EUROTUNNEL OPEN IN FASES
NISSAN PRIMERA
I7C
Prestige-project nadert voltooiing
T
/39-’SR
p/week
Nissan Denissen op weg naar
(Network) 2000
JR.
G
en
d
7
BI
Rover-motor
voor Proton
'I.
WW
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 november 1994 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
'93
39.990,-
'94
34.275,-
'94
30.995,-
‘94
30.995,-
'92
29.995,-
‘94
27.995,-
‘94
27.995,-
'93
21.995,-
'93
23.995,-
'94
21.445,-
itent
g. Bii
se en
een
jden
Vervolg van pagina 1
weer
Voorbereiding voor montage van Netwerk 2000.
hei
kla
kelzones
schuifkanteldak
Schuifkar
sn
el. 013-634355
loei
won
bii
1994 pagina 8
i.
rerende strook
rosseriekleur
er
wc
OTS MET
lNTIES.
is de tunnel in
dat moment
smaakt en
ijdens de
i.Al
ikel idee
PEUGEOT
Micra nu v.a.
senstr.
wijze
;dan
ige wac
ding van
srkeer gek
canten van i
het aantal
i betekenen
(On)overdekte zitplaatsen
Micra Jive met
borden word
naar het ji
irigeerd. 1
ide tu-
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TehOl3-683911
A R^A G E
DENISSEN
ranties
OT
Tarieven
Er wordt bij Eurotunnel
gesproken over tarieven van
zo'n 450 tot 600 gulden
afhankelijk van tijdstip en
seizoen per auto,
onafhankelijk van 1
passagiers. Dit zou i
Folkestone/Calais - Op maandag 14
november jl. is de eerste voor publiek
geopend rit door de kanaaltunnel
uitgevoerd met de Eurostar-trein van
Parijs naar London vice versa. Het
vrachtvervoer maakt al sinds mei gebruik
van het ongeveer 50 kilometer lange
traject. De zo interessante Shuttle-treinen
voor vervoer van personenauto's gaan niet
eerder dan het einde van het jaar rijden.
Radiozenders
De wagons herbergen per
verdieping vijf auto's. Ze zijn
fel verlicht en ruim van opzet.
Om de drie wagons is er een
toilet, terwijl men ook via eon
trap van boven naar benede..
kan lopen. Langs de auto's
Nissan gaat tussen nu en eind
1997 alle 4.000 Nissan
dealerbedrijven voorzien van
een nieuwe huisstijl «Network
2000» genaamd.
Garage Denissen BV wordt
als één van de
vooraanstaande Nissan
dealers in Nederland nu reeds
voorzien van deze nieuwe
huisstijl.
Tevens komt er een aparte
auto-afleveringsruimte. In
deze ruimte kan de verkoper
in alle rust de klant kennis
laten maken met zijn nieuwe
auto. Tevens kan hier uitleg
gegeven worden over de
service mogelijkheden en
garantievoorwaarden die
Nissan en Denissen de klant
mca-
land is rabiës-vrij en dat
i ze graag zo houden,
ratten die lopend de
teek maken worden vlak
.t bereiken van het
koninkrijk
--4-?erd. Verder zijn
^PG niet in de
com.
in een zijruit geruisloos in een
hoopje gruis veranderd. Ook
bestaat er een apparaat wat
in het slot kan worden
gedraaid. Met een forse
trekbeweging wordt de
volledige cilinder van het slot
sruit getrokken en is de auto
wederom open.
biedt.
Medio januari 1995 zal
Denissen zijn vernieuwde
pand aan de Burg. Janse
te Tilburg op feestelijke
srdenken. Denissen is
klaar voor de service
verlening die de moderne
consument van het jaar 2000
mag verwachten.
zogenaamde «prime sign»
reclame zuil met daarop
prominent het Nissan logo en
de dealer naam. Het geheel
wordt met indirecte
verlichting aangelicht en
geeft de Nissan panden een
herkenbaar modern uiterlijk.
Het interieur van de Nissan
dealers dient rust en sfeer uit
te stralen zodat de consument
zich er thuis voelt en Nissan
de vanzelfsprekende
«natuurlijke» keuze wordt.
