7£7A
7?
l
911
QX
Van hoog niveau
l
EN.
PRIMEUR VOOR PORSCHE
Ford geeft
f.3000,
bij inruil
oude auto
Porcelein-
verzameling
ü^fj?G^34
Oplage: 97.700
Donderdag 9 februari 1995
I
ven
Dex
zijn
e
gste.
m
aar...
oze
t
wat
ar
en
:e aan
en
-
apijt
ze
1
f weegt
De nieuwe Maxima QX
A
Tony Vos
A
Autotest:
Honda Civic
Maak kennis met
Lees verder
Nieuwe
VTEC-E-5-d
in dit nummer
Dato dealer Wouters
pag. 3
pag. 7
o.a.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
RAI
Nissan Maxima QX
pag. 7
Jaargang 7
Nummer 6
:jaar
ook'
ju
in
van
doorVV
Tegen!
komt St
met een ruimt
de samenwerl
RA G
DENISSEN
Prijzen
Nissan verwacht in
Nederland dit jaar o
1200 tot 1300 exempl
ongeveer
plaren van
tits achter
p de
selte op de
_:en worden
sctorstrook met
Test hem bjj ons vanaf 1 7 februari...
tbreekt. Dashboard, autoi
slen en stoelen zijn in klimc
grijs
iststof
op
Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TelrOI 3-683911
7
7
UWSMBDEALER
PERSOONLEK
vereel;enuoordi^
DPDEMTORAL1995
SAAB
ZUIQOOSTbv
V^Aufomobie/bedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
7 ©©^hotte^flaaG
amen,
xtm/u en
:hakelde
3 seconden
100 km/ute
jk is de
rachtiger
Lissabon - In 1989 introduceerde Nissan de Maxima, een grote
auto met zeer rijke standaarduitrusting die min of meer de
vertrouwde Laurel moest opvolgen. De Maxima was echter
aanzienlijk duurder en dat verklaart waarom het grote
Japanse merk in dit voor haar nieuwe segment maar weinig
auto's kon verkopen. De nieuwe Maxima QX moet daar
verandering in brengen, vooral door een breder programma
en aantrekkelijker geprijsde uitvoeringen
Absolute stilte
De vierdeurs sedan heeft een
robuuste, relatief hoge neus
met daarin opgenomen de
Nissan-grille met twee
vleugels. Aan het profiel zien
we dat de carrosserielijnen
in het midden volledig
horizontaal lopen en dat
zowel motorkap als kofferklep
lichtjes naar beneden
aflopen. De lichtunits
zijn gedeeltelijk op d.
schermen en gedee?.
klep geplaatst en wo:
door een reflec
Later dit jaar zal Seat haar
modellenprogramma op
verschillende fronten flink
gaan uitbreiden. Allereerst
komt in mei een nieuwe
bestelwagen die de Terra
gaat vervangen. Deze Caddy
is dan of het
i in z'n geheel fors in
f zal stijgen of dat het
s zal gaan van reeds
modellen. In ieder
t de nieuwe Nissan
Idoende goede
ippen om te kunnen
>oral vanwege de
cilinder motor en
tandaarditems als AfiS,
>ag en
ing is de
dma QX een uitstekende
iwkomer. Ook de prijzen
concurrerend.
‘~rt het programma
,v,J,= voor de 2.0 SLX.
auto in de SE-
uitgave kost f.60.900,=.
Wie een automaat wenst is
f.65.400,= kwijt.
De 3 liter start als SE bij
f.69.900,= en komt als
automaat op f.74.400,= uit.
Ter herinnering, de oude
Maxima 3 liter V6 kostte
f.79.400,=.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
is gebaseerd op het onderstel VW en Ford. Ook in de Ibiza-
van de Seat Ibiza en zal ook Cordoba-reeks zijn er
loor VW worden geleverd. nieuwe auto's te verwachten.
het einde van het jaar Rond november introduceert
5eat waarschijnlijk ook' de Spaanse VW-dochter de
itewagen uit Cordoba Coupé en een
irking tussen Cordoba Stationwagon.
Bijgaande foto toont een
impressie van hoe deze
nieuwe stationcar
eruit kan gaan zien.
Het is niet een spionfoto,
maar een prachtig staaltje
van computerbewerking.
