SAAB 9000" l 3.0 V6 GRIFFIN I Turbo-killer? LANCIA DELTA HF T INTEGRALE Motoren- en brommerbeurs Japanse produktie in Noord-Amerika en Europa ISD a 1 ien n Rijschool met vertrouwen in SEAT M IR DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1995 - pagina 3» pagina 2 i bron richti ookc ran ck iab .'90 Vervolg van pagina I 1993 ito's V ide i ’avond zond UUi laspoort O-test, ien een uto en i of van 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, viercilinder echt niet voor een V6 of V8 onder hoeft te doen. '85 '92 '92 '93 '85 luceerd. rolde in Iburg ost 156 855 .92 '83 tomaat '86 '71 '86 '91 '87 '92 '88 ‘92 '82 '87 '88 '90 '93 reen'92 '92 1geoper voor vol iderei 1 uiterst Wie rs hebben gkans )eltaHF In 1993 werden 2.637.956 auto's van een Japans merk buiten Japan geprodi Het grootste aantal re leutels van n Jeroen gebruikt, echter ld riffin irbags. Technische gegevens: Merk en type: Saab 9000 Griffin k DE SAAB 9000 \3.ov6(;mi F NUMZUIMDST SAAB ZUlDQOSTbv ^^utomobietbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Dealer's collection Voor Europa is de Dealers collection ontwikkeld, die speciaal voor het Lancia- dealernet is gemaakt. Hiermee geeft Lancia haar dealers een bevoorrechte positie en beloont hen voor de bijdrage aan het succes van dit model. Hierdoor zal het een absoluut collectors-item worden. Er zijn inmiddels 143 exempla Dealer's' besteld in Itc TEST ia een ner i altijd :owel in ruimte voor benen en hoofden geboden. Verder heeft de CD een enorme bagageruimte met een inhoud van 556 liter. De op het testexemplaar aanwezig lichtmetalen zesspaaks velgen zijn niet standaard. De Griffin wordt normaal met Cross Spoke velgen geleverd. rden. 13 laren van de s collection talie en 34 de Verenigde Stater band. Honda spand de kroon. Er werden liefst 403.706 een! Ten opzichte van alle voorgaande versies zijn andere veren toegepast om het geheel nog eens verder te verlagen en zorgt een verbindingsstang tussen de veerpoten voor voor een aanzienlijk torsiestijver chassis. Op het dashboard is een schildje te vinden met de naam "Edizione finale" en het serienummer. Wie zijn Delta keurig wil beschermen krijgt standaard bij de auto een passende afdekhoes. Maar zoals gezegd wordt deze Edizione finale alleen op de Japanse\ markt geleverd. kwam een turboloze 9000, in 1987 gevolgd door een automaat. In 1988 verscheen de tweede carrosserie- variant, de CD, letters die al jaren staan voor een vierdeurs sedan. Turbo ofV6 Maar door de V6 op de markt te brengen, kan Saab met de 9000 zijn doelgroep verder uitbreiden. Het brandstofverbruik van de V6 is ook duidelijk hoger dan van de turbo, terwijl de prestaties van de V6 iets minder zijn. Dp motor lust het liefst 1 liter Eurosuper op ongeveer 8 kilometer. De automaat komt vooral in de stad ongunstiger uit. Saab schotelt bij de 9000 een uitgebreid leveringsprogramma voor. Aan de basis staat de 130 pk 2 liter die in de vijfdeurs CS en vierdeurs CD op f.68.950,= uitkomt. De 2.3 kost in beide gevallen f.76.450,= terwijl de Ecopower f.86.250,= moet opleveren. Liefhebbers van een volwaardige turbo zijn f.91.950,= kwijt. Daarboven zit de nieuwe V6 vanaf f.96.950,=. Al deze types zijn verkrijgbaar in een 'E'-uitvoering (CSE en De eerste Saab 9000 was een 2 liter 16-klepper met turbo. De auto was in 1984 uitsluitend leverbaar als een vijfdeurs hatchback met een zeer eigenzinnig vormgegeven achterzijde. Twee jaar later ^en van de Accord en Civic gemaakt. ■”ide daarbij Nissan bouwde 385.973 den maar Altima's, Sentra's en pickup's iheden van de gevolgd door Toyota met 303.482 Corolla's en kleine vrachtauto's. Daarnaast bouwde Toyota in een andere fabriek 229.924 Camry's. Mazda produceerde in de VS de 626 en MX-6 in 218.318 eenheden, en de Mitsubishi Eclipse en Galant liep in 135.631 eenheden van de band. De kleinste Japanse producent in Amerika was in 1993 Subaru met 126.258 eenheden van de Legacy, Pickup en Rodeo. Canada heeft drie transplants. Honda maakt er de Civic (100.203 eenheden), Toyota de Corolla (79.872 stuks) en Suzuki de Cultus en Escudo (166.313). groot succes worden. Motorfietsen en brommers worden in alle staten te koop aangeboden, van wegklaar tot roestklomp. Verder is er een groot aanbod onderdelen en documentatiemateriaal. Bovendien laten diverse restaurateurs een proeve van bekwaamheid zien. De beurs is beide dagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f. 