RENAULT LAGUNA 2.2 DIESEL
1
NIEUWE VW KEVER
OP KOMST
Stille kracht
AUTO VAN HET JAAR 1995
FIAT PUNTO,
Wederom
7
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
1
1
i
rbij
rg
g
06
ÏKEN
S
grijs
Viachtauto-
veikopen
1994 pagina 20
irg^
Oplage: 97.500
Donderdag 1 december 1994
LOWNTJES
Lees verder op pagina 3
□vervecht
Jaar’
n4%
:et van
iwe
Tony Vos
sn
Maak kennis met
Cristallen
Autotest:
Dato-dealer Dekkers
Peugeots
Ford Mondeo 24V
Lees verder
in dit nummer
pag. 7
pag. 5
pag. 3
o.a.:
SEXTET
erhuren:
is
iber
pdecor
te maten.
‘igen atelier.
e altijd geslo-
voor de deur
m 10.00 tot
lags van
Jaargang 6
Nummer 45
UISD
RAAT 153
richte van
.tgerust
2 BOXTEL
Itrecht Montfoort
12.2 liter
ader.
wat
t niet groter
.3 2.1 liter. De
motor zelf
j even terug op
lenault levert
een voor
t programma
vrijwel
Geluid
Veel zorg is er besteed aan het
terugdringen van de
motorgeluiden. Dit is onder
Sinds 1988 heeft Renault haar
modellenprogramma
helemaal vernieuwd in het
kader van het Qualité Total-
programma. De motor-serie is
daarbij een beetje op de
tweedè plaats gekomen.
Daarom zal het merk de
komende jaren haar
motorengamma vrijwel
volledig gaan vernieuwen.
De nieuwe dieselmotor is
daarbij de eerste.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Uitbreidingen
Maar er zijn nog meer
uitbreidingen te verwachten.
In april namelijk komt er een
sportief getinte versie op de
markt met een 2 liter 16-
kleppen krachtbron. Het gaat
hier om een nieuwe motor die
door Renault wordt
geproduceerd, maar is feite is
afgeleid van de 5 cilinder uit
de Volvo 850; een overblijfsel
van de fusieplannen met
Volvo. Verder zal de Nevada
in oktober plaatsmak?
de Break-variant van
Laguna, zodat het
eind volgend jaar
compleet is.
nog voor het einde van de eeuw in Mexico
worden gemaakt, de fabriek waar nu nog
steeds dagelijks de vertrouwde Kever van de
band loopt. De auto maakt gebruik van de
bodemgroep van de nieuwe VW Polo en heeft
zodoende de motor voorin. Verder wordt de
nieuwe Kever voorzien van
veiligheidsvoorzieningen als ABS en dubbele
airbag. Of ook de leuke cabriolet op de markt
zal komen is nog onbekend. Wel is nu al
duidelijk dat de Concept 1 vooral bedoeld is
om een betaalbare moderne auto te kunnen
aanbieden op met name Midden- en
Zuidamerikaanse markten.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Biel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
kunnen beschikken. Het is
natuurlijk logisch dat Renault
ook een turbo-versie van deze
nieuwe 12-kleppen
dieselmotor gaat leveren.
Deze auto zal na de zomer op
de Franse markt leverbaar
worden en in januari 1996 aan
het Nederlandse
leveringsprogramma worden
toegevoegd.
Gloeistiften
Voor de Laguna, en uiteraard
in een later stadium ook
andere modellen, heeft
Renault een volledig nieuwe 4
cilinder dieselmotor
ontwikkeld. Het is een 2
met 3 kleppen per cilinc
Deze krachtbron is
afmetingen betreft
dan de bestaande f
verschillen in de m
zijn echter enorm. Zo heeft de
2.2 D geïntegreerde
cilinderbussen. Verder is
tussen het blok en de speciaal
gevormde carterpan een
verstevigingsplaat
aangebracht. Ook is de kop
dB(A) die volgend jaar oktober
wordt ingevoerd. Ook in het
interieur dringt erg weinig
geluid door. Vooral bij lagere
toerentallen is in de verte een
dieselklop hoorbaar, maar
wat geproduceerde decibels
betreft kan de diesel
makkelijk met zijn
benzinebroeders concurreren.
Officieel gaat Renault de
Laguna diesel vanaf februari
pas leveren. Toch zullen alle
dealers in ons land in de loop
van de maand december al
over een demo-exemplaar
De Laguna 2.2 D RT komt op
f.47.300,= en is door zijn rijke
uitrusting een prima keus.
We komen nog
de 2.2 diesel. Re
deze auto in twee
uitrustingsvarianten op de
Nederlandse markt. Aan de
basis staat de RN-uitgave, die
overeenkomt met de benzine
gestookte 1.8 RN. Deze auto is
onder meer voorzien van
standaard
stuurbekrachtiging,
gordelspanners, regelbare
interval op de ruitewissers,
getint glas,
verstevigingsbalken in de
portieren, een wis/was op de
achterruit, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels en
centrale vergrendeling met
infra-rood afstandbediening.
Deze Laguna 2.2 D RN kost
f.44.100,=. Daarmee loopt de
auto behoorlijk in de pas met
de concurrentie die of een
kleinere turbodiesel of
vergelijkbare atmosferische
diesel aanbieden. Meer luxe
wordt geboden in de RT-
uitgave.
Deze auto is ten opzic
de RN bovendien uitc
met een toerenteller,
oliepeilmeter, digitaal klokje,
verstelbaar stuur, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels,
elektrisch bediende
voorportierruiten, in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank met centrale
armsteun en meegespoten
bumpers.
Rosmalen - Begin dit jaar introduceerde Renault de
vijfdeurs Laguna als opvolger van de vertrouwde,
maar in ons land nimmer erg populaire 21. Dat de
Laguna zijn voorganger direct doet vergeten blijkt
wel uit de totale verkopen van ongeveer 8500
eenheden dit jaar, dit in schril contrast met de
aanvankelijk geschatte verkopen van 4600 stuks.
Maar de Laguna is ook in andere landen een groot
succes. Nieuw is de dieselversie.
In januari werd op de Detroit Motorshow onder
grote belangstelling de VW Concept 1
onthuld. Deze gele auto met aandoenlijke
vormgeving is een moderne vertaling van het
Kever-concept. Het model werd ontwikkeld
door het designcentrum van Volkswagen in
Simi Valley (Californië). Onder het motto "het
terugkerende concept in de toekomst" kwam
de Concept 1 tot stand. Het enthousiasme van
iedereen die de Concept 1 in Detroit en later
op verschillende Europese tentoonstellingen
zag, was zo groot, dat Volkswagen inmiddels
definitief groen licht gegeven heeft om de
produktie voor te gaan bereiden. De auto zal
7UlCOOSTbv
^^AuK»»obielbodriif Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
De Fiat Punto is uitgeroepen tot de 32ste Auto
van het Jaar en mag deze titel van 1 januari tot
en met 31 december 1995 voeren. Dit jaar werd
bij de prestigieuze verkiezing een nieuwe
manier van jureren ingevoerd. In de eerste
ronde mochten de 56 juryleden uit 21 Europese
landen hun punten verdelen over maar liefst
19 nieuwe auto's die in 1994 waren versche
nen. Aspecten waarnaar wordt gekeken zijn
onder meer verbruik, prestaties, vormgeving,
comfort, veiligheid, weggedrag, produkt/prijs-
verhouding, praktische bruikbaarheid en
milieuvriendelijkheid. Uit de eerste ronde
bleven vijf genomineerde auto's over, de Audi
A8, Fiat Punto, Opel Omega, Renault Laguna
en VW Polo. In de tweede rond kreeg ieder
jurylid 25 punten ter beschikking die over
minimaal vier van de vijf auto's moesten
worden uitgesmeerd. De Punto belandde
hierbij 24 keer op de eerste plaats en 16 keer
op de tweede plaats. Zo werd deze compacte
Fiat met 370 punten (26,4%) de winnaar voor de
titel voor 1995. Op de tweede plaats eindigde
de Volkswagen Polo met 292 punten (20,9%),
daarna de Opel Omega met 272 punten
(19,4%), de Audi A8 met 235 punten (16,8%) en
de Renault Laguna met 231 punten (16,5%). Het
is overigens de zesde Fiat die deze titel voor
het merk binnenhaald. In 1966 behaalde de
124 de eerste plaats in de titelstrijd. Maar ook
in 1969,1971,1984 en 1989 was Fiat succesvol
met respectievelijk de 128,127, Uno en Tipo.
Fiat is daarmee op dit gebied absoluut
recordhouder.
Het organiserend comité bestond dit jaar uit
de bladen Autovisie, AM., Autopista, l'Equipe,
Stem, Sunday Express Magazine en Vi
Bilagare. De prijs behorende bij de titel wordt
op 31 januari in London uitgereikt aan Paolo
Cantarella, de President van Fiat Auto SpA.
meer gebeurt door een
bijzonder profiel op het
zuigeroppervlak aan te
brengen. Verder is de speling
tussen zuigers en
cilinderwanden verminderd
en maken verschillende
nevencomponenten als
dynamo, pomp van de
stuurbekrachtiging en de
compressor van de eventuele
airconditioning minder
geluid. Hierdoor kan de
nieuwe Laguna diesel
makkelijk voldoen aan de
Europese geluidseis van 74
met meer bouten aan het blok
bevestigd dan tot voor kort het
geval was. En door een
speciale plaatsing van de
gloeistiften duurt het
voorgloeien bij koude motor
afhankelijk van de
buitentemperatuur niet meer
dan 2 tot 4 seconden.
