MITSUBISHI PAJERO 3.0 V6-24V GLSI MERCEDES A-KLASSE A Meer kleppen, meer vreugd! V6-motor voor Suzuki Vitara SUZUKI N en GIJSBERS TILBURG BV i lag, en PRIMEUR bij KLUITMANS /lutomobielbedrijf Kluitmans b.z MITSUBISHI PAJERO li f Mg DE AUTOMAAT - Donderdag 15 december 1994 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 94 pagina 2 is eigenlijk Deb acht MITSUBISHI MOTORS Vervolg van pagina 1 te Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 013/355655 AUTOTEST ivan 1875 kg trokken. rook de sn re le een -jhtir-j,, ?rde rend is. TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11, 013-443330 HA AREN, Haarendijk 6a, 04117-2360 )p auto HJD-SET 7S x 2.8 turbo diesel, korte uitvoering 3.0 V6 24 V 3.5 V6 24 V. long body staan bij ons in de showroom een i geh Mits prijs f.45.C gaat en rijderd. sr met au in amisch nooit i. De nieuwe wordt accele tot De tops: kan jraat ize Mitsubishi Ive een eekende 3 liter In 1991 werd de huidige Mitsubishi Pajero geïntroduceerd. De auto werd direct leverbaar met een korte en langt wielbasis alsmede 2.5 liter 4 cilinder turbodieselmotor en een 3 liter V6 benzine- exemplaar. Alhoewel het uiterlijk van de Pajero nauwelijks is veranderd, zijn nu een aantal sterkere motoren leverbaar. We reden de versie met korte wielbasis met een 24-kleppen V6. jmpartiment te e bouwwijze een sterke airbags, letc. i hogs Ruggegraat Motorisch is dez ook alles behah stakkertje. De bs V6 is voortaan voorzien van 4 accu bedraagt 260 tot 350 graden, zodat ze elektrisch moeten worden opgewarmd. Door al deze eigenschappen hebben de ZEBRA-accu's een vier keer hogere capaciteit dan vergelijkbare lood-zuur- accu's. Bovendien kan het accu-pakket ruim 100.000 kilometer mee. privé maar ook zakelijk ge bruikt. De standaarduitrus onder meer stuu tiging, getint gk vergrendeling en ee hoogte verstelbaar s top-uitvoering is ooi van een dubbele air ABS, terwijl ai en een viertraps i tegen meerprijs i aangeboden. De Vitara Villager V6 beleeft zijn Europese debuut op de Bedrijfsautotentoonstelling in Brussel van 13 tot 22 januari en zal uiteraard ook op de komende Personenauto Rai zien zijn. Delevering start in maart. t een redelijk vlotte celeratie verkregen van 0 100 km/u in 17 seconden. i auto haalt een behoorlijke ^snelheid van 120 km/u en a in stadsverkeer 150 kilometer rijden. Op het dashboard zit een instrument wat het aantal nog te r kilometers keurig vern Het opladen van de les accu's di maar deze tij snellaad-inst worden bekort. Mercedes gebruikt in de A-klasse zogenaamde ZEBRA-accu's (Zero Emission Battery Research Activity). Deze Natrium-Nikkel accu's van AEG werken met een voltage van 550 volt in tegenstelling tot de gebruikelijke 180 volt. Het batterijblok weegt in totaal 330 kg. De optimale gebruikstemperatuur in de je in de Pajero behoorlijk rechtop en hoog zodat het overzicht over de rest van het verkeer haast optimaal is. Bovendien bieden de forse buitenspiegels die elektrisch verstelbaar zijn een goed zicht naar achteren. Op het dashboard vinden we twee overkappingen. Onder de grootste zijn de toerenteller en snelheidsmeter geplaatst alsmede brandstof- en temperatuurmeter. Het zicht daarop is goed, mede dankzij de verstelbare stuurkolom. Boven de console staat nog een andere overkapping met daaronder een hellingshoekmeter, hoogtemeter en een temperatuurmeter. Op de console vinden we verder uitstroomopeningen, de bediening van verwarming, Binnen het tereinauto- segment is de Pajero van Mitsubishi een bekende grootheid. De eerste