VOLKSWAGEN EN DE TOEKOMST
is
o
LU
’Auto’s bouwen die het milieu
zo min mogelijk belasten'
Reclamemast geplaatst
bij Vullings
Gouden stuur voor Omega (On)overdekte zitplaatsen
Peugeot Sélecté
benzinemotor hebben niet meer gereden 1
dan 50.000 km terwijl de teller van een
diesel niet meer dan 75.000 km aanwijst.
De auto is gegarandeerd schadevrij en
heeft banden met minimaal 50% van het i
profiel. Verder wordt een
Leeuwekeur/WN-checklist of ANWB-
keuringsrapport meegeleverd. Bovenop
de 3 maanden volledige garantie,
bekend uit het Leeuwekeurprogramma,
I
'en
d
Adriaan van de Ven
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
DE AUTOMAAT Donderdag 24 november 1994 pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
994 pagina 6
K
I
±-NU 348
ÜKW 809
geé
De.
1. Het
ntele
kR
dig
ito
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax 013-355920
rg
schuifkanteldak
rrenten
1. Sinds
t Lasers
ekocht...
hts 500,-.
F 3.749,-
Lvooru!
4lllx
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911
ist door J.
ils
vinde:
haalt
actieradius in
iet zo'n 60
lauto
idie
leden
i7oor
ikan 5%
iiierop
is een
DENISSEN
introductie werden reeds 47
auto's verkocht, waarvan 30%
stationwagons. Een kwart van
alle Omega's heeft een
viertraps automaat, terwijl
ongeveer het gelijke aantal in
in een omgeving leefden met
een concentratie roetdeeltjes
duizend keer zoveel als in de
normale lucht kregen
gezondheidsproblemen,
terwijl bijvoorbeeld bij
muizen en marmotten geen
effect te meten was.
Schuifkanteldak
slechts 250,-
Micra Jive
S|v.a. 22.595,-
De Escort
ort is een onge-
let veel extra’s,
19,-). In hoogte
Van binnenuit
Setint glas (voor-
‘Zing’ bekleding
look met brede
kan:
won
brandstofverbruil
dringen met
lager wac
stroomliji
nevenaggrec
motorruimte, zoals de pomp
voor stuurbekrachtiging ën
airconditioning, kunnen
geoptimaliseerd worden,
waardoor ze minder 1
kosten. Verder denkt
Volkswagen aan het
ontwikkelen van een direct
ingespoten benzine-motor.
Daarnaast is de snelle
opwarming van de
katalysator zeer belangrijk.
Gemiddeld rijdt een auto in
Europa zeer korte ritten van
nooit veel meer dan 10 tot 15
kilometer. Zo lang de
katalysator niet zijn optimale
werkingstemperatuur bereikt
heeft, stoot de auto onnodig
veel schadelijke stoffen uit.
Hoe eerder de katalysator
warm is, hoe minder
schadelijk de auto is. Ook
kunnen schadelijke stoffen
die vrij komen bij het tanken
worden opgevangen. Door
een afzuiging bij het
tankstation worden
koolwaterstoffen
weggevangen, terwijl een
actief koolfilter in de tank het
verdampen van benzine
tegengaat.
Benzine en diesel
Wie naar vooral kleine auto's
uit de jaren zestig kijkt, ziet
enorm lage
brandstofverbruiken, cijfers
die nu nog steeds maar
1700 de kleur groen wordt geleverd
30% bij de sedan.
De stationwagon wordt voor
33 procent in groen gespoten,
terwijl in beide gevallen zil
vergrijs een goede tweede is.
De Nederlandse Peugeot-dealers
leveren hun gebruikte modellen onder
het Leeuwekeur kwaliteitslabel.
Daarnaast beschikken zij sinds kort over
jonge gebruikte Peugeots onder de
noemer "Sélecté". De auto in kwestie
mag niet ouder zijn dan drie jaar en moet
minimaal f.l2.500,= kosten. Iedere
Peugeot Sélecté wordt geleverd met
Nationale Auto Pas. De versies met
Micra Jive met
Biodiesel
Verder kan dieselolie worden
gemaakt uit plantaardige
oliën (Biodiesel). Mocht in
Duitsland alle overtollige
landbouwgrond hiervoor
worden gebruikt, dan I
van de dieselauto's hit
rijden. Ook alcohol is
Volkswagen ziet het begrip
milieu enorm breed. Er moet
hierbij dan ook niet alleen
gedacht worden aan de
uitlaatgassen van een auto
met benzine- of dieselmotor,
maar ook aan geluid en het
invoeren van
verkeersgeleidingssystemen.
