7£7A 7? l 911 QX Van hoog niveau l EN. PRIMEUR VOOR PORSCHE Ford geeft f.3000, bij inruil oude auto Porcelein- verzameling ü^fj?G^34 Oplage: 97.700 Donderdag 9 februari 1995 I ven Dex zijn e gste. m aar... oze t wat ar en :e aan en - apijt ze 1 f weegt De nieuwe Maxima QX A Tony Vos A Autotest: Honda Civic Maak kennis met Lees verder Nieuwe VTEC-E-5-d in dit nummer Dato dealer Wouters pag. 3 pag. 7 o.a.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier RAI Nissan Maxima QX pag. 7 Jaargang 7 Nummer 6 :jaar ook' ju in van doorVV Tegen! komt St met een ruimt de samenwerl RA G DENISSEN Prijzen Nissan verwacht in Nederland dit jaar o 1200 tot 1300 exempl ongeveer plaren van tits achter p de selte op de _:en worden sctorstrook met Test hem bjj ons vanaf 1 7 februari... tbreekt. Dashboard, autoi slen en stoelen zijn in klimc grijs iststof op Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TelrOI 3-683911 7 7 UWSMBDEALER PERSOONLEK vereel;enuoordi^ DPDEMTORAL1995 SAAB ZUIQOOSTbv V^Aufomobie/bedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 7 ©©^hotte^flaaG amen, xtm/u en :hakelde 3 seconden 100 km/ute jk is de rachtiger Lissabon - In 1989 introduceerde Nissan de Maxima, een grote auto met zeer rijke standaarduitrusting die min of meer de vertrouwde Laurel moest opvolgen. De Maxima was echter aanzienlijk duurder en dat verklaart waarom het grote Japanse merk in dit voor haar nieuwe segment maar weinig auto's kon verkopen. De nieuwe Maxima QX moet daar verandering in brengen, vooral door een breder programma en aantrekkelijker geprijsde uitvoeringen Absolute stilte De vierdeurs sedan heeft een robuuste, relatief hoge neus met daarin opgenomen de Nissan-grille met twee vleugels. Aan het profiel zien we dat de carrosserielijnen in het midden volledig horizontaal lopen en dat zowel motorkap als kofferklep lichtjes naar beneden aflopen. De lichtunits zijn gedeeltelijk op d. schermen en gedee?. klep geplaatst en wo: door een reflec Later dit jaar zal Seat haar modellenprogramma op verschillende fronten flink gaan uitbreiden. Allereerst komt in mei een nieuwe bestelwagen die de Terra gaat vervangen. Deze Caddy is dan of het i in z'n geheel fors in f zal stijgen of dat het s zal gaan van reeds modellen. In ieder t de nieuwe Nissan Idoende goede ippen om te kunnen >oral vanwege de cilinder motor en tandaarditems als AfiS, >ag en ing is de dma QX een uitstekende iwkomer. Ook de prijzen concurrerend. ‘~rt het programma ,v,J,= voor de 2.0 SLX. auto in de SE- uitgave kost f.60.900,=. Wie een automaat wenst is f.65.400,= kwijt. De 3 liter start als SE bij f.69.900,= en komt als automaat op f.74.400,= uit. Ter herinnering, de oude Maxima 3 liter V6 kostte f.79.400,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur is gebaseerd op het onderstel VW en Ford. Ook in de Ibiza- van de Seat Ibiza en zal ook Cordoba-reeks zijn er loor VW worden geleverd. nieuwe auto's te verwachten. het einde van het jaar Rond november introduceert 5eat waarschijnlijk ook' de Spaanse VW-dochter de itewagen uit Cordoba Coupé en een irking tussen Cordoba Stationwagon. Bijgaande foto toont een impressie van hoe deze nieuwe stationcar eruit kan gaan zien. Het is niet een spionfoto, maar een prachtig staaltje van computerbewerking. De enthousiaste Cordoba-rijder en illustrator ontwerper Erik-John Koevoets uit Sprang Capelle 'bouwde' een vierdeurs Cordoba om tot vijfdeurs stationcar en leverde deze in bij zijn dealer Auto Noordhoek. Of