9 CHMMB "i I FORD TAURUS EN MERCURY SABLE 1996 NIEUWE GROTE SUZUKI Originele oplossingen Amerikaanse hardlopers m. nlijk èn prima graag. 1 I Simpele weetjes 995 pagina 20 ‘W^onQ Oplage: 97.700 Donderdag 12 januari 1995 IH ook een ter m. een geïntegn Verder zijn d« I Tony Vos t star m die Autotest: Maak kennis met Verrassende Lees verder DATO-dealer in dit nummer van Rijn pag.3 pag.7 o.a.: VEELZIJDIG Jaargang 7 Nummer 2 ‘en het md( een ruime Range Rover 4.6 HSE randen sn in St. id de 'anadese- tegen te it glas concept-auto's van Chrysler pag.7 rctie is in "meer a t is nou •nsen die ?n. Velen ?udige i weg wil sert dat het Bange inch wielen met P205/65 banden. De 12-kleppen 3 liter wordt aangeboden in een iets minder complete GL-uitgave. De SHO heeft zijn eigen specifieke uitmonstering met P225/55VR16 banden en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Detroit - De belangrijkste nieuwe auto die op de Detroit Motorshow werd gepresenteerd, was zonder meer de opvolger van de Chrysler Voyager. Het huidige model kwam in de Verenigde Staten eind 1983 op de markt. De nieuweling doet haast in niets meer aan zijn voorganger denken, oogt veel moderner, maar is duidelijk minder kenmerkend. In Europa wordt de nieuwe Voyager pas begin 1996 leverbaar. Detroit - In de eerste week van januari van dit jaar onthulde Ford op de jaarlijkse Detroit Motorshow de opvolger van de Ford Taurus en Mercury Sable, auto's die de verkoopranglijsten in de VS al jaren aanvoeren. Deze auto's zullen onder dezelfde naam vanaf komende herfst in de Amerikaanse showrooms te vinden zijn. In het uiterlijk doet niets meer aan de bestaande serie denken, die inmiddels al weer tien jaar op de markt is. Tijdens de persdag van de komende AutoRAI zal Suzuki de nieuwe Baleno presenteren, een nieuw model boven de huidige Swift-reeks. De auto wordt leverbaar als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. De sedan-versie werd op <de Detroit Motorshow al ten doop gehouden. In de Verenigde Staten gaat deze grote Suzuki Esteem heten. Het leidt geen twijfel dat de Esteem en Baleno op kleine details na dezelfde auto's zijn. De carrosserie is 4,20 meter lang, terwijl de wielbasis 2,48 meter lang is. De auto zal moeten concurreren met bijvoorbeeld de Honda Civic en Toyota Corolla. De voorwielen worden aangedreven door de 1.6 liter 16-kleppenmotor met een vermogen van 98 pk bij 6000 tr/min. Naast de handgeschakelde vijfbak komt ook een viertraps automaat ter beschikking. De Amerikaanse versie heeft standaard een dubbele airbag en ABS, zaken die op de Europese versie zonder meer leverbaar zullen Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 FaxO13/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur stoelen en één achterbank aangeboden. Hierbij zijn de stoelen op de tweede rij ook tegen de rijrichting in te plaatsen. Iriterieur De ronde vormen van het uiterlijk komen ook in het interieur terug. In de console is een ovale unit opgenomen waarop de radio en 3S en 15 verwarming kunnen worden In 32 maanden tijd wist een gigantisch team van 800 mensen van de ontwikkelingsafdeling de nieuwe Voyager zo goed als produktierijp te maken. De eerste exemplaren voor de Amerikaanse markt zullen binnen enkele maanden van de band gaan roller Louis, Missouri. Ronc zomer gaat ook de Cc fabriek van start, terwijl t« het einde van het jaar de assemblage in het Oostenrijkse Graz een aanvang zal nemen. Twee schuifdeuren Met de nieuwe Voyager wil het merk weer een flinke voorsprong nemen op de concurrentie. Als uitvinder van de MPV mag je van Chrysler dan ook wel iets verwachten. De nieuwe Voyager is een ruimte-auto volgens moderne