RANGE ROVER 4.6 HSE
IS
Achtste Nissan
van Denissen
Gratieus
voor Alrecon
Buick XP2000 voor
Antares versterkt Oldsmobile's uitstraling
en
de volgende eeuw
STYLE",
1996
E N
BV
MTIS
61 1
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 januari 1995 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
995 pagina 2
or
sn
dkastje
logo
asions
-35 56 5 5
Motoren
i op o.a.
AUTOTEST
AUTOTEST
ïher
18.950, -
13.950, -
>3.950,-
14.950, -
17.950, -
14.950, -
tot nu tc
dat ondanks luchtvering, de
nieuwe koets en grotere motor
)km
systeem
rklep
C2031
>200
;r de
elijk,
ise
rein wor
ind is
lage
rakeld.
op iedere Range Rover
geleverd.
naken van
dezelfde
toe gebruik mc
ote sedan uit c
Bedrijfswagen-adviseur Bert Wesdorp van Garage Denissen overhandigt de sleutel van de Ur-
van aan Gerard Nissen van Alrecon.
n 31 januari
alle nieuwe
izuki's een
TBBS
dgekeurde
nderbreking
liefhebbers. Door de hoge
stand op de wielen reageert
de carrosserie altijd op een
andere manier op een
veranderende
weggesteldheid en
stuurbewegingen.
De inrichting van het interieur
is echter absoluut een
limousine-waardig. De HSE
heeft onder meer standaard
centrale vergrendeling met
afstandbediening en anti-
diefstalbeveiliging, ABS, twee
airbags, walnoten panelen op
het dashboard en de console,
elektrische bediening van de
zijruiten, elektrisch bediende
en verwarmde
buitenspiegels, in twee
richtingen verstelbaar
stuurwiel, metaallok en een
verwarmingssysteem wat per
wagenhelft regelbaar is. Al
deze zaken worden overigens
Media ook de reclame
de BBA bussen en alle
reclame uitingen op de NS
stations.
De keuze voor Denissen kwam
zo'n 8 jaar geleden tot stand,
toen tot de aanschaf van 'n
Nissan Bluebird station
besloten werd. De
serviceverlening van
Denissen en de
betrouwbaarheid van Nissan
vormden de redenen voor
Alrecon om praktisch het
gehele wagenpark bij de
Tilburgse dealer te bestellen.
AAR
voldoende ruimte geboden
aan vijf volwassen
inzittenden.
De XP2000 heeft een 5 liter V8
in het vooronder die de voor
wielen aandrijft via een
vijftraps automaat. In het
veersysteem zijn
luchtkussens opgenomen die
de rijhoogte kunnen variëren.
De auto staat op P245/45ZR 18
Michelin banden. Verder zit
de auto vol met interactieve
electronica. De route-
begeleider projecteert zijn
mededelingen op de voorruit
precies boven het dashboard.
De Buick XP2000 zal als
zodanig nooit op de weg
verschijnen, 'maar geeft een
goed beeld over nieuwe
Amerikaanse auto's die over
een jaar of vijf op de markt
zullen komen.
Begin deze week leverde de
Tilburgse Nissan dealer
Garage Denissen weer een
nieuwe Nissan Urvan 2.5
Diesel af aan Alrecon Media
uit Bunnink. Daarmee kwam
het totaal aantal Nissan's
voor dit bedrijf op acht stuks,
welke alle door Denissen
geleverd zijn.
De Alrecon Nissan's rijden
door het hele land om de
abri's (bushokjes) regelmatig
van nieuwe posters en het
nodige onderhoud te voorzien.
Daarnaast verzorgt Alrecon
Limousine
Het geluid van deze V8 is
prachtig, daar kan geen
enkele zenuwachtige
meerklepper tegenop. De
prestaties zijn ook uitsteke
Immers de 4.6 HSE weegt 2(
kg en toch haalt deze auto i
km/u. Verder is voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
slechts 9,9 seconden nodig.
Met een aanhanger van 3500
kg mag de auto ook helemaal
geen probleem hebben.