Op dit moment is men bij
Denissen bezig met de
voorbereiding zodót binnen
2 weken de nieuwe huisstijl
gemonteerd kan worden.
En dan de uiteindelijke
treinreis. De wagons hebben
twee verdiepingen. In snel
tempo worden de treinen vol
met auto's gereden, de deuren van sne
sluiten en de trein gaat op goed afc
weg. Binnen enkele minuten soepeltj
schijnt er geen licht meer door schijnse
de kleine ruitjes en zit je dus
in de tunnel. Al na twaalf
minuten wordt het signaal
gegeven dat de trein het
midden van de tunnel heeft
bereikt, daarna duurt het nog
zo'n twintig minuten om naar
boven te klimmen. De totale
treinreis neemt ongeveer 35
minuten in beslag. De treinen
rijden maximaal 160 km/u op
een diepte van 40 meter onder
de zeebodem.
Prijzen
De vernieuwde Nissan
Primera is leverbaar met drie
motoren. Aan de basis staat
de 1.6 liter 16-klepper van 102
pk. Deze auto is er in een L- en
LX-uitgave. De 1.6 L is er
uitsluitend als sedan voor
f.35.995,=. De LX start bij
f.37.195,=De meerprijs voor
het vijfdeursmodel bedraagt
zeshonderd gulden. De 2 liter
van 125 pk begint als LX bij
f.39.595,=. De luxueuze SLX
start bij f.44.595,=. De nieuwe
SE-uitgave kost met vijfbak
f.50.895,= en is er ook als
automaat voor f.54.195,=. De
sportieve top wordt gevormd
door de 2.0 GT van 150 pk voor
f.64.195,=. Natuurlijk blijven
de diesels ook leverbaar als
LX en SLX voor respectievelijk
f.43.095,= en f.48.095,=. De
Nissan Primera heeft
standaard een airco met
uitzondering van de 1.6L en de
diesels.
Locomotief
Iedere trein heeft een
trekkende en duwende
locomotief. Bij aankomst
draait de trein om en komt
weer in de goede richting te
staan. Het electrisch systeem
van de tunnel wordt gevoed
vanuit zowel de Franse als
Britse
electriciteitsmaat schappij.
Mocht er bij toeval een storing
optreden aan beide kanten,
dan staan diesellocs paraat geelectrocuteei
om de treinen uit de tunnel te ook a^to s °P LI
trekken. Overigens kunnen tunnel welkom
zich in de tunnel in het
maximale geval 12 treinen op
hetzelfde moment bevinden.
De treinen die door de tunnel
gaan werken op het Franse
railsysteem met bovenleiding
met een voltage van 25.000. De
doorgaande treinen kunnen
ook op het Britse systeem
Startbeveiliging
Het nieuwe anti-diefstal-
systeem van Nissan probeert
op al deze methoden in te
spelen. Zo heeft de auto een
electronisch blokkering van
de sloten. Alle electronische
elementen zijn tussen
plaatwerkdelen geplaatst en
kunnen van buitenaf niet
worden bereikt. Als de ramen
en deuren worden geopend
gaat uiteraard een alarm af.
Dit gebeurt ook als de auto
wordt opgetild. Ook als alle
zekeringen uit de auto worden
verwijderd, gaat het alarm
door. De frequentie die door
de afstand bediening wordt
gebruikt veranderd iedere
keer. Met een opgevangen
signaal kan de auto niet
worden geopend. Achter de
sloten in de portieren zijn
ijzeren platen opgenomen,
zodat een boor niet door het
slot heen komt. Uiteraard is
aan de afstandbediening eei
startbeveiliging gekoppeld.
Uitsluitend met de juiste
frequentie wordt de
motorelectronica vrijgegeven.
Het stuurslot, wat in de
meeste gevallen met een
digitale borden worden de
auto's dan naar het juiste
perron gedirigeerd. Aan beide
kanten van de tunnel zijn 8
perrons te vinden die via vier
bruggen kunnen worden
bereikt. Er is bij de bouw
rekening gehouden om deze
capaciteit nog met 4 extra
perrons uit te breiden in de
toekomst. Eurotunnel beschikt
over 9 Shuttle-treinen voor
vervoer van personenauto's
en het gelijke aantal voor
vrachtverkeer. Als de
dienstregