ALFA ROMEO 145 1.4
HONDA CIVIC 5-DEURS
8
IS
Zuid Oost presenteert
Saab '95-modellen
5e Rit Zonder Naam
Gijsbers Tilburg
en
WOUTERS
AUTOBEDRIJVEN B.V.
■.S
loopt weer voorop
il
rfSfc®
de mm
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 november 1994 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
•94 pagina 2
.1990
1990
i meter
len)
Vervolg van pagina 1
■ntfZ500,-.
0% dus.
>p en d'r an.
rt Club
5 56 55.
chauffeur
DO uur.
ijs bij verkoop
afbetaling xx
16.369,20
oek aan de
wel, die met
ie
een te
00 tot
ig tot
Kopt. Hatterasstraat 21, 5015 BB Tilburg - telefoon 013-430022
met de
-in het vaandel
Is,
3.
>6
300,= en 1
t met de
svolger vn
3 geen enl
iet om een
gaat inclusief
mde
irinrict
cnettere
ting: f.227,= tot
De LS-t
bovendi
bumper
hoogten
voorste
acht
bedi
vers
cent
afstc
JTO'S
190
ig heeft
tor,
den met de
bediend,
gereden
vordt
Op vrijdag 25, zaterdag 26 en
maandag 28 november houdt
Automobielbedrijf Zuid Oost
le machine, die 1
1 is tot presteren,
•an de verkor
len aanvaiir.
ld doorp__!_
ersnellingsl
rrtierpanelen
teen licht °P'
=>L<ji gemaakt.
5000
t van
livic een
tde
rkelde
rutomaat
-r.ictiein
- zal echter de
.□-motor gaan
toe werd deze
ige krachtbron
voorwielaandrijver. Vooral bij
gas loslaten lijkt de
achterkant zich op te tillen en
een stapje opzij te willen
doen. Overigens staat de 145
1.4 op 175 R 14 banden.
E AUTO'S
riSiiK
■=S::::IS
middenklasse brengt.
Dan komen we automatisch
nr> de techniek. Sinds de
troductie van de Alfa Sud
begin jaren zeventig gebruikt
het merk zeer eigenzinnig vier
cilinder boxermotoren in het
kleinste model. Van de drie
benzinemotoren is de 1.4 liter
Schakellui
De LS-versie heeft een 1.6 liter
16-kleps krachtbron van 113
pk. Met deze motor die naar
keuze kan worden gekoppeld
aan een vijfbak of automaat is
een top mogelijk van
respectievelijk 192 en T
km/u. De SR-uitvoering 1
een 1.6 liter VTEC-motoi
waarbij het VTEC-systeem is
Op zate
"De Bar
laatste
clubkar
eigenlijk iccuo vuoi
alsB-klas
een en ander extra
zich. Ondanks dat i
beginnersklas
kampen hebbe
systeem is de
dat de deeli
lijn hun route moeten be
kans bij uitstek voor her
een autokaartleesrit wil
-1-tand van circa 50 km
zijn gestart die
i te melden. Gestart woi
tterslust, Bavelsew=^ 1
1 1 »n kan tus
slnemer
Honda gaat de Civic 5-deurs
in ons land leveren vanaf de
tweede helft van januari. De
Civic 1.4 gaat in
basisuitrusting f .32.990,=
kosten. Voor slechts duizend
gulden meer wordt de 1.5 liter
VTEC-E motor ingebouwd. De
Civic 1.6 LS komt uit op
aan de Hoevenseweg 92d een
grote Saab-show waarbij alle
noviteiten van het modeljaar
Wat zijn de kenmerken van
een Alfa Romeo? Allereerst
moet een auto van dit
beroemde Italiaanse merk
een uitstraling hebben die
duidelijk afwijkt van de
gebruikelijke modellen in
dezelfde klasse. Daarnaast
past bij een Alfa een
behoorlijke mate aan
sportiviteit door levendige
motoren met relatief hoge
vermogens. En daarbij hoort
tot slot een sportief afgestemd
onderstel. Kan de nieuwe Alfa
145 dit alles bieden?
