CADILLAC SEVILLE EN ELDORADO
FERRARI 456 GT
I
30,-
8
232,-
134,-
Bh
)UT
Real American
r
Chinese Mercedes
Japanse produktie
in VS
1=1
I
I
50,-
50.-
i Mi
TOREN IN
•HUIS VAN
IZUKI
Z.G.A.N
van Denissen
21.875,-
6015,-
Nu voor:
uw VOORDEEL
UWVOORDEEl 7760,-j
Nu voor: 25 onn
UW VOORDEEL 7185<
13^ LX'
Blijf baas over uw eigen auto
mei de Serpi Star MK 125!!!
ï!S;
xi* wi',;
DE AUTOMAAT Donderdag 22 december 1994 pagina 11
4 pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
trijs p/mnd
50,- 399,-
104,-
252,-
rijs p/mnd
>0,- 244,-
mier
sen
Vervolg van pagina 1
ken
Een
ig
jgevi
snede
in
ld
ito's
(Bron: Rai Actueel)
3564
:eert
Chin
Burg. Jan»en»*r. 52-56 5037 NC Tilburg T*l:013-683911
E
S
S
I
E
M
P
R
R
I
J
I
i
spel geregeld
e aanbieding
178,-
138,-
.1988
.1986
.1987
q bepaald
jmen.
roor motoren
10.000,-
p/mnd
474,-
rijs
>0,-
)0,-
50,-
^.a. 75,-
/.a. 75,-
a. 82,-
a. 104,-
nieuw
i namelijk
dan
3 tot 30 maanden BOVAG Garantie
age
m Zn
veg 14
schot
31229
maar
ligging
meten
sn in de VS
in GM, Ford
e grote dri
Een deel var
temd voor J
.,sverL__,.
nleiding
orgevoer, w
Hen niet dramatisch zijn.
ing tot
luto's gaande
Frankfurt - Binnen het General Motors concern staat de naam Cadillac voor
exclusieve limousines en coupés. Het huidige Europese leveringsprogramma
bestaat uit de Seville en Eldorado, twee auto's die op dezelfde basis staan.
Begin volgend jaar start het merk met de levering van op details aangepaste
uitgaves van beide modellen.
Hieronder zit een reservoir
van waaruit kan worden
bijgevuld als de niveaus
beneden een
minimum kon
nieuwe
ers, van
«Dit is
len zeer licht
Afgezien van
dat deze kleurstelling
ite besmettelijk is,
i sommige
tofdelen overgespoten
.1, waarbij hier en daar
andje is vergeten. Ook
le kieren tussen de
:hillende op elkaar
Juitende panelen in het
ieur erg groot. Wat dat
iet grappig om te
e klantenwensen in
„ddelen van elkaar
“’•schillen.
diepglanzende,
hoogwaardige bescher
van het plaatwerk wort
verkregen. Er zij
eens vijf nieuwe noiuc
het programi-
Bovendien h<
de Eldorado,
Seville niet
lichtmetale
ontworpen,
wens ook f-
verchroor
mgsde worden g
m, terwijl Amenkac
18800 km,Vele accessoires
Verchroomd
Chroomaccenten zijn over
bumpers, strips en lar
raamlijsten getrokken, t<-
vier dikke verchroomde
uitlaatpijpen onder de
achterbumper uitsteken. De
grille is het meest veranderde
onderdeel. Deze bestaat nu uit
een aantal grove ver
chroomde spijlen gevat in een
rand gespoten in de
carrosseriekleur. Om netjes
aan te sluiten bij de nieuwe
bumpers zijn ook de
onderkanten van de
carrosserie helemaal in de
kleur gespoten. Hierdoor
wordt het effect verkregen
alsof de auto lager op z'n
wielen staat. Overigens
gebruikt Cadillac op alle
1995-modellen lakken op
waterbasis, waarmee een
Nissan AAicrci
16V 5-1993, 18800 kn»,Vele ac
NIEUWPRIJS 27.890,-
'high-tech-
luid. Nee,
ss gezien
x spruitstuk
g eens de merknaam
type vermeld, voor
nodig niet duidelijk
jig zijn de
voor motor- en
t.migingsolie.
G A RgA. G E
D E MISSEN
De Japanse autofabrikanten hebben in
1994 voor het eerst meer auto's in de
Verenigde Staten vervaardigd, dan aut
naar dit land geëxporteerd. In totaal
werden in de Japanse 'transplants' in de
VS 1,8 miljoen auto's gebouwd, terwijl
vanuit Japan 1,5 miljoen voertuigen naar
de VS werden verscheept. Als de uitvoer
naar Canada niet wordt meegerekend,
exporteerden de Japanse merken in de VS
vorig jaar ook meer auto's dan GM, Ford
en Chrysler. Ze overtroffen de grote drie
met zo'n 20.000 eenheden. Een deel van
deze export was weer bestemd voor Japan.
zijn de
g het meest
umperszijn
spast en
ie
spoten.
ie flanken
Northstar
Zowel de Seville als Eldorado
hebben de 4.6 liter V8 32-
kleppenmotor bekend onder
de naam Northstar. Deze
krachtbron is goed voor een
vermogen van 305 pk bij 4400
tr/min. Door het toepassen
van een nieuwe luchtinlaat
nam het vermogen met zo'n 5
pk toe. Het maximale koppel
van 400 Nm is bij 4400 tr/min
volledig beschikbaar. De
krachtbron ligt dwars voorin
jral
listen
uteen Prijzen
«oor het De vernieuwde Cadillac
a comfort Eldorado is typisch een auto
voor iemand die kost wat kost
een Amerikaanse auto wil
hebben met een opvallend
uiterlijk. De Seville sluit wat
vormgeving betreft veel beter
bij de Europese smaak aan,
maar verliest daarbij niet een
aantal typisch Amerikaanse
eigenschappen. De exacte
prijzen van de 1995-modellën
worden pas tegen het
voorjaar bekend gemaakt, ook
dan pas zijn ze officieel
leverbaar. De huidige Seville
kost f. 169.900,= terwijl de
Eldorado voor f.l59.500,= van
eigenaar wisselt. De
prijsverhoging naar
aanleiding van de
doorgevoerde veranderingen
zuil
even contact op met Gijsbers
Tilburg B.V., Bosscheweg 296,
5013 AC Tilburg, tel. 013-
355655.
Ter introduktie monteert
Gijsbers Tilburg BV in alle
nieuwe Suzuki Swift-
modellen tot 31 december
gratis dit systeem in.
en drijft de voorwielen aan
via een viertraps automaat
met bediening op de vloer. De
vier wielen zijn onafhankelijk
opgehangen, terwijl achter is
voorzien in een automatische
niveauregeling. Dat geeft als
voordeel dat de stand van de
carrosserie ten opzichte van
het wegdek niet veranderd bij
een zware belading.
Overigens wordt de instelling
van de dempers zowel voor
als achter elektronisch
geregeld (RSS-systeem). De 16
inch wielen zijn voorzien van
225/60 ZR 16 banden van
erming
jrdt
;ijn verder nog
re kleuren aan
ramma toegevoegd.
heeft Cadillac voor
uuü, maar ook voor de
:3uwe 7-spaaks
alen velgen
en. Deze kunnen naar
k in zwaar
simde uitvoering
worden geleverd; typisch
aerikaans, maar minder
verfijnd.
Op elektronisch gebied heeft
de Eldorado ook een i
snufje gekregen. Als i
de ruitewissers voor meer
23 seconden worden
aangezet, schakelt de
hoofdverlichting van de auto
automatisch in. Het mag
haast voor zich spreken dat de
meeste wijzigingen ook op de
Seville Touring Sedan te
vinden zijn. Het uiterlijk is
slechts op zeer kleine details
aangepast. In Europa moet
Cadillac het immers van de
Seville hebben, de Eldorado
draait slechts in het kielzog
mee. Het zijn bij de Seville
voornamelijk de nieuwe
velgen die duidelijk maken
dat het om het 1995 model
gaat.
hoeft dit niet te zijn, daar de
Cadillac-rijder juist de
typisch Amerikaanse manier
van rijden wenst. Typisch
Amerikaans geldt ook voor de
zithouding achter het stuur;
lichtjes onderuit gezakt. Het
dashboard heeft analoge
klokken, terwijl er hier en
daar nog wat digitale
instrumenten zijn
aangebracht.
De auto is erg breed,
waardoor het
instrumentarium juist
opmerkelijk klein lijkt.
De afwerking in het interieur
komt hier en daar toch te kort.
De door ons gereden Eldorado
had een bijna wit lederen
interieur, terwijl ook
verschillende
dashboarddek
van kleur zijn.
het feit dat dez
uitermat-
blijken sc-:-
kunststc
te zijn,
een rar..
zijn de
verschil
aanslu’
interieur erg groot,
betreft is het grapp
zien hoe de kiumc,
twee wereldc’’
kunnen verschme.
Goodyear. Standaard is
natuurlijk het Bosch-ABS,
terwijl van dezelfde firma e«
antidoorslipregeling wordt
ingebouwd.
Wat afmetingen betreft
ontlopen de Seville en
Eldorado elkaar natuurlijk
niet veel. De Seville is de
langste met 5,18 meter, terwijl
de coupe het met vijf
centimeter minder moet doen.
Datzelfde zien we bij het
gewicht, de auto's wegen
respectievelijk 1729 en 1767
kg. De prestaties van de
Seville en Eldorado lijken
haast on-Amerikaans. Een
topsnelheid van 241 km/u is
mogelijk, terwijl de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 7,5 seconden wordt
volbracht. Hiervoor moet het
gaspedaal volledig tot de
bodem worden ingetrapt, wat
resulteert in een loeiende 8-
cilinder. Voor mens en
machine is het echter veel
beter wat rustiger aan te
doen. Onder normale
omstandigheden draait de
motor maar heel weinig
toeren, waardoor de rust
het interieur groot is.
Rijden
Hard rijden, daar is de 456 GT
helemaal op ingericht. Het
onderstel is er volledig op
berekend inclusief de vier
onafhankelijk opgehangen
wielen en het standaard ABS-
remsysteem. Voor zien we
boven en onder een triangel,
stabilisatorstang en enkele
schokdempers. Achter vinden
we een vergelijkbare
constructie met dubbele
schroefveren en dempers.
Op de weg blijkt meteen het
Bij de Cadillac Eldorado
Touring Coupe z:
wijzigingen nog 1
zichtbaar. De bui
van vorm iets aangep
worden volledig in de
carrosseriekleur gesj
Verder krijgen ook de
beschermstrips op de
ditzelfde tintje mee.
Uitgaande van het A-klasse prototype heeft
Mercedes-Benz een speciale familie-auto
ontwikkeld voor de Chinese markt. Dit model
werd op de autotentoonstelling in Beijing van
14 tot en met 19 november getoond. De studie
draagt de naam 'Family Car China' (FCC). De
auto heeft overduidelijk het profiel van de A-
klasse, zoals deze getoond werd in Frankfurt
op de IAA, behouden. Alleen wijken
bijvoorbeeld de achterlichten wat betreft vorm
af, hebben de ruiten een normale omlijsting
en is ook het front eenvoudiger opgebouwd.
Verder heeft de FCC gewoon wieldoppen en
geen lichtmetalen wielen. In het interieur zien
we ook veel elementen van de A-klasse terug,
maar het geheel is veel meer als bij een
productie-auto afgewerkt en dus minder
kleurrijk. Achterin is een bank geplaatst die
natuurlijk kan worden neergeklapt. De motor
is onder de vloer te vinden en schuift bij een
aanrijding onder het passagierscompartiment
door. De versnellingsbak wordt bediend met
vloerpook.
De bedoeling is dat Mercedes de FCC in
samenwerking met Chinese partners lokaal
gaat produceren, uiteindelijk in een volume
van 250.000 stuks per jaar. Er wordt een
basisprijs genoemd van ongeveer 10.000
dollar, terwijl er verschillende afgeleide
versies mogelijk zijn zoals een pick-up of
verlengde versie voor zeven personen.
Mercedes produceert sinds kort al
bestelwagens in China, terwijl
onderhandelingen met betrekkii
autobussen en grote personenav
zijn.
