NTIAC SUNFIRE SE COUPE r El r! Klein Amerikaans Auto betaalt meer dan 'externe kosten Pontiac Grand Prix Lincoln Roadster Spectaculaire Ford GT90 RS en DEAL VAN 'T JAAR 3o] .RU /a Tot de 1O.OOO,- met 3 maanden BOVAG-garantie - 7950,- 7500,- 8950,- 7700,- 7500,- 9850,- 8950,- DE AUTOMAAT - Donderdag 19 januari 1995 - pagina 5 DETILBURGSE KOERIER )5 pagina 4 srder redelijk Het rijde, ede f was bij iuto G A Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TekOl 3-683911 mken je krin l.j .TILBURG. TOYOTA l km l km i km i km i km i km ELIGE EN. 5-1987 11-1986 8- 1987 9- 1989 8-1988 8-1987 5-1990 ieel er zeer Het letails cueuze >.950, 2.950, 2.950, 2.950, 5.950, >.950, 5.500, 1.950, 2.950, <m <m i km km km i km i km i km i km i km Koop in januari een nieuwe Carina en u maakt gegarandeerd de IJF .BURG. een nade niet: dekc To Cc av y g e DENISSEN RINGBAANNOORD95,’ TELEFOON 013-351035 Want wij doen u een voorstel met zó verschrikkelijk veel voordeel dot o eenvoudig geen nee tónt zeggen. Enige voorwoorde is dot de auto uit voorrond leverbaar is en in januari wordt oongeschofl. Nieuwsgierig? Wacht don geen dog langer, maar kom direct noot onze showroom! zoveel Amerikaanse auto's net iets te plastic en ook de verschillende bedieningsknoppen zijn niet bepaald hoogstandjes op het gebied van vormgeving en kwaliteit. krijgen 1 controle GT Couj kenmerï voorbun geïntegreer driespac’ velgen, kunststr onder langs de i skirts. zelfs de uitlaatpijpen zijn in een driehoekvorm opgenomen. En dan nog even wat cijfers. De GT90 haalt een topsnelheid van 375 km/u en trekt in 3,1 seconden van 0 tot 96 km/u (60 mijl). En vanaf een snelheid van 112 km/u (70 mijl staat de GT90 in nog geen 52 meter volledig stil. De auto is 4,47 meter lang, 1,96 meter breed en 1,14 meter hoog. Het totale gewicht ligt net boven de 1500 kg. Nissan Mlcra 1.0 GL Nissan Sunny 1.3 LX Mazda 323 1.3GLX Seat Marbella Fiat Regatta 70 Peugeot 205 1.6 GR aut Skoda Favorit 13 GL Detroit - Er heeft de laatste tien jaar een forse aardverschuiving plaatsgevonden bij de drie grote Amerikaanse autoproducenten. Na vele decennia van gezapig verende, benzine-slurpende, grote limousines, hebben GM, Ford en Chrylser hun modellenprogramma verbreed en de nadruk gelegd op de midsized en kleinere auto's. De Pontiac Sunfire is hiervan een goed voorbeeld, we reden de SE Coupe. Spoilertje De Sunfire is met een lengte van 4,62 meter niet overdreven groot voor Amerikaanse begrippen, model zou dan ook op de Europese markt niet misstaan. De auto heeft Pontiac-kenmerken als de luchtsleuven in de Bij koplampen, dashboard- verlichting en achterlichten zijn verschillende jonge verlichtingstechnieken gebruikt, zoals fluoriserend licht en gasontladings- lampen. Heel uniek is een zogenaamde dode-hoek- detector. Op het moment dat een andere auto zich in de dode hoek van de auto bevindt, gaat een lampje op het dashboard knipperen. In de auto zijn verschillende driehoekige vormen gebruikt, Wat direct opvalt tijdens een korte rij-impressie is dat Sunfire relatief stevig geveerd is. Vooral op de slechte wegen rond Detroit was dat duidelijk te merken. Ook wat dat betreft groeien de Amerikaanse en Europese eisen steeds verder naar elkaar toe. De neus is vanaf de bestuurderszitplaats niet goed te overzien, maar de bediening gaat licht en gemakkelijk. General Motors is op dit moment niet van plan de Sunfire als coupé of sedan naar Europa te gaan exporteren. De auto zou hier een te sterke concurrentie krijgen van Europese of Japanse modellen en zou zelfs in eigen huis (Opel Tigra/Calibra) op tegenstand kunnen stoten. Toch is vooral de Sunfire 3oupe een zeer interessante juto vanwege zijn jeugdige, moderne verschijning en voor een Amerikaan behoorlijk op de Europese smaak afgestemde vormgeving. De auto kost 11.074 dollar, dat is omgerekend net geen