CHRYSLER NEON LE Van alle markten thuis Mazda 626 Capella VOLVO 850 T-5R ESTATE 9, 10 en 11 december Friese Auto- en Motorensalon en Kans op gratis auto bij Van der Boom E N I d Peugeot's 309 uit India a DE AUTOMAAT - Donderdag 8 december 1994 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER '94 pagina 2 duid jn de te Vervolg van pagina 1 f 7500,- 0% dus. en d'r an. jment likte 56 55. lSSË k aan de si, die met JUR UUR UUR 91700 km 44200 km 43600 km 51600 km 20400 km 80700 km 89800 km 99800 km ;vens: r Neon 142 “radius tekent s mee: sting: f.227,- tot on er valt aan de auto niet zuidelijk af te lezen dat zijn wortels in de Verenigde Staten liggen. l 8,8 sec. 'u6,l I ’■3A9'2°XX eren geopend en is kunnen met een zerige deuren jrendeld. Wie aan hebben svorm, erpe il vast ihatie opgeborgen achter een paneel boven het dashboardkastje en in het fantasievol ogende stuurwiel. op de achterbank, verwarmde voorstoelen, een in twee richtingen verstelbare stuurkolom, cruise-control en een buitentemperatuurmeter heeft. Over de bagageruimte van de Estate kan een keurige rolhoes worden getrokken, terwijl op het dak railings zijn aangebracht. Verder is in de console een automatisch klimaatbeheersingssysteem opgenomen. Links en rechts kan gescheiden de temperatuur worden ingesteld, de techniek doet de rest. Standaard is verder een uitstekende stereo-installatie die vast in het dashboard is opgenomen. Deze installatie m we rustig i Neon eindelijk :neel gelijnde klasse waar de i over het het beeld bepaald, i beschaafde -^vallen doet met “de keus. Technische gege^ Merk en type: Chrysler LE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1996 cc Boring x slag: 87,5 x 83 mm Vermogen: 133 pk bij 5850 tr/min Koppel: 175 Nm bij 5000 tr/min Afmetingen: lengte 4,364 meter, breedte 1,714 meter Gewicht: 1085 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 8. Verbruik: bij 90 km/u I liter/100 km bij 120 km/u 7,1 liter/100 km stadsverkeer 11,1 liter/100 km Prijs: f.41.995,= Wegenbelastir f.237,= per3mn fabriek in Kalyan. Het gaat om een 309 sedan met een 1.3 liter benzinemotor of 1.5 liter diesel. Na drie jaar moet 65% van de gebruikte onderdelen uit India zelf komen. Tientallen Franse leveranciers nemen in samenwerking met hun Indiase equivalenten deel aan het ontwikkelingsprogramma. lichtmetalen vijfspaaks velgen, brede 195/55 banden, een verchroomde grille en Capella-type-aanduidingen. Het pakket extra's vertegenwoordigd een waarde van f.2.500,=. Hiervan wordt slechts f1.000,= bij de klant in rekening gebracht. De sedan komt zodoende op f.37.995,= terwijl de vijfdeurs hatchback f .39.595,- moet kosten. Opmerkelijk is de lage meerprijs die moet worden betaald voor een automatisch 3-trapsautomaat. De kost op de LE slechts f.1.300,=. goede ondersteuning wordt een goed comfortniveau bereikt. De handgeschakelde vijfbak wordt bediend met een vloerpook. Deze bak is niet helemaal het toonbeeld van souplesse en bedieningsgemak, maar behaalt toch een voldoende. Natuurlijk heeft de Neon standaard stuurbekrachtiging, waardoor inparkeren bij lage snelheden geen enkele probleem oplevert. Op de snelwec invloed van deze instaL niet meer te merken. De tijd van de slurpende en immer tussen zodat iet srige edacht. In een sneltreinvaart introduceert Chrysler vierdeurs sedanmodellen in de belangrijkste segmenten van de zakelijke automarkt. Zo opereert de Vision tussen concurrenten als de BMW 5-serie en Mercedes E- klasse, mikt het merk met de New Yorker nog wat hoger en komt de nieuwe Stratus tegenover bijvoorbeeld de 3-serie en C-klasse te staan. Het nieuwe 'instapmodel' van het Amerikaanse merk is de Neon, een frivole auto voor mensen die wel eens wat anders willen. 