FORD MONDEO 24V
B.V.
Van alles het beste
RENAULT LAGUNA 2.2 DIESEL
Mitsubishi
VAN DER BOOM
W Z1
Sinterklaas
ren
e
koopt
Mondeo
E N
s
fa
d
-
De FORD r-
MONDEO GT/24V
binnenkort in onze k
INGANG
E
ut mimi
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 december 1994 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
)94 pagina 2
Iziet
sde
t blauw.
loort
24V
.09/88
.10/90
)00 km..
.01/93
ire
.11/92
'JK‘VN‘0/
tde80
Vervolg van pagina 1
met
sgels
T
T
E
A
U
T
O
7-2360
>0
.SSE
..1991
..1991
..1989
UUR
UUR
UUR
442Ü0 km
436Ü0 km
51600 km
20400 km
80700 km
89800 km
99800 km
jken.
igte
7
Tel. 013-364011
Tel. 04242-83905
Tel. 013-341261
ttioncar
000 km
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJF
5061 KE Giste rwijk
5051 DVGoirle
sunen
1 velgen
-1990
IN DE BIJT
.1981
.1987
.1986
.1989
.1990
j'n 2000 auto's per uur verwerken,
i af te remmen. Dit laatste voorkomt
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg
Beneluxstraat 8,
Nobelstraat 7,
■*'i“ ±z ~zzz±z -laats van de
ucenten heeft Mitsubishi in 1993
ide plek achter GM, Ford, Toyota,
G en Renault. Op de tiende plaats
Slechts vier fabrikanten wisten
i vergroten: Ford, GM, Chrysler en
Opties
Natuurlijk zijn beide diesels
verkrijgbaar met een aantal
opties zoals een Radio
Renault met bediening aan
het stuur, ABS, airbag.
.8,2 liter/lOOkm
ar 12,8 liter/100 km
f.52.990,=
egenbelasting: f.298,= tot
)12,= per3mnd.
irtcoupé
00 km01/93
De Ford Mondeo vöert al weer
bijna een jaar de titel 'Auto
van het Jaar 1994'. Meestal
wordt zo'n eerste jaar van een
nieuw model gekenmerkt
door het alsmaar uitbreiden
van het leveringsprogramma.
Dat is bij Ford nauwelijks het
geval geweest, omdat de
Mondeo al direct leverbaar
werd als sedan, hatchback en
stationwagon met drie
benzine- en één dieselmotor.
De enige aanvulling op het
programma vormt de V6, die
sinds kort leverbaar is.
Onder de indrukwekkende naam
DURACTEC VS, 2.5L 24 Valve DOHC brengt
Ford in de Mondeo een in de Verenigde
Staten ontwikkelde V6 die in de GT- en
Ghia>uitvoering kan worden geleverd. Met
deze auto voegt Ford een uitstekende auto
toe aan het zogenaamde understatement
segment met bijvoorbeeld de Vectra VS,
Laguna VS, Galant V6 en 626 Xerces.
showroom
OBAM-TILBURG
Spoorlaan 175
tel. 013-350045
versie is
niet te o
andere variant
bumpers zijn i
carrosseriekk
meegespoten, op de
achterruit zit een wisser en
stootstrips, portierkrukken en
buitenspiegels worden in
zwart uitgevoerd. De
vijfspaaks lichtmetalen
wielen staan op de optielijst.
heeft, is de keuze zeer
gemakkelijk. De GT-24V als
Wagon kost f .55.490,=. De
Ghia wordt standaard
geleverd met automaat en is
onder meer herkenbaar aan
de chroom omlijste grille. De
sedan komt op f .59.990,= en de
hatchback op f.60.990,=. Tot
slot kost de Mondeo Ghia 24V
als Wagon f .63.490,= en
daarmee kunnen we alle
Mondeo's met deze motor
gunstig geprijsd noemen.
stabiliteit, want de Mondeo is
ook bij hoge snelheden
moeilijk van zijn koers te
brengen.
De Ford Mondeo heeft vanaf
nu een juweel van een V6-
motor. De krachtbron
presteert uitstekend, maakt
een prachtig geluid en springt
opmerkelijk zuinig met
brandstof om. De Mondeo zelf
kan wat betreft onderstel deze
krachtige motor goed aan,
zeker omdat ABS en tractie-
controle standaard worden
geleverd. De Mondeo V6 is de
fijnste 'understatement-auto'
die op dit moment te koop is.
Technische gegevens:
Merk en type: Ford Mondeo
GT-24V(5-d)
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2544 cc
Boring x slag: 82,4 x 79,5 mm
Vermogen: 170 pk bij 6250
tr/min
Koppel: 220 Nm bij 4250 tr/min
Afmetingen: lengte 4,481
meter, breedte 1,747 meter
awicht: 1338 kg
’restaties: topsnelheid 225
an/u
van 4,48 meter precies in het
drukbevochten zakensegment
en kan zich daarin uitstekend
staande houden. De
voorwielaangedreven
Mondeo heeft een moderne
vormgeving zonder
nadrukkelijk uitbundig te zijn.
