RANGE ROVER 4.6 HSE IS Achtste Nissan van Denissen Gratieus voor Alrecon Buick XP2000 voor Antares versterkt Oldsmobile's uitstraling en de volgende eeuw STYLE", 1996 E N BV MTIS 61 1 DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1995 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 995 pagina 2 or sn dkastje logo asions -35 56 5 5 Motoren i op o.a. AUTOTEST AUTOTEST ïher 18.950, - 13.950, - >3.950,- 14.950, - 17.950, - 14.950, - tot nu tc dat ondanks luchtvering, de nieuwe koets en grotere motor )km systeem rklep C2031 >200 ;r de elijk, ise rein wor ind is lage rakeld. op iedere Range Rover geleverd. naken van dezelfde toe gebruik mc ote sedan uit c Bedrijfswagen-adviseur Bert Wesdorp van Garage Denissen overhandigt de sleutel van de Ur- van aan Gerard Nissen van Alrecon. n 31 januari alle nieuwe izuki's een TBBS dgekeurde nderbreking liefhebbers. Door de hoge stand op de wielen reageert de carrosserie altijd op een andere manier op een veranderende weggesteldheid en stuurbewegingen. De inrichting van het interieur is echter absoluut een limousine-waardig. De HSE heeft onder meer standaard centrale vergrendeling met afstandbediening en anti- diefstalbeveiliging, ABS, twee airbags, walnoten panelen op het dashboard en de console, elektrische bediening van de zijruiten, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel, metaallok en een verwarmingssysteem wat per wagenhelft regelbaar is. Al deze zaken worden overigens Media ook de reclame de BBA bussen en alle reclame uitingen op de NS stations. De keuze voor Denissen kwam zo'n 8 jaar geleden tot stand, toen tot de aanschaf van 'n Nissan Bluebird station besloten werd. De serviceverlening van Denissen en de betrouwbaarheid van Nissan vormden de redenen voor Alrecon om praktisch het gehele wagenpark bij de Tilburgse dealer te bestellen. AAR voldoende ruimte geboden aan vijf volwassen inzittenden. De XP2000 heeft een 5 liter V8 in het vooronder die de voor wielen aandrijft via een vijftraps automaat. In het veersysteem zijn luchtkussens opgenomen die de rijhoogte kunnen variëren. De auto staat op P245/45ZR 18 Michelin banden. Verder zit de auto vol met interactieve electronica. De route- begeleider projecteert zijn mededelingen op de voorruit precies boven het dashboard. De Buick XP2000 zal als zodanig nooit op de weg verschijnen, 'maar geeft een goed beeld over nieuwe Amerikaanse auto's die over een jaar of vijf op de markt zullen komen. Begin deze week leverde de Tilburgse Nissan dealer Garage Denissen weer een nieuwe Nissan Urvan 2.5 Diesel af aan Alrecon Media uit Bunnink. Daarmee kwam het totaal aantal Nissan's voor dit bedrijf op acht stuks, welke alle door Denissen geleverd zijn. De Alrecon Nissan's rijden door het hele land om de abri's (bushokjes) regelmatig van nieuwe posters en het nodige onderhoud te voorzien. Daarnaast verzorgt Alrecon Limousine Het geluid van deze V8 is prachtig, daar kan geen enkele zenuwachtige meerklepper tegenop. De prestaties zijn ook uitsteke Immers de 4.6 HSE weegt 2( kg en toch haalt deze auto i km/u. Verder is voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 9,9 seconden nodig. Met een aanhanger van 3500 kg mag de auto ook helemaal geen probleem hebben. Range Rover wil het nieuwe model niet alleen verkopen aan mensen die nu het voorgaande type rijden, maar ook aan zakelijke rijders die In ieder segment van de automarkt bestaan er topproducten. Bij de sportauto's zijn het onder meer Porsche en Ferrari die de boventoon voeren. Als het om grote limousines gaat tel je pas mee als je in een Mercedes, BMW of Jaguar rijdt. Bij vierwiel- aangedreven terreinauto's gaat het in dit geval slechts om één auto, de Range Rover. Na 24 jaar met één model gedaan te hebben, staat er nu een nieuw produkt. We reden met de 4.6 HSE. Straffer Luchtvering is voortaan op iedere Range Rover standaard. Wie de auto start zal merken dat kort daarna de koets zowel aan de voor- als achterzijde omhoog komt. Dit is de standaard rijhoogte, terwijl de auto ook een zogenaamde extra lage instapstand kent. Wordt vervolgens de 80 km/u overschreden, dan zakt de auto na 30 seconden in een snelwegstand, die lager is. Hierdoor is de Range Rover bij hogere snelheden wat straffer geveerd en maakt de carrosserie bij ribbels en oneffenheden in de