MERCEDES A-KLASSE
OP
ALFA 146
DE ECHTE 33-OPVOLGER
Blik in de toekomst
ens
DUIDELIJKHEID
BIJ GRIJS KENTEKEN
oii/te
VAN ROOSMALEN
S'
Keistshow
Zondag 18 december Showdag;
bijDATO-
dealers
&H-
ZEN
GEOPEND
1590
3590
1190
1390
1290
99o
94 pagina 24
>8^QflG©[jX0aaG
Oplage: 97.500
Donderdag 15 december 1994
Lees verder op pagina 3
izend
Burg. Jansenstr. 52*56
Tilburg TekOl3-683911
Autobedrijf Tilburg b.v.
van 11.00 tot 1 7.00 uur
arwijk BV
mde
iellin
0 tot1
rgl?.
Tony Vos
Maak kennis met
Autotest:
Dato-dealer Bink
Lees verder
705
in dit nummer
pag. 3
pag. 13
pag. 7
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
SHOW
WELKOM
in de showrooms van:
Rij-impressie:
Ford Transit
Heeft u het
al gedaan?
DE NISSAN PROEFRIT...
Jaargang 6
Nummer 47
NIEUW EN
[GEBRUIKT!
Mitsubishi Pajero
3.0 V6-24V GLS i
ZONDAG
18 DECEMBER OPEN
enprettige
;n een
1995
A.S. ZONDAG 18 DECEMBER
De!
ten
mdag 18
ieling
?4 DA Tilburg
•>»rsoon in
f daarbij
Imet
[5 wordt
alleen
□aar,
?mplaar
iiscussie.
sting en
0
c per jaar
Onlangs
voorin Oj
van het j
geplaats
aangebi
145 enb
maari
Alfa's i
zekering
sluit
:he
rotie
st komen
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken
Ringbaan Zuid 3 TILBURG Tel. 013-360015
n indien mogelijk
en besteld te
790
ik. Vooruitlo-
?bben
rijraam
>ehoorlijk
00/C A.S. ZONDAG
STAAN ONZE
SPON TOD ND EU REN
f wdra open
SAAB
TUIDnOSTbv
Jaaa ^^^^Xutomohielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Utrecht - Het gebeurt niet vaak dat een
automerk ongeveer vier jaar voor de
marktintroductie een flinke tip van de
sluier oplicht als het gaat om een nieuw
model. De Vision A-93 die op de IAA in
Frankfurt in september 1993 stond, moest
bij het publiek reacties losmaken, waaruit
Mercedes kon afleiden of er werkelijk een
markt bestaat voor deze vernieuwende
auto. We kregen onlangs de kans om
kortstondig met dit prototype te rijden.
Op de autotentoonstelling in
het Italiaanse Bologna liet
Alfa Romeo voor het eerst de
nieuwe 146 aan het grote
publiek zien. Deze vijfdeurs
met een lengte van 4,25 meter
is de werkelijke opvolger van
de vertrouwde 33. De 146 komt
in het programma naast de
zojuist geïntroduceerde Alfa
145 te staan, waardoor veel
meer dan voorheen een zeer
brede doelgroep kan worden
G A y G E
DENISSEN
Zéér scherp geprijsde occasions en een
hoge inruilprijs voor uw huidige auto.
Het is een belevenis om met
de slechts 3,35 meter lange in
metallic groen gespoten
Mercedes A-klasse door een
typisch Nederlandse
landschap te rijden, terwijl de
regen onophoudelijk naar
beneden komt. Realistischer
zijn de gebruiksomstan-
digheden niet voor te stellen.
Prototypes en regen zijn
echter een soort natuurlijke
vijanden.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afde';
De Tilburgse Koer:
N.S. Plein 14,50141
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Bij de
gezamenlijke
Oisterwijkse Verkerk,
autodealeis.
Vanaf vandaag tot en met
zondag 18 december houden de
DATO-dealers een feestelijke
Kerstshow. Tot vanavond 21.00
uur kunt u bij alle aangesloten
dealerbedrijven terecht,
morgen, vrijdag 16 december
van 9.00 tot 18.00 uur en
zaterdag 17 december van 9.00
tot 17.00 uur. Op zondag 18
december zijn alleen de DATO-
leden in Tilburg en
Hilvarenbeek geopend van
ll.OOtot 17.00uur. DeDATO-
leden in Loon op Zand zijn op
tweede Kerstdag geopend.
