TRIO
SAAB 900
TURBO SENSONIC
a
Kado's voor Sinterklaas en Kerst
Boekenstorm
Derde remlicht voor Volvo
Veel noviteiten in Detroit
Gemak dient de mens
DERS
Subaru eindejaarsshow:
levenslang gratis onderhoud
ARS
B
IMPRESSIE
R I I
A
A
M tests m Hit
■ieiwc mihllen
:::IX
ïïtz
IS:
IS
IX
::l£
.26.950,-
.22.950,-
3®
S:.
bH
isEEik
IX
IX:=IS:
199118.950,-
199018.950.-
199011.950.-
198915.950.-
198914.950.-
199014.950.-
99014.950,-
ix=
IS
994 pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 8 december 1994 pagina 11
er aantrek-
NTDA.
ib
en
IEDINGEN
in<#ttomng en
AANDEN GARANTIE:
rent
sijn
het
irie
Irag
170'
•1-1
GEEN HALVE BAK
TEL 04242-86900
TEL. 04902-I4888
New York
sen toeren-
York 1.5
17.950,-
17.950,-
...12.950,-
...11.950,-
raat
laai
kosten
kosten
kosten, etc.
e voorwaarden.
jan om c
13. Naast
te meer spe<
tenen.
ÜEËEèl
HG.
S&VSDMC.Df
I WDf
F 7VEWWT
cyyiFt
ZUICOOSTbv
Am ^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
DAGELIJKS
GEOPEND
TOT 20.00 UUR
ZATERDAG TOT
17.30 UUR
1992..
1992..
1992..
1990..
1992..
1991..
1993..
1993..
1992..
1992..
1992..
1991..
1984
1984
1987
JAARB O E K 95
/ianen - Op i
ongebruikel
merk behooi
Al tijdens de
juli MW*
met wegenbelasting-tarieven
en een kenteken-overzicht.
Gil» nieuw© modellen
900 veiscbiüendelypon
aiföbefcsch geroneschikl
s kenteken-ave rzichl
et tabellen wegen beta sling
ier in
als in
199121.950,-
.20.950,-
.23.950,-
Andrea de
n over de
ling en
jnd
kwijt aan het door de fabriek
voorgeschreven onderhoud.
Wordt binnen die vier jaar of
100.000 weer een nieuwe
HKiiiumminsr
MfaMSIJKV
uniek aanl
deze perioc
Subaru koe
of 100.0001
i^L-
tot de t
■tie van
smplar
isonic
>n is op zich niet
rel.
volledig in zwart-wit
uitgevoerd, behalve de
redaktionele bijdragen over
Citroen die in full-color zijn
opgenomen. Het is jammer
dat aan de vormgeving te
weinig zorg is besteed en 1
boek daardoor niet lekker
doorbladert.
Voor net iets meer dan drie
tientjes zijn er maar liefst dl
boeken te koop van het
formaat telefoonboek.
Autoboek '95 van Ted Sluymer
spant hier de kroon. Hij heeft
niet eens de moeite genomen
zijn pagina's te nummeren,
maar het zijn er ruim 700. Voor
wie snel enkele algemene
gegevens van de meest
198914.950,-
1992 19 950-
198915.950,-
1991
1990
5 BETALEN
itgest. betaling
>00,-
is v.a. 10.000,-
Auto '95/Alle Auto's
Wie in dezelfde kiosk Auto '95
van Fred van der Vlugt ziet
liggen, leest op de omslag dat
daarin de mooiste prototypen
zijn opgenomen.
Hiermee kan alvast een deel
van de genoemde prijsvraag
van de concurrent worden
opgelost. Auto '95 is zoals
gebruikelijk kleiner van
formaat, kost f.22,95 en
vermeldt van de meeste
auto's alleen de meest
verkochte varianten en noemt
daarnaast de overige
mogelijkheden. Een makkelijk
bladerend en overzichtelijk
drukwerkje voor de
autoliefhebber die niet
zonodig compleet hoeft te zijn.
Datzelfde geldt ook voor het
kleinste boekje in autoland,
'Alle Auto's '95' van de KNAC.
In pocket-formaat worden op
344 pagina's 900 verschillende
typen behandeld met een foto
en korte opsomming van
gegevens. Het boekje kost
f.15,90 en heeft ook een tabel
komt naar Europa onder de vertrouwde
noemer 'Shuttle'. In het 4x4-segment komt
General Motors met de Chevrolet Tahoe en de
GMC Yukon. Verder staat de nieuwe Pontiac
Sunfire GT in Detroit en onthult Nissan de
nieuwe Sentra, een auto in de Sunny-klasse.
Verder worden er concept-studies verwacht
van Honda, Buick, Cadillac, Chrysler, Ford,
GMC en Suzuki. Amerikaanse premières
komen van BMW (7-serie, 318ti en M3 in
luxueuze versie). Land Rover (de nieuwe
Range Rover) en Porsche (911 Carrera 4 met
Tiptronic S).
Het einde van het jaar is weer in zicht, dat betekent
automatisch dat er weer een reeks autoboeken zijn
verschenen. Vreemdgenoeg strijdt een belangrijk
deel Hiervan om dezelfde doelgroep, die blijkbaar
erg groot is. Naast de gebruikelijke jaarboeken, zijn
nog enkele meer specialistische werkjes
verschc
jet tussen de
l worden
i kan alleen
,5 de
si in de
laat.
m van het
worden ingezet. De auto heeft
totaal geen kruipneigingen,
omdat de koppeling pas gac
aangrijpen als het gaspedai
wordt ingetrapt. Of dat nu
langzaam of snel gebeurt, in
alle gevallen gebeurt het
aangrijpen uitermate soepel
en zonder schokken.
Prestaties
Bij overschakelen naar een
hogere of lagere versnelling
is het aan te raden net als bij
een normale auto even het
gas wat terug te nemen.
Hierdoor verloopt het
oppakken van de motor net
wat rustiger. Wie in een te
hoge versnelling wil
wegrijden krijgt na een
geluidssignaal een melding
op de display. Dat gebeurt ook
wanneer met ingeschakelde
Inhaalslag
Het enige wat we in de
historie van de
handgeschakelde ver
snellingsbak kunnen zien is
de toename van het aantal
overbrengingen.
Aanvankelijk vond men 3
versnellingen voldoende,
terwijl tegenwoordig bakken
met 5 of zelfs 6
overbrengingen gebruikelijk
zijn. Voordelen van de
handgeschakelde bak ten
opzichte van de automaat zijn
onder meer de compacte
bouw, het lagere gewicht
de relatief eenvoudige
techniek. Ondanks het feit dat
de automaat een flinke
inhaalslag heeft uitgevoerd,
js een handbak in
vergelijking altijd nog iets
zuiniger, wat natuurlijk weer
gunstiger is voor het milieu.
Vanuit deze achtergrond is de
De jaarlijkse Detroit Motorshow, die begin
januari 1995 wordt gehouden, belooft weer een
interessante tentoonstelling te worden, gezien
de hoeveelheid primeurs die nu al worden
aangekondigd. Belangrijkste nieuws wordt
ongetwijfeld de opvolger van de Chrysler
Voyager, die in de Verenigde Staten na de
zomer van 1995 verkocht zal gaan worden en
in Europa enkele maanden later zal
verschijnen.
Ook Honda laat zijn nieuwe ruimtewagen in
Detroit debuteren. De auto gaat in de VS onder
de naam Odyessey verkocht worden, maar
hydraulische componenten
stuurt. De handgeschakelde
bak van Saab weegt 42 kg
tegen 85 kg voor de automaat.
Bovendien bedraagt het
volumeverschil zo'n 6 liter, die
nu kan worden gebruikt voor
binnenruimte of het optimaal
dimensioneren van de motor.
Omdat bij deze nieuwe
Sensonic van Saab de
vertrouwde koppeling wordt
gebruikt, is een hoge mate
aan betrouwbaarheid
verkregen, terwijl ook de
electrische besturing van
systemen als injectie en ABS
al vele jaren onberispelijk
werken.
de Verenigde Staten verplicht op bijna alle
auto's. Door de hoge plaatsing kan men door
de ramen van de voorligger sneller
constateren of de auto die daarvoor rijdt
afremt. Hierdoor kan men sneller reageren. Bij
alle Volvo's wordt het derde remlicht
geplaatst tegen de onderkant van de
achterruit. Een uitzondering hierop maakt de
850 Estate, waarbij de normale remlichten al
hoog geplaatst zijn. Volgens de richtlijnen
mogen de drie remlichten niet op gelijke
hoogte zitten. Volvo bestudeert voor deze auto
andere oplossingen.
Autovisie Jaarboek
Het Autovisie Jaarboek '95
heeft de trend naar meer kleur
nog niet opgepakt en ziet er al
bladerend precies zo uit als
vorig jaar, al lijkt het geheel
toch met meer oog voor dctan
te zijn gemaakt. De rij-
impressies zijn los van het
catalogusgedeelte in het boek
opgenomen. Voorin vinden
we bijdragen over Ferrari
(kan dat niet eens anders, er
zijn nog zoveel andere
aantrekkelijke merken), auto-
audio, de Aston Martin DB7,
een vergelijking tussen
compacte hitsige auto's en
een verhaal over mensen die
dagelijks in een klassieke
auto rijden. Erg aardig is de
bijdrage van een Autovisie-
medewerkers die aan de pagir
lopende band van de Engelse initia
Nissan-fabriek heeft
meegedraaid. Verder
natuurlijk de jaarlijkse
prijsvraag, waarbij dit keer
twintig prototypes bij naam
en toenaam genoemd dienen
te worden.
Sensonic ziet eigelijk maar
weinig verschil. Inderdaad zit
er onder het stuur alleen een
gas- en rempedaal. Op de
pookknop staat de naam
'Sensonic' vermeldt. De
contactsleutel moet tussen de
stoelen in het slot worden
gestoken. De auto k
worden gestart als
versnellingshendel
neutraal-stand stac
Mededelinger
electronisch
besturingssysteem worden op
de display van de
boordcomputer gedaan.
Zonder de rem vast te houden
kan de eerste versnelling
Van 12 tot en met 31 december
houden de Nederlandse
Subaru-dealers een
eindejaarsshow met een
Handgeschakelde
versnellingsbakken zien ei
wezen nog precies zo uit I
de jaren dertig, toen de
volledig gesynchroniseerde
versnellingsbak verscheen.
Afgezien van enkele kleine
verfijningen staat de
ontwikkeling op dit gebied al
zo'n zestig jaar stil. Anders is
het gesteld met de automati
sche transmissie waarvan bij
verschillende merken al de
derde generatie beschikbaar
is.
versnelling gestart wordt.
Verder meldt het systeem
bijvoorbeeld een te warm
geworden koppeling en wordt
bij lange tijd stilstaan voor
een stoplicht aangeraden de
bak in de neutraal-stand te
zetten. Het is natuurlijk de
eerste minuten even wennen
om geen koppelingspedaal te
hoeven intrappen, terwijl er
wel normaal geschakeld moet
worden. Toch werkt het
systeem zo eenvoudig dat
deze korte gewenning snel
overslaat in enorme
bewondering. De
automatische koppeling van
het Sensonic-systeem heeft
geen enkele invloed op de
prestaties van de snelle Saai
900 Turbo, terwijl ook het
brandstofverbruik gelijk blijft
aan de volledig
handgeschakelde variant.
Besturing
Saab levert de Sensonic half-
automaat voorlopig alleen op
Autotest '95
Autotest 95 zet deze keer de
toon, omdat een belangrijk
deel van deze catalogus
volledig in kleur is
uitgevoerd, daar waar de
concurrentie het nog bij
zwart-wit houdt. De prijs is
echter gelijk gebleven,
waardoor Autotest 95 direct
de meest aantrekkelijke
aanbieding van het drietal is.
Voorin vinden we nog een rij-
impressie van de Ferrari 456
GT, een verhaal over de
bekende auto's wil opzoeken,
is dit boek het meest
interessant. Bij iedere auto is
één foto afgebeeld, gevolgd
door de belangrijkste
technische en
uitrustingsgegevens en een
korte omschrijving. Voorin het
boek worden alle merken
behandeld met korte
impressies. Het boek is
ontwikkelingsafdeling van
Saab aan de slag gegaan met
de bestaande vijfbak. Door
echter de sturing van de
handgeschakelde bak op
electronische wijze te
verzorgen, kan de
voetbediende koppeling
verdwijnen. Deze
voetbediening wordt
vervangen door moderne
elektronica die eenvoudige,
beproefde mechanische en
wat voor gebied dan ook gaat Saab
■lijke technieken niet uit de weg. Het
>rt zo onder meer tot de turbo-pioniers.
ijdens de eerste presentatie van de nieuwe 900 in
1993 had Saab enkele exemplaren beschikbaar
van de turbo-versie met Sensonic half-automaat. Wel
schakelen en niet koppelen is op zich niet nieuw,
maar de Saab-oplossing wel.
Alle nieuwe Volvo's die na 1 oktober 1994
worden geproduceerd worden standaard
geleverd met een derde remlicht, immers per 1
januari 1996 wordt dit veiligheidsitem op alle
nieuwe auto's in Europa verplicht. Vreemd
genoeg was het voeren van een derde
remlicht tot voor kort in Nederland verboden.
Volvo biedt vooruitlopend op de verplichting
als een van de eerste merken het derde
remlicht in de standaard-specificaties van al
haar modellen. Overigens heeft deze extra
voorziening geen invloed op de prijzen van de
verschillende auto's. Het derde remlicht is in
ibod. Iedereen die in
ode een nieuwe
oopt is vier jaar lang
I km geen cent meer
Herdruk
Ook AutoWeek heeft een
jaarboek uitgegeven met
daarin opgenomen 150 tests
van auto's die in het
afgelopen jaar op de redaktie
hebben gelogeerd. Het boek is
op redelijk dun papier
gedrukt en kost f. 12,95.
Uiteraard zijn alle
afbeeldingen in kleur, terwijl
voor de statistici
verschillende tabellen
achterin zijn opgenomen.
Vorig jaar gaf Kluwer al een
jeheel herdruk uit van het Autotest
er detail boek uit 1969. Blijkbaar is dit
initiatief met enthousiasme
begroet, want nu zijn er zelfs
twee herdrukken
beschikbaar. Het eerst boek
draagt de titel 'Autotest Begin
jaren 70' en is in feite een
verkleinde herdruk van de
editie uit 1973. Het boekje is
160 pagina's dik en kost
f. 19,50. Voor hetzelfde bedr
is de editie 'Midden jaren
te koop en is in feite een
herdruk van de editie van
1976, ook in verkleind formaat.
Dit boek is echter bijna 400
-~~ina's dik. Een aardig
datief dat een leuke
terugblik in de tijd gunt tegen
een nette aanschafprijs.
Op dit moment levert Saab
het Sensonic-systeem
uitsluitend op de turbo. Mocht
de vraag uit de markt groot
genoeg zijn, dan zullen ook
andere versies van de 900 en
ook de 9000 in de toekomst
met Sensonic worden
uitgerust. De ontwikkeling
van deze nieuwe vinding is
nog niet beëindigd. Zo valt er
te denken aan speciale
programma's voor wegrijden
in de bergen en de keuze
tussen manueel of volledig
automatisch schakelen en dat
allemaal bij gebruik van een
normale vijfversnellingsbak.
De meerprijs voor Sensonic op
de Saab 900 Turbo bedraagt
f .2.975,= en dat is altijd minder
dan wat bij dit Zweedse,
innovatieve merk voor een
conventionele automaat moet
worden neergeteld.
de sportieve 900 Turbo, een
versie die niet met een
gewone automaat leverbaar
is. De Sensonic verhoogt het
bedieningsgemak van deze
auto enorm. De doorgaans
sportieve rijder van de 900
Turbo kan gewoon handmatig
de gewenste versnelling
blijven kiezen, maar hoeft niet
iedere keer de koppeling in te
trappen. Rijdend op de
snelweg is dat niet zo'n
bezwaar, maar
voortsukkelend in de steeds
langer wordende files is het
ontbreken van het
koppelingpedaal een zegen.
De voordelen in druk
stadsverkeer mogen ook
duidelijk zijn.
Wie plaatsneemt achter het
stuur van de Saab 900 met
Subaru gekocht, dan blijft dit
aanbod gelden, uiteraard met
uitzondering van
actiemodellen.
Als de Subaru-rijder iedere
vier jaar een nieuwe auto
koopt, betaalt hij of zij
levenslang niets meer voor
periodiek onderhoud.
Hiermee drukt Subaru het
grote vertrouwen uit wat men
in de eigen produkten heeft.
Het unieke aanbod geldt voor
alle Subaru-modellen van de
kleine Vivio, via grote Legacy
tot sportieve SVX. Bovendien
is dit aanbod voor lease-
rijders interessant. Immers
het onderhoudsdeel in de
leaseprijs komt te vervallen,
want zelfs het vervangen van
de olie en het monteren van
een nieuw luchtfilter is in
deze actie begrepen.
rijstijl-cursus van
Adamich en bijdragen
Chrysler Viper, recyclii
de stand van zaken rond
moderne autotechniek. Het
boek bevat een groot aantal
rij-impressies, waarbij het
zelf gemaakte fotomateriaal
niet in positieve zin opvalt;
met net iets meer moeite zou
het boek nog zoveel in
kwaliteit kunnen winnen.
|HUU?34!