9
CHMMB "i
I
FORD TAURUS EN
MERCURY SABLE 1996
NIEUWE GROTE SUZUKI
Originele oplossingen
Amerikaanse hardlopers
m.
nlijk
èn
prima
graag.
1
I
Simpele
weetjes
995 pagina 20
‘W^onQ
Oplage: 97.700
Donderdag 12 januari 1995
IH
ook een
ter
m.
een geïntegn
Verder zijn d«
I
Tony Vos
t star
m die
Autotest:
Maak kennis met
Verrassende
Lees verder
DATO-dealer
in dit nummer
van Rijn
pag.3
pag.7
o.a.:
VEELZIJDIG
Jaargang 7
Nummer 2
‘en
het
md(
een ruime
Range Rover
4.6 HSE
randen
sn in St.
id de
'anadese-
tegen
te
it glas
concept-auto's
van Chrysler
pag.7
rctie is in
"meer
a t is nou
•nsen die
?n. Velen
?udige
i weg wil
sert dat het
Bange
inch wielen met P205/65
banden. De 12-kleppen 3 liter
wordt aangeboden in een iets
minder complete GL-uitgave.
De SHO heeft zijn eigen
specifieke uitmonstering met
P225/55VR16 banden en
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging.
Detroit - De belangrijkste nieuwe auto die op de
Detroit Motorshow werd gepresenteerd, was zonder
meer de opvolger van de Chrysler Voyager. Het
huidige model kwam in de Verenigde Staten eind
1983 op de markt. De nieuweling doet haast in niets
meer aan zijn voorganger denken, oogt veel
moderner, maar is duidelijk minder kenmerkend. In
Europa wordt de nieuwe Voyager pas begin 1996
leverbaar.
Detroit - In de eerste week van januari van dit jaar
onthulde Ford op de jaarlijkse Detroit Motorshow
de opvolger van de Ford Taurus en Mercury Sable,
auto's die de verkoopranglijsten in de VS al jaren
aanvoeren. Deze auto's zullen onder dezelfde naam
vanaf komende herfst in de Amerikaanse
showrooms te vinden zijn. In het uiterlijk doet niets
meer aan de bestaande serie denken, die
inmiddels al weer tien jaar op de markt is.
Tijdens de persdag van de komende AutoRAI
zal Suzuki de nieuwe Baleno presenteren, een
nieuw model boven de huidige Swift-reeks. De
auto wordt leverbaar als vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback. De sedan-versie werd op
<de Detroit Motorshow al ten doop gehouden. In
de Verenigde Staten gaat deze grote Suzuki
Esteem heten. Het leidt geen twijfel dat de
Esteem en Baleno op kleine details na
dezelfde auto's zijn. De carrosserie is 4,20
meter lang, terwijl de wielbasis 2,48 meter
lang is. De auto zal moeten concurreren met
bijvoorbeeld de Honda Civic en Toyota
Corolla. De voorwielen worden aangedreven
door de 1.6 liter 16-kleppenmotor met een
vermogen van 98 pk bij 6000 tr/min. Naast de
handgeschakelde vijfbak komt ook een
viertraps automaat ter beschikking.
De Amerikaanse versie heeft standaard een
dubbele airbag en ABS, zaken die op de
Europese versie zonder meer leverbaar zullen
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
FaxO13/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
stoelen en één achterbank
aangeboden. Hierbij zijn de
stoelen op de tweede rij ook
tegen de rijrichting in te
plaatsen.
Iriterieur
De ronde vormen van het
uiterlijk komen ook in het
interieur terug. In de console
is een ovale unit opgenomen
waarop de radio en
3S en 15 verwarming kunnen worden
In 32 maanden tijd wist een
gigantisch team van 800
mensen van de
ontwikkelingsafdeling de
nieuwe Voyager zo goed als
produktierijp te maken. De
eerste exemplaren voor de
Amerikaanse markt zullen
binnen enkele maanden van
de band gaan roller
Louis, Missouri. Ronc
zomer gaat ook de Cc
fabriek van start, terwijl t«
het einde van het jaar de
assemblage in het
Oostenrijkse Graz een
aanvang zal nemen.