Range Rover wil het nieuwe
model niet alleen verkopen
aan mensen die nu het
voorgaande type rijden, maar
ook aan zakelijke rijders die
In ieder segment van de
automarkt bestaan er
topproducten. Bij de
sportauto's zijn het onder
meer Porsche en Ferrari
die de boventoon voeren.
Als het om grote
limousines gaat tel je pas
mee als je in een
Mercedes, BMW of Jaguar
rijdt. Bij vierwiel-
aangedreven
terreinauto's gaat het in
dit geval slechts om één
auto, de Range Rover. Na
24 jaar met één model
gedaan te hebben, staat
er nu een nieuw produkt.
We reden met de 4.6 HSE.
Straffer
Luchtvering is voortaan op
iedere Range Rover
standaard. Wie de auto start
zal merken dat kort daarna de
koets zowel aan de voor- als
achterzijde omhoog komt. Dit
is de standaard rijhoogte,
terwijl de auto ook een
zogenaamde extra lage
instapstand kent. Wordt
vervolgens de 80 km/u
overschreden, dan zakt de
auto na 30 seconden in een
snelwegstand, die lager is.
Hierdoor is de Range Rover bij
hogere snelheden wat straffer
geveerd en maakt de
carrosserie bij ribbels en
oneffenheden in de weg
minder hevige bewegingen.
Daarnaast kan handmatig
een extra hoge stand worden
gekozen als het terrein wordt
opgezocht. Deze stanu
alleen mogelijk als de 1
gearing wordt ingeschc
Aan de
i lichtunits
ti geheel,
lerkelijk
j. Geen
poespas, maar
vormen. Er wordt
bekleed. Grappig is dat de dubbele
airbag vrijwel onzichtbaar in het
stuurwiel en dashboard zijn
verwerkt.
Op de deuren, de middenconsole en
het stuur zijn mahonie-houten
accenten aangebracht. Op het
stuurwiel kunnen verwarming,
ventilatie en airconditioning
worden geregeld. Een route-
begeleidingssysteem kan keurig uit
de console tevoorschijn worden
getoverd. Deze Oldsmobile
Guidestar wordt op dit moment al op
de huidige Eighty Eight geleverd.
Het ziet ernaar uit dat we in de
toekomst een meer definitieve
Antares zullen tegenkomen,
wellicht al over een jaar.
Overhang
Het onderstel van de Range
Rover is door de jaren heen
verder geëvolueerd. Vooral
met de introductie van de
verlengde HSE met
luchtvering is er veel
verbeterd. Dit verlengde
onderstel met luchtvering
diende als basis bij de
ontwikkeling van de nieuwe
Range Rover. De auto is met
een totale lengte van 4,71
meter zelfs langer dan de
oude HSE. De wielbasis is
identiek, maar zowel de voor-
als achterwielen zijn verder
uit elkaar gezet om een
grotere stabiliteit te
verkrijgen. Alhoewel de
carrosserie helemaal nieuw
is, zijn bepaalde details
behouden gebleven, zoals de
hoge zijruiten, de brede
randen aan weerszijde van de
motorkap en de relatief forse
overhang achter. Verder zijn
vooral de randen van de
nieuwe Range Rover wat
ronder geworden en ziet het
geheel er gewoon wat
eigentijdser uit. De neus oogt
uitermate krachtig met de
rechthoekige koplampen,
forse bumper en de
vermelding van de merknaam
op de motorkap. Er is hier
Vorig jaar werd door Oldsmobile op
de Detroit Motorshow de nieuwe
Aurora gepresenteerd, een model
wat na de zomer van 1994
daadwerkelijk in de verkoop ging.
Dit jaar komt het merk met de
Antares, een prototype van een
exclusief ogende sedan, die echter
met een lengte van 4,78 meter
duidelijk een plaats krijgt onder de
Aurora. De wielbasis is bijna gelijk,
zodat in deze voor Amerikaanse
begrippen compacte auto veel
binnenruimte is verkregen. Zowel
voor het uiterlijk als het interieur
zijn vloeiende lijnen gebruikt. Door
het gebruik van aluminium ogen de
bedieningsknoppen zeer klassiek.
