ALFA ROMEO 145 1.4 HONDA CIVIC 5-DEURS 8 IS Zuid Oost presenteert Saab '95-modellen 5e Rit Zonder Naam Gijsbers Tilburg en WOUTERS AUTOBEDRIJVEN B.V. ■.S loopt weer voorop il rfSfc® de mm DE AUTOMAAT - Donderdag 24 november 1994 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER •94 pagina 2 .1990 1990 i meter len) Vervolg van pagina 1 ■ntfZ500,-. 0% dus. >p en d'r an. rt Club 5 56 55. chauffeur DO uur. ijs bij verkoop afbetaling xx 16.369,20 oek aan de wel, die met ie een te 00 tot ig tot Kopt. Hatterasstraat 21, 5015 BB Tilburg - telefoon 013-430022 met de -in het vaandel Is, 3. >6 300,= en 1 t met de svolger vn 3 geen enl iet om een gaat inclusief mde irinrict cnettere ting: f.227,= tot De LS-t bovendi bumper hoogten voorste acht bedi vers cent afstc JTO'S 190 ig heeft tor, den met de bediend, gereden vordt Op vrijdag 25, zaterdag 26 en maandag 28 november houdt Automobielbedrijf Zuid Oost le machine, die 1 1 is tot presteren, •an de verkor len aanvaiir. ld doorp__!_ ersnellingsl rrtierpanelen teen licht °P' =>L<ji gemaakt. 5000 t van livic een tde rkelde rutomaat -r.ictiein - zal echter de .□-motor gaan toe werd deze ige krachtbron voorwielaandrijver. Vooral bij gas loslaten lijkt de achterkant zich op te tillen en een stapje opzij te willen doen. Overigens staat de 145 1.4 op 175 R 14 banden. E AUTO'S riSiiK ■=S::::IS middenklasse brengt. Dan komen we automatisch nr> de techniek. Sinds de troductie van de Alfa Sud begin jaren zeventig gebruikt het merk zeer eigenzinnig vier cilinder boxermotoren in het kleinste model. Van de drie benzinemotoren is de 1.4 liter Schakellui De LS-versie heeft een 1.6 liter 16-kleps krachtbron van 113 pk. Met deze motor die naar keuze kan worden gekoppeld aan een vijfbak of automaat is een top mogelijk van respectievelijk 192 en T km/u. De SR-uitvoering 1 een 1.6 liter VTEC-motoi waarbij het VTEC-systeem is Op zate "De Bar laatste clubkar eigenlijk iccuo vuoi alsB-klas een en ander extra zich. Ondanks dat i beginnersklas kampen hebbe systeem is de dat de deeli lijn hun route moeten be kans bij uitstek voor her een autokaartleesrit wil -1-tand van circa 50 km zijn gestart die i te melden. Gestart woi tterslust, Bavelsew=^ 1 1 1 »n kan tus slnemer Honda gaat de Civic 5-deurs in ons land leveren vanaf de tweede helft van januari. De Civic 1.4 gaat in basisuitrusting f .32.990,= kosten. Voor slechts duizend gulden meer wordt de 1.5 liter VTEC-E motor ingebouwd. De Civic 1.6 LS komt uit op aan de Hoevenseweg 92d een grote Saab-show waarbij alle noviteiten van het modeljaar Wat zijn de kenmerken van een Alfa Romeo? Allereerst moet een auto van dit beroemde Italiaanse merk een uitstraling hebben die duidelijk afwijkt van de gebruikelijke modellen in dezelfde klasse. Daarnaast past bij een Alfa een behoorlijke mate aan sportiviteit door levendige motoren met relatief hoge vermogens. En daarbij hoort tot slot een sportief afgestemd onderstel. Kan de nieuwe Alfa 145 dit alles bieden? Opgesloten Het uiterlijk van de 4,09 m« lange 145 is op z'n minst opvallend. De auto is niet rond, zoals de moderne wetten haast voor lijke schrijven, maar is eerder hoekig van vormgeving. Een verademing tussen de meeste Japanse en steeds meer Europese auto's in het middenklassesegment. Op geraffineerde wijze zijn typische Alfa kenmerken als de driehoekige grille en de twee 'snorren' in het geheel verwerkt. De grille loopt uit in twee groeven die over de motorkap uiteen lopen. De 145 heeft forse voorportieren met daarin een grappige knik in de ruitlijn. Dit heeft tot gevolg dat het zicht door de portierruiten uitstekend is, maar dat achterpassagiers zich wat meer opgesloten voelen. De achterruiten kunnen open geklapt worden, afgestemd op prestaties. De auto brengt het tot een vermogen van 126 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 144 Nm bij 5200 tr/min. Hiermee wordt de 200 km/u-grens net niet gehaald. Alle Civic's hebben uiteraard