CADILLAC SEVILLE EN ELDORADO FERRARI 456 GT I 30,- 8 232,- 134,- Bh )UT Real American r Chinese Mercedes Japanse produktie in VS 1=1 I I 50,- 50.- i Mi TOREN IN •HUIS VAN IZUKI Z.G.A.N van Denissen 21.875,- 6015,- Nu voor: uw VOORDEEL UWVOORDEEl 7760,-j Nu voor: 25 onn UW VOORDEEL 7185< 13^ LX' Blijf baas over uw eigen auto mei de Serpi Star MK 125!!! ï!S; xi* wi',; DE AUTOMAAT Donderdag 22 december 1994 pagina 11 4 pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER trijs p/mnd 50,- 399,- 104,- 252,- rijs p/mnd >0,- 244,- mier sen Vervolg van pagina 1 ken Een ig jgevi snede in ld ito's (Bron: Rai Actueel) 3564 :eert Chin Burg. Jan»en»*r. 52-56 5037 NC Tilburg T*l:013-683911 E S S I E M P R R I J I i spel geregeld e aanbieding 178,- 138,- .1988 .1986 .1987 q bepaald jmen. roor motoren 10.000,- p/mnd 474,- rijs >0,- )0,- 50,- ^.a. 75,- /.a. 75,- a. 82,- a. 104,- nieuw i namelijk dan 3 tot 30 maanden BOVAG Garantie age m Zn veg 14 schot 31229 maar ligging meten sn in de VS in GM, Ford e grote dri Een deel var temd voor J .,sverL__,. nleiding orgevoer, w Hen niet dramatisch zijn. ing tot luto's gaande Frankfurt - Binnen het General Motors concern staat de naam Cadillac voor exclusieve limousines en coupés. Het huidige Europese leveringsprogramma bestaat uit de Seville en Eldorado, twee auto's die op dezelfde basis staan. Begin volgend jaar start het merk met de levering van op details aangepaste uitgaves van beide modellen. Hieronder zit een reservoir van waaruit kan worden bijgevuld als de niveaus beneden een minimum kon nieuwe ers, van «Dit is len zeer licht Afgezien van dat deze kleurstelling ite besmettelijk is, i sommige tofdelen overgespoten .1, waarbij hier en daar andje is vergeten. Ook le kieren tussen de :hillende op elkaar Juitende panelen in het ieur erg groot. Wat dat iet grappig om te e klantenwensen in „ddelen van elkaar “’•schillen. diepglanzende, hoogwaardige bescher van het plaatwerk wort verkregen. Er zij eens vijf nieuwe noiuc het programi- Bovendien h< de Eldorado, Seville niet lichtmetale ontworpen, wens ook f- verchroor mgsde worden g m, terwijl Amenkac 18800 km,Vele accessoires Verchroomd Chroomaccenten zijn over bumpers, strips en lar raamlijsten getrokken, t<- vier dikke verchroomde uitlaatpijpen onder de achterbumper uitsteken. De grille is het meest veranderde onderdeel. Deze bestaat nu uit een aantal grove ver chroomde spijlen gevat in een rand gespoten in de carrosseriekleur. Om netjes aan te sluiten bij de nieuwe bumpers zijn ook de onderkanten van de carrosserie helemaal in de kleur gespoten. Hierdoor wordt het effect verkregen alsof de auto lager op z'n wielen staat. Overigens gebruikt Cadillac op alle 1995-modellen lakken op waterbasis, waarmee een Nissan AAicrci 16V 5-1993, 18800 kn»,Vele ac NIEUWPRIJS 27.890,- 'high-tech- luid. Nee, ss gezien x spruitstuk g eens de merknaam type vermeld, voor nodig niet duidelijk jig zijn de voor motor- en t.migingsolie. G A RgA. G E D E MISSEN De Japanse autofabrikanten hebben in 1994 voor het eerst meer auto's in de Verenigde Staten vervaardigd, dan aut naar dit land geëxporteerd. In totaal werden in de Japanse 'transplants' in de VS 1,8 miljoen auto's gebouwd, terwijl vanuit Japan 1,5 miljoen voertuigen naar de VS werden verscheept. Als de uitvoer naar Canada niet wordt meegerekend, exporteerden de Japanse merken in de VS vorig jaar ook meer auto's dan GM, Ford en Chrysler. Ze overtroffen de grote drie met zo'n 20.000 eenheden. Een deel van deze export was weer bestemd voor Japan. zijn de g het meest umperszijn spast en ie spoten. ie flanken Northstar Zowel de Seville als Eldorado hebben de 4.6 liter V8 32- kleppenmotor bekend onder de naam Northstar. Deze krachtbron is goed voor een vermogen van 305 pk bij 4400 tr/min. Door het toepassen van een nieuwe luchtinlaat nam het vermogen met zo'n 5 pk toe. Het maximale koppel van 400 Nm is bij 4400 tr/min volledig beschikbaar. De krachtbron ligt dwars voorin jral listen uteen Prijzen «oor het De vernieuwde Cadillac a comfort Eldorado is typisch een auto voor iemand die kost wat kost een Amerikaanse auto wil hebben met een opvallend uiterlijk. De Seville sluit wat vormgeving betreft veel beter bij de Europese smaak aan, maar verliest daarbij niet een aantal typisch Amerikaanse eigenschappen. De exacte prijzen van de 1995-modellën worden pas tegen het voorjaar bekend gemaakt, ook dan pas zijn ze officieel leverbaar. De huidige Seville kost f. 169.900,= terwijl de Eldorado voor f.l59.500,= van eigenaar wisselt. De prijsverhoging naar aanleiding van de doorgevoerde veranderingen zuil even contact op met Gijsbers Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 5013 AC Tilburg, tel. 013- 355655. Ter introduktie monteert Gijsbers Tilburg BV in alle nieuwe Suzuki Swift- modellen tot 31 december gratis dit systeem in. en drijft de voorwielen aan via een viertraps automaat met bediening op de vloer. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter is voorzien in een automatische niveauregeling. Dat geeft als voordeel dat de stand van de carrosserie ten opzichte van het wegdek niet veranderd bij een zware belading. Overigens wordt de instelling van de dempers zowel voor als achter elektronisch geregeld (RSS-systeem). De 16 inch wielen zijn voorzien van 225/60 ZR 16 banden van erming jrdt ;ijn verder nog re kleuren aan ramma toegevoegd. heeft Cadillac voor uuü, maar ook voor de :3uwe 7-spaaks alen velgen en. Deze kunnen naar k in zwaar simde uitvoering worden geleverd; typisch aerikaans, maar minder verfijnd. Op elektronisch gebied heeft de Eldorado ook een i snufje gekregen. Als i de ruitewissers voor meer 23 seconden worden aangezet, schakelt de hoofdverlichting van de auto automatisch in. Het mag haast voor zich spreken dat de meeste wijzigingen ook op de Seville Touring Sedan te vinden zijn. Het uiterlijk is slechts op zeer kleine details aangepast. In Europa moet Cadillac het immers van de Seville hebben, de Eldorado draait slechts in het kielzog mee. Het zijn bij de Seville voornamelijk de nieuwe velgen die duidelijk maken dat het om het 1995 model gaat. hoeft dit niet te zijn, daar de Cadillac-rijder juist de typisch Amerikaanse manier van rijden wenst. Typisch Amerikaans geldt ook voor de zithouding achter het stuur; lichtjes onderuit gezakt. Het dashboard heeft analoge klokken, terwijl er hier en daar nog wat digitale instrumenten zijn aangebracht. De auto is erg breed, waardoor het instrumentarium juist opmerkelijk klein lijkt. De afwerking in het interieur komt hier en daar toch te kort. De door ons gereden Eldorado had een bijna wit lederen interieur, terwijl ook verschillende dashboarddek van kleur zijn. het feit dat dez uitermat- blijken sc-:- kunststc te zijn, een rar.. zijn de verschil aanslu’ interieur erg groot, betreft is het grapp zien hoe de kiumc, twee wereldc’’ kunnen verschme. Goodyear. Standaard is natuurlijk het