twintigduizend gulden. Worden onze belastingen daarover berekend, dan komen we voor de standaardversie minimaal op zo'n f.40.000,= uit. Een van de meest produktierijp ogende prototypes die op de Detroit Motorshow werd getoond, is de Lincoln L2K, een fraaie tweezits roadster die alleen aan de voorzijde zijn Amerikaanse afkomst verraad Daar zien we namelijk een chromen grille en brede lichtunits. De L2K is ontwikkeld door de studio van Ford in Californië. Voorin ligt een 3,4 liter V8 32-klepper met een vermogen van ongeveer 250 pk. De motor wordt gestuurd door Ford's EEC-V motormanagementsysteem. Een opvallend detail is de spoiler die direct achter de stoelen is geplaatst. Hierin is ook het derde remlicht opgenomen. De spoiler zorgt er vooral voor dat het windgeruis met de kap naar geneden wordt verminderd. Verder is de bodem van auto voorzien van Op de Detroit Motorshow van 1994 stond op de stand van Pontiac het Sunfire prototype, een oranje cabriolet met een vrolijk/sportief uiterlijk en in het front duidelijke Pontiac- kenmerken. Vlak na de zomer van 1994 kwamen de eerste Sunfire-productiemodellen van de band, een vierdeurs sedan en aardige tweedeurs coupé. Dit programma zal de komende maanden worden aangevuld met een extra sportieve coupé en een cabriolet. zijn recht. De motor is behoorlijk stil, ook als verder in de versnellingen wordt doorgetrokken. Tegen meerprijs is bovendien een 3- traps automaat te leveren. ABS wordt op alle Sunfires gemonteerd. Pontiac presenteerde in Detroit het Grand Prix 300 GPX prototype als een uiterst sportieve midsize sedan. Het leidt echter geen twijfel dat in de loop van het jaar een vrijwel identiek ogende auto als opvolger van de huidige Grand Prix zal verschijnen. De 300 GPX is echter zeer sportief aangekleed. De ontwerpers hebben geprobeerd in de auto zoveel mogelijk kenmerken van een coupé-model te verwerken. Daarom zal het niet moeilijk zijn uit dit prototype zowel een sedan als coupé te destilleren. De GPX heeft een forse spoorbreedte en de 18 inch wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de auto. Een controle-instrument houdt de bandenspanning in de gaten. De luchtinlaten in de motor zijn puur functioneel, maar verhogen natuurlijk de sportieve uitstraling van de Grand Prix. Aan de achterkant zien we een uiterst platte spoiler die als het ware bagagevc op de kofferklep is gelegd. Het 450 liter. Op een onlangs door een belastingadvieskantoor gehouden bijeenkomst t ook een vertegenwoordiger van de Vereniging Milieudefensie uitgenodigd. Een lofwaardig initiatief, want zo konden de cliënten en andere genodigden, die zich over het onderwerp 'zakenauto' bogen, ook eens een ander geluid horen. Erg Mans i GT90, negentig, is voorzien van aluminium V12-motor die direct achter de bestuu: geplaatst. De motor he« inhoud van 6 liter er 1 met behulp van 4 turbo vermogen van 720 pk. Overigens bestaan er op dit moment nog geen plannen om de GT90 te gaan bouwen. Het groene licht voor het concept werd pas afgelopen lente gegeven en vanaf dat moment gingen specialisten op het gebied van electronica, motoren, glas, klimaatbe heersing en natuurlijk technici en designers met elkaar aan de gang. Eigenlijk is de koets van de GT90 vooral een omhulsel van een enorme hoeveelheid moderne technieken: technieken die we de komende jaren in verschillende interieur van het prototype zeer luxueus ingericht met lederen bekledihg in twee kleuren, een compleet uitgerust dashboard en vrijwel alle uitrustingsde die bij een moderne, luxv auto passen. Wat bij voorbeeld te denken van een audio-installatie met een CD- wisselaar voor 12 discs. Achterpassagiers kunnen via een hoofdtelefoon naar een door hen zelf gekozen radiozender luisteren. De Pontiac Grand Prix 300 GPX heeft een supercharged 3,8 liter V6 motor met intercooler en is goed voor een vermogen van 300 pk. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. De voorwielen worden aangedreven via een viertraps automaat. Standaard is bovendien een Torsen-traction controle. De Grand Prix is bijna vijf meter lang en biedt een bagagevolume van ongeveer In dezelfde week verscheen het rapport 'De prijs van mobiliteit in 1990' van het onafhankelijk Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven (IOO). Dat moet voor de milieubescher ming een hele schok zijn geweeest. Het IOO heeft drie verschillende varianten berekend. Daarbij blijkt dat de personenauto in twee varianten "meer aan overheidsinkomsten oplevert dan aan overheidsuitgaven plus externe kosten worden toegerekend". De 'externe kosten' worden dus meer dan betaald, de maatschappij houdt er zelfs aan over. In de derde variant is dat niet het geval, omdat daar ook de schade door CO2-emissie wordt meegenomen, hetgeen volstrekt arbitrair is (het rapport zelf spreekt in dit verband over 'veel onzekerhede 'x TT bijna vanzelfsprel i onderzoeksinstituut, voor Ier onderzoek. Maar het is niet zeker of dat de zaak veel ^erder brengt. De vraag wat ue kosten zijn van iets onmeetbaars als 'aantasting van het landschap' kan toch niet beantwoord worden. De mening van 'natuurbeschermers' zal afwijken van die van veel politici. In elk geval is nu duidelijk vastgesteld dat de auto alle kosten meer dan betaalt. Pleidooien voor bijvoorbeeld accijnsverhoging missen dus iedere grond. Sterker nog, op basis van dit rapport is de vraag gerechtvaardigd waarom de lasten op de auto niet worden verlaagd. Zou men dit deel van de inleiding van de zijde 'Milieudefen onbekende nieuws wijten, gevalr dat i" kracht regelgen milieu-ef Hier kan niet i len'). Het IOO pleit, sprake zijn vc dfsprekend voor Wie op de h - - wijz autc invoering heef me schv vrac oph autoree) Door de ai eiser stelt. De miliet haar wei somr-:~ aërodynamische panelen over de volle lengte. Milieudë Het interieur heeft klassieke details zoals de agere"-*- analoge instrumenten. De deuren hebben sorek geen klinken aan de buitenkant. Ze kunnen worden geopend met een knopje op de contactsleutel. Hierdoor staan alleen de genoemde spoiler en de buitenspiegels als los gemonteerde onderdelen op de Lincoln en vloeien alle andere delen harmonieus in elkaar over. Begin december maakte Ford de eerste gegevens en foto's bekend van het GT90 race prototype, een auto die op de Detroit Motorshow voor het eerst aan het publiek werd getoond. Met de GT90 denkt het merk terug aan de roemruchte jaren zestig, toen met de GT40 op vele circuits grote sterkte c furore werd gemaakt (o.a. 4 Le gewicht. De cc overwinningen). De een GT40 voor de jaren neen rdie rurder is Leeft een m levert urbo's een voorbumper, de platte neus en keurig in de lijn opgenomen koplampen. De Sunfire heeft vloeiend verlopende carrosserielijnen zonder overdreven bol te zijn. De Sunfire Coupe is nu eens een voorbeeld van een sportief “e buitensp ogende Amerikaanse auto die hand worde niet na enkele jaren meteen Centrale v ordinair zal worden. De SE- wel “ij de i versie staat op stalen wielen of tegen meerprijs op keurige vijfspaaks lichtmetalen velgen. Grappig is het spoilertje direct onder de achterruit, bij de SE als optie verkrijgbaar. De niet overdreven hoge achterzijde kenmerkt zich door lichtunits die niet verbonden zijn door een rode reflectorplaat, maar middels een donkere kunststof plaat waarin nummerbord en achteruitrijlichten zijn opgenomen. In de reeds genoemde spoiler vine het derde remlicht. Het interieur is niet zo opwindend als de buitenzij De stoelen bieden een goede zit en prima zijdelingse steun, maar zijn met een redelijk saaie stof bekleed. In het geval van een zwarte auto is het hele interieur in beige- tinten uitgevoerd. Het dashboard oogt zoals 1 produktiemodellen