MITSUBISHI
jOI
Made in Holland
SUZUKI ZOEKT HET
HOGEROP MET DE BALENO
FIAT BARCHETTA ZET
ORIGINELE LIJN VOORT
ice
Opel
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
de Vet
IURG
IbovagI
Retromobile
en Techno
Classica
Zuiniger
-
995 pagina 20
Oplage: 97.700
Donderdag 2 februari 1995
iad
eede
ide
GL
ie
13-434655
rrder
van
den
de
Ier
JW- I
_J
Tony Vos
88
)AK Tilburg
Autotest:
Nieuws van de
Lancia K 2.0
Auto-Rai '95
Lees verder
in dit nummer
20VLE
pag.3
pag.9
o.a.:
RAI
el. 013-341739
357172
natui
ex
mc
garantiebewijs
pag. 5
Jaargang 7
Nummer5
OOK
ITEIT
UWJAAR
1992
1991
1991
1992
1993
1993
1993
1989
1989
1991
1992
1992
1990
.'86
.'91
.'90
.'92
Dato-Tip:
BOVAG-
is er
met
twee
v.a. 75,-
v.a. 75,-
v.a. 82,-
z.a. 104,-
I
I
j. WSMBDEALER
persoonlek
verte^enuoordk;d
OP DE AUTOPA! 1995
SAAB
yuiEQosrbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
ingen
sportieve versie
sze 1.8 motor echter
ateriaal,
Hen en
rage
•en Zn
Iweg 14
nschot
331229
Ronde vormen
De Garisma is een 4,43 meter
lange hatchback met
3-garantie
gOjieselHB1991
TG=1986
1986
uze uit
;er dan
auto's
uxS de
sedan
to komt
rijs met.
luukm/uaan.
root, omdat 90%
I tr/min
voorportierruiten. De 1.8 is
verder als luxueuze GLS n
meegespoten spiegels,
stootlijsten en portierkrukken,
elektrische antenne,
mistlampen voor, een tweede
airbag, elektrisch bediende
ramen achter en een
radiovoorbereiding met 4
speakers.
Tot slot vinden we aan de top
van het programma de MSX
die wat betreft uitrusting
weer boven de GLS staat met
ABS, oliekoeler, skirts en
1991
1992
1990
1990
1992
1992
..„..1990
.....7.1992
1992
1992
1992
1991
1989
9 seconden wijst de teller de 100 kr
Bovendien is de souplesse groot, c
van het koppel al vanaf 2000
beschikbaar is.
De auto wordt op alle fronten compleet
uitgerust. Zo zijn onafhankelijke
wielophanging, rondom schijfremmen,
stuurbekrachtiging en een dubbele
rembekrachtiger enkele standaard technische
items. Verder is natuurlijk aan de veiligheid
voor de inzittenden gedacht: een sterke
kooiconstructie, airbag, gordelspanners en
een brandpreventiesysteem worden op iedere
Barchetta gemonteerd, terwijl een
elektronische antidiefstalvoorziening moet
voorkomen dat vreemden er met deze leuke
auto vandoor gaan.
Uitvoerir
De meest spc
heeft ook dez
voorzien van twee
nokkenassen en
dientengevolgde 140 pk bij
6500 tr/min. De Carisma MSX
komt tot 215 km/u en trekt in
9,2 seconden van 0 tot 100
km/u.
De 1.6 kan worden geleverd in
de GL uitvoering met onder
meer meegespoten bumpers,
getint glas, startonderbreker,
kWj
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 j
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De nieuwe Mitsubishi
Carisma krijgt in het
programma een plaats tussen
de Lancer en Galant. Ook
prijstechnisch moet de auto
op dit niveau komen. Het is
echter niet onwaarschijnlijk
dat het merk de Galant in
prijs zal verhogen om meer
ruimte voor deze Carisma te
kunnen scheppen.
Voorzichtige schattingen
lopen uiteen van f.35.000,= tot
f.37.000,= voor de basis 1.6 GL.