De nieuwe diesel levert een
maximaal vermogen van 85
pk bij 4500 tr/min en een
redelijk koppel van 142 Nm bij
2250 tr/min. Renault vergelijkt
deze nieuwe motor het lieft
met de turbo-versie van de
oude 2.1 liter. Beide motoren
zijn redelijk aan elkaar
gewaagd, alleen het koppel
ligt van de oude turbo
gunstiger. Toch zijn de
prestaties, ondanks de
aanzienlijk zwaardere
carrosserie van de Laguna
vrijwel gelijk. De auto haalt
een top van 175 km/u en heeft
15,3 seconden nodig om naar
de 100 km/u te accelereren.
Onvoorstelbaar maar
waar! Wie denkt dat de
politiek bijna een jaar na
invoering van de nieuwe
wet op het grijze kenteken
deze materie als
afgesloten beschouwd,
heeft het mis. Ineens lijkt
het alsof onze
volksvertegenwoordigers
met het lot van de
bestelauto-rijder begaan
zijn. Een aantal leden van
de Tweede Kamer, die
samen zelfs een
meerderheid vormen,
meent dat als een
bestelauto van een
personenauto is afgeleid,
daar dan rustig een zijruit
achterin rechts mag zitten.
Je haren reizen toch te
berge als je dit hoort.
Tijdens het bijna
afgelopen jaar heeft
menig bestelauto-bezitter
met een voertuig van voor
1 januari 1994 nu juist deze
zijruiten verwijderd om
van de voordelen van het
grijze kenteken te kunnen
blijven genieten. En nu
zou de Kamer weer
beslissen dat deze ruit
rustig kan worden
teruggeplaatst.
Dit is dus weer geen
toppunt van duidelijk
beleid, maar het is
gelukkig nog niet zeker
dat dit voorstel wordt
aangenomen. De RAI is in
ieder geval in verweer
gekomen. Opzich is het
natuurlijk uitstekend om
vanuit
verkeersveiligheidsoogpu
nt een zijruit achterin
weer toe te staan, maar na
eenjaarvan
onduidelijkheden rond de
veranderde grijs-
kenteken-regeling zaaien
dit soort berichten toch
enorm veel verwarring.
Er is bijna geen particulier
die het nog snapt en ook
de zakelijke gebruiker van
een bestelauto ziet door
de bomen het bos niet
meer. Bovendien zou de
Kamer bij het invoeren
van de zijruit dit alleen
weer toestaan bij
bestelauto's die van een
personenauto zijn
afgeleid en juist dat
aantal is door de nieu\
eisen enorm gedaald.
Laten we het beetje
duidelijkheid wat er rond
het grijze kenteken
bestaat nu overeind
houden, hoe goed de
bedoelingen van de
betreffende kamerleden
ook zijn...
Het aantrekken van de
economie in West-Europa
heeft onmiddelijk zijn
weerslag op de
ontwikkeling in de
vrachtautosector. Na het
dieptepunt in 1993, het
jaar waarin de afzet van
trucks met 23% kelderde,
lijken de ergste wolken
aan de horizon te zijn
verdwenen. De meeste
Europese landen
realiseren dit jaar hogere
verkoopcijfers. Alleen
Duitsland, Italië en
Portugal zien hun afzet dit
jaar nog verder slinken,
maar dit is van korte duur.
In 1995 neemt de verkoop
van vrachtauto's in alle
Europese landen toe tot in
totaal 220.000 voertuigen
10,5%). Dit jaar wordt
een groei van 4%
gerealiseerd. Ook de
financiële situatie van de
7 grootste
truckfabrikanten ziet er
zeer goed uit. DAF, Scania
en Volvo zien hun winsten
reeds snel toenemen,
terwijl Renault, MAN,
Mercedes en Iveco naar
verwachting na 1994 uit
de rode cijfers zullen zijn.
De laatste drie
fabrikanten kampen nog
met een achterblijvende
thuismarkt. Deproduktie
herstelt zich dit jaar met
18% tot 251.000 eenheden,
maar laat ook de jaren
daarna groeipercentages
van meer dan 8procent
zien. (Bron: Rai Aktueel)