PORSCHE C88 1 ïfesö® Ktefffc ©ÜV Volksauto voor China SAAB'S REAL-LIFE SAFETY 25.000 Corsas en 100.000 Astra's UT Iers Doorberekening Credit-Card-kosten 1ST jlen ILBURG >341 S iss s:S ra USAS 'F 34.l95r Airco business room ilburg 3 N S arantie nogelijk) S; k<EF Lid BOVAG AUTO 1 1994 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 24 november 1994 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER m. rt. RDW erkend 100,- ohe< ;eid net. 26.950,- sing iet 17.900,- Black box ide i verb lit de en, rerd Van zulle id cht; Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-68391 1 7 ,7761 !,%-$■-* VI W gaat ‘Dei éént toec nuc Primera Airco: met voordeel tot4^§C^ jen, terwijl ook mten een ►sten •sten •sten, etc. oerwaarden. EL 04242-86900 EL 04902-14888 iELIJKS PEND 20.00 UUR ERDAG TOT 10 UUR 5-drs 1984 I...;.1986 1991 1988 1989 1990 i,....1990 urbekr.1994 TG-NOORD ,'85-'91 ,.'85-'91 .1988 .1986 .1987 1.6 LX Airco r.a. 37.195,- E op niet tan uw VOLVO, gemonteerd 1991 5UW I POA ie positie var iken. In de lo ren aar st des Zes criteria De mate van actieve en van passieve veiligheid moeten 14.950,- 12.950.- Wie hoort dat Porsche een prototype heeft ontwikkeld voor de Chinese markt, zal eerst verbaasd met de ogen knipperen. Is een dergelijke automarkt in de eerste fase van groei nu al interessant voor deze sportauto-producent? a wet srt he proe ondt ver de bijv ngsteam bij Saab. ges eisen van Real-life pla JOtot C88 te DENISSEN rerust. nde in deze men ver- al achter .7 lap bij een aanrijding iktijk langer duurt, Nu voor^ Een auto kan in een laboratoriumopstelling nog zo veilig uit de bus komen, het komt alleen maar aan op veiligheid in de dagelijkse praktijk. Vandaar dat Saab zich niet alleen met laboratoriumonderzoek bezighoudt, maar verbanden legt tussen de vervorming van de carrosserie en het opgelopen letsel onder realistische omstandigheden. Bij Saab wordt dit Real-life Safety genoemd. want het volgende succes dient zich al aan. Deze maand worden de sleutels van de 100.000ste Astra aan de sleutelhanger van een klant gehangen. De nieuwe eigenaar is Nashua-tec uit Den Bosch. Dit vooraanstaande bedrijf op het gebied van kopieermachines heeft al vele honderden Opeis in gebruik genomen. De verkoopmijlpaal van de Astra kon worden opgericht iets meer dan drie jaar na de introductie in de herfst van 1991. In oktober werd de 25.000ste nieuwe Corsa in Nederland afgeleverd aan de gelukkige eigenaar. Een enorm verkoopsucces voor Opel's kleinste, want de nieuwste Corsa is pas sinds april 1993 verkrijgbaar. Ook de Opel Combo mag zich verheugen in een enorme belangstelling uit de zogenaamde klein- ontsraat om in ae zakelijke markt. Want in nog geen jaar zijn er t nog veiligere auto's ™a°r llefs 3500 Combo s ln onllai}d Pr ekelen a Rusten op lauweren is er voor Opel met bij. Met andere woorden: volgens de commissie was de handelwijze van Zonneveld volkomen legaal en terecht. Inmiddels heeft Eurocard bezwaar aangetekend tegen de beslissing van de commissie. Als Zonneveld blijven gelijk krijgt, betekent dit dat het rendement van tankstations op dit gebied niet verder aangetast zal worden. Jack Zonneveld ontving de Bovag Loftrompet uit hamden van bondsvoorzitter Frans Jansen tijdens de jaarvergadering van de afdeling tankstations. Jack Zonneveld's actie tegen creditcardmaatschappijen over de doorberekening van kosten wordt door de Bovag ondersteund. Zonneveld vindt dat de kosten moeten worden opgebracht door de kaarthouder, iets wat nu door de creditcardmaatschappijen wordt verboden. Zonneveld: "Klanten kunnen op allerlei manieren betalen. Als zij zelf besluiten de creditcard te gebruiken, is het niet meer dan =riaëns