Honda Civic VTEC-E 5-d Honda Civic aktiemodellen X Nissan's Sail-vloot Meer dan 1 miljoen Hyundai's h 0 LEN DE NIEUWE HONDA CIVIC A U 0 S T T E T en jQiBi 5-deurs staat in onze showroom en klaar voor een proefrit! Start nieuwbouw Suzuki-importeur Nimag i:SS S: s. Ij/j DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 Februari 1995 - pagina 3 995 pagina 2 ipje iar. .8GLXI GROEN Technische gegevens AT MET. Honda Civic 5-d 1.5i VTEC-E V aut< or f.C rard 5.950, r.250, _i- -r -- Auto Oisterwijk B.V. ZWART MET. t.ooo 9.000 1.000 5.000 Door vervlak President van Corporation Ivoor it zijn inig als jr de hele lleen maar nog wenst, len velgen acht. )D SEPT'93 CABRIOTOP .ROODJUNI'91 CLX ZWART Prijs: Wegenbelasting: f.227,tot f.237,= per 3 mnd. 75 x 84,5 mm 90 pk bij 5500 tr/min 131 Nm bij 4500 tr/min lengte 4,315 meter, breedte 1,695 meter 1085 kg topsnelheid 180 km/u bij 90 km/u 4,8 liter/100 km bij 120 km/u 6,4 liter/100 km stadsverkeer 7,0 liter/100 km f.33.990,= 4.950, 8.750,- 12.750,- 11.500,- wagenpark rondrijdt. Dit houdt automatisch een enorme groeipotentie in de minder ontwikkelde landen in. Verder stelt het rapport dat het autobezit in minder ontwikkelde landen met 380 miljoen voertuigen moet toenemen om dezelfde motoriseringsgraad als de ontwikkelde landen te bereiken. Dit aantal is vergelijkbaar met de wereldproduktie van de afgelopen acht jaar. (Bron: Rai Aktueel) 1.000 18.250,- 5.000 17.950,- 5.000 16.950,- 5.000 18.500.- 5.000 18.750,- ’.000 26.500,- 7.000 20.750,- t.000 31.500,- 5.000 19.750,- 5.000 23.750,- r.ooo 7.000 3.000 ’.000 5.000 29.25 5.000 35J Vanwege de dure Yen en de verschillende importbeperkingen is het voor Japanse merken zeer interessant auto's in Europa te produceren. Honda was met haar fabriek in Swindon er vroeg bij. Inmiddels is naast de grote Accord ook de nieuwe Civic 5-deurs in productie gegaan. Dit model kent een vertrouwde basis, maar heeft een carrosserie die specifiek op de Europese markt is afgestemd. 5.000 3.750,- 9.000 10.250,- 5.000 11.250,- 7.000 18.750,- 9.000 2X750,- ie drie-, vier- en vijfdeurs. zonnige schuifkanteldak elektrische bediening. 23.750, - 24.750, - 32.500,- 28.750, - 36.750, - *9.250,- 5.000,- Merk en type: Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1493 cc Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: Nissan Motor Nederland treedt van 10 tot en met 14 augustus op als hoofdsponsor van Sail Amsterdam. Vooruitlopend op dit evenement worden nu een aantal speciale Sail-uitvoeringen geleverd van de Micro, Sunny en 100NX. De Micro Sail is gebaseerd op de 3-deurs met 1 liter 16-kleppenmotor. De standaard uitrusting met onder meer een antenne, twee speakers, twee buitenspiegels en achterruitwisser wordt aangevuld met n glazen schuifkanteldak, sportieve eldoppen, speciale interieurbekleding en ecifieke lakkleuren. De Micro Sail kost 1.22.895,=. De Sail-uitvoering van de Sunny vinden we op d« Ook hier is het z standaard met een ...TOT IN DE PUNTJES... Sprendlingenstraat 27, OISTERWIJK Tel. 04242-15959 voertuigen in de wereld1 hun rekening nemen. Dit achtereenvolgens: GM (17,6%), Ford (12,3%), Toyota (8,1%), de VAG Groep (7,1%) en Nissan (5,7%). Interessant is verder dat in Noord-Amerika, West-Europa en Japan, waar slechts 8,5% van de gehele wereldbevolking woont, bijna de helft (48%) van het totale Geluiden van banden ol aandrijflijn dringen niet noemenswaardig tot het interieur door. De Civic is door al zijn eigenschappen een uitstekende all-rounder die een groot aantal automobilisten direct zal aanspreken. Met de Civic 5-deurs zet Honda een auto neer die uitstekend aansluit bij de wensen en eisen van de Europese klant. De auto heeft een aardige, haast tijdloze vormgeving en een redelijk kleurrijk ingericht interieur. De 1.5 VTEC-E motor is wellicht niet zo zuil gehoopt, maar over linie kunnen we all tevreden zijn. Dat auto's de afgelopen jaren duurzamer zijn geworden en door verbeterde produktie- technieken, het gebruik van kunststoffen en betere conserveringsmethoden langer meegaan, mag algemeen bekend zijn. In ons land is de levensduur van auto's de afgelopen jaren geleidelijk toegenomen tot ruim 10 jaar. Aangenomen mag worden dat niet bekend is dat maar liefst 24 procent van alle auto's in de wereld - 12 jaar of zelfs ouder is. Het gaat hier om zo'n 150 miljoen voertuigen. Een en ander komt naar voren uit een zojuist verschenen rapport 'Worldwide Vehicle Pare'. Volgens dit onderzoek, dat de leeftijdsopbouw per merk van 35 landen in de wereld omvat, bedroeg het aantal personen en bedrijfsauto's in de wereld in 1994 622 miljoen eenheden. Hiervan zijn 475 miljoen personen- en 147 miljoen bedrijfsauto's. Wordt gekeken naar de leeftijdsopbouw dan valt op dat het aantal personenauto's dat 12 jaar of ouder is met 25% aanzienlijk groter is dan dat van bedrijfsauto's (19%). Voorts is 16,4% van alle auto's tussen de 9 en 11 jaar oud; 28,4% bevindt zich in de leeftijds klasse 5-8 jaar en 31,2% is niet ouder dan 4 jaar. Er zijn vijf merken die ruim 50% van alle In 1994 is het totale produktie-aantal van Hyundai boven de 1 miljoen voertuigen uitgekomen. Het waren er exact 1,15 miljoen. Al op 25 november jl. werd het magische aantal gepasseerd. Hyundai Motor Company werd in 1968 opgericht i en had zodoende 27 jaar nodig om meer dan 1 miljoen auto's per jaar te maken. Het ging vorig jaar om 910.000 personen- en 240.000 bedrijfsauto's. De Lantra maakt van dit aantal ongeveer een derde deel uit en is daarmee de meest gebouwde Hyundai. Dit jaar zal het produktie-aantal rond de 1,3 miljoen eenheden uitkomen, een stijging met 13%. Verwacht wordt dat er 380.000 Excels worden gemaakt, zodat deze nieuwe auto de leidersrol van de Lantra overneemt. Hyundai verwacht verder 460.000 auto's te exporteren en 840.000 exemplaren op de thuismarkt af te zetten. In Europa worden zo'n 100.000 voertuigen op jaarbasis verkocht. Zowel de Civic drie- als vijfdeurs worden op dit moment in een aantal speciale uitvoeringen geleverd. Zo is er de Civic 3-deurs 1.3 Down Town voor f.27.990,=. De auto heeft meegespoten bumpers, getint glas en een ruitewisser achterop. Voor f.32.990,= heeft Honda de Civic 1.5i Silverstone met 90 pk 16-kleps motor. Deze versie is herkenbaar aan de getinte ruiten, meegespoten bumpers, buitenspiegels en dakspoiler, lichtmetalen velgen en speciale striping. Op basis van de Civic sedan wordt de Down Jones gemaakt, die voor f.35.990,= wordt aangeboden. Hier zien we ook meegespoten bumpers, centrale vergren deling, deelbaar neeklapbare achterbankleuning en stuurbekrachtiging. Daarnaast is er de Civic 1.6i sedan Washington voor f.37.990,= met standac metaallok. Tevens kunnen twee accessoire-pakketten worden besteld. In het Sport-pakket, leverbaar op de Coupé 1.5i, vinden we lichtmetaler én spatlappen. Voor dit pakket wordt slechts f.300,= in rekening gebracj De Civic sedan 1.5i en de 1.6i Washington kunnen voor f.l000,= extra worden uitgerust met elektrisch bediende voorportierruiten, alarmsysteem en een radio-cassettespeler met afneembaar front. 