LANCIA DELTA HF INTEGRALE MAN F2000 E VOLVO V40 EN MITSUBISHI MX TRUCK-OF-THE-YEAR 1995 69” 99” I9” Nederlandse auto's Wij wensen U een goed en gezond 1995 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Herstel autoverkopen in Europa Paspoort 195 pagina 20 Donderdag 5 januari 1995 Oplage: 97.500 cois" tgevc itop i srkte Lees verder op pagina 3 en 13-440518 Tony Vos Autotest: Lees verder saab 9000 in dit nummer 3.0 V6 Griffin pag. 3 pag. 5 o.a.: Jaargang 7 Nummer 1 DATO-Tip: APKD Italiaans ondanks zich de mani door meer i Er zal heel vinden z::~ experimfcn Alhoewe' en Volvo produktie’' gebouwd, elkaar af. V nieuwe aut veej heti ent erge plac bedienii comfort Kibofa or op reis. Dtaal van in de BESTE WENSEN k VATKUNENUffU k BETEN WENSEN MN EEN^EDEljEZONDm F EN EEN N/ENUESMB SAAB 7UIIT)OSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 componenten zijn vernieuwd. Het ver bouwprincipe is bijvoorbeeld drie achteraslichame gecombineerd Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bodemplaat De auto wordt gekenmerkt door een korte neus, naar voren geplaatst passagierscompartiment en hoge achtersteven. De MX is speciaal voor Europa ontwikkeld; de eigen ontwerpstudie in Duitsland heeft hierbij een flinke vinger in de pap gehad. Hierbij is veel aandacht besteed aan it creeëren van veel hoofd- i beenruimte en een jonomisch verantwoorde ratsing van verschillende mingselementen. Het L/xt wordt in positieve zin Beide auto's gebruiken dezelfde bodemplaat, wat produktietechnisch veel voordelen oplevert. De Mitsubishi, die nog onder de codenaam MX bekend is, wordt een vijfdeurs hatchback die in het huidige programma tussen de Lancer en Galant in komt. herfst, zullen de eerste rij- impressies begin 1996 gemaakt kunnen worden en start de verkoop in het voorjaar van volgend jaar. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. 3 modulaire e MAN wist i behalen Super Space i de Iveco 4x4 Edizione finale De Delta Integrale behaalde in 67 wedstrijden voor het wereldkampioenschap rallies maar liefst 46 overwinningen. Hierbij horen natuurlijk beroemde namen als de San Remo Rally, Monte-Carlo, Acropolis, de 1000 Meren, de RAC Rally en de Tour de Corse. Achter het stuur en.op de bijrijdersstoel bevonden zich in de meeste gevallen beroemde namen zoals de Japan De lichtmetalen velgen zijn gelakt in quartz-grijs, terwijl de luchtinlaten in de motorkap en andere details in zwart worden uitgevoerd. Het interieur is op en top sportief met Recaro-stoelen bekleed met een combinatie van geperforeerd Alcantara en zwarte stof. De hemel en de vloer zijn ook met zwarte materialen bekleed. Het dashboard is in de Delta zeer klassiek. De instrumenten krijgen extra aandacht door de witte omlijsting. De' pookknop, pedalen, voetsteun en enkele dashboardelementen zijn in koolstofvezel uitgevoerd. Het is geen sinecure om met één auto zes jaar het wereldkampioenschap voor merken te behalen. In 1987 was het Voor de eerste keer raak met de Delta 4WD, gevolgd door de Integrale in 1988 en 1989. Vervolgens wist de integrale 16V in 1989 tot en met 1991 in de eerste versie de eerste plaats te behalen en deed de tweede variant het in 1992 nog eens over. De verkoop van nieuwe auto's is in de eerste 11 maanden van 1994 met 5,4 procent toegenomen tot 11,1 miljoen eenheden. Met name de Duitse en Italiaanse markt leefde in november op, terwijl Frankrijk, Spanje en de Scandinavische landen de groei van afgelopen maanden konden voortzetten. Alleen al in de maand november lag de afzet in Europa gemiddeld circa 12 procent boven die van vorig jaar. Daarmee boekten 13 van de 17 Europese markten hogere verkoopaan tallen dan in 1993. In de periode tot en met november werden in Spanje bijna 22procent meer auto's aan consumenten afgeleverd. In Frankrijk werden bijna 15procent meer auto's geregistreerd en in het Verenigd Koninkrijk lag dit percentage op zo'n 8 procent. Alleen de x*anse markt bleef, --iks het herstel dat de laatste maanden lifesteerde, met 5 procent achter vergeleken met een jaar eerder. De verkoopranglijst in Europa wordt aangevoerd door het VW-concern met een marktaandeel van 15,9%, gevolgd door GM met 13,0 procent. Het PSA- concern (+10,1%) profiteerde het meest van de oplevende verkopen in Europa en zag daarmee het marktaandeel tot 12,8% groeien. Ford is met 11,8% marktaandeel goed voor een vierde plaats, op de voet gevolgd door Renault 11,0%) en de Fiat Groep (10,8%). Dejapanse merken verloreh in Europa opnieuw terrein en zagen hun marktaandeel van 12,4% tot 11,0% af nemen. Een heel jaar lang mag vrachtautofabrikant MAN de titel Truck-of-the-Year voeren voor de F2000. Dit type werd door een internationale jury van bedrijfsautojournalisten uit dertien Europese landen verkozen vanwege zijn zeer brede spectrum van toepassingsmogelijkheden en de opbouw van het programma. De M echter slechts 2 punten voorsprong te 1 op de nummer 2, de Daf 95.500 Super Sj Cab. Op de derde plaats kwam terecht. De MAN F2000 vertoont veel gelijkenis met de voorgaande F90-serie. De belangrijkste componenten zijn echter nieuw of ingrijpend »er doorgevoerde modulaire 3 zeer opvallend. Er zijn ie verschillende ren die kunnen worden met een groot aantal verschillende hypoïd tandwielsets. Hierdoor kunnen alle denkbare specificaties worden samengesteld. Verder levert de fabrikant de truck met vier verschillende Euro II-motoren, maar er kan tevens worden gekozen uit Euro I- diesels in vier verschillende vermogenscategorieën. Andere goede eigenschappen die de jury bijzonder aanspraken, zijn de standaard schijfremmen op de vooras, de keuze uit een ZF transmissie en de nieuwe Eaton synchromesh wisselbak, de mogelijkheid van electronisch geregelde schokdempers en de aanwezigheid van een on-board diagnose/datasysteem en de onderrijbeveiliging voor. Bovendien is bij de F2000 al rekening gehouden voor het rijden op aardgas. De trofee behorende bij de Truck-of- the-Year wordt op 12 januari uitgereikt tijdens de Bedrijfsautosalon in Brussel op de stand van MAN. beïnvloed door goed geïsoleerde motor-, weg-1 rijwindgeluiden. De auto wordt in eerste instantie geleverd met een 1.6 en 1.8 liter 16-kleppen motor, terwijl naar alle waarschijnlijkheid ook een 1.9 liter turbodiesel zal worden ingebouwd. Door het gebruik van vele Europese onderdelen (local content: 85%) wordt de nieuwe Mitsubishi MX als een echte Europese auto beschouwd. Volvo zal uitgaande van dezelfde bodemplaat tegen het einde van het jaar een nieuwe auto introduceren die het gat tussen de 400-serie en de 940/850 opvult. Met deze V40 (projectnaam) worden in de zakenlijke middenklasse nieuwe normen gezet op het gebied van veiligheid. De nieuwe Volvo wordt ontwikkeld in zowel Gothenburg als Helmond en alles loopt volgens schema. Na een voorpresentatie in de 440 en 460 De grote vraag is natuurlijk, hoe gaat deze nieuwe Nederlandse Volvo eruit zien? De auto behoudt typische Volvo-kenmerken als de chroom omlijnde grille, maar zal tegelijk moderner ogen 1 eer afgeronde vormen, leel wat gelijkenis te i zijn met Volvo's tnentele ECC. rel de Mitsubishi MX 'O V40 op dezelfde lielijn worden rd, wijken ze tot Volvo gaat in ito 4 cilinder motoren gebruiken die zijn afgeleid van de 5 cilinder uit de 850 en de 6 cilinder uit de 960. De klant zal zelf de prijs van auto in belangrijke mate kunnen beïnvloeden, door al dan niet voor bepaalde optiepakketten te kiezen. De Mitsubishi MX en Volvo V40 zullen op dezelfde nieuwe lijn worden gebouwd, naast de bestaande lijn waar de 440 en 460 voorlopig blijven doorlopen. Volvo verwacht van deze auto nog 100.000 stuks per jaar te kunnen afzetten. In de fabriek van NedCar in het Limburgse Born is inmiddels een aanvang gemaakt met de produktie- aanloop van twee totaal nieuwe auto's. Aan de vooravond van de Auto Rai (eind januari) zal Mitsubishi haar nieuwe model onthullen, terwijl Volvo een model boven de 400-reeks in de herfst van dit jaar voor het eerst zal tonen. paars-rode kleur. De carrosserie is voorzien van een geel-blauwe streep die doet terugdenken aan de gloriedagen van de Lancia Fulvia HF, als het ware de voorloper van de Delta Integrale die in de jaren zestig en zeventig vele rallies won. Een ander kenmerk van de Edizione finale is de radiatorgrille met een metalen rooster waarop het HF-embleem te vinden is, aangevuld met het nummer van het exemplaar. We hebben het al jaren over één Europa en heel langzaam gaan we dat ook merken. De binnengrenzen van Europa zijn voor een belangrijk deel al verdwenen. Iemand die in een ander EG-land BTW betaalt, hoeft dat in zijn eigen land niet meer te doen. Dit maakt de verkoop van produkten naar andere Europese landen voor exporterende bedrijven veel makkelijker. Vakantiegangers merken de Europese eenheid bijvoorbeeld als zij bij een grensovergang aankomen. Vroeger stonden we met z'n allen lang in de rij, omdat de douaniers graag ieder paspoort wilden controleren. Tussen Nederland, België en Luxemburg is dat al heel lang verleden tijd. De Belgische douane controleert alleen als er een misdrijf is gepleegd of aanwijzingen zijn van bijvoorbeeld drugssmokkel. Gaan we naar Frankrijk of Duitsland dan kunnen we tegenwoordig in de meeste gevallen ook gewoon doorrijden en dat spaart een hoop tijd. Toch maken vooral de vliegvelden hierop een uitzondering. Laatst reisde ik voor een dag op en neer naar Frankfurt. Bij de douane op Schiphol werd naar het paspoort gevraagd. Aangekomen in Frankfurt werd al in het vliegtuig gevraagd het paspoort gereed te houden, dit werd onderaan de vliegtuigtrap direct gecontroleerd. In het terminalgebouw volgde de tweede Duitse controle. Vervolgens moest ik yoor een derde keer het paspoort laten zien aan een dame van General Motors, om administratieve redenen. Na het rijden met de nieuwe Cadillac Eldorado en Seville werden we via een achteringang geleid naar het restaurant van het splinternieuwe luchthavengebouw. Toen we vervolgens van daaruit weer naar buiten wilden, ging dat uitsluitend via de douane, waar we voor de vierde keer ons paspoort moesten laten zien. Tegen het einde van de middag checkten we in en jawel, wederom een paspoortcontrole alvorens het vliegtuig te mogen betreden. Tot slot lieten we ons rode boekje voor de zesde keer op één dag aan een douane-beambte zien bij aankomst op Schiphol. Een verenigd Europa, grenzen open, vergeet het maar... duo's Kankkunen-Piironen en Biasion-Siviero. Van de produktieversie werden tussen 1986 en 1994 maar liefst 44.296 eenheden gemaakt. Hiervan werden er 23.103 exemplaren in Italië geregistreerd, met maar liefst een verkooppiek van 4.952 stuks in 1992. De overige 21.193 auto's werden geëxporteerd, waarbij de grootste aantallen naar Duitsland, Frankrijk, Zwitersland en Spanje gingen. Opmerkelijk is bovendien het succes van de Delta HF Integrale in Japan, waar sinds 1987 3.950 stuks werden afgezet en dat is ongeveer tien procent van de totale produktie. Geen wonder dat Lancia Speciaal voor de Japanse markt de Edizione finale heeft ontwikkeld in een beper oplage van 250 stuks. Deze speciale versie heeft een Gebaseerd op de in 1979 geïntroduceerde Delta ontwikkelde Lancia een rallyversie zonder weerga die ruim een decennium lang tijdens vrijwel alle nationale en internationale rally's acte de presence gaf, de Delta HF Integrale. Ondanks het feit dat de Delta door een volledig nieuw model werd vervangen, bleef het uitgebouwde turbomonster gewoon leverbaar. Daar komt nu met de Dealer's collection en de Edizione finale een definitief einde aan. 831

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21