De 1.6 GS kost f.30.995,= en is
ook leverbaar als Dynamic.
De levering van de Baleno
start zeer binnenkort.
Amsterdam - Aan de vooravond van de AutoRai
onthulde Mitsubishi haar eerste in Europa te
bouwen auto, de Carisma. Deze auto zal vanaf mei
in het Limburgse Born van de band gaan rollen en
later in het jaar gezelschap gaan krijgen van een
nieuwe Volvo die op dezelfde bodemplaat wordt
ontwikkeld. Mitsubishi start met de vijfdeurs
hatchback met een drietal benzinemotoren, terwijl
volgend jaar nog een vierdeurs sedan en
turbodiesel te verwachten zijn.
De lang verwachte grote
Suzuki is een feit. Op de Rai
debuteert namelijk de nieuwe
Baleno, direct in twee
verschijningsvormen. De
eerste week van januari
mochten we in Detroit als de
Esteem, een vierdeurs se
bewonderen. Deze auto
zonder belangrijke
wijzigingen ook als
sedanversie (lengte 4,20
meter) van de Baleno in
Europa op de markt.
Daarnaast bestaat het
programma uit een
compactere 3-deurs
hatchback (lengte 3,1
Er zijn veel Suzuki-ri
graag binnen hun ei
hogerop willen, ma
nu toe nog niet konc
Baleno biedt hier’: ij
uitstekende mogelijkheid,
omdat het model boven de
Swift wordt geplaatst.
De nieuweling wordt
leverbaar in twee
motorvarianten. Het gaat in
beide gevallen om 4 cilinder
16-kleppers. De 1.3 liter levert
een vermogen van 85 pk bij
6000 tr/min en zorgt voor een
topsnelheid van 170 km/u. De
irs
s 3,87 meter),
rijders die
sigen merk
laar dat tot
jaden. De
srbij een
gelijkheid,
igt het tot 99
hten en is
neel sneller. De twee
m kunnen met beide
sserievarianten worden
nbineerd.
huidige verkeer. In het ruin
interieur zien we een
dashboard dat voornamelij
uit zwart en donkergrijs
kunststof is opgetrokken. Di
middenconsole loopt van vl
onder de voorruit tot aan de
versnellingspook. Dat de
Carisma voor de Europese
markt is ontwikkeld, blijkt
heel sterk uit de gekozen
bekledingsstoffen. Hier
bekent de nieuweling
duidelijk kleur.
Het programma start met d(
1.6 liter 16-klepper bekend i
de Lancer. Deze motor komt
tot 90 pk bij 5500 tr/min en e<
koppel van 137 Nm bij 4000
tr/min. De 1105 kg wegende
Carisma haalt hiermee een
top van 180 km/u en heeft 12
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Voorwaai
geen slechte cijfers. Naast c
handgeschakelde vijfbak is
ook een automaat te koop.
Deze nieuwe automatische
bak heeft zeer fijngevoelige
besturingssoftware die op
alle rij-omstandigheden juist
kan inspringen. De 1.8 li*-:i
de Galant vinden we oo».
Carisma met een vermogen
van 115 pk bij 5500 tr/min en
een koppel van 162 Nm bij
4500 tr/min. De 200 km/u-grens
wordt door deze versie
behaald, terwijl het bekende
sprintje nog maar 10,2
seconden in beslag neemt.
KXOOOkm1985
s, 6.000 km1992
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
1.6 liter breng
paardekracht
fractiont
motoren
carross*
gecombj
Het interieur is uitermate
ruim van opzet.
Een merk wat tot nu toe dé
specialist was op het gebied
van compacte auto's, weet
rurlijk een grote auto met
sxtra veel binnenruimte te
naken. Het geheel ziet er
verzorgd uit met een
overzichtelijk dashboard en
keurige bekledingsstoffen.
Aan veiligheid heeft men bij
Suzuki ook gedacht. Alle
Baleno's worden namelijl
standaard voorzien van b
airbags en dat is in deze
klasse redelijk uniek.
