RENAULT DAUPHINE FERLEC VERSUS TWINGO EASY r Si VANDERBOOM Willem Il-spelers rijden zuinig Wel schakelen, niet koppelen Auto Oppermans haalt ISO 9002 ‘I. r E N en d Nissan Denissen sponsor Tilburgs Sportgala DE AUTOMAAT - Donderdag 22 december 1994 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 34 pagina 2 m in f.132, tot )zen 's nog ant f 7.500,- 0,-. 0% dus. op en d'r an. i. Financiering wordt 35 56 55. KJ o T E S T A U T km, L.P.G. 9,- p/mnd Goirkestraat 25, Beneluxstraat 8, Nobelstraat 7, UUR O UUR )O UUR 91700 km 44200 km 43600 km sen ling l en iet 5046 GC Tilburg 5061 KE Oisterwijk 5051 DVGoirle Tel. 013-364011 Tel. 04242-83905 Tel. 013-341261 :oek aan de wel, die met Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJF ratsnemen. iet >ekend en itekent is mee: worder de te ri medev. dealerb ■gelet veranderd. Nu lijkt ineens de h< zwang te raken. Zo komt Renau sysl jare Demonstratie Wie eenmaal met de Twingo Easy heeft gereden en zich een korte tijd gegund heeft om er vertrouwd mee te raken, kan haast niet begrijpen waarom de meeste auto's len die worden kSSE sign. rood. 9,- p/mnd zal de winnaar op feestelijke wijze gehuldigd worden. Uiteraard houdt de Automaat u op de hoogte van de zuinige verrichtingen van deze sportieve jongens. Alhoewel de auto zich soms in sneltreinvaart ontwikkeld, is er aan de handgeschakelde versnellingsbak sinds de uitvinding van de synchromeshen in de jaren dertig weinig meer veranderd. Nu lijkt ineens de half-automaat weer in „™ang te raken. Zo komt Renault met het Easy- systeem terwijl een soortgelijke voorziening eind jaren vijftig al op de Dauphine werd aangeboden. kennismaken met de auto. In de Golf werd een 1,5 liter kannetje met dieselbrandstof geplaatst om het verbruik nauwkeurig te kunnen bepalen. een identieke versnellingsbak en motor, terwijl in dit geval zelfs de koppeling volledig gelijk is. Het koppelingspedaal is vervangen door een uiterst compacte rekeneenheid die door drie sensoren van informatie wordt voorzien: versnellingspook, motorbelasting en ingeschakelde versnelling. Een hydraulisch systeem op druk gehouden door een elektrische pomp bedient vervolgens de koppeling. Ook de Easy blijft met De voorbereidende werkzaamheden zijn bij Auto Oppermans verricht door Leon Schoneveld. Deze student verrichtte zijn stage van de Hogeschool Midden-Brabant bij de Tilburgse Mazda-dealer. Hij bracht alle processen binnen het bedrijf in kaart en droeg suggesties ter verbetering aan. Ook werd van alle medewerkers een duidelijke taakom schrijving gemaakt en werden voorstellen gedaan om te komen tot overlegstructuren binnen het bedrijf. Een betrokkenheid van alle medewerkers bij de kwaliteitsverbetering en het werken volgens de vastgestelde structuren is hierbij van groot belang. Het is dan ook niet de directeur of de hoofd-verkoop die een ISO-certificaat behaald, maar het totale bedrijf. Bovendien worden ISO- gecertificeerde bedrijven als Auto Oppermans jaarlijks gecontroleerd. Zij moeten immers aan de gestelde kwaliteitsnormen blijven voldoen, zodat de klant daar volledig van kan blijven profiteren. ongeveer de helft op. Overigens worden deze prijzen per 1 januari verhoogd met f.250,= zogenaamde verwijderingsbijdrage. De Easy halfautomaat op de Renault Twingo is een ideale voorziening voor gebruik in het huidige drukke verkeer. Wel schakelen, maar niet meer koppelen, zonder invloed op prestaties en verbruik. Nieuw is een halfautomaat echter geniet, getuige de Renault Dauphine die met de electro/machanische Ferlec al in 1956 werd verkocht. auto heeft een zogenaamde electromagnetische poederkoppeling, een voorziening die we nu met name in combinatie met de CVT tegenkomen. Wikkelingen in het vliegwiel kunnen magnetisch gemaakt worden en trekken dan een metalen ring aan. Hiertussen bevindt zich een koppelingsplaat die de verbinding tussen bak en motor tot stand brengt. Door het gebruik van deze elektromagnetische poederkoppeling grijpt het geheel pas aan als gas wordt gegeven, wat betekent dat de auto stilstaand voor een stoplicht met ingeschakelde versnelling niet kruipt. Bij de Twingo vinden we onder de naam Easy een moderne automatische koppeling. Ook hier zien we Wolkjes Wat rijden betreft en bedieningsgemak is er tussen de Ferlec en Easy weinig verschil: niet kruipen bij stilstand en natuurlijk het voordeel van een werkeloos linkerbeen. Echter de manier van aangrijpen in de eerste versnelling wijkt duidelijk af. De Twingo Easy rijdt uitermate soepel weg, terwijl de