Uiteraard bieden alle
dealerbedrijven een royaal
aanbod nieuwe en gebruikte
auto's en biedt vooral de
zondag extra de mogelijkheid
om eens rustig rond te kijken.
Fantasievol
Een rondgang langs de
buitenkant van de A-klasse
(er wordt niet meer over
Vision A-93 gesproken, omdat
Mercedes van Chrysler
precies 1 jaar de toestemming
heeft gekregen deze naam te
Veiligheid
De A-klasse zal in de
Mercedes-fabriek in Rasstadt
worden gebouwd. Jaarlijks
verwacht het merk zo'n 200.000
stuks te kunnen verkopen.
Van de huidige C-klasse
dit moment de 1.7 liter 16-
klepper van 129 pk. Zakelijke
rijders zullen wellicht kiezen
voor de krachtige 1.9 liter
turbodiesel van 90 pk. De
benzine-motoren zijn volgens
het boxer-principe gebouwd
en liggen in de lengterichting
voorin. De turbodiesel echter
is dwars geplaatst en heeft
zodoende ook een andere
versnellingsbak. De
veiligheidsuitrusting van de
146 bestaat uit een
kooiconstructie, zijdelingse
beschermingsbalken,
gordelspanners, anti-
duikzittingen en een
brandpreventiesysteem dat
de brandstoftoevoer afsluit bij
een aanrijding. In
tegenstelling tot de 145 wordt
de bestuurdersairbag a“
tegen meerprijs leverbc
terwijl een tweede exen
ook te bestellen is. Alle
motorversies komen in twee
uitrustingsvarianten
beschikbaar. Iedere Alfa 146
is al voorzien van centrale
vergrendeling,
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende
voorportierramen, getint glas
en een Alfa Code
antidiefstalsysteem. Net als
bij de 145 is voor de 146 een
uitgebreide lijn accessoires
ontwikkeld.
veiligheidsstandaard te
verkrijgen dan bij grotere
auto's. Mercedes heeft voor de
A-klasse echter een nieuwe
heidsconstructie
ht. De motor is namelijk
i onder het vloerniveau
passagiersgedeelte
tst.
eboden. Het front van de
i, 146 komt sterk overeen,
verder wijken beide
s enorm veel van elkaar
af. Ook in het interieur zien
we gezamenlijke elementen
zoals bijvoorbeeld het
dashboard wat we al uit de
145 kennen. Iedere versie van
de 146 is voorzien van
sportstoelen en een velours
bekleding. De achterbank is
in delen neerklapbaar om de
gebruiken) duurt niet lang als
puur naar de omtrek van de
auto wordt gekeken. Toch zijn
er zoveel aardige details die
er een ware excursie van
kunnen maken. De
carrosserie van de A-klasse is
gemaakt uit aluminium
terwijl alleen de bumpers van
een kunststofsoort zijn. Het
front is zeer herkenbaar door
de grille die in werkelijkheid
helemaal gesloten is. Verder
worden de koplampen van de
grote Mercedes coupé
gebruikt. Achter het neusje zit
een loze ruimte die keurig met
tapijt bekleed is. Alle techniek
zit namelijk onder de bodem,
maar daarover zo direct meer.
Alle carrosserielijnen lopen
vanaf de lage neus omhoog.
De vier portieren geven een
ruime toegang tot het
interieur. De buitenranden
van het glas blijven
permanent op hun plaats,
terwijl het onderste deel kan
worden geopend. Aan de
achterzijde zien we boven de
vijfde deur een kleine
dakspoiler. De achterlichten
bestaan uit grote, hoge units
die zeer harmonisch op de
achterruit aansluiten. De auto
staat op fantasievol
vormgegeven lichtmetalen
wielen en experimentele 13
inch banden. Door de hoogte
van 1,57 meter lijken de
wielen erg klein. In ieder
geval geeft dit prototype een
meer dan duidelijke indruk
van wat Mercedes in de
tweede helft van 1997 als A-
klasse op de markt gaat
brengen. De produktie-versie
zal echter zo'n 3,5 meter lang
zijn, waardoor met name het
bagagevolume verder kan
toenemen.
