MITSUBISHI jOI Made in Holland SUZUKI ZOEKT HET HOGEROP MET DE BALENO FIAT BARCHETTA ZET ORIGINELE LIJN VOORT ice Opel Bijlage van: De Tilburgse Koerier de Vet IURG IbovagI Retromobile en Techno Classica Zuiniger - 995 pagina 20 Oplage: 97.700 Donderdag 2 februari 1995 iad eede ide GL ie 13-434655 rrder van den de Ier JW- I _J Tony Vos 88 )AK Tilburg Autotest: Nieuws van de Lancia K 2.0 Auto-Rai '95 Lees verder in dit nummer 20VLE pag.3 pag.9 o.a.: RAI el. 013-341739 357172 natui ex mc garantiebewijs pag. 5 Jaargang 7 Nummer5 OOK ITEIT UWJAAR 1992 1991 1991 1992 1993 1993 1993 1989 1989 1991 1992 1992 1990 .'86 .'91 .'90 .'92 Dato-Tip: BOVAG- is er met twee v.a. 75,- v.a. 75,- v.a. 82,- z.a. 104,- I I j. WSMBDEALER persoonlek verte^enuoordk;d OP DE AUTOPA! 1995 SAAB yuiEQosrbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 ingen sportieve versie sze 1.8 motor echter ateriaal, Hen en rage •en Zn Iweg 14 nschot 331229 Ronde vormen De Garisma is een 4,43 meter lange hatchback met 3-garantie gOjieselHB1991 TG=1986 1986 uze uit ;er dan auto's uxS de sedan to komt rijs met. luukm/uaan. root, omdat 90% I tr/min voorportierruiten. De 1.8 is verder als luxueuze GLS n meegespoten spiegels, stootlijsten en portierkrukken, elektrische antenne, mistlampen voor, een tweede airbag, elektrisch bediende ramen achter en een radiovoorbereiding met 4 speakers. Tot slot vinden we aan de top van het programma de MSX die wat betreft uitrusting weer boven de GLS staat met ABS, oliekoeler, skirts en 1991 1992 1990 1990 1992 1992 ..„..1990 .....7.1992 1992 1992 1992 1991 1989 9 seconden wijst de teller de 100 kr Bovendien is de souplesse groot, c van het koppel al vanaf 2000 beschikbaar is. De auto wordt op alle fronten compleet uitgerust. Zo zijn onafhankelijke wielophanging, rondom schijfremmen, stuurbekrachtiging en een dubbele rembekrachtiger enkele standaard technische items. Verder is natuurlijk aan de veiligheid voor de inzittenden gedacht: een sterke kooiconstructie, airbag, gordelspanners en een brandpreventiesysteem worden op iedere Barchetta gemonteerd, terwijl een elektronische antidiefstalvoorziening moet voorkomen dat vreemden er met deze leuke auto vandoor gaan. Uitvoerir De meest spc heeft ook dez voorzien van twee nokkenassen en dientengevolgde 140 pk bij 6500 tr/min. De Carisma MSX komt tot 215 km/u en trekt in 9,2 seconden van 0 tot 100 km/u. De 1.6 kan worden geleverd in de GL uitvoering met onder meer meegespoten bumpers, getint glas, startonderbreker, kWj Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 j Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De nieuwe Mitsubishi Carisma krijgt in het programma een plaats tussen de Lancer en Galant. Ook prijstechnisch moet de auto op dit niveau komen. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat het merk de Galant in prijs zal verhogen om meer ruimte voor deze Carisma te kunnen scheppen. Voorzichtige schattingen lopen uiteen van f.35.000,= tot f.37.000,= voor de basis 1.6 GL. De 1.6 GS kost f.30.995,= en is ook leverbaar als Dynamic. De levering van de Baleno start zeer binnenkort. Amsterdam - Aan de vooravond van de AutoRai onthulde Mitsubishi haar eerste in Europa te bouwen auto, de Carisma. Deze auto zal vanaf mei in het Limburgse Born van de band gaan rollen en later in het jaar gezelschap gaan krijgen van een nieuwe Volvo die op dezelfde bodemplaat wordt ontwikkeld. Mitsubishi start met de vijfdeurs hatchback met een drietal benzinemotoren, terwijl volgend jaar nog een vierdeurs sedan en turbodiesel te verwachten zijn. De lang verwachte grote Suzuki is een feit. Op de Rai debuteert namelijk de nieuwe Baleno, direct in twee verschijningsvormen. De eerste week van januari mochten we in Detroit als de Esteem, een vierdeurs se bewonderen. Deze auto zonder belangrijke wijzigingen ook als sedanversie (lengte 4,20 meter) van de Baleno in Europa op de markt. Daarnaast bestaat het programma uit een compactere 3-deurs hatchback (lengte 3,1 Er zijn veel Suzuki-ri graag binnen hun ei hogerop willen, ma nu toe nog niet konc Baleno biedt hier’: ij uitstekende mogelijkheid, omdat het model boven de Swift wordt geplaatst. De nieuweling wordt leverbaar in twee motorvarianten. Het gaat in beide gevallen om 4 cilinder 16-kleppers. De 1.3 liter levert een vermogen van 85 pk bij 6000 tr/min en zorgt voor een topsnelheid van 