De enthousiaste
Cordoba-rijder en
illustrator ontwerper
Erik-John Koevoets uit Sprang
Capelle 'bouwde' een
vierdeurs Cordoba om tot
vijfdeurs stationcar en
leverde deze in bij zijn dealer
Auto Noordhoek.
Of hij het met zijn voorstel
bij het rechte eind heeft,
zullen we in de tweede helft
van dit jaar weten.
Wat ons betreft mag deze
auto zo op de markt komen.
In navolging van stimi
lerende maatregelen i
ondermeer Frankrijk
introduceert Ford het
zogenaamde Eco-
initiatief. Het komt erop
neer dat Ford een bedrag
van f.3.000,= geeft voor
iedere auto die ouder is
dan tien jaar als deze
wordt ingeruild op een
nieuwe Ford. Hierdoor
wordt de belasting op
het milieu verminderd.
Immers auto's van tien
jaar of ouder beschikken
niet over een katalysator,
terwijl ze ook niet de
moderne veiligheids-
items bieden als airbags,
gordel-spanners en
verstevigingsbalken.
Het initiatief van Ford
wordt ondernomen in
nauwe samenwerking
met Auto Recycling
Nederland.
Iedere Ford-dealer kan
hierover informatie
geven. De ingeleverde
auto wordt gegarandeerd
op milieuvriendelijke
wijze verwerkt.
Voorwaarde is wel dat de
auto minimaal vier
maanden op naam van
de klant moet staan.
Overigens kan de
zogenaamde Eco-cheque
van f.3.000,= niet worden
geïnd bovenop andere
acties van Ford en geldt
alleen als de auto
sloop wordt aanc"=
De Eco-cheque
toepassing bij
personen- als
bedrijfsauto's van het
merk.
Op de Amsterdamse AutoRai beleefde de
straatversie van de Porsche 911 Carrera RS
zijn debuut. De eerste auto's zullen in mei
worden af geleverd. Er zullen minimaal 1000
I exemplaren worden gebouwd voor de
homologatie van de raceversie in de Duitse
groep N/GT. Maar exclusiviteit is
gewaarborgd, omdat er maximaal 1200 zullen
worden verkocht. De Carrera RS is een pure
tweezitter en is ook als zodanig ingericht.
I Alles is erop gericht om de auto lichter te
__J maken, waardoor de prestaties kunnen
toenemen en bijvoorbeeld een kortere
remweg wordt verkregen. Met 1238 kg weegt
de RS 100 kg minder dan de standaard
Carrera. Sommige luxueuze elementen zijn
uit de auto verdwenen zoals de elektrisch
bediende ruiten en spiegels, centrale
vergrendeling, koplampsproeiers en de
luidsprekers. Verder is de
ruitesproeierreservoir aanmerkelijk kleiner,
ontbreken de twee airbags en wordt dunner
glas toegepast.
de nieuwe Maxima te kunnen
afzetten. Overigens zijn er
meer nieuwkomers in dit
segment die dezelfde
rwachtingen hebben.
vraag is
segment in
omvang z
ten koste:
bestaande r
geval heeft l
Maxima volt
eigenschapi
scoren. Voor
6 cilinder—_c„_
sersing waarbij standaarditems
de temperatuur dubbele airbag
airconditioning
Maxir
nieuw nx/ure,v,
zijn goed conc1”
le Nissan start
l met f.54.900,=
Dezelfde
dan de 2 liter, maar toch komt
de kleinste van het tweetal
bijzonder krachtig over.
Nissan heeft wat betreft de
wielophanging voor een
vertrouwd concept gekozen
bij de Maxima. De auto heeft
voor de bekende McPherson
veerpoten en achter een
multi-link ophanging.
Hierdoor wordt een goed
compromis bereikt tussen een
comfortabele afvering en
stabiliteit. Remmen doet de
Maxima als de beste, vooral
ook omdat standaard ieder
type voorzien is van ABS.
De auto is niet alleen op
motorisch vlak stil, maar
ook afrol- en aandrijf geluiden
worden keurig gedempt.
Alleen is er wat windgeruis
waarneembaar aan de
bovenzijde van de
voorruitstijl.
