VOLKSWAGEN EN DE TOEKOMST is o LU ’Auto’s bouwen die het milieu zo min mogelijk belasten' Reclamemast geplaatst bij Vullings Gouden stuur voor Omega (On)overdekte zitplaatsen Peugeot Sélecté benzinemotor hebben niet meer gereden 1 dan 50.000 km terwijl de teller van een diesel niet meer dan 75.000 km aanwijst. De auto is gegarandeerd schadevrij en heeft banden met minimaal 50% van het i profiel. Verder wordt een Leeuwekeur/WN-checklist of ANWB- keuringsrapport meegeleverd. Bovenop de 3 maanden volledige garantie, bekend uit het Leeuwekeurprogramma, I 'en d Adriaan van de Ven Uw dealer voor Volkswagen en Audi DE AUTOMAAT Donderdag 24 november 1994 pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 994 pagina 6 K I ±-NU 348 ÜKW 809 geé De. 1. Het ntele kR dig ito Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax 013-355920 rg schuifkanteldak rrenten 1. Sinds t Lasers ekocht... hts 500,-. F 3.749,- Lvooru! 4lllx Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911 ist door J. ils vinde: haalt actieradius in iet zo'n 60 lauto idie leden i7oor ikan 5% iiierop is een DENISSEN introductie werden reeds 47 auto's verkocht, waarvan 30% stationwagons. Een kwart van alle Omega's heeft een viertraps automaat, terwijl ongeveer het gelijke aantal in in een omgeving leefden met een concentratie roetdeeltjes duizend keer zoveel als in de normale lucht kregen gezondheidsproblemen, terwijl bijvoorbeeld bij muizen en marmotten geen effect te meten was. Schuifkanteldak slechts 250,- Micra Jive S|v.a. 22.595,- De Escort ort is een onge- let veel extra’s, 19,-). In hoogte Van binnenuit Setint glas (voor- ‘Zing’ bekleding look met brede kan: won brandstofverbruil dringen met lager wac stroomliji nevenaggrec motorruimte, zoals de pomp voor stuurbekrachtiging ën airconditioning, kunnen geoptimaliseerd worden, waardoor ze minder 1 kosten. Verder denkt Volkswagen aan het ontwikkelen van een direct ingespoten benzine-motor. Daarnaast is de snelle opwarming van de katalysator zeer belangrijk. Gemiddeld rijdt een auto in Europa zeer korte ritten van nooit veel meer dan 10 tot 15 kilometer. Zo lang de katalysator niet zijn optimale werkingstemperatuur bereikt heeft, stoot de auto onnodig veel schadelijke stoffen uit. Hoe eerder de katalysator warm is, hoe minder schadelijk de auto is. Ook kunnen schadelijke stoffen die vrij komen bij het tanken worden opgevangen. Door een afzuiging bij het tankstation worden koolwaterstoffen weggevangen, terwijl een actief koolfilter in de tank het verdampen van benzine tegengaat. Benzine en diesel Wie naar vooral kleine auto's uit de jaren zestig kijkt, ziet enorm lage brandstofverbruiken, cijfers die nu nog steeds maar 1700 de kleur groen wordt geleverd 30% bij de sedan. De stationwagon wordt voor 33 procent in groen gespoten, terwijl in beide gevallen zil vergrijs een goede tweede is. De Nederlandse Peugeot-dealers leveren hun gebruikte modellen onder het Leeuwekeur kwaliteitslabel. Daarnaast beschikken zij sinds kort over jonge gebruikte Peugeots onder de noemer "Sélecté". De auto in kwestie mag niet ouder zijn dan drie jaar en moet minimaal f.l2.500,= kosten. Iedere Peugeot Sélecté wordt geleverd met Nationale Auto Pas. De versies met Micra Jive met Biodiesel Verder kan dieselolie worden gemaakt uit plantaardige oliën (Biodiesel). Mocht in Duitsland alle overtollige landbouwgrond hiervoor worden gebruikt, dan I van de dieselauto's hit rijden. Ook alcohol is Volkswagen ziet het begrip milieu enorm breed. Er moet hierbij dan ook niet alleen gedacht worden aan de uitlaatgassen van een auto met benzine- of dieselmotor, maar ook aan geluid en het invoeren van verkeersgeleidingssystemen. Op verschillende vlakken is het merk actief. ria en het luid zorgen. “jn het len die verlagc ti. Wordt echter i verbar tussen en verar laag. We, xo ixci mm gediend als oude at worden vervar nieuwe exemplaren. Een auto van voor 1980 produceert ongeveer 16 keer zoveel schadelijke uitlat een auto die void. nieuwe wettelijke normen die in 1996 in Europa worden ingevoerd. Volkswagen heeft een aantal Tegen het einde van het jaar worden weer vele autoprijzen uitgeloofd. Zo heeft de nieuwe Opel Omega de prestigieuze onderscheiding het 'Goldenes Lenkrad' als het beste nieuwe model in zijn klasse gekregen. Deze verkiezing wordt mede georganiseerd do het blad Bild am Sonntag. De Omei 2.0i 16V liet wat betreft interieur ontwerp, ruimte, wegligging en bedieningsgemal zijn concurrenten achter zich. Sinds start van de produktie van de huidige Omega liepen er inmidde meer dan 100.000 van de band. Ook Nederland heeft deze auto zich ontwikkeld tot eei veel gevraagd model. Binnen 20C dagen na de Geluidsproductie De overheid stelt ook grenzen aan de geluidsproduktie van auto's. Op dit moment is de wettelijk norm gesteld op 77 db(A). Per 1 oktober gaat deze norm terug naar 74 db(A). De grootste veroorzakers van geluid zijn de banden, terwijl ook de uitlaat, het inlaatsysteem, de motor/transmissie wegdek voor geluk Boven de 70 km/u zijn het voornamelijk de bande voor het geluid zorgen. de motor namelijk afgezet, dan zakt het geluidsniveau slechts met 1 tot 2 db(A). Vergelijken we verschillende wegdekken, dan produceert een moderne auto op kinderkoppen 76 db(A), op asfalt 74 db(A) en op tapijt 70 db(A). Het probleem is dat de afrolgeluiden door autofabrikanten nauwelijks beïnvloed kunnen worden. Immers een autofabriek maakt geen wegdekken en banden. Uiteraard werken extra milieu-vriendelijke auto's in haar modellenprogramma. Het meest bekend is wel de Golf Eco met een zogenaamde start-stop-automaat. De motor draait alleen als ook daadwerkelijk vermogen wordt gevraagd. Een gemiddeld verbruik van boven de 1 op 20 is hiermee mógelijk. De Golf Eco is vooral zuinig onder stadse omstandigheden. Maar ook de direct ingespoten dieselmotor die in verschillende VW's en Audi's te vinden is, valt op door een laag gemiddeld verbruik. Deze motoren zijn vooral in het voordeel op lange afstanden. Overigens is het zeer denkbaar dat VW de directe ingespuiting gaat spelen aan het Eco systeem. Van de huidige Golf Eco werden inmiddels al 3000 stuks afgeleverd, terwijl VW bijvoorbeeld al 1 miljoen auto's voorzien van een dieselmotor met katalysator verkocht. Het hoogste punt van de Kraaivenstraat 22 in Tilburg een Opel-reclamemas nieuwbouw van autobedrijf werd op vrijdag 18 november Melis in zijn functie al Gebr. Vullings aan de bereikt met het plaatsen van voorzitter van de Kamer van Koophandel in Tilburg. De heer J. Vullings benadrukte dat de expansie van het bedrijf in de eerste plaats te danken is aan het enthousiasme van zijn medewerkers. Hierdoor is 'een onderneming met goede toekomstperspectieven ontstaan', aldus dhr. Vullings. Vullings was al bekend als bedrijfsauto-dealer in Tilburg. Sinds 12 juli 1993 is het bedrijf als Opel-dealer gevestigd aan de Ringbaan Oost, een pand dat door het bedrijf in februari volgend jaar zal worden verlaten. Volgens J. Melis heeft Tilburc als moderne industriestad gewacht met het invullen van het betreffende industriegebied op kwalitatief goede bedrijven als Opel-dealer Vullings. Hierdoor krijgt de stad aan één van zijn toegangswegen een stukje extra uitstraling. In het nieuwe pand zullen routing en logistiek aangepast zijn aan de moderne eisen van serviceverlening en klantenbehandeling. Ook de bereikbaarheid, herkenbaarheid en zichtbaarheid zijn in het nieuwe pand veel