weg minder hevige bewegingen. Daarnaast kan handmatig een extra hoge stand worden gekozen als het terrein wordt opgezocht. Deze stanu alleen mogelijk als de 1 gearing wordt ingeschc Aan de i lichtunits ti geheel, lerkelijk j. Geen poespas, maar vormen. Er wordt bekleed. Grappig is dat de dubbele airbag vrijwel onzichtbaar in het stuurwiel en dashboard zijn verwerkt. Op de deuren, de middenconsole en het stuur zijn mahonie-houten accenten aangebracht. Op het stuurwiel kunnen verwarming, ventilatie en airconditioning worden geregeld. Een route- begeleidingssysteem kan keurig uit de console tevoorschijn worden getoverd. Deze Oldsmobile Guidestar wordt op dit moment al op de huidige Eighty Eight geleverd. Het ziet ernaar uit dat we in de toekomst een meer definitieve Antares zullen tegenkomen, wellicht al over een jaar. Overhang Het onderstel van de Range Rover is door de jaren heen verder geëvolueerd. Vooral met de introductie van de verlengde HSE met luchtvering is er veel verbeterd. Dit verlengde onderstel met luchtvering diende als basis bij de ontwikkeling van de nieuwe Range Rover. De auto is met een totale lengte van 4,71 meter zelfs langer dan de oude HSE. De wielbasis is identiek, maar zowel de voor- als achterwielen zijn verder uit elkaar gezet om een grotere stabiliteit te verkrijgen. Alhoewel de carrosserie helemaal nieuw is, zijn bepaalde details behouden gebleven, zoals de hoge zijruiten, de brede randen aan weerszijde van de motorkap en de relatief forse overhang achter. Verder zijn vooral de randen van de nieuwe Range Rover wat ronder geworden en ziet het geheel er gewoon wat eigentijdser uit. De neus oogt uitermate krachtig met de rechthoekige koplampen, forse bumper en de vermelding van de merknaam op de motorkap. Er is hier Vorig jaar werd door Oldsmobile op de Detroit Motorshow de nieuwe Aurora gepresenteerd, een model wat na de zomer van 1994 daadwerkelijk in de verkoop ging. Dit jaar komt het merk met de Antares, een prototype van een exclusief ogende sedan, die echter met een lengte van 4,78 meter duidelijk een plaats krijgt onder de Aurora. De wielbasis is bijna gelijk, zodat in deze voor Amerikaanse begrippen compacte auto veel binnenruimte is verkregen. Zowel voor het uiterlijk als het interieur zijn vloeiende lijnen gebruikt. Door het gebruik van aluminium ogen de bedieningsknoppen zeer klassiek. Het meubilair is met fraai leer Met een knopje op de console kan een bepaalde stand geblokkeerd worden. Range Rover biedt in 1 nieuwe model drie mc Aan de basis staat de V8 met een vermogen pk bij 4750 tr/min. nieuw is een 2.5 lil turbodiesel van BI 4400 tr/min 134 pk aan de krakas aflevert. Uitsluitei de HSE vinden we de nieuwste variant van de bekende Rover V8. Door d slag van zuigers te vergrc nam de cilinderinhoud ve toe tot 4554 cc. Zonder hul van turbo's of een veelhei aan kleppen levert deze n 225 pk bij 4750 tr/min en e< maximaal koppel van 377 bij 3000 tr/min. Standaard deze motor gekoppeld aa: een moderne viertraps automaat. Hierbij kan worden gekozen voor een normaal of sportief rijprogramma. Via de versnellingsbak en van een viscose-koppeling voorziene tussen bak worden alle vier de wielen permanent aangedreven. Op de stand van Buick in Detroit trok vooral de XP2000 de volle aandacht. Deze exact vijf meter lange vierdeurs sedan is de Buick-visie op de auto van de eerste jaren na de eeuwwisseling. Het uiterlijk is niet overdreven futuristisch. De neus is bijzonder laag, heeft een ovale grille met verticale spijltjes, terwijl in de smalle lichtunits twee lampen zijn opgenomen. Apart zijn zonder meer de lichtmetalen wielen die als het ware zijn opgebouwd uit twee driespaaks velgen. achterzijde vormen en reflectorblak één gehee Het interieur is opmeir., rustig van vormgeving, overdreven functionele De nieuwe Range Rover is een uitstekende auto voor mensen die een dergelijk status- vervoermiddel zoek.en. De rij- eigenschappen zijn bovengemiddeld, de uitrusting is bijzonder rijk en de motor presteert enorm. Het brandstofverbruik is fors en aan het ontwerp zal menig liefhebber nog even moeten wennen. Alhoewel de afgelopen tien jaar steeds meer mensen in een terreinauto zijn gaan rijden, heeft 90 procent van deze groep de extra mogelijkheden die deze auto's bieden niet nodig. Range Rover is