logisch en consequent dat zij ook de extra in ieder kosten hiervan voor hun rekening nemen." Zonneveld startte zijn actie op zijn eigen 16-klepper Er zijn verschillende modellen voorzien. De basisversie heeft twee deuren en een achterklep en zal rond de negenduizend gulden moeten kosten. Deze auto is 3,45 meter lang, heeft een bagageruimte van 150 liter en weegt 780 kc De auto krijgt een 1.1 liter 1' kleppenmotor met een vermogen van 47 pk. De motor met of zonder katalysator is gekoppeld aan een vierversnellingsbak. De auto tankstation in Zaandam. Zijn manier van doorberekenen van kosten aan de klant was voor Eurocard aanleiding om een adviesaanvraag in te dienen bij de commissie economische mededinging van het Ministerie van Economische Zaken. Deze commissie heeft negatief beschikt. De prachtige in Chiltern Green gespoten Aston Martin DB7 die op de Parijse autotentoonstelling we getoond, is inmiddels afgeleverd aan de eerste met klant. Dit jaar zullen nog zo'n ny's 150 exemplaren van deze nieuwe sportauto worden geproduceerd en afgeleverd. Ook de eerste Nederlandse kopers kunnen hun f.322.000,= kostende aanwinst verwachten. Aan de definitieve produktie ging een uitgebreid testprogramma vooraf. Hierbij waren 30 auto's en 170 technici betrokken. Na de aanloop van de produktie dit jaar, moet de totaalproduktie Porsche heeft namelijk een project opgezet, wat tegen het einde van deze eeuw moet leiden tot een volledig Chineese auto, ontwikkeld door in Duitsland bij Porsche geschoolde Chinezen. Tijdens deze scholing en ontwikkeling kan de beno- voor een vermogen van 335 pk. Verder is er een competitie-uitvoering in voorbereiding. De auto wordt 300 kg lichter en brengt het tot maar liefst 400 paardekrachten. Van deze speciale uitgave zullen ongeveer 25 auto's worden gemaakt. Naast de Aston Martin DB7 is ook de Vantage in produktie genomen. Deze auto heeft een 5,3 liter V8-motor met twee '0,- nu 18.900,- rmde of werelddeel behoorlijk er (CPR), kunnen verschillen, vormen voor Saab slechts een startpunt bij de ontwikkeling. Het eigen eisenpakket is veel zwaarder. Zo hebben de Saab dummy's meer meetpunten dan wettelijk vereist. Ook voert het merk meerdere •oeven uit. De Saab 900 ,derging twintig srschillende proeven, terwijl s wetgever er maar zeven aagt. Zo heeft er .jvoorbeeld een ssimuleerde botsing plaatsgevonden met overstekend wild. LlViJSt specialisten s met n. Deze sen tot sid: de haalt een top van 140 km/u en heeft 20 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Verder wordt gedacht aan een vierdeurs in standaard of luxueuze uitvoering, een combi en pick-up. Van al deze modellen zal de prijs tussen de f.11.500,= en f.12.750,= komen te liggen. Deze auto's zijn 3,80 meter lang, wegen 910 kg en hebben dezelfde single-point injectiemotor als het basistype. De derde modellijn bestaat uit een luxueuze vierdeurs sedan met vijf zitplaatsen voor rond de f.!5.500,=. De auto is 4,05 meter lang, weegt 980 kg en heeft een 67 pk 1,1 liter motor met multipoint inspuiting Gekoppeld aan een vijfbak. Deze auto heeft standaard een .katalysator en kan eventueel ook worden voorzien van een direct ingespoten turbodieselmotor van eveneens 67 pk. In 16 seconden wijst dit model de 100 km/u aan en haalt 165 km/u. Vooral deze laatste zal op het gebied van veiligheid en emissie aan de internationale eisen voldoen en zodoende ook geschikt zijn voor export. De twee overige modellen worden over’ im ie zo geconstrueerd dat ii geval de Europese lg.' veiligheidsnormen gehaald zullen worden. Porsche is van plan na opening van de fabriek jaarlijks 300.0001 500.000 stuks van deze r gaan produceren. digde fabriek worden gebouwd. We moeten