Door de standaard
stuurbekrachtiging en lichte
bediening van pedalen en
versnellingshendel, is de
Maxima een uiterst plezierig
en makkelijk rijdende auto
die in zijn segment zeker geen
slecht figuur slaat.
basis staat een 2 liter V6 24-
klepper met een vermogen
van 140 pk bij 6400 tr/min en
een maximaal koppel van
177 Nm bij 4400 tr/min.
Standaard is de motor
gekoppeld aqn een soepel
schakelende vijfbak, die de
voorwielen aandrijft.
De auto haalt bij een gewicht
van 1320 kg een topsnelheid
van 200 km/u en heeft 11,3
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te
bereiken. Uiteraard is ook een
viertraps automaat leverbaar,
die een forse aanslag doet
op de prestaties.
Als journalist voornamelijk
werkend voor huis-aan-
huis-bladen krijg ik zowel
van collega's als mensen
buiten de autobranche het
verwijt dat ik niet
onafhankelijk journalistiek
werk kan leveren. U zult
begrijpen dat ik daartegen
heftig in verweer kom.
Ik ben er namelijk van
overtuigd dat je kritiek ook
in huis-aan-huis-kranten
kunt spuien, zolang je het
maar kunt onderhouwen.
En er zijn natuurlijk heel
veel manieren om kritiek
te leveren. Voorop staat
immers dat er geen slechte
auto's meer gemaakt
worden en dat alleen
kritiek gegeven kan
worden op details. Toch
blijf je dan in sommige
gevallen met zevenmijls
laarzen door een
porceleinverzameling
lopen. Is een importeur
vaak bekend met kleine
onvolkomenheden aan
het door hen geleverde
produkt, een dealer voelt
zich soms zeer direct
aangesproken. Ooit zei een
importeur mij: "een dealer
moet zijn ogen niet sluiten
voor de tekortkomingen
van zijn produkt", en dat
zijn wijze woorden. Naar
aanleiding van een grote
Rai-primeur schreef ik in
een artikel: "De auto's zien
er wellicht niet overdreven
spectaculair, maar uiterst
verkoopbaar uit.Hiermee
zeg is mijns inziens niets
verkeerds. Immers het is nu
eenmaal zo dat dertien-in-
een-dozijn auto's het best
verkopen. Een dealer van
het betreffende merk wilde
echter deze passage direct
schrappen. Een dag na het
verschijnen van mijn
artikel sla ik een groot
landelijk ochtendblad open
en lees over hetzelfde
model: "De eerste indruk is
dat het een middle of the
road auto is die moeite zal
hebben op te vallen tussen
de vele concurrenten.
Ook het interieur vertoont
een welliswaar keurig,
maar weinig verrassend
on twerp.In fei te komen
mijn opmerking en het
artikel van deze collega op
hetzelfde neer. Zou het
toch zo zijn dat dagblad
journalisten wel en ik niet
de waarheid mogen
zeggen. Let op dealers:
ingrijpen in de redaktie is
het niet serieus nemen van
een krant en vooral zijn
lezerspubliek
(uw klanten)...
Wat afmetingen betreft is de
nieuwe Maxima vrijwel gelijk
aan zijn voorganger. Met een
lengte van 4,77 meter past de
auto keurig in de categorie
van bijvoorbeeld de Opel
Omega en Ford Scorpio.
De wielbasis nam met 5
centimeter tot 2,70 meter toe.
Nissan's nieuwe vlaggeschip
is een keurig ogende, grote
auto zonder dat het uiterlijk
daadwerkelijk opvalt.
Natuurlijk zijn het vooral de
behoudend ogende auto's die
in dit segment scoren,
maar iets meer fantasie of
uitstraling zou de Maxima
niet misstaan hebben.
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels worden
uiteraard standaard geleverd.
Ook heeft iedere Maxima
airbags voor bestuurder en
bijrijder. Verder probeert
Nissan Motor Nederland in
zoveel mogelijk modellen
airconditioning te installeren.
De Maxima SLX heeft een
normaal verwarmings- en
ventilatiesysteem aangevuld
met een airco. De duurdere
SE heeft een volledig
smatische
laatbeheer -
alleen maar gc
ingesteld hoeft te worden.
De SE-uitvoering -
onderscheidt zich verder door
de 7-spaaks lichtmetalen
velgen. Daarnaast kan op d«
SE ook nog een zogenaamd
leerpakket worden besteld.