hij het met zijn voorstel bij het rechte eind heeft, zullen we in de tweede helft van dit jaar weten. Wat ons betreft mag deze auto zo op de markt komen. In navolging van stimi lerende maatregelen i ondermeer Frankrijk introduceert Ford het zogenaamde Eco- initiatief. Het komt erop neer dat Ford een bedrag van f.3.000,= geeft voor iedere auto die ouder is dan tien jaar als deze wordt ingeruild op een nieuwe Ford. Hierdoor wordt de belasting op het milieu verminderd. Immers auto's van tien jaar of ouder beschikken niet over een katalysator, terwijl ze ook niet de moderne veiligheids- items bieden als airbags, gordel-spanners en verstevigingsbalken. Het initiatief van Ford wordt ondernomen in nauwe samenwerking met Auto Recycling Nederland. Iedere Ford-dealer kan hierover informatie geven. De ingeleverde auto wordt gegarandeerd op milieuvriendelijke wijze verwerkt. Voorwaarde is wel dat de auto minimaal vier maanden op naam van de klant moet staan. Overigens kan de zogenaamde Eco-cheque van f.3.000,= niet worden geïnd bovenop andere acties van Ford en geldt alleen als de auto sloop wordt aanc"= De Eco-cheque toepassing bij personen- als bedrijfsauto's van het merk. Op de Amsterdamse AutoRai beleefde de straatversie van de Porsche 911 Carrera RS zijn debuut. De eerste auto's zullen in mei worden af geleverd. Er zullen minimaal 1000 I exemplaren worden gebouwd voor de homologatie van de raceversie in de Duitse groep N/GT. Maar exclusiviteit is gewaarborgd, omdat er maximaal 1200 zullen worden verkocht. De Carrera RS is een pure tweezitter en is ook als zodanig ingericht. I Alles is erop gericht om de auto lichter te __J maken, waardoor de prestaties kunnen toenemen en bijvoorbeeld een kortere remweg wordt verkregen. Met 1238 kg weegt de RS 100 kg minder dan de standaard Carrera. Sommige luxueuze elementen zijn uit de auto verdwenen zoals de elektrisch bediende ruiten en spiegels, centrale vergrendeling, koplampsproeiers en de luidsprekers. Verder is de ruitesproeierreservoir aanmerkelijk kleiner, ontbreken de twee airbags en wordt dunner glas toegepast. de nieuwe Maxima te kunnen afzetten. Overigens zijn er meer nieuwkomers in dit segment die dezelfde rwachtingen hebben. vraag is segment in omvang z ten koste: bestaande r geval heeft l Maxima volt eigenschapi scoren. Voor 6 cilinder—_c„_ sersing waarbij standaarditems de temperatuur dubbele airbag airconditioning Maxir nieuw nx/ure,v, zijn goed conc1” le Nissan start l met f.54.900,= Dezelfde dan de 2 liter, maar toch komt de kleinste van het tweetal bijzonder krachtig over. Nissan heeft wat betreft de wielophanging voor een vertrouwd concept gekozen bij de Maxima. De auto heeft voor de bekende McPherson veerpoten en achter een multi-link ophanging. Hierdoor wordt een goed compromis bereikt tussen een comfortabele afvering en stabiliteit. Remmen doet de Maxima als de beste, vooral ook omdat standaard ieder type voorzien is van ABS. De auto is niet alleen op motorisch vlak stil, maar ook afrol- en aandrijf geluiden worden keurig gedempt. Alleen is er wat windgeruis waarneembaar aan de bovenzijde van de voorruitstijl. Door de standaard stuurbekrachtiging en lichte bediening van pedalen en versnellingshendel, is de Maxima een uiterst plezierig en makkelijk rijdende auto die in zijn segment zeker geen slecht figuur slaat. basis staat een 2 liter V6 24- klepper met een vermogen van 140 pk bij 6400 tr/min en een maximaal koppel van 177 Nm bij 4400 tr/min. Standaard is de motor gekoppeld aqn een soepel schakelende vijfbak, die de voorwielen aandrijft. De auto haalt bij een gewicht van 1320 kg een topsnelheid van 200 km/u en heeft 11,3 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Uiteraard is ook een viertraps automaat leverbaar, die een forse aanslag doet op de prestaties. Als journalist voornamelijk werkend voor huis-aan- huis-bladen krijg ik zowel van collega's als mensen buiten de autobranche het verwijt dat ik niet onafhankelijk journalistiek werk kan leveren. U zult begrijpen dat ik daartegen heftig in verweer kom. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je kritiek ook in huis-aan-huis-kranten kunt spuien, zolang je het maar kunt onderhouwen. En er zijn natuurlijk heel veel manieren om kritiek te leveren. Voorop staat immers dat er geen slechte auto's meer gemaakt worden en dat alleen kritiek gegeven kan worden op details. Toch blijf je dan in sommige gevallen met zevenmijls laarzen door een porceleinverzameling lopen. Is een importeur vaak bekend met kleine onvolkomenheden aan het door hen geleverde produkt, een dealer voelt zich soms zeer direct aangesproken. Ooit zei een importeur mij: "een dealer moet zijn ogen niet sluiten voor de tekortkomingen van zijn produkt", en dat zijn wijze woorden. Naar aanleiding van een grote Rai-primeur schreef ik in een artikel: "De auto's zien er wellicht niet overdreven spectaculair, maar uiterst verkoopbaar uit.Hiermee zeg is mijns inziens niets verkeerds. Immers het is nu eenmaal zo dat dertien-in- een-dozijn auto's het best verkopen. Een dealer van het betreffende merk wilde echter deze passage direct schrappen. Een dag na het verschijnen van mijn artikel sla ik een groot landelijk ochtendblad open en lees over hetzelfde model: "De eerste indruk is dat het een middle of the road auto is die moeite zal hebben op te vallen tussen de vele concurrenten. Ook het interieur vertoont een welliswaar keurig, maar weinig verrassend on twerp.In fei te komen mijn opmerking en het artikel van deze collega op hetzelfde neer. Zou het toch zo zijn dat dagblad journalisten wel en ik niet de waarheid mogen zeggen. Let op dealers: ingrijpen in de redaktie is het niet serieus nemen van een krant en vooral zijn lezerspubliek (uw klanten)... Wat afmetingen betreft is de nieuwe Maxima vrijwel gelijk aan zijn voorganger. Met een lengte van 4,77 meter past de auto keurig in de categorie van bijvoorbeeld de Opel Omega en Ford Scorpio. De wielbasis nam met 5 centimeter tot 2,70 meter toe. Nissan's nieuwe vlaggeschip is een keurig ogende, grote auto zonder dat het uiterlijk daadwerkelijk opvalt. Natuurlijk zijn het vooral de behoudend ogende auto's die in dit segment scoren, maar iets meer fantasie of uitstraling zou de Maxima niet misstaan hebben. verstelbare en verwarmde buitenspiegels worden uiteraard standaard geleverd. Ook heeft iedere Maxima airbags voor bestuurder en bijrijder. Verder probeert Nissan Motor Nederland in zoveel mogelijk modellen airconditioning te installeren. De Maxima SLX heeft een normaal verwarmings- en ventilatiesysteem aangevuld met een airco. De duurdere SE heeft een volledig smatische laatbeheer - alleen maar gc ingesteld hoeft te worden. De SE-uitvoering - onderscheidt zich verder door de 7-spaaks lichtmetalen velgen. Daarnaast kan op d« SE ook nog een zogenaamd leerpakket worden besteld. Dan wordt het meubilair bekleed met leer en zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar en verwarmd. ter tangeboden. ie is van j zowel Multi-link Ook levert Nissan een 3 liter variant van deze krachtbron. Er wordt hierbij een vermoger ontwikkeld van maar liefst 193 pk en een veel hoger koppel van 255 Nm bij dezelfde toerentallen. In de aandrijflijn van de 3 liter is in alle gevallen een anti- slipdifferentieel opgenoi De 3.0 V6 komt tot 230 km/ heeft in handgeschc versie nog maar 8,31 nodig om naar de IC sprinten. Natuurlijl 3 liter merkbaar krc 1995 pagina 22 Leerpakket Binnenruimte biedt de Maxima in ruime mate. Zowel op de achterbank als voorin beschikken de inzittenden over hoofd- en armsteunen. Het uitzicht rondom is uitstekend, ook het front is door de relatief rechthoekige vormgeving gOed te overzien. De inrichting van het interieur is typisch Nissan; zakelijk, degelijk, maar een beetje franje ontbreekt. Dashbo deurpanel1 de kleuren zwart en grijs uitgevoerd. Een kunststof paneel met houtstructuur c de console geeft er nog net een beetje kleur aan. Maar ook hier zien we weer een hoge afwerkingskwaliteit. Het instrumentarium bestaat uit de vier bekende klokken: brandstofmeter, snelheids meter, toerenteller en temperatuurmeter. Zaken als getint glas, vier elektrisch bediende portierruiten, verstelbaar stuur, centrale vergrendeling met afstand bediening en elektrisch elkaar verbonden. Al vanaf de basisversie worden de bumpers, buitenspiegels en portierkrukken in de carrosseriekleur meeespoten. De brede rubber stootstrips op de flanken en bumpers zorgen voor een welkome afwisseling. Hier en daar zijn wat chroomaccenten aangebracht, vooral bij de luxueuze SE. De nieuwe Nissan Maxifna QX straalt een enorme degelijkheid uit. De afwerking staat op een hoog niveau. Eén van de belangrijkste verkoopargu menten van de Maxima is de motor. Nissan ontwikkelde een volledig nieuwe motorfamilie voor haar nieuwe topmodel. In alle gevallen gaat het om een V6- krachtbron met 4 kleppen per zuiger. Het blok is relatief compact en licht van gewicht. Een nieuw type motorop- hanging zorgt ervoor dat de trillingen zoveel mogelijk worden gedempt. Alhoewel de ontwikkelingsafdeling niet naar de 'absolute stilte' heeft gestreefd, is de motor slechts op de achtergrond te horen, maar maakt dan inderdaad een lekker geluid. Aan de Ook heeft de RS een lichtere kofferklep, 30 kg minder zware kuipstoelen, eenvoudige bekleding op de portieren en ontbreekt de achterbank. Wel standaard is de 92 liter brandstoftank, bij uitstek geschikt voor het rijden van lange afstandsritten. De motor is flink aangepakt en heeft nu een inhoud van 3,8 liter. Hierdoor kon het vermogen ten opzichte van de bestaande Carrera worden vergroot van 272 naar 300 pk. De lengte van het inlaatspruitstuk is variabel gemaakt volgens het zogenaamde Varioram-principe. De eerste drie versnellingen zijn wat langer gemaakt, wat vooral op circuits van pas komt. Voor en achter staat de RS lager op zijn wielen, terwijl het door de rijdynamiek gestuurde sperdifferentieel standaard is en zorgt voor extra stabiliteit. De auto staat op 18 inch RS-CUP-velgen. Het uiterlijk is verder opgesierd door extra spoilers aan de voorzijde, in vorm aangepast dorpelplaten en een vast gemonteerde achterspoiler. De Carrera RS haalt met dit alles een topsnelheid van 277 km/u en heeft 5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Op de Nederlandse markt is de Porsche 911 Carrera RS zeer beperkt leverbaar voor een prijs van f.253.900,=.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23