LANCIA DELTA
HF INTEGRALE
MAN F2000
E
VOLVO V40 EN
MITSUBISHI MX
TRUCK-OF-THE-YEAR 1995
69”
99”
I9”
Nederlandse auto's
Wij wensen U een
goed en gezond 1995
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Herstel
autoverkopen
in Europa
Paspoort
195 pagina 20
Donderdag 5 januari 1995
Oplage: 97.500
cois"
tgevc
itop i
srkte
Lees verder op pagina 3
en
13-440518
Tony Vos
Autotest:
Lees verder
saab 9000
in dit nummer
3.0 V6 Griffin
pag. 3
pag. 5
o.a.:
Jaargang 7
Nummer 1
DATO-Tip:
APKD
Italiaans
ondanks
zich de
mani
door meer i
Er zal heel
vinden z::~
experimfcn
Alhoewe'
en Volvo
produktie’'
gebouwd,
elkaar af. V
nieuwe aut
veej
heti
ent
erge
plac
bedienii
comfort
Kibofa
or op reis.
Dtaal van
in de
BESTE WENSEN
k VATKUNENUffU
k BETEN WENSEN MN
EEN^EDEljEZONDm
F EN EEN N/ENUESMB
SAAB
7UIIT)OSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
componenten zijn
vernieuwd. Het ver
bouwprincipe is
bijvoorbeeld drie
achteraslichame
gecombineerd
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bodemplaat
De auto wordt gekenmerkt
door een korte neus, naar
voren geplaatst
passagierscompartiment en
hoge achtersteven. De MX is
speciaal voor Europa
ontwikkeld; de eigen
ontwerpstudie in Duitsland
heeft hierbij een flinke vinger
in de pap gehad. Hierbij is
veel aandacht besteed aan
it creeëren van veel hoofd-
i beenruimte en een
jonomisch verantwoorde
ratsing van verschillende
mingselementen. Het
L/xt wordt in positieve zin
Beide auto's gebruiken
dezelfde bodemplaat, wat
produktietechnisch veel
voordelen oplevert. De
Mitsubishi, die nog onder de
codenaam MX bekend is,
wordt een vijfdeurs hatchback
die in het huidige programma
tussen de Lancer en Galant in
komt.
herfst, zullen de eerste rij-
impressies begin 1996
gemaakt kunnen worden en
start de verkoop in het
voorjaar van volgend jaar.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
3 modulaire
e MAN wist
i behalen
Super Space
i de Iveco 4x4
Edizione finale
De Delta Integrale behaalde
in 67 wedstrijden voor het
wereldkampioenschap rallies
maar liefst 46 overwinningen.
Hierbij horen natuurlijk
beroemde namen als de San
Remo Rally, Monte-Carlo,
Acropolis, de 1000 Meren, de
RAC Rally en de Tour de
Corse. Achter het stuur en.op
de bijrijdersstoel bevonden
zich in de meeste gevallen
beroemde namen zoals de
Japan
De lichtmetalen velgen zijn
gelakt in quartz-grijs, terwijl
de luchtinlaten in de
motorkap en andere details in
zwart worden uitgevoerd. Het
interieur is op en top sportief
met Recaro-stoelen bekleed
met een combinatie van
geperforeerd Alcantara en
zwarte stof. De hemel en de
vloer zijn ook met zwarte
materialen bekleed.
Het dashboard is in de Delta
zeer klassiek.
De instrumenten krijgen extra
aandacht door de witte
omlijsting. De' pookknop,
pedalen, voetsteun en enkele
dashboardelementen zijn in
koolstofvezel uitgevoerd.
Het is geen sinecure om met
één auto zes jaar het
wereldkampioenschap voor
merken te behalen. In 1987
was het Voor de eerste keer
raak met de Delta 4WD,
gevolgd door de Integrale in
1988 en 1989. Vervolgens wist
de integrale 16V in 1989 tot en
met 1991 in de eerste versie de
eerste plaats te behalen en
deed de tweede variant het in
1992 nog eens over.
De verkoop van nieuwe
auto's is in de eerste 11
maanden van 1994 met 5,4
procent toegenomen tot
11,1 miljoen eenheden.
Met name de Duitse en
Italiaanse markt leefde in
november op, terwijl
Frankrijk, Spanje en de
Scandinavische landen de
groei van afgelopen
maanden konden
voortzetten. Alleen al in de
maand november lag de
afzet in Europa gemiddeld
circa 12 procent boven die
van vorig jaar. Daarmee
boekten 13 van de 17
Europese markten hogere
verkoopaan tallen dan in
1993. In de periode tot en
met november werden in
Spanje bijna 22procent
meer auto's aan
consumenten afgeleverd.
In Frankrijk werden bijna
15procent meer auto's
geregistreerd en in het
Verenigd Koninkrijk lag dit
percentage op zo'n 8
procent. Alleen de
x*anse markt bleef,
--iks het herstel dat
de laatste maanden
lifesteerde, met 5
procent achter vergeleken
met een jaar eerder.
De verkoopranglijst in
Europa wordt aangevoerd
door het VW-concern met
een marktaandeel van
15,9%, gevolgd door GM
met 13,0 procent. Het PSA-
concern (+10,1%)
profiteerde het meest van
de oplevende verkopen in
Europa en zag daarmee
het marktaandeel tot 12,8%
groeien. Ford is met 11,8%
marktaandeel goed voor
een vierde plaats, op de
voet gevolgd door Renault
11,0%) en de Fiat Groep
(10,8%). Dejapanse merken
verloreh in Europa
opnieuw terrein en zagen
hun marktaandeel van
12,4% tot 11,0% af nemen.
Een heel jaar lang mag vrachtautofabrikant
MAN de titel Truck-of-the-Year voeren voor de
F2000. Dit type werd door een internationale
jury van bedrijfsautojournalisten uit dertien
Europese landen verkozen vanwege zijn zeer
brede spectrum van
toepassingsmogelijkheden en de
opbouw van het programma. De M
echter slechts 2 punten voorsprong te 1
op de nummer 2, de Daf 95.500 Super Sj
Cab. Op de derde plaats kwam
terecht.
De MAN F2000 vertoont veel gelijkenis met de
voorgaande F90-serie. De belangrijkste
componenten zijn echter nieuw of ingrijpend
»er doorgevoerde modulaire
3 zeer opvallend. Er zijn
ie verschillende
ren die kunnen worden
met een groot aantal
verschillende hypoïd tandwielsets. Hierdoor
kunnen alle denkbare specificaties worden
samengesteld. Verder levert de fabrikant de
truck met vier verschillende Euro II-motoren,
maar er kan tevens worden gekozen uit Euro I-
diesels in vier verschillende
vermogenscategorieën. Andere goede
eigenschappen die de jury bijzonder
aanspraken, zijn de standaard schijfremmen
op de vooras, de keuze uit een ZF transmissie
en de nieuwe Eaton synchromesh wisselbak,
de mogelijkheid van electronisch geregelde
schokdempers en de aanwezigheid van een
on-board diagnose/datasysteem en de
onderrijbeveiliging voor. Bovendien is bij de
F2000 al rekening gehouden voor het rijden op
aardgas. De trofee behorende bij de Truck-of-
the-Year wordt op 12 januari uitgereikt tijdens
de Bedrijfsautosalon in Brussel op de stand
van MAN.
beïnvloed door goed
geïsoleerde motor-, weg-1
rijwindgeluiden. De auto
wordt in eerste instantie
geleverd met een 1.6 en 1.8
liter 16-kleppen motor, terwijl
naar alle waarschijnlijkheid
ook een 1.9 liter turbodiesel
zal worden ingebouwd. Door
het gebruik van vele Europese
onderdelen (local content:
85%) wordt de nieuwe
Mitsubishi MX als een echte
Europese auto beschouwd.
Volvo zal uitgaande van
dezelfde bodemplaat tegen
het einde van het jaar een
nieuwe auto introduceren die
het gat tussen de 400-serie en
de 940/850 opvult. Met deze
V40 (projectnaam) worden in
de zakenlijke middenklasse
nieuwe normen gezet op het
gebied van veiligheid. De
nieuwe Volvo wordt
ontwikkeld in zowel
Gothenburg als Helmond en
alles loopt volgens schema.
Na een voorpresentatie in de
440 en 460
De grote vraag is natuurlijk,
hoe gaat deze nieuwe
Nederlandse Volvo eruit zien?
De auto behoudt typische
Volvo-kenmerken als de
chroom omlijnde grille, maar
zal tegelijk moderner ogen
1 eer afgeronde vormen,
leel wat gelijkenis te
i zijn met Volvo's
tnentele ECC.
rel de Mitsubishi MX
'O V40 op dezelfde
lielijn worden
rd, wijken ze tot
Volvo gaat in
ito 4 cilinder
motoren gebruiken die zijn
afgeleid van de 5 cilinder uit
de 850 en de 6 cilinder uit de
960. De klant zal zelf de prijs
van auto in belangrijke mate
kunnen beïnvloeden, door al
dan niet voor bepaalde
optiepakketten te kiezen.
De Mitsubishi MX en Volvo
V40 zullen op dezelfde nieuwe
lijn worden gebouwd, naast
de bestaande lijn waar de 440
en 460 voorlopig blijven
doorlopen. Volvo verwacht
van deze auto nog 100.000
stuks per jaar te kunnen
afzetten.
