IIP I E GEN EER! >ns 'A nurn S' 05 tl ®r VAT 69 INES 1 Donderdag 22 december 1994 pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER 34 pagina 22 Kerstsprookje Oud en nieuw SUf Mid-winter straatbeeld in Kerstliederen Frans van den Brand. enigszins j. Metdesc Geboorte-ikoon, vervaardigd door zuster Delian de Brouwer van de Congregatie Zusters van Liefde uit Tilburg. Kerstviering thuis Het Heilige Rusland Geboorte- of kerstikoon Ir» R voorraad strekt. stuk pi soorten stof D jaar garantie I w met 10 jaar I per stuk Russische Kerst in Tilburg labrieksnieuw. lefmakers en en een [plaatje i soort I avond iel tegenheid antoor) i wal met .t daarin hun bijzon- tfeesteen i vooraf. Hoogfeest van Kerstmis” wordt muari gevierd. Om te blijven staan duurt een eeuwig heid net iets te lang. Jolig trokken de zangers daarna weer verder. 9 De voorzitter van het Tilhurgs Byzantijns Koor. dhr. J.C. de Bruijn, heeft de eerste 10.000 gulden zojuist over handigd aan de Abt Ignatius van het klooster in Kolomna. FOTO: FRANS VAN DEN BRAND. heel amusant en de vrolijkheid kent geen grenzen. Het alcoholgebruik trouwens ook niet. De Russisch Orthodoxe Kerk had het godsdienstmonopolie. Het kerkelijke jaar kende veel feest dagen, waardoor men als gelovige aan werken vaak niet toe kwam. Het hoogtepunt van het kerkelijke jaar was en is Pasen. Daarna volgt het kerstfeest. De russische liturgische kalender ver toont verschillen met de westerse. In plaats van de Advent gaat aan het kerstfeest een vasten van veertig da gen voo Het "Hc op7jan Geboorte en verder gaan in het delen met elkaar hebben raakvlakken. De kern van de mens als sociaal wezen viert hierin ondubbelzinnig hoogtij. Op weg naar saamhorigheid met onze medemensen in de wereld kan deze gedachte de moeite van het overwe gen waard zijn. Je weet maar nooit! zien van kleurige linten en in gezelschap van zijn geliefde "Snjegoerotskas". Dat zijn in blauw-witte kleding gehulde blondines, die de "starik”, (ouwe), bijstaan en jeugdig elan ge ven. "Merry Christmas and Happy New Year" lij ken haast een spiegelbeeldende reflectie van het russsiche "S Rozdjestwom en S Nowiem Godom". KMSTT IIMHUSUWD of hot dog. Toeristen verdringen elkaar om dit wereldvermaarde plekje vast te leggen. Nu dient deze fontein slechts als basis voor een enorm kerststuk. De zuilen en galerijen daaromheen zijn fraai gedecoreerd met geurige kerstguirlandes. Kleurrijk troont "DjedMaroz", (Vadertje Vorst, de russische variant van de kerstman), in alle maten op het dennegroen, royaal voor- Wie in de decembermaand door het vermaarde warenhuis aan het Rode Plein, de "Goem "J loopt kan zich in het rijke Westen wanen. De fontein is het sprankelende middelpunt van deze russische gigant; het architectonisch per spectief waarop galerijen en overdekte winkel straatjes uitkomen. Hier staan de Russen vaak te smullen van nieuwe verworvenheden zoals een warme pizza Van de "Koljadki"-liederen heeft de KRO een CD-opname gemaakt. En kele van deze liederen zijn te beluiste ren tijdens de TV-uitzending op Nieuwjaarsdag 's avond om 22.15 uur. De KRO filmde het Tilhurgs By zantijns Koor tijdens de jubileumreis door Rusland en de Oekraïne in okto ber 1994. Frans van den Brand is als docent verbonden aan de Hogeschool 's-Hertogenbosch. In het kader van de internationalise ring van het Hoger Beroeps Onder wijs is hij betrokken bij projecten in Rusland, Oekraïne, Moldavië en Ta- taarstan. Tevens is hij lid van