Veranderingen
in 1995
Nog heel even en het is 1995.
Per 1 januari verandert er voor
automobilisten het een en
ander. Zo gaan nieuwe auto's
f.250, in prijs omhoog. Voor
dit geld wordt de recycling
aan het einde van het auto-
leven geregeld. Bovendien
gaat eigenaren van een auto
op grijs kenteken volgens de
oude regels per deze datum
de wegenbelasting voor een
auto op geel kenteken betalen
en dat scheelt voor
dieselrijders een slok op een
borrel. Ook is iedere
autobezitter vanaf 1 januari
verplicht zijn auto minimaal
WA te verzekeren en te
voorzien van een geldige
APK-keuring. Lukt dat niet,
bijvoorbeeld omdat een auto
in restauratie is, dan moet de
auto geschorst worden. Om te
schorsen moet men met het
volledige kentekenbewijs
naar het postkantoor.
Schorsen kost f.50,= voor een
jaar. Na 1 april gelden andere,
meestal hogere tarieven.
De houderschapsbelasting
gaat de wegenbelasting
vervangen, maar deze
wijziging wordt waar
schijnlijk per 1 april pas
ingevoerd. Bij de
houderschapsbelasting moet
iedereen betalen die een
kenteken op naam heeft
staan, ook als de auto
meerdere maanden j
niet gebruikt wordt.'
had ik met een
showroombezoeker bij
dealer hierover een disc
De houderschapsbelast
de verplichting voor
verzekering en APK houden
voor de gemiddelde
automobilist die zijn zaakjes
altijd keurig in orde heeft,
geen veranderingen in. Wie
echter meerdere auto's heeft
en daarmee slechts delen van
het jaar rijdt, zal nu dubbel
moeten gaan betalen.
Het riekt naar onrecht dat
iemand die bijvoorbeeld een
cabriolet in zijn garage heeft
staan voor de zomermaanden
daar in de winter
wegenbelasting voor moet
gaan betalen en verplicht is
de auto doorlopend te
verzekeren en van een APK-
keuring te voorzien. Voor deze
bewering kreeg ik in dit geval
geen bijval. Iemand die zich
twee auto's kan veroorloven
moest volgens de pers
kwestie ook maar mee
betalen. Hij vergat üul
toch even dat iemand i
twee auto's sowieso meer
betaald, denk maar eens aan
bijvoorbeeld BTW en BPM bij
aanschaf, eventueel extra
stalling etc. Het klonk een
beetje als 'mensen die veel
geld hebben moeten maar
meer betalen'. In feite gebeurt
dat al sinds de uitvinding van
de loonbelasting. Daar
hebben we dus geen
houderschapsbelasting
verplichting voor verze
en APK voor nodig...
Auto's
per 1 januari
f.250, duurder
Per 1 januari 1995 betaalt
iedereen bij de aanschaf van
een nieuwe auto een
zogenaamde
verwijderingsbedrage van
f.250,=. Dit bedrag moet worden
afgedragen bij het op naam
zetten van een kenteken van
een personenauto of
bestelwagen tot 3500 kg. Dit
bedrag moet de financiering
van demontage en recycling
van oude auto's of schade
auto's mogelijk maken.
Per dag danken we in
Nederland meer dan duizend
auto's af. Een deel van de
materialen is opnieuw te
gebruiken. De te verhandelen
onderdelen worden van het
wrak verwijderd, terwijl ruim
70% van het dan overgebleven
wrak verwerkt wordt in
staalfabrieken en smelterijen
tot nieuw staal. Uiteindelijk
blijft dan per auto zo'n 250 tot
300 kg afval over, wat neerkomt
op 100 miljoen kilo per jaar.
s autobranche heeft voor het
.rugbrengen van deze
afvalstroom zelf initiatief
doel’iniiet^am'^So^^raii0^
een auto te recyclen. Wat over
blijft is een kleine hoeveelheid
afval waar technisch nog geen
oplossing voor is.