Op verschillende vlakken is
het merk actief.
ria en het
luid zorgen.
“jn het
len die verlagc
ti. Wordt echter i
verbar
tussen
en verar
laag. We, xo ixci mm
gediend als oude at
worden vervar
nieuwe exemplaren. Een auto
van voor 1980 produceert
ongeveer 16 keer zoveel
schadelijke uitlat
een auto die void.
nieuwe wettelijke normen die
in 1996 in Europa worden
ingevoerd.
Volkswagen heeft een aantal
Tegen het einde van het jaar
worden weer vele autoprijzen
uitgeloofd. Zo heeft de nieuwe
Opel Omega de prestigieuze
onderscheiding het 'Goldenes
Lenkrad' als het beste nieuwe
model in zijn klasse
gekregen. Deze
verkiezing wordt
mede
georganiseerd do
het blad Bild am
Sonntag. De Omei
2.0i 16V liet wat
betreft interieur
ontwerp, ruimte,
wegligging en
bedieningsgemal
zijn concurrenten
achter zich. Sinds
start van de
produktie van de
huidige Omega
liepen er inmidde
meer dan 100.000
van de band. Ook
Nederland heeft
deze auto zich
ontwikkeld tot eei
veel gevraagd
model. Binnen 20C
dagen na de
Geluidsproductie
De overheid stelt ook grenzen
aan de geluidsproduktie van
auto's. Op dit moment is de
wettelijk norm gesteld op 77
db(A). Per 1 oktober gaat deze
norm terug naar 74 db(A). De
grootste veroorzakers van
geluid zijn de banden, terwijl
ook de uitlaat, het
inlaatsysteem, de
motor/transmissie
wegdek voor geluk
Boven de 70 km/u zijn het
voornamelijk de bande
voor het geluid zorgen.
de motor namelijk afgezet,
dan zakt het geluidsniveau
slechts met 1 tot 2 db(A).
Vergelijken we verschillende
wegdekken, dan produceert
een moderne auto op
kinderkoppen 76 db(A), op
asfalt 74 db(A) en op tapijt 70
db(A). Het probleem is dat de
afrolgeluiden door
autofabrikanten nauwelijks
beïnvloed kunnen worden.
Immers een autofabriek
maakt geen wegdekken en
banden. Uiteraard werken
extra milieu-vriendelijke
auto's in haar
modellenprogramma. Het
meest bekend is wel de Golf
Eco met een zogenaamde
start-stop-automaat. De motor
draait alleen als ook
daadwerkelijk vermogen
wordt gevraagd. Een
gemiddeld verbruik van
boven de 1 op 20 is hiermee
mógelijk. De Golf Eco is
vooral zuinig onder stadse
omstandigheden. Maar ook
de direct ingespoten
dieselmotor die in
verschillende VW's en Audi's
te vinden is, valt op door een
laag gemiddeld verbruik.
Deze motoren zijn vooral in
het voordeel op lange
afstanden. Overigens is het
zeer denkbaar dat VW de
directe ingespuiting gaat
spelen aan het Eco
systeem. Van de huidige Golf
Eco werden inmiddels al 3000
stuks afgeleverd, terwijl VW
bijvoorbeeld al 1 miljoen
auto's voorzien van een
dieselmotor met katalysator
verkocht.
Het hoogste punt van de Kraaivenstraat 22 in Tilburg een Opel-reclamemas
nieuwbouw van autobedrijf werd op vrijdag 18 november Melis in zijn functie al
Gebr. Vullings aan de bereikt met het plaatsen van voorzitter van de Kamer van
Koophandel in Tilburg. De
heer J. Vullings benadrukte
dat de expansie van het
bedrijf in de eerste plaats te
danken is aan het
enthousiasme van zijn
medewerkers. Hierdoor is 'een
onderneming met goede
toekomstperspectieven
ontstaan', aldus dhr. Vullings.
Vullings was al bekend als
bedrijfsauto-dealer in
Tilburg. Sinds 12 juli 1993 is
het bedrijf als Opel-dealer
gevestigd aan de Ringbaan
Oost, een pand dat door het
bedrijf in februari volgend
jaar zal worden verlaten.
Volgens J. Melis heeft Tilburc
als moderne industriestad
gewacht met het invullen van
het betreffende
industriegebied op
kwalitatief goede bedrijven
als Opel-dealer Vullings.
Hierdoor krijgt de stad aan
één van zijn toegangswegen
een stukje extra uitstraling.