De sedan en hatchback lijken
zeer sterk op elkaar. Bij de
vijfdeurs is de achterruit
boller en het 'kontje' korter,
maar daar blijft het dan ook
bij. De door ons gereden GT-
is aan de buitenkant
onderscheiden van de
inten. De
lin de
leur
soepel worden gereden, maar
wie het onderste uit de kan
wil, zal hierbij door de
techniek zeker worden
geholpen. Daardoor behc
deze motor tot de beste
krachtbronnen die op dit
moment worden gemaakt.
Verder kan de onafhankelijke
wielophanging van de
Mondeo de krachtige motor
Sportief
De Ford Mondeo is als
opvolger van de Sierra direct
in de voetsporen van zijn
voorganger getreden. Het
merk kan succesvol op het
eerste volle jaar terugkijl
De auto valt met zijn leng
Afgelopen zaterdag was
Sinterklaas op bezoek bij
Ford-dealer Van Rijn in
Hilvarenbeek. Hij was daar
om zijn trouwe viervoeter in te
ruilen op een modern
vervoermiddel, een Ford
Mondeo Stationwagon. Hij
had al in Spanje gehoord dat
deze auto was uitgekozen tót
Auto van het Jaar 1994 en
raakte geïnteresseerd.
Natuurlijk heeft hij besloten
een Wagon te kopen, wat
natuurlijk erg makkelijk is bij
het bezorgen van alle pakjes
op 5 december. Maar ook de
rest van het jaar zal de Sint
van zijn nieuwe Mondeo
dankbaar gebruik maken.
Op de foto overhandigd Eric
Huijben van Van Rijn de
Mondeo aan Sinterklaas.
over. Hier zien we overigens
specifieke GT-details. De
voorstoelen bieden extra
steun aan lenden en
bovenbenen en kunnen
zodoende het predicaat
'sportief' worden toebedeeld.
Verder is het stuurwiel met
leer bekleed. Standaard is
zoals in iedere Mondeo een
airbag, terwijl een exemplaar
aan passagierskant tegen een
meerprijs van f1.290,= te
bestellen is.
Handgeschakeld
De Mondeo is van binnen
behoorlijk ruim. Been- en
hoofdruimte vormen op geen
van de vier tot vijf zitplaatsen
een probleem.
Achterpassagiers hebben de
beschikking over
hoofdsteunen en een
uitklapbare middenarmsteun. rustig wc
Katalysatoren
Het hart van deze auto wordt
gevormd door de nieuwe 2.5
liter 24-kleppen V6-motor. In
tegenstelling tot de 4 cilinder
Zetec-motorenreeks is de V6
ontwikkeld in Amerika en
wordt daar ook gebouwd. Dat
de krachtbron variabele
inlaatkanalen heeft, kunnen
we direct zien na het openen
van de motorkap. Verder zijn
er twee kleine katalysatoren
dicht bij het uitlaatspruitstuk
opgenomen met verwarmde
lambdasondes, terwijl onder
de auto nog een groter derde
exemplaar te vinden is. De 6-
pitter levert een maximaal
vermogen van 170 pk bij 6250
tr/min en een heerlijk koppel
van 220 Nm bij 4250 tr/min. Al
hoewel deze motor zeer bereid
is veel toeren te draaien, is al
bij lagere toerentallen
voldoende kracht en
soeplesse aanwezig om te
zorgen voor vlotte prestaties.
De auto heeft slechts 8,6
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te
behalen, terwijl een
topsnelheid kan worden
bereikt van 225 km/u.
Alhoewel de krachtbron zeker
niet rumoerig is, maakt de 6
cilinder toch een lekker
geluid en dat geluid behoort
zonder meer tot de positieve
punten van deze nieuwe
krachtbron. De Mondeo V6 is
nadrukkelijk een auto voor
meerdere rijstijlen. Er kan
-vorc]en geschakeld en
goed aan. Standaard wordt de
24-klepper geleverd met ABS,
terwijl ook tractie-controle af-
fabriek wordt gemonteerd.
Wie op een natte, gladde, of
modderige ondergrond teveel
gas geeft, merkt direct dat de
electronica ingrijpt. Ford
heeft door zijn afvering een
uitstekend compromis
gevonden tussen comfort en
De buitenspiegels worden
met de hand van binnenuit in
de juiste stand gezet, terwijl
de voorportierruiten
elektrisch kunnen worden
bewogen. Het dashboard ziet
er verzorgd uit. In een brede
unit is niet alleen het
instrumentarium met onder
meer een toerenteller
ondergebracht, maar vinden
we ook verschillende
uitstroomopeningen van de
ventilatie. De stuurkolom is
verstelbaar, zodat samen met
de prima in te stellen stoel
een uitstekende zithouding
kan worden verkregen. De
GT-versie van de 24-klepper
wordt geleverd met een
handgeschakelde vijfbak die
zich exact en zeker niet te
zwaar laat bedienen.