Dan wordt het meubilair
bekleed met leer en zijn de
voorstoelen elektrisch
verstelbaar en verwarmd.
ter
tangeboden.
ie is van
j zowel
Multi-link
Ook levert Nissan een 3 liter
variant van deze krachtbron.
Er wordt hierbij een vermoger
ontwikkeld van maar liefst
193 pk en een veel hoger
koppel van 255 Nm bij
dezelfde toerentallen. In de
aandrijflijn van de 3 liter is in
alle gevallen een anti-
slipdifferentieel opgenoi
De 3.0 V6 komt tot 230 km/
heeft in handgeschc
versie nog maar 8,31
nodig om naar de IC
sprinten. Natuurlijl
3 liter merkbaar krc
1995 pagina 22
Leerpakket
Binnenruimte biedt de
Maxima in ruime mate. Zowel
op de achterbank als voorin
beschikken de inzittenden
over hoofd- en armsteunen.
Het uitzicht rondom is
uitstekend, ook het front is
door de relatief rechthoekige
vormgeving gOed te overzien.
De inrichting van het interieur
is typisch Nissan; zakelijk,
degelijk, maar een beetje
franje ontbreekt. Dashbo
deurpanel1
de kleuren zwart en grijs
uitgevoerd. Een kunststof
paneel met houtstructuur c
de console geeft er nog net
een beetje kleur aan. Maar
ook hier zien we weer een
hoge afwerkingskwaliteit. Het
instrumentarium bestaat uit
de vier bekende klokken:
brandstofmeter, snelheids
meter, toerenteller en
temperatuurmeter. Zaken als
getint glas, vier elektrisch
bediende portierruiten,
verstelbaar stuur, centrale
vergrendeling met afstand
bediening en elektrisch
elkaar verbonden. Al vanaf
de basisversie worden de
bumpers, buitenspiegels en
portierkrukken in de
carrosseriekleur meeespoten.
De brede rubber stootstrips
op de flanken en bumpers
zorgen voor een welkome
afwisseling. Hier en daar zijn
wat chroomaccenten
aangebracht, vooral bij de
luxueuze SE. De nieuwe
Nissan Maxifna QX straalt
een enorme degelijkheid uit.
De afwerking staat op een
hoog niveau. Eén van de
belangrijkste verkoopargu
menten van de Maxima is de
motor. Nissan ontwikkelde
een volledig nieuwe
motorfamilie voor haar
nieuwe topmodel. In alle
gevallen gaat het om een V6-
krachtbron met 4 kleppen per
zuiger. Het blok is relatief
compact en licht van gewicht.
Een nieuw type motorop-
hanging zorgt ervoor dat de
trillingen zoveel mogelijk
worden gedempt. Alhoewel
de ontwikkelingsafdeling niet
naar de 'absolute stilte' heeft
gestreefd, is de motor slechts
op de achtergrond te horen,
maar maakt dan inderdaad
een lekker geluid. Aan de
Ook heeft de RS een lichtere kofferklep, 30 kg
minder zware kuipstoelen, eenvoudige
bekleding op de portieren en ontbreekt de
achterbank. Wel standaard is de 92 liter
brandstoftank, bij uitstek geschikt voor het
rijden van lange afstandsritten. De motor is
flink aangepakt en heeft nu een inhoud van
3,8 liter. Hierdoor kon het vermogen ten
opzichte van de bestaande Carrera worden
vergroot van 272 naar 300 pk. De lengte van
het inlaatspruitstuk is variabel gemaakt
volgens het zogenaamde Varioram-principe.
De eerste drie versnellingen zijn wat langer
gemaakt, wat vooral op circuits van pas komt.
Voor en achter staat de RS lager op zijn
wielen, terwijl het door de rijdynamiek
gestuurde sperdifferentieel standaard is en
zorgt voor extra stabiliteit. De auto staat op
18 inch RS-CUP-velgen. Het uiterlijk is
verder opgesierd door extra spoilers aan de
voorzijde, in vorm aangepast dorpelplaten
en een vast gemonteerde achterspoiler.
De Carrera RS haalt met dit alles een
topsnelheid van 277 km/u en heeft 5 seconden
nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken. Op de Nederlandse markt is de
Porsche 911 Carrera RS zeer beperkt leverbaar
voor een prijs van f.253.900,=.