13,50 en voor kinderen van 4 tot 12 jaar f.7,50. De aantallen die in Europa werden gemaakt zijn duidelijk aan het groeien. Nissan spant de kroon in Engeland met 246.281 Primera's en Micro's. De Toyota Carina werd 37.134 keer geproduceerd tegen 32.139 Honda Accords en Concerto's. In het zuiden van Europa vinden we met name een aantal Japanse fabrieken die vooral bestelauto's en 4x4's maken, maar de aantallen daarvan zijn merkbaar kleiner. In het jaar 2000 moet de totale Japanse produktie in Europa tot zo'n 1 miljoen eenheden zijn toegenomen. De huidige totale produktie buiten Japan van ruim 2,5 miljoen auto's moet worden uitgebreid tot 5 miljoen eenheden. (Bron: Rai Aktueel) '89 09-'90 temp., 01-'92 uifdak, Ruim tien jaar geleden bracht Saab de eerste vijfdeurs 9000 op de markt. De auto ontstond uit een samenwerking tussen het Zweedse merk en drie Italiaanse fabrikanten: Fiat. Alfa en Lancia. Alhoewel vooral onderdelen als portieren en bodemplaat gezamenlijk werden gebruikt wist ieder merk zijn auto een eigen gezicht te geven. In tien jaar tijd is de Saab 9000 flink doorontwikkeld met als klap op de vuurpeil de nieuwe 3 liter V6 in uiterst luxueuze Griffin-uitvoering. De heer Franken is per 1 januari gestart met een rijschool. Het vertrouwen van dhr. Franken in het merk SEAT is groot. Het is daarom niet verwonderlijk dat Automobielbedrijf Zuid-Oost B.V. deze week een nieuwe Seat Cordoba af kon leveren. Zuid- Oost wenst de heer Franken vanzelfsprekend alle succes toe. Op de foto neemt de heer Franken (links) de sle zijn SEAT-lesauto in ontvangst uit handen van i Peters van Automobielbedrijf Zuid-Oost. Foto: Geert van Loon. Lager front Verder werd enkele jaren geleden de 2.0 liter motor vervangen door een 2.3 liter en werd in 1992 vooral de vijfdeurs voorzien van een totaal nieuwe achterzijde en lager front. Voor 1995 zijn er vooral aan de 9000 CD sedan wijzigingen doorgevoerd. De sedan behield tot nu toe het hoge front van de eerste serie. Deze is nu echter vervangen door de aërodynamisch meer verantwoorde voorzijde van de vijfdeurs 9000 CS. Nieuw zijn ook de voor- en achterbumper die wat minder pompeus en in het oog springend geworden zijn. De 9000 CD behield zijn statige achterzijde, maar de lichtunits werden uitgebreid, zodat een deel nu met de grote kofferklep omhoog scharniert. Wie een Saab 9000 gaan kopen, kan afhankelijk van zijn of haar portemonnee kiezen uit een veelheid aan motoren. Aan de basis staat de 2 liter 16-klepper gevolgd door dezelfde motor met 2.3 liter inhoud. Vervolgens kan de 2.3 liter worden voorzien met een zogenaamde light pressure turbo (Ecopower) of een volwaardig blaasapparaat. Nieuw in het programma is de 3 liter V6. Tot voor kort verkocht Saab haar auto's uitsluitend met 4 cilinder motoren. De helft van de Saab-aandelen is echter in Het Autotron in Rosmalen houdt op zaterdag 14 en zondag 15 januari traditiegetrouw de klassieke motoren- en brommerbeurs. Het is de vijftiende keer dat dit evenement wordt gehouden. Door de toenemende interesse voor motorfietsen is de belangstelling voor klassieke exemplaren ook gegroeid. Zo vonden vorig jaar maar liefst vijftienduizend mensen de weg naar Rosmalen en vanwege het grote aantal aanmeldingen voor stand- ruimte zal de beurs van 1995 wederom een CDE) met een completere uitrusting. Dit zorgt voor een extra uitgave van f. 12.700,= op de 2.0,2.3 en Ecopower en f18.000,= voor de 2.3 Turbo en V6. Helemaal aan de top staat de 3 liter V6 Griffin die uitsluitend als sedan geleverd wordt voor f. 130.950,=. De vijfdeurs CS is verder leverbaar als sportieve Aero met een tot 225 pk opgepepte turbomotor. Veiligheid Het dashboard is in de carrière van de 9000 maar weinig veranderd. Het geheel ziet er echter nog steeds modern uit. Bij de Griffin is het dashboard en de console omsloten door één notehouten paneel, terwijl ook de bovenkanten van de portieren van een houten sierlijst worden voorzien. Het contactslot is gewoon aan de stuurkolom te vinden. De stoelen lijken wat vlak, maar bieden toch een uitstekende, wat harde zit. Het interieur van de Griffin is uiterst compleet ingericht met onder meer fraaie lederen bekleding, hoofdsteunen op de achterbank, een volledig automatisch verwarmings- en ventilatiesysteem waarbij alleen nog maar de gewenste temperatuur hoeft worden ingesteld, stoelverwarming en elektrisch verstelbare stoelen. Het exemplaar voor de bestuurder is