TRIO SAAB 900 TURBO SENSONIC a Kado's voor Sinterklaas en Kerst Boekenstorm Derde remlicht voor Volvo Veel noviteiten in Detroit Gemak dient de mens DERS Subaru eindejaarsshow: levenslang gratis onderhoud ARS B IMPRESSIE R I I A A M tests m Hit ■ieiwc mihllen :::IX ïïtz IS: IS IX ::l£ .26.950,- .22.950,- 3® S:. bH isEEik IX IX:=IS: 199118.950,- 199018.950.- 199011.950.- 198915.950.- 198914.950.- 199014.950.- 99014.950,- ix= IS 994 pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 8 december 1994 pagina 11 er aantrek- NTDA. ib en IEDINGEN in<#ttomng en AANDEN GARANTIE: rent sijn het irie Irag 170' •1-1 GEEN HALVE BAK TEL 04242-86900 TEL. 04902-I4888 New York sen toeren- York 1.5 17.950,- 17.950,- ...12.950,- ...11.950,- raat laai kosten kosten kosten, etc. e voorwaarden. jan om c 13. Naast te meer spe< tenen. ÜEËEèl HG. S&VSDMC.Df I WDf F 7VEWWT cyyiFt ZUICOOSTbv Am ^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 DAGELIJKS GEOPEND TOT 20.00 UUR ZATERDAG TOT 17.30 UUR 1992.. 1992.. 1992.. 1990.. 1992.. 1991.. 1993.. 1993.. 1992.. 1992.. 1992.. 1991.. 1984 1984 1987 JAARB O E K 95 /ianen - Op i ongebruikel merk behooi Al tijdens de juli MW* met wegenbelasting-tarieven en een kenteken-overzicht. Gil» nieuw© modellen 900 veiscbiüendelypon aiföbefcsch geroneschikl s kenteken-ave rzichl et tabellen wegen beta sling ier in als in 199121.950,- .20.950,- .23.950,- Andrea de n over de ling en jnd kwijt aan het door de fabriek voorgeschreven onderhoud. Wordt binnen die vier jaar of 100.000 weer een nieuwe HKiiiumminsr MfaMSIJKV uniek aanl deze perioc Subaru koe of 100.0001 i^L- tot de t ■tie van smplar isonic >n is op zich niet rel. volledig in zwart-wit uitgevoerd, behalve de redaktionele bijdragen over Citroen die in full-color zijn opgenomen. Het is jammer dat aan de vormgeving te weinig zorg is besteed en 1 boek daardoor niet lekker doorbladert. Voor net iets meer dan drie tientjes zijn er maar liefst dl boeken te koop van het formaat telefoonboek. Autoboek '95 van Ted Sluymer spant hier de kroon. Hij heeft niet eens de moeite genomen zijn pagina's te nummeren, maar het zijn er ruim 700. Voor wie snel enkele algemene gegevens van de meest 198914.950,- 1992 19 950- 198915.950,- 1991 1990 5 BETALEN itgest. betaling >00,- is v.a. 10.000,- Auto '95/Alle Auto's Wie in dezelfde kiosk Auto '95 van Fred van der Vlugt ziet liggen, leest op de omslag dat daarin de mooiste prototypen zijn opgenomen. Hiermee kan alvast een deel van de genoemde prijsvraag van de concurrent worden opgelost. Auto '95 is zoals gebruikelijk kleiner van formaat, kost f.22,95 en vermeldt van de meeste auto's alleen de meest verkochte varianten en noemt daarnaast de overige mogelijkheden. Een makkelijk bladerend en overzichtelijk drukwerkje voor de autoliefhebber die niet zonodig compleet hoeft te zijn. Datzelfde geldt ook voor het kleinste boekje in autoland, 'Alle Auto's '95' van de KNAC. In pocket-formaat worden op 344 pagina's 900 verschillende typen behandeld met een foto en korte opsomming van gegevens. Het boekje kost f.15,90 en heeft ook een tabel komt naar Europa onder de vertrouwde noemer 'Shuttle'. In het 4x4-segment komt General Motors met de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon. Verder staat de nieuwe Pontiac Sunfire GT in Detroit en onthult Nissan de nieuwe Sentra, een auto in de Sunny-klasse. Verder worden er concept-studies verwacht van Honda, Buick, Cadillac, Chrysler, Ford, GMC en Suzuki. Amerikaanse premières komen van BMW (7-serie, 318ti en M3 in luxueuze versie). Land Rover (de nieuwe Range Rover) en Porsche (911 Carrera 