SAAB 9000" l
3.0 V6 GRIFFIN
I
Turbo-killer?
LANCIA
DELTA HF
T
INTEGRALE
Motoren- en
brommerbeurs
Japanse produktie in
Noord-Amerika en Europa
ISD
a
1
ien
n
Rijschool met
vertrouwen in SEAT
M
IR
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 januari 1995 - pagina 3»
pagina 2
i
bron
richti
ookc
ran ck
iab
.'90
Vervolg van pagina I
1993
ito's V
ide
i
’avond
zond
UUi
laspoort
O-test,
ien een
uto en
i of van
0,
0,
0,
0,
0,
0,
0,
0,
0,
0,
viercilinder echt niet voor een
V6 of V8 onder hoeft te doen.
'85
'92
'92
'93
'85
luceerd.
rolde in
Iburg
ost 156
855
.92
'83
tomaat
'86
'71
'86
'91
'87
'92
'88
‘92
'82
'87
'88
'90
'93
reen'92
'92
1geoper
voor vol
iderei
1 uiterst
Wie
rs hebben
gkans
)eltaHF
In 1993 werden 2.637.956
auto's van een Japans merk
buiten Japan geprodi
Het grootste aantal re
leutels van
n Jeroen
gebruikt,
echter
ld
riffin
irbags.
Technische gegevens:
Merk en type: Saab 9000
Griffin
k DE SAAB 9000
\3.ov6(;mi
F NUMZUIMDST
SAAB
ZUlDQOSTbv
^^utomobietbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Dealer's collection
Voor Europa is de
Dealers collection
ontwikkeld, die speciaal
voor het Lancia-
dealernet is gemaakt.
Hiermee geeft Lancia
haar dealers een
bevoorrechte positie en
beloont hen voor de
bijdrage aan het succes
van dit model. Hierdoor
zal het een absoluut
collectors-item worden.
Er zijn inmiddels 143
exempla
Dealer's'
besteld in Itc
TEST
ia een
ner
i altijd
:owel in
ruimte voor benen en hoofden
geboden. Verder heeft de CD
een enorme bagageruimte
met een inhoud van 556 liter.
De op het testexemplaar
aanwezig lichtmetalen
zesspaaks velgen zijn niet
standaard. De Griffin wordt
normaal met Cross Spoke
velgen geleverd.
rden.
13
laren van de
s collection
talie en 34
de Verenigde Stater
band. Honda spand
de kroon. Er werden
liefst 403.706 een!
Ten opzichte van alle
voorgaande versies zijn
andere veren toegepast
om het geheel nog eens
verder te verlagen en
zorgt een
verbindingsstang tussen
de veerpoten voor voor
een aanzienlijk
torsiestijver chassis. Op
het dashboard is een
schildje te vinden met de
naam "Edizione finale"
en het serienummer. Wie
zijn Delta keurig wil
beschermen krijgt
standaard bij de auto een
passende afdekhoes.
Maar zoals gezegd wordt
deze Edizione finale
alleen op de Japanse\
markt geleverd.
kwam een turboloze 9000, in
1987 gevolgd door een
automaat. In 1988 verscheen
de tweede carrosserie-
variant, de CD, letters die al
jaren staan voor een
vierdeurs sedan.
Turbo ofV6
Maar door de V6 op de markt
te brengen, kan Saab met de
9000 zijn doelgroep verder
uitbreiden. Het
brandstofverbruik van de V6
is ook duidelijk hoger dan van
de turbo, terwijl de prestaties
van de V6 iets minder zijn. Dp
motor lust het liefst 1 liter
Eurosuper op ongeveer 8
kilometer. De automaat komt
vooral in de stad ongunstiger
uit.
Saab schotelt bij de 9000 een
uitgebreid
leveringsprogramma voor.
Aan de basis staat de 130 pk 2
liter die in de vijfdeurs CS en
vierdeurs CD op f.68.950,=
uitkomt. De 2.3 kost in beide
gevallen f.76.450,= terwijl de
Ecopower f.86.250,= moet
opleveren. Liefhebbers van
een volwaardige turbo zijn
f.91.950,= kwijt. Daarboven zit
de nieuwe V6 vanaf f.96.950,=.
Al deze types zijn verkrijgbaar
in een 'E'-uitvoering (CSE en
De eerste Saab 9000 was een 2
liter 16-klepper met turbo. De
auto was in 1984 uitsluitend
leverbaar als een vijfdeurs
hatchback met een zeer
eigenzinnig vormgegeven
achterzijde. Twee jaar later
^en van de Accord en Civic gemaakt.
■”ide daarbij Nissan bouwde 385.973
den maar Altima's, Sentra's en pickup's
iheden van de gevolgd door Toyota met
303.482 Corolla's en kleine
vrachtauto's. Daarnaast
bouwde Toyota in een andere
fabriek 229.924 Camry's.
Mazda produceerde in de VS
de 626 en MX-6 in 218.318
eenheden, en de Mitsubishi
Eclipse en Galant liep in
135.631 eenheden van de
band. De kleinste Japanse
producent in Amerika was in
1993 Subaru met 126.258
eenheden van de Legacy,
Pickup en Rodeo. Canada
heeft drie transplants. Honda
maakt er de Civic (100.203
eenheden), Toyota de Corolla
(79.872 stuks) en Suzuki de
Cultus en Escudo (166.313).
groot succes worden. Motorfietsen en
brommers worden in alle staten te koop
aangeboden, van wegklaar tot roestklomp.
Verder is er een groot aanbod onderdelen en
documentatiemateriaal. Bovendien laten
diverse restaurateurs een proeve van
bekwaamheid zien.
De beurs is beide dagen geopend van 9.00 tot
17.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen
bedraagt f. 13,50 en voor kinderen van 4 tot 12
jaar f.7,50.
De aantallen die in Europa
werden gemaakt zijn
duidelijk aan het groeien.
Nissan spant de kroon in
Engeland met 246.281
Primera's en Micro's. De
Toyota Carina werd 37.134
keer geproduceerd tegen
32.139 Honda Accords en
Concerto's. In het zuiden van
Europa vinden we met name
een aantal Japanse fabrieken
die vooral bestelauto's en
4x4's maken, maar de
aantallen daarvan zijn
merkbaar kleiner. In het jaar
2000 moet de totale Japanse
produktie in Europa tot zo'n 1
miljoen eenheden zijn
toegenomen.
De huidige totale produktie
buiten Japan van ruim 2,5
miljoen auto's moet worden
uitgebreid tot 5 miljoen
eenheden. (Bron: Rai Aktueel)
'89
09-'90
temp.,
01-'92
uifdak,
Ruim tien jaar geleden bracht Saab de eerste
vijfdeurs 9000 op de markt. De auto ontstond uit een
samenwerking tussen het Zweedse merk en drie
Italiaanse fabrikanten: Fiat. Alfa en Lancia.
Alhoewel vooral onderdelen als portieren en
bodemplaat gezamenlijk werden gebruikt wist
ieder merk zijn auto een eigen gezicht te geven. In
tien jaar tijd is de Saab 9000 flink doorontwikkeld
met als klap op de vuurpeil de nieuwe 3 liter V6 in
uiterst luxueuze Griffin-uitvoering.
De heer Franken is per 1 januari gestart met een
rijschool. Het vertrouwen van dhr. Franken in het merk
SEAT is groot. Het is daarom niet verwonderlijk dat
Automobielbedrijf Zuid-Oost B.V. deze week een nieuwe
Seat Cordoba af kon leveren. Zuid- Oost wenst de heer
Franken vanzelfsprekend alle succes toe.
Op de foto neemt de heer Franken (links) de sle
zijn SEAT-lesauto in ontvangst uit handen van i
Peters van Automobielbedrijf Zuid-Oost.
Foto: Geert van Loon.
Lager front
Verder werd enkele jaren
geleden de 2.0 liter motor
vervangen door een 2.3 liter
en werd in 1992 vooral de
vijfdeurs voorzien van een
totaal nieuwe achterzijde en
lager front. Voor 1995 zijn er
vooral aan de 9000 CD sedan
wijzigingen doorgevoerd. De
sedan behield tot nu toe het
hoge front van de eerste serie.
Deze is nu echter vervangen
door de aërodynamisch meer
verantwoorde voorzijde van
de vijfdeurs 9000 CS. Nieuw
zijn ook de voor- en
achterbumper die wat minder
pompeus en in het oog
springend geworden zijn. De
9000 CD behield zijn statige
achterzijde, maar de
lichtunits werden uitgebreid,
zodat een deel nu met de grote
kofferklep omhoog scharniert.
Wie een Saab 9000 gaan
kopen, kan afhankelijk van
zijn of haar portemonnee
kiezen uit een veelheid aan
motoren. Aan de basis staat
de 2 liter 16-klepper gevolgd
door dezelfde motor met 2.3
liter inhoud. Vervolgens kan
de 2.3 liter worden voorzien
met een zogenaamde light
pressure turbo (Ecopower) of
een volwaardig
blaasapparaat. Nieuw in het
programma is de 3 liter V6. Tot
voor kort verkocht Saab haar
auto's uitsluitend met 4
cilinder motoren. De helft van
de Saab-aandelen is echter in
Het Autotron in Rosmalen houdt op zaterdag
14 en zondag 15 januari traditiegetrouw de
klassieke motoren- en brommerbeurs. Het is
de vijftiende keer dat dit evenement wordt
gehouden. Door de toenemende interesse voor
motorfietsen is de belangstelling voor
klassieke exemplaren ook gegroeid. Zo
vonden vorig jaar maar liefst vijftienduizend
mensen de weg naar Rosmalen en vanwege
het grote aantal aanmeldingen voor stand-
ruimte zal de beurs van 1995 wederom een
CDE) met een completere
uitrusting. Dit zorgt voor een
extra uitgave van f. 12.700,= op
de 2.0,2.3 en Ecopower en
f18.000,= voor de 2.3 Turbo en
V6. Helemaal aan de top staat
de 3 liter V6 Griffin die
uitsluitend als sedan
geleverd wordt voor
f. 130.950,=. De vijfdeurs CS is
verder leverbaar als sportieve
Aero met een tot 225 pk
opgepepte turbomotor.
Veiligheid
Het dashboard is in de
carrière van de 9000 maar
weinig veranderd. Het geheel
ziet er echter nog steeds
modern uit. Bij de Griffin is
het dashboard en de console
omsloten door één notehouten
paneel, terwijl ook de
bovenkanten van de portieren
van een houten sierlijst
worden voorzien. Het
contactslot is gewoon aan de
stuurkolom te vinden. De
stoelen lijken wat vlak, maar
bieden toch een uitstekende,
wat harde zit. Het interieur
van de Griffin is uiterst
compleet ingericht met onder
meer fraaie lederen
bekleding, hoofdsteunen op
de achterbank, een volledig
automatisch verwarmings- en
ventilatiesysteem waarbij
alleen nog maar de gewenste
temperatuur hoeft worden
ingesteld, stoelverwarming
en elektrisch verstelbare
stoelen.
Het exemplaar voor de
bestuurder is zelfs uitgerust
met een geheugen. Ramen,
spiegels, antenne en
schuifdak worden elektrisch
bediend. Veiligheid wordt
door Saab hoog in het
vaandel gevoerd. De Griffin
heeft standaard twee aii’
naast items als ABS,
gordelspanners en een
sterke kooiconstructie.1
een deur van een Saab
vastpakt of deze dichtgooit,
voelt de kwaliteit.
Wie eenmaal in de auto heeft
plaatsgenomen krijgt meteen
een veilig gevoel.
De Saab 9000 V6 Griffin is
daarom een uiterst prettige
auto om mee te rijden.
De auto is snel en op zijn
eigen manier comfortabel.
Het onderstel is eigenlijk
verrassend straf afgeveerd en
dat kan vast niet iederen
bekoren. Verder blijft de V6
motor wat betreft rijgenoegen
en prestaties ondergeschikt
aan Saab's eigen 2.3 liter
turbomotor. Saab heeft
immers bewezen dat een
stuks in het buitenland.
Op de console van de
auto komt een plaatje
met daarop de naam van
de koper. De auto heeft
een rode parelmoerlak.
De Recaro-stoelen in het
interieur zijn met beige
leer bekleed, een
materiaal wat ook opi
portierpanelen en de
achterbank te vinden is.
Het oppervlak van de
zitting en rugleuning zijn
fijn geperforeerd. De
instrumenten hebben
witte wijzerplaten,
terwijl verschillende
details in aluminium zijn
uitgevoerd. Het plafond
draagt de kleur oker-geel
en de vloerbedekking is
zwart. Technisch is de
Dealers collection niet
gewijzigd.
Echte liefhebbers
nog maar weinig 1
om een nieuwe De
integrale te kopen.
Zolang de voorraad
strekt is de normale
produktieversie
leverbaar voor f.99.000,=
en staat de Dealers
collection voor f. 103.000,=
in de prijslijst.
Voor die laatste zal
echter een dealer bereid
moeten zijn, zijn
exemplaar direct door te
verkopen.
Automaat
Met een exacte
cilinderinhoud van 2962 cc
wordt bij 6200 tr/min het
maximale vermogen bereikt
van 210 pk. Het maximale
koppel van 270 Nm is
behoorlijk en wordt bij een
relatief laag toerental van
3300 bereikt. De motor wordt
daardoor gekenmerkt door
een grote souplesse.
Inspuiting en ontsteking
worden bij deze krachtbron
geregeld door een motronic
motormanagementsysteem
en niet door Saab's eigen
Trionic. De Griffin-uitvoering
wordt standaard geleverd met
een viertraps automaat,
terwijl de CD en CDE
standaard een
handgeschakelde vijfbak
kennen. Zoals bij iedere Sac
worden bij de 9000 V6 de
voorwielen aangedreven. Om
te voorkomen dat de
voorwielen gaan doorslippen
wordt de V6 gekoppeld aan
Traction Control, die dit
fenomeen op electronische
wijze voorkomt. Er kan
daarom naar hartelust gas
worden gegeven. De auto
haalt bij een totaalgewicht
van 1475 kg een top van 230
km/u en heeft voor het sprintje
vanuit stilstand tot 100 km/u
9,5 seconden nodig. De versie
met handbak heeft al aan 8
seconden genoeg. De motor is
merkbaar stiller dan bij de
Opel Omega. Saab heeft de
motor zoals gezegd dwars
geplaatst, waardoor het
geheel merkbaar verder van
het tussenschot ligt. Onder de
motorkap ziet het er weinig
spectaculair uit. Er wordt wel
met grote letters vermeld dat
het hier om een Saab 3 liter V6
gaat.
De Saab 9000 CD is met zijn
lengte van 4,79 meter een
grote auto. Daarom wordt op
alle zitplaatsen voldoende
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2962 cc
Boring x slag: 86 x 85 mm
Vermogen: 210 pk bij 6200
tr/min
Koppel: 270 Nm bij 3300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,794
meter, breedte 1,778 meter
Gewicht: 1475 kg
Prestaties: topsnelheid 230
km/u
acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,9
liter/100 km
bij 120 km/u 8,6 liter/100 km
stadsverkeer 15,0 liter/100 km
Prijs: f.l30.950,=
Wegenbelasting: f.369,= tot
f.387,= per 3 mnd.
handen van General Motors,
zodat van de know-how en
onderdelen van dit grote
bedrijf gebruik gemaakt kan
worden. De 3 liter V6 met 4
kleppen per cilinder kennen
we in principe uit de nieuwe
Opel Omega, waar dezelfde
krachtbron in de
lengterichting wordt c,
Voor de Saab 9000 is ec
een variant ontwikkelt
geschikt voor dwarse
plaatsing en aandrijving van
de voorwielen.
Saab heeft de doelgroep voor
de 9000 uit kunnen breiden
door de komst van de 3 liter
V6. Deze motor is krachtig en
redelijk stil, maar is duidelijk
minder zuinig en presteert
ook fractioneel minder dan de
eigen 4 cilinder
turbomachines. Bovendien is
de V6 duurder dan de
vergelijkbare turbo. De keuze
is daarom niet moeilijk, al zijn
er natuurlijk verstokte V6-
rijders.
M. WW
l I