RENAULT LAGUNA 2.2 DIESEL 1 NIEUWE VW KEVER OP KOMST Stille kracht AUTO VAN HET JAAR 1995 FIAT PUNTO, Wederom 7 Bijlage van: DeTilburgseKoerier 1 1 i rbij rg g 06 ÏKEN S grijs Viachtauto- veikopen 1994 pagina 20 irg^ Oplage: 97.500 Donderdag 1 december 1994 LOWNTJES Lees verder op pagina 3 □vervecht Jaar’ n4% :et van iwe Tony Vos sn Maak kennis met Cristallen Autotest: Dato-dealer Dekkers Peugeots Ford Mondeo 24V Lees verder in dit nummer pag. 7 pag. 5 pag. 3 o.a.: SEXTET erhuren: is iber pdecor te maten. ‘igen atelier. e altijd geslo- voor de deur m 10.00 tot lags van Jaargang 6 Nummer 45 UISD RAAT 153 richte van .tgerust 2 BOXTEL Itrecht Montfoort 12.2 liter ader. wat t niet groter .3 2.1 liter. De motor zelf j even terug op lenault levert een voor t programma vrijwel Geluid Veel zorg is er besteed aan het terugdringen van de motorgeluiden. Dit is onder Sinds 1988 heeft Renault haar modellenprogramma helemaal vernieuwd in het kader van het Qualité Total- programma. De motor-serie is daarbij een beetje op de tweedè plaats gekomen. Daarom zal het merk de komende jaren haar motorengamma vrijwel volledig gaan vernieuwen. De nieuwe dieselmotor is daarbij de eerste. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Uitbreidingen Maar er zijn nog meer uitbreidingen te verwachten. In april namelijk komt er een sportief getinte versie op de markt met een 2 liter 16- kleppen krachtbron. Het gaat hier om een nieuwe motor die door Renault wordt geproduceerd, maar is feite is afgeleid van de 5 cilinder uit de Volvo 850; een overblijfsel van de fusieplannen met Volvo. Verder zal de Nevada in oktober plaatsmak? de Break-variant van Laguna, zodat het eind volgend jaar compleet is. nog voor het einde van de eeuw in Mexico worden gemaakt, de fabriek waar nu nog steeds dagelijks de vertrouwde Kever van de band loopt. De auto maakt gebruik van de bodemgroep van de nieuwe VW Polo en heeft zodoende de motor voorin. Verder wordt de nieuwe Kever voorzien van veiligheidsvoorzieningen als ABS en dubbele airbag. Of ook de leuke cabriolet op de markt zal komen is nog onbekend. Wel is nu al duidelijk dat de Concept 1 vooral bedoeld is om een betaalbare moderne auto te kunnen aanbieden op met name Midden- en Zuidamerikaanse markten. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Biel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. kunnen beschikken. Het is natuurlijk logisch dat Renault ook een turbo-versie van deze nieuwe 12-kleppen dieselmotor gaat leveren. Deze auto zal na de zomer op de Franse markt leverbaar worden en in januari 1996 aan het Nederlandse leveringsprogramma worden toegevoegd. Gloeistiften Voor de Laguna, en uiteraard in een later stadium ook andere modellen, heeft Renault een volledig nieuwe 4 cilinder dieselmotor ontwikkeld. Het is een 2 met 3 kleppen per cilinc Deze krachtbron is afmetingen betreft dan de bestaande f verschillen in de m zijn echter enorm. Zo heeft de 2.2 D geïntegreerde cilinderbussen. Verder is tussen het blok en de speciaal gevormde carterpan een verstevigingsplaat aangebracht. Ook is de kop dB(A) die volgend jaar oktober wordt ingevoerd. Ook in het interieur dringt erg weinig geluid door. Vooral bij lagere toerentallen is in de verte een dieselklop hoorbaar, maar wat geproduceerde decibels betreft kan de diesel makkelijk met zijn benzinebroeders concurreren. Officieel gaat Renault de Laguna diesel vanaf februari pas leveren. Toch zullen alle dealers in ons land in de loop van de maand december al over een demo-exemplaar De Laguna 2.2 D RT komt op f.47.300,= en is door zijn rijke uitrusting een prima keus. We komen nog de 2.2 diesel. Re deze auto in twee uitrustingsvarianten op de Nederlandse markt. Aan de basis staat de RN-uitgave, die overeenkomt met de benzine gestookte 1.8 RN. Deze auto is onder meer