Opgesloten
Het uiterlijk van de 4,09 m«
lange 145 is op z'n minst
opvallend. De auto is niet
rond, zoals de moderne
wetten haast voor lijke
schrijven, maar is eerder
hoekig van vormgeving. Een
verademing tussen de meeste
Japanse en steeds meer
Europese auto's in het
middenklassesegment. Op
geraffineerde wijze zijn
typische Alfa kenmerken als
de driehoekige grille en de
twee 'snorren' in het geheel
verwerkt. De grille loopt uit in
twee groeven die over de
motorkap uiteen lopen. De 145
heeft forse voorportieren met
daarin een grappige knik in
de ruitlijn. Dit heeft tot gevolg
dat het zicht door de
portierruiten uitstekend is,
maar dat achterpassagiers
zich wat meer opgesloten
voelen. De achterruiten
kunnen open geklapt worden,
afgestemd op prestaties. De
auto brengt het tot een
vermogen van 126 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 144
Nm bij 5200 tr/min. Hiermee
wordt de 200 km/u-grens net
niet gehaald.
Alle Civic's hebben uiteraard
de double wishbone
wielophanging die zorgt voor
een straffe afvering, zonder
het comfort uit het oog te
verliezen. Bovendien heerst in
het interieur een enorme rust,
zowel motor als afrolgeluiden
dringen nauwelijks door. De
auto kan in de verschillende
motorvarianten redelijk
schakellui worden gereden,
maar zeker bij de SR zijn de
nodige paardekrachten
meteen paraat als erom
gevraagd wordt. De
bediening van besturing,
pedalen en versnellingsbak
gaat zoals we gewend zijn
lekker licht, zonder dat het
gevoelloos wordt. En dat
samen met het uiterlijk wat
veel meer op de Europese
koper is afgestemd dan de
bestaande versies, maken de
nieuwe Civic 5-deurs tot een
aantrekkelijke auto.
Zoals u wellicht uit de media heeft vernomen zijn
verzekeringsmaatschappijen voornemens om vanaf 1995
start-onderbrekingssystemen verplicht te stellen. Dit om
de schrikbarende stijging van autodiefstallen een halt toe
te roepen. Gijsbers Tilburg werkt daar graag aan mee!
Wie in de actieperiode van 19 november tot en met 31
januari 1995 bij Gijsbers een nieuwe Suzuki koopt, krijgt
geheel gratis een TBBS goedgekeurde start-onderbreking
gemonteerd in zijn nieuwe auto. Dus, dieven krijgen geen
kans meer bij een Suzuki van Gijsbers Tilburg.
Wagengewicht
Bij het verbruik van de auto
moeten we enige uitleg
geven. Ook hier zien we een
duidelijke invloed van het
toegenomen wagengewicht.
Gemiddeld reden we
namelijk 1 liter op 8,7
kilometer en dat is voor een
compacte middenklasser met
1.4 motor natuurlijk veel te
veel. Na deze constatering
nam de importeur de auto
mee en kwam tijdens rustig
gereden ritten over snelweg
buitenweg en door
stadserkeer op 1 op 9,9. Hieruit
mogen we concluderen dat
ons testverbruik bij een
sportieve rijstijl klopt. Alfa
zou dan ook eens zwaar
moeten overwegen of de
gebruikte boxermotoren niet
eens aan vervanging toezijn.
Het is natuurlijk jammer om
van een traditie te moeten
afstappen, maar er koste wat
kost aan vasthouden kan ook
negatief uitwerken.
Prijstechnisch staat de auto er
goed voor. Alfa brengt de
basis 145 1.4 voor f.29.950,=
inclusief onder meer de
airbag. De door ons gereden
L-versie biedt onder meer
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
portierruiten. Deze auto kost
1995 worden gepresenteerd.
