Honda Civic VTEC-E 5-d
Honda Civic aktiemodellen
X Nissan's Sail-vloot
Meer dan
1 miljoen Hyundai's
h
0
LEN
DE NIEUWE
HONDA CIVIC
A
U
0
S
T
T
E
T
en
jQiBi
5-deurs
staat in onze showroom en
klaar voor een proefrit!
Start nieuwbouw
Suzuki-importeur Nimag
i:SS S:
s.
Ij/j
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 Februari 1995 - pagina 3
995 pagina 2
ipje
iar.
.8GLXI GROEN
Technische gegevens
AT MET.
Honda Civic 5-d 1.5i VTEC-E
V
aut<
or f.C
rard
5.950,
r.250,
_i- -r --
Auto Oisterwijk B.V.
ZWART MET.
t.ooo
9.000
1.000
5.000
Door
vervlak
President van
Corporation
Ivoor
it zijn
inig als
jr de hele
lleen maar
nog
wenst,
len velgen
acht.
)D SEPT'93
CABRIOTOP
.ROODJUNI'91
CLX ZWART
Prijs:
Wegenbelasting: f.227,tot f.237,= per 3 mnd.
75 x 84,5 mm
90 pk bij 5500 tr/min
131 Nm bij 4500 tr/min
lengte 4,315 meter, breedte 1,695 meter
1085 kg
topsnelheid 180 km/u
bij 90 km/u 4,8 liter/100 km
bij 120 km/u 6,4 liter/100 km
stadsverkeer 7,0 liter/100 km
f.33.990,=
4.950,
8.750,-
12.750,-
11.500,-
wagenpark rondrijdt. Dit
houdt automatisch een
enorme groeipotentie in de
minder ontwikkelde landen
in. Verder stelt het rapport dat
het autobezit in minder
ontwikkelde landen met 380
miljoen voertuigen moet
toenemen om dezelfde
motoriseringsgraad als de
ontwikkelde landen te
bereiken. Dit aantal is
vergelijkbaar met de
wereldproduktie van de
afgelopen acht jaar.
(Bron: Rai Aktueel)
1.000 18.250,-
5.000 17.950,-
5.000 16.950,-
5.000 18.500.-
5.000 18.750,-
’.000 26.500,-
7.000 20.750,-
t.000 31.500,-
5.000 19.750,-
5.000 23.750,-
r.ooo
7.000
3.000
’.000
5.000 29.25
5.000 35J
Vanwege de dure Yen en de verschillende importbeperkingen is het voor Japanse merken zeer
interessant auto's in Europa te produceren. Honda was met haar fabriek in Swindon er vroeg bij.
Inmiddels is naast de grote Accord ook de nieuwe Civic 5-deurs in productie gegaan.
Dit model kent een vertrouwde basis, maar heeft een carrosserie die specifiek
op de Europese markt is afgestemd.
5.000 3.750,-
9.000 10.250,-
5.000 11.250,-
7.000 18.750,-
9.000 2X750,-
ie drie-, vier- en vijfdeurs.
zonnige schuifkanteldak
elektrische bediening.
23.750, -
24.750, -
32.500,-
28.750, -
36.750, -
*9.250,-
5.000,-
Merk en type:
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1493 cc
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
Nissan Motor Nederland treedt van
10 tot en met 14 augustus op als
hoofdsponsor van Sail Amsterdam.
Vooruitlopend op dit evenement worden
nu een aantal speciale Sail-uitvoeringen
geleverd van de Micro, Sunny en 100NX.
De Micro Sail is gebaseerd op de 3-deurs
met 1 liter 16-kleppenmotor. De standaard
uitrusting met onder meer een antenne,
twee speakers, twee buitenspiegels en
achterruitwisser wordt aangevuld met
n glazen schuifkanteldak, sportieve
eldoppen, speciale interieurbekleding en
ecifieke lakkleuren. De Micro Sail kost
1.22.895,=. De Sail-uitvoering van de Sunny
vinden we op d«
Ook hier is het z
standaard met een
...TOT IN DE PUNTJES...
Sprendlingenstraat 27,
OISTERWIJK
Tel. 04242-15959
voertuigen in de wereld1
hun rekening nemen. Dit
achtereenvolgens: GM
(17,6%), Ford (12,3%), Toyota
(8,1%), de VAG Groep (7,1%) en
Nissan (5,7%). Interessant is
verder dat in Noord-Amerika,
West-Europa en Japan, waar
slechts 8,5% van de gehele
wereldbevolking woont, bijna
de helft (48%) van het totale
Geluiden van banden ol
aandrijflijn dringen niet
noemenswaardig tot het
interieur door. De Civic is
door al zijn eigenschappen
een uitstekende all-rounder
die een groot aantal
automobilisten direct zal
aanspreken.