serie kenmerkte zich nog door een zeer rechthoekig vormgegeven carrosserie. Dat is sinds de introductie van het huidige model veranderd. Vooral de hoeken zijn wat meer afgerond, terwijl details als de rechthoekige koplampen, afgeronde spiegels en spatbordverbreders het geheel een modernere uitstraling geven. zowel geschikt zijn voor zwaar terrein, het trekken van een flinke last en het maken van een vakantierit, is de versie met korte wielbasis toch wel wat springerig. dan redelijk en vooral op dit punt zal het produktiemodel nog worden aangepast. SI Zitpositie Een elektrische auto als deze A-klasse heeft een startprocedure, die bestaat uit het omdraaien van de sleutel. Hoorbaar gebeurt er niets. Via een melding op het dashboard wordt aangegeven dat de auto klaar is om weg te rijden. Keuzehendel in de D van Drive en rijden maar! Niet meer dan licht zoemend trekt de kleine Mercedes op en doet dat opmerkelijk vlot. Door het achterwege blijven van motorgeluid en het overschakelen van een versnellingsbak rijdt de auto als vanzelf. De besturing gaat heel volgens verwachting, ,=rwijl het uitzicht door de hoge zitpositie uitstekend is. Je hebt achter het stuur inderdaad het gevoel van een ruimte-auto die van binnen veel groter lijkt dan dat ie van buiten in werkelijkheid is. Ook bij snelheden van rond de 80 tot 100 km/u gaat alles naar behoren, alleen bij verkeersdrempels verzoekt bij de bijbehorende medewerker van de ontwikkelingsafdeling toch tot afremmen. Datzelfde geldt bij een bochtig traject als het regent. Het prototype staat op experimentele banden, terwijl de electrische installatie van bijvoorbeeld lampen en ruitewissers niet is gezekerd. Toch geeft een korte rit met dit prototype aan dat het concept van de A-klasse een juiste is. Het is alleen de vraag hoe de koper van een S- klasse erop reageert als Mercedes in 1997 in de prijsklasse van f.40.000,= tot .000,= deze kleine auto it brengen. Suzuki heeft geheel in eigen beheer een 2 liter V6-motor ontwikkeld die binnenkort zal worden geleverd in een nieuw topmodel uit de Vitara-reeks, de Villager V6. De krachtbron heeft een exacte inhoud van 1998 cc en levert met 4 kleppen per cilinder een vermogen van 136 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 172 Nm bij 4000 tr/min. Uitgaande van de bestaande vijfdeurs Vitara is een auto verkregen die wat rijgedrag betreft zich niet van een personenauto onderscheidt. De spoor breedte is toegenomen voor een grotere stabiliteit. Uiteraard blijft de vierwielaandrijving behouden, terwijl de krachtige motor de inzetbaarheid vergroot. Zo mag een geremde aanhangwagen' worden voortgeti Uiterlijk is de Vitara V6 makkelijk te herkennen. De auto heeft een nieuwe grille met chromen omlijsting. Verder zijn de bumpers, spatbordverbreders en beschermpanelen op de flanken in een contrasterende Interieur Centraal worden de deuren van de A-klasse ontgrendeld, waarna toegang tot het kleurrijke interieur kan worden verschaft. De auto is bekleed met een combinatie van groen en geel/beige en ziet er feestelijk uit. Duidelijk een prototype, want het seriemodel zal ongetwijfeld minder frivool voor de dag komen. Wat betreft opbouw is het dashboard niet opzienbarend. Onder de' Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Pajero 3.0 V6-24VGLSi Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2972 cc Boring x slag: 911 x 76 mm Vermogen: 181 pk bij 5500 tr/min Koppel: 255 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,145 meter, breedte 178,5 meter Gewicht: 