MERCEDES A-KLASSE OP ALFA 146 DE ECHTE 33-OPVOLGER Blik in de toekomst ens DUIDELIJKHEID BIJ GRIJS KENTEKEN oii/te VAN ROOSMALEN S' Keistshow Zondag 18 december Showdag; bijDATO- dealers &H- ZEN GEOPEND 1590 3590 1190 1390 1290 99o 94 pagina 24 >8^QflG©[jX0aaG Oplage: 97.500 Donderdag 15 december 1994 Lees verder op pagina 3 izend Burg. Jansenstr. 52*56 Tilburg TekOl3-683911 Autobedrijf Tilburg b.v. van 11.00 tot 1 7.00 uur arwijk BV mde iellin 0 tot1 rgl?. Tony Vos Maak kennis met Autotest: Dato-dealer Bink Lees verder 705 in dit nummer pag. 3 pag. 13 pag. 7 o.a.: Bijlage van: DeTilburgseKoerier SHOW WELKOM in de showrooms van: Rij-impressie: Ford Transit Heeft u het al gedaan? DE NISSAN PROEFRIT... Jaargang 6 Nummer 47 NIEUW EN [GEBRUIKT! Mitsubishi Pajero 3.0 V6-24V GLS i ZONDAG 18 DECEMBER OPEN enprettige ;n een 1995 A.S. ZONDAG 18 DECEMBER De! ten mdag 18 ieling ?4 DA Tilburg •>»rsoon in f daarbij Imet [5 wordt alleen □aar, ?mplaar iiscussie. sting en 0 c per jaar Onlangs voorin Oj van het j geplaats aangebi 145 enb maari Alfa's i zekering sluit :he rotie st komen De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken Ringbaan Zuid 3 TILBURG Tel. 013-360015 n indien mogelijk en besteld te 790 ik. Vooruitlo- ?bben rijraam >ehoorlijk 00/C A.S. ZONDAG STAAN ONZE SPON TOD ND EU REN f wdra open SAAB TUIDnOSTbv Jaaa ^^^^Xutomohielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Utrecht - Het gebeurt niet vaak dat een automerk ongeveer vier jaar voor de marktintroductie een flinke tip van de sluier oplicht als het gaat om een nieuw model. De Vision A-93 die op de IAA in Frankfurt in september 1993 stond, moest bij het publiek reacties losmaken, waaruit Mercedes kon afleiden of er werkelijk een markt bestaat voor deze vernieuwende auto. We kregen onlangs de kans om kortstondig met dit prototype te rijden. Op de autotentoonstelling in het Italiaanse Bologna liet Alfa Romeo voor het eerst de nieuwe 146 aan het grote publiek zien. Deze vijfdeurs met een lengte van 4,25 meter is de werkelijke opvolger van de vertrouwde 33. De 146 komt in het programma naast de zojuist geïntroduceerde Alfa 145 te staan, waardoor veel meer dan voorheen een zeer brede doelgroep kan worden G A y G E DENISSEN Zéér scherp geprijsde occasions en een hoge inruilprijs voor uw huidige auto. Het is een belevenis om met de slechts 3,35 meter lange in metallic groen gespoten Mercedes A-klasse door een typisch Nederlandse landschap te rijden, terwijl de regen onophoudelijk naar beneden komt. Realistischer zijn de gebruiksomstan- digheden niet voor te stellen. Prototypes en regen zijn echter een soort natuurlijke vijanden. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afde'; De Tilburgse Koer: N.S. Plein 14,50141 Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Bij de gezamenlijke Oisterwijkse Verkerk, autodealeis. Vanaf vandaag tot en met zondag 18 december houden de DATO-dealers een feestelijke Kerstshow. Tot vanavond 21.00 uur kunt u bij alle aangesloten dealerbedrijven terecht, morgen, vrijdag 16 december van 9.00 tot 18.00 uur en zaterdag 17 december van 9.00 tot 17.00 uur. Op zondag 18 december zijn alleen de DATO- leden in Tilburg en Hilvarenbeek geopend van ll.OOtot 17.00uur. DeDATO- leden in Loon op Zand zijn op tweede Kerstdag geopend. Uiteraard bieden alle dealerbedrijven een royaal aanbod nieuwe en gebruikte auto's en biedt vooral de zondag extra de mogelijkheid om eens rustig rond te kijken. Fantasievol Een rondgang langs de buitenkant van de A-klasse (er wordt niet meer over Vision A-93 gesproken, omdat Mercedes van Chrysler precies 1 jaar de toestemming heeft gekregen deze naam te Veiligheid De A-klasse zal in de Mercedes-fabriek in Rasstadt worden gebouwd. Jaarlijks verwacht het merk zo'n 200.000 stuks te kunnen verkopen. Van de huidige C-klasse dit moment de 1.7 liter 16- klepper van 129 pk. Zakelijke rijders zullen wellicht kiezen voor de krachtige 1.9 liter turbodiesel van 90 pk. De benzine-motoren zijn volgens het boxer-principe gebouwd en liggen in de lengterichting voorin. De turbodiesel echter is dwars geplaatst en heeft zodoende ook een andere versnellingsbak. De veiligheidsuitrusting van de 146 bestaat uit een kooiconstructie, zijdelingse beschermingsbalken, gordelspanners, anti- duikzittingen en een brandpreventiesysteem dat de brandstoftoevoer afsluit bij een aanrijding. In tegenstelling tot de 145 wordt de bestuurdersairbag a“ tegen meerprijs leverbc terwijl een tweede exen ook te bestellen is. Alle