NTIAC SUNFIRE SE COUPE
r
El
r!
Klein
Amerikaans
Auto betaalt meer dan 'externe kosten
Pontiac Grand Prix
Lincoln Roadster
Spectaculaire Ford GT90
RS
en
DEAL VAN
'T JAAR
3o]
.RU
/a
Tot de 1O.OOO,-
met 3 maanden BOVAG-garantie
- 7950,-
7500,-
8950,-
7700,-
7500,-
9850,-
8950,-
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 januari 1995 - pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
)5 pagina 4
srder
redelijk
Het
rijde,
ede
f
was
bij
iuto
G A
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TekOl 3-683911
mken
je krin
l.j
.TILBURG.
TOYOTA
l km
l km
i km
i km
i km
i km
ELIGE
EN.
5-1987
11-1986
8- 1987
9- 1989
8-1988
8-1987
5-1990
ieel er zeer
Het
letails
cueuze
>.950,
2.950,
2.950,
2.950,
5.950,
>.950,
5.500,
1.950,
2.950,
<m
<m
i km
km
km
i km
i km
i km
i km
i km
Koop in januari een
nieuwe Carina en u maakt
gegarandeerd de
IJF
.BURG.
een
nade
niet:
dekc
To
Cc
av
y g e
DENISSEN
RINGBAANNOORD95,’
TELEFOON 013-351035
Want wij doen u een voorstel met zó verschrikkelijk veel
voordeel dot o eenvoudig geen nee tónt zeggen. Enige
voorwoorde is dot de auto uit voorrond leverbaar is en
in januari wordt oongeschofl. Nieuwsgierig? Wacht don
geen dog langer, maar kom direct noot onze showroom!
zoveel Amerikaanse auto's
net iets te plastic en ook de
verschillende
bedieningsknoppen zijn niet
bepaald hoogstandjes op het
gebied van vormgeving en
kwaliteit.
krijgen 1
controle
GT Couj
kenmerï
voorbun
geïntegreer
driespac’
velgen, kunststr
onder langs de i
skirts.
zelfs de uitlaatpijpen zijn in
een driehoekvorm
opgenomen. En dan nog even
wat cijfers.
De GT90 haalt een
topsnelheid van 375 km/u en
trekt in 3,1 seconden van 0 tot
96 km/u (60 mijl). En vanaf een
snelheid van 112 km/u (70 mijl
staat de GT90 in nog geen 52
meter volledig stil. De auto is
4,47 meter lang, 1,96 meter
breed en 1,14 meter hoog. Het
totale gewicht ligt net boven
de 1500 kg.
Nissan Mlcra 1.0 GL
Nissan Sunny 1.3 LX
Mazda 323 1.3GLX
Seat Marbella
Fiat Regatta 70
Peugeot 205 1.6 GR aut
Skoda Favorit 13 GL
Detroit - Er heeft de laatste tien jaar een forse
aardverschuiving plaatsgevonden bij de drie grote
Amerikaanse autoproducenten. Na vele decennia
van gezapig verende, benzine-slurpende, grote
limousines, hebben GM, Ford en Chrylser hun
modellenprogramma verbreed en de nadruk
gelegd op de midsized en kleinere auto's.
De Pontiac Sunfire is hiervan een goed voorbeeld,
we reden de SE Coupe.
Spoilertje
De Sunfire is met een lengte
van 4,62 meter niet
overdreven groot voor
Amerikaanse begrippen,
model zou dan ook op de
Europese markt niet
misstaan. De auto heeft
Pontiac-kenmerken als de
luchtsleuven in de
Bij koplampen, dashboard-
verlichting en achterlichten
zijn verschillende jonge
verlichtingstechnieken
gebruikt, zoals fluoriserend
licht en gasontladings-
lampen. Heel uniek is een
zogenaamde dode-hoek-
detector. Op het moment dat
een andere auto zich in de
dode hoek van de auto
bevindt, gaat een lampje op
het dashboard knipperen. In
de auto zijn verschillende
driehoekige vormen gebruikt,
Wat direct opvalt tijdens een
korte rij-impressie is dat
Sunfire relatief stevig
geveerd is. Vooral op de
slechte wegen rond Detroit
was dat duidelijk te merken.
Ook wat dat betreft groeien de
Amerikaanse en Europese
eisen steeds verder naar
elkaar toe. De neus is vanaf
de bestuurderszitplaats niet
goed te overzien, maar de
bediening gaat licht en
gemakkelijk.
General Motors is op dit
moment niet van plan de
Sunfire als coupé of sedan
naar Europa te gaan
exporteren. De auto zou hier
een te sterke concurrentie
krijgen van Europese of
Japanse modellen en zou zelfs
in eigen huis (Opel
Tigra/Calibra) op tegenstand
kunnen stoten.