Het meubilair is met fraai leer
Met een knopje op de console
kan een bepaalde stand
geblokkeerd worden.
Range Rover biedt in 1
nieuwe model drie mc
Aan de basis staat de
V8 met een vermogen
pk bij 4750 tr/min.
nieuw is een 2.5 lil
turbodiesel van BI
4400 tr/min 134 pk aan de
krakas aflevert. Uitsluitei
de HSE vinden we de
nieuwste variant van de
bekende Rover V8. Door d
slag van zuigers te vergrc
nam de cilinderinhoud ve
toe tot 4554 cc. Zonder hul
van turbo's of een veelhei
aan kleppen levert deze n
225 pk bij 4750 tr/min en e<
maximaal koppel van 377
bij 3000 tr/min. Standaard
deze motor gekoppeld aa:
een moderne viertraps
automaat. Hierbij kan worden
gekozen voor een normaal of
sportief rijprogramma. Via de
versnellingsbak en van een
viscose-koppeling voorziene
tussen bak worden alle vier
de wielen permanent
aangedreven.
Op de stand van Buick in
Detroit trok vooral de XP2000
de volle aandacht. Deze exact
vijf meter lange vierdeurs
sedan is de Buick-visie op de
auto van de eerste jaren na de
eeuwwisseling. Het uiterlijk
is niet overdreven
futuristisch. De neus is
bijzonder laag, heeft een
ovale grille met verticale
spijltjes, terwijl in de smalle
lichtunits twee lampen zijn
opgenomen. Apart zijn zonder
meer de lichtmetalen wielen
die als het ware zijn
opgebouwd uit twee
driespaaks velgen.
achterzijde vormen
en reflectorblak één gehee
Het interieur is opmeir.,
rustig van vormgeving,
overdreven
functionele
De nieuwe Range Rover is een
uitstekende auto voor mensen
die een dergelijk status-
vervoermiddel zoek.en. De rij-
eigenschappen zijn
bovengemiddeld, de
uitrusting is bijzonder rijk en
de motor presteert enorm. Het
brandstofverbruik is fors en
aan het ontwerp zal menig
liefhebber nog even moeten
wennen.
Alhoewel de afgelopen tien
jaar steeds meer mensen in
een terreinauto zijn gaan
rijden, heeft 90 procent van
deze groep de extra
mogelijkheden die deze auto's
bieden niet nodig. Range
Rover is zich daar terdege van
bewust en heeft bij de
ontwikkeling van haar
nieuwe model duidelijk naar
het werkelijke gebruik van
haar auto's gekeken, zonder
daarbij de terreinvaardigheid
uit het oog te verliezen.
Range Rover in een
beduidend kortere tijd worden
gemaakt en zodoende
ondanks alle verbeteringen
voor nagenoeg dezelfde prijs
worden aangeboden. De serie
start met de 4.0 voor
f,126.8p0,=. Wie liever de
dieselmotor heeft is voor
dezelfde auto f.128.900,= kwijt.
Aan de top staat de 4.6 HSE
voor f. 168.250,=. De Range
Rover Classic, zoals het
vertrouwde model wordt
genoemd, is er vanaf
f113.000,= als 3,9 V8 of 2.5 Tdi.
Weemoed
Op het tweede niveau staat
de SE met een verwarmde
voorruit, cruise-control,
verwarmde voorstoelen,
lederen bekleding en een
klimaatbeheersingssysteem.
De HSE doet daar nog een
schepje bovenop met
standaard een elektrisch
bediend schuif/kanteldak,
elektrisch verstelbare
voorstoelen met geheugen
aan bestuurderskant, tractie-
controle, walnoten inleg op de
portierpanelen en
automatische
antiverblindingsspiegel.