motorversies komen in twee uitrustingsvarianten beschikbaar. Iedere Alfa 146 is al voorzien van centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende voorportierramen, getint glas en een Alfa Code antidiefstalsysteem. Net als bij de 145 is voor de 146 een uitgebreide lijn accessoires ontwikkeld. veiligheidsstandaard te verkrijgen dan bij grotere auto's. Mercedes heeft voor de A-klasse echter een nieuwe heidsconstructie ht. De motor is namelijk i onder het vloerniveau passagiersgedeelte tst. eboden. Het front van de i, 146 komt sterk overeen, verder wijken beide s enorm veel van elkaar af. Ook in het interieur zien we gezamenlijke elementen zoals bijvoorbeeld het dashboard wat we al uit de 145 kennen. Iedere versie van de 146 is voorzien van sportstoelen en een velours bekleding. De achterbank is in delen neerklapbaar om de gebruiken) duurt niet lang als puur naar de omtrek van de auto wordt gekeken. Toch zijn er zoveel aardige details die er een ware excursie van kunnen maken. De carrosserie van de A-klasse is gemaakt uit aluminium terwijl alleen de bumpers van een kunststofsoort zijn. Het front is zeer herkenbaar door de grille die in werkelijkheid helemaal gesloten is. Verder worden de koplampen van de grote Mercedes coupé gebruikt. Achter het neusje zit een loze ruimte die keurig met tapijt bekleed is. Alle techniek zit namelijk onder de bodem, maar daarover zo direct meer. Alle carrosserielijnen lopen vanaf de lage neus omhoog. De vier portieren geven een ruime toegang tot het interieur. De buitenranden van het glas blijven permanent op hun plaats, terwijl het onderste deel kan worden geopend. Aan de achterzijde zien we boven de vijfde deur een kleine dakspoiler. De achterlichten bestaan uit grote, hoge units die zeer harmonisch op de achterruit aansluiten. De auto staat op fantasievol vormgegeven lichtmetalen wielen en experimentele 13 inch banden. Door de hoogte van 1,57 meter lijken de wielen erg klein. In ieder geval geeft dit prototype een meer dan duidelijke indruk van wat Mercedes in de tweede helft van 1997 als A- klasse op de markt gaat brengen. De produktie-versie zal echter zo'n 3,5 meter lang zijn, waardoor met name het bagagevolume verder kan toenemen. Veranderingen in 1995 Nog heel even en het is 1995. Per 1 januari verandert er voor automobilisten het een en ander. Zo gaan nieuwe auto's f.250, in prijs omhoog. Voor dit geld wordt de recycling aan het einde van het auto- leven geregeld. Bovendien gaat eigenaren van een auto op grijs kenteken volgens de oude regels per deze datum de wegenbelasting voor een auto op geel kenteken betalen en dat scheelt voor dieselrijders een slok op een borrel. Ook is iedere autobezitter vanaf 1 januari verplicht zijn auto minimaal WA te verzekeren en te voorzien van een geldige APK-keuring. Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat een auto in restauratie is, dan moet de auto geschorst worden. Om te schorsen moet men met het volledige kentekenbewijs naar het postkantoor. Schorsen kost f.50,= voor een jaar. Na 1 april gelden andere, meestal hogere tarieven. De houderschapsbelasting gaat de wegenbelasting vervangen, maar deze wijziging wordt waar schijnlijk per 1 april pas ingevoerd. Bij de houderschapsbelasting moet iedereen betalen die een kenteken op naam heeft staan, ook als de auto meerdere maanden j niet gebruikt wordt.' had ik met een showroombezoeker bij dealer hierover een disc De houderschapsbelast de verplichting voor verzekering en APK houden voor de gemiddelde automobilist die zijn zaakjes altijd keurig in orde heeft, geen veranderingen in. Wie echter meerdere auto's heeft en daarmee slechts delen van het jaar rijdt, zal nu dubbel moeten gaan betalen. Het riekt naar onrecht dat iemand die bijvoorbeeld een cabriolet in zijn garage heeft staan voor de zomermaanden daar in de winter wegenbelasting voor moet gaan betalen en verplicht is de auto doorlopend te verzekeren en van een APK- keuring te voorzien. Voor deze bewering kreeg ik in dit geval geen bijval. Iemand die zich twee auto's kan veroorloven moest volgens de pers kwestie ook maar mee betalen. Hij vergat üul toch even dat iemand i twee auto's sowieso meer betaald, denk maar eens aan bijvoorbeeld BTW en BPM bij aanschaf, eventueel extra stalling etc. Het klonk een beetje als 'mensen die veel geld hebben moeten maar meer betalen'. In feite gebeurt dat al sinds de uitvinding van de loonbelasting. Daar hebben we dus geen houderschapsbelasting verplichting voor verze en APK