Toch is vooral de Sunfire
3oupe een zeer interessante
juto vanwege zijn jeugdige,
moderne verschijning en voor
een Amerikaan behoorlijk op
de Europese smaak
afgestemde vormgeving. De
auto kost 11.074 dollar, dat is
omgerekend net geen
twintigduizend gulden.
Worden onze belastingen
daarover berekend, dan
komen we voor de
standaardversie minimaal op
zo'n f.40.000,= uit.
Een van de meest produktierijp ogende
prototypes die op de Detroit Motorshow werd
getoond, is de Lincoln L2K, een fraaie tweezits
roadster die alleen aan de voorzijde zijn
Amerikaanse afkomst verraad Daar zien we
namelijk een chromen grille en brede
lichtunits. De L2K is ontwikkeld door de studio
van Ford in Californië. Voorin ligt een 3,4 liter
V8 32-klepper met een vermogen van ongeveer
250 pk. De motor wordt gestuurd door Ford's
EEC-V motormanagementsysteem. Een
opvallend detail is de spoiler die direct achter
de stoelen is geplaatst. Hierin is ook het derde
remlicht opgenomen. De spoiler zorgt er
vooral voor dat het windgeruis met de kap
naar geneden wordt verminderd. Verder is de
bodem van auto voorzien van
Op de Detroit Motorshow van
1994 stond op de stand van
Pontiac het Sunfire prototype,
een oranje cabriolet met een
vrolijk/sportief uiterlijk en in
het front duidelijke Pontiac-
kenmerken. Vlak na de zomer
van 1994 kwamen de eerste
Sunfire-productiemodellen
van de band, een vierdeurs
sedan en aardige tweedeurs
coupé. Dit programma zal de
komende maanden worden
aangevuld met een extra
sportieve coupé en een
cabriolet.
zijn recht. De motor is
behoorlijk stil, ook als verder
in de versnellingen wordt
doorgetrokken. Tegen
meerprijs is bovendien een 3-
traps automaat te leveren.
ABS wordt op alle Sunfires
gemonteerd.
Pontiac presenteerde in
Detroit het Grand Prix 300
GPX prototype als een uiterst
sportieve midsize sedan. Het
leidt echter geen twijfel dat in
de loop van het jaar een
vrijwel identiek ogende auto
als opvolger van de huidige
Grand Prix zal verschijnen. De
300 GPX is echter zeer sportief
aangekleed. De ontwerpers
hebben geprobeerd in de auto
zoveel mogelijk kenmerken
van een coupé-model te
verwerken. Daarom zal het
niet moeilijk zijn uit dit
prototype zowel een sedan als
coupé te destilleren. De GPX
heeft een forse spoorbreedte
en de 18 inch wielen zoveel
mogelijk op de hoeken van de
auto. Een controle-instrument
houdt de bandenspanning in
de gaten. De luchtinlaten in
de motor zijn puur functioneel,
maar verhogen natuurlijk de
sportieve uitstraling van de
Grand Prix. Aan de
achterkant zien we een uiterst
platte spoiler die als het ware bagagevc
op de kofferklep is gelegd. Het 450 liter.
Op een onlangs door een
belastingadvieskantoor
gehouden bijeenkomst t
ook een vertegenwoordiger
van de Vereniging
Milieudefensie uitgenodigd.
Een lofwaardig initiatief,
want zo konden de cliënten en
andere genodigden, die zich
over het onderwerp
'zakenauto' bogen, ook eens
een ander geluid horen. Erg
Mans i
GT90,
negentig, is voorzien van
aluminium V12-motor die
direct achter de bestuu:
geplaatst. De motor he«
inhoud van 6 liter er 1
met behulp van 4 turbo
vermogen van 720 pk.
Overigens bestaan er op dit
moment nog geen plannen om
de GT90 te gaan bouwen. Het
groene licht voor het concept
werd pas afgelopen lente
gegeven en vanaf dat moment
gingen specialisten op het
gebied van electronica,
motoren, glas, klimaatbe
heersing en natuurlijk
technici en designers met
elkaar aan de gang. Eigenlijk
is de koets van de GT90 vooral
een omhulsel van een enorme
hoeveelheid moderne
technieken: technieken die
we de komende jaren in
verschillende
interieur van het prototype
zeer luxueus ingericht met
lederen bekledihg in twee
kleuren, een compleet
uitgerust dashboard en
vrijwel alle uitrustingsde
die bij een moderne, luxv
auto passen. Wat bij
voorbeeld te denken van een
audio-installatie met een CD-
wisselaar voor 12 discs.