Uiteraard zijn verschillende
uitvoeringen van de 900- en
9000-reeks in de showroom te
bewonderen, maar tevens
bestaat de mogelijkheid ook
op de weg kennis te maken
met de nieuwe 900 Cabriolet
of de Saab 9000 CD met
krachtige 3 liter V6-motor.
Deze krachtbron levert een
vermogen van 210 pk en een
maximaal koppel van 270 Nm.
Deze nieuwe krachtbron is
leverbaar in de Saab 9000
vanaf f.96.950,=. De 9000 is ook
verkrijgbaar met andere
motoren zoals de 2 liter 16-
klepper van 130 pk of de
snelle 2.3 liter turbo met 20r
pk of zelfs 225 pk in de 9000
Aero. Alle Saabs hebben
onder meer centrale
vergrendeling, een
toerenteller, airbag in het
stuurwiel en ABS. Er is al e
Saab 9000 vanaf f.68.950,=.
900 is verkrijgbaar als
driedeurs coupé vanaf
f.54.850,= en als praktische
vijfdeurs vanaf f.57.350,=. I
tot slot kan de kap eraf voc
een bedrag van f.84.950,=.
Kom het volledige Saab-
programma bekijken bij Zi
Oost. De showroom is op
vrijdag, e
van 10.01
zaterdac
-uitgave biedt
idien ABS, meegespoten
ers, pollenfilter,
everstellling op de
toelen, hoofdsteunen
iter, vier elektrisch
iiende zijruiten, elektrisch
rstelbare spiegels en
ntrale vergrendeling met
handbediening.
taat nu
deA-
ien. Dat
sreekt voor
i de C- of
met (multipoint) injectie de
kleinste. Toch wordt een
uitstekend vermogen van 90
pk bereikt bij 6000 tr/min. Het
maximale koppel van 115 Nm
bij 4400 tr/min is redelijk. In
ieder geval draait de motor
graag veel toeren als er
gepresteerd moet worden.
terwijl de achterste
exemplaren in alle gevallen
op hun plaats blijven. De
derde deur gaat tot op de
bumper open. Het
scharnierend gedeelte loopt
tot ver in het dak door. Deze
afwijkende constructie van
zijruiten en achterklep zagen
we vrijwel identiek op het
eerste model Honda Accord
Aerodeck. De achterlichten
bestaan uit twee brede en
afgeplatte units. Ook aan de
achterzijde heeft de 145 een
zeer fraai lijnenspel en wie de
moeite neemt eens op het dak
te kijken, ziet ook daar een
tweetal aerodynaisch
verlopende groeven.
De toegang tot het interieur is
via de grote deuren
uitstekend. De beenruimte
achterin is goed, terwijl de
hoofdruimte ermee door kan.
Voorin biedt de 145 meer dan
voldoende ruimte voor een
stevig uit de kluiten
gewassen bestuurder en dito
passagier. Of de stoelen aan
alle formaten inzittenden een
goede steun bieden, valt te
betwijfelen. Door de korte
zitting is de ondersteuning
van vooral het rechterbeen
niet optimaal. De Alfa 33
scoorde op dit punt niet
geweldig, maar de
verbeteringen ten opzichte
van deze situatie in de 145
hebben nog niet de ideale
opstelling opgeleverd. Het
stuurwiel is in hogte
verstelbaar, zodat verder een
goede zit verkregen kan
worden.
Stijfheid
Het motorgeluid is in alle
gevallen slechts op de
achtergrond aanwezig
waarbij het bekende
knettertje in de uitlaat
gelukkig nog steeds te horen
is. We mogen echter niet over
het hoofd zien dat door de
toegenomen
carrosseriestijfheid en extra
veiligheidsmaatregelen de
145 ten opzichte van de 33
bijna 150 kg zwaarder is
geworden. Dat heeft uiteraard
zijn directe gevolg voor de
prestaties. De 1.4 haalt bij een
totaalgewicht van 1108 kg een
topsnelheid van 178 km/u en
heeft voor de acceleratie vn 0
tot 100 12,5 seconden nodig.
