GEVOEL
hun je delen met de test van de wereld
ST.
r
i
V
Hunst met kerst
!S
wnBiestop
ht
F
Hl
Ik J
495,
I
M3
urn
?4 pagina 10
Donderdag 22 december 1994 pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
ÏHff
Foto: Geert van Loon
NG
NG
NG
NG
D-17.00 uur
len op
nber
"Ik wil mensen op een spoor zetten, inzicht verschaffen."
Annelies van Biesbergen houdt van duidelijke titels, zoals 'Vrede'
bij het hierbij afgebeelde kunstwerk. "Deels werk ik heel figuratief,
zoals dat duifje, maar dat legt er ook wat humor of zelfs cynisme in.
Ik houd wel een beetje van een dubbele bodem.
De kijker kan het heus zelf wel interpreteren."
MU 495,-
MU 540,-
MU 595,-
9U 925,-
Itextiel
likanten
apsystemen
013-353676
Z/o
Manier van kijken
Dat de vergelijking met Picasso
zich opdringt bij het zien van
'Vrede', deert Van Biesbergen
niet, maar helemaal gelukkig is
ze er ook niet mee.
"Dat zou je kunnen zeggen
over elke kunstenaar die
figuratief werkt. Picasso heeft
ongekende vernieuwing
gebracht in de vormgeving.
Ik voel natuurlijk wel
verwantschap: het gaat om een
manier van kijken, hoe je dingen
wilt vertalen in verf of in de lijn
van een tekening.
Het is wat minder gedetailleerd,
je werkt met grotere vlakken,
wat momumentaler."
"Inspiratie vind ik dichtbij, in wat
De thematiek van haar werk omschrijft
Van Biesbergen als "de emoties van mensen.
Ik begrijp een aantal dingen die gebeuren
niet en denk er vaak over na wat je je
medemensen kunt toewensen.
Gevoel hoef je niet in jezelf te houden;
dat kun je delen met de rest van de wereld.
Daarom maak ik ook graag portretten
waarop je achterliggende gevoelens
ziet als woede of vreugde."
"Op dit werk zie je twee universele koppen
van een man en een vrouw.
De vredesboog verenigt die mensen.
Maar daar blijft het niet bij: de boog gaat
ook uit het beeld en legt zo een verbinding
met de wereld. Voor mij is dit een manier
om het begrip vrede uit te drukken."
stek
igmatras met
>eide zijden
tussenvormen zijn.
Eerst ben je bezig met het
abstracte: kleuren, lijnen en
de werking daarvan.
Op een gegeven moment kun je
daar zo mee omgaan dat het
figuratief wordt, zonder dat het
een plaatje of een illustratie is."
"Hoe ik een onderwerp
aanpak, hangt af van het
beeld dat ik voor ogen heb,
het materiaal, de techniek of van
een combinatie van die factoren.
Je kunt ook spelen met de
uitdrukkingsvorm die bij
bepaalde materialen hoort.
Ik ben iemand die veel
uitprobeert: ik wil dingen
overhoop halen en leg mezelf
niet teveel beperkingen op."
sen 3, Boxtel
aag Utrecht Montfoort
Het is inmiddels traditie:
de Tilburgse Koerier brengt in het kerstnummer
werk van een jonge Tilburgse kunstenaar.
Dit jaar werd in overleg met Jan Spit van
galerie Artikel hiervoor
Annelies van Biesbergen (30) benaderd.
Samen met haar kozen we voor 'Vrede', het
eerste uit een serie met dezelfde titel,
gemaakt in 1990.
Van Biesbergen vervaardigde dit werk
in een gemengde techniek met inkt, acrylverf,
krijt en gescheurd, bedrukt papier.
Speciaal voor deze gelegenheid maakte de
kunstenaar van 'Vrede' (1een zeefdruk op
250-grams Fabrianopapier in een
oplage van vijftig exemplaren.
Het materiaal voor deze achtkleurendruk werd
ter beschikking gesteld door Druma Loreti.
De zeefdruk is voor 250 gulden te koop bij
galerie Artikel, Wilhelminapark 38
tel. 013-353151
Tot de jaarwisseling geldt een speciale prijs
van 195 gulden.
Galerie Artikel is in de kerstweek geopend
op woensdag 28, donderdag 29,
vrijdag 30 en zaterdag 31 december
van 12.00 tot 17.30 uur.
rzijde met
e met 200
tretchtijk
"Lti-Tï
je in de krant leest of op tv ziet.
Ook als ik door de stad fiets,
blijf ik gespitst op het beeld.
Het blijft steeds verrassend hoe je
met materiaal kunt uitdrukken
wat je bezighoudt."
"Een eigen stijl ontwikkelen gaat
niet vanzelf. Maar ik ben er ook
niet elke dag bewust mee bezig,
anders wordt je werk te
thematisch, te bedacht.
Wel weet ik dat het figuratieve
al van jongs af aan in me zit.
In Utrecht, waar ik mijn opleiding
begon, was dat taboe.
Op de Tilburgse Academie voor
Beeldende Vorming, waar ik
verder ben gegaan na het eerste
jaar, heb ik ontdekt hoe te
werken en waarmee, dat er
is S.G.40