hetTil- burgs Byzantijns Koor. Westerse warenhuizen zoals "Gale ries La Fayette" en "Karstadt" konden hun expansiedrang niet langer be dwingen en hebben zich in de "Goem" genesteld. Met dollars kan hier elke wens in vervulling gaan. Weelderig ogende kerstetalages spe len als feestelijke ouvertures in op be hoeften. De Russen wachten geduldig in lange rijen tot ze mondjesmaat worden binnengelaten. Overvloed en armoede worden hier gescheiden door een etalageruit. Meestal komen de Russen alleen maar kijken. Zelf iets kopen is er vaak niet bij. Het is voor hen een soort commerciële Efteling; alles lijkt sprookjesachtig. Hier wijkt voor een moment de harde dagelijkse realiteit. De overweldigende schitte ring van zoveel luxe moet hen onaan genaam prikkelen. Enkele malen zie je mensen zelfs hun schouders opha len en met een gelaten trek op hun ge zicht verder gaan. Zich beladen met luxe is slechts voor een enkeling weg gelegd. Deze mensen worden al snel verdacht van duistere praktijken. Hoe kom je in hemels naam anders aan geld? De doorsnee Rus bedenkt zich echter wel meer dan tweemaal om daar iets van te laten blijken. Een minder fraaie kerstverrrassing zou wel eens het ge volg kunnen zijn. de zwavelstokjes" tot leven is geko men. Bouwvakkers verwarmen zich regelmatig bij een open vuur op straat. De wederopbouw moet doorgaan, de vrieskou ten spijt. Voorbijgangers pikken van de warmte een graantje mee. Bejaarden, uiterst sober gekleed, banen zich moeizaam een weg door de enorme mensenmassa. Zij hebben het heel zwaar te halen. Hun inkomen ligt ver beneden de armoedegrens. Wat zou Kerstmis vandaag voor hen betekenen? Wie zorgt er voor, dat zij naast vrede ook "Eten op aarde" heb ben? Vragen, die je jezelf haast niet durft te stellen. Het zingen van kerst- en driekonin genliederen was tijdens het commu nistisch regime streng verboden. Vijfentwintig jaar strafkamp wanneer je het toch waagde was geen zeld zaamheid. Het vraagt weinig aan voorstellings vermogen om te begrijpen, dat deze gebruiken daardoor zijn verdwenen. In de Oekraïne kende men voor de re volutie "Koljadki"-zangers, kinderen, maar vaak ook volwassenen, die door de sneeuw trokken van huis naar huis en mooie, meerstemmige liederen zongen. Een schilderachtig plaatje. Folklore en religie gingen hier hand in hand. Dikke pret wanneer de heer des huizes hen gul beloonde met etens waar en andere goede gaven. De "Koljadki"-zangers op hun beurt verzekerden de milde gever speels een zitplaats in de hemel. De traditie van "Koljadki"-zangers is overgenomen door het Tilburgs By zantijns Koor (TBK). Op driekoningenavond trekken zij door Tilburg en de wijde omgeving om de "Koljadki"-liederen ten gehore i te brengen. Uit haar midden vormt het TB K een viertal groepen, die deze lie- deren bij de mensen aan huis gaan zingen. De Fraters van Tilburg bieden het koor het gehele jaar onderdak. Als dank verzorgt hef koor o.a. op Driekoningenavond in de kapel van het Fraterhuis aan de Gasthuisring een viering, waarbij een reeks "Kol- jadki"-liederen worden gezongen door de groepen koningen. De beloning van de gulle heer des huizes wordt geheel bestemd voor so ciale en religieuze doelen, overwe gend in Oost-Europa. Het TBK heeft zich verbonden met een klooster in Kolomna, ongeveer 120 km ten zuid-oosten van Moskou gelegen. Vanuit spirituele verbonden heid met elkaar wordt getracht de oe cumenische gedachte concreet gestal te tegeven. Dat men daarbij