Geen slechte cijfers, die
echter Alfa 3-rijders toch wat
teleur zullen stellen Toch is de
1.4 liter eenmaal warm een
soepele machine, die best
bereid is tot presteren. De
start van de verkoop van de
145 werden aanvankelijk
uitgesteld door problemen
met de versnellingsbak. De
vijfbak schakelt redelijk
soepel, waarbij de achteruit
en de eerste overbrenging
nog wel eens willen
weigeren, maar dat schijnt bij
een Italiaanse auto standaard
te horen.
De Alfa 145 biedt een
uitstekend compromis tussen
sportiviteit en comfort als het
om de afvering gaat. In snel
genomen bochten gedraagt
de auto zich als een
nadrukkelijke
rterdagmiddag 26 november organiseert Auto Sport
aronierijders" de 5e Rit Zonder Naam. Dit is weer de
3 rit in 1994 die meetelt voor het zo begeerde
rmpioenschap. Dat het enorm zal gaan spannen stc
ijk reeds vast omdat het kampioenschap in zowel d
.ictsse pas in deze laatste rit verworven zal worde”
~nder extra druk voor de uitzetter betekent spreekt voo±
'uuuxMus «jat is door hem voor de deelnemers in de C- of
-«“rsklasse, die niet met kampioenschapsspanning te
ben, een leuke rit uitgezet. Het hiervoor gebruikte
zogenaamde "Ingetekende Lijn" wat wil zeggen
Inemers met een op een wegenkaart ingetekende
-- n bepalen. Deze C-klasse rit is dan ook de
en die toch eens een keer de sfeer van
rillen proeven. De C-klasserit heeft een
afstand van circa 50 km waarvoor royaal tijd gegeven wordt.
Na te zijn gestart dient men zich na circa 3 uur weer aan de
finish te melden. Gestart wordt vanaf het vaste clubhuis Café
Schutterslust, Bavelseweg 165 in Gilze (net even buiten Bavel).
Aanmelden kan tussen 12.30 en 13.00 uur aan de starttafel
aldaar. Deelnemers die (nog) geen lid zijn van A.S.C. "De
Baronierijders" betalen f.15,- inschrijfgeld per auto.
Elke auto moet twee deelnemers tellen, waarvan 1 cl
en 1 kaartlezer.
U mag beslist niet alleen starten in verband i
verkeersveiligheid die bij onze vereniging hoog in het
staat. Voor verdere inlichtingen over deze rit: Ad Kook
tel. 013-147309 of Ben van Dongen 013-710135.
tegen een hoge meerprijs
aangeboden in de 3- en 5-
deurs. Deze 1.5 liter met
variabele kleptiming en -
lichthoogte is speciaal
afgestemd op een laag
brandstofverbruik en le\
net als de 1.4 90 pk,
tr/min. Het maxmiu
van 131 Nm wordt t
tr/min bereikt. Honc
deze VTEC-E een gc
alternatief voor een diesel. In
eerste instantie komt de Civic
5-deurs namelijk niet met zo'n
oliestoker op de markt, al
werd de Concerto in sommige
landen voorzien van de 1.9
liter Peugeot-krachtbron. Er
wordt echter wel over een
diesel nagedacht, waarbij
motoren van wederom
Peugeot en Isuzu in
overweging worden
genomen. Introductie, niet
eerder dan 1997. De 1.4 en 1.5
VTEC motoren worden
geleverd in de
basisuitvoering.
Verder is tijdens het rijden
duidelijk te merken dat de
carrosserie veel stijver is dan
van de 33. Het dashboard is
aardig van vorgeving. Apart
is dat het gedeelte ter hoogte
van de bijrijder veel dieper
ligt dan aan bestuurderskant.
