes en
stijlelementen op de
achterportieren rechthoekige
asbakjes tegenkomen. Tot
zover de direct zichtbare
veranderingen aan de Escort.
Onderhuids echter komen we
nog veel meer wijzigingen
tegen. Door isolatie en
gewijzigde ophanging zijn de
geproduceerde decibels zowel
naar buiten als naar binnen
teruggebracht.
De nieuwe motorsteunen
zorgen hier mede voor, terwijl
een kleinere uitlaatdiameter
en een geluidsdemper in het
inlaatkanaal ook meehelpen.
Verder is kritisch naar de
deurafdichting gekeken, is er
op verschillende plaatsen
isolatie op het plaatwerk
aangebracht en wordt een
dubbel geïsoleerd veersysteem
gemonteerd.
Ghia
Zien we in het uiterlijk nog veel
bekende lijnen, het interieur is
volledig nieuw. Het dashboard
lijkt wat ontwerp betreft veel
op dat van de Mondeo en
nieuwe Scorpio. Ook hier zien
we veel ronde vormen.
Opvallend hierbij is het ovale
analoge klokje bovenin de
console. Hier onderscheidt
de Ghia zich weer.
Het dashboard is voorzien van
een houtstructuur-paneel,
terwijl het klokje een witte
wijzerplaat heeft met Ghia-
embleem. Het stuurwiel,
afhankelijk van de uitvoering
drie- of vierspaaks, heeft een
nieuwe vorm gekregen. Verder
zijn de portierpanelen aan de
nieuwe vormgeving
aangepast. Bovendien bleven
de stoelen niet ongemoeid. Er
zijn nieuwe bekledingsstoffen,
terwijl de zittingen van vorm
zijn veranderd. Dit moet ervoor
zorgen dat inzittenden bij een
aanrijding niet meer onderuit
zakken. Ford is bij de stoelen
afgestapt van de
vreemdsoortige hendels.
De rugleuning is nu zelfs met
een draaiknop traploos
instelbaar. Typisch is dat we
Waarom heeft de Escort zoveel
veranderingen nodig gehad?
Bij de introductie in 1990 werd
een gigantisch bedrag
genoemd wat het merk in haar
nieuwe middenklasser had
geïnvesteerd. Hierbij werd
vergeten te zeggen dat een
belangrijk deel van dit bedrag
in nieuwe productiemethoden
was gestoken. Het uiterlijk, een
wat meer afgeronde versie van
het vorige model, deed immers
zo'n grote uitgave niet
vermoeden.
neerkomen op zo'n f.75.000,=.
Renault gaat de Speeder
bouwen in de Alpine-fabriek
te Dieppe, wat wel eens het
definitieve einde van dit
roemruchte sportautomerk
zou kunnen betekenen.
Overigens is de Alpine A610
steeds verkrijgbaar.
is de carrosseriestructuur op
verschillende punten verder
verstevigd en wordt voor een
zeer aantrekkelijke meerprijs
van slechts f.290,= een tweede
airbag en hoofdsteunen op
de achterbank geleverd.
De uiterlijke wijzigingen
vallen direct in het oog.
Het front is veel
afgeronder geworden.
De grille bestaat uit een haast
overdreven afgeplatte ovaal,
terwijl het grootste deel van
de luchttoevoer via de
bumper geschiedt.
De koplampen zijn naar het
midden toe rond, terwijl de
welvingen in de motorkap al
deze rondingen volgen.
Vanaf de voorportieren echter
is er niets gewijzigd.
De Ghia-uitvoering
onderscheidt zich aan de
buitenzijde door een dikke
chromen rand in de grille en
een dito omlijsting van de
nummerplaat.
Met uitzondering van het
basismodel worden de
bumpers altijd meegespoten,
terwijl bij de Ghia ook de
portierkrukken, beschermstrips
en spiegelbehuizing een
kleurtje krijgen.
Eind maart zal
Alfa Romeo enkele
wijzigingen doorvoeren
op de 155, terwijl
bovendien een nieuwe
motorvariant
beschikbaar komt.
De wijzigingen die we
op alle 155's zullen
terugvinden zijn onder
meer de grotere
spoorbreedte zowel voor
als achter en de
bijbehorende aanpassing
van de spatschermen.
Ook de achterportieren
worden hiermee in
overeenstemming
gebracht. De grille van
de vernieuwde 155 lijkt
sterk op die van de
huidige Q4. Het hart met
Alfa-embleem op het
front krijgt voortaan een
chromen omlijsting.
Standaard krijgt verder
iedere 155 een
wegrijbeveiliging en
airbag in het stuurwiel.
De 2.5 liter V6 en 2.5 liter
turbodiesel zijn
aangepast aan de
nieuwste emissie
normen. Verder wordt
iets later in het voorjaar
de Alfa 155 met nieuwe
2 liter Twin Spark motor
leverbaar met 4 kleppen
per zuiger. De bestaande
1.7 en 1.8 liter Twin Spark
blijven onveranderd
leverbaar evenals de
2 liter 16-klepper in de
Q4 en de 2.0 Turbodiesel.
De prijzen zullen
ongeveer 3procent boven
die van de huidige 155's
komen te liggen, wat
neerkomt op een
vanaf prijs van ongeveer
f.39.500,=.
Verbeterd
Daarnaast had Ford
de tijd tégen. Immers grote
concurrenten als de Opel Astra
en VW Golf kwamen een jaar
later op de markt met een
uitgebreid veiligheidspakket.
Inmiddels staat de Ford Escort
reeks volledig op het niveau
van de directe concurrentie,
terwijl Ford in het algemeen
voor dezelfde prijs een veel
completere uitrusting biedt.
Op het vlak van veiligheid is
de Escort fors verbeterd.
Verstevigingsbalken in de
portieren en een standaard
airbag worden al enige tijd
geleverd. Voor het 1995-model
sitief te noemen is,
i er graag deelgenoot
maken. "Vos, sluwe Vos
'n auto-maat van
leste soort... Schep toch
i elke week, jongen.
t je ALLES beter
■dat is niet zo; je
kunt niet tegen je fouten en
denkt 'n hele vent te zijn en
als journalist van alle
walletjes mee te plukken.
Wees 'ns wat socialer en
volwassener, klein burger
mannetje die op alles kickt.
Einde citaat. Van opbou
wende of afbrekende kritiek
is hier geen sprake. Iemand
heeft zijn gal willen spuwen
zonder duidelijk uit te
leggen waar hij of zij op
doelt en zonder te onderte
kenen met naam en adres.
Kortom een monoloog
waaruit geen discussie kan
voortvloeien. Vuilspuiterij
die in de Zeurdoos van Jack
Spijkerman niet zou
misstaan. Sommige mensen
blijken uiterst jaloers te zijn,
dat ik mijn column als
uitlaatklep kan gebruiken.
Bovendien laat de
briefschrijver op allerhande
manieren weten mij dingen
te verwijten, die juist op
zichzelf van toepassing zijn.
Immers een dergelijk
anoniem briefje is a-sociaal
en niet bepaald volwassen.
Verder wordt mij verweten
dat ik een klein burger
mannetje ben. Iedereen die
mij echter beter kent, zal dit
vanuit de grond van zijn hart
en met gebruikmaking van
vele voorbeelden kunnen
tegenspreken. De klein
burgerlijkheid van de
briefschrijver wordt echter
volledig duidelijk als blijkt
dat op de enveloppe een half
af geknipte, reeds eerder
gebruikte postzegel is
geplakt. Wel kritiek spu
maar het mag niets kost
en men moet vooral geen
wederwoord krijgen...
Tony Vos
Schuifdak
De 3-deurs 1.4 CLX kost
f.29.990,=. De 1.6-motor start bij
f.31.490,= terwijl vanaf f.32.990,=
de 1.8 16-klepper wordt
aangeboden. Naast de 1.8
diesel is op de CLX ook de 90 pl
Turbodiesel leverbaar vanaf
f.36.490,= voor de 4/5-deurs.
Ten opzichte van de 3-deurs
geldt een meerprijs van
duizend gulden voor de vier- of
vijfdeurs carrosserie ën van
f.2.500,= voor de Clipper.
De GT-uitvoering is sportief
van inrichting, terwijl Ford zich
met de Ghia op een doelgroep
richt die meer luxe wenst.
De Ghia's zijn zeer compleet
uitgerust met onder meer een
centrale armsteun achterin,
elektrisch bediende
voorportierruiten, velours
bekleding, hoofdsteunen
achterin, houtfineer op het
dashboard, leeslampjes,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
verstelbaar stuur,
voorruitverwarming en een
handbediend schuif/kanteldak.
Ford heeft de Ghia-versie zeer
aantrekkelijk geprijsd.
De Ghia 4- of 5-deurs met 90 pk
1.6-motor kost f.35.490,= wat een
meerprijs van drieduizend
gulden inhoud ten opzichte van
de CLX. Alhoewel de Escort in
1990 een wat vreemde start
heeft meegemaakt, kunnen
we stellen dat de auto op alle
punten volledig met de
concurrentie meekan.
Sterker nog, door het door Ford
gekozen gunstige prijsniveau
en de royale uitrustingen is de
Escort zelfs een zeer scherpe
aanbieding.
slingerende bergwegen niet
bepaald comfortabel genoemd
kan worden. Bij kleine
stuuruitslagen beweegt de
carrosserie nadrukkelijk mee,
maar van daadwerkelijk
overhellen is geen sprake.
In ons vlakke land en veelal
rijdend over snelwegen is deze
veranderde veerafstemming
acceptabel. Een uitzondering
hierop maakt de Clipper, de
vijfdeurs stationwagon.
'Om zoveel mogelijk laadruimte
te behouden en een zware
belading toe te staan, heeft de
Clipper nog de wielophqnging
van het vorige model en deze
valt absoluut boven de
gewijzigde versie te verkiezen.
Verder heeft Ford bij Escort de
versnellingsbakverhoudingen
aangepast en zijn de
aanhanggewichten verhoogd.
Het programma van de
vernieuwde Escort begint met
de 1.3 CL voor f.28.490,=.
Deze basisversie is al
voorzien van alle genoemde
veiligheidsitems en bovendien
Een andere nieuwe Laguna
is de Evado. Het gaat hier om
een conceptstudie van een
stationwagon. De auto
beschikt overigens al over de
definitieve carrosserie van
de Laguna Break die later dit
jaar zal verschijnen. Alleen
zien we op het prototype een
dak van electrochromatisch
glas, wat afhankelijk van de
instraling van zonlicht meer
of minder getint wordt.
De Evado biedt plaats aan
zeven personen. Achterin de
bagageruimte zijn namelijk
twee zitplaatsen tegen de
rijrichting in gecreeërd.
De Evado heeft specifieke
lichtmetalen wielen en
details die duidelijk op een
topmodel thuishoren.
De carrosserie is met 4,62
meter langer dan de vijfdeurs
CHARADE