ook deelt in het materiële spreekt voor zich. Het kerstfeest werd door het commu nistisch regime naar het rijk der cul tuur verwezen. De oudejaarsviering kreeg meer accent dan voorheen. Voor die gelegenheid wordt een den- neboom, "Jolka", gekocht en behan gen met "Igroeski", allerlei volks kunst versierselen. De ons zo vertrouwde kerstbal ontbreekt zelden. Onder de boom liggen de geschenken, die men elkaar naargelang de familie traditie voor of naar het "moment jprême" geeft. Waar men het ook vandaan haalt, er zullen allerlei lekkernijen op tafel ko men. Vooral de piroskis, een kleine variant op het brabantse worstebrood- je, gevuld met vlees of groente, mo gen niet ontbreken op de "Zakoeski- tafel", een soort koud buffet. Meestal wordt oud en nieuw gevierd in brede kring. Met spanning wordt het mo ment afgewacht, waarop het nieuwe jaar aanbreekt. Men omhelst elkaar onder een stortvloed van goede wen sen. De glazen worden gevuld met russische champagne. Dan steekt de gastheer van w. zijn eerste toost. Hij betrekt d alle aanwezigen en roemt hur derheden. De tweede toost wordt in stilte uitge bracht op allen, die om welke reden dan ook, niet aanwezig kunnen zijn. Op dat moment wordt menig traantje weggepinkt. De derde toost brengt hij uit op alle aanwezige dames. Hun charmes pas seren de revue. Na champagne volgt de wodka. Dan is het de beurt aan de andere gasten om een toost uit te brengen. Onop houdelijk tracht men elkaar in woord gebruik en beeldspraak te overtreffen. Geluk, gezondheid, succes en geeste lijke rust zijn geliefde thema's. Het is heel amusant en de vrolijkheid kent F Vat 69 rSchotse whisky 1 n hele liter 3*45 -95ï De plaats van de kerststal wordt in het byzantium ingenomen door de ge boorte-ikoon. Deze ikoon verschilt aanmerkelijk met het vertederende menselijk tafe reel in de kerststal. Ikonen zijn onder hevig aan strakke wetten voor wat be treft kleurgebruik en verbeelding. De kracht ligt in de religieuze dimensie die de ikonenschilder hierin heeft aan gebracht. De centrale plaats op een geboorte- ikoon wordt niet ingenomen door het kerstkind, doch door de "Moeder Gods", zoals Maria wordt genoemd, liggend op rood-purperen kussens. Zij was de Godbarende. Aan haar open baarde zich het mysterie van de komst van God in de wereld. De vele miniatuurtjes rondom de Moeder Gods tekenen het kerstver haal en hebben vooral een symboli sche betekenis. Zij zijn vlak geschilderd, één dimen sionaal. Maria ligt meestal toegewend tot de herders afgebeeld als moeder der mensen. Het kerstkind liggend op een soort sarcofaag, als een kleine mummie in doeken gewikkeld, tegen de achtergrond van een donkere grot. Het kwaad in de wereld en de dood worden op deze wijze gesymboly- seerd. De wijzen uit het Oosten zijn in aan tocht. Niet vergezeld van kamelen en hun drijvers, doch te paard. De kame len waren bij uitstek de rijdieren van de vijand van Constantinopel, de moslims. Zij komen er dus niet op voor. In plaats van de os en de ezel, die het kindje met hun adem verwarmen, worden hier een os en een paard in beeld gebracht. Rusland kende in die tijd nauwelijks ezels. Een drievoudige lichtstraal vanuit de hemel, begeleider van de Wijzen, symboliseert de H. Drievuldigheid. Twee tafereeltjes symboliseren het menselijke. De H. Josef in overpeinzing, meestal in gezelschap van een profeet of de duivel. Het andere tafereel laat de verzorging door twee vrouwen zien van het pas geboren kindje. Tijdens de liturgie volgens de Sla visch Byzantijnse Ritus heeft de ge boorte-ikoon een vaste plaats op de tafel, waarop de offergaven gereed worden gemaakt voor de H. Eucharis tie. De betekenis van de heilsgeschiede nis krijgt op de geboorte-ikoon in vol heid gestalte. Voortekenen van lijden en dood worden indringend verbeeld. Naast het vreugdevolle over de won derlijke geboorte, die de mens vrij maakt, vindt bezinning plaats op de betekenis van het leven, het lijden en de dood. In de kerstliederen wordt dat weer spiegeld. De actualiteit van de ge boorte-ikoon is en blijft een inspira tiebron voor een nieuwe, betere wereld, zowel voor de gelovige als niet-gelovige mens. Het goddelijke i de mens komt hierin tot uiting. Thuis viert de gelovige Rus Kerstmis bij de versierde geboorte-ikoon. Er wordt een kaarsje aangestoken, gezongen en gebeden. Men wenst elkaar toe, dat God hen overvloedig mag zegenen. Als men het zich kan permitteren wordt er goed gegeten en gedronken. Feestvieren zonder gasten is niet mo gelijk. Daarbij geldt: Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Hun gastvrijheid over schrijdt de grenzen van onze fantasie. Het zou de westerse mens, gevoed door een sterk individualisme, zeer in verlegenheid brengen. Een gast aan afel wordt beschouwd als een geschenk. Buiten versterkt een gure wind de vrieskou. Tien tot vijftien graden on der nul. Af en toe valt er lichte sneeuw uit een wolkendek, dat on heilspellend dreigt met zwaardere buien. Opgehoopte sneeuw maakt de trot toirs moeilijk begaanbaar. Bedelaars overal waar je maar kijken kunt. Vervallen gebouwen vormer somber decor en maken het f triest. Op straat staan mensen met tientallen bij elkaar en bieden een handjevol koopwaar aan. Ook in de metro-gan- gen wordt handel gedreven. Hier staat men tenminste enigszins beschut tegen de felle kou. Met deso late blikken observeren zij de schare voorbijgangers. Zo te zien geen gebo ren verkopers. De nood dwingt hen om hun eigen spullen om te zetten in roebels en het zo weer even te redden. Een schamel gekleed meisje biedt een kalenderkaartje aan met de afbeelding van de "Moeder Gods van Wladimir”. Even lijkt het alsof "Het meisje met Kerstmis in Rusland was voor de re volutie in 1917 een groot kerkelijk feest. In het jaar 988 sloot Vorst Vlad imir van Kiev zich aan bij het Byzan tijnse Rijk. De Byzantijnse ritus sprak hem aan. Zijn boodschappers onderzochten en kele godsdiensten (de Islamitische, Joodse en Rooms-Katholieke) doch waren het meest onder de indnik van de gezangen, de pracht en praal van de Byzantijnse liturgie. Zij noemden hetgeen ze in Constanti nopel (de hoofdstad van het Byzan tijnse Rijk) gezien hadden "de hemel op aarde". Bovendien was het drinken van alco hol toegestaan. Een Rus zonder wod ka is nauwelijks voorstelbaar. Met strenge hand verplichtte de vorst alle Russen om zich in de Dnjepr of een andere rivier te laten dopen; niet goedschiks dan kwaadschiks. Bij wei gering waren lijfstraffen en soms zelfs de doodstraf het gevolg. Later leverde dat de vorst een heilig verklaring op. Vanaf die tijd werden de Russen niet langer aangezien voor barbaren en werd Rusland verheven tot "Het Heilige Rusland". Kerk en staat waren één. De Tsaar en de Patriarch hadden hun paleis en hun kathedralen binnen de veilige muren van het Kremlin (ves ting) als symbool van deze eenheid. FOTO: FRANS VAN DEN BRAND.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23