Met de Civic 5-deurs zet
Honda een auto neer die
uitstekend aansluit bij de
wensen en eisen van de
Europese klant. De auto heeft
een aardige, haast tijdloze
vormgeving en een redelijk
kleurrijk ingericht interieur.
De 1.5 VTEC-E motor is
wellicht niet zo zuil
gehoopt, maar over
linie kunnen we all
tevreden zijn.
Dat auto's de afgelopen jaren
duurzamer zijn geworden en
door verbeterde produktie-
technieken, het gebruik van
kunststoffen en betere
conserveringsmethoden
langer meegaan, mag
algemeen bekend zijn. In ons
land is de levensduur van
auto's de afgelopen jaren
geleidelijk toegenomen tot
ruim 10 jaar. Aangenomen
mag worden dat niet bekend
is dat maar liefst 24 procent
van alle auto's in de wereld -
12 jaar of zelfs ouder is.
Het gaat hier om zo'n 150
miljoen voertuigen. Een en
ander komt naar voren uit een
zojuist verschenen rapport
'Worldwide Vehicle Pare'.
Volgens dit onderzoek, dat de
leeftijdsopbouw per merk van
35 landen in de wereld omvat,
bedroeg het aantal personen
en bedrijfsauto's in de wereld
in 1994 622 miljoen eenheden.
Hiervan zijn 475 miljoen
personen- en 147 miljoen
bedrijfsauto's. Wordt gekeken
naar de leeftijdsopbouw dan
valt op dat het aantal
personenauto's dat 12 jaar of
ouder is met 25% aanzienlijk
groter is dan dat van
bedrijfsauto's (19%). Voorts is
16,4% van alle auto's tussen
de 9 en 11 jaar oud; 28,4%
bevindt zich in de leeftijds
klasse 5-8 jaar en 31,2% is niet
ouder dan 4 jaar. Er zijn vijf
merken die ruim 50% van alle
In 1994 is het totale produktie-aantal van Hyundai boven de 1 miljoen voertuigen
uitgekomen. Het waren er exact 1,15 miljoen. Al op 25 november jl. werd het
magische aantal gepasseerd. Hyundai Motor Company werd in 1968 opgericht
i en had zodoende 27 jaar nodig om meer dan 1 miljoen auto's per jaar te maken.
Het ging vorig jaar om 910.000 personen- en 240.000 bedrijfsauto's.
De Lantra maakt van dit aantal ongeveer een derde deel uit en is daarmee de
meest gebouwde Hyundai. Dit jaar zal het produktie-aantal rond de 1,3 miljoen
eenheden uitkomen, een stijging met 13%. Verwacht wordt dat er 380.000 Excels
worden gemaakt, zodat deze nieuwe auto de leidersrol van de Lantra overneemt.
Hyundai verwacht verder 460.000 auto's te exporteren en 840.000 exemplaren
op de thuismarkt af te zetten.
In Europa worden zo'n 100.000 voertuigen op jaarbasis verkocht.
Zowel de Civic drie- als vijfdeurs worden op dit moment in een aantal speciale
uitvoeringen geleverd. Zo is er de Civic 3-deurs 1.3 Down Town voor f.27.990,=.
De auto heeft meegespoten bumpers, getint glas en een ruitewisser achterop.
Voor f.32.990,= heeft Honda de Civic 1.5i Silverstone met 90 pk 16-kleps motor.
Deze versie is herkenbaar aan de getinte ruiten, meegespoten bumpers,
buitenspiegels en dakspoiler, lichtmetalen velgen en speciale striping.
Op basis van de Civic sedan wordt de Down Jones gemaakt, die voor f.35.990,=
wordt aangeboden. Hier zien we ook meegespoten bumpers, centrale vergren
deling, deelbaar neeklapbare achterbankleuning en stuurbekrachtiging.
Daarnaast is er de Civic 1.6i sedan Washington voor f.37.990,= met standac
metaallok. Tevens kunnen twee accessoire-pakketten worden besteld.
In het Sport-pakket, leverbaar op de Coupé 1.5i, vinden we lichtmetaler
én spatlappen. Voor dit pakket wordt slechts f.300,= in rekening gebracj
De Civic sedan 1.5i en de 1.6i Washington kunnen voor f.l000,= extra worden
uitgerust met elektrisch bediende voorportierruiten, alarmsysteem en een
radio-cassettespeler met afneembaar front.