Om dit resultaat van 86% te
kunnen bereiken hebben
(ARN) opgericht. In opdracht
van ARN gaan alleen gekwali
ficeerde en gecertificeerde
autodemontagebedrijven
specifieke materialen van
autowrakken demonteren.
Hierbij valt te denken aan
rubber, glas, vloeistoffen, het
schuim uit de stoelen en diverse
andere kunststoffen. Andere
bedrijven zullen deze
materialen hoogwaardig
hergebruiken.
De verwijderingsbijdrage van
algemeen verbindend
verklaard door het Ministerie
van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer. Wettelijk is
geregeld dat een kenteken pas
wordt uitgegeven nadat de
verwijderingsbijdrage is
betaald. De importeur van een
nieuwe auto maakt de bijdrage
over aan Auto Recycling
Nederland.
Wie zelf een auto importeert
moet dit via de Rijksdienst voor
het Wegverkeer regelen, waar
een acceptgirokaart hiervoor
beschikbaar is. Het enige wat in
de wet een beetje krom is,
betreft het feit dat voor een
klassieke auto die uit het
buitenland wordt ingevoerd,
ook deze verwijderingsbijdrage
moet worden betaald.
Dit soort auto's wordt echter
doorgaans gekocht om te
restaureren en heel oud te laten
worden. Niemand die een
klassieke auto koopt denkt aan
sloop. Dat doet uiteraard een
koper van een nieuwe auto ook
niet, maar statistisch is de kans
vele malen groter dat deze auto
binnen tien tot vijftien jaar op
de sloopt beland.
De Tweede Kamer is begin december teruggekomen van het
voornemen om in auto's op grijs kenteken alsnog een
rechterzijruitje toe te staan. De RAI is tevreden over dit besl
omdat grote verwarring en rechtsongelijkheid in de branch,
en bij de consument dreigden te onstaan. Na alle commoti*
van de afgelopen twee jaar vindt de RAI dat er rust moet «.mi.
rond het grijze kenteken. Vorig jaar sprak een
Kamermeerderheid zich nog uit tegen het ruitje. Pleidooien
waarin onder andere de RAI zich beriep op de
verkeersveiligheid vonden toen geen weerklank. Vooruitlo
pend op de nieuwe eisen die per 1 januari gelden, hebben
inmiddels enkele duizenden eigenaren hun rechterzijraam
laten blinderen. De RAI achtte het een daad van onbehoorL,
bestuur om op het laatste moment de wet opnieuw te
veranderen en heeft haar standpunt goed laten horen.
Met resultaat: een meerderheid in de Tweede Kamer stemde
toch nog tegen het ruitje.
algemene inzetbaarheid van
de 146 verder te kunnen
vergroten.
Motorisch biedt de 146 bij
aanvang dezelfde
mogelijkheden als de 145. Zo
begint het programma met
een 1.4 liter injectiemotor van
90 pk die goed is voor een
topsnelheid van 179 km/u.
Daarboven zit de 103 pk sterke
1.6 liter die tot 187 km/u komt.
De snelste benzinemotor is op
vinden ongeveer 300.000
eenheden jaarlijks de weg
naar de klant. De A-klasse is
overigens op de
ontwikkelingsafdeling van
Mercedes zelf beter bekend
onder de codenaam W-168.
De A-klasse moet een zeer
grote doelgroep gaan
aanspreken. Natuurlijk biedt
het merk met dit model een
betaalbare auto, zodat met
name ook particulieren zich
nu een Mercedes kunnen
veroorloven. Verder zal de A-
klasse natuurlijk mensen
aanspreken die van
innovatieve produkten
houden. Door zijn aanzienlijke
binnenruimte moet vooral ook
de zakelijke rijder die zich
veel in stadsverkeer bevindt
door de charmes van de A-
klasse getrokken worden.
Waarom komt Mercedes nu
pas met een kleine auto? De
reden daarvoor moet
voornamelijk in de veiligheid
van de A-klasse worden
gezocht. Bij kleine auto's met
een conventionele bouw is het
moeilijk eenzelfde
MB-Nl-Oy