Ferlec niet geheel zonder schokken werkt; maar er mag ook wel iets verschil zijn tussen een auto uit 1961 en 1994. De Twingo Easy wijkt overigens wat uitrusting betreft af van het handgeschakelde model. De auto wordt standaard namelijk geleverd met het zogenaamde optiepakket bestaande uit handige zaken als centrale vergendeling met afstandbediening, elektrisch bediende buitenspiegels en elektrische raambediening. Verder worden de stoelen en koppeling is in beide gevallen anders. Als de versnelingspook wordt aangeraakt wordt direct ontkoppeld. Deze informatie wordt doorgegeven aan een regelkast in de motorruimte, een unit die ook de stand van het gaspedaal kent. Met behulp van verschillende weerstanden en sleepcontacten wordt de stroomtoevoer naar de koppeling geregeld. Echte beveiligingen zijn in dit systeem, niet te vinden. Alleen zit er onder het dashboard de zogenaamde omschakelaar. Hiermee kan worden gekozen of het Ferlec-systeem wordt gevoed door de dynamo of de accu. Immers als de V-snaar kapot zou gaan, zou de auto niet meer kunnen rijden. In zo'n geval biedt een rechtstreekse voeding door de accu oplossing. Volkswagen/Audi-dealer Adr. v.d. Ven Tilburg heeft een unieke wedstrijd opgezet. De komende maanden zullen met enige regelmaat spelers van Willem II plaatsnemen achter het stuur van een Volkswagen Golf Eco. Deze auto is voorzien van een dieselmotor met zogenaamde start-stop-automaat. Als het gaspedaal wordt losgelaten valt de motor direct terug op zijn stationair toerental en na enige seconden slaat de krachtbron zelfs helemaal af. Wie vervolgens weer gas geeft, zal merken dat de motor weer netjes aanslaat. Vooral onder stadse omstandigheden zorgt dit systeem voor zeer gunstige verbruikscijfers. Op vrijdag 16 december jl. traden de eerste twee spelers uit het eerste elftal van Willem II bij Adr. v.d. Ven aan. Ie vele Er moest een traject van 18 ortclub kilometer door iedere speler 'en af gelegd. Eerst werd rijden weg door een jwerker van het :rbedrijf voorgereden en uitgelegd, terwijl de spelers uiteraard konden de hockeyclub Forward, waarmee deze sportieve Nïssandealer het belang van sportbeoefening in Tilburg nogmaals wil benadrukken. In 1956 brengt Renault de Dauphine op de markt, een auto die als grotere broer naast de 4CV in het programma komt. De 845 cc motor levert een vermogen van 30 pk, waardoor de Dauphine duidelijk vlotter is dan de kleinere 4CV. Ook wat betreft binnenruimte, bagagevolume, comfort en weggedrag betekent deze Dauphine een flinke stap voorwaarts. Vrijwel direct komt dit model op de markt met een automatische koppeling, de Embrayage Automatique Ferlec. gewoon een koppelingspedaal hebben. Immers in het steeds drukker wordende stadsverkeer en in de groeiende files op de autosnelwegen werkt het systeem perfect. De voordelei van de Easy bewijzen zich alleen in de praktijk, zodat het aan de bereidheid van de Renault-dealers ligt of de Twingo Easy zal worden verkocht. Alleen door het inzetten van demonstratie- auto's kan de Twingo-koper de voordelen van de half automaat worden duidelijk gremaakt. Een kwartiertje rijden zegt meer dan een dik boekwerk. Ten tijde van de Ferlec koppeling in de Dauphine, maar ook de 4CV en Floride, waren de verkochte aantallen niet groot en gingen de meeste exemplaren naar de Verenigde Staten. Renault is echter nu van plan het Easy systeem breder te verkopen. Vanaf het voorjaar zal er ook een Express Diesel Easy verschijnen, ideaal voor stadsvervoerders De Renault Twingo kost f.21.340,=. Voor het optiepakket wordt duizend gulden in rekening gebracht. De Easy komt op f .23.940,= zodat voor de automatische koppeling en de velours bekleding f1600,= extra in rekening wordt gebracht. Als het Easy-systeem in grote aantallen in de toekomst verkocht kan worden, zal de prijs aanzienlijk omlaag kunnen. Maar zoals zo vaak strijkt de overheid van deze meerprijs Waarschuwing Bij overschakelen naar ee hogere of lagere versnelli is het aan te raden het gaspedaal iets los te laten, dan pakt de motor het meest soepel op. Het systeem is verder beveiligd. De auto kan alleen gestart worden als de versnellingsbak in de neutrale stand staat. Wie vanuit een te hoge versnelling wil wegrijden, hoort een geluidssignaal ter waarschuwing. Als de motor draait, een versnelling staat ingeschakeld en men uit wil stappen, luidt wederom de bel. Als in zo'n geval kinderen in de auto zouden blijven en per ongeluk het gaspedaal aanraken, gaat de auto immers rijden. Het Ferlec-systeem bij de