In de fabriek van NedCar in het Limburgse Born is
inmiddels een aanvang gemaakt met de produktie-
aanloop van twee totaal nieuwe auto's. Aan de
vooravond van de Auto Rai (eind januari) zal
Mitsubishi haar nieuwe model onthullen, terwijl
Volvo een model boven de 400-reeks in de herfst
van dit jaar voor het eerst zal tonen.
paars-rode kleur. De
carrosserie is voorzien van
een geel-blauwe streep die
doet terugdenken aan de
gloriedagen van de Lancia
Fulvia HF, als het ware de
voorloper van de Delta
Integrale die in de jaren zestig
en zeventig vele rallies won.
Een ander kenmerk van de
Edizione finale is de
radiatorgrille met een
metalen rooster waarop het
HF-embleem te vinden is,
aangevuld met het nummer
van het exemplaar.
We hebben het al jaren over
één Europa en heel
langzaam gaan we dat ook
merken. De binnengrenzen
van Europa zijn voor een
belangrijk deel al
verdwenen. Iemand die in
een ander EG-land BTW
betaalt, hoeft dat in zijn
eigen land niet meer te
doen. Dit maakt de verkoop
van produkten naar andere
Europese landen voor
exporterende bedrijven veel
makkelijker.
Vakantiegangers merken de
Europese eenheid
bijvoorbeeld als zij bij een
grensovergang aankomen.
Vroeger stonden we met z'n
allen lang in de rij, omdat
de douaniers graag ieder
paspoort wilden
controleren. Tussen
Nederland, België en
Luxemburg is dat al heel
lang verleden tijd. De
Belgische douane
controleert alleen als er een
misdrijf is gepleegd of
aanwijzingen zijn van
bijvoorbeeld drugssmokkel.
Gaan we naar Frankrijk of
Duitsland dan kunnen we
tegenwoordig in de meeste
gevallen ook gewoon
doorrijden en dat spaart een
hoop tijd.
Toch maken vooral de
vliegvelden hierop een
uitzondering. Laatst reisde
ik voor een dag op en neer
naar Frankfurt. Bij de
douane op Schiphol werd
naar het paspoort
gevraagd. Aangekomen in
Frankfurt werd al in het
vliegtuig gevraagd het
paspoort gereed te houden,
dit werd onderaan de
vliegtuigtrap direct
gecontroleerd. In het
terminalgebouw volgde de
tweede Duitse controle.
Vervolgens moest ik yoor
een derde keer het paspoort
laten zien aan een dame
van General Motors, om
administratieve redenen.
Na het rijden met de nieuwe
Cadillac Eldorado en
Seville werden we via een
achteringang geleid naar
het restaurant van het
splinternieuwe
luchthavengebouw. Toen
we vervolgens van daaruit
weer naar buiten wilden,
ging dat uitsluitend via de
douane, waar we voor de
vierde keer ons paspoort
moesten laten zien. Tegen
het einde van de middag
checkten we in en jawel,
wederom een
paspoortcontrole alvorens
het vliegtuig te mogen
betreden. Tot slot lieten we
ons rode boekje voor de
zesde keer op één dag aan
een douane-beambte zien
bij aankomst op Schiphol.
Een verenigd Europa,
grenzen open, vergeet het
maar...
duo's Kankkunen-Piironen en
Biasion-Siviero.
Van de produktieversie
werden tussen 1986 en 1994
maar liefst 44.296 eenheden
gemaakt. Hiervan werden er
23.103 exemplaren in Italië
geregistreerd, met maar liefst
een verkooppiek van 4.952
stuks in 1992. De overige
21.193 auto's werden
geëxporteerd, waarbij de
grootste aantallen naar
Duitsland, Frankrijk,
Zwitersland en Spanje
gingen. Opmerkelijk is
bovendien het succes van de
Delta HF Integrale in Japan,
waar sinds 1987 3.950 stuks
werden afgezet en dat is
ongeveer tien procent van de
totale produktie. Geen
wonder dat Lancia Speciaal
voor de Japanse markt de
Edizione finale heeft
ontwikkeld in een beper
oplage van 250 stuks. Deze
speciale versie heeft een
Gebaseerd op de in 1979 geïntroduceerde Delta
ontwikkelde Lancia een rallyversie zonder weerga
die ruim een decennium lang tijdens vrijwel alle
nationale en internationale rally's acte de
presence gaf, de Delta HF Integrale. Ondanks het
feit dat de Delta door een volledig nieuw model
werd vervangen, bleef het uitgebouwde
turbomonster gewoon leverbaar. Daar komt nu met
de Dealer's collection en de Edizione finale een
definitief einde aan.
831