voor nodig... Auto's per 1 januari f.250, duurder Per 1 januari 1995 betaalt iedereen bij de aanschaf van een nieuwe auto een zogenaamde verwijderingsbedrage van f.250,=. Dit bedrag moet worden afgedragen bij het op naam zetten van een kenteken van een personenauto of bestelwagen tot 3500 kg. Dit bedrag moet de financiering van demontage en recycling van oude auto's of schade auto's mogelijk maken. Per dag danken we in Nederland meer dan duizend auto's af. Een deel van de materialen is opnieuw te gebruiken. De te verhandelen onderdelen worden van het wrak verwijderd, terwijl ruim 70% van het dan overgebleven wrak verwerkt wordt in staalfabrieken en smelterijen tot nieuw staal. Uiteindelijk blijft dan per auto zo'n 250 tot 300 kg afval over, wat neerkomt op 100 miljoen kilo per jaar. s autobranche heeft voor het .rugbrengen van deze afvalstroom zelf initiatief doel’iniiet^am'^So^^raii0^ een auto te recyclen. Wat over blijft is een kleine hoeveelheid afval waar technisch nog geen oplossing voor is. Om dit resultaat van 86% te kunnen bereiken hebben (ARN) opgericht. In opdracht van ARN gaan alleen gekwali ficeerde en gecertificeerde autodemontagebedrijven specifieke materialen van autowrakken demonteren. Hierbij valt te denken aan rubber, glas, vloeistoffen, het schuim uit de stoelen en diverse andere kunststoffen. Andere bedrijven zullen deze materialen hoogwaardig hergebruiken. De verwijderingsbijdrage van algemeen verbindend verklaard door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Wettelijk is geregeld dat een kenteken pas wordt uitgegeven nadat de verwijderingsbijdrage is betaald. De importeur van een nieuwe auto maakt de bijdrage over aan Auto Recycling Nederland. Wie zelf een auto importeert moet dit via de Rijksdienst voor het Wegverkeer regelen, waar een acceptgirokaart hiervoor beschikbaar is. Het enige wat in de wet een beetje krom is, betreft het feit dat voor een klassieke auto die uit het buitenland wordt ingevoerd, ook deze verwijderingsbijdrage moet worden betaald. Dit soort auto's wordt echter doorgaans gekocht om te restaureren en heel oud te laten worden. Niemand die een klassieke auto koopt denkt aan sloop. Dat doet uiteraard een koper van een nieuwe auto ook niet, maar statistisch is de kans vele malen groter dat deze auto binnen tien tot vijftien jaar op de sloopt beland. De Tweede Kamer is begin december teruggekomen van het voornemen om in auto's op grijs kenteken alsnog een rechterzijruitje toe te staan. De RAI is tevreden over dit besl omdat grote verwarring en rechtsongelijkheid in de branch, en bij de consument dreigden te onstaan. Na alle commoti* van de afgelopen twee jaar vindt de RAI dat er rust moet «.mi. rond het grijze kenteken. Vorig jaar sprak een Kamermeerderheid zich nog uit tegen het ruitje. Pleidooien waarin onder andere de RAI zich beriep op de verkeersveiligheid vonden toen geen weerklank. Vooruitlo pend op de nieuwe eisen die per 1 januari gelden, hebben inmiddels enkele duizenden eigenaren hun rechterzijraam laten blinderen. De RAI achtte het een daad van onbehoorL, bestuur om op het laatste moment de wet opnieuw te veranderen en heeft haar standpunt goed laten horen. Met resultaat: een meerderheid in de Tweede Kamer stemde toch nog tegen het ruitje. algemene inzetbaarheid van de 146 verder te kunnen vergroten. Motorisch biedt de 146 bij aanvang dezelfde mogelijkheden als de 145. Zo begint het programma met een 1.4 liter injectiemotor van 90 pk die goed is voor een topsnelheid van 179 km/u. Daarboven zit de 103 pk sterke 1.6 liter die tot 187 km/u komt. De snelste benzinemotor is op vinden ongeveer 300.000 eenheden jaarlijks de weg naar de klant. De A-klasse is overigens op de ontwikkelingsafdeling van Mercedes zelf beter bekend onder de codenaam W-168. De A-klasse moet een zeer grote doelgroep gaan aanspreken. Natuurlijk biedt het merk met dit model een betaalbare auto, zodat met name ook particulieren zich nu een Mercedes kunnen veroorloven. Verder zal de A- klasse natuurlijk mensen aanspreken die van innovatieve produkten houden. Door zijn aanzienlijke binnenruimte moet vooral ook de zakelijke rijder die zich veel in stadsverkeer bevindt door de charmes van de A- klasse getrokken worden. Waarom komt Mercedes nu pas met een kleine auto? De reden daarvoor moet voornamelijk in de veiligheid van de A-klasse worden gezocht. Bij kleine auto's met een conventionele bouw is het moeilijk eenzelfde MB-Nl-Oy

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25