Dauphine werkt ook met 'sensoren'. Zo 'weet' het systeem of de pook in de eerste versnelling/achteruit staat of in de tweede of derde overbrenging. Immers de manier van oppakken van de Poederkoppeling De Dauphine Ferlec heeft exact dezelfde versnellingbak en motor als een handgeschakelde versie, alleen de koppeling en het vliegwiel zijn afwijkend. De Technische gegevens: Merk en type: Renault Twingo Easy (Renault Dauphine Ferlec) Aantal cilinders 4 in lijn (4 in lijn) Cilinderinhoud 1239 cc (845 cc) Boring x slag: 74 x 72 mm (58 x 80 mm) Vermogen: 55 pk bij 5300 tr/min (30 pk bij 4200 tr/min) Koppel: 90 Nm bij 2800 tr/mii (6.9 mkg bij 2000 tr/min) Afmetingen: lengte 3,43 meter, breedte 1,63 meter (3,95 x 1,52 meter) Gewicht: 785 kg (670 kg) Prestaties: topsnelheid 150 km/u (115 km/u) acceleratie 0-100 in 14 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,1 liter/100 km (gemiddeld 5,9 liter/100 km) bij 120 km/u 7,0 liter/100 km stadsverkeer 7,4 liter/100 km Prijs: f.23.940,= (tot 31 -12-'94) f.5.270,-(1961) Wegenbelasting: f.l37,= per3mnd. Afgelopen zondag vond in de Tilburgse Stadsschouwburg het derde Sportgala plaats. Naast de bekendmaking van de Tilburgse sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar 1994 werd de Nissan Denissen-prijs voor de vrijwilliger in de sport en Fuiji Photo Filmprijs voor de meest talentvolle sporter uitgereikt. Dit jaar waren er maar liefst 10 genomineerden voor de Nissan Denissen Vrijwilligersprijs. In de volle zaal van de Tilburgse Stadsschouwburg maakte Fons Denissen van het gelijknamige Nissanbedrijf bekend dat de sportvrijwilligersprijs dit jaar aan Dré Leemans van Atletiekvereniging Attila wordt toegekend. Vervolgens kreeg Dré Leemans de bijbehorende beker en oorkonde uit gereikt. In zijn speech sprak Fons Denissen zijn grote waardering uit voor alle vrijwilligers in de sport die zich belangeloos vele uren per jaar inzetten voor hun vereniging. Het zijn juist deze mensen die het voor de actieve sportbeoefenaar mogelijk maken om op 'n prettige manier van hun sport te genieten. De A.V. Attila ontving uit handen vdn Fons Denissen dan ook 'n financiële bijdrage ter ondersteuning van de vele activiteiten die deze sportCmu jaarlijks ontplooit. Naast sponsoring van het Tilburgs Sportgala is Nissan Denissen tevens actief als jeugdplansponsor van Willem II en subsponsor van Alle spelers uit het elftal zullen achter het stuur van de Golf Eco de komende maanden plaatsneme In april of mei is het eindklassement b« ingeschakelde versnelling zonder gas te geven gewoon stilstaan. Het wegrijden gebeurt uitermate soepel de motor kan uiteraard ni« meer afslaan. Tijdens een feestelijke personeelsbijeenkomst op zaterdag 17 december jl. irï Restaurant Oase reikte Ing. Jan Vollebregt van Bureau Veritas Quality Internationaal aan dhr. R.A.T. Oppermans van de gelijknamige Mazda- dealer het felbegeerde ISO 9002-certificaat uit. ISO 9002 is een internationaal erkend kwaliteitssysteem. Alle werkzaamhede binnen een bedrijf kunnen voorkomen ,wc>i<. in strakke procedures vastgelegd. Dit voorkomt een slechte communicatie binnen het bedrijf, maar ook het geven van verkeerde informatie aan klanten. Belangrijk is dat ISO 9002 binnen het bedrijf van Oppermans meer efficiency heeft gebracht, maar ook drastisch minder faalkosten en vooral zeer tevreden klanten. Verder hebben gecertificeerde dealerbedrijven als Oppermans een streepje voor bij lease-bedrijven en overheid. Het verkrijgen van het ISO-certificaat vergt veel van een bedrijf en zijn medewerkers. Immers iedereen wordt bij de certificering betrokken. achterbank met een specifieke velours stof overtrokken bedrukt met wolkjes. Uiteraard heeft de Easy natuurlijk alle handige gebruiksmogelijkheden van alle andere Twingo's zoals de over 17 centimeter verschuifbare achterbank, de enorme, binnenruimte dankzij de brede carrosserie en de in twee delen verstelbare rugleuning van de achterbank. De motor heeft een inhoud van 1239 cc en levert een vermogen van 55 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 90 Nm bij 2800 tr/min. Deze wat betreft origine oude motor voldoet meer dan uitstekend in Renault's kleinste. Er is een topsnelheid mogelijk van 150 km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in 14 seconden wordt afgelegd. Deze cijfers zijn voor dé handgeschakelde versie en de Easy exact gelijk, terwijl ook het gemiddelde verbruik met 1 op 15 vrijwel identiek is. JN-BL-78

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 35