de double wishbone wielophanging die zorgt voor een straffe afvering, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Bovendien heerst in het interieur een enorme rust, zowel motor als afrolgeluiden dringen nauwelijks door. De auto kan in de verschillende motorvarianten redelijk schakellui worden gereden, maar zeker bij de SR zijn de nodige paardekrachten meteen paraat als erom gevraagd wordt. De bediening van besturing, pedalen en versnellingsbak gaat zoals we gewend zijn lekker licht, zonder dat het gevoelloos wordt. En dat samen met het uiterlijk wat veel meer op de Europese koper is afgestemd dan de bestaande versies, maken de nieuwe Civic 5-deurs tot een aantrekkelijke auto. Zoals u wellicht uit de media heeft vernomen zijn verzekeringsmaatschappijen voornemens om vanaf 1995 start-onderbrekingssystemen verplicht te stellen. Dit om de schrikbarende stijging van autodiefstallen een halt toe te roepen. Gijsbers Tilburg werkt daar graag aan mee! Wie in de actieperiode van 19 november tot en met 31 januari 1995 bij Gijsbers een nieuwe Suzuki koopt, krijgt geheel gratis een TBBS goedgekeurde start-onderbreking gemonteerd in zijn nieuwe auto. Dus, dieven krijgen geen kans meer bij een Suzuki van Gijsbers Tilburg. Wagengewicht Bij het verbruik van de auto moeten we enige uitleg geven. Ook hier zien we een duidelijke invloed van het toegenomen wagengewicht. Gemiddeld reden we namelijk 1 liter op 8,7 kilometer en dat is voor een compacte middenklasser met 1.4 motor natuurlijk veel te veel. Na deze constatering nam de importeur de auto mee en kwam tijdens rustig gereden ritten over snelweg buitenweg en door stadserkeer op 1 op 9,9. Hieruit mogen we concluderen dat ons testverbruik bij een sportieve rijstijl klopt. Alfa zou dan ook eens zwaar moeten overwegen of de gebruikte boxermotoren niet eens aan vervanging toezijn. Het is natuurlijk jammer om van een traditie te moeten afstappen, maar er koste wat kost aan vasthouden kan ook negatief uitwerken. Prijstechnisch staat de auto er goed voor. Alfa brengt de basis 145 1.4 voor f.29.950,= inclusief onder meer de airbag. De door ons gereden L-versie biedt onder meer centrale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. Deze auto kost 1995 worden gepresenteerd. Uiteraard zijn verschillende uitvoeringen van de 900- en 9000-reeks in de showroom te bewonderen, maar tevens bestaat de mogelijkheid ook op de weg kennis te maken met de nieuwe 900 Cabriolet of de Saab 9000 CD met krachtige 3 liter V6-motor. Deze krachtbron levert een vermogen van 210 pk en een maximaal koppel van 270 Nm. Deze nieuwe krachtbron is leverbaar in de Saab 9000 vanaf f.96.950,=. De 9000 is ook verkrijgbaar met andere motoren zoals de 2 liter 16- klepper van 130 pk of de snelle 2.3 liter turbo met 20r pk of zelfs 225 pk in de 9000 Aero. Alle Saabs hebben onder meer centrale vergrendeling, een toerenteller, airbag in het stuurwiel en ABS. Er is al e Saab 9000 vanaf f.68.950,=. 900 is verkrijgbaar als driedeurs coupé vanaf f.54.850,= en als praktische vijfdeurs vanaf f.57.350,=. I tot slot kan de kap eraf voc een bedrag van f.84.950,=. Kom het volledige Saab- programma bekijken bij Zi Oost. De showroom is op vrijdag, e van 10.01 zaterdac -uitgave biedt idien ABS, meegespoten ers, pollenfilter, everstellling op de toelen, hoofdsteunen iter, vier elektrisch iiende zijruiten, elektrisch rstelbare spiegels en ntrale vergrendeling met handbediening. taat nu deA- ien. Dat sreekt voor i de C- of met (multipoint) injectie de kleinste. Toch wordt een uitstekend vermogen van 90 pk bereikt bij 6000 tr/min. Het maximale koppel van 115 Nm bij 4400 tr/min is redelijk. In ieder geval draait de motor graag veel toeren als er gepresteerd moet worden. terwijl de achterste exemplaren in alle gevallen op hun plaats blijven. De derde deur gaat tot op de bumper open. Het scharnierend gedeelte loopt tot ver in het dak door. Deze afwijkende constructie van