MITSUBISHI PAJERO 3.0 V6-24V GLSI
MERCEDES A-KLASSE
A
Meer kleppen, meer vreugd!
V6-motor voor Suzuki Vitara
SUZUKI
N
en
GIJSBERS TILBURG BV
i
lag,
en
PRIMEUR bij KLUITMANS
/lutomobielbedrijf
Kluitmans b.z
MITSUBISHI PAJERO
li f
Mg
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 december 1994 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
94 pagina 2
is eigenlijk
Deb
acht
MITSUBISHI
MOTORS
Vervolg van pagina 1
te
Bosscheweg 296 TILBURG
Tel. 013/355655
AUTOTEST
ivan 1875 kg
trokken.
rook de
sn
re
le een
-jhtir-j,,
?rde
rend is.
TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11, 013-443330
HA AREN, Haarendijk 6a, 04117-2360
)p auto
HJD-SET
7S x
2.8 turbo diesel, korte uitvoering
3.0 V6 24 V
3.5 V6 24 V. long body
staan bij ons in de showroom
een i
geh
Mits
prijs
f.45.C
gaat
en
rijderd.
sr met
au in
amisch
nooit
i. De nieuwe
wordt
accele
tot
De
tops:
kan
jraat
ize Mitsubishi
Ive een
eekende 3 liter
In 1991 werd de
huidige Mitsubishi
Pajero geïntroduceerd.
De auto werd direct
leverbaar met een
korte en langt
wielbasis alsmede
2.5 liter 4 cilinder
turbodieselmotor en
een 3 liter V6 benzine-
exemplaar. Alhoewel
het uiterlijk van de
Pajero nauwelijks is
veranderd, zijn nu een
aantal sterkere
motoren leverbaar. We
reden de versie met
korte wielbasis met een
24-kleppen V6.
jmpartiment te
e bouwwijze
een sterke
airbags,
letc.
i hogs
Ruggegraat
Motorisch is dez
ook alles behah
stakkertje. De bs
V6 is voortaan voorzien van 4
accu bedraagt 260 tot 350
graden, zodat ze elektrisch
moeten worden opgewarmd.
Door al deze eigenschappen
hebben de ZEBRA-accu's een
vier keer hogere capaciteit
dan vergelijkbare lood-zuur-
accu's. Bovendien kan het
accu-pakket ruim 100.000
kilometer mee.
privé maar ook zakelijk ge
bruikt. De
standaarduitrus
onder meer stuu
tiging, getint gk
vergrendeling en ee
hoogte verstelbaar s
top-uitvoering is ooi
van een dubbele air
ABS, terwijl ai
en een viertraps i
tegen meerprijs i
aangeboden.
De Vitara Villager V6 beleeft
zijn Europese debuut op de
Bedrijfsautotentoonstelling in
Brussel van 13 tot 22 januari
en zal uiteraard ook op de
komende Personenauto Rai
zien zijn. Delevering start in
maart.
t een redelijk vlotte
celeratie verkregen van 0
100 km/u in 17 seconden.
i auto haalt een behoorlijke
^snelheid van 120 km/u en
a in stadsverkeer 150
kilometer rijden. Op het
dashboard zit een instrument
wat het aantal nog te r
kilometers keurig vern
Het opladen van de les
accu's di
maar deze tij
snellaad-inst
worden bekort. Mercedes
gebruikt in de A-klasse
zogenaamde ZEBRA-accu's
(Zero Emission Battery
Research Activity).
Deze Natrium-Nikkel accu's
van AEG werken met een
voltage van 550 volt in
tegenstelling tot de
gebruikelijke 180 volt. Het
batterijblok weegt in totaal
330 kg. De optimale
gebruikstemperatuur in de
je in de Pajero behoorlijk
rechtop en hoog zodat het
overzicht over de rest van het
verkeer haast optimaal is.
Bovendien bieden de forse
buitenspiegels die elektrisch
verstelbaar zijn een goed
zicht naar achteren. Op het
dashboard vinden we twee
overkappingen. Onder de
grootste zijn de toerenteller en
snelheidsmeter geplaatst
alsmede brandstof- en
temperatuurmeter. Het zicht
daarop is goed, mede dankzij
de verstelbare stuurkolom.
Boven de console staat nog
een andere overkapping met
daaronder een
hellingshoekmeter,
hoogtemeter en een
temperatuurmeter. Op de
console vinden we verder
uitstroomopeningen, de
bediening van verwarming,
Binnen het tereinauto-
segment is de Pajero van
Mitsubishi een bekende
grootheid. De eerste serie
kenmerkte zich nog door een
zeer rechthoekig
vormgegeven carrosserie. Dat
is sinds de introductie van het
huidige model veranderd.
Vooral de hoeken zijn wat
meer afgerond, terwijl details
als de rechthoekige
koplampen, afgeronde
spiegels en
spatbordverbreders het
geheel een modernere
uitstraling geven.
zowel geschikt zijn voor zwaar
terrein, het trekken van een
flinke last en het maken van
een vakantierit, is de versie
met korte wielbasis toch wel
wat springerig.
dan redelijk en vooral op dit
punt zal het produktiemodel
nog worden aangepast.
SI
Zitpositie
Een elektrische auto als deze
A-klasse heeft een
startprocedure, die bestaat uit
het omdraaien van de sleutel.
Hoorbaar gebeurt er niets. Via
een melding op het
dashboard wordt aangegeven
dat de auto klaar is om weg te
rijden. Keuzehendel in de D
van Drive en rijden maar! Niet
meer dan licht zoemend trekt
de kleine Mercedes op en doet
dat opmerkelijk vlot. Door het
achterwege blijven van
motorgeluid en het
overschakelen van een
versnellingsbak rijdt de auto
als vanzelf. De besturing gaat
heel volgens verwachting,
,=rwijl het uitzicht door de
hoge zitpositie uitstekend is.
Je hebt achter het stuur
inderdaad het gevoel van een
ruimte-auto die van binnen
veel groter lijkt dan dat ie van
buiten in werkelijkheid is.
Ook bij snelheden van rond
de 80 tot 100 km/u gaat alles
naar behoren, alleen bij
verkeersdrempels verzoekt bij
de bijbehorende medewerker
van de ontwikkelingsafdeling
toch tot afremmen. Datzelfde
geldt bij een bochtig traject
als het regent. Het prototype
staat op experimentele
banden, terwijl de electrische
installatie van bijvoorbeeld
lampen en ruitewissers niet is
gezekerd. Toch geeft een korte
rit met dit prototype aan dat
het concept van de A-klasse
een juiste is. Het is alleen de
vraag hoe de koper van een S-
klasse erop reageert als
Mercedes in 1997 in de
prijsklasse van f.40.000,= tot
.000,= deze kleine auto
it brengen.
Suzuki heeft geheel in eigen
beheer een 2 liter V6-motor
ontwikkeld die binnenkort zal
worden geleverd in een nieuw
topmodel uit de Vitara-reeks,
de Villager V6. De krachtbron
heeft een exacte inhoud van
1998 cc en levert met 4
kleppen per cilinder een
vermogen van 136 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 172
Nm bij 4000 tr/min. Uitgaande
van de bestaande vijfdeurs
Vitara is een auto verkregen
die wat rijgedrag betreft zich
niet van een personenauto
onderscheidt. De spoor
breedte is toegenomen voor
een grotere stabiliteit.
Uiteraard blijft de
vierwielaandrijving
behouden, terwijl de
krachtige motor de
inzetbaarheid vergroot. Zo
mag een geremde
aanhangwagen'
worden voortgeti
Uiterlijk is de Vitara V6
makkelijk te herkennen. De
auto heeft een nieuwe grille
met chromen omlijsting.
Verder zijn de bumpers,
spatbordverbreders en
beschermpanelen op de
flanken in een contrasterende
Interieur
Centraal worden de deuren
van de A-klasse ontgrendeld,
waarna toegang tot het
kleurrijke interieur kan
worden verschaft. De auto is
bekleed met een combinatie
van groen en geel/beige en
ziet er feestelijk uit. Duidelijk
een prototype, want het
seriemodel zal ongetwijfeld
minder frivool voor de dag
komen. Wat betreft opbouw is
het dashboard niet
opzienbarend. Onder de'
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi
Pajero 3.0 V6-24VGLSi
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2972 cc
Boring x slag: 911 x 76 mm
Vermogen: 181 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 255 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,145
meter, breedte 178,5 meter
Gewicht: 1790 kg
Prestaties: topsnelheid 175
km/u
acceleratie 0-100 in 11,1 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 10,6
liter/100 km
bij 120 km/u 14,5 liter/100 km
stadsverkeer 15,9 liter/100 km
Prijs: f.88.995,=
Wegenbelasting:
f.475,= tot f.494,per 3 mnd.
Overkappingen
beide helften van de
interbank kunnen
afzonderlijk in hoek worden
versteld, terwijl ook een
armsteun aan iedere kant kan
worden uitgeklapt. Voorin zit
Motoren
De A-klasse zal aanvankelijk
met twee
verbrandingsmotoren op de
markt komen. Het gaat in
beide gevallen om een onder
een hoek van 60 graden
geplaatste 3 cilinder
krachtbron met een inhoud
van 1199 cc. De benzine-versie
levert een vermogen van 75
pk. Daarnaast komt er een
turbodiesel met directe
inspuiting en 60 pk. Als
alternatief zal later ook een
electro-variant worden
aangeboden. Het enige
rijdende prototype is zo'n
elektrische versie. Tussen de
voorwielen hangt een 54 pk
sterke electromotor met een
koppel van 155 Nm. Hierdoor
halfronde overkapping zit een
grote snelheidsmeter, een
kilometerteller en wat
instrumenten die het
elektrisch gedeelte van de
auto in de gaten houden. In de
console vinden we de
bediening voor verwarming
en ventilatie, elektrische
ruiten, alarmlicht en de plaats
voor de radio.
Verder zien we twee airbags
en een grappig hendeltje
waarmee de rijrichting kan
worden gekozen. De A-klasse
heeft vier afzonderlijke
stoelen.
Op het bestuurdersexemplaar dat
na gunnen alle rugleuningen
worden neergeklapt.
De achterste exemplarer
worden makkelijk verwij
Door de hoge koets is de
hoofdruimte royaal, terwijl gehc
ook achterpassagiers hoofd terw
en benen goed kwijt kunnen.
De bagageruimte is niet meer
i rijden
rmeldt.
ege
luurt zes tot twaalf uur,
ijd kan met een
stallatie enorm
kleppen per zuiger, waardoor
bij 5500 tr/min het maximale
vermogen behaald wordt van
181 pk. Bovendien is het
maximale koppel met 255 Nm
bij 4500 tr/min redelijk fors.
Normaal worden via de
handgeschakelde vijfbak de
achterwielen aangedreven.
Onder de naam Super Select
4WD biedt Mitsubishi in de
Pajero een
vierwielaandrijving met
viscokoppeling, limited
slipdifferentieel en de
mogelijkheid van een hoge of
lage gearing. Het moet dus
wel erg gek worden wil de
Pajero voor verrassingen
komen staan. Veelal zal de
auto in Nederland echter op
de verharde weg blijven en
daar blijkt hij dan ook
volledig op berekend te zijn.
De 1790 kg zware Pajero haalt
ventilatie en airconditioning,
de ruimte voor de radio en een
opbergvakje. De Pajero biedt
veel ruimte aan kleine
spullen in de portiervakl
en een vakje tussen de
stoelen. Het dashboardkastje
is met het uitgebreide
instructieboek helemaal vol.
De auto is verder voorzien van
vier hoofdsteunen, elektrisch
bediende portierruiten,
cruise-control,
radiovoorbereiding met vier
speakers en een grappig
uitneembaar lampje achterin.
Het is dus totaal geen afzien
om met de Pajero 3.0 V6-24V op
stap te moeten.
uitgevoerd.
Vierwielaangedreven
terreinauto's zijn al lang get
Spartaanse vervoermiddele
meer. Zodoende biedt de
Pajero GLS vrijwel alle
uitrustingsdetails die we in
een luxueuze limousine ook
aantreffen. Natuurlijk worden
de portieren centraal geopend
en gesloten. De
interieurinrichting is eigenlijk
onveranderd gebleven. De
stoelen en achterbank zijn
met een stevige, lichtgrijze
stof bekleed. De voorstoelen
zijn voortreffelijk geveerd en
kunnen voldoende worden
versteld. Achterpassagiers
hebben volop de ruipite.
Gelukkig is de vloer achterin
laag genoeg voor een
comfortabele zit.
Prijzen
Een 6 cilinder 24-klepper
een hoog prestatieniveai
een zware, aerodynar
ongunstige auto zal n
zuinig kunnen zijn.
motor in de Pajero scoort met
een gemiddelde van 1 op 7,5
geheel volgens verwachting.
Mitsubishi levert in ons land
vier verschillende Pajero's.
Daarbij is de versie met
softtop na een korte carrière
volledig komen te vervallen.
De door ons gereden korte
versie met 3 liter V6-24V in
GLSi-uitvoering komt op
f.88.995,=. Dezelfde auto is er
ook op grijs kenteken met een
verhoogd dak voor f.60.995,=
exclusief BTW. De basis van
het Pajero-programma wordt
gevormd door de 2.5
turbodiesel met korte
Krijgt men met de A-klasse
een aanrijding dan schuift de
hele unit onder de vloer door,
zonder in het
passagierscom’""’
dringen. Deze Lui
aangevuld met ee
kooiconstructie, c
gordelspanners e
garanderen een hoge mate
aan veiligheid die bij het
Mercedes-imago past.
kleur uitgevoerd. Suzuki richt
zich met deze auto op een
publiek dat zijn
vervoermiddel niet alleen
Li usting omvat
‘■lurbekrach-
_,las, centrale
rror> een in
r stuur. De
~ok voorzien
airbag en
rirconditioning
i automaat
worden
Verbredingen
Een Pajero met korte
wielbasis is 4,14 meter lang.
Wie kiest voor de
zogenaamde Long Body vindt
dertig centimeter extra tussen
de voor- en achterwielen,
terwijl de carrosserie 4,72
meter lang is. De versie met
korte wielbasis heeft twee
portieren en een grote
achterdeur waarop het
reservewiel is gemonteerd.
Richtingaanwijzers,
remlichten en de
hoofdverlichting zijn in de
achterbumper aangebracht,
terwijl achteruitrijlampen en
mistlicht in de grote lichtunits
zijn opgenomen. De
benzinemodellen van de
Mitsubishi Pajero worden in
de zeer complete GLS-uitgave
geleverd. Dit is onder meer te
zien aan de
spatbordverbredingen,
bumpers en
beschermschilden op de
flanken die in een
contrastkleur worden
uitgevoerd. Nieuw zijni
zesspaaks lichtmetaler
velgen met 265/70 R 15
banden. De achterruiten
kunnen van binnenuit worden
opengeschoven, terwijl
natuurlijk al het glas getint is
maar liefst een topsnelheid
van 175 km/u en heeft slechts
11,1 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken. Voorwaar geen
slechte cijfers en menig GTi-
rijder naast je bij de
stoplichten is dan ook
verbaasd. Hoe ook met de 3
liter 24-klepper wordt
gereden, het geproduceerde
geluid is altijd even
majestueus.
De Pajero heeft een
vertrouwde bouwwijze. Als
ruggegraat dient een stevig
ladderchassis waarop de
carrosserie is vastgemaakt.
De voorwielen zijn volgens
het double wishbone principe
onafhankelijk opgehangen,
terwijl achter een starre as
met 3-pUnts ophanging en
schroefveren wordt gebruikt.
Alhoewel deze voorzieningen
wielbasis in GLX-uitvoering
voor f.75.395,=. (f.49.995,= op
grijs). De Longbody is er met
2.8 liter turbodiesel als GLX
voor f.89.595,= (f.59.145,= op
grijs) en als 3.5 liter 24-
kleppen V6 in GLSi-uitvoering
voor f116.495,=. Beide
Longbody-versies zijn als
automaat leverbaar voor
respectievelijk f.93.095,= en
f.119.995,=. Goedkoop mag de
Pajero dan ook niet genoemd
worden. De auto bevindt zich
met deze bedragen in de
middenmoot van het segment,
alhoewel de meeste
concurrenten een 6 cilinder
turbodiesel kunnen bieden.
Mitsubishi heeft de Pajero
vooral motorisch verder
verfijnd. De 24-kleppen 3 liter
V6 presteert enorm goed en
zet personenauto-cijfers neer.
Door de korte wielbasis wordt
echter niet het comfort van
een personenauto geboden.
Het brandstofverbruik is
volgens verwachting. De GLS-
uitvoering is ongekend
compleet.
Jl1
>09
’I
--
fcMB-NbOl