tegen zullen komen. De ruggegraat bestaat uit een aluminium structuur met daaraan vastgemaakt zowel voor als achter een onafhankelijke wielophanging. De koets is gemaakt van figerglass en carbon fiber voor zowel een -‘erkte als een laag cabine is voorzien van een grote blauw getinte ruit, die keurig kleurt bij het blauwe leer wat in het interieur is gebruikt. Quad 4 Over enkele maanden zal ook de 2.3 liter DOHC 16-kleps Quad 4 motor leverbaar worden, bij ons bekend als basismotorisering uit de Pontiac Trans Sport. Deze motor is goed voor 147 pk en geeft de Sunfire nog meer sportiviteit. De SE-modellen van de Sunfire zijn tegen meerprijs met deze krachtbron te bestellen, terwijl de GT Coupe altijd als 2.3 wordt aangeboden. De 2.3 motor kan bovendien gekoppeld worden aan een 4- traps automaat met volledig electronische sturing. Alle auto's met deze automaat 1 bovendien een tractie- le systeem. De Sunfire ipe krijgt als uiterlijke rken een grotere imper met —eerde mistlampen, raks lichtmetalen kunststof randen s carrosserie en Leefruimte Toch ziet het geht acceptabel uit. He instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter en toerenteller en nog enkele kleinere instrumentjes. De radio/cassettespeler is in de middenconsole geïntegreerd en heeft zijn plaats boven de bedieningsknoppen van de verwarming en ventilatie. Natuurlijk heeft ook de Sunfire de in de VS haast obligate bekerhouder. Twee airbags zijn eveneens standaard. De Sunfire SE Coupe is niet overdreven luxueus uitgerust. Zo moeten de ramen nog handmatig worden neergedraaid en ook J - spiegels met de len versteld. trale vergrendeling staat j standaard specificaties. Voorin biedt de Sunfire een behoorlijke leefruimte. Ook langere inzittenden kunnen hun hoofd en benen re kwijt. Achterin is de beenruimte voor een dergelijke auto nog heel behoorlijk, maar de zithoogte is door de sterk aflopende daklijn beperkt. Typisch een auto voor tweepersoons huishoudens of mensen met kleine kinderen. De voorwielen van de Sunfire worden via een handgeschakelde vijfbak aangedreven door een 2.2 liter 4 cilinder krachtbron. Deze motor is goed voor een vermogen van 120 pk en daarmee komt de gemiddelde Amerikaanse automobilist niets te kort. Natuurlijk is de Sunfire zenuwachtiger dan een grote V6 of V8, maar de relatief forse 4 cilinder komt zonder meer in deze auto tot nieuw was het geluid echter niet. Bracht de speker in zijn betoog nog wel enkele nuances aan, in het persresumé werd ouderwets uitgepakt. Het autoverkeer veroorzaakt veel externe kosten, dus moet de benzine 1 gulden duurder worden. Per jaar zal het wegverkeer vijf tot tien miljard gulden extra aan heffingen moeten opbrengen. s van lefensie' nog aan idheid met de zste gegevens kunnen 1, dat is zeker niet het met de beschuldiging de autobranche 'zich met verzet tegen sving die de auto efficiënter zou maken', n niet anders dan van kwade trouw. hoogte is van de jze waarop de Nederlandse utobranche de snelle -.voering van de katalysator eeft bevorderd, de redewekring aan de regeling chone en lawaai-arme rachtauto's of het initiatief n het gebied van utorecycling weet wel beter. ir tal van maatregelen is ruto aangepast aan de sn die de maatschappij subeweging is op bediend. In ommige kringen wordt dit arzelend erkend, maar lieudefensie blijft liever ren tegen de auto en zendt sprekers uit die niet schromen de waarheid geweld aan te doen. Wie op zo'n wankele basis werkt, mag niet verwachten veel aanhang te krijgen. (Bron: Rai Actueel) De Lincoln L2K is net iets meer dan 4 meter lang. De 17 inch wielen zijn voorzien van Goodyear P245/45 x 17 banden die speciaal voor dit model zijn ontworpen. Zij paren hoge prestaties aan uitstekende handelbaarheid, laag geluidsniveau en comfort. icdds vinden we

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25