Het steeds toenemende
aantal autodiefstallen is een
reden geweest voor Serpi Star
Vehicle Security Systems om
een betaalbare en effectieve
beveiliging te ontwikkelen
tegen diefstal. Dit nieuwe
produkt de Serpi Star MK 125
is een meervoudige
startonderbreker, met drie
onderbrekingen van 30
Ampère, welke zichzelf
inschakelt als u de auto
verlaat. Dit betekent dat de
auto dus te allen tijde tegen
diefstal beveiligd is. Het
uitschakelen geschiedt door
middel van een speciale
codesleutel. Deze bevat geen
batterij, dus hij werkt altijd,
ook 's nachts om 12 uur. Om
sabotage te voorkomen wordt
het systeem door middel van
17 zwarte draden in de auto
aangesloten. Uiteraard
voldoet het produkt geheel
aan de TBBS/TNO-eisen
volgens klasse 1. Gijsbers
Tilburg B.V., al reeds 2 jaar
officieel en exclusief Serpi
2x 1990
'54rs'.'.'.'.17;85-'91
kh.'85-'91
28.900,-
17.900,-1
Techniek
Vol van enthousiasme hebben
we het nog niet over de
techniek van deze 456 GT
gehad. Zoals het een Ferrari-
topmodel betaamt zit in het
vooronder een 5,5 liter 12
cilinder krachtbron. Iedere
cilinder heeft een inhoud van
456 cc, vandaar de naam.
Ferrari monteert boven iedere
zuiger twee in- en
uitlaatkleppen. Met een Bosch
Motronic inspuiting komt deze
48-klepper tot maar liefst 442
pk bij 6250 tr/min en een
vorstelijk koppel van 550 Nm
bij 4500 tr/min. De Ferrari 456
GT heeft hiermee eemstukje
uiterst verfijnde techniek in
huis. De V12 levert zijn
krachten via een
handgeschakelde zesbak af
aan de achterwieleil, in dit
geval net als de voorwielen
vijfspaaks lichtmetalen
exemplaren met 285/40 ZR 17
banden.
Wie van deze 12-pifter een
zwaar brommend geluid
verwacht, is wellicht wat
teleurgesteld. De 456 maakt
eerder een fluitende, gillende
toon. Hoge toerentallen
schrikken hem niet af, maar
door het forse koppel kan
zowel erg vroeg als zeer laat
opgeschakeld worden. In alle
gevallen voert de auto braaf
uit waar zijn bestuurder hem
toe beweegd. In ieder geval
gedraagt hij zich bij lage
snelheden alles behalve
zenuwachtig.
Het openen van de motorkap
behoort tot de
standaardprocedure bij de
rondgang langs een Ferrari.
Gelukkig zit het machtige
blok niet onder een berg
plastic verstopt, dat
tegenwoordig met 'h
look' wordt aangedt
bij Ferrari mag alles
worden. Op het i
staat nog i
met het ty]
wie dat nc
was. Grappi
vuldoppen voor
stuurbekrachtic
Wit leer
Beide Cadillacs zijn voor
geschikt voor automobili
die veel lange afstanden
rijden; Dat men daarbij
duidelijke voorkeur voor
typisch Amerikaanse comfort
moet hebben, moge duidelijk
zijn. Ondanks de
voorwielaandrijving,
onafhankelijke
wielophanging en
electronisch geregelde
dempers blijft de Seville een
grote Amerikaan met
bijbehorende
veerkarakteristiek, al mogen
we niet vergeten dat er de
afgelopen tien jaar veel is
verbeterd. De Seville en
Eldorado zijn snel, hebben
een zeer royale
standaarduitrusting, r
kunnen zich wat wegli
betreft niet helemaal r
met vooral de Duitse
aanbiedingen in dit segment.
Maar nogmaals, een bezwaar
Star-dealer, is zeer
enthousiast over het
produkt. De heer Vesters
Gijsbers Tilburg B.V.:
een produkt wat voor
iedereen betaalbaar is, en je
blijft baas over je eigen auto».
Wilt u meer weten of een
afspraak maken neemt u dan
rijs p/mnd
>0,- 118,-
enorme acceleratievermogen.
Binnen 5,2 seconden wordt de
100 km/u aangewezen en pas
bij 300 km/u komt de naald
van de snelheidsmeter tot
stilstand. Ondanks dat motor
'gelukkig' hoorbaar is, blijft
deze altijd op de achtergrond.
Door het uitstekend op de
motorkrachten afgestemde
onderstel kunnen allerhande
bochten met het grootste
gemak worden gerond. De
achterkant is zeer stabiel en
zal zelfs een ongeoefend
rijder niet voor onaangename
verrassingen stellen. In de 456
GT ben je als bestuurder wel
nadrukkelijk aan het werk. De
koppeling gaat zwaar, het
inschakelen van de
versnellingen komt zeer
precies en de
stuurbekrachtiging werkt
eenmaal op snelheid
nauwelijks meer mee.
Allemaal zaken die een koper
voor het bedrag van
f.556.000,= mag verwachten.