Twee schuifdeuren
Met de nieuwe Voyager wil
het merk weer een flinke
voorsprong nemen op de
concurrentie. Als uitvinder
van de MPV mag je van
Chrysler dan ook wel iets
verwachten. De nieuwe
Voyager is een ruimte-auto
volgens moderne maatstaver
Door de ronde vormen en de
slanke snuit ziet de auto er
duidelijk minder als een
'busje' uit. Op de
Amerikaanse markt zal het
nieuwe model onder drie
De Duratec V6 wordt geleverd
in de GL-uitvoering (Taurus)
en is standaard voorzien van
een viertraps automaat,
stuurbekrachtiging, ABS r
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
zijn, maar waarschijnlijk tegen meerprijs
worden aangeboden. De auto heeft vier
onafhankelijk opgehangen wielen, waardoor
een hoog comfortniveau kan worden geboden.
De bagageruimte heeft een inhoud van
ongeveer 350 liter. De Amerikaanse versie
weegt met vijfbak 990 kg, terwijl de automaat
1016 kg op de schaal brengt.
De Esteem of Baleno is als vierdeurs sedan
een relatief behoudend ogende auto. Het
interieur geeft een ruime indruk, terwijl het
dashboard enigszins om de bestuurder heen
gebouwd is.
De Esteem wordt in basisversie geleverd met
stuurbekrachtiging, een neerkïapbare
achterbankrugleuning, van binnenuit te
openen achterklep en tankklepje, getint
en portierbakken voorin. Het is niet
onwaarschijnlijk dat ook de basisversie van
de Suzuki Baleno hiermee op de weg gezet
wordt.
Vanaf de kerstdagen tot ei
met de eerste week van he
nieuwe jaar, zijn veel
automobilisten betrokken
geraakt bij een ongeval
veroorzaakt door gladheid.
Waarschijnlijk een veel
groter aantal heeft haar of
zijn glijpartij gelukkig nog
goed zien eindigen. Toch is
het helaas weer zo dat veel
van deze ongevallen
ontstaan door onwetenheid
of omdat mensen bang
worden om met glad weer te
rijden. Voor dat laatste
bestaat een zeer eenvot
remedie. Als men w^rr
rijden en constateer i ut
glad is, blijf dan thuis.
automobilisten zijn een
gevaar voor zichzelf én alle
andere weggebruikers.
Het kan natuurlijk zijn dat
gladheid pas onderweg
optreedt. Matigheid is in dat
gevallet devies. Niet te snel
rijden en vooral niet abrupt
of te hard remmen. Wie gaat
remmen op een glad
wegdek, zal merken dat de
wielen veel sneller
blokkeren, dan men op een
stroef wegdek gewend is. En
met geblokkeerde wielen is
een auto onbestuurbaar.
Gaat de auto bij licht
remmen glijden, dan zul je
direct de remmen los moeten
laten. Verder hebben we
natuurlijk allemaal wel eens
gehoord van het zoge
naamde pompend remmen.
Dit effect is door ABS op
electronische wijze vertaald.
Maar wie pompend gaat
remmen moet er aan denken
zijn rempedaal iedere keer
volledig los te laten.
Wie namelijk met zijn voet op
het pedaal blijft en clan een
pompende beweging maakt,
zorgt ervoor dat de remdruk
op de achterwielen steeds
hoger wordt en dus deze
wielen vrijwel direct
blokkeren en dat is niet het
effect wat men had willen
bereiken.
En dan tot slot de mens^”
in sneeuw gaan rijden.
heb ik in de eerste
versnelling zien optrekker
Glibberend en glijdend kc
de auto dan uitermate traag
in beweging. De react-
de meeste gevallen "n,
gasgeven", maar dat i:
juist helemaal verkeer
Door meer gas te geven gaan
de wielen nog harder
doorslippen. Wie in de
sneeuw bij wegrijden
bemerkt dat zijn wielen
doorslippen, kan beter direct
doorschakelen naar de
tweede versnelling, of zelfs
al meteen vanuit de tweede
versnelling op trekken, in
alle gevallen met weinig
gas. Simpele weetjes die
veel ellende kunnen
voorkomen als ze worden
toegepast...
Duratec
Verder heeft de Ford twee
luchtinlaten in de bumper en
bedient de Mercury zich van
één exemplaar. Ook aan de
achterzijde zien we grote
verschillen. Bij de Ford zijn de
achterlichtunits met elkaar
verbonden, terwijl de Sable
twee welliswaar extreem
lange, maar afzonderlijke
lichtbalken heeft. Het profiel
van beide auto's is nagenoeg
gelijk, alleen heeft de Ford
Taurus een derde ruitje,
terwijl bij de Sable de C-stijl
aanzienlijk dikker is.