170 km/u. De irs s 3,87 meter), rijders die sigen merk laar dat tot jaden. De srbij een gelijkheid, igt het tot 99 hten en is neel sneller. De twee m kunnen met beide sserievarianten worden nbineerd. huidige verkeer. In het ruin interieur zien we een dashboard dat voornamelij uit zwart en donkergrijs kunststof is opgetrokken. Di middenconsole loopt van vl onder de voorruit tot aan de versnellingspook. Dat de Carisma voor de Europese markt is ontwikkeld, blijkt heel sterk uit de gekozen bekledingsstoffen. Hier bekent de nieuweling duidelijk kleur. Het programma start met d( 1.6 liter 16-klepper bekend i de Lancer. Deze motor komt tot 90 pk bij 5500 tr/min en e< koppel van 137 Nm bij 4000 tr/min. De 1105 kg wegende Carisma haalt hiermee een top van 180 km/u en heeft 12 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Voorwaai geen slechte cijfers. Naast c handgeschakelde vijfbak is ook een automaat te koop. Deze nieuwe automatische bak heeft zeer fijngevoelige besturingssoftware die op alle rij-omstandigheden juist kan inspringen. De 1.8 li*-:i de Galant vinden we oo». Carisma met een vermogen van 115 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min. De 200 km/u-grens wordt door deze versie behaald, terwijl het bekende sprintje nog maar 10,2 seconden in beslag neemt. KXOOOkm1985 s, 6.000 km1992 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. 1.6 liter breng paardekracht fractiont motoren carross* gecombj Het interieur is uitermate ruim van opzet. Een merk wat tot nu toe dé specialist was op het gebied van compacte auto's, weet rurlijk een grote auto met sxtra veel binnenruimte te naken. Het geheel ziet er verzorgd uit met een overzichtelijk dashboard en keurige bekledingsstoffen. Aan veiligheid heeft men bij Suzuki ook gedacht. Alle Baleno's worden namelijl standaard voorzien van b airbags en dat is in deze klasse redelijk uniek. De basis GL-uitvoering is bij de sedan te combineren met de 1.3-motor en bij de hatchback ook met de 1.6 liter. Standaard zijn onder meer een toerenteller, digitaal klokje, in twee delen neerklapbare achterbank, opbergvakken in de portieren, wieldoppen en beschermstrips op de flanken. Alhoewel de wintermaanden doorgaans niet geschikt zijn om met klassieke auto's te rijden, zijn ze juist bij uitstek geschikt voor het bezoeken van speciale beurzen. In de maand februari kunnen liefhebbers op twee plaatsen hun hart weer ophalen. In Parijs wordt van 10 tot en met 19 februari de Retromobile gehouden, een beurs waar vooral veel aanbod is op het gebied van Franse en Amerikaanse auto's. Op de beurs zijn stands van merkend ubs, leveranciers van onderdelen, documentatiemat miniatuurmodelk verzekeringen. Deze jaarlijkse beurs wordt gehouden in een van de hallen van het Palais des Exposition aan de Porte Versailles. Dit tentoonstellingscomplex ligt aan de Boulevard Peripherique helemaal aan de zuidkant van de Franse hoofdstad. Verwacht in Parijs echter geen koopjes. De standhuur is dermate hoog, dat ook de prijzen hierdoor worden opgedreven. Van 16 toten met 19febn wordt in het dichter bij huis gelegen Essen (Duitsland) de Techno Classica gehouden. In de 14 hallen van het 70.000 vierkante meter grote Messe- terrein staan maar liefst 700 exposanten uit 14 landen. Ook hier zien we een grote uitstalling van de zaken die reeds bij de Retromobile zijn genoemd, maar door het enorme oppervlak worden in Essen ook vele echte auto's tentoongesteld en te koop aangeboden. De merken BMW, Mercedes, VW en Porsche tonen er topstukken uit hun historie. Een speciale attraktie vormt ook de Triumph TR6 die tijdens de vier dagen dat de tentoonstelling duurt volledig wordt gerestaureerd. Het British Motor Heritage toont een veelheid aan nieuwe onderdelen inclusief complete carrosseriën van de MG Midget, MGA, MGB en Triumph TR6. Tegelijk met de Techno Classica wordt de Techno Collecta gehouden, een speciale beurs op hetzelfde terrein waar allerhande verzamelwaardige artikelen worden verkocht zoals horloges, grammofonen, juke boxes, speelgoed, radio's etc. De entreeprijs voor de Techno Classica bedraagt 18 DM voor volwassenen. Tijdens de autotentoonstelling van Genève stelt Fiat de nieuwe Barchetta voor. Het is een uiterst fantasievol gelijnde tweezits roadster op het onderstel van de Punto. Hiermee wordt de rijke historie van Fiat cabriolets voorgezet. Wie herinnert