Op de voorspatborden en de
achterklep staat heel
bescheiden de vermelding
'24V'.
De portieren worden cëntraal
ontgrendeld, maar een
afstandbediening hoort hier
niet bij. Het interieur is
voornamelijk in zwart- en
grijstinten uitgevoerd, maar
komt desondanks niet saai
Achterstand
Naast zijn prettige rij-
eigenschappen is de Mondeo
V6 ook een bijzonder
bruikbare auto. De prima
ruimte voor passagiers werd
reeds genoemd. Daarnaast
beschikt de hatchback met
een bagagevolume van 480
liter en een in 40/60-
verhouding neerklapbai
achterbank over veel
gebruiksmogelijkheden. De
achterklep gaat netjes tot op
de bumper open. Deze klep
kan van binnenuit met een
hendeltje naast de stoel
worden geopend, terwijl dat
ook van buitenaf met de
sleutel kan gebeuren.
De nieuwe V6-motor in de
Ford Mondeo verbaast op
verschillende punten. De
motor is krachtig, maakt een
prachtig geluid en presteert
uitstekend, maar is
bovendien behoorlijk zuinig.
Een gemiddelde van 1 liter
Eurosuper op 9,9 kilometer is
immers voor een dergelijke
krachtbron voorbeeldig.
Ford levert de V6-motor in drie
carrosserievarianten en twee
uitrustingsniveau's, wat een
leveringsprogramma van zes
auto's oplevert. De 4-deurs GT
kost f.51.990,= en daarmee Gev
wordt vrijwel de volledige Pres
concurrentie op een enorme kn„ l
achterstand gezet. Wie liever acceleratie 0-100 in 8,6 sec.
de vijfdeurs carrosserie heeft Verbruik: bij 90 km/u 6,5
is f.52.990,= kwijt. Dat is liter/100 km
precies evenveel als Ford bij 120 km/u 8
voor de nieuwe Scorpio met 2 stadsverkeer
liter 8-klepper vraagt. Voor Prijs: f.52.990,
wie de extra binnenruimte Wee
van de Scorpio niet nodig f .31_, I-
Na 1992 te hebben afgesloten op de tiende plat
wereldranglijst van autoproducenten heeft Mits
beslag gelegd op de negend
Chrysler, Nissan, PSA, VAG i
stond in 1993 de Fiat Groep.
hun produktie vorig jaar te i
Hyundai.
Philips en Mitsubishi Heavy Industries hebben samen een
automatisch tol-systeem ontwikkeld. Mitsubishi ontwierp de
totale structuur terwijl Philips de software voor in de auto's
verzorgde. De weggebruikers rijden onder een boog door en het
systeem schrijft automatisch het verschuldigde bedrag van de
zogenaamde IC-card (Integrated Circuit) af. Als het krediet van
de kaart op is, wordt er een foto van de auto genomen, zodat het
verschuldigde tolbedrag achteraf alsnog kan worden geü.d.
metaallok, hoofdstel’™
achter, lichtmetalen
en mistlampen in de
voorbumper. Verder is
specifiek op de RT een
sportpakket te bestellen met
meegespoten buitenspiegels,
een achterspoiler, voorstoelen
met extra zijdelingse steun, 3-
spakig met leer bekleed
sportstuur en specifieke
bekleding en wieldoppen.
Dit pakket kost f.1.475,=.
De verkoopmix van de
Laguna bestaat in Frankrijk
voor ongeveer de helft uit
diesels.
In Nederland neemt de
dieselmotor niet zo'n
belangrijke plaats in, maar
Renault Nederland verwacht
volgend jaar ongeveer 15
procent van alle Laguna's van
deze motor te voorzien.
jfcwagens
3,5x2,0x1,2 m.
nist
Per baan kan het systeem zo':
terwijl de auto's niet hoeven
files bij op- en afritten.
Mitsubishi introduceert een nieuwe automatische
transmissie, de INVECSII. INVECS staat voor 'Intelligent
Innovative Vehicle Electronic Control System' en maakt als
eerste in de automobielindustrie gebruik van fuzzy-logic. De
toevoeging II geeft al aan dat er éen voorganger is geweest.
Deze debuteerde in 1992 in de Galant. De verbeterde versie
beschikt over een Sport Mode. Hierdoor is de automaat ook als
handbak te gebruiken, maar dan wel zonder koppelingspedaal
en zogenaamd H-patroon. Koppelen is niet nodig, de pook naar
voren bewegen is opschakelen en naar achteren bewegen is
>dat het terugschakelen. Mitsubishi zal één van zijn toekomstige
sïnd. modellen met deze revolutionaire transmissie uitrusten.
lak
ak
ER: