FORD MONDEO 24V B.V. Van alles het beste RENAULT LAGUNA 2.2 DIESEL Mitsubishi VAN DER BOOM W Z1 Sinterklaas ren e koopt Mondeo E N s fa d - De FORD r- MONDEO GT/24V binnenkort in onze k INGANG E ut mimi DE AUTOMAAT - Donderdag 1 december 1994 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER )94 pagina 2 Iziet sde t blauw. loort 24V .09/88 .10/90 )00 km.. .01/93 ire .11/92 'JK‘VN‘0/ tde80 Vervolg van pagina 1 met sgels T T E A U T O 7-2360 >0 .SSE ..1991 ..1991 ..1989 UUR UUR UUR 442Ü0 km 436Ü0 km 51600 km 20400 km 80700 km 89800 km 99800 km jken. igte 7 Tel. 013-364011 Tel. 04242-83905 Tel. 013-341261 ttioncar 000 km Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJF 5061 KE Giste rwijk 5051 DVGoirle sunen 1 velgen -1990 IN DE BIJT .1981 .1987 .1986 .1989 .1990 j'n 2000 auto's per uur verwerken, i af te remmen. Dit laatste voorkomt Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg Beneluxstraat 8, Nobelstraat 7, ■*'i“ ±z ~zzz±z -laats van de ucenten heeft Mitsubishi in 1993 ide plek achter GM, Ford, Toyota, G en Renault. Op de tiende plaats Slechts vier fabrikanten wisten i vergroten: Ford, GM, Chrysler en Opties Natuurlijk zijn beide diesels verkrijgbaar met een aantal opties zoals een Radio Renault met bediening aan het stuur, ABS, airbag. .8,2 liter/lOOkm ar 12,8 liter/100 km f.52.990,= egenbelasting: f.298,= tot )12,= per3mnd. irtcoupé 00 km01/93 De Ford Mondeo vöert al weer bijna een jaar de titel 'Auto van het Jaar 1994'. Meestal wordt zo'n eerste jaar van een nieuw model gekenmerkt door het alsmaar uitbreiden van het leveringsprogramma. Dat is bij Ford nauwelijks het geval geweest, omdat de Mondeo al direct leverbaar werd als sedan, hatchback en stationwagon met drie benzine- en één dieselmotor. De enige aanvulling op het programma vormt de V6, die sinds kort leverbaar is. Onder de indrukwekkende naam DURACTEC VS, 2.5L 24 Valve DOHC brengt Ford in de Mondeo een in de Verenigde Staten ontwikkelde V6 die in de GT- en Ghia>uitvoering kan worden geleverd. Met deze auto voegt Ford een uitstekende auto toe aan het zogenaamde understatement segment met bijvoorbeeld de Vectra VS, Laguna VS, Galant V6 en 626 Xerces. showroom OBAM-TILBURG Spoorlaan 175 tel. 013-350045 versie is niet te o andere variant bumpers zijn i carrosseriekk meegespoten, op de achterruit zit een wisser en stootstrips, portierkrukken en buitenspiegels worden in zwart uitgevoerd. De vijfspaaks lichtmetalen wielen staan op de optielijst. heeft, is de keuze zeer gemakkelijk. De GT-24V als Wagon kost f .55.490,=. De Ghia wordt standaard geleverd met automaat en is onder meer herkenbaar aan de chroom omlijste grille. De sedan komt op f .59.990,= en de hatchback op f.60.990,=. Tot slot kost de Mondeo Ghia 24V als Wagon f .63.490,= en daarmee kunnen we alle Mondeo's met deze motor gunstig geprijsd noemen. stabiliteit, want de Mondeo is ook bij hoge snelheden moeilijk van zijn koers te brengen. De Ford Mondeo heeft vanaf nu een juweel van een V6- motor. De krachtbron presteert uitstekend, maakt een prachtig geluid en springt opmerkelijk zuinig met brandstof om. De Mondeo zelf kan wat betreft onderstel deze krachtige motor goed aan, zeker omdat ABS en tractie- controle standaard worden geleverd. De Mondeo V6 is de fijnste 'understatement-auto' die op dit moment te koop is. Technische gegevens: Merk en type: Ford Mondeo GT-24V(5-d) Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2544 cc Boring x slag: 82,4 x 79,5 mm Vermogen: 170 pk bij 6250 tr/min Koppel: 220 Nm bij 4250 tr/min Afmetingen: lengte 4,481 meter, breedte 1,747 meter awicht: 1338 kg ’restaties: topsnelheid 225 an/u van 4,48 meter precies in het drukbevochten zakensegment en kan zich daarin uitstekend staande houden. De voorwielaangedreven Mondeo heeft een moderne vormgeving zonder nadrukkelijk uitbundig te zijn. De sedan en hatchback lijken zeer sterk op elkaar. Bij de vijfdeurs is