SKODA FELICIA PUNTO NU AL SUCCESSTORY Bezoekers positief over caravan-Rai B 1 s Verbazing op vele fronten /EN ï.v. M "CLAN" RIJ-IMPRESSIE O... \en m d Amsterdam AutoRAl: 2 t/m 12 februari Shodr (On)overdekte zitplaatsen DE AUTOMAAT - Donderdag 8 december 1994 - pagina 5 DETILBURGSE KOERIER I94 pagina 4 14 .1980 1989 1994 1994 iwd. e.o. en ook AUTOMOBIELBEDRIJF 3-430005 RS BLAUW RSROOD LAUW MET. ARIANT ’GEEL ij MET. JAN.'92 OMAAT GRIJS X11600 Engek schuifkanteldalc Micra nu 1994 1992 1992 1991 sren in ie van Zuid-Oosterstraat 22A - TILBURG Tel. 013/36.39.24 Volkswagen Groep k int_ ivoor de rstrie in dingen s rauw, ■nelheid uxoda zeer )e auto ïtelijke top seft voor de tot 100 km/u ictioneel look loger i zijn 1 succes uitc alië, Duitoj jebracht T nogi we inl dashboardkastje en in de doorgetrokken console. Micra Jive met UlLgyil u -O 10% Burg. Jansen.tr. 52-36 5037 NC Tilburg TelsOl 3-683911 A RA G E denTssen ssultaten door de -organisatie Rai iging blijkt dat het 1 verkopen van cara vans, vouwwagens en stacaravans aantrekt. Deze ontwikkeling heeft ook invloed op de resultaten van de Kampeer en Caravan Rai 94. Het aantal bezoekers met Begin november liep de eerste in Polen geassembleerde Opel Astra van de band. De assemblage-fabriek waarin voor 30 miljoen Duitse mark werd geïnvesteerd staat in Warschau. Jaarlijks zullen zo’n 10.000 auto's worden gemaakt voor verkoop in Polen zelf. De fabriek is tot stand gekomen uit een tentoonstelling voor het eerst. Uit de opgave van verkoopres branche-oi Verenic aantal aankoopplannen is met bijna tien procent gestegen tot 30.000 personen. Ook is het gemiddelde bedrag van deze aankoopplannen toegenomen totf.l8.660,=. De eenendertigste Kampeer en Caravan Rai was groter dan ooit. In elf hallen toonden ruim driehonderd exposanten het laatste nieuws op het gebied van toer- en sta caravans, campers, tenten en accessoires. De SKODA FELICIA staat in onze showroom gereed voor een proefrit. De Kampeer en Caravan Rai 94 is zeer succesvol verlopen. Maar liefst 82.989 kampeerliefhebbers bezochten de tentoonstelling. Bovendien blijkt uit de eerste resultaten van een enquete onder bezoekers, gehouden door het onafhankelijk Instituut voor Beurs- en Tentoonstellingsonderzoek dat zij het aanbod zeer waardeerden. Meer dan zestig procent gaf een acht of hoger als rapportcijfer voor de Kampeer en Caravan Rai 94, die van 25 tot en met 30 november in de Rai werd gehouden. Schuifkanteldak slechts 250,- Micra Jive v.a. 22.595/* Het is dat het vernieuwde groene Skoda-logo op het front van de nieuwe Felicia prijkt, anders zou je in eerste aanblik helemaal niet aan een Skoda denken. Uitgaande van de Favorit hebben de ontwerpers met steun en de know-how van Volkswagen het bestaande model meer dan ingrijpend gefacelift. Eigenlijk is alleen nog het profiel in grote lijnen gelijk gebleven. zorg is zoals gril^, bump' portie aerod} verant en een comj achterpartij. auto van voren wat Ibiza lijkt en heeft van de toch van een ei worden ges lengte L" Felicia aan de De tot 'Auto van het Jaar 1995' uitgeroepen Fiat Punto is in zijn korte bestaan al tot een groot succes uitgegroeid. De auto werd tegelijk in Italië, Duitsland en Frankrijk op de markt gebracht begin november 1993. De Punto was bij 3000 dealers tegelijk te zien. Er bestond een voorraad van 30.000 auto's, terwijl er in het introductieweekend 100.000 exemplaren werden verkocht. Tot en met eind november van 1994 werden voor de Punto 680.000 orders geplaatst. Hiervan werden 382.000 exemplaren in Italië besteld (56%), 68.000 in Frankrijk (10%), 52.000 in Duitsland (7,6%), 38.000 in Spanje (5,6%), 36.000 in land (5,3%) en 8.500 in Nederland (1,2%). het compacte segment en aan de onderkant van de middenklasse. Opmerkelijk is dan ook dat de vanafprijs zit onder het bedrag wat voor de meest kale auto's uit de compactklasse betaald moet worden. Skoda levert de Felicia LXi met 54 pk motor voor slechts f.20.495,= en dat is enorm scherp. Vergeet namelijk niet dat de Felicia geheel volgens de strenge kwaliteitsnormen van Volkswagen wordt geboui En dat de auto ook aan de hoge veiligheidseisen van het moederconcern v -1 Bovendien koppelt deze aantrekkelijke alles behalve kale Het interieur is bij smaakvol ingericm dashboard is hel lynamisch meer en veel afgei itwoorde buitenspiegels dan bij de Fa ipleet andere ij. Alhoewel de op de Seat achter wat weg vorig Polo, kan ïigen gezicht esproken. Met zijn s van 3,85 meter zit de bovenkant van hangeschakelde vijfbak wordt bediend met een ten opzichte van de Favorit kortere vloerpook. Motorisch biedt de Felicia in eerste instantie niets nieuws. In het vooronder van de LXi ligt de 1.3 liter injectiemotor Tot en met 30 november dit jaar werden 550.000 Punto's in Europa op kenteken gezet, waarvan de helft in Italië. Dagelijks lopen er 2500 exemplaren van de band in de Fiat- fabrieken Mirafiori (Turijn), Termini Imerese (Sicilië) en Melfi (Zuid-Italië). Kijken we naar de verkoopmix, dan zien we dat de 55 SX 23,5% van het totaal uitmaakt en de 75 ELX t eens 22,5%. De turbodieselmotor vinden 16,5% van alle Punto's, de 6-bak (55 EL) in 5% en slechts 2,2% is een GT. De meest favoriete kleur is blauw metallic (18%), gevolgd door grijs metallic (14,5%) en rood metallic (11%). De aparte kleur geel metallic is toch nog goed voor 5% van alle verkochte Punto's. met een vermogen van 54 pk bij 5.000 tr/min en een koppel van 94 Nm bij 3.250 tr/min. Tot zo'n 100 km/u komt de Felicia behoorlijk vlot met het verkeer mee. Onderin klinkt de motor een beetje r" maar eenmaal op snel blijkt deze nieuwe Sko geruisloos te zijn. De haalt een verdienst van 145 km/u en het acceleratie van 0 to 17 seconden nodig. Geruisloos Het stuurwiel helt wat achterover, maar na enige gewenning'merk je daar niets meer van. De stoelen hebben een korte zitting, maar daarentegen is de ondersteuning van lenden en bovenbenen dik in orde. Ook in de basis LX-uitvoering is het meubilair met een mooie velours stof bekleed. De randen zijn effen uitgevoerd, terwijl op de middenbaan kleur is aangebract. De hoofdsteunen op de achterbank kleden het geheel - -g verder aan. De ruimte rterin is voor een dergelijk compacte auto uitstekend te noemen. Bij niet al te grote voorpassagiers is de beenruimte uitstekend de hoofdruimte is heel Kwaliteitsnormen Alle plaatwerkdelen zijn nieuw, waarbij het geheel wat boller is geworden. Erg veel is er besteed aan details sals een chromen bies op de rille, fraai gestyleerde npers, nieuwe tierkrukken, lisch Iedere twee jaar wordt in Amsterdam de AutoRAl gehouden. In 1995 is de totale beursvloer van het tentoonstellingscomplex ingeruimd voor auto's, accessoires, onderdelen en speciale presentaties. Door een nieuwe indeling krijgt de AutoRAl van 1995 een ingrijpende facelift. De tentoonstelling is geopend van 2 tot en met 12 februari en heeft een oppervlakte van maar liefst 75.000 vierkante meter verspreid over 11 tentoonstellingshallen. Nieuwe merken die niet eerder op de Rai stonden komen allemaal uit Korea: Daewoo, Kia en SsangYong. Verder zullen waarschijnlijk rats meerdere auto's in smber Amsterdam hun Europese debuut beleven. samenwerking tussen Adam Opel AG en Fabryka Samochodow Osobowych (FSO). De eerste stap van Opel naar Oost-Europa werd gezet in 1992, toen de produktie van de Astra van start ging in Szentgotthard in Hongarije. De Poolse fabriek start met 10.000 auto's per jaar en 125 medewerkers in één Hierdoor ligt de topsnelheid op 150 km/u en is voor het sprintje naar 100 km/u nog I seconden nodig. Skoda zal volgend jaar het motorenprogramma in de Felicia uitbreiden met een 75 pk 1.6 liter en 1.9 liter diesel, beiden bekend van Volkswagen. Bij de modelwijziging heeft Skoda ook de wielophanging onder handen genomen. De te verwachten zwaardere motoren vragen een versterkte construe op de 1.3 wordt geleven Felicia verwerkt trillinc daarom beter. Op verschillende soorten wegdek gedraagt de nieuwe Skoda zich inderdaad uitermate rustig. In snel genomen bochten blijft het nadrukkelijk een voorwielaandrijver die enigszins de neiging heeft over zijn 165/70 R 13 banden rechtdoor te glijden. Maar Het bezoekersaantal is in vergelijking met 1993 met twintig procent gestegen. Volgens de organisatie Amsterdam