De basis GL-uitvoering is bij
de sedan te combineren met
de 1.3-motor en bij de
hatchback ook met de 1.6 liter.
Standaard zijn onder meer
een toerenteller, digitaal
klokje, in twee delen
neerklapbare achterbank,
opbergvakken in de portieren,
wieldoppen en
beschermstrips op de flanken.
Alhoewel de wintermaanden
doorgaans niet geschikt zijn
om met klassieke auto's te
rijden, zijn ze juist bij uitstek
geschikt voor het bezoeken
van speciale beurzen. In de
maand februari kunnen
liefhebbers op twee plaatsen
hun hart weer ophalen. In
Parijs wordt van 10 tot en met
19 februari de Retromobile
gehouden, een beurs waar
vooral veel aanbod is op het
gebied van Franse en
Amerikaanse auto's. Op de
beurs zijn stands van
merkend ubs, leveranciers
van onderdelen,
documentatiemat
miniatuurmodelk
verzekeringen. Deze
jaarlijkse beurs wordt
gehouden in een van de
hallen van het Palais des
Exposition aan de Porte
Versailles. Dit
tentoonstellingscomplex ligt
aan de Boulevard
Peripherique helemaal aan
de zuidkant van de Franse
hoofdstad. Verwacht in Parijs
echter geen koopjes. De
standhuur is dermate hoog,
dat ook de prijzen hierdoor
worden opgedreven.
Van 16 toten met 19febn
wordt in het dichter bij huis
gelegen Essen (Duitsland) de
Techno Classica gehouden.
In de 14 hallen van het 70.000
vierkante meter grote Messe-
terrein staan maar liefst 700
exposanten uit 14 landen.
Ook hier zien we een grote
uitstalling van de zaken die
reeds bij de Retromobile zijn
genoemd, maar door het
enorme oppervlak worden in
Essen ook vele echte auto's
tentoongesteld en te koop
aangeboden. De merken
BMW, Mercedes, VW en
Porsche tonen er topstukken
uit hun historie. Een speciale
attraktie vormt ook de
Triumph TR6 die tijdens de
vier dagen dat de
tentoonstelling duurt
volledig wordt
gerestaureerd. Het British
Motor Heritage toont een
veelheid aan nieuwe
onderdelen inclusief
complete carrosseriën van de
MG Midget, MGA, MGB en
Triumph TR6.
Tegelijk met de Techno
Classica wordt de Techno
Collecta gehouden, een
speciale beurs op hetzelfde
terrein waar allerhande
verzamelwaardige artikelen
worden verkocht zoals
horloges, grammofonen, juke
boxes, speelgoed, radio's etc.
De entreeprijs voor de
Techno Classica bedraagt 18
DM voor volwassenen.
Tijdens de autotentoonstelling van Genève
stelt Fiat de nieuwe Barchetta voor. Het is een
uiterst fantasievol gelijnde tweezits roadster
op het onderstel van de Punto. Hiermee wordt
de rijke historie van Fiat cabriolets voorgezet.
Wie herinnert zich niet de 124 Spider en de 850
Sport Spider. Vooral van deze laatste auto
lijken veel lijnen terug te vinden te zijn in de
Barchetta. De koplampen achter een glazen
overkapping, de dubbele achterlichten, de
aparte portierhendels en de bolle lijnen
maken de Barchetta een leuke nieuweling. In
deze nieuwe auto plaatst Fiat ook een nieuwe
motor. Het is een 1.747 cc 4 cilinder met 16
kleppen en een variabele nokkenas. Hiermee
presteert de compacte Barchetta als de beste.
Er is een top mogelijk van 200 km/u en binnen
De Baleno hatchback 1.3 GL
komt op f.26.995,= en dat is
zeer concurrerend. Zowel de
1.6 GL hatchback als de 1.3 GL
sedan komen uit op f.28.995,=.
Alle Baleno-versies kunnen
tegen meerprijs als automaat
worden geleverd. De GLX-
uitvoering is voorbehouden
aan de sedan en biedt
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende ramen en spiegels,
verstelbaar stuur,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel en
meegespoten bumpers.
