RENAULT DAUPHINE FERLEC VERSUS TWINGO EASY
r
Si
VANDERBOOM
Willem Il-spelers rijden zuinig
Wel schakelen,
niet koppelen
Auto Oppermans
haalt ISO 9002
‘I.
r
E N
en
d
Nissan Denissen sponsor
Tilburgs Sportgala
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 december 1994 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
34 pagina 2
m
in
f.132, tot
)zen
's nog
ant f 7.500,-
0,-. 0% dus.
op en d'r an.
i. Financiering wordt
35 56 55.
KJ
o
T
E
S
T
A
U
T
km, L.P.G.
9,- p/mnd
Goirkestraat 25,
Beneluxstraat 8,
Nobelstraat 7,
UUR
O UUR
)O UUR
91700 km
44200 km
43600 km
sen
ling
l en
iet
5046 GC Tilburg
5061 KE Oisterwijk
5051 DVGoirle
Tel. 013-364011
Tel. 04242-83905
Tel. 013-341261
:oek aan de
wel, die met
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJF
ratsnemen.
iet
>ekend en
itekent
is mee:
worder
de te ri
medev.
dealerb
■gelet
veranderd. Nu lijkt ineens de h<
zwang te raken. Zo komt Renau
sysl
jare
Demonstratie
Wie eenmaal met de Twingo
Easy heeft gereden en zich
een korte tijd gegund heeft om
er vertrouwd mee te raken,
kan haast niet begrijpen
waarom de meeste auto's
len die
worden
kSSE
sign. rood.
9,- p/mnd
zal de winnaar op feestelijke
wijze gehuldigd worden.
Uiteraard houdt de Automaat
u op de hoogte van de zuinige
verrichtingen van deze
sportieve jongens.
Alhoewel de auto zich soms in sneltreinvaart
ontwikkeld, is er aan de handgeschakelde
versnellingsbak sinds de uitvinding van de
synchromeshen in de jaren dertig weinig meer
veranderd. Nu lijkt ineens de half-automaat weer in
„™ang te raken. Zo komt Renault met het Easy-
systeem terwijl een soortgelijke voorziening eind
jaren vijftig al op de Dauphine werd aangeboden.
kennismaken met de auto.
In de Golf werd een 1,5 liter
kannetje met dieselbrandstof
geplaatst om het verbruik
nauwkeurig te kunnen
bepalen.
een identieke
versnellingsbak en motor,
terwijl in dit geval zelfs de
koppeling volledig gelijk is.
Het koppelingspedaal is
vervangen door een uiterst
compacte rekeneenheid die
door drie sensoren van
informatie wordt voorzien:
versnellingspook,
motorbelasting en
ingeschakelde versnelling.
Een hydraulisch systeem op
druk gehouden door een
elektrische pomp bedient
vervolgens de koppeling. Ook
de Easy blijft met
De voorbereidende werkzaamheden zijn bij
Auto Oppermans verricht door Leon
Schoneveld. Deze student verrichtte zijn stage
van de Hogeschool Midden-Brabant bij de
Tilburgse Mazda-dealer. Hij bracht alle
processen binnen het bedrijf in kaart en droeg
suggesties ter verbetering aan. Ook werd van
alle medewerkers een duidelijke taakom
schrijving gemaakt en werden voorstellen
gedaan om te komen tot overlegstructuren
binnen het bedrijf. Een betrokkenheid van alle
medewerkers bij de kwaliteitsverbetering en
het werken volgens de vastgestelde
structuren is hierbij van groot belang. Het is
dan ook niet de directeur of de hoofd-verkoop
die een ISO-certificaat behaald, maar het
totale bedrijf. Bovendien worden ISO-
gecertificeerde bedrijven als Auto Oppermans
jaarlijks gecontroleerd. Zij moeten immers
aan de gestelde kwaliteitsnormen blijven
voldoen, zodat de klant daar volledig van kan
blijven profiteren.
ongeveer de helft op.
Overigens worden deze
prijzen per 1 januari verhoogd
met f.250,= zogenaamde
verwijderingsbijdrage.
De Easy halfautomaat op de
Renault Twingo is een ideale
voorziening voor gebruik in
het huidige drukke verkeer.
