OPEL OMEGA GL 2.5TD X Beste paard van stal Gezamenlijke aflevering Obam en Van Rijn GV Gebr.Vullings Opel intia -EN T¥ o Voetballers Nissan wederom best verkochte rijden zuinig Japanse auto in Nederland en %s!sï\ L I C' ui-’d Tï 'W/w DE AUTOMAAT DE AUTOMAAT DE AUTOMAAT - Donderdag 19 januari 1995 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER •95 pagina 2 V :ABS, m in 21.000 iet 7 IALS ~r— 'urg: sidsi '-T7F-PR-3T1 1 O T E S T A U T «SS* >a inden we Beneluxstraat 16, OlSterwijk, tel: 04242-16081 Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655 teen :in Ome een< s. Het ideze 5-drs. •drs. Manh. 1-'9O 6-'89 2-'89 ipé9'88 3-'87 kilometers 94.000 84.000 180.000 9-'93 .1-92 •6-'92 .1-91 .1-'91 4-'91 .8-'91 ,7-'91 .7-'9O 6-'9O 4-'89 Dei Eur spe typ L Ète 48.000 84.000 70.000 60.000 37.000 27.000 38.000 37.000 214.000 210.000 140.000 46.000 177.000 60.000 43.000 88.000 N aggregaat, ahoud van se lijnmotor 130.000 145.000 105.000 115.000 62.000 67.000 112.000 65.000 89.000 138.000 115.000 125.000 131.000 42.000 iet Opel sl toch dit Het succes wat de nieuwe Opel Ome< introductie al kon worden voorspeld, waarheid geworden. Vele tienduizenden exemplaren werden reeds door heel Europe besteld. Binnen het Omega-programma vir één vreemde eend. Het gaat hier om de turbodiesel, een motor die niet uit eigen huis komt, maar bij BMW wordt gekocht. We reden hem als stationwagon. sga bij l, is meteen 540 liter aan bagage worden meegenomen en dat is al tien liter meer dan bij de sedan. Wordt echter alles platgegooid, dan stijgt dit tot maar liefst 1800 liter en dat ontpopt de Omega zich als een ware bestelauto. Prestaties: topsnelheid 195 km/u n in acceleratie 0-100 in 12,5 sec. 3rd. Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100 km bij 120 km/u 8,0 liter/100 km stadsverkeer 9,1 liter/100 km Prijs: f.77.900,= (prijzen tot 31- 12-94) Ook heeft de Omega een grappige verdeling van de achterlichtunits, die ook onder deze doorgetrokker beschermstrip doorloopt. Verder is gezorgd voor een fors glasoppervlak, waardoor het uitzicht rondom uitstekend is. De stationwagon heeft natuurlijk grote bagagemogelijkheid. Als de achterbank in gebruik is en de rolhoes is uitgetrokken, dan kan voor De Ford-dealers Obam uit Tilburg en Van Rijn uit Hilvarenbeek hebben op 6 januari jl. gezamenlijk 12 auto's afgeleverd aan Afdichtingsbedrijf Aktief BV in Hilvarenbeek. Het gaat hier om een aantal Transits en Mondeo's. Aktief heeft gekozen voor Ford vanwege het representatieve uiterlijk, de bedrijfszekerheid, de lage kilometerkostprijs en de functionaliteit met betrekking tot 5 dieselmotor gaat in i-aropa een steeds grotere rol spelen. Het is duidelijk dat dit type krachtbron nog lang niet uitontwikkeld is en dat er op het gebied van loopeigenschappen, vermogen en verbruik nog vele stappen voorwaarts te zetten zijn. Opel bediende zich in de vorige Omega van een redelijk ouderwetse 2.3 liter met of zonder compressor. specifieke werkzaamheden. Obam leverde vier auto's af die in het zojuist geopende filiaal van Aktief in Barendrecht zullen worden ingezet. De overige 8 auto's werden door Van Rijn afgeleverd en zullen vanuit Hilvarenbeek worden ingezet. Bij deze exemplaren speelde ook mee, dat de service 'om de hoek zit'. Aktief heeft op dit moment een wagenpark van 23 auto's waarvan 14 Fords. Onder winterse omstandigheden nam Peter Snoeren (midden), directeur-eigenaar van Afdich tingsbedrijf Aktief de sleutel van 12 nieuwe Fords in ontvangst van dhr. Adri van Rijn van de ge lijknamige Ford-dealer in Hilvarenbeek en dhr. Jan Schultz van Ford-dealer Obam uit Tilburg. zwart... 