Bosch-ABS, terwijl van dezelfde firma e« antidoorslipregeling wordt ingebouwd. Wat afmetingen betreft ontlopen de Seville en Eldorado elkaar natuurlijk niet veel. De Seville is de langste met 5,18 meter, terwijl de coupe het met vijf centimeter minder moet doen. Datzelfde zien we bij het gewicht, de auto's wegen respectievelijk 1729 en 1767 kg. De prestaties van de Seville en Eldorado lijken haast on-Amerikaans. Een topsnelheid van 241 km/u is mogelijk, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden wordt volbracht. Hiervoor moet het gaspedaal volledig tot de bodem worden ingetrapt, wat resulteert in een loeiende 8- cilinder. Voor mens en machine is het echter veel beter wat rustiger aan te doen. Onder normale omstandigheden draait de motor maar heel weinig toeren, waardoor de rust het interieur groot is. Rijden Hard rijden, daar is de 456 GT helemaal op ingericht. Het onderstel is er volledig op berekend inclusief de vier onafhankelijk opgehangen wielen en het standaard ABS- remsysteem. Voor zien we boven en onder een triangel, stabilisatorstang en enkele schokdempers. Achter vinden we een vergelijkbare constructie met dubbele schroefveren en dempers. Op de weg blijkt meteen het Bij de Cadillac Eldorado Touring Coupe z: wijzigingen nog 1 zichtbaar. De bui van vorm iets aangep worden volledig in de carrosseriekleur gesj Verder krijgen ook de beschermstrips op de ditzelfde tintje mee. Uitgaande van het A-klasse prototype heeft Mercedes-Benz een speciale familie-auto ontwikkeld voor de Chinese markt. Dit model werd op de autotentoonstelling in Beijing van 14 tot en met 19 november getoond. De studie draagt de naam 'Family Car China' (FCC). De auto heeft overduidelijk het profiel van de A- klasse, zoals deze getoond werd in Frankfurt op de IAA, behouden. Alleen wijken bijvoorbeeld de achterlichten wat betreft vorm af, hebben de ruiten een normale omlijsting en is ook het front eenvoudiger opgebouwd. Verder heeft de FCC gewoon wieldoppen en geen lichtmetalen wielen. In het interieur zien we ook veel elementen van de A-klasse terug, maar het geheel is veel meer als bij een productie-auto afgewerkt en dus minder kleurrijk. Achterin is een bank geplaatst die natuurlijk kan worden neergeklapt. De motor is onder de vloer te vinden en schuift bij een aanrijding onder het passagierscompartiment door. De versnellingsbak wordt bediend met vloerpook. De bedoeling is dat Mercedes de FCC in samenwerking met Chinese partners lokaal gaat produceren, uiteindelijk in een volume van 250.000 stuks per jaar. Er wordt een basisprijs genoemd van ongeveer 10.000 dollar, terwijl er verschillende afgeleide versies mogelijk zijn zoals een pick-up of verlengde versie voor zeven personen. Mercedes produceert sinds kort al bestelwagens in China, terwijl onderhandelingen met betrekkii autobussen en grote personenav zijn. Het steeds toenemende aantal autodiefstallen is een reden geweest voor Serpi Star Vehicle Security Systems om een betaalbare en effectieve beveiliging te ontwikkelen tegen diefstal. Dit nieuwe produkt de Serpi Star MK 125 is een meervoudige startonderbreker, met drie onderbrekingen van 30 Ampère, welke zichzelf inschakelt als u de auto verlaat. Dit betekent dat de auto dus te allen tijde tegen diefstal beveiligd is. Het uitschakelen geschiedt door middel van een speciale codesleutel. Deze bevat geen batterij, dus hij werkt altijd, ook 's nachts om 12 uur. Om sabotage te voorkomen wordt het systeem door middel van 17 zwarte draden in de auto aangesloten. Uiteraard voldoet het produkt geheel aan de TBBS/TNO-eisen volgens klasse 1. Gijsbers Tilburg B.V., al reeds 2 jaar officieel en exclusief Serpi 2x 1990 '54rs'.'.'.'.17;85-'91 kh.'85-'91 28.900,- 17.900,-1 Techniek Vol van enthousiasme hebben we het nog niet over de techniek van deze 456 GT gehad. Zoals het een Ferrari- topmodel betaamt zit in het vooronder een 5,5 liter 12 cilinder krachtbron. Iedere cilinder heeft een inhoud van 456 cc, vandaar de naam. Ferrari monteert boven iedere zuiger twee in- en uitlaatkleppen. Met een Bosch Motronic inspuiting komt deze 48-klepper tot maar liefst 442 pk bij 6250 tr/min en een vorstelijk koppel van 550 Nm bij 4500 tr/min. De Ferrari 456 GT heeft hiermee eemstukje uiterst verfijnde techniek in huis. De V12 levert zijn krachten via een handgeschakelde zesbak af aan de achterwieleil, in dit geval net als de voorwielen vijfspaaks lichtmetalen exemplaren met 285/40 ZR 17 banden. Wie van deze 12-pifter een zwaar brommend geluid verwacht, is wellicht wat teleurgesteld. De 456 maakt eerder een fluitende, gillende toon. Hoge toerentallen schrikken hem niet af, maar door het forse koppel kan zowel erg vroeg als zeer laat opgeschakeld worden. In alle gevallen voert de auto braaf uit waar zijn bestuurder hem toe beweegd. In ieder geval gedraagt hij zich bij lage snelheden alles behalve zenuwachtig. Het openen van de motorkap behoort tot de standaardprocedure bij de rondgang langs een Ferrari. Gelukkig zit het machtige blok niet onder een berg plastic verstopt, dat tegenwoordig met 'h look' wordt aangedt bij Ferrari mag alles worden. Op het i staat nog i met het ty] wie dat nc was. Grappi vuldoppen voor stuurbekrachtic Wit leer Beide Cadillacs zijn voor geschikt voor automobili die veel lange afstanden rijden; Dat men daarbij duidelijke voorkeur voor typisch Amerikaanse comfort moet hebben, moge duidelijk zijn. Ondanks de voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en electronisch geregelde dempers blijft de Seville een grote Amerikaan met bijbehorende veerkarakteristiek, al mogen we niet vergeten dat er de afgelopen tien jaar veel is verbeterd. De Seville en Eldorado zijn snel, hebben een zeer royale standaarduitrusting, r kunnen zich wat wegli betreft niet helemaal r met vooral de Duitse aanbiedingen in dit segment. Maar nogmaals, een bezwaar Star-dealer, is zeer enthousiast over het produkt. De heer Vesters Gijsbers Tilburg B.V.: een produkt wat voor iedereen betaalbaar is, en je blijft baas over je eigen auto». Wilt u meer weten of een afspraak maken neemt u dan rijs p/mnd >0,- 118,- enorme acceleratievermogen. Binnen 5,2 seconden wordt de 100 km/u aangewezen en pas bij 300 km/u komt de naald van de snelheidsmeter tot stilstand. Ondanks dat motor 'gelukkig' hoorbaar is, blijft deze altijd op de achtergrond. Door het uitstekend op de motorkrachten afgestemde onderstel kunnen allerhande bochten met het grootste gemak worden gerond. De achterkant is zeer stabiel en zal zelfs een ongeoefend rijder niet voor onaangename verrassingen stellen. In de 456 GT ben je als bestuurder wel nadrukkelijk aan het werk. De koppeling gaat zwaar, het inschakelen van de versnellingen komt zeer precies en de stuurbekrachtiging werkt eenmaal op snelheid nauwelijks meer mee. Allemaal zaken die een koper voor het bedrag van f.556.000,= mag verwachten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 43