Wel schakelen, maar niet
meer koppelen, zonder
invloed op prestaties en
verbruik. Nieuw is een
halfautomaat echter geniet,
getuige de Renault Dauphine
die met de
electro/machanische Ferlec al
in 1956 werd verkocht.
auto heeft een zogenaamde
electromagnetische
poederkoppeling, een
voorziening die we nu met
name in combinatie met de
CVT tegenkomen.
Wikkelingen in het vliegwiel
kunnen magnetisch gemaakt
worden en trekken dan een
metalen ring aan. Hiertussen
bevindt zich een
koppelingsplaat die de
verbinding tussen bak en
motor tot stand brengt. Door
het gebruik van deze
elektromagnetische
poederkoppeling grijpt het
geheel pas aan als gas wordt
gegeven, wat betekent dat de
auto stilstaand voor een
stoplicht met ingeschakelde
versnelling niet kruipt.
Bij de Twingo vinden we
onder de naam Easy een
moderne automatische
koppeling. Ook hier zien we
Wolkjes
Wat rijden betreft en
bedieningsgemak is er tussen
de Ferlec en Easy weinig
verschil: niet kruipen bij
stilstand en natuurlijk het
voordeel van een werkeloos
linkerbeen. Echter de manier
van aangrijpen in de eerste
versnelling wijkt duidelijk af.
De Twingo Easy rijdt
uitermate soepel weg, terwijl
de Ferlec niet geheel zonder
schokken werkt; maar er mag
ook wel iets verschil zijn
tussen een auto uit 1961 en
1994.
De Twingo Easy wijkt
overigens wat uitrusting
betreft af van het
handgeschakelde model. De
auto wordt standaard
namelijk geleverd met het
zogenaamde optiepakket
bestaande uit handige zaken
als centrale vergendeling met
afstandbediening, elektrisch
bediende buitenspiegels en
elektrische raambediening.
Verder worden de stoelen en
koppeling is in beide
gevallen anders. Als de
versnelingspook wordt
aangeraakt wordt direct
ontkoppeld. Deze informatie
wordt doorgegeven aan een
regelkast in de motorruimte,
een unit die ook de stand van
het gaspedaal kent. Met
behulp van verschillende
weerstanden en
sleepcontacten wordt de
stroomtoevoer naar de
koppeling geregeld. Echte
beveiligingen zijn in dit
systeem, niet te vinden. Alleen
zit er onder het dashboard de
zogenaamde omschakelaar.
Hiermee kan worden gekozen
of het Ferlec-systeem wordt
gevoed door de dynamo of de
accu. Immers als de V-snaar
kapot zou gaan, zou de auto
niet meer kunnen rijden. In
zo'n geval biedt een
rechtstreekse voeding door de
accu oplossing.
Volkswagen/Audi-dealer Adr.
v.d. Ven Tilburg heeft een
unieke wedstrijd opgezet.
De komende maanden zullen
met enige regelmaat spelers
van Willem II plaatsnemen
achter het stuur van een
Volkswagen Golf Eco.
Deze auto is voorzien van een
dieselmotor met zogenaamde
start-stop-automaat. Als het
gaspedaal wordt losgelaten
valt de motor direct terug op
zijn stationair toerental en na
enige seconden slaat de
krachtbron zelfs helemaal af.
Wie vervolgens weer gas
geeft, zal merken dat de motor
weer netjes aanslaat. Vooral
onder stadse
omstandigheden zorgt dit
systeem voor zeer gunstige
verbruikscijfers.
Op vrijdag 16 december jl.
traden de eerste twee spelers
uit het eerste elftal van
Willem II bij Adr. v.d. Ven aan.
Ie vele Er moest een traject van 18
ortclub kilometer door iedere speler
'en af gelegd. Eerst werd
rijden weg door een
jwerker van het
:rbedrijf voorgereden en
uitgelegd, terwijl de spelers
uiteraard konden
de hockeyclub Forward,
waarmee deze sportieve
Nïssandealer het belang van
sportbeoefening in Tilburg
nogmaals wil benadrukken.
In 1956 brengt Renault de
Dauphine op de markt, een
auto die als grotere broer
naast de 4CV in het
programma komt. De 845 cc
motor levert een vermogen
van 30 pk, waardoor de
Dauphine duidelijk vlotter is
dan de kleinere 4CV. Ook wat
betreft binnenruimte,
bagagevolume, comfort en
weggedrag betekent deze
Dauphine een flinke stap
voorwaarts. Vrijwel direct
komt dit model op de markt
met een automatische
koppeling, de Embrayage
Automatique Ferlec.
gewoon een
koppelingspedaal hebben.
Immers in het steeds drukker
wordende stadsverkeer en in
de groeiende files op de
autosnelwegen werkt het
systeem perfect. De voordelei
van de Easy bewijzen zich
alleen in de praktijk, zodat het
aan de bereidheid van de
Renault-dealers ligt of de
Twingo Easy zal worden
verkocht. Alleen door het
inzetten van demonstratie-
auto's kan de Twingo-koper
de voordelen van de half
automaat worden duidelijk
gremaakt. Een kwartiertje
rijden zegt meer dan een dik
boekwerk. Ten tijde van de
Ferlec koppeling in de
Dauphine, maar ook de 4CV
en Floride, waren de
verkochte aantallen niet groot
en gingen de meeste
exemplaren naar de
Verenigde Staten. Renault is
echter nu van plan het Easy
systeem breder te verkopen.
Vanaf het voorjaar zal er ook
een Express Diesel Easy
verschijnen, ideaal voor
stadsvervoerders
De Renault Twingo kost
f.21.340,=. Voor het
optiepakket wordt duizend
gulden in rekening gebracht.
De Easy komt op f .23.940,=
zodat voor de automatische
koppeling en de velours
bekleding f1600,= extra in
rekening wordt gebracht. Als
het Easy-systeem in grote
aantallen in de toekomst
verkocht kan worden, zal de
prijs aanzienlijk omlaag
kunnen.
Maar zoals zo vaak strijkt de
overheid van deze meerprijs
Waarschuwing
Bij overschakelen naar ee
hogere of lagere versnelli
is het aan te raden het
gaspedaal iets los te laten,
dan pakt de motor het meest
soepel op. Het systeem is
verder beveiligd. De auto kan
alleen gestart worden als de
versnellingsbak in de
neutrale stand staat. Wie
vanuit een te hoge
versnelling wil wegrijden,
hoort een geluidssignaal ter
waarschuwing. Als de motor
draait, een versnelling staat
ingeschakeld en men uit wil
stappen, luidt wederom de
bel. Als in zo'n geval kinderen
in de auto zouden blijven en
per ongeluk het gaspedaal
aanraken, gaat de auto
immers rijden.
Het Ferlec-systeem bij de
Dauphine werkt ook met
'sensoren'. Zo 'weet' het
systeem of de pook in de
eerste versnelling/achteruit
staat of in de tweede of derde
overbrenging. Immers de
manier van oppakken van de
Poederkoppeling
De Dauphine Ferlec heeft
exact dezelfde versnellingbak
en motor als een
handgeschakelde versie,
alleen de koppeling en het
vliegwiel zijn afwijkend. De
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Twingo
Easy (Renault Dauphine
Ferlec)
Aantal cilinders 4 in lijn (4 in
lijn)
Cilinderinhoud 1239 cc (845 cc)
Boring x slag: 74 x 72 mm (58 x
80 mm)
Vermogen: 55 pk bij 5300
tr/min (30 pk bij 4200 tr/min)
Koppel: 90 Nm bij 2800 tr/mii
(6.9 mkg bij 2000 tr/min)
Afmetingen: lengte 3,43
meter, breedte 1,63 meter (3,95
x 1,52 meter)
Gewicht: 785 kg (670 kg)
Prestaties: topsnelheid 150
km/u (115 km/u)
acceleratie 0-100 in 14 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,1
liter/100 km (gemiddeld 5,9
liter/100 km)
bij 120 km/u 7,0 liter/100 km
stadsverkeer 7,4 liter/100 km
Prijs: f.23.940,= (tot 31 -12-'94)
f.5.270,-(1961)
Wegenbelasting:
f.l37,= per3mnd.