zijruiten en achterklep zagen we vrijwel identiek op het eerste model Honda Accord Aerodeck. De achterlichten bestaan uit twee brede en afgeplatte units. Ook aan de achterzijde heeft de 145 een zeer fraai lijnenspel en wie de moeite neemt eens op het dak te kijken, ziet ook daar een tweetal aerodynaisch verlopende groeven. De toegang tot het interieur is via de grote deuren uitstekend. De beenruimte achterin is goed, terwijl de hoofdruimte ermee door kan. Voorin biedt de 145 meer dan voldoende ruimte voor een stevig uit de kluiten gewassen bestuurder en dito passagier. Of de stoelen aan alle formaten inzittenden een goede steun bieden, valt te betwijfelen. Door de korte zitting is de ondersteuning van vooral het rechterbeen niet optimaal. De Alfa 33 scoorde op dit punt niet geweldig, maar de verbeteringen ten opzichte van deze situatie in de 145 hebben nog niet de ideale opstelling opgeleverd. Het stuurwiel is in hogte verstelbaar, zodat verder een goede zit verkregen kan worden. Stijfheid Het motorgeluid is in alle gevallen slechts op de achtergrond aanwezig waarbij het bekende knettertje in de uitlaat gelukkig nog steeds te horen is. We mogen echter niet over het hoofd zien dat door de toegenomen carrosseriestijfheid en extra veiligheidsmaatregelen de 145 ten opzichte van de 33 bijna 150 kg zwaarder is geworden. Dat heeft uiteraard zijn directe gevolg voor de prestaties. De 1.4 haalt bij een totaalgewicht van 1108 kg een topsnelheid van 178 km/u en heeft voor de acceleratie vn 0 tot 100 12,5 seconden nodig. Geen slechte cijfers, die echter Alfa 3-rijders toch wat teleur zullen stellen Toch is de 1.4 liter eenmaal warm een soepele machine, die best bereid is tot presteren. De start van de verkoop van de 145 werden aanvankelijk uitgesteld door problemen met de versnellingsbak. De vijfbak schakelt redelijk soepel, waarbij de achteruit en de eerste overbrenging nog wel eens willen weigeren, maar dat schijnt bij een Italiaanse auto standaard te horen. De Alfa 145 biedt een uitstekend compromis tussen sportiviteit en comfort als het om de afvering gaat. In snel genomen bochten gedraagt de auto zich als een nadrukkelijke rterdagmiddag 26 november organiseert Auto Sport aronierijders" de 5e Rit Zonder Naam. Dit is weer de 3 rit in 1994 die meetelt voor het zo begeerde rmpioenschap. Dat het enorm zal gaan spannen stc ijk reeds vast omdat het kampioenschap in zowel d .ictsse pas in deze laatste rit verworven zal worde” ~nder extra druk voor de uitzetter betekent spreekt voo± 'uuuxMus «jat is door hem voor de deelnemers in de C- of -«“rsklasse, die niet met kampioenschapsspanning te ben, een leuke rit uitgezet. Het hiervoor gebruikte zogenaamde "Ingetekende Lijn" wat wil zeggen Inemers met een op een wegenkaart ingetekende -- n bepalen. Deze C-klasse rit is dan ook de en die toch eens een keer de sfeer van rillen proeven. De C-klasserit heeft een afstand van circa 50 km waarvoor royaal tijd gegeven wordt. Na te zijn gestart dient men zich na circa 3 uur weer aan de finish te melden. Gestart wordt vanaf het vaste clubhuis Café Schutterslust, Bavelseweg 165 in Gilze (net even buiten Bavel). Aanmelden kan tussen 12.30 en 13.00 uur aan de starttafel aldaar. Deelnemers die (nog) geen lid zijn van A.S.C. "De Baronierijders" betalen f.15,- inschrijfgeld per auto. Elke auto moet twee deelnemers tellen, waarvan 1 cl en 1 kaartlezer. U mag beslist niet alleen starten in verband i verkeersveiligheid die bij onze vereniging hoog in het staat. Voor verdere inlichtingen over deze rit: Ad Kook tel. 013-147309 of Ben van Dongen 013-710135. tegen een hoge meerprijs aangeboden in de 3- en 5- deurs. Deze 1.5 liter met variabele kleptiming en - lichthoogte is speciaal afgestemd op een laag brandstofverbruik en le\ net als de 1.4 90 pk, tr/min. Het maxmiu van 131 Nm wordt t tr/min bereikt. Honc deze VTEC-E een gc alternatief voor een diesel. In eerste instantie komt de Civic 5-deurs namelijk