16-klepper Het meubilair van de Neon is bekleed met een bedrukte velours stof waarin enige kleuraccenten te vinden zijn. Voorin biedt de auto een behoorlijke ruimte aan benen en hoofd, terwijl ook achterin met name de beenruimte opmerkelijk royaal is. De zitting van de stoelen is aan de korte kant, maar door een Dit bestaat onder meer uit een sterke dwarsverbinding ter hoogte van de voorstoelen, die bij een zijdelingse aanrijding de botsingsenergie optimaal kunnen afvoeren, zonder dat de carrosserie sterk vervormt. motorfietsmerken Suzuki, Yamaha, Honda en Kawasaki zijn aanwezig, terwijl er natuurlijk ook de nodige exemplaren van Harley Davidson en Ducati aanwezig zijn. De beurs is natuurlijk niet compleet zonder stands met miniaturen, folders, boeken en onderdelen. Met de Neon heeft Chrysler een bijzonder origineel ogende auto in haar programma. De auto is tegen een keurige aanschafprijs netjes uitgerust en biedt voldoende binnenruimte. De motor levert uitstekende prestaties tegen een aanvaardbaar verbruik. Het interieurgeluid zou wat verder teruggedrongen kunnen worden, terwijl ook aan de nauwkeurigheid van de versnellingsbak gewerkt mag worden. De Mazda-dealers in Nederland leveren tijdelijk een extra aangeklede uitvoering van de 626, die dit jaar werd uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. Deze Mazda 626 Capella, de naam waaronder dit model in Japan en de VS wordt verkocht, heeft een 1.8 liter 16-kleppenmotor met een vermogen van 106 pk. De auto kent de basisuitrusting van de 626 Cronos aangevuld met 15 inch De produktiestart is voorzien voor begin volgend jaar. In totaal zullen 120 dealers de auto gaan verkopen. Door dit accoord is Peugeot de eerste automobielfabrikant die voet aan de grond krijgt in India. Prijzen Door al zijn eigenschappen is de Volvo 850 T-5R exclusief, bijzonder compleet, enorm snel en ondanks alles toch comfortabel afgeveerd. Het onderstel is iets verlaagd, zonder dat dit echt ten koste van het comfort is gegaan. ABS en Tractie-controle houden het geheel zowel bij Kleurenaanbod Wellicht dat bij Chrysler nog iets verbeterd kan worden Met de Neon komt Chrysler binnen in een segment waar het merk nog niet eerder vertegenwoordigd was. Wat originaliteit betreft scoort de Neon direct uitstekend. De 4,36 meter lange carrosserie is de ontwerpers uiterst modern vormgegeven besteed. De li< "jkforsv. toch is e ming van h realiseerd. agageruimte ihoud van 36/ Amerikaanse herkomst niet heeft kunnen ontdekken, ziet dit wel aan de binnenzijde. Het materiaal waarvan het dashboard is gemaakt ziet er te kunststof-achtig uit. Wel wordt het geheel in meerdere kleuren uitgevoerd die ook over de portierpanelen worden doorgetrokken. In de voorpotieren zijn geen opbergvakken aangebracht, terwijl er overduidelijk wel de ruimte voor is. De opbergmogelijkheden in het interieur voor kleine spullen zijn daarom uiterst beperkt. Op het portierpaneel aan bestuurderszijde zitten de knopjes voor de elektrische bediening van de voorportierruiten en de beide buitenspiegels. Heel ongebruikelijk voor een Amerikaanse auto zijl 1 twee sprieten aan de stuurkolom, die we als Europeanen echter normaal vinden. Zoals het een Amerikaanse auto betaamt, is de Neon voorzien van een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo wordt de auto in alle uitvoeringen standaard geleverd met een airbag voor bestuurder en passagier. Deze luchtzakken zijn keurig Op 19 oktober jl. werd in Bombay, India een accoord gesloten tussen Peugeot en Premier Automobiles Limited (Pal). Er zal een joint venture worden opgericht onder de naam PAL Peugeot Limited. In deze gezamenlijke onderneming zal de Peugeot 309 worden geproduceerd. Peugeot participeert voor 29% in het aandelenkapitaal van 525 miljoen Ff. Premier heeft een evenredig deel in handen, terwijl de overige 42% per emissie op de Beurs van Bombay te koop zal zijn voor particuliere beleggers. Jaarlijks zullen 60.000 Peugeots in India worden geproduceerd in de bestaande Med-arrangementen en op de hoofdprijs, een exclusieve Clio Club Med. Bovendien verlaat niemand de showroom mët lege