10-’92 grijs2-91 zwart1-91 wit5-91 zwart1 -'89 grijs9-'89 Technische gegevens: Merk en type: Opel Omega 2.5TD CD Stationwagon Aantal cilinders: 6 in lijn Cilinderinhoud: 2497 cc Boring x slag: 80 x 82,8 mm Vermogen: 130 pk bij 4500 tr/min >el: 250Nmh’;r jtingen: lengte J*a 1,785 meter Op 16 december jl. startte Volks wagen-dealer Adriaan v.d. Ven Tilburg met een speciale zuinigheidswedstrijd. Spelers uit het eerste elftal van Willem II komen om de paar weken bij de dealer langs om met de op zich al zuinige Golf Eco elkaar de loef af te steken. Tijdens de eerste wedstrijd behaalde E. Stewart een gemiddeld verbruik van 1 op 18,3. Teamgenoot R. Jansen scoorde beter met 1 op 21,4 terwijl J.P. van Gastel als winnaar uit de bus kwam met een gemiddeld verbruik van 1 liter dieselolie op 22,78 kilometer. De tweede wedstrijd werd op 13 januari Prijzen De turbodieselmotor is absoluut de fijnste krachtbron in de nieuwe Omega. De motor is krachtig als de turbo meewerkt, stil en bovendien bijzonder zuinig. Er kan een Koppel: 250 Nm bij 2200 tr/min gemiddelde worden behaald Afmetingen: lengte 4,82 meter, van 1 op 12,5. Bovendien past breedte 1,785 meter de diesel uitermate goed bij Gewicht: 1575 kg inc het onafhankelijk geveerde *-x:— J 1 oc onderstel van de auto. Wegoneffenheden worden voldoende mate uitgefilter^. Het lijkt overigens dat het veercomfort door de zwaardere motor in positieve zin wordt beïnvloed. De prijslijst van de Omega verreden, wederom namen drie spelers achter het stuurwiel plaats. Een verbruik van 1 op 20,22 werd gehaald door J. Feskens. L. Laros en A. Bogers kwamen beter uit de bus met respectievelijk 1 op 22,50 en 1 op 22,78. Dit betekent dat voorlopig het klassement wordt aangevoerd door J.P. van Gastel en A. Bogers. Vrijdag 20 januari komen de volgende twee spelers aan bod, N. Bouchal en M. Latupeirissa. Ook zij zullen proberen zoveel mogelijk kilometers op 1 liter te rijden in de Volkswagen Golf Eco. Medio april zal de uiteindelijke winnaar bekend worden. Feeststemming bij de Tilburgse Nissan- dealer Denissen. Nissan werd voor de 10e maal in 12 jaar het best verkochte Japanse automerk in Nederland met een aantal van 24.673 personen- en bedrijfswagens neemt Nissan de 6e plaats in op de Top Tien van meest verkochte automerken in 1994. Reden voor importeur Nissan Motor Nederland om alle Nissan-dealers een grote taart aan te bieden en hen te feliciteren met het behaalde succes. gehele team van Denissen liet zich d lekkernij goed smaken. Voor komend jaar verwacht Nissan een belangrijke groei door te maken mede dankzij het goed aanslaan van de verkopen van de onlangs gefacelifte Primera en de binnenkort te introduceren Maxima QX V6. Bij de bedrijfswagens is, de in Europa gebouwde, nieuwe Nissan Vanette (met gratis airco) de grote volume-maker voor 1995. Nissan-dealer Denissen ziet de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de ingrijpende renovatie van Denissens bedrijfspand aan de Burg. Jansenstr. te Tilburg. Begin februari zal Denissen op feestelijke wijze heropenen en is men geheel klaar voor de eisen die de moderne consument anno 2000 aan zijn auto-dealer stelt. prestaties zijn echter fabelachtig. De auto haalt top van 195 km/u en trekt in 12,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Er kan ook een viertraps automaat worden besteld. Hierbij neemt de topsnelheid met 5 km/u af en is voor het sprintje een seconde extra nodig. De sedan is over de hele linie een fractie sneller. Geluid Bij de nieuwe Omega met de eveneens zeer recente reeks Ecotec benzinemotoren, past natuurlijk ook een hypermoderne dieselmotor. In dit geval ging Opel niet zelf aan het ontwikkelen, maar ging buiten de deur kijken. BMW levert sinds half jaren tachtig een 6 cilinder turbodiesel, die absoluut tot de wereldtop op dit gebied behoort. Alhoewel er na het openen van de motorkap geen enkel BMW-embleem zichtbaar is, huist in h« vooronder van de Opel Omega turbodiesel iv><- bestuurder opgeborgen in het stuurwiel aan bijrijderskant te vinden boven het dashboardkastje. Ook gordelspanners en verstevigingsbalken in de portieren dragen bij