bij de naam Porsche niet vergeten, dat de VW Kever destijds uit de hand van Ferdinand Porsche kwam, zodat het bedrijf aan de wieg stond van de meest geproduceerde volksauto. zijdelingse botsingen aan sgevoegd, terwijl daar ook i de werking van de airbag bijhoort. Door deelname aan autosport op hoog niveau heeft Automobiles Peugeot altijd bewezen toptechnologie in huis te hebben. Daarnaast onderstrepen de autosport-activiteiten het moderne en dynamische karakter van het bedrijf en zijn medewerkers. Na twee titels in het Wereldkampioenschap Rally, vier overwinningen in Parijs-Dakar, eenmaal Wereldkampioen Sportscar en twee eerste plaatsen in de 24 Uur van Le Mans, besloot Automobiles Peugeot in september 1993 om als motorenleverancier de logische stap te zetten naar de Formule 1. Voorwaarden voor deelname waren een stabiel sportreglement en aanvaardbare financiële uitgaven. Van de verschillende samenwerkingsmogelijkheden die Automobiles Peugeot had, werden er twee zeer serieus onderzocht. Dit betrof enerzijds een overeenkomst met de renstal van Jordan, die nog niet lang op Formule 1 gebied actief was, maar wiens resultaten veelbelovend waren. Anderzijds kreeg Peugeot een voorstel tot samenwerking met McLaren, hetgeen de meest ambitieuze uitdaging bleek. Automobiles Peugeot is in deze samenwerking meer dan geslaagd, zeker De resultaten van de botsproeven moeten reproduceerbaar zijn. Met de aldus onstane beoordeling kan de klant een veilige auto kope voor autofabrikar leidraad ontstaat om in de toekomst i te ontwik! in 1995 uitkomen op 700 stuks. De DB7 is aanzienlijk vriende lijker geprijsd dan de bestaande Aston Martin Vantage en Volante. Vanwege de verwachte vraag naar deze nieuweling is het aantal dealers wereldwijd verdubbeld. In Nederland kunnen liefhebbers terecht bij Kroymans in Hilversum. De Aston Martin DB7 is voorzien van een 6 cilinder compressormotor die goed is vastgesteld en afzonderlijk van elkaar worden gepresenteerd. Het moet een goede afspiegeling van de werkelijke omstandigheden bieden. Daarbij moet rekening worden gehouden met verschillen in soorten ongevallen, voertuigtypen, botsobjecten, voertuigsnelheden en inzittenden. De beoordeling mag zich niet bezighouden met bestuurder of inzittende. Het it enkel om de auto. s ongevalsgegevens van i type auto moeten een constant beeld in de tijd vertonen; fluctuaties in de resultaten mogen niet voorkomen. gezien het feit dat de motor nieuw was en dat men in deze voor Peugeot onbekende discipline een leerproces moest doormaken. Het team McLaren-Peugeot behaalde in 15 races zeven erepodiumplaatsen en wist de vierde positie van de WK voor constructeurs te bereiken. In de loop van het seizoen maakte McLaren aan Automobiles Peugeot duidelijk dat het de samenwerking wilde uitbreiden. McLaren wilde meer, namelijk het samen exploiteren van geavanceerde technologie op automobielgebied. Peugeot, die binnen de technische Ontwikkelingsdivisie van de Groep PSA Peugeot Citroen over zeer uitgebreide technische know-how beschikt, achtte het daarom niet zinvol om op dit voorstel in te gaan. Teneinde de toekomst vc zijn onderneming veilig te stellen, is McLare vervolgens op zoek gegaan naar andere partners. Ondanks de contractuele verplichtingen heeft Automobiles Peugeot McLaren toegestaan om voortijdig een eind te maken aan het samenwerkingsverband. Automobiles Peugeot heeft met ingang van het seizoen 1995 de renstal Jordan als partner gekozen, die gedurende het gehele seizoen 1994 uitstekende prestaties heeft behaald. Meetwaarden iu de consument de van zijn auto beoordelen? Organisaties, instellingen en de pers publiceren overal ter wereld beoordelingscriteria, maar