1.000 3.1
9.000 27.950,
’.000 32.500,
5.000 42.500,
3.000 42.500,
Glasoppervlak
Het interieur van de Civic
5-deurs is even keurig als zijn
uiterlijk. Ook hier is weer
goed te zien dat de auto voor
Europa ontworpen is.
Het grijze en zwarte kunststof
wordt opgefleurd door een
brede houtnerf-strook op het
dashboard en door zeer
beschaafde, maar toch
enigszins gekleurde
bekleding. De randen van de
stoelen en achterbank zijn in
effen grijs uitgevoerd, terwijl
de middenbaan rode en
blauwe accenten heeft.
De stoelen bieden een goede
ondersteuning, zonder
uitermate sportief te zijn. De
beenruimte achterin is goed,
terwijl de hoofdruimte voor
personen boven de 1,75 meter
wat krapper wordt. Wie voor
een schuifdak kiest, moet
rekening houden met een
extra aanslag op de
hoofdruimte achterin. Door
een behoorlijk glasoppe*
biedt de Honda een goed
uitzicht naar buiten, al
vormen de C-stijlen enige
belemmering. Het dashboard
ziet er verzorgd en compleet
uit. Zo heeft iedere Civic
5-deurs een toerenteller,
4 uitstroomopeningen,
digitaal klokje en een
doorlopende middenconsole.
Bergruimte voor kleine
spullen is er in ruime mate in
het dashboardkastje, de
portieren en middenconsole.
Al bij al maakt het interieur
van deze Engelse Honda een
niet alledaagse, zelfs chique
indruk. De standaarduit
rusting omvat onder meer een
in hoogte verstelbaar stuur,
stuurbekrachtiging, getint
glas, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
centrale vergrendeling, in
ongelijke delen neerklapbare
achterbank en verlichting in
de bagageruimte.
Ook getint glas, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling, speciale
wieldoppen, specifieke bekleding,
meegespoten bumpers en een verstelbaar
stuurwiel zijn eigen aan de Sunny Sail.
Motorisch kan worden gekozen uit de 1.4 en
1.6 liter 16-kleppers en de krachtige 2 liter
diesel. De prijsrange begint bij f.30.995,=.
De vlotte Nissan 100 NX heeft standaard
al de uitneembare dakpanelen.
De Sail-versie heeft het optiepakket met
stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling
en elektrisch bediende portierruiten.
Ook beschikt deze versie over elektrisch
bediende spiegels, vier luidsprekers,
antenne, lichtmetalen velgen en meege
spoten bumpers en flankbescherming.
De 100 NX Sail komt op f.39.995,=.
Op 1 februari jl. werd op
feestelijke wijze het startsein
gegeven voor de nieuwbouw
van Suzuki-, TVR- en
Morgan-importeur Nimag
in Heinenoord.
DHr. O. Suzuki,
Suzuki Motor Cc
en dhr. E. Louwman,
President directeur van de
Louwman Groep staken
beide een spade in de grond.
Anderhalf jaar geleden werd
de behuizing van Nimag
door een brand verwoest.
Veel later dan verwacht,
wordt nu pas met de
nieuwbouw begonnen.
Het bedrijf verwacht het
nieuwe kantoorgebouw
half december in gebruik
te kunnen nemen.
Deze ingebruikname valt
dan samen met het 60-jarig
bestaan van Nimag.
Kleptiming
Honda levert de
basisuitrusting van de Civic
5-deurs in combinatie met
twee motoren. De 1.4 liter 16-
klepper levert een vermogen
van 90 pk bij 6100 tr/min en
een koppel van 117 Nm bij
5000 tr/min. Voor slechts
duizend gulden meer wordt
de 1.5 liter geleverd volgend
het VTEC-E principe. VTEC
staat voor variabele
kleptiming en -dichthoogte.
In de meeste gevallen past
Honda dit toe voor een hoger
prestatieniveau, maar in de
VTEC-E is het systeem
afgestemd op een gunstig
verbruik. Toch moet de VTEC-
E niet overschat worden.
Het optimale werkingsgebied
is relatief klein. Als de motor
gunstige verbruikscijfers
haalt, gaat een groen lampje
op het dashboard branden.
Gemiddeld moet een verbruik
van ongeveer 1 op 16 gehaald
kunnen worden, maar wij
waren door 1 op 13,5 niet
helemaal overtuigd, afgezien
van het feit dat dit
praktijkverbruik voor een
auto van dit kaliber niet
bepaald slecht is.
De 1.5 VTEC-E-motor levert
net als de 1.4 een vermogen
van 90 pk, maar nu bij 5500
tr/min. Het koppel is iets
hoger, 131 Nm bij 4500 tr/min.
De auto haalt een topsnelheid
van 180 km/u en komt met het
hedendaagse verkeer vlot
mee. De motor is onder alle
omstandigheden behoorlijk
rustig. Door de
stuurbekrachtiging en lichte
bediening is de Civic een
bijzonder prettig rijdende
auto. De wielophanging met
zowel voor als achter het
double wishbone systeem
zorgt voor een goed
comfortniveau en prima
verwerking van
wegoneffenheden.
Prijzen
Honda start de 5-deurs reeks
bij f.32.990,= voorde 1.4i in
standaarduitvoering. De door
ons gereden versie met VTEC-
E 1.5 motor komt met f.33.990,=
duizend gulden hoger uit.
Verder kunnen een viertal
optiepakketten worden
besteld. Met elektrisch
bediende ruiten en spiegels
komt de auto op f.35.190,=
Voegen we daar nog een
elektrisch bediend
schuif/kanteldak en ABS aan
toe, dan komt de Civic uit op
f.39.790,=. Wie dan ook
een dubbele airbag
is f.41.590,= kwijt.
Een automatische
transmissie is alleen op de
1.4 en de 1.6 motor leverbaar
De 1.6 LSkost f.41.990,=
terwijl de sportieve 1.6i SR
met VTEC-motor uitkomt
op f.49.490,=.
Deze auto biedt alle
optiemogelijkheden van de
1.4 en 1.5 aangevuld met
lichtmetalen velgen, alarm
en centrale vergrendeling
met afstandbediening.
kiepcon-
*hikt voor
nderen en een
i vakantie-
I bagage. De Civic 5-deurs is
dat wel met onder meer een
bagagevolume van 380 liter
achter de forse vijfde deur.
De basisversie van de Civic
heeft in zwart uitgevoerde
onderzijden van de bumpers,
I beschermstrips op de flanken,
twee buitenspiegels, een
wisser achterop, dakantenne
en keurige wieldoppen op de
14 inch stalen wielen met
175/65 R 14 banden. Verder
zien we ook zijknipperlichten
en opmerkelijk gestyleerde
portierkrukken. Over het
geheel maakt de Civic 5-
deurs een zeer verzorgde
I indruk. Het model is veel
- tijdlozer dan de 3-deurs Civic,
i die we eerder modisch
kunnen noemen. Het mag dan
ook verwacht worden dat deze
variant langer mee zal gaan
dan de vertrouwde cyclus
I van slechts 4 jaar.
Honda behoorde over 1994
tot de spaarzame Japanse
merken die niet alleen het
aantal verkochte auto's zagen
toenemen, maar ook nog eens
hun marktaandeel konden
verbeteren. Deze winst is toe
te schrijven aan de Accord,
maar ook aan de zeer uitge
breide Civic-lijn. Dit jaar
wordt daar de nieuwe 5-deurs
aan toegevoegd. Natuurlijk
zal een aantal trouwe Honda-
rijders zich tot dit nieuwe
model aangetrokken voelen,
maar het merk verwacht ook
een fors aandeel uit vreemde
merken te kunnen trekken.
Aantrekkelijk
Bij de ontwikkeling van dit
Europese model is uitgegaan
van het onderstel van de
bestaande Civic sedan.
Hierdoor zien we een gelijke
wielbasis van 2,62 meter. Met
een lengte van 4,315 meter is
de 5-deurs echter fractioneel
korter. Het ontwerp lijkt
óverigens sterk op de Japanse
Honda Domani, een vierdeurs
sedan die in eigen land de
Concerto opvolgde. Daarom is
met name de achterzijde van
de Civic 5-deurs specifiek
voor Europa ontworpen.
De auto heeft een keurig
profiel en inderdaad
Europees ogende
achtersteven. Het front is
opmerkelijk laag en de minst
aantrekkelijke kant van het
model. De marktkansen voor
deze Civic-variant lijken zeer
groot. Immers de driedeurs
Civic zoals die tot nu toe werd
geleverd, was door zijn
sportieve, lage bouw en
typische achterklep
structie niet geschi
gezinnen met kinde
doorgaans forse1
bagage. De Cv