niet met zo'n oliestoker op de markt, al werd de Concerto in sommige landen voorzien van de 1.9 liter Peugeot-krachtbron. Er wordt echter wel over een diesel nagedacht, waarbij motoren van wederom Peugeot en Isuzu in overweging worden genomen. Introductie, niet eerder dan 1997. De 1.4 en 1.5 VTEC motoren worden geleverd in de basisuitvoering. Verder is tijdens het rijden duidelijk te merken dat de carrosserie veel stijver is dan van de 33. Het dashboard is aardig van vorgeving. Apart is dat het gedeelte ter hoogte van de bijrijder veel dieper ligt dan aan bestuurderskant. De bagageruimte heeft een keurige inhoud van 320 liter en kan uiteraard worden uitgebreid door het (in dek neerklappen van de achterbank tot 1130 liter. Wat betreft uiterlijk en interieurontwerp kunnen we tevreden stellen dat de nieuwe 145 een echte Alfa is en geluukig wat kleur in de Technische gegevens: Merk en type:Alfa 145 1.4 Aantal cilinders:4, boxer Cilinderinhoud 1351 cc Boring x slag: 80 x 67,2 mm Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min Koppel: 115 Nm bij 4400 tr/min Afmetingen: lengte 4,09 meter, breedte 1,71 meter Ge wicht 1108 kg Prestaties: topsnelheid 178 km/u acceleratie 0-100 in 12,5seconden Verbruik: bij 90 km/u 6,3 liter/100 km bij 120 km/u 8,2 liter per 100 km stadsverkeer 10,1 liter/100 km Prijs: f.29.950,= Wegenbelastir f .237,= per 3 mn f.41.990,= terwijl de sportieve SR in de prijslijst staat voor f.49.490,=. De verschillende versies kunnen af-fabriek met diverse opties worden uitgerust zoals elektrisch bediende ruiten en spiegels, dubbele airbag, ABS, automaat en een schuifdak. f.31.800,=. Daarnaast is er dé 1.6 voor f.32.900,= en f.34.300,= en de sportieve 1.7 16V voor f.38.800,=. De meest prettige 145 is zonder twijfel de 1.9 turbodiesel met een dwars voorin geplaatst blok. Deze auto is er in twee uitgaves voor f.36.300,= en f.39.700,=. Alfa heeft met de 145 een originele opvolger van de 33 in huis. Er is geen enkele twijfel dat het om een Alfa Romeo gc afwijkenc interieurinrichting en een lekker knetterende boxermotor. Deze motor is echter duidelijk een element van weleer die niet meer volgens de moderne normen meekan. Kleur Dashboard en portier zijn voornamelijk uit i gekleurde kunststof c, De stoelen hebben een stevige stoffen bekleding waarin gelukkig wat kleuraccenten zijn opgenomen. De buitenspiegels worde hand van binnenuit terwijl de door ons g versie standaard wc geleverd met elektrisch bediende portierramen. Alfa levert verder iedere 145 standaard met een airbag aan de bestuurderkant en is daaree een belangrijk deel van haar concurrentie voor. Gordelspanners en verstevigingsbalken in de portieren behoren uiteraard ook tot de veiligheidsuitrusting. VTEC-E Helemaal aan de top van het programma staat de Civic SR die onder meer is voorzien van een dubbele airbag, lichtmetalen velgen, mistlampen, meegespoten portiergrepen, achterspoiler, elektrisch bediend schuifdak en houten panelen in lichtgrijze tint. De genoemde uitvoeringen zijn niet met alle motoren te combineren. Aan de basis staat een 1.4 liter krachtbron met multipoint inspuiting en vier kleppen per zuiger. De motor levert zijn maximale vermogen van 90 pk bij 6100 tr/min en een koppel van 117 Nm bij 5 tr/min. Bij een gewicht 1085 kg haalt deze Civi top van 172 km/u. Naast standaard handgeschal vijfbak is ook een autc leverbaar. De spilfunc het programma z 1.5 liter VTEC-E-r spelen. Tot nu tc“ bijzonder zuinig. lopec rerbn svert 90 pk, nu bij 5500 iximale koppel bij 4500 nda noemt goed sn diesel. In JE TOMAAT jaar hoog tijd voor een nieuwe kleine Alfa. Het werd de driedeurs 145, een auto die haast in niets meer op zijn voorganger lijkt, maar wat uitstraling betreft absoluut een echte Alfa is. Alhoewel de Alfa 33 de laatste jaren in ons land een soort van revival meemaakte, waren de verkopen in heel Europa niet meer wat het zou

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27