zich daar terdege van bewust en heeft bij de ontwikkeling van haar nieuwe model duidelijk naar het werkelijke gebruik van haar auto's gekeken, zonder daarbij de terreinvaardigheid uit het oog te verliezen. Range Rover in een beduidend kortere tijd worden gemaakt en zodoende ondanks alle verbeteringen voor nagenoeg dezelfde prijs worden aangeboden. De serie start met de 4.0 voor f,126.8p0,=. Wie liever de dieselmotor heeft is voor dezelfde auto f.128.900,= kwijt. Aan de top staat de 4.6 HSE voor f. 168.250,=. De Range Rover Classic, zoals het vertrouwde model wordt genoemd, is er vanaf f113.000,= als 3,9 V8 of 2.5 Tdi. Weemoed Op het tweede niveau staat de SE met een verwarmde voorruit, cruise-control, verwarmde voorstoelen, lederen bekleding en een klimaatbeheersingssysteem. De HSE doet daar nog een schepje bovenop met standaard een elektrisch bediend schuif/kanteldak, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen aan bestuurderskant, tractie- controle, walnoten inleg op de portierpanelen en automatische antiverblindingsspiegel. Wellicht belangrijker is dat de nieuwe Range Rover vooral op de achterbank veel meer beenruimte biedt en dat ook wordt voorzien in een fors bagagevolume. Alhoewel de echte Range Rover-rijder wellicht met wat weemoed naar het oude model zal kijken, is de auto wat betreft rijgedrag, uitrusting en inrichting weer helemaal bij de tijd. De 4.6 liter V8 motor is een behoorlijk dorstig type. Verder is de carrosserie van de Range Rover aërodynamisch gezien natuurlijk verre van optimaal. Daarom moet gemiddeld gerekend worden met een verbruik van 1 op 5,5 tot 1 op 6. Wie vooral stadsritten rijdt komt nog lager uit. Wie de prijslijsten van het oude model en de nieuwe Range Rover naast elkaar legt, ziet dat het merk beide auto's vrijwel gelijk geprijsd hééft. Door namelijk de efficiency in de fabriek fors te verhogen, kan de nieuwe Technische gegevens: Merk en type: Range Rover 4.6 HSE Aantal cilinders: 8 in V-vorm Cilinderinhoud: 4554 cc Boring x slag: 94 x 82 mm Vermogen: 225 pk bij 4.750 tr/min Koppel: 376,6 Nm bij 3.000 tr/min Afmetingen: lengte 4,713 meter, breedte 1,889 meter Gewicht: 2031 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 km/u in 9,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 11,4 liter/100 km bij 120 km/u 14,1 liter/100 ki stadsverkeer 22,1 liter/1001 Prijs: f. 168.250,= nieuwe mogelijkheden, eerste instantie zal de Voyager geïntroduceerd worden met een nieuwe liter 4 cilinder met 4 klep per zuiger. De krachtbro: levert een vermogen var pk bij 5200 tr/min. Later komt ook een 2 liter 16-kl beschikbaar. De 2.5 liter turbodiesel zal in de Eur Voyager wederom te vin zijn met een vermogen v pk. Daarnaast is ook de L liter V6 met automaat een oude bekende. In 1997 mag daarnaast nog een extra krachtige variant met een inhoud van 3,8 liter en een vermogen van 166 pk worden verwacht. De Noordamerikaanse markt voor ruimte-auto's heeft met een aantal van 1,5 miljoen eenheden zijn hoogtepunt bijna bereikt. De Europese markt was in 1994 ongeveer 180.000 eenheden groot. Chrysler verwacht dat dit tegen het einde van de eeuw zal zijn toegenomen tot 490.000 exemplaren. Het merk hoopt van de nieuwe Voyager zo'n 50 tot 70.000 stuks jaarlijks te kunnen verkopen. Uiteraard kan ruim een jaar voor de definitieve introductie nog weinig worden gezegd over de prijzen. Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe auto duurder zal worden dan zijn voorganger, maar het prijsniveau van de Europese en Japanse concurrentie zal zeker niet overtroffen worden. geen twijfel mogelijk met wat voor een auto we te maken hebben. Ook het profiel is zeer herkenbaar. Vooral door de grotere achterportieren is de toegankelijk fors toegenomen. Het ontwerp van de achterkant valt wat tegen. Daar oogt de nieuwe Range Rover duidelijk minder kenmerkend dan zijn voorganger. Wel heeft het merk vastgehouden aan de dubbel werkende achterklep. Door op de ontgrendelknop te duwen kan de ruit worden geopend. Na een tweede keer drukken is ook de onderzijde om te klappen. Aan de buitenzijde is de HSE als topmodel uitsluitend herkenbaar aan de typebenaming achterop en de specifieke lichtmetalen velgen. DE VOMU’ ten rder □per M iesë m 1115 DE MHOMUI V-,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23