OPEL OMEGA GL 2.5TD
X
Beste paard van stal
Gezamenlijke aflevering
Obam en Van Rijn
GV Gebr.Vullings Opel
intia
-EN
T¥
o
Voetballers
Nissan wederom best verkochte
rijden zuinig
Japanse auto in Nederland
en
%s!sï\
L
I
C' ui-’d
Tï
'W/w
DE AUTOMAAT
DE AUTOMAAT
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 januari 1995 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
•95 pagina 2
V
:ABS,
m
in
21.000
iet
7
IALS
~r—
'urg:
sidsi
'-T7F-PR-3T1 1
O
T
E
S
T
A
U
T
«SS*
>a
inden we
Beneluxstraat 16, OlSterwijk, tel: 04242-16081
Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655
teen
:in
Ome
een<
s. Het
ideze
5-drs.
•drs. Manh. 1-'9O
6-'89
2-'89
ipé9'88
3-'87
kilometers
94.000
84.000
180.000
9-'93
.1-92
•6-'92
.1-91
.1-'91
4-'91
.8-'91
,7-'91
.7-'9O
6-'9O
4-'89
Dei
Eur
spe
typ
L Ète
48.000
84.000
70.000
60.000
37.000
27.000
38.000
37.000
214.000
210.000
140.000
46.000
177.000
60.000
43.000
88.000
N aggregaat,
ahoud van
se lijnmotor
130.000
145.000
105.000
115.000
62.000
67.000
112.000
65.000
89.000
138.000
115.000
125.000
131.000
42.000
iet
Opel
sl toch dit
Het succes wat de nieuwe Opel Ome<
introductie al kon worden voorspeld,
waarheid geworden. Vele tienduizenden
exemplaren werden reeds door heel Europe
besteld. Binnen het Omega-programma vir
één vreemde eend. Het gaat hier om de turbodiesel,
een motor die niet uit eigen huis komt, maar bij
BMW wordt gekocht. We reden hem als
stationwagon.
sga bij
l, is meteen
540 liter aan bagage worden
meegenomen en dat is al tien
liter meer dan bij de sedan.
Wordt echter alles
platgegooid, dan stijgt dit tot
maar liefst 1800 liter en dat
ontpopt de Omega zich als
een ware bestelauto.
Prestaties: topsnelheid 195
km/u
n in acceleratie 0-100 in 12,5 sec.
3rd. Verbruik: bij 90 km/u 5,9
liter/100 km
bij 120 km/u 8,0 liter/100 km
stadsverkeer 9,1 liter/100 km
Prijs: f.77.900,= (prijzen tot 31-
12-94)
Ook heeft de Omega een
grappige verdeling van de
achterlichtunits, die ook
onder deze doorgetrokker
beschermstrip doorloopt.
Verder is gezorgd voor een
fors glasoppervlak, waardoor
het uitzicht rondom
uitstekend is. De
stationwagon heeft natuurlijk
grote bagagemogelijkheid.
Als de achterbank in gebruik
is en de rolhoes is
uitgetrokken, dan kan voor
De Ford-dealers Obam uit Tilburg en Van Rijn
uit Hilvarenbeek hebben op 6 januari jl.
gezamenlijk 12 auto's afgeleverd aan
Afdichtingsbedrijf Aktief BV in Hilvarenbeek.
Het gaat hier om een aantal Transits en
Mondeo's. Aktief heeft gekozen voor Ford
vanwege het representatieve uiterlijk, de
bedrijfszekerheid, de lage kilometerkostprijs
en de functionaliteit met betrekking tot
5 dieselmotor gaat in
i-aropa een steeds grotere rol
spelen. Het is duidelijk dat dit
type krachtbron nog lang niet
uitontwikkeld is en dat er op
het gebied van
loopeigenschappen,
vermogen en verbruik nog
vele stappen voorwaarts te
zetten zijn. Opel bediende
zich in de vorige Omega van
een redelijk ouderwetse 2.3
liter met of zonder
compressor.
specifieke werkzaamheden. Obam leverde
vier auto's af die in het zojuist geopende
filiaal van Aktief in Barendrecht zullen
worden ingezet. De overige 8 auto's werden
door Van Rijn afgeleverd en zullen vanuit
Hilvarenbeek worden ingezet. Bij deze
exemplaren speelde ook mee, dat de service
'om de hoek zit'. Aktief heeft op dit moment een
wagenpark van 23 auto's waarvan 14 Fords.