De GLX kost f.32.995,=. Verder
is de GLX ook als Dynamic
leverbaar met een
zogenaamde Suspension
Control System en ABS tegen
een meerprijs van f.3.500,=. Bij
de Baleno hatchback vinden
we op het tweede niveau de
GS-uitgave met dezelfde
uitvoering als de GLX bij de
sedan aangevuld met
sportstoelen.
spoilers in de
Carrosseriekleur, lichtmetalen
velgen, cruise-control,
sportstoelen en een met leer
bekleed stuurwiel.
Aanvankelijk was Mitsubishi
van plan de auto in september
te gaan leveren. Echter de
produktie zal drie maanden
eerder dan volgens planning
beginnen, zodat naar alle
waarschijnlijkheid de eerste
Carisma's nog net voor de
zomer bij de dealers
arriveren.
aërodynamisch gunstige
lijnen. Opvallend is de
vormgeving van de
achterlichten.
Richtingaanwijzers,
remlichten en
achteruitrijlampen zijn in één
unit in de schermen geplaatst.
De mistlampen en reflectoren
hebben een plaatsje op de1
vijfde deur gevonden en
schanieren zodoende mee
omhoog. De Carisma heeft
een typisch Japanse
vormgeving met zijn ronde
vormen. De auto ziet er
daardoor modern uit, maar zal
absoluut niet opvallen in het
wieldoppen, gescheiden
neerklapbare achterbank,
airbag, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, digitaal
I liter uit klokje, stuurbekrachtiging,
>ok in de toerenteller en een
waarschuwingssignaal voor
vergeten verlichting. De GLX-
uitgave komt er zowel met 1.6
als 1.8 motor en biedt als
extra's ten opzichte van de 1
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
Tijdens de officiële
opening van de Auto Rai
vertelde minister
Jorritsma in haar speech
dat auto's veel zuiniger en
veiliger kunnen worden.
Volgens haar mening doet
de auto-industrie op
technisch gebied veel te
weinig om dit te bereiken.
Vooral kleine auto's
worden volgens de
minister voorzien van
oude motoren die bijna
evenveel benzine
verbruiken als modernere,
grote motoren.
Toen ik dit hoorde, vroeg
ik me direct af welke
ambtenaar zonder kennis
van zaken deze woorden
voor de bewindsvrouw op
papier heeft gezet, want er
klopt helemaal niets van.
Een aantal dingen mogen
niet met elkaar verward
worden. Allereerst is het
zo dat autofabrikanten
moeilijker met kleine
auto's geld kunnen
verdienen dan met grote.
Daarom draaien kleine
auto's vaak langer mee en
zijn ze voorzien van
eenvoudige technieken.
Immers een belangrijke
eigenschap van de kleint
auto is zijn prijs. Toch
krijgen ook-compacte
auto's steeds meer
veiligheidsitems als
verstevigingsbalken,
kooiconstructies, airbags,
gordelspanners en
comfort verhogende zaken
als stuurbekrachtiging en
airconditioning. Al deze
onderdelen zorgen ervoor
dat de auto in zijn
totaliteit veel zwaarder
wordt. Meer gewicht
betekent automatisch een
hoger verbruik. De auto-
industrie kan wellicht van
alles verweten worden,
maar niet dat ze technisch
niets doet aan de
-verhogen van dé
veiligheid en produceren
van milieuvriendelijke en
zuinige motoren. En over
oude motoren gesproken.
Er zijn genoeg auto's uit de
jaren vijftig en zestig,
compact van afmeting,
met kleine motoren, die
gemiddeld makkelijk 1 op
16 tot 1 op 17 kunnen
rijden. Maar door de
'voortuitgang' op het
gebied van veiligheid en
prestaties wordt dit al
lang niet meer gehaald.
Laten we hopen dat
mevrouw Jorri tsma
volgende keer haar
uitspraken wat beter zal
nuanceren...
CRRISMR
[gALENpl