In het nieuwe pand zullen
routing en logistiek
aangepast zijn aan de
moderne eisen van
serviceverlening en
klantenbehandeling. Ook de
bereikbaarheid,
herkenbaarheid en
zichtbaarheid zijn in het
nieuwe pand veel beter in te
vullen. Bij de Masterfit-
service wordt elke auto na een
eerste check 'klaar terwijl u
wacht' gerepareerd tegen een
vaste prijs. Elke
reparatieplaats krijgt een
volledige technische
uitrusting met de meest
geavanceerde test-en
reparatieapparatuur om de
bekende Gebr. Vullings
service ook in Tilburg waar te
kunnen maken.
moeilijk gehaald worden.
Daar zijn een aantal
verklaringen voor te geven.
Ook kleine auto's hebben
grotere motoren gekregen.
Verder is het gewicht
toegenomen door
veiligheidsmaatregelen en
rijkere uitrusting, terwijl ook
de invoering van de
katalysator niet bepaald een
gunstige invloed heeft gehad.
Kijken we echter naar de
uitlaatemissies dan zijn deze
sinds 1970 gemiddeld zo'n 90%
gedaald.
De grote afstand tussen de
benzine- en dieselmotor is
overheden,
bandenfabrikanten en
autoproducenten wel nauw
samen. Het is natuurlijk
mogelijk om vrijwel stille
banden en zeer stil wegdek te
maken, maar dan worden de
veiligheidsgrenzen
overschreden. Maximaal lijkt
een winst van 3 tot 5 db(A)
haalbaar. Daarom houden
autofabrikanten zich bezig
met het terugdringen van
ismissiegeluid,
suutic uxixuten en minder
geluid producerende
inlaatsystemen, zaken
vooral bij lagere snelhe
voor de meeste
geluidsproductie zorgen.
Maar wat te denken van
wegen met kinderkoppen en
oude versleten tramrails.
Overigens heeft
bandenproducent Yokohama kopp
een band die slechts 68 db(A) systs
produceert. Zowel Porsche als
VW hebben dit produkt in hun
ontwikkelingsprogramma
opgenomen. Het nadeel is dat
deze band slechts
beschikbaar is in zeer brede
maten (205 tot 285 mm).
CitySTROMer
Daarnaast is sinds kort in
Duitsland de Golf
CitySTROMer leverbaar met
een volledig elektrische
aandrijving. De electromotor
levert 17,5 kW en een
topvermogen van 23 kW en
wordt gevoed door 16
conventionele accu's. Het
duurt ongeveer 8 uur voordat
alle accu's weer volledig zijn
opgeladen. Achter het
nummerbord is een stekker te
vinden. De CitySTROMer
een topsnelheid van 100
km/u, maar de acxx=xv
stedelijk gebied is me
km/u erg beperkt. De
heeft een normale
versnellingsbak en zelfs een
toerenteller, die alleen tot
doel heeft de bestuurder te
laten zien wanneer
geschakeld moet worden. De
CitySTROMer rijdt bijzonder
geruisloos en accelereert tot
zo'n 60 km/u redelijk vlot.
Maar al bij al blijft de volledig
electrisch voortbewogen autu
alleen maar handig in de
stad, of nieuwe accu-
technologiën moeten de
actieradius flink vergroten.
Veel handiger is het hybride-
systeem waarbij een
dieselmotor wordt gekoppeld
aan een electromotor. Deze
electromotor is tussen de
versnellingsbak en de
verbrandingsmotor geplaatst -
en werkt alleen als er weinig lai}d®n no9 ex,tra ™ac
vermogen wordt gevraagd. Zo
is het mogelijk tot ongeveer 65
km/u volledig elektrisch te
rijden. Wie echter sneller wil
rijden, maakt aanspraak
de dieselmotor. E
behoorlijk vergelijkbaar aan
de Golf Eco.
Verder experimenteert VW
met aardgas, een systeem wat
redelijk vergelijkbaar is aan
LPG. Alleen dit aardgas zit in
gasvorm in de tank.
mogelijke brandstof met
goede
verbrandingseigenschappen.
In Brazilië rijden al ruim 2
miljoen auto's hierop. Alcohol
wordt daar gemaakt uit
suikerriet. Een multi-fuel
sensor meet in de tank het
alcoholgehalte en stelt
automatisch het
motormanagementsysteem
in. In waterstof ziet VW
voorlopig nog geen brood. Het
merk heeft wel experimentele
modellen, maar produktierijp
zijn ze zeker nog niet.
Problemen zijn vooral te
vinden bij de opslag van
waterstof in een tank.