maatstaver Door de ronde vormen en de slanke snuit ziet de auto er duidelijk minder als een 'busje' uit. Op de Amerikaanse markt zal het nieuwe model onder drie De Duratec V6 wordt geleverd in de GL-uitvoering (Taurus) en is standaard voorzien van een viertraps automaat, stuurbekrachtiging, ABS r De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. zijn, maar waarschijnlijk tegen meerprijs worden aangeboden. De auto heeft vier onafhankelijk opgehangen wielen, waardoor een hoog comfortniveau kan worden geboden. De bagageruimte heeft een inhoud van ongeveer 350 liter. De Amerikaanse versie weegt met vijfbak 990 kg, terwijl de automaat 1016 kg op de schaal brengt. De Esteem of Baleno is als vierdeurs sedan een relatief behoudend ogende auto. Het interieur geeft een ruime indruk, terwijl het dashboard enigszins om de bestuurder heen gebouwd is. De Esteem wordt in basisversie geleverd met stuurbekrachtiging, een neerkïapbare achterbankrugleuning, van binnenuit te openen achterklep en tankklepje, getint en portierbakken voorin. Het is niet onwaarschijnlijk dat ook de basisversie van de Suzuki Baleno hiermee op de weg gezet wordt. Vanaf de kerstdagen tot ei met de eerste week van he nieuwe jaar, zijn veel automobilisten betrokken geraakt bij een ongeval veroorzaakt door gladheid. Waarschijnlijk een veel groter aantal heeft haar of zijn glijpartij gelukkig nog goed zien eindigen. Toch is het helaas weer zo dat veel van deze ongevallen ontstaan door onwetenheid of omdat mensen bang worden om met glad weer te rijden. Voor dat laatste bestaat een zeer eenvot remedie. Als men w^rr rijden en constateer i ut glad is, blijf dan thuis. automobilisten zijn een gevaar voor zichzelf én alle andere weggebruikers. Het kan natuurlijk zijn dat gladheid pas onderweg optreedt. Matigheid is in dat gevallet devies. Niet te snel rijden en vooral niet abrupt of te hard remmen. Wie gaat remmen op een glad wegdek, zal merken dat de wielen veel sneller blokkeren, dan men op een stroef wegdek gewend is. En met geblokkeerde wielen is een auto onbestuurbaar. Gaat de auto bij licht remmen glijden, dan zul je direct de remmen los moeten laten. Verder hebben we natuurlijk allemaal wel eens gehoord van het zoge naamde pompend remmen. Dit effect is door ABS op electronische wijze vertaald. Maar wie pompend gaat remmen moet er aan denken zijn rempedaal iedere keer volledig los te laten. Wie namelijk met zijn voet op het pedaal blijft en clan een pompende beweging maakt, zorgt ervoor dat de remdruk op de achterwielen steeds hoger wordt en dus deze wielen vrijwel direct blokkeren en dat is niet het effect wat men had willen bereiken. En dan tot slot de mens^” in sneeuw gaan rijden. heb ik in de eerste versnelling zien optrekker Glibberend en glijdend kc de auto dan uitermate traag in beweging. De react- de meeste gevallen "n, gasgeven", maar dat i: juist helemaal verkeer Door meer gas te geven gaan de wielen nog harder doorslippen. Wie in de sneeuw bij wegrijden bemerkt dat zijn wielen doorslippen, kan beter direct doorschakelen naar de tweede versnelling, of zelfs al meteen vanuit de tweede versnelling op trekken, in alle gevallen met weinig gas. Simpele weetjes die veel ellende kunnen voorkomen als ze worden toegepast... Duratec Verder heeft de Ford twee luchtinlaten in de bumper en bedient de Mercury zich van één exemplaar. Ook aan de achterzijde zien we grote verschillen. Bij de Ford zijn de achterlichtunits met elkaar verbonden, terwijl de Sable twee welliswaar extreem lange, maar afzonderlijke lichtbalken heeft. Het profiel van beide auto's is nagenoeg gelijk, alleen heeft de Ford Taurus een derde ruitje, terwijl bij de Sable de C-stijl aanzienlijk dikker is. Het motorenprogramma biedt een flinke keuze. Allereerst komt de bestaande 3 liter V6 weer in de Taurus beschikbaar. Nieuw is een 3 liter V6 24-klepper Duratec- motor, bij ons bekend als 2.5 liter in de Mondeo V6. Deze nieuwe motor, die goed is voor 190 pk, wordt zowel in de Taurus als Sable aangeboden. Beide 6-pitters beschikken over het Ford's EEC-V electronisch motormanagementsysteem. Als topmodel levert de Ford de Taurus SHO met een 3,4 liter V8 met 32 kleppen. bediend. Het instrumentarium is opgenomen in een plooi van het vloeiend verlopende dashboard. In het midden zit de snelheidsmeter geflankeerd door een toerenteller (rechts) en brandstof- en temperatuurmeter. Zaken die in de Taurus/Sable geleverd (kunnen) worden zijn een pollenfilter, anti- diefstalsysteem met immobilizer, in delen neerkïapbare achterbank, verwarmde buitenspiegels en een geïntegreerd kinderzitje. Je elektrische ruiten kort na het verwijderen van de contactsleutel nog te gebruiken en gaat ter sparing van de accu de binnenverlichting na 40 minuten vanzelf uit als bijvoorbeeld een deur niet goed is gesloten. De Mercury Sable en Ford Taurus worden niet eerder dan aan het einde van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. Wielbasis Wat betreft totale lengte is de Voyager gegroeid. De standaard versie meet 4,73 meter terwijl de Grand Voyager maar liefst 5,07 meter lang is. Hierdoor biedt het nieuwe model meer binnenruimte en meer bagagemogelijkheden. En ondanks de grotere wielbasis is de draaicirkel kleiner. De bekende veiligheidsitems worden ook op het nieuwe model gemonteerd, zoals de dubbele airbag, ABS (optie) en eventueel het ingebouwde kinderzitje. Verder is de temperatuur van het verwarmings- en ventilatiesysteem voor de twee wagenhelften afzonderlijk te regelen en is de plaats waar de ruitewissers op rusten verwarmd. Verder zal ook een immobilizer tot de standaardspecificaties behoren. Het dashboard is inclusief een aantal uitstroomopeningen te vinden onder een wijdse overkapping. Al bij al is de nieuwe Voyager groter, bete ingedeeld, toegankelijker en moderner van vormgeving. :h is de gelijkenis met oorbeeld de Ford ndstar erg groot. Lees verder op pagina 3 Wie oog in oog staat met de beide nieuwe Amerikaanse Fords, zal direct even denken aan de nieuwe Scorpio. Zowel de Taurus als Sable heeft een gedurfde aanblik met een zeer afwijkende rangschikking van de koplampen in de lage neus. De Taurus heeft ovale koplampen met naar binnen geplaatst twee kleine stadslichten. Bij de Sable is de hoofdverlichting in een nog grotere ovale vorm opgenomen en zitten de stadslichten in de grille opgenomen. merknamen verschijnen, de Chrysler Town Country, de Dodge Caravan en de Plymouth Voyager. De Europese variant lijkt het meest op de Dodge. De auto heeft daarom de in vier segmenten verdeelde grille. De toegankelijkheid van het interieur is verbeterd, omdat standaard voortaan twee schuifdeuren in de auto te vinden zijn. Verder is de vijfde deur bijzonder breed, omdat de achterlichtunits relatief hoog en smal zijn gehouden. Chrysler houdt in principe vast aan drie zitrijen. Achterin zijn wederom twee banken geplaatst. In vergelijking met losse stoelen, die door enkele concurrenten worden geboden, zijn de banken erg onhandelbaar. Daar heeft men bij Chrysler iets op gevonden. Met twee hendels kan de bank ontgrendeld worden. Met dezelfde beweging worden vier wielen in stelling gebracht, 7, 7 waardoor het geheel veel 1 makkelijker te verplaatsen is. w-V rk Sommige uitvoeringen worden echter met vier MARKTEN TWVfS Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21