zich niet de 124 Spider en de 850 Sport Spider. Vooral van deze laatste auto lijken veel lijnen terug te vinden te zijn in de Barchetta. De koplampen achter een glazen overkapping, de dubbele achterlichten, de aparte portierhendels en de bolle lijnen maken de Barchetta een leuke nieuweling. In deze nieuwe auto plaatst Fiat ook een nieuwe motor. Het is een 1.747 cc 4 cilinder met 16 kleppen en een variabele nokkenas. Hiermee presteert de compacte Barchetta als de beste. Er is een top mogelijk van 200 km/u en binnen De Baleno hatchback 1.3 GL komt op f.26.995,= en dat is zeer concurrerend. Zowel de 1.6 GL hatchback als de 1.3 GL sedan komen uit op f.28.995,=. Alle Baleno-versies kunnen tegen meerprijs als automaat worden geleverd. De GLX- uitvoering is voorbehouden aan de sedan en biedt stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen en spiegels, verstelbaar stuur, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en meegespoten bumpers. De GLX kost f.32.995,=. Verder is de GLX ook als Dynamic leverbaar met een zogenaamde Suspension Control System en ABS tegen een meerprijs van f.3.500,=. Bij de Baleno hatchback vinden we op het tweede niveau de GS-uitgave met dezelfde uitvoering als de GLX bij de sedan aangevuld met sportstoelen. spoilers in de Carrosseriekleur, lichtmetalen velgen, cruise-control, sportstoelen en een met leer bekleed stuurwiel. Aanvankelijk was Mitsubishi van plan de auto in september te gaan leveren. Echter de produktie zal drie maanden eerder dan volgens planning beginnen, zodat naar alle waarschijnlijkheid de eerste Carisma's nog net voor de zomer bij de dealers arriveren. aërodynamisch gunstige lijnen. Opvallend is de vormgeving van de achterlichten. Richtingaanwijzers, remlichten en achteruitrijlampen zijn in één unit in de schermen geplaatst. De mistlampen en reflectoren hebben een plaatsje op de1 vijfde deur gevonden en schanieren zodoende mee omhoog. De Carisma heeft een typisch Japanse vormgeving met zijn ronde vormen. De auto ziet er daardoor modern uit, maar zal absoluut niet opvallen in het wieldoppen, gescheiden neerklapbare achterbank, airbag, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, digitaal I liter uit klokje, stuurbekrachtiging, >ok in de toerenteller en een waarschuwingssignaal voor vergeten verlichting. De GLX- uitgave komt er zowel met 1.6 als 1.8 motor en biedt als extra's ten opzichte van de 1 elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling en elektrisch bediende Tijdens de officiële opening van de Auto Rai vertelde minister Jorritsma in haar speech dat auto's veel zuiniger en veiliger kunnen worden. Volgens haar mening doet de auto-industrie op technisch gebied veel te weinig om dit te bereiken. Vooral kleine auto's worden volgens de minister voorzien van oude motoren die bijna evenveel benzine verbruiken als modernere, grote motoren. Toen ik dit hoorde, vroeg ik me direct af welke ambtenaar zonder kennis van zaken deze woorden voor de bewindsvrouw op papier heeft gezet, want er klopt helemaal niets van. Een aantal dingen mogen niet met elkaar verward worden. Allereerst is het zo dat autofabrikanten moeilijker met kleine auto's geld kunnen verdienen dan met grote. Daarom draaien kleine auto's vaak langer mee en zijn ze voorzien van eenvoudige technieken. Immers een belangrijke eigenschap van de kleint auto is zijn prijs. Toch krijgen ook-compacte auto's steeds meer veiligheidsitems als verstevigingsbalken, kooiconstructies, airbags, gordelspanners en comfort verhogende zaken als stuurbekrachtiging en airconditioning. Al deze onderdelen zorgen ervoor dat de auto in zijn totaliteit veel zwaarder wordt. Meer gewicht betekent automatisch een hoger verbruik. De auto- industrie kan wellicht van alles verweten worden, maar niet dat ze technisch niets doet aan de -verhogen van dé veiligheid en produceren van milieuvriendelijke en zuinige motoren. En over oude motoren gesproken. Er zijn genoeg auto's uit de jaren vijftig en zestig, compact van afmeting, met kleine motoren, die gemiddeld makkelijk 1 op 16 tot 1 op 17 kunnen rijden. Maar door de 'voortuitgang' op het gebied van veiligheid en prestaties wordt dit al lang niet meer gehaald. Laten we hopen dat mevrouw Jorri tsma volgende keer haar uitspraken wat beter zal nuanceren... CRRISMR [gALENpl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21