Onder winterse omstandigheden nam Peter Snoeren (midden), directeur-eigenaar van Afdich
tingsbedrijf Aktief de sleutel van 12 nieuwe Fords in ontvangst van dhr. Adri van Rijn van de ge
lijknamige Ford-dealer in Hilvarenbeek en dhr. Jan Schultz van Ford-dealer Obam uit Tilburg.
zwart... 10-’92
grijs2-91
zwart1-91
wit5-91
zwart1 -'89
grijs9-'89
Technische gegevens:
Merk en type: Opel Omega
2.5TD CD Stationwagon
Aantal cilinders: 6 in lijn
Cilinderinhoud: 2497 cc
Boring x slag: 80 x 82,8 mm
Vermogen: 130 pk bij 4500
tr/min
>el: 250Nmh’;r
jtingen: lengte
J*a 1,785 meter
Op 16 december jl. startte
Volks wagen-dealer Adriaan v.d.
Ven Tilburg met een speciale
zuinigheidswedstrijd. Spelers uit
het eerste elftal van Willem II
komen om de paar weken bij de
dealer langs om met de op zich al
zuinige Golf Eco elkaar de loef af
te steken. Tijdens de eerste
wedstrijd behaalde E. Stewart
een gemiddeld verbruik van 1 op
18,3. Teamgenoot R. Jansen
scoorde beter met 1 op 21,4 terwijl
J.P. van Gastel als winnaar uit de
bus kwam met een gemiddeld
verbruik van 1 liter dieselolie op
22,78 kilometer. De tweede
wedstrijd werd op 13 januari
Prijzen
De turbodieselmotor is
absoluut de fijnste krachtbron
in de nieuwe Omega. De
motor is krachtig als de turbo
meewerkt, stil en bovendien
bijzonder zuinig. Er kan een Koppel: 250 Nm bij 2200 tr/min
gemiddelde worden behaald Afmetingen: lengte 4,82 meter,
van 1 op 12,5. Bovendien past breedte 1,785 meter
de diesel uitermate goed bij Gewicht: 1575 kg inc
het onafhankelijk geveerde *-x:— J 1 oc
onderstel van de auto.
Wegoneffenheden worden
voldoende mate uitgefilter^.
Het lijkt overigens dat het
veercomfort door de
zwaardere motor in positieve
zin wordt beïnvloed.
De prijslijst van de Omega
verreden, wederom namen drie
spelers achter het stuurwiel
plaats. Een verbruik van 1 op 20,22
werd gehaald door J. Feskens. L.
Laros en A. Bogers kwamen beter
uit de bus met respectievelijk 1 op
22,50 en 1 op 22,78. Dit betekent
dat voorlopig het klassement
wordt aangevoerd door J.P. van
Gastel en A. Bogers. Vrijdag 20
januari komen de volgende twee
spelers aan bod, N. Bouchal en M.
Latupeirissa. Ook zij zullen
proberen zoveel mogelijk
kilometers op 1 liter te rijden in de
Volkswagen Golf Eco. Medio april
zal de uiteindelijke winnaar
bekend worden.
Feeststemming bij de Tilburgse Nissan-
dealer Denissen. Nissan werd voor de 10e
maal in 12 jaar het best verkochte Japanse
automerk in Nederland met een aantal
van 24.673 personen- en bedrijfswagens
neemt Nissan de 6e plaats in op de Top
Tien van meest verkochte automerken in
1994. Reden voor importeur Nissan Motor
Nederland om alle Nissan-dealers een
grote taart aan te bieden en hen te
feliciteren met het behaalde succes.
gehele team van Denissen liet zich d
lekkernij goed smaken.
Voor komend jaar verwacht Nissan een
belangrijke groei door te maken mede
dankzij het goed aanslaan van de
verkopen van de onlangs gefacelifte
Primera en de binnenkort te introduceren
Maxima QX V6.
Bij de bedrijfswagens is, de in Europa
gebouwde, nieuwe Nissan Vanette (met
gratis airco) de grote volume-maker voor
1995. Nissan-dealer Denissen ziet de
toekomst dan ook vol vertrouwen
tegemoet. Op dit moment wordt de laatste
hand gelegd aan de ingrijpende renovatie
van Denissens bedrijfspand aan de Burg.
Jansenstr. te Tilburg. Begin februari zal
Denissen op feestelijke wijze heropenen
en is men geheel klaar voor de eisen die
de moderne consument anno 2000 aan zijn
auto-dealer stelt.
prestaties zijn echter
fabelachtig. De auto haalt
top van 195 km/u en trekt in
12,5 seconden van 0 tot 100
km/u. Er kan ook een viertraps
automaat worden besteld.
Hierbij neemt de topsnelheid
met 5 km/u af en is voor het
sprintje een seconde extra
nodig. De sedan is over de
hele linie een fractie sneller.
Geluid
Bij de nieuwe Omega met de
eveneens zeer recente reeks
Ecotec benzinemotoren, past
natuurlijk ook een
hypermoderne dieselmotor. In
dit geval ging Opel niet zelf
aan het ontwikkelen, maar
ging buiten de deur kijken.