voorzien van standaard stuurbekrachtiging, gordelspanners, regelbare interval op de ruitewissers, getint glas, verstevigingsbalken in de portieren, een wis/was op de achterruit, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en centrale vergrendeling met infra-rood afstandbediening. Deze Laguna 2.2 D RN kost f.44.100,=. Daarmee loopt de auto behoorlijk in de pas met de concurrentie die of een kleinere turbodiesel of vergelijkbare atmosferische diesel aanbieden. Meer luxe wordt geboden in de RT- uitgave. Deze auto is ten opzic de RN bovendien uitc met een toerenteller, oliepeilmeter, digitaal klokje, verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende voorportierruiten, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank met centrale armsteun en meegespoten bumpers. Rosmalen - Begin dit jaar introduceerde Renault de vijfdeurs Laguna als opvolger van de vertrouwde, maar in ons land nimmer erg populaire 21. Dat de Laguna zijn voorganger direct doet vergeten blijkt wel uit de totale verkopen van ongeveer 8500 eenheden dit jaar, dit in schril contrast met de aanvankelijk geschatte verkopen van 4600 stuks. Maar de Laguna is ook in andere landen een groot succes. Nieuw is de dieselversie. In januari werd op de Detroit Motorshow onder grote belangstelling de VW Concept 1 onthuld. Deze gele auto met aandoenlijke vormgeving is een moderne vertaling van het Kever-concept. Het model werd ontwikkeld door het designcentrum van Volkswagen in Simi Valley (Californië). Onder het motto "het terugkerende concept in de toekomst" kwam de Concept 1 tot stand. Het enthousiasme van iedereen die de Concept 1 in Detroit en later op verschillende Europese tentoonstellingen zag, was zo groot, dat Volkswagen inmiddels definitief groen licht gegeven heeft om de produktie voor te gaan bereiden. De auto zal 7UlCOOSTbv ^^AuK»»obielbodriif Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 De Fiat Punto is uitgeroepen tot de 32ste Auto van het Jaar en mag deze titel van 1 januari tot en met 31 december 1995 voeren. Dit jaar werd bij de prestigieuze verkiezing een nieuwe manier van jureren ingevoerd. In de eerste ronde mochten de 56 juryleden uit 21 Europese landen hun punten verdelen over maar liefst 19 nieuwe auto's die in 1994 waren versche nen. Aspecten waarnaar wordt gekeken zijn onder meer verbruik, prestaties, vormgeving, comfort, veiligheid, weggedrag, produkt/prijs- verhouding, praktische bruikbaarheid en milieuvriendelijkheid. Uit de eerste ronde bleven vijf genomineerde auto's over, de Audi A8, Fiat Punto, Opel Omega, Renault Laguna en VW Polo. In de tweede rond kreeg ieder jurylid 25 punten ter beschikking die over minimaal vier van de vijf auto's moesten worden uitgesmeerd. De Punto belandde hierbij 24 keer op de eerste plaats en 16 keer op de tweede plaats. Zo werd deze compacte Fiat met 370 punten (26,4%) de winnaar voor de titel voor 1995. Op de tweede plaats eindigde de Volkswagen Polo met 292 punten (20,9%), daarna de Opel Omega met 272 punten (19,4%), de Audi A8 met 235 punten (16,8%) en de Renault Laguna met 231 punten (16,5%). Het is overigens de zesde Fiat die deze titel voor het merk binnenhaald. In 1966 behaalde de 124 de eerste plaats in de titelstrijd. Maar ook in 1969,1971,1984 en 1989 was Fiat succesvol met respectievelijk de 128,127, Uno en Tipo. Fiat is daarmee op dit gebied absoluut recordhouder. Het organiserend comité bestond dit jaar uit de bladen Autovisie, AM., Autopista, l'Equipe, Stem, Sunday Express Magazine en Vi Bilagare. De prijs behorende bij de titel wordt op 31 januari in London uitgereikt aan Paolo Cantarella, de President van Fiat Auto SpA. meer gebeurt door een bijzonder profiel op het zuigeroppervlak aan te brengen. Verder is de speling tussen zuigers en cilinderwanden verminderd en maken verschillende nevencomponenten als dynamo, pomp van de stuurbekrachtiging en de compressor van de eventuele airconditioning minder geluid. Hierdoor kan de nieuwe Laguna diesel makkelijk voldoen aan de Europese geluidseis van 74 met meer bouten aan het blok bevestigd dan tot voor kort het geval was. En door een speciale plaatsing van de gloeistiften duurt het voorgloeien bij koude motor afhankelijk van de buitentemperatuur niet meer dan 2 tot 4 seconden. De nieuwe diesel levert een maximaal vermogen van 85 pk bij 4500 tr/min en een redelijk koppel van 142 Nm bij 2250 tr/min. Renault vergelijkt deze nieuwe motor het lieft met de turbo-versie van de oude 2.1 liter. Beide motoren zijn redelijk aan elkaar gewaagd, alleen het koppel ligt van de oude turbo gunstiger. Toch zijn de prestaties, ondanks de aanzienlijk zwaardere carrosserie van de Laguna vrijwel gelijk. De auto haalt een top van 175 km/u en heeft 15,3 seconden nodig om naar de 100 km/u te accelereren. Onvoorstelbaar maar waar! Wie denkt dat de politiek bijna een jaar na invoering van de nieuwe wet op het grijze kenteken deze materie als afgesloten beschouwd, heeft het mis. Ineens lijkt het alsof onze volksvertegenwoordigers met het lot van de bestelauto-rijder begaan zijn. Een aantal leden van de Tweede Kamer, die samen zelfs een meerderheid vormen, meent dat als een bestelauto van een personenauto is afgeleid, daar dan rustig een zijruit achterin rechts mag zitten. Je haren reizen toch te berge als je dit hoort. Tijdens het bijna afgelopen jaar heeft menig bestelauto-bezitter met een voertuig van voor 1 januari 1994 nu juist deze zijruiten verwijderd om van de voordelen van het grijze kenteken te kunnen blijven genieten. En nu zou de Kamer weer beslissen dat deze ruit rustig kan worden teruggeplaatst. Dit is dus weer geen toppunt van duidelijk beleid, maar het is gelukkig nog niet zeker dat dit voorstel wordt aangenomen. De RAI is in ieder geval in verweer gekomen. Opzich is het natuurlijk uitstekend om vanuit verkeersveiligheidsoogpu nt een zijruit achterin weer toe te staan, maar na eenjaarvan onduidelijkheden rond de veranderde grijs- kenteken-regeling zaaien dit soort berichten toch enorm veel verwarring. Er is bijna geen particulier die het nog snapt en ook de zakelijke gebruiker van een bestelauto ziet door de bomen het bos niet meer. Bovendien zou de Kamer bij het invoeren van de zijruit dit alleen weer toestaan bij bestelauto's die van een personenauto zijn afgeleid en juist dat aantal is door de nieu\ eisen enorm gedaald. Laten we het beetje duidelijkheid wat er rond het grijze kenteken bestaat nu overeind houden, hoe goed de bedoelingen van de betreffende kamerleden ook zijn... Het aantrekken van de economie in West-Europa heeft onmiddelijk zijn weerslag op de ontwikkeling in de vrachtautosector. Na het dieptepunt in 1993, het jaar waarin de afzet van trucks met 23% kelderde, lijken de ergste wolken aan de horizon te zijn verdwenen. De meeste Europese landen realiseren dit jaar hogere verkoopcijfers. Alleen Duitsland, Italië en Portugal zien hun afzet dit jaar nog verder slinken, maar dit is van korte duur. In 1995 neemt de verkoop van vrachtauto's in alle Europese landen toe tot in totaal 220.000 voertuigen 10,5%). Dit jaar wordt een groei van 4% gerealiseerd. Ook de financiële situatie van de 7 grootste truckfabrikanten ziet er zeer goed uit. DAF, Scania en Volvo zien hun winsten reeds snel toenemen, terwijl Renault, MAN, Mercedes en Iveco naar verwachting na 1994 uit de rode cijfers zullen zijn. De laatste drie fabrikanten kampen nog met een achterblijvende thuismarkt. Deproduktie herstelt zich dit jaar met 18% tot 251.000 eenheden, maar laat ook de jaren daarna groeipercentages van meer dan 8procent zien. (Bron: Rai Aktueel)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21