Achterpassagiers kunnen via
een hoofdtelefoon naar een
door hen zelf gekozen
radiozender luisteren.
De Pontiac Grand Prix 300
GPX heeft een supercharged
3,8 liter V6 motor met
intercooler en is goed voor
een vermogen van 300 pk. De
stuurbekrachtiging is
snelheidsafhankelijk. De
voorwielen worden
aangedreven via een
viertraps automaat.
Standaard is bovendien een
Torsen-traction controle. De
Grand Prix is bijna vijf meter
lang en biedt een
bagagevolume van ongeveer
In dezelfde week verscheen
het rapport 'De prijs van
mobiliteit in 1990' van het
onafhankelijk Instituut voor
Onderzoek van
Overheidsuitgaven (IOO). Dat
moet voor de milieubescher
ming een hele schok zijn
geweeest. Het IOO heeft drie
verschillende varianten
berekend. Daarbij blijkt dat
de personenauto in twee
varianten "meer aan
overheidsinkomsten oplevert
dan aan overheidsuitgaven
plus externe kosten worden
toegerekend". De 'externe
kosten' worden dus meer dan
betaald, de maatschappij
houdt er zelfs aan over. In de
derde variant is dat niet het
geval, omdat daar ook de
schade door CO2-emissie
wordt meegenomen, hetgeen
volstrekt arbitrair is (het
rapport zelf spreekt in dit
verband over 'veel
onzekerhede 'x TT
bijna vanzelfsprel
i onderzoeksinstituut, voor
Ier onderzoek. Maar het is
niet zeker of dat de zaak veel
^erder brengt. De vraag wat
ue kosten zijn van iets
onmeetbaars als 'aantasting
van het landschap' kan toch
niet beantwoord worden. De
mening van
'natuurbeschermers' zal
afwijken van die van veel
politici.
In elk geval is nu duidelijk
vastgesteld dat de auto alle
kosten meer dan betaalt.
Pleidooien voor bijvoorbeeld
accijnsverhoging missen dus
iedere grond. Sterker nog, op
basis van dit rapport is de
vraag gerechtvaardigd
waarom de lasten op de auto
niet worden verlaagd. Zou
men dit deel van de inleiding
van de zijde
'Milieudefen
onbekende
nieuws
wijten,
gevalr
dat i"
kracht
regelgen
milieu-ef
Hier kan niet i
len'). Het IOO pleit, sprake zijn vc
dfsprekend voor Wie op de h - -
wijz
autc
invoering
heef
me
schv
vrac
oph
autoree)
Door
de ai
eiser
stelt. De miliet
haar wei
somr-:~
aërodynamische panelen over de volle lengte. Milieudë
Het interieur heeft klassieke details zoals de agere"-*-
analoge instrumenten. De deuren hebben sorek
geen klinken aan de buitenkant. Ze kunnen
worden geopend met een knopje op de
contactsleutel. Hierdoor staan alleen de
genoemde spoiler en de buitenspiegels als los
gemonteerde onderdelen op de Lincoln en
vloeien alle andere delen harmonieus in
elkaar over.
Begin december maakte Ford
de eerste gegevens en foto's
bekend van het GT90 race
prototype, een auto die op de
Detroit Motorshow voor het
eerst aan het publiek werd
getoond. Met de GT90 denkt
het merk terug aan de
roemruchte jaren zestig, toen
met de GT40 op vele circuits grote sterkte c
furore werd gemaakt (o.a. 4 Le gewicht. De cc
overwinningen). De
een GT40 voor de jaren
neen
rdie
rurder is
Leeft een
m levert
urbo's een
voorbumper, de platte neus en
keurig in de lijn opgenomen
koplampen. De Sunfire heeft
vloeiend verlopende
carrosserielijnen zonder
overdreven bol te zijn. De
Sunfire Coupe is nu eens een
voorbeeld van een sportief “e buitensp
ogende Amerikaanse auto die hand worde
niet na enkele jaren meteen Centrale v
ordinair zal worden. De SE- wel “ij de i
versie staat op stalen wielen
of tegen meerprijs op keurige
vijfspaaks lichtmetalen
velgen. Grappig is het
spoilertje direct onder de
achterruit, bij de SE als optie
verkrijgbaar. De niet
overdreven hoge achterzijde
kenmerkt zich door lichtunits
die niet verbonden zijn door
een rode reflectorplaat, maar
middels een donkere
kunststof plaat waarin
nummerbord en
achteruitrijlichten zijn
opgenomen. In de reeds
genoemde spoiler vine
het derde remlicht.
Het interieur is niet zo
opwindend als de buitenzij
De stoelen bieden een goede
zit en prima zijdelingse steun,
maar zijn met een redelijk
saaie stof bekleed. In het
geval van een zwarte auto is
het hele interieur in beige-
tinten uitgevoerd. Het
dashboard oogt zoals 1
produktiemodellen tegen
zullen komen. De ruggegraat
bestaat uit een aluminium
structuur met daaraan
vastgemaakt zowel voor als
achter een onafhankelijke
wielophanging. De koets is
gemaakt van figerglass en
carbon fiber voor zowel een
-‘erkte als een laag
cabine is voorzien
van een grote blauw getinte
ruit, die keurig kleurt bij het
blauwe leer wat in het
interieur is gebruikt.
Quad 4
Over enkele maanden zal ook
de 2.3 liter DOHC 16-kleps
Quad 4 motor leverbaar
worden, bij ons bekend als
basismotorisering uit de
Pontiac Trans Sport. Deze
motor is goed voor 147 pk en
geeft de Sunfire nog meer
sportiviteit. De SE-modellen
van de Sunfire zijn tegen
meerprijs met deze
krachtbron te bestellen,
terwijl de GT Coupe altijd als
2.3 wordt aangeboden. De 2.3
motor kan bovendien
gekoppeld worden aan een 4-
traps automaat met volledig
electronische sturing. Alle
auto's met deze automaat
1 bovendien een tractie-
le systeem. De Sunfire
ipe krijgt als uiterlijke
rken een grotere
imper met
—eerde mistlampen,
raks lichtmetalen
kunststof randen
s carrosserie en
Leefruimte
Toch ziet het geht
acceptabel uit. He
instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter en
toerenteller en nog enkele
kleinere instrumentjes. De
radio/cassettespeler is in de
middenconsole geïntegreerd
en heeft zijn plaats boven de
bedieningsknoppen van de
verwarming en ventilatie.
Natuurlijk heeft ook de
Sunfire de in de VS haast
obligate bekerhouder. Twee
airbags zijn eveneens
standaard. De Sunfire SE
Coupe is niet overdreven
luxueus uitgerust. Zo moeten
de ramen nog handmatig
worden neergedraaid en ook
J - spiegels met de
len versteld.
trale vergrendeling staat
j standaard
specificaties.
Voorin biedt de Sunfire een
behoorlijke leefruimte. Ook
langere inzittenden kunnen
hun hoofd en benen re
kwijt. Achterin is de
beenruimte voor een
dergelijke auto nog heel
behoorlijk, maar de zithoogte
is door de sterk aflopende
daklijn beperkt. Typisch een
auto voor tweepersoons
huishoudens of mensen met
kleine kinderen.
De voorwielen van de Sunfire
worden via een
handgeschakelde vijfbak
aangedreven door een 2.2 liter
4 cilinder krachtbron. Deze
motor is goed voor een
vermogen van 120 pk en
daarmee komt de gemiddelde
Amerikaanse automobilist
niets te kort. Natuurlijk is de
Sunfire zenuwachtiger dan
een grote V6 of V8, maar de
relatief forse 4 cilinder komt
zonder meer in deze auto tot
nieuw was het geluid echter
niet. Bracht de speker in zijn
betoog nog wel enkele
nuances aan, in het
persresumé werd ouderwets
uitgepakt. Het autoverkeer
veroorzaakt veel externe
kosten, dus moet de benzine 1
gulden duurder worden. Per
jaar zal het wegverkeer vijf tot
tien miljard gulden extra aan
heffingen moeten opbrengen.
s van
lefensie' nog aan
idheid met de
zste gegevens kunnen
1, dat is zeker niet het
met de beschuldiging
de autobranche 'zich met
verzet tegen
sving die de auto
efficiënter zou maken',
n niet anders dan
van kwade trouw.
hoogte is van de
jze waarop de Nederlandse
utobranche de snelle
-.voering van de katalysator
eeft bevorderd, de
redewekring aan de regeling
chone en lawaai-arme
rachtauto's of het initiatief
n het gebied van
utorecycling weet wel beter.
ir tal van maatregelen is
ruto aangepast aan de
sn die de maatschappij
subeweging is op
bediend. In
ommige kringen wordt dit
arzelend erkend, maar
lieudefensie blijft liever
ren tegen de auto en zendt
sprekers uit die niet schromen
de waarheid geweld aan te
doen. Wie op zo'n wankele
basis werkt, mag niet
verwachten veel aanhang te
krijgen. (Bron: Rai Actueel)
De Lincoln L2K is net iets meer dan 4 meter
lang. De 17 inch wielen zijn voorzien van
Goodyear P245/45 x 17 banden die speciaal
voor dit model zijn ontworpen. Zij paren hoge
prestaties aan uitstekende handelbaarheid,
laag geluidsniveau en comfort.
icdds
vinden we