zelfs uitgerust met een geheugen. Ramen, spiegels, antenne en schuifdak worden elektrisch bediend. Veiligheid wordt door Saab hoog in het vaandel gevoerd. De Griffin heeft standaard twee aii’ naast items als ABS, gordelspanners en een sterke kooiconstructie.1 een deur van een Saab vastpakt of deze dichtgooit, voelt de kwaliteit. Wie eenmaal in de auto heeft plaatsgenomen krijgt meteen een veilig gevoel. De Saab 9000 V6 Griffin is daarom een uiterst prettige auto om mee te rijden. De auto is snel en op zijn eigen manier comfortabel. Het onderstel is eigenlijk verrassend straf afgeveerd en dat kan vast niet iederen bekoren. Verder blijft de V6 motor wat betreft rijgenoegen en prestaties ondergeschikt aan Saab's eigen 2.3 liter turbomotor. Saab heeft immers bewezen dat een stuks in het buitenland. Op de console van de auto komt een plaatje met daarop de naam van de koper. De auto heeft een rode parelmoerlak. De Recaro-stoelen in het interieur zijn met beige leer bekleed, een materiaal wat ook opi portierpanelen en de achterbank te vinden is. Het oppervlak van de zitting en rugleuning zijn fijn geperforeerd. De instrumenten hebben witte wijzerplaten, terwijl verschillende details in aluminium zijn uitgevoerd. Het plafond draagt de kleur oker-geel en de vloerbedekking is zwart. Technisch is de Dealers collection niet gewijzigd. Echte liefhebbers nog maar weinig 1 om een nieuwe De integrale te kopen. Zolang de voorraad strekt is de normale produktieversie leverbaar voor f.99.000,= en staat de Dealers collection voor f. 103.000,= in de prijslijst. Voor die laatste zal echter een dealer bereid moeten zijn, zijn exemplaar direct door te verkopen. Automaat Met een exacte cilinderinhoud van 2962 cc wordt bij 6200 tr/min het maximale vermogen bereikt van 210 pk. Het maximale koppel van 270 Nm is behoorlijk en wordt bij een relatief laag toerental van 3300 bereikt. De motor wordt daardoor gekenmerkt door een grote souplesse. Inspuiting en ontsteking worden bij deze krachtbron geregeld door een motronic motormanagementsysteem en niet door Saab's eigen Trionic. De Griffin-uitvoering wordt standaard geleverd met een viertraps automaat, terwijl de CD en CDE standaard een handgeschakelde vijfbak kennen. Zoals bij iedere Sac worden bij de 9000 V6 de voorwielen aangedreven. Om te voorkomen dat de voorwielen gaan doorslippen wordt de V6 gekoppeld aan Traction Control, die dit fenomeen op electronische wijze voorkomt. Er kan daarom naar hartelust gas worden gegeven. De auto haalt bij een totaalgewicht van 1475 kg een top van 230 km/u en heeft voor het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u 9,5 seconden nodig. De versie met handbak heeft al aan 8 seconden genoeg. De motor is merkbaar stiller dan bij de Opel Omega. Saab heeft de motor zoals gezegd dwars geplaatst, waardoor het geheel merkbaar verder van het tussenschot ligt. Onder de motorkap ziet het er weinig spectaculair uit. Er wordt wel met grote letters vermeld dat het hier om een Saab 3 liter V6 gaat. De Saab 9000 CD is met zijn lengte van 4,79 meter een grote auto. Daarom wordt op alle zitplaatsen voldoende Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2962 cc Boring x slag: 86 x 85 mm Vermogen: 210 pk bij 6200 tr/min Koppel: 270 Nm bij 3300 tr/min Afmetingen: lengte 4,794 meter, breedte 1,778 meter Gewicht: 1475 kg Prestaties: topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 9,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,9 liter/100 km bij 120 km/u 8,6 liter/100 km stadsverkeer 15,0 liter/100 km Prijs: f.l30.950,= Wegenbelasting: f.369,= tot f.387,= per 3 mnd. handen van General Motors, zodat van de know-how en onderdelen van dit grote bedrijf gebruik gemaakt kan worden. De 3 liter V6 met 4 kleppen per cilinder kennen we in principe uit de nieuwe Opel Omega, waar dezelfde krachtbron in de lengterichting wordt c, Voor de Saab 9000 is ec een variant ontwikkelt geschikt voor dwarse plaatsing en aandrijving van de voorwielen. Saab heeft de doelgroep voor de 9000 uit kunnen breiden door de komst van de 3 liter V6. Deze motor is krachtig en redelijk stil, maar is duidelijk minder zuinig en presteert ook fractioneel minder dan de eigen 4 cilinder turbomachines. Bovendien is de V6 duurder dan de vergelijkbare turbo. De keuze is daarom niet moeilijk, al zijn er natuurlijk verstokte V6- rijders. M. WW l I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23