Wellicht belangrijker is dat
de nieuwe Range Rover
vooral op de achterbank veel
meer beenruimte biedt en dat
ook wordt voorzien in een fors
bagagevolume. Alhoewel de
echte Range Rover-rijder
wellicht met wat weemoed
naar het oude model zal
kijken, is de auto wat betreft
rijgedrag, uitrusting en
inrichting weer helemaal bij
de tijd.
De 4.6 liter V8 motor is een
behoorlijk dorstig type.
Verder is de carrosserie van
de Range Rover
aërodynamisch gezien
natuurlijk verre van optimaal.
Daarom moet gemiddeld
gerekend worden met een
verbruik van 1 op 5,5 tot 1 op 6.
Wie vooral stadsritten rijdt
komt nog lager uit.
Wie de prijslijsten van het
oude model en de nieuwe
Range Rover naast elkaar
legt, ziet dat het merk beide
auto's vrijwel gelijk geprijsd
hééft. Door namelijk de
efficiency in de fabriek fors te
verhogen, kan de nieuwe
Technische gegevens:
Merk en type: Range Rover 4.6
HSE
Aantal cilinders: 8 in V-vorm
Cilinderinhoud: 4554 cc
Boring x slag: 94 x 82 mm
Vermogen: 225 pk bij 4.750
tr/min
Koppel: 376,6 Nm bij 3.000
tr/min
Afmetingen: lengte 4,713
meter, breedte 1,889 meter
Gewicht: 2031 kg
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 9,9
sec.
Verbruik: bij 90 km/u 11,4
liter/100 km
bij 120 km/u 14,1 liter/100 ki
stadsverkeer 22,1 liter/1001
Prijs: f. 168.250,=
nieuwe mogelijkheden,
eerste instantie zal de
Voyager geïntroduceerd
worden met een nieuwe
liter 4 cilinder met 4 klep
per zuiger. De krachtbro:
levert een vermogen var
pk bij 5200 tr/min. Later
komt ook een 2 liter 16-kl
beschikbaar. De 2.5 liter
turbodiesel zal in de Eur
Voyager wederom te vin
zijn met een vermogen v
pk. Daarnaast is ook de L
liter V6 met automaat een
oude bekende. In 1997 mag
daarnaast nog een extra
krachtige variant met een
inhoud van 3,8 liter en een
vermogen van 166 pk worden
verwacht.
De Noordamerikaanse markt
voor ruimte-auto's heeft met
een aantal van 1,5 miljoen
eenheden zijn hoogtepunt
bijna bereikt. De Europese
markt was in 1994 ongeveer
180.000 eenheden groot.
Chrysler verwacht dat dit
tegen het einde van de eeuw
zal zijn toegenomen tot 490.000
exemplaren. Het merk hoopt
van de nieuwe Voyager zo'n
50 tot 70.000 stuks jaarlijks te
kunnen verkopen.
Uiteraard kan ruim een jaar
voor de definitieve introductie
nog weinig worden gezegd
over de prijzen. Het moge
duidelijk zijn dat de nieuwe
auto duurder zal worden dan
zijn voorganger, maar het
prijsniveau van de Europese
en Japanse concurrentie zal
zeker niet overtroffen worden.
geen twijfel mogelijk met wat
voor een auto we te maken
hebben. Ook het profiel is zeer
herkenbaar. Vooral door de
grotere achterportieren is de
toegankelijk fors toegenomen.
Het ontwerp van de
achterkant valt wat tegen.
Daar oogt de nieuwe Range
Rover duidelijk minder
kenmerkend dan zijn
voorganger. Wel heeft het
merk vastgehouden aan de
dubbel werkende achterklep.
Door op de ontgrendelknop te
duwen kan de ruit worden
geopend. Na een tweede keer
drukken is ook de onderzijde
om te klappen. Aan de
buitenzijde is de HSE als
topmodel uitsluitend
herkenbaar aan de
typebenaming achterop en de
specifieke lichtmetalen
velgen.
DE VOMU’
ten
rder
□per
M
iesë
m
1115
DE MHOMUI
V-,