Het motorenprogramma biedt
een flinke keuze. Allereerst
komt de bestaande 3 liter V6
weer in de Taurus
beschikbaar. Nieuw is een 3
liter V6 24-klepper Duratec-
motor, bij ons bekend als 2.5
liter in de Mondeo V6. Deze
nieuwe motor, die goed is
voor 190 pk, wordt zowel in de
Taurus als Sable
aangeboden. Beide 6-pitters
beschikken over het Ford's
EEC-V electronisch
motormanagementsysteem.
Als topmodel levert de Ford
de Taurus SHO met een 3,4
liter V8 met 32 kleppen.
bediend. Het instrumentarium
is opgenomen in een plooi
van het vloeiend verlopende
dashboard. In het midden zit
de snelheidsmeter
geflankeerd door een
toerenteller (rechts) en
brandstof- en
temperatuurmeter. Zaken die
in de Taurus/Sable geleverd
(kunnen) worden zijn een
pollenfilter, anti-
diefstalsysteem met
immobilizer, in delen
neerkïapbare achterbank,
verwarmde buitenspiegels en
een geïntegreerd kinderzitje.
Je elektrische
ruiten kort na het
verwijderen van
de contactsleutel
nog te gebruiken
en gaat ter
sparing van de
accu de
binnenverlichting
na 40 minuten
vanzelf uit als
bijvoorbeeld een
deur niet goed is
gesloten.
De Mercury Sable
en Ford Taurus
worden niet
eerder dan aan
het einde van dit
jaar op de
Nederlandse
markt verwacht.
Wielbasis
Wat betreft totale lengte is de
Voyager gegroeid. De
standaard versie meet 4,73
meter terwijl de Grand
Voyager maar liefst 5,07 meter
lang is. Hierdoor biedt het
nieuwe model meer
binnenruimte en meer
bagagemogelijkheden. En
ondanks de grotere wielbasis
is de draaicirkel kleiner.
De bekende veiligheidsitems
worden ook op het nieuwe
model gemonteerd, zoals de
dubbele airbag, ABS (optie) en
eventueel het ingebouwde
kinderzitje. Verder is de
temperatuur van het
verwarmings- en
ventilatiesysteem voor de
twee wagenhelften
afzonderlijk te regelen en is
de plaats waar de
ruitewissers op rusten
verwarmd. Verder zal ook een
immobilizer tot de
standaardspecificaties
behoren. Het dashboard is
inclusief een aantal
uitstroomopeningen te vinden
onder een wijdse
overkapping. Al bij al is de
nieuwe Voyager groter, bete
ingedeeld, toegankelijker en
moderner van vormgeving.
:h is de gelijkenis met
oorbeeld de Ford
ndstar erg groot.
Lees verder op pagina 3
Wie oog in oog staat met de
beide nieuwe Amerikaanse
Fords, zal direct even denken
aan de nieuwe Scorpio. Zowel
de Taurus als Sable heeft een
gedurfde aanblik met een
zeer afwijkende
rangschikking van de
koplampen in de lage neus.
De Taurus heeft ovale
koplampen met naar binnen
geplaatst twee kleine
stadslichten. Bij de Sable is
de hoofdverlichting in een
nog grotere ovale vorm
opgenomen en zitten de
stadslichten in de grille
opgenomen.
merknamen verschijnen, de
Chrysler Town Country, de
Dodge Caravan en de
Plymouth Voyager. De
Europese variant lijkt het
meest op de Dodge. De auto
heeft daarom de in vier
segmenten verdeelde grille.
De toegankelijkheid van het
interieur is verbeterd, omdat
standaard voortaan twee
schuifdeuren in de auto te
vinden zijn. Verder is de vijfde
deur bijzonder breed, omdat
de achterlichtunits relatief
hoog en smal zijn gehouden.
Chrysler houdt in principe
vast aan drie zitrijen. Achterin
zijn wederom twee banken
geplaatst. In vergelijking met
losse stoelen, die door enkele
concurrenten worden
geboden, zijn de banken erg
onhandelbaar. Daar heeft
men bij Chrysler iets op
gevonden. Met twee hendels
kan de bank ontgrendeld
worden. Met dezelfde
beweging worden vier wielen
in stelling gebracht, 7, 7
waardoor het geheel veel 1
makkelijker te verplaatsen is. w-V rk
Sommige uitvoeringen
worden echter met vier
MARKTEN TWVfS
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405