beter in te vullen. Bij de Masterfit- service wordt elke auto na een eerste check 'klaar terwijl u wacht' gerepareerd tegen een vaste prijs. Elke reparatieplaats krijgt een volledige technische uitrusting met de meest geavanceerde test-en reparatieapparatuur om de bekende Gebr. Vullings service ook in Tilburg waar te kunnen maken. moeilijk gehaald worden. Daar zijn een aantal verklaringen voor te geven. Ook kleine auto's hebben grotere motoren gekregen. Verder is het gewicht toegenomen door veiligheidsmaatregelen en rijkere uitrusting, terwijl ook de invoering van de katalysator niet bepaald een gunstige invloed heeft gehad. Kijken we echter naar de uitlaatemissies dan zijn deze sinds 1970 gemiddeld zo'n 90% gedaald. De grote afstand tussen de benzine- en dieselmotor is overheden, bandenfabrikanten en autoproducenten wel nauw samen. Het is natuurlijk mogelijk om vrijwel stille banden en zeer stil wegdek te maken, maar dan worden de veiligheidsgrenzen overschreden. Maximaal lijkt een winst van 3 tot 5 db(A) haalbaar. Daarom houden autofabrikanten zich bezig met het terugdringen van ismissiegeluid, suutic uxixuten en minder geluid producerende inlaatsystemen, zaken vooral bij lagere snelhe voor de meeste geluidsproductie zorgen. Maar wat te denken van wegen met kinderkoppen en oude versleten tramrails. Overigens heeft bandenproducent Yokohama kopp een band die slechts 68 db(A) systs produceert. Zowel Porsche als VW hebben dit produkt in hun ontwikkelingsprogramma opgenomen. Het nadeel is dat deze band slechts beschikbaar is in zeer brede maten (205 tot 285 mm). CitySTROMer Daarnaast is sinds kort in Duitsland de Golf CitySTROMer leverbaar met een volledig elektrische aandrijving. De electromotor levert 17,5 kW en een topvermogen van 23 kW en wordt gevoed door 16 conventionele accu's. Het duurt ongeveer 8 uur voordat alle accu's weer volledig zijn opgeladen. Achter het nummerbord is een stekker te vinden. De CitySTROMer een topsnelheid van 100 km/u, maar de acxx=xv stedelijk gebied is me km/u erg beperkt. De heeft een normale versnellingsbak en zelfs een toerenteller, die alleen tot doel heeft de bestuurder te laten zien wanneer geschakeld moet worden. De CitySTROMer rijdt bijzonder geruisloos en accelereert tot zo'n 60 km/u redelijk vlot. Maar al bij al blijft de volledig electrisch voortbewogen autu alleen maar handig in de stad, of nieuwe accu- technologiën moeten de actieradius flink vergroten. Veel handiger is het hybride- systeem waarbij een dieselmotor wordt gekoppeld aan een electromotor. Deze electromotor is tussen de versnellingsbak en de verbrandingsmotor geplaatst - en werkt alleen als er weinig lai}d®n no9 ex,tra ™ac vermogen wordt gevraagd. Zo is het mogelijk tot ongeveer 65 km/u volledig elektrisch te rijden. Wie echter sneller wil rijden, maakt aanspraak de dieselmotor. E behoorlijk vergelijkbaar aan de Golf Eco. Verder experimenteert VW met aardgas, een systeem wat redelijk vergelijkbaar is aan LPG. Alleen dit aardgas zit in gasvorm in de tank. mogelijke brandstof met goede verbrandingseigenschappen. In Brazilië rijden al ruim 2 miljoen auto's hierop. Alcohol wordt daar gemaakt uit suikerriet. Een multi-fuel sensor meet in de tank het alcoholgehalte en stelt automatisch het motormanagementsysteem in. In waterstof ziet VW voorlopig nog geen brood. Het merk heeft wel experimentele modellen, maar produktierijp zijn ze zeker nog niet. Problemen zijn vooral te vinden bij de opslag van waterstof in een tank. In ieder geval is het duidelijk dat milieuvriendelijke oplossingen niet alleen afhangen van de auto- industrie. De milieu-gunstige dieselmotor wordt in veel landen nog extra zwaar geldt voor LPG en aardgas. Verder zal voor bijvoorbeeld biodiesel (plantaardige oliën) en rrn onrrrrrV alcohol een nieUW jor> distributiesysteem moeten worden opgezet. Ook is het nuttig als overheden hun extra belasting op bijvoorbeeld electrische auto's verlagen. Door de geringe aantallen moet een Golf CitySTROMer zo'n f.75.000,= kosten en daarvan strijkt vadertje staat toch bijna de helft op en daarin zit nu juist de grote tegenstrijdigheid. De overheid dwingt de auto- industrie tot het leveren van milieuvriendelijke producten, maar deze moeten dan wel evenveel geld in het laadje brengen. bijna ingelopen. De zwarte roetwolken die door diesels in het verleden werden “‘gestoten zie je niet meer, xxd zijn hier onder meer de oxydatiekatalysator en bijvoorbeeld de directe inspuiting die een grote verbetering hebben opgeleverd. Toch moeten de uitgestoten roetdeeltjes nog verder worden teruggebracht. VW denkt dit onder andere te kunnen bereiken door de inspuitdruk te verdubbelen tot zo'n 200 bar. Maar er zijn ook inspanningen nodig van buiten de auto-industrie. In Zweden wordt uitsluitend nog zwavel-vrije diesel verkocht waardoor de partikeluitstoot nog eens 15 tot 20% lager ligt. Zwavel is een bestanddeel in dieselolie die geen functie heeft en dus gemist kan worden. Overigens is uit dierproeven gebleken dat de concentratie roetdeeltjes die moderne diesels produceren niet schadelijk is voor de gezondheid. Alleen ratten die Tot en met het begin van de jaren zeventig maakte niemand zich zorgen over de milieuvervuiling die door auto's werd veroorzaakt. Half jaren tachtig uit echter kwam het besef dat het zo niet langer kon, de Het z katalysator was een feit. Volkswagen behoorde tot de merken die in een vroeg stadium dit apparaat in al haar auto's inbouwde. En ook in de nabije en verdere toekomst is het merk van plan op dit gebied voorop te blijven lopen. heeft de Peugeot Sélecté nog eens 21 maanden garantie tegen technische calamiteiten. Verder krijgt de klant de mogelijkheid de auto binnen 14 dagen om te ruilen. De Sélecté Peugeots zijn herkenbaar aan een per model variërend accessoire-pakket en specifieke striping en badging. Verder kan de koper gebruik maken van de 24 uurs service in binnen- en buitenland. Ozon En dat hebben we natuurlijk de ozon. We moeten hierbij onderscheid maken tussen ozon in de onderste luchtlagen, waarin wij leven en de laag ozon die onze planeet omsluit. Neemt de concentratie ozon in onze omgeving toe dan reageert het lichaam hier zeer natuurlijk op, zodat wisselende concentraties totaal niet schadelijk zijn. In de ozon-laag hoog boven ons, zit het veel besproken gat. En het is helaas niet zo dan ozon die op de aardbodem ontstaat naar boven gestuurd kan worden ter dichting van dit gat. Er zijn al vele voorstellen gedaan om bijvoorbeeld de maximum snelheid verder te jen. Onderzoek heeft r nog geen direct and kunnen aantonen m de snelheidsverlaging inderingen in de ozon- 7el is het milieu ermee _1auto's vervangen door exemplaren. Een 1980 pr 16kee llaat gassen als eldoet aan de Katalysator Dat de auto al lang niet meer nummer 1 is als het om milieuvervuiling in Europa gaat, is vooral te danken aan de algemene invoer van benzinemotoren met een geregelde driewegkatalysator. Het feit dat de wettelijke eisen steeds strenger worden, betekent dat ook de benzine-motor op dit punt nog niet geheel uitontwikkeld is. Bovendien kan nog veel winst behaald worden door het gemiddelde ifverbruik terug te met behulp van een igengewicht of betere jn. Ook de sgaten in de e, zoals de pc =».xachtigi-= - ~-j, kun- 1jVOruen'j t motor-en trans ‘der brandstof stiUere uitlatel geluid prof inlaatsyste )B-AH 786| ««»- h HZ-SH-81

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31