handen, voor iedere bezoeker ligt een leuke pluche verrassing klaar. U bent dus van harte welkom bij Autobedrijf van der Boom, die u dan meteen kan informeren over de deelname-voorwaarden. Zwart hout De T-5R heeft bovendien standaard de zijdelingse airbags (SIPS-bags) die in de rugleuning van de voorstoelen nog een extra bescherming geven. Ook in het stuurswiel is een airbag opgenomen, terwijl het exemplaar aan bijrijderskant niet standaard wordt geleverd. Het inter is met al aan de geluidsisolatie. De Neon heeft rondom onafhankelijk opgehangen wielen met schroefveren. De demperinstelling houdt uitstekend het midden tl comfortabel en sportief, ook op dit vlak totaal nie meer aan een deiner:“ Amerikaan wordt gedacht. We kunnen rustig stellen dat niet eerder een Amerikaanse auto zo uitstekend op de Europese wensen aansloot. De 2 liter motor presteert uitstekend en gaat daarbij op een normale manier met zijn brandstof om. Gemiddeld kwamen we 10,3 kilometer ver op 1 liter. De brandstoftank heeft echter een zeer bescheiden inhoud van J“ liter, waardoor de actier^i niet overdreven is. Chrysler zet de Neon tegen keurige prijzen op de Nederlandse markt neer. De door ons gereden Neon LE kost f.41.995,= en dat is zeker niet teveel voor een zo complete auto. Voor f.37.995,= staat er al de Neon SE. Deze mist ten opzichte van de LE onder meer de elektrisch bediende ramen, centrale vergrendeling, stootstrips en meegespoten bumpers. Beide modellen zijn tegen een meerprijs van f.545,= te leveren in een viertal metaallokken, terwijl op dit moment uitsluitend wit als standaardkleur wordt aangeboden. Dit aanbod zal overigens op korte termijn worden uitgebreid. Stootstrips De Neon kijkt je trouw en vrolijk aan met zijn ronde koplampen en hiernaast naarbinnen geplaatste richtingaanwijzers. De hele frontpartij is redelijk bol vormgegeven, terwijl de middensectie en achterkant weer wat strakker ogen. De motorkap is behoorlijk laag gehouden, zodat het compartiment voor de passagiers er als het ware als een glazen koepel bovenuit steekt. Langzaam loopt de portierlijn iets omhoog. De vier ruiten hebben geen omlijsting. Helaas kunnen de exemplaren in de achterdeuren niet meer dan de helft omlaag gedraaid worden. Door de vormgeving van het portier is niets anders mogelijk. Bij de complete LE- uitvoering worden de bumpers in de carrosseriekleur meegespoten. De stootstrips op de flanken, portierhendels en buitenspiegels worden in donkergrijs uitgevoerd. Verder heeft de Neon Airbags De Neon heeft een typisch Amerikaanse centrale vergrendeling. Met de sleutel wordt één van de voorportiek» vervolgens knopje de ov« worden ontgrendel de buitenkant de srieur van de 850 T-5R ille mogelijke zaken aangekleed. Het meubilair is bekleed met een combinatie van donkergrijs leer en suède. Ook de rand van het stuurwiel is van beide materialen voorzien. De stoelen geen overdreven kuipv waardoor men in scher bochten niet helemaal zit. De pookknop en dashboardomlijsting zijn in zwart hout uitgevoerd. Het spreekt voorzich dat deze auto onder meer elektrisch bediende portierruiten, getint glas, centrale vergrendeling, een geïntegreerd kinderzitje accelereren als afremmen electronisch in de gaten. Overhellen doet de carrosserie in de bochten wel enigszins, terwijl vanuit een stuurbeweging dooracceleren toch het doorslippen van het binnenste voorwiel wil veroorzaken. Al bij al is de Volvo 850 T-5R zeker als Estate een droomautomobiel. Door de beperkte oplage moeten liefhebbers echter niet te lang wachten. Volvo levert de Estate voor f. 103.500,= terwijl de sedan f.99.000,= kost. Tegen meerprijs is een automatische versnellingsbak leverbaar: kosten f.5.150,=. Wie tussen 8 december en 2 januari een nieuwe Renault koopt bij Autobedrijf Van der Boom maakt kans om de transactiesom, minus de wettelijk verplichte belastingheffingen terug te ontvangen. Kortom, de 'Grand Luxe Weken Bij Renault' zijn