In ieder geval is het duidelijk
dat milieuvriendelijke
oplossingen niet alleen
afhangen van de auto-
industrie. De milieu-gunstige
dieselmotor wordt in veel
landen nog extra zwaar
geldt voor LPG
en aardgas. Verder zal voor
bijvoorbeeld biodiesel
(plantaardige oliën) en
rrn onrrrrrV alcohol een nieUW
jor> distributiesysteem moeten
worden opgezet. Ook is het
nuttig als overheden hun
extra belasting op
bijvoorbeeld electrische
auto's verlagen. Door de
geringe aantallen moet een
Golf CitySTROMer zo'n
f.75.000,= kosten en daarvan
strijkt vadertje staat toch
bijna de helft op en daarin zit
nu juist de grote
tegenstrijdigheid. De
overheid dwingt de auto-
industrie tot het leveren van
milieuvriendelijke producten,
maar deze moeten dan wel
evenveel geld in het laadje
brengen.
bijna ingelopen. De zwarte
roetwolken die door diesels in
het verleden werden
“‘gestoten zie je niet meer,
xxd zijn hier onder meer de
oxydatiekatalysator en
bijvoorbeeld de directe
inspuiting die een grote
verbetering hebben
opgeleverd. Toch moeten de
uitgestoten roetdeeltjes nog
verder worden teruggebracht.
VW denkt dit onder andere te
kunnen bereiken door de
inspuitdruk te verdubbelen
tot zo'n 200 bar. Maar er zijn
ook inspanningen nodig van
buiten de auto-industrie. In
Zweden wordt uitsluitend nog
zwavel-vrije diesel verkocht
waardoor de partikeluitstoot
nog eens 15 tot 20% lager ligt.
Zwavel is een bestanddeel in
dieselolie die geen functie
heeft en dus gemist kan
worden. Overigens is uit
dierproeven gebleken dat de
concentratie roetdeeltjes die
moderne diesels produceren
niet schadelijk is voor de
gezondheid. Alleen ratten die
Tot en met het begin van de jaren zeventig maakte
niemand zich zorgen over de milieuvervuiling die
door auto's werd veroorzaakt. Half jaren tachtig uit
echter kwam het besef dat het zo niet langer kon, de Het z
katalysator was een feit. Volkswagen behoorde tot
de merken die in een vroeg stadium dit apparaat in
al haar auto's inbouwde. En ook in de nabije en
verdere toekomst is het merk van plan op dit gebied
voorop te blijven lopen.
heeft de Peugeot Sélecté nog eens 21
maanden garantie tegen technische
calamiteiten. Verder krijgt de klant de
mogelijkheid de auto binnen 14 dagen
om te ruilen. De Sélecté Peugeots zijn
herkenbaar aan een per model
variërend accessoire-pakket en
specifieke striping en badging. Verder
kan de koper gebruik maken van de 24
uurs service in binnen- en buitenland.
Ozon
En dat hebben we natuurlijk
de ozon. We moeten hierbij
onderscheid maken tussen
ozon in de onderste
luchtlagen, waarin wij leven
en de laag ozon die onze
planeet omsluit. Neemt de
concentratie ozon in onze
omgeving toe dan reageert
het lichaam hier zeer
natuurlijk op, zodat
wisselende concentraties
totaal niet schadelijk zijn. In
de ozon-laag hoog boven ons,
zit het veel besproken gat. En
het is helaas niet zo dan ozon
die op de aardbodem ontstaat
naar boven gestuurd kan
worden ter dichting van dit
gat. Er zijn al vele voorstellen
gedaan om bijvoorbeeld de
maximum snelheid verder te
jen. Onderzoek heeft
r nog geen direct
and kunnen aantonen
m de snelheidsverlaging
inderingen in de ozon-
7el is het milieu ermee
_1auto's
vervangen door
exemplaren. Een
1980 pr
16kee
llaat gassen als
eldoet aan de
Katalysator
Dat de auto al lang niet meer
nummer 1 is als het om
milieuvervuiling in Europa
gaat, is vooral te danken aan
de algemene invoer van
benzinemotoren met een
geregelde
driewegkatalysator. Het feit
dat de wettelijke eisen steeds
strenger worden, betekent dat
ook de benzine-motor op dit
punt nog niet geheel
uitontwikkeld is. Bovendien
kan nog veel winst behaald
worden door het gemiddelde
ifverbruik terug te
met behulp van een
igengewicht of betere
jn. Ook de
sgaten in de
e, zoals de pc
=».xachtigi-=
- ~-j, kun-
1jVOruen'j t motor-en trans
‘der brandstof stiUere uitlatel
geluid prof
inlaatsyste
)B-AH 786|
««»- h
HZ-SH-81