4 met Tiptronic S). Het einde van het jaar is weer in zicht, dat betekent automatisch dat er weer een reeks autoboeken zijn verschenen. Vreemdgenoeg strijdt een belangrijk deel Hiervan om dezelfde doelgroep, die blijkbaar erg groot is. Naast de gebruikelijke jaarboeken, zijn nog enkele meer specialistische werkjes verschc jet tussen de l worden i kan alleen ,5 de si in de laat. m van het worden ingezet. De auto heeft totaal geen kruipneigingen, omdat de koppeling pas gac aangrijpen als het gaspedai wordt ingetrapt. Of dat nu langzaam of snel gebeurt, in alle gevallen gebeurt het aangrijpen uitermate soepel en zonder schokken. Prestaties Bij overschakelen naar een hogere of lagere versnelling is het aan te raden net als bij een normale auto even het gas wat terug te nemen. Hierdoor verloopt het oppakken van de motor net wat rustiger. Wie in een te hoge versnelling wil wegrijden krijgt na een geluidssignaal een melding op de display. Dat gebeurt ook wanneer met ingeschakelde Inhaalslag Het enige wat we in de historie van de handgeschakelde ver snellingsbak kunnen zien is de toename van het aantal overbrengingen. Aanvankelijk vond men 3 versnellingen voldoende, terwijl tegenwoordig bakken met 5 of zelfs 6 overbrengingen gebruikelijk zijn. Voordelen van de handgeschakelde bak ten opzichte van de automaat zijn onder meer de compacte bouw, het lagere gewicht de relatief eenvoudige techniek. Ondanks het feit dat de automaat een flinke inhaalslag heeft uitgevoerd, js een handbak in vergelijking altijd nog iets zuiniger, wat natuurlijk weer gunstiger is voor het milieu. Vanuit deze achtergrond is de De jaarlijkse Detroit Motorshow, die begin januari 1995 wordt gehouden, belooft weer een interessante tentoonstelling te worden, gezien de hoeveelheid primeurs die nu al worden aangekondigd. Belangrijkste nieuws wordt ongetwijfeld de opvolger van de Chrysler Voyager, die in de Verenigde Staten na de zomer van 1995 verkocht zal gaan worden en in Europa enkele maanden later zal verschijnen. Ook Honda laat zijn nieuwe ruimtewagen in Detroit debuteren. De auto gaat in de VS onder de naam Odyessey verkocht worden, maar hydraulische componenten stuurt. De handgeschakelde bak van Saab weegt 42 kg tegen 85 kg voor de automaat. Bovendien bedraagt het volumeverschil zo'n 6 liter, die nu kan worden gebruikt voor binnenruimte of het optimaal dimensioneren van de motor. Omdat bij deze nieuwe Sensonic van Saab de vertrouwde koppeling wordt gebruikt, is een hoge mate aan betrouwbaarheid verkregen, terwijl ook de electrische besturing van systemen als injectie en ABS al vele jaren onberispelijk werken. de Verenigde Staten verplicht op bijna alle auto's. Door de hoge plaatsing kan men door de ramen van de voorligger sneller constateren of de auto die daarvoor rijdt afremt. Hierdoor kan men sneller reageren. Bij alle Volvo's wordt het derde remlicht geplaatst tegen de onderkant van de achterruit. Een uitzondering hierop maakt de 850 Estate, waarbij de normale remlichten al hoog geplaatst zijn. Volgens de richtlijnen mogen de drie remlichten niet op gelijke hoogte zitten. Volvo bestudeert voor deze auto andere oplossingen. Autovisie Jaarboek Het Autovisie Jaarboek '95 heeft de trend naar meer kleur nog niet opgepakt en ziet er al bladerend precies zo uit als vorig jaar, al lijkt het geheel toch met meer oog voor dctan te zijn gemaakt. De rij- impressies zijn los van het catalogusgedeelte in het boek opgenomen. Voorin vinden we bijdragen over Ferrari (kan dat niet eens anders, er zijn nog zoveel andere aantrekkelijke merken), auto- audio, de Aston Martin DB7, een vergelijking tussen compacte hitsige auto's en een verhaal over mensen die dagelijks in een klassieke auto rijden. Erg aardig is de bijdrage van een Autovisie- medewerkers die aan de pagir lopende band van de Engelse initia Nissan-fabriek heeft meegedraaid. Verder natuurlijk de jaarlijkse prijsvraag, waarbij dit keer twintig prototypes bij naam en toenaam genoemd dienen te worden. Sensonic ziet eigelijk maar weinig verschil. Inderdaad zit er onder het stuur alleen een gas- en rempedaal. Op de pookknop staat de naam 'Sensonic' vermeldt. De contactsleutel moet tussen de stoelen in het slot worden gestoken. De auto k worden gestart als versnellingshendel neutraal-stand stac Mededelinger electronisch besturingssysteem worden op de display van de boordcomputer gedaan. Zonder de rem vast te houden kan de eerste versnelling Van 12 tot en met 31 december houden de Nederlandse Subaru-dealers een eindejaarsshow met een Handgeschakelde versnellingsbakken zien ei wezen nog precies zo uit I de jaren dertig, toen de volledig gesynchroniseerde versnellingsbak verscheen. Afgezien van enkele kleine verfijningen staat de ontwikkeling op dit gebied al zo'n zestig jaar stil. Anders is het gesteld met de automati sche transmissie waarvan bij verschillende merken al de derde generatie beschikbaar is. versnelling gestart wordt. Verder meldt het systeem bijvoorbeeld een te warm geworden koppeling en wordt bij lange tijd stilstaan voor een stoplicht aangeraden de bak in de neutraal-stand te zetten. Het is natuurlijk de eerste minuten even wennen om geen koppelingspedaal te hoeven intrappen, terwijl er wel normaal geschakeld moet worden. Toch werkt het systeem zo eenvoudig dat deze korte gewenning snel overslaat in enorme bewondering. De automatische koppeling van het Sensonic-systeem heeft geen enkele invloed op de prestaties van de snelle Saai 900 Turbo, terwijl ook het brandstofverbruik gelijk blijft aan de volledig handgeschakelde variant. Besturing Saab levert de Sensonic half- automaat voorlopig alleen op Autotest '95 Autotest 95 zet deze keer de toon, omdat een belangrijk deel van deze catalogus volledig in kleur is uitgevoerd, daar waar de concurrentie het nog bij zwart-wit houdt. De prijs is echter gelijk gebleven, waardoor Autotest 95 direct de meest aantrekkelijke aanbieding van het drietal is. Voorin vinden we nog een rij- impressie van de Ferrari 456 GT, een verhaal over de bekende auto's wil opzoeken, is dit boek het meest interessant. Bij iedere auto is één foto afgebeeld, gevolgd door de belangrijkste technische en uitrustingsgegevens en een korte omschrijving. Voorin het boek worden alle merken behandeld met korte impressies. Het boek is ontwikkelingsafdeling van Saab aan de slag gegaan met de bestaande vijfbak. Door echter de sturing van de handgeschakelde bak op electronische wijze te verzorgen, kan de voetbediende koppeling verdwijnen. Deze voetbediening wordt vervangen door moderne elektronica die eenvoudige, beproefde mechanische en wat voor gebied dan ook gaat Saab ■lijke technieken niet uit de weg. Het >rt zo onder meer tot de turbo-pioniers. ijdens de eerste presentatie van de nieuwe 900 in 1993 had Saab enkele exemplaren beschikbaar van de turbo-versie met Sensonic half-automaat. Wel schakelen en niet koppelen is op zich niet nieuw, maar de Saab-oplossing wel. Alle nieuwe Volvo's die na 1 oktober 1994 worden geproduceerd worden standaard geleverd met een derde remlicht, immers per 1 januari 1996 wordt dit veiligheidsitem op alle nieuwe auto's in Europa verplicht. Vreemd genoeg was het voeren van een derde remlicht tot voor kort in Nederland verboden. Volvo biedt vooruitlopend op de verplichting als een van de eerste merken het derde remlicht in de standaard-specificaties van al haar modellen. Overigens heeft deze extra voorziening geen invloed op de prijzen van de verschillende auto's. Het derde remlicht is in ibod. Iedereen die in ode een nieuwe oopt is vier jaar lang I km geen cent meer Herdruk Ook AutoWeek heeft een jaarboek uitgegeven met daarin opgenomen 150 tests van auto's die in het afgelopen jaar op de redaktie hebben gelogeerd. Het boek is op redelijk dun papier gedrukt en kost f. 12,95. Uiteraard zijn alle afbeeldingen in kleur, terwijl voor de statistici verschillende tabellen achterin zijn opgenomen. Vorig jaar gaf Kluwer al een jeheel herdruk uit van het Autotest er detail boek uit 1969. Blijkbaar is dit initiatief met enthousiasme begroet, want nu zijn er zelfs twee herdrukken beschikbaar. Het eerst boek draagt de titel 'Autotest Begin jaren 70' en is in feite een verkleinde herdruk van de editie uit 1973. Het boekje is 160 pagina's dik en kost f. 19,50. Voor hetzelfde bedr is de editie 'Midden jaren te koop en is in feite een herdruk van de editie van 1976, ook in verkleind formaat. Dit boek is echter bijna 400 -~~ina's dik. Een aardig datief dat een leuke terugblik in de tijd gunt tegen een nette aanschafprijs. Op dit moment levert Saab het Sensonic-systeem uitsluitend op de turbo. Mocht de vraag uit de markt groot genoeg zijn, dan zullen ook andere versies van de 900 en ook de 9000 in de toekomst met Sensonic worden uitgerust. De ontwikkeling van deze nieuwe vinding is nog niet beëindigd. Zo valt er te denken aan speciale programma's voor wegrijden in de bergen en de keuze tussen manueel of volledig automatisch schakelen en dat allemaal bij gebruik van een normale vijfversnellingsbak. De meerprijs voor Sensonic op de Saab 900 Turbo bedraagt f .2.975,= en dat is altijd minder dan wat bij dit Zweedse, innovatieve merk voor een conventionele automaat moet worden neergeteld. de sportieve 900 Turbo, een versie die niet met een gewone automaat leverbaar is. De Sensonic verhoogt het bedieningsgemak van deze auto enorm. De doorgaans sportieve rijder van de 900 Turbo kan gewoon handmatig de gewenste versnelling blijven kiezen, maar hoeft niet iedere keer de koppeling in te trappen. Rijdend op de snelweg is dat niet zo'n bezwaar, maar voortsukkelend in de steeds langer wordende files is het ontbreken van het koppelingpedaal een zegen. De voordelen in druk stadsverkeer mogen ook duidelijk zijn. Wie plaatsneemt achter het stuur van de Saab 900 met Subaru gekocht, dan blijft dit aanbod gelden, uiteraard met uitzondering van actiemodellen. Als de Subaru-rijder iedere vier jaar een nieuwe auto koopt, betaalt hij of zij levenslang niets meer voor periodiek onderhoud. Hiermee drukt Subaru het grote vertrouwen uit wat men in de eigen produkten heeft. Het unieke aanbod geldt voor alle Subaru-modellen van de kleine Vivio, via grote Legacy tot sportieve SVX. Bovendien is dit aanbod voor lease- rijders interessant. Immers het onderhoudsdeel in de leaseprijs komt te vervallen, want zelfs het vervangen van de olie en het monteren van een nieuw luchtfilter is in deze actie begrepen. rijstijl-cursus van Adamich en bijdragen Chrysler Viper, recyclii de stand van zaken rond moderne autotechniek. Het boek bevat een groot aantal rij-impressies, waarbij het zelf gemaakte fotomateriaal niet in positieve zin opvalt; met net iets meer moeite zou het boek nog zoveel in kwaliteit kunnen winnen. |HUU?34!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31