begonnen. Dagelijks kiest de notaris uit alle verkoopcontracten één geluksvogel. Daarbij maakt het niet uit of het nu om een vrolijke Twingo dan wel een luxueuze Safrane gaat. De uitslag is elke avond te zien op de televisie bij RTL4: Jack van Gelder maakt bekend wie die dag de gelukkige is. In totaal wordt tijdens de actie aan eenentwintig kopers van een nieuwe Renault het geld teruggegeven. De speciale actie is bedoeld om de aandacht te vestigen op de bijzonder modellen, die bij Van der Boom in de showroom staan. Het gaat hier om de Twingo 'Nouvelle Collection', de Clio'Club Med', de Renault 19 Europa, Latitude eri Elysée, de Renault Laguna, Safrane Manoir en de Espace Cyclade. Wie in de actieperiode een nieuwe Renault koopt, krijgt zondermeer een fantastisch Club Med Vittel-arrangement voor twee personen in de Franse Vogezen. Daarnaast maakt iedere showroombezoeker kans op één van de 250 Vittel Club Voor de zevende keer wordt dit jaar in de Frieslandhal in Leeuwarden de Friese Auto- en Motorensalon gehouden op een oppervlakte van maar liefst 20.000 vierkante meter. Hierop zijn tweehonderd deelnemende bedrijven te vinden, die tesamen zorgdragen voor dit grootste auto- en motorevenement van Noord-Nederland. Het spetterende hoogtepunt dit jaar vormen weer de nodige droomauto's en fraaie motoren, helemaal nieuw, maar ook klassieke exemplaren. Maar ook de liefhebbers van auto- en motorsport komen volledig aan hun trekken. Dit jaar zijn er een Ferrari F40 en Porsche Carrera racer te bewonderen op de stand van Dutch Racing Promotion en Proformance Racing. Ook zijn hier de Nascar Junior Racers te aanschouwen. Alle 1995- modellen van de De Friese Auto- en Motorsalon is geopend op vrijdag 9 december van 14.00 tot 22.00 uur, op zaterdag 10 december van 10.00 tot 22.00 uur en op zondag 11 december van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt f. 12,50 voor volwassenen en f.7,50 voor kinderen en 65-plussers. assisterende Amerikaanse Power-Steering is voorbij, lukkig! De ndaarduitrusting van de bestaat verder onder meer getint glas, verstelbare stuurkolom, interval op de ruitewissers, twee make-up spiegeltjes en verlichting in het dashboardkastje. Chrysler ontwikkelde voor de Neon een compleet nieuwe motor. Het is een 2 liter 16- klepper met bovenliggende nokkenas. Deze multipoint ingespoten krachtbron bereikt bij 5850 tr/min een behoorlijk vermogen van 133 pk. Ook het koppel van 175 Nm bij 5000 tr/min stemt zeer tot tevredenheid. Het klinkt gek, maar in het huidige Europese programma is de Neon de snelste Chrysler op de Viper na. De auto haalt dan ook een topsnelheid van 200 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 niet meer dan 8,8 seconden nodig. De voorwielaandrijver is inderdaad een vlotte wegwezer, die in de meeste situaties voldoende vermogen over heeft. wieldoppen van een fantasievolle vormgeving. Opvallend is dat het achterwiel behoorlijk wat ruimte heeft in zijn wielkast. Aan de achterpartij hebben j-x-rs vee] aandacht xxoSteed. De lichtunits zijn redelijk fors van formaat, maar toch is een brede opening van het koff erdeksel gerealiseerd. De bagageruimte heeft een inhoud van 364 liter en dat is niet meer dan redelijk. De rugleuning van de achterbank is in een 40/60 verhouding neerklapbaar, zodat de bagagemogelijkheden toch meer dan voldoende zijn. De auto doet overigens zijn naam eer aan. Alle typevermeldingen op de carrosserie zijn in groen-neon uitgevoerd. Wat betreft uiterlijk mogen we rustig stellen dat de Neon einde! eens een origine auto is in een klc grijze massa c algemeen het Wie op een b<= manier wil opvai de Neon een goec wordt gemonteerd inclusief 8 speakers en een antenne opgenomen in de linker zijruit achter. Tot slot wordt het geheel compleet gemaakt door een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak. >1 DE AUT8MMT DE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23