BMW levert sinds half jaren
tachtig een 6 cilinder
turbodiesel, die absoluut tot
de wereldtop op dit gebied
behoort. Alhoewel er na het
openen van de motorkap geen
enkel BMW-embleem
zichtbaar is, huist in h«
vooronder van de Opel
Omega turbodiesel iv><-
bestuurder opgeborgen in het
stuurwiel aan bijrijderskant
te vinden boven het
dashboardkastje. Ook
gordelspanners en
verstevigingsbalken in de
portieren dragen bij aan het
hoge veiligheidsniveau. De
turbodiesel is verkrijgbaar in
verschillende
uitrustingsniveaus. Aan de
basis staat de al behoorlijk
complete GL met bijvoorbeeld
centrale vergrendeling met
afstandbediening en
elektrisch bediende
voorportierruiten. De CD, die
een stapje hoger staat, doet
daar nog zaken bovenop als
lichtmetalen velgen, drie
hoofdsteunen op de
achterbank, houtaccenten in
het interieur en een andere
bekledingsstof. Alle Omega's
hebben bovendien een
zogenaamde immobilizer, een
antidiefstal systeem wat er
voor zorgt dat als de auto op
een andere manier dan met
de afstandbediening wordt
geopend, de motorelectronica
geblokkeerd blijft en de auto
niet kan starten.
fantastische BMW i
Met een exacte inh
2497 cc levert deze
met turbocompressor en
intercooler een vermogen van
130 pk bij 4500 tr/min en een
prettig koppel van 250 Nm bij
2200 tr/min. Dit is een fractie
minder dan bij de BMW 525
tds die het tot 143 pk en 260
Nm brengt. De digitale
dieselelectronica is ook met
de krachtbron meegekomen,
zodat er in
loopeigenschappen weinig
verschil te bemerken is. Na
een korte voorgloeiperiode
slaat de 6-pitter aan. Het
geluid is over het hele
toerenbereik uitermate fraai.
Bovendien is nauwelijks
hoorbaar dat het hier om een
diesel gaat. De turbodiesel is
in ieder geval veel stillef dan
de drie benzinemotoren uit de
Omega. Tot zo'n tweeduizend
toeren per minuut beweegt de
Omega zich waardig, maar
niet erg snel door het verkeer.
Daarboven doet de turbo van
zich spreken en kan het spel
beginnen. Als ruime
stationwagon weegt de
turbodiesel bijna 1600 kg. Dé
hoofdruimte achterin royaler
dan bij de sedan. Het
dashboard is zeer
overzichtelijk omdat de
verschillende klokken haast
overdreven groot zijn
uitgevoerd. In de zeer brede
middenconsole zijn alle
nodige elementen te vinden
zoals een asbak, plaats voor
de radio en verschillende
bedieningselementen. Iedere
lega is verder voorzien van
i dubbele airbag, voor de
turbodiesel begint bij
f.62.950,= en dat is bijzonder
gunstig. De CD-versie kost
f.75.900,=. Beide auto's zijn er
uiteraard als stationwagon
voor respectievelijk f.64.950,=
en f.77.900,=. Het prijsverschil
met de 4 cilinder 2 liter is
keurig, terwijl voor het hogere
CD-niveau een nogal forse
meerprijs betaald moet
worden. Het Omega-
programma begint overigens
bij de 2 liter GL voor f.53.950,=
Opel heeft er zeer verstandig
aan gedaan de nieuwe
dieselmotor voor de Omega
te kopen bij BMW. Dit merk
levert op dit moment absoluut
de fijnste en best ontwikkelde
dieselmotor, die uitstekend
bij het karakter van de Omega
blijkt te passen. Alleen de
krachtontwikkeling tot zo'n
tweeduizend toeren blijft wat
achter. De motor is stil, zuinig
en zorgt voor veel comfort. De
stationwagon-variant van de
Omega biedt vele extra
gebruiksmogelijkheden.
Immobilizer
Het interieur biedt ook
behoorlijk de ruimte aan vijf
volwassenen. Door het verder
doorlopende dak is de
Bagagemogelijk
heden
De nieuwe Omega is net als
zijn voorganger verkrijgbaar
als vierdeurs sedan en als
vijfdeurs stationwagon. Beide
auto's hebben een volledig
identiek onderstel. Door de
andere carrosserie is de
stationwagon met 4,82 meter 3
centimeter langer. De
stationwagon is tegelijk met
de sedan van de tekentafel
gerold, waardoor de auto
duidelijk een opzichzelf
staande versie is en geen
sedan waaraan een andere
achterkant is geplakt. De
kenmerkende neus hebben
alle types van de Omega met
elkaar gemeen. Vanaf de
achterportieren is de
stationwagon echter
afwijkend. De raamstijl staat
veel rechter, zodat deze beter
aansluit op de extra zijruiten.
De toegankelijkheid van de
laadruimte is uitstekend. De
achterklep gaat tot een
uitsparing in de bumper open,
wat weer voor een lage
tildrempel zorgt. Met twee
stootstrips wordt de bumper
als het ware over de
achterklep doorgetrokken.