de beoordelingen zelf verschillen zeer sterk of spreken elkaar zelfs tegen. Zeer betrouwbaar is de bestudering van ongevallen, want daarmee wordt de bescherming in de dagelijkse praktijk duidelijk. Het duurt echter enkele jaren voordat er voldoende statistische informatie beschikbaar is. De beoordeling van een nieuwe auto door experts is zeer subjectief en onvoldoende. Botsproeven kunnen worden beoordeeld, maar hier geldt dat de gegevens gebaseerd zijn op één type botsproef met één formaat dummy bij een vastgelegde snelheid. De meetwaarden kunnen bovendien uit elkaar loper zodat de vergelijking tussen auto's op deze manier erg moeilijk wordt. Om betrouwbaar te kunnen zijn, moeten er meerdere tests r-"* meerdere formaten dumnq en verschillende snelheden worden uitgevoerd. Er zijn overheden die erover denken een veiligheidsbewijs per model uit te geven. Saab staat hier positief tegenover. Volgens het Zweedse bedrijf moet er met zes criteria rekening worden gehouden: Kever De ontwikkeling van de Chinese volksauto is een project van het volledig zelfstandig werkende Porsche Engineering Services. In april 1994 werd de Chinese regering een concept aange boden voor een familie-auto inclusief de opbouw van een eigen nationale auto- industrie rond dit model. De geschiedenis lijkt zich in ieder geval te herhalen. In 1933 ontwikelde Porsche èn auto voor het volk. Dit model moest plaats bieden aan vier tot vijf personen en lage onderhoudskosten hebber Zowel het design als het aandrijfconcept waren revolutionair. Inmiddels zijn er ruim 21 miljoen Kevers gemaakt. De concept-auto voor China draagt de code C88 en is een vier- tot vijfpersoons auto die zowel voor puur personenvervoer als zakelijk verkeer kan worden gebruikt. De auto biedt een goed comfortniveau, terwijl de ophanging rekening houdt met de gedeeltelijk slechte wegengesteldheid in China. Bij de start van het project heeft Porsche uitvoerig gesproken met managers uit de huidige Chinese gekoppel autofabrieken en met Chinese Deze autc journalisten. Bij de tot standkoming van het prototype werden een Chinese ontwerper en technisch ingenieur betrokken. compressors, een vermogen van 557 pk en een koppel van 745 Nm bij 4000 tr/min. Via een handgeschakelde zesbak worden deze enorme krachten op de achterwielen losgelaten. De wielen zijn voorzien van 285/45 ZR 18 banden. In 4,6 seconden trekt de Vantage vanuit stilstand naar de 100 km/u, terwijl een topsnelheid van 306 km/u mogelijk is. Een echte superauto! Een auto is niet veilig als alleen maar wordt voldaan aan de wettelijke eisen. In de jaren zeventig werden vooral proeven gedaan met botsingen aan de voor- en achterkant van de auto. Tien jaar later werden daar de Belangrijke informatie krijgt Saab uit de zogenaar Crash Pulse Recorder een soort zwarte doos waarmee alle nieuwe Saabs in Zweden worden uitgerust. Na een ongeval worden de gegevens opgeslagen ir black box uitgelezen werkt. Men is er nu al dat de klc~ - in de praktijk langer duurt, maar minder agressief is dan men in de laboratoria toepast. De gegevens worden direct opgepakt door het ontwikkeling v Om aan de e.».- Safety te kunnen voldoen, moeten de onderzoekers de praktijk kennen. Saab analyseert al 25 jaar lang Hoe moet nu zware ongevallen waarbij een veiligheid vc auto van het eigen merk betrokken is. Daarnaast rijden veiligheidsspeciv. van tijd tot tijd mee r ambulancediensten, twee bronnen hebbel verbeteringen geleid kreukelzone, de dwarsverbinding bij de achterbank waarop veiligheidsgordels en hoofdsteunen zijn gemonteerd en het energie- absorberende interieur. Wettelijke eisen, die per land

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 33