1.000 3.1 9.000 27.950, ’.000 32.500, 5.000 42.500, 3.000 42.500, Glasoppervlak Het interieur van de Civic 5-deurs is even keurig als zijn uiterlijk. Ook hier is weer goed te zien dat de auto voor Europa ontworpen is. Het grijze en zwarte kunststof wordt opgefleurd door een brede houtnerf-strook op het dashboard en door zeer beschaafde, maar toch enigszins gekleurde bekleding. De randen van de stoelen en achterbank zijn in effen grijs uitgevoerd, terwijl de middenbaan rode en blauwe accenten heeft. De stoelen bieden een goede ondersteuning, zonder uitermate sportief te zijn. De beenruimte achterin is goed, terwijl de hoofdruimte voor personen boven de 1,75 meter wat krapper wordt. Wie voor een schuifdak kiest, moet rekening houden met een extra aanslag op de hoofdruimte achterin. Door een behoorlijk glasoppe* biedt de Honda een goed uitzicht naar buiten, al vormen de C-stijlen enige belemmering. Het dashboard ziet er verzorgd en compleet uit. Zo heeft iedere Civic 5-deurs een toerenteller, 4 uitstroomopeningen, digitaal klokje en een doorlopende middenconsole. Bergruimte voor kleine spullen is er in ruime mate in het dashboardkastje, de portieren en middenconsole. Al bij al maakt het interieur van deze Engelse Honda een niet alledaagse, zelfs chique indruk. De standaarduit rusting omvat onder meer een in hoogte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, in ongelijke delen neerklapbare achterbank en verlichting in de bagageruimte. Ook getint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, speciale wieldoppen, specifieke bekleding, meegespoten bumpers en een verstelbaar stuurwiel zijn eigen aan de Sunny Sail. Motorisch kan worden gekozen uit de 1.4 en 1.6 liter 16-kleppers en de krachtige 2 liter diesel. De prijsrange begint bij f.30.995,=. De vlotte Nissan 100 NX heeft standaard al de uitneembare dakpanelen. De Sail-versie heeft het optiepakket met stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. Ook beschikt deze versie over elektrisch bediende spiegels, vier luidsprekers, antenne, lichtmetalen velgen en meege spoten bumpers en flankbescherming. De 100 NX Sail komt op f.39.995,=. Op 1 februari jl. werd op feestelijke wijze het startsein gegeven voor de nieuwbouw van Suzuki-, TVR- en Morgan-importeur Nimag in Heinenoord. DHr. O. Suzuki, Suzuki Motor Cc en dhr. E. Louwman, President directeur van de Louwman Groep staken beide een spade in de grond. Anderhalf jaar geleden werd de behuizing van Nimag door een brand verwoest. Veel later dan verwacht, wordt nu pas met de nieuwbouw begonnen. Het bedrijf verwacht het nieuwe kantoorgebouw half december in gebruik te kunnen nemen. Deze ingebruikname valt dan samen met het 60-jarig bestaan van Nimag. Kleptiming Honda levert de basisuitrusting van de Civic 5-deurs in combinatie met twee motoren. De 1.4 liter 16- klepper levert een vermogen van 90 pk bij 6100 tr/min en een koppel van 117 Nm bij 5000 tr/min. Voor slechts duizend gulden meer wordt de 1.5 liter geleverd volgend het VTEC-E principe. VTEC staat voor variabele kleptiming en -dichthoogte. In de meeste gevallen past Honda dit toe voor een hoger prestatieniveau, maar in de VTEC-E is het systeem afgestemd op een gunstig verbruik. Toch moet de VTEC- E niet overschat worden. Het optimale werkingsgebied is relatief klein. Als de motor gunstige verbruikscijfers haalt, gaat een groen lampje op het dashboard branden. Gemiddeld moet een verbruik van ongeveer 1 op 16 gehaald kunnen worden, maar wij waren door 1 op 13,5 niet helemaal overtuigd, afgezien van het feit dat dit praktijkverbruik voor een auto van dit kaliber niet bepaald slecht is. De 1.5 VTEC-E-motor levert net als de 1.4 een vermogen van 90 pk, maar nu bij 5500 tr/min. Het koppel is iets hoger, 131 Nm bij 4500 tr/min. De auto haalt een topsnelheid van 180 km/u en komt met het hedendaagse verkeer vlot mee. De motor is onder alle omstandigheden behoorlijk rustig. Door de stuurbekrachtiging en lichte bediening is de Civic een bijzonder prettig rijdende auto. De wielophanging met zowel voor als achter het double wishbone systeem zorgt voor een goed comfortniveau en prima verwerking van wegoneffenheden. Prijzen Honda start de 5-deurs reeks bij f.32.990,= voorde 1.4i in standaarduitvoering. De door ons gereden versie met VTEC- E 1.5 motor komt met f.33.990,= duizend gulden hoger uit. Verder kunnen een viertal optiepakketten worden besteld. Met elektrisch bediende ruiten en spiegels komt de auto op f.35.190,= Voegen we daar nog een elektrisch bediend schuif/kanteldak en ABS aan toe, dan komt de Civic uit op f.39.790,=. Wie dan ook een dubbele airbag is f.41.590,= kwijt. Een automatische transmissie is alleen op de 1.4 en de 1.6 motor leverbaar De 1.6 LSkost f.41.990,= terwijl de sportieve 1.6i SR met VTEC-motor uitkomt op f.49.490,=. Deze auto biedt alle optiemogelijkheden van de 1.4 en 1.5 aangevuld met lichtmetalen velgen, alarm en centrale vergrendeling met afstandbediening. kiepcon- *hikt voor nderen en een i vakantie- I bagage. De Civic 5-deurs is dat wel met onder meer een bagagevolume van 380 liter achter de forse vijfde deur. De basisversie van de Civic heeft in zwart uitgevoerde onderzijden van de bumpers, I beschermstrips op de flanken, twee buitenspiegels, een wisser achterop, dakantenne en keurige wieldoppen op de 14 inch stalen wielen met 175/65 R 14 banden. Verder zien we ook zijknipperlichten en opmerkelijk gestyleerde portierkrukken. Over het geheel maakt de Civic 5- deurs een zeer verzorgde I indruk. Het model is veel - tijdlozer dan de 3-deurs Civic, i die we eerder modisch kunnen noemen. Het mag dan ook verwacht worden dat deze variant langer mee zal gaan dan de vertrouwde cyclus I van slechts 4 jaar. Honda behoorde over 1994 tot de spaarzame Japanse merken die niet alleen het aantal verkochte auto's zagen toenemen, maar ook nog eens hun marktaandeel konden verbeteren. Deze winst is toe te schrijven aan de Accord, maar ook aan de zeer uitge breide Civic-lijn. Dit jaar wordt daar de nieuwe 5-deurs aan toegevoegd. Natuurlijk zal een aantal trouwe Honda- rijders zich tot dit nieuwe model aangetrokken voelen, maar het merk verwacht ook een fors aandeel uit vreemde merken te kunnen trekken. Aantrekkelijk Bij de ontwikkeling van dit Europese model is uitgegaan van het onderstel van de bestaande Civic sedan. Hierdoor zien we een gelijke wielbasis van 2,62 meter. Met een lengte van 4,315 meter is de 5-deurs echter fractioneel korter. Het ontwerp lijkt óverigens sterk op de Japanse Honda Domani, een vierdeurs sedan die in eigen land de Concerto opvolgde. Daarom is met name de achterzijde van de Civic 5-deurs specifiek voor Europa ontworpen. De auto heeft een keurig profiel en inderdaad Europees ogende achtersteven. Het front is opmerkelijk laag en de minst aantrekkelijke kant van het model. De marktkansen voor deze Civic-variant lijken zeer groot. Immers de driedeurs Civic zoals die tot nu toe werd geleverd, was door zijn sportieve, lage bouw en typische achterklep structie niet geschi gezinnen met kinde doorgaans forse1 bagage. De Cv

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25