De bagageruimte heeft een
keurige inhoud van 320 liter
en kan uiteraard worden
uitgebreid door het (in dek
neerklappen van de
achterbank tot 1130 liter. Wat
betreft uiterlijk en
interieurontwerp kunnen we
tevreden stellen dat de
nieuwe 145 een echte Alfa is
en geluukig wat kleur in de
Technische gegevens:
Merk en type:Alfa 145 1.4
Aantal cilinders:4, boxer
Cilinderinhoud 1351 cc
Boring x slag: 80 x 67,2 mm
Vermogen: 90 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 115 Nm bij 4400 tr/min
Afmetingen: lengte 4,09 meter,
breedte 1,71 meter
Ge wicht 1108 kg
Prestaties: topsnelheid 178
km/u
acceleratie 0-100 in
12,5seconden
Verbruik: bij 90 km/u 6,3
liter/100 km
bij 120 km/u 8,2 liter per 100 km
stadsverkeer 10,1 liter/100 km
Prijs: f.29.950,=
Wegenbelastir
f .237,= per 3 mn
f.41.990,= terwijl de sportieve
SR in de prijslijst staat voor
f.49.490,=. De verschillende
versies kunnen af-fabriek met
diverse opties worden
uitgerust zoals elektrisch
bediende ruiten en spiegels,
dubbele airbag, ABS,
automaat en een schuifdak.
f.31.800,=. Daarnaast is er dé
1.6 voor f.32.900,= en f.34.300,=
en de sportieve 1.7 16V voor
f.38.800,=. De meest prettige
145 is zonder twijfel de 1.9
turbodiesel met een dwars
voorin geplaatst blok. Deze
auto is er in twee uitgaves
voor f.36.300,= en f.39.700,=.
Alfa heeft met de 145 een
originele opvolger van de 33
in huis. Er is geen enkele
twijfel dat het om een Alfa
Romeo gc
afwijkenc
interieurinrichting en een
lekker knetterende
boxermotor. Deze motor is
echter duidelijk een element
van weleer die niet meer
volgens de moderne normen
meekan.
Kleur
Dashboard en portier
zijn voornamelijk uit i
gekleurde kunststof c,
De stoelen hebben een
stevige stoffen bekleding
waarin gelukkig wat
kleuraccenten zijn
opgenomen. De
buitenspiegels worde
hand van binnenuit
terwijl de door ons g
versie standaard wc
geleverd met elektrisch
bediende portierramen. Alfa
levert verder iedere 145
standaard met een airbag
aan de bestuurderkant en is
daaree een belangrijk deel
van haar concurrentie voor.
Gordelspanners en
verstevigingsbalken in de
portieren behoren uiteraard
ook tot de
veiligheidsuitrusting.
VTEC-E
Helemaal aan de top van het
programma staat de Civic SR
die onder meer is voorzien
van een dubbele airbag,
lichtmetalen velgen,
mistlampen, meegespoten
portiergrepen, achterspoiler,
elektrisch bediend schuifdak
en houten panelen in
lichtgrijze tint. De genoemde
uitvoeringen zijn niet met alle
motoren te combineren.
Aan de basis staat een 1.4 liter
krachtbron met multipoint
inspuiting en vier kleppen per
zuiger. De motor levert zijn
maximale vermogen van 90
pk bij 6100 tr/min en een
koppel van 117 Nm bij 5
tr/min. Bij een gewicht
1085 kg haalt deze Civi
top van 172 km/u. Naast
standaard handgeschal
vijfbak is ook een autc
leverbaar. De spilfunc
het programma z
1.5 liter VTEC-E-r
spelen. Tot nu tc“
bijzonder zuinig.
lopec
rerbn
svert
90 pk, nu bij 5500
iximale koppel
bij 4500
nda noemt
goed
sn diesel. In
JE TOMAAT
jaar hoog tijd voor een
nieuwe kleine Alfa.
Het werd de driedeurs 145,
een auto die haast in niets
meer op zijn voorganger
lijkt, maar wat uitstraling
betreft absoluut een echte
Alfa is.
Alhoewel de Alfa 33 de
laatste jaren in ons land
een soort van revival
meemaakte, waren de
verkopen in heel Europa
niet meer wat het zou