1790 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 11,1 sec. Verbruik: bij 90 km/u 10,6 liter/100 km bij 120 km/u 14,5 liter/100 km stadsverkeer 15,9 liter/100 km Prijs: f.88.995,= Wegenbelasting: f.475,= tot f.494,per 3 mnd. Overkappingen beide helften van de interbank kunnen afzonderlijk in hoek worden versteld, terwijl ook een armsteun aan iedere kant kan worden uitgeklapt. Voorin zit Motoren De A-klasse zal aanvankelijk met twee verbrandingsmotoren op de markt komen. Het gaat in beide gevallen om een onder een hoek van 60 graden geplaatste 3 cilinder krachtbron met een inhoud van 1199 cc. De benzine-versie levert een vermogen van 75 pk. Daarnaast komt er een turbodiesel met directe inspuiting en 60 pk. Als alternatief zal later ook een electro-variant worden aangeboden. Het enige rijdende prototype is zo'n elektrische versie. Tussen de voorwielen hangt een 54 pk sterke electromotor met een koppel van 155 Nm. Hierdoor halfronde overkapping zit een grote snelheidsmeter, een kilometerteller en wat instrumenten die het elektrisch gedeelte van de auto in de gaten houden. In de console vinden we de bediening voor verwarming en ventilatie, elektrische ruiten, alarmlicht en de plaats voor de radio. Verder zien we twee airbags en een grappig hendeltje waarmee de rijrichting kan worden gekozen. De A-klasse heeft vier afzonderlijke stoelen. Op het bestuurdersexemplaar dat na gunnen alle rugleuningen worden neergeklapt. De achterste exemplarer worden makkelijk verwij Door de hoge koets is de hoofdruimte royaal, terwijl gehc ook achterpassagiers hoofd terw en benen goed kwijt kunnen. De bagageruimte is niet meer i rijden rmeldt. ege luurt zes tot twaalf uur, ijd kan met een stallatie enorm kleppen per zuiger, waardoor bij 5500 tr/min het maximale vermogen behaald wordt van 181 pk. Bovendien is het maximale koppel met 255 Nm bij 4500 tr/min redelijk fors. Normaal worden via de handgeschakelde vijfbak de achterwielen aangedreven. Onder de naam Super Select 4WD biedt Mitsubishi in de Pajero een vierwielaandrijving met viscokoppeling, limited slipdifferentieel en de mogelijkheid van een hoge of lage gearing. Het moet dus wel erg gek worden wil de Pajero voor verrassingen komen staan. Veelal zal de auto in Nederland echter op de verharde weg blijven en daar blijkt hij dan ook volledig op berekend te zijn. De 1790 kg zware Pajero haalt ventilatie en airconditioning, de ruimte voor de radio en een opbergvakje. De Pajero biedt veel ruimte aan kleine spullen in de portiervakl en een vakje tussen de stoelen. Het dashboardkastje is met het uitgebreide instructieboek helemaal vol. De auto is verder voorzien van vier hoofdsteunen, elektrisch bediende portierruiten, cruise-control, radiovoorbereiding met vier speakers en een grappig uitneembaar lampje achterin. Het is dus totaal geen afzien om met de Pajero 3.0 V6-24V op stap te moeten. uitgevoerd. Vierwielaangedreven terreinauto's zijn al lang get Spartaanse vervoermiddele meer. Zodoende biedt de Pajero GLS vrijwel alle uitrustingsdetails die we in een luxueuze limousine ook aantreffen. Natuurlijk worden de portieren centraal geopend en gesloten. De interieurinrichting is eigenlijk onveranderd gebleven. De stoelen en achterbank zijn met een stevige, lichtgrijze stof bekleed. De voorstoelen zijn voortreffelijk geveerd en kunnen voldoende worden versteld. Achterpassagiers hebben volop de ruipite. Gelukkig is de vloer achterin laag genoeg voor een comfortabele zit. Prijzen Een 6 cilinder 24-klepper een hoog