Afgelopen zondag vond in de
Tilburgse Stadsschouwburg
het derde Sportgala plaats.
Naast de bekendmaking van
de Tilburgse sportman,
sportvrouw en sportploeg van
het jaar 1994 werd de Nissan
Denissen-prijs voor de
vrijwilliger in de sport en Fuiji
Photo Filmprijs voor de meest
talentvolle sporter uitgereikt.
Dit jaar waren er maar liefst
10 genomineerden voor de
Nissan Denissen
Vrijwilligersprijs.
In de volle zaal van de
Tilburgse Stadsschouwburg
maakte Fons Denissen van
het gelijknamige
Nissanbedrijf bekend dat de
sportvrijwilligersprijs dit jaar
aan Dré Leemans van
Atletiekvereniging Attila
wordt toegekend. Vervolgens
kreeg Dré Leemans de
bijbehorende beker en
oorkonde uit gereikt.
In zijn speech sprak Fons
Denissen zijn grote
waardering uit voor alle
vrijwilligers in de sport die
zich belangeloos vele uren
per jaar inzetten voor hun
vereniging. Het zijn juist deze
mensen die het voor de
actieve sportbeoefenaar
mogelijk maken om op 'n
prettige manier van hun sport
te genieten.
De A.V. Attila ontving uit
handen vdn Fons Denissen
dan ook 'n financiële bijdrage
ter ondersteuning van de vele
activiteiten die deze sportCmu
jaarlijks ontplooit.
Naast sponsoring van het
Tilburgs Sportgala is Nissan
Denissen tevens actief als
jeugdplansponsor van
Willem II en subsponsor van
Alle spelers uit het elftal
zullen achter het stuur van de
Golf Eco de komende
maanden plaatsneme
In april of mei is het
eindklassement b«
ingeschakelde versnelling
zonder gas te geven gewoon
stilstaan. Het wegrijden
gebeurt uitermate soepel
de motor kan uiteraard ni«
meer afslaan.
Tijdens een feestelijke personeelsbijeenkomst
op zaterdag 17 december jl. irï Restaurant
Oase reikte Ing. Jan Vollebregt van Bureau
Veritas Quality Internationaal aan dhr. R.A.T.
Oppermans van de gelijknamige Mazda-
dealer het felbegeerde ISO 9002-certificaat uit.
ISO 9002 is een internationaal erkend
kwaliteitssysteem. Alle werkzaamhede
binnen een bedrijf kunnen voorkomen ,wc>i<.
in strakke procedures vastgelegd. Dit
voorkomt een slechte communicatie binnen
het bedrijf, maar ook het geven van verkeerde
informatie aan klanten. Belangrijk is dat ISO
9002 binnen het bedrijf van Oppermans meer
efficiency heeft gebracht, maar ook drastisch
minder faalkosten en vooral zeer tevreden
klanten. Verder hebben gecertificeerde
dealerbedrijven als Oppermans een streepje
voor bij lease-bedrijven en overheid. Het
verkrijgen van het ISO-certificaat vergt veel
van een bedrijf en zijn medewerkers. Immers
iedereen wordt bij de certificering betrokken.
achterbank met een
specifieke velours stof
overtrokken bedrukt met
wolkjes. Uiteraard heeft de
Easy natuurlijk alle handige
gebruiksmogelijkheden van
alle andere Twingo's zoals de
over 17 centimeter
verschuifbare achterbank, de
enorme, binnenruimte dankzij
de brede carrosserie en de in
twee delen verstelbare
rugleuning van de
achterbank. De motor heeft
een inhoud van 1239 cc en
levert een vermogen van 55 pk
bij 5300 tr/min en een koppel
van 90 Nm bij 2800 tr/min. Deze
wat betreft origine oude motor
voldoet meer dan uitstekend
in Renault's kleinste. Er is een
topsnelheid mogelijk van 150
km/u terwijl het sprintje van 0
tot 100 km/u in 14 seconden
wordt afgelegd. Deze cijfers
zijn voor dé handgeschakelde
versie en de Easy exact gelijk,
terwijl ook het gemiddelde
verbruik met 1 op 15 vrijwel
identiek is.
JN-BL-78