de achterruit boller en het 'kontje' korter, maar daar blijft het dan ook bij. De door ons gereden GT- is aan de buitenkant onderscheiden van de inten. De lin de leur soepel worden gereden, maar wie het onderste uit de kan wil, zal hierbij door de techniek zeker worden geholpen. Daardoor behc deze motor tot de beste krachtbronnen die op dit moment worden gemaakt. Verder kan de onafhankelijke wielophanging van de Mondeo de krachtige motor Sportief De Ford Mondeo is als opvolger van de Sierra direct in de voetsporen van zijn voorganger getreden. Het merk kan succesvol op het eerste volle jaar terugkijl De auto valt met zijn leng Afgelopen zaterdag was Sinterklaas op bezoek bij Ford-dealer Van Rijn in Hilvarenbeek. Hij was daar om zijn trouwe viervoeter in te ruilen op een modern vervoermiddel, een Ford Mondeo Stationwagon. Hij had al in Spanje gehoord dat deze auto was uitgekozen tót Auto van het Jaar 1994 en raakte geïnteresseerd. Natuurlijk heeft hij besloten een Wagon te kopen, wat natuurlijk erg makkelijk is bij het bezorgen van alle pakjes op 5 december. Maar ook de rest van het jaar zal de Sint van zijn nieuwe Mondeo dankbaar gebruik maken. Op de foto overhandigd Eric Huijben van Van Rijn de Mondeo aan Sinterklaas. over. Hier zien we overigens specifieke GT-details. De voorstoelen bieden extra steun aan lenden en bovenbenen en kunnen zodoende het predicaat 'sportief' worden toebedeeld. Verder is het stuurwiel met leer bekleed. Standaard is zoals in iedere Mondeo een airbag, terwijl een exemplaar aan passagierskant tegen een meerprijs van f1.290,= te bestellen is. Handgeschakeld De Mondeo is van binnen behoorlijk ruim. Been- en hoofdruimte vormen op geen van de vier tot vijf zitplaatsen een probleem. Achterpassagiers hebben de beschikking over hoofdsteunen en een uitklapbare middenarmsteun. rustig wc Katalysatoren Het hart van deze auto wordt gevormd door de nieuwe 2.5 liter 24-kleppen V6-motor. In tegenstelling tot de 4 cilinder Zetec-motorenreeks is de V6 ontwikkeld in Amerika en wordt daar ook gebouwd. Dat de krachtbron variabele inlaatkanalen heeft, kunnen we direct zien na het openen van de motorkap. Verder zijn er twee kleine katalysatoren dicht bij het uitlaatspruitstuk opgenomen met verwarmde lambdasondes, terwijl onder de auto nog een groter derde exemplaar te vinden is. De 6- pitter levert een maximaal vermogen van 170 pk bij 6250 tr/min en een heerlijk koppel van 220 Nm bij 4250 tr/min. Al hoewel deze motor zeer bereid is veel toeren te draaien, is al bij lagere toerentallen voldoende kracht en soeplesse aanwezig om te zorgen voor vlotte prestaties. De auto heeft slechts 8,6 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te behalen, terwijl een topsnelheid kan worden bereikt van 225 km/u. Alhoewel de krachtbron zeker niet rumoerig is, maakt de 6 cilinder toch een lekker geluid en dat geluid behoort zonder meer tot de positieve punten van deze nieuwe krachtbron. De Mondeo V6 is nadrukkelijk een auto voor meerdere rijstijlen. Er kan -vorc]en geschakeld en goed aan. Standaard wordt de 24-klepper geleverd met ABS, terwijl ook tractie-controle af- fabriek wordt gemonteerd. Wie op een natte, gladde, of modderige ondergrond teveel gas geeft, merkt direct dat de electronica ingrijpt. Ford heeft door zijn afvering een uitstekend compromis gevonden tussen comfort en De buitenspiegels worden met de hand van binnenuit in de juiste stand gezet, terwijl de voorportierruiten elektrisch kunnen worden bewogen. Het dashboard ziet er verzorgd uit. In een brede unit is niet alleen het instrumentarium met onder meer een toerenteller ondergebracht, maar vinden we ook verschillende uitstroomopeningen van de ventilatie. De stuurkolom is verstelbaar, zodat samen met de prima in te stellen stoel een uitstekende zithouding kan worden verkregen. De GT-versie van de 24-klepper wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak die zich exact en zeker niet te zwaar laat bedienen. Op de voorspatborden en de achterklep staat heel bescheiden de vermelding '24V'. De portieren worden cëntraal ontgrendeld, maar een afstandbediening hoort hier niet bij. Het interieur is voornamelijk in zwart- en grijstinten uitgevoerd, maar komt desondanks niet saai Achterstand Naast zijn prettige rij- eigenschappen is de Mondeo V6 ook een bijzonder bruikbare auto. De prima ruimte voor passagiers werd reeds genoemd. Daarnaast beschikt de hatchback met een bagagevolume van 480 liter en een in 40/60- verhouding neerklapbai achterbank over veel gebruiksmogelijkheden. De achterklep gaat netjes tot op de bumper open. Deze klep kan van binnenuit met een hendeltje naast de stoel worden geopend, terwijl dat ook van buitenaf met de sleutel kan gebeuren. De nieuwe V6-motor in de Ford Mondeo verbaast op verschillende punten. De motor is krachtig, maakt een prachtig geluid en presteert uitstekend, maar is bovendien behoorlijk zuinig. Een gemiddelde van 1 liter Eurosuper op 9,9 kilometer is immers voor een dergelijke krachtbron voorbeeldig. Ford levert de V6-motor in drie carrosserievarianten en twee uitrustingsniveau's, wat een leveringsprogramma van zes auto's oplevert. De 4-deurs GT kost f.51.990,= en daarmee Gev wordt vrijwel de volledige Pres concurrentie op een enorme kn„ l achterstand gezet. Wie liever acceleratie 0-100 in 8,6 sec. de vijfdeurs carrosserie heeft Verbruik: bij 90 km/u 6,5 is f.52.990,= kwijt. Dat is liter/100 km precies evenveel als Ford bij 120 km/u 8 voor de nieuwe Scorpio met 2 stadsverkeer liter 8-klepper vraagt. Voor Prijs: f.52.990, wie de extra binnenruimte Wee van de Scorpio niet nodig f .31_, I- Na 1992 te hebben afgesloten op de tiende plat wereldranglijst van autoproducenten heeft Mits beslag gelegd op de negend Chrysler, Nissan, PSA, VAG i stond in 1993 de Fiat Groep. hun produktie vorig jaar te i Hyundai. Philips en Mitsubishi Heavy Industries hebben samen een automatisch tol-systeem ontwikkeld. Mitsubishi ontwierp de totale structuur terwijl Philips de software voor in de auto's verzorgde. De weggebruikers rijden onder een boog door en het systeem schrijft automatisch het verschuldigde bedrag van de zogenaamde IC-card (Integrated Circuit) af. Als het krediet van de kaart op is, wordt er een foto van de auto genomen, zodat het verschuldigde tolbedrag achteraf alsnog kan worden geü.d. metaallok, hoofdstel’™ achter, lichtmetalen en mistlampen in de voorbumper. Verder is specifiek op de RT een sportpakket te bestellen met meegespoten buitenspiegels, een achterspoiler, voorstoelen met extra zijdelingse steun, 3- spakig met leer bekleed sportstuur en specifieke bekleding en wieldoppen. Dit pakket kost f.1.475,=. De verkoopmix van de Laguna bestaat in Frankrijk voor ongeveer de helft uit diesels. In Nederland neemt de dieselmotor niet zo'n belangrijke plaats in, maar Renault Nederland verwacht volgend jaar ongeveer 15 procent van alle Laguna's van deze motor te voorzien. jfcwagens 3,5x2,0x1,2 m. nist Per baan kan het systeem zo': terwijl de auto's niet hoeven files bij op- en afritten. Mitsubishi introduceert een nieuwe automatische transmissie, de INVECSII. INVECS staat voor 'Intelligent Innovative Vehicle Electronic Control System' en maakt als eerste in de automobielindustrie gebruik van fuzzy-logic. De toevoeging II geeft al aan dat er éen voorganger is geweest. Deze debuteerde in 1992 in de Galant. De verbeterde versie beschikt over een Sport Mode. Hierdoor is de automaat ook als handbak te gebruiken, maar dan wel zonder koppelingspedaal en zogenaamd H-patroon. Koppelen is niet nodig, de pook naar voren bewegen is opschakelen en naar achteren bewegen is >dat het terugschakelen. Mitsubishi zal één van zijn toekomstige sïnd. modellen met deze revolutionaire transmissie uitrusten. lak ak ER:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23