Rai is deze toename mede te danken aan nieuwe paviljoens zoals het kooktheater en het complete kampeeraanbod op de beurs. De Kampeer en Caravan Rai trok veel nieuwe bezoekers. Ruim een derde bezocht de Goedmoedig Daarnaast bestaat er sinds korte tijd ook een 68 pk variant van deze vertrouwde Skoda- motor. Deze vinden we in de Felicia gekoppeld aan de GLXi-uitvoering. De motor bereikt zijn maximale vermogen bij een fractio; hoger toerental en komt wat koppel betreft iets hc uit: 100 Nm bij 3750 tr/min. Min of meer geruisloos heeft de Nederlandse Skoda-importeur nog net voor het einde van het jaar de nieuwe Felicia bij de dealers neergezet. De auto geldt als de opvolger van de Skoda Favorit, maar van een volledig nieuwe auto mag niet worden gesproken. Toch is de Felicia zoveel gewijzigd dat nog maar weinig aan zijn voorganger doet denken. We reden de LXi. Nedcar Product Design Engineering verzorgt een zogenaamd Design-paviljoen met daarin presentaties over het ontwerp, de ontwikkeling en produktie van een auto. De Akademie voor Industriële vormgeving uit Eindhoven biedt daarbij een blik in de toekomst. LEGO laat de Technic Supercar zien, een speelgoedauto op ware grote. Verder wordt in het Drive- Electric paviljoen de laatste stand van zaken getoond rond de elektrische en hybride- auto. De Amsterdam AutoRAl is van 2 tot en met 12 februari dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op doordeweekste dagen ook 's avonds van 19.00 tot 22.00 uur. De entreeprijs overdag bedraagt f. 17,50 en 's avonds f.15,-. Het aandeel van toeristische informatie was verdubbeld, wat zeer in de smaak viel bij bezoekers. Negentig procent is van mening dat het belangrijk is dat op de tentoonstelling aandacht is voor kampeerbestemmingen. Volgend jaar vindt de Kampeer en Caravan Rai in de Amsterdamse Rai plaat- van 24 tot en met 28 novemb-x 1995. redelijk. De bagageruimte is ten opzichte van de Favorit iets gegroeid tot 272 liter. De wanden en vloer zijn keurig bekleed, terwijl onder de vloer het reservewiel en de nodige gereedschappen zijn opgeborgen. De standaard over het geheel genomen rijdt de Felicia zeer goedmoedig. De auto lijkt ook minder hoog op de wielen te staan dan zijn voorganger, zodat de carrosserie in bochten minder overhelt. En wie terugdenkt aan de begintijd van de Favorit kan zich wellicht nog herinneren dat Skoda dan wel een moderne auto in haar programma had gekregen, maar dat dit nieuwe model slechts in een zeer beperkt ructie die ook aantal oüderwetse kleuren jeleverd. De leverbaar was. Ook dat is nxxiuigen definitief verleden tijd. De Felicia is er in zes vrolijke, moderne kleuren en vier metaallokken. De GLXi-uitvoering wordt voor f.21.795,= aangeboden. Door de sterkere motor en completere uitrusting is vanwege het geringe prijsverschil deze uitvoering aan te raden. shift. I van df maxin produktie 33.000. behaa__. De manier van producer» Warschau lijkt erg op die de Opel-fabriek in het Oostduitse Eisenach. Daar startte al in 1989 de assemblage met een tempo van 10.000 stuks per jaar. In Warschau wordt de compleet afgemonteerde en gespoten carrosserie vanuit Antwerpen aangeleverd. Deze Astra sedans in wording worden via het spoor aangevoerd. In het Duitse Bochum worden ook de aandrijflijn en andere componenten ingeladen. De produktiestart van de Opel Astra heeft mogelijk ook inte ressante gevolgen auto-onderdelen indus Polen. Diverse geledin van General Motors' Automotive Components Group hebben reeds belangstelling getoond voor samenwerkingsverbanden met Poolse fabrikanten en leveranciers van auto- onderdelen. voldoet, jelt Skoda aan -jke prijs een ::le uitrusting, bijzonder icht. Het slemaal nieuw sronder van lijn ?avorit. Onder een brede overkapping vinden we het instrumentarium compleet met toerenteller en nog digitaal klokje (op GLXi). acht Verder heeft de auto vier uitstroomopeningen voor de verwarming en ventilatie. Opbergruimte is er in de portierbakken, het grote Door het verdubbelen de ploegen kan de imale iecapaciteit van 3 eenheden worden raid. JS-TH-36 20.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25