prestatieniveai een zware, aerodynar ongunstige auto zal n zuinig kunnen zijn. motor in de Pajero scoort met een gemiddelde van 1 op 7,5 geheel volgens verwachting. Mitsubishi levert in ons land vier verschillende Pajero's. Daarbij is de versie met softtop na een korte carrière volledig komen te vervallen. De door ons gereden korte versie met 3 liter V6-24V in GLSi-uitvoering komt op f.88.995,=. Dezelfde auto is er ook op grijs kenteken met een verhoogd dak voor f.60.995,= exclusief BTW. De basis van het Pajero-programma wordt gevormd door de 2.5 turbodiesel met korte Krijgt men met de A-klasse een aanrijding dan schuift de hele unit onder de vloer door, zonder in het passagierscom’""’ dringen. Deze Lui aangevuld met ee kooiconstructie, c gordelspanners e garanderen een hoge mate aan veiligheid die bij het Mercedes-imago past. kleur uitgevoerd. Suzuki richt zich met deze auto op een publiek dat zijn vervoermiddel niet alleen Li usting omvat ‘■lurbekrach- _,las, centrale rror> een in r stuur. De ~ok voorzien airbag en rirconditioning i automaat worden Verbredingen Een Pajero met korte wielbasis is 4,14 meter lang. Wie kiest voor de zogenaamde Long Body vindt dertig centimeter extra tussen de voor- en achterwielen, terwijl de carrosserie 4,72 meter lang is. De versie met korte wielbasis heeft twee portieren en een grote achterdeur waarop het reservewiel is gemonteerd. Richtingaanwijzers, remlichten en de hoofdverlichting zijn in de achterbumper aangebracht, terwijl achteruitrijlampen en mistlicht in de grote lichtunits zijn opgenomen. De benzinemodellen van de Mitsubishi Pajero worden in de zeer complete GLS-uitgave geleverd. Dit is onder meer te zien aan de spatbordverbredingen, bumpers en beschermschilden op de flanken die in een contrastkleur worden uitgevoerd. Nieuw zijni zesspaaks lichtmetaler velgen met 265/70 R 15 banden. De achterruiten kunnen van binnenuit worden opengeschoven, terwijl natuurlijk al het glas getint is maar liefst een topsnelheid van 175 km/u en heeft slechts 11,1 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Voorwaar geen slechte cijfers en menig GTi- rijder naast je bij de stoplichten is dan ook verbaasd. Hoe ook met de 3 liter 24-klepper wordt gereden, het geproduceerde geluid is altijd even majestueus. De Pajero heeft een vertrouwde bouwwijze. Als ruggegraat dient een stevig ladderchassis waarop de carrosserie is vastgemaakt. De voorwielen zijn volgens het double wishbone principe onafhankelijk opgehangen, terwijl achter een starre as met 3-pUnts ophanging en schroefveren wordt gebruikt. Alhoewel deze voorzieningen wielbasis in GLX-uitvoering voor f.75.395,=. (f.49.995,= op grijs). De Longbody is er met 2.8 liter turbodiesel als GLX voor f.89.595,= (f.59.145,= op grijs) en als 3.5 liter 24- kleppen V6 in GLSi-uitvoering voor f116.495,=. Beide Longbody-versies zijn als automaat leverbaar voor respectievelijk f.93.095,= en f.119.995,=. Goedkoop mag de Pajero dan ook niet genoemd worden. De auto bevindt zich met deze bedragen in de middenmoot van het segment, alhoewel de meeste concurrenten een 6 cilinder turbodiesel kunnen bieden. Mitsubishi heeft de Pajero vooral motorisch verder verfijnd. De 24-kleppen 3 liter V6 presteert enorm goed en zet personenauto-cijfers neer. Door de korte wielbasis wordt echter niet het comfort van een personenauto geboden. Het brandstofverbruik is volgens verwachting. De GLS- uitvoering is ongekend compleet. Jl1 >09 ’I -- fcMB-NbOl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27