aan het hoge veiligheidsniveau. De turbodiesel is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus. Aan de basis staat de al behoorlijk complete GL met bijvoorbeeld centrale vergrendeling met afstandbediening en elektrisch bediende voorportierruiten. De CD, die een stapje hoger staat, doet daar nog zaken bovenop als lichtmetalen velgen, drie hoofdsteunen op de achterbank, houtaccenten in het interieur en een andere bekledingsstof. Alle Omega's hebben bovendien een zogenaamde immobilizer, een antidiefstal systeem wat er voor zorgt dat als de auto op een andere manier dan met de afstandbediening wordt geopend, de motorelectronica geblokkeerd blijft en de auto niet kan starten. fantastische BMW i Met een exacte inh 2497 cc levert deze met turbocompressor en intercooler een vermogen van 130 pk bij 4500 tr/min en een prettig koppel van 250 Nm bij 2200 tr/min. Dit is een fractie minder dan bij de BMW 525 tds die het tot 143 pk en 260 Nm brengt. De digitale dieselelectronica is ook met de krachtbron meegekomen, zodat er in loopeigenschappen weinig verschil te bemerken is. Na een korte voorgloeiperiode slaat de 6-pitter aan. Het geluid is over het hele toerenbereik uitermate fraai. Bovendien is nauwelijks hoorbaar dat het hier om een diesel gaat. De turbodiesel is in ieder geval veel stillef dan de drie benzinemotoren uit de Omega. Tot zo'n tweeduizend toeren per minuut beweegt de Omega zich waardig, maar niet erg snel door het verkeer. Daarboven doet de turbo van zich spreken en kan het spel beginnen. Als ruime stationwagon weegt de turbodiesel bijna 1600 kg. Dé hoofdruimte achterin royaler dan bij de sedan. Het dashboard is zeer overzichtelijk omdat de verschillende klokken haast overdreven groot zijn uitgevoerd. In de zeer brede middenconsole zijn alle nodige elementen te vinden zoals een asbak, plaats voor de radio en verschillende bedieningselementen. Iedere lega is verder voorzien van i dubbele airbag, voor de turbodiesel begint bij f.62.950,= en dat is bijzonder gunstig. De CD-versie kost f.75.900,=. Beide auto's zijn er uiteraard als stationwagon voor respectievelijk f.64.950,= en f.77.900,=. Het prijsverschil met de 4 cilinder 2 liter is keurig, terwijl voor het hogere CD-niveau een nogal forse meerprijs betaald moet worden. Het Omega- programma begint overigens bij de 2 liter GL voor f.53.950,= Opel heeft er zeer verstandig aan gedaan de nieuwe dieselmotor voor de Omega te kopen bij BMW. Dit merk levert op dit moment absoluut de fijnste en best ontwikkelde dieselmotor, die uitstekend bij het karakter van de Omega blijkt te passen. Alleen de krachtontwikkeling tot zo'n tweeduizend toeren blijft wat achter. De motor is stil, zuinig en zorgt voor veel comfort. De stationwagon-variant van de Omega biedt vele extra gebruiksmogelijkheden. Immobilizer Het interieur biedt ook behoorlijk de ruimte aan vijf volwassenen. Door het verder doorlopende dak is de Bagagemogelijk heden De nieuwe Omega is net als zijn voorganger verkrijgbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagon. Beide auto's hebben een volledig identiek onderstel. Door de andere carrosserie is de stationwagon met 4,82 meter 3 centimeter langer. De stationwagon is tegelijk met de sedan van de tekentafel gerold, waardoor de auto duidelijk een opzichzelf staande versie is en geen sedan waaraan een andere achterkant is geplakt. De kenmerkende neus hebben alle types van de Omega met elkaar gemeen. Vanaf de achterportieren is de stationwagon echter afwijkend. De raamstijl staat veel rechter, zodat deze beter aansluit op de extra zijruiten. De toegankelijkheid van de laadruimte is uitstekend. De achterklep gaat tot een uitsparing in de bumper open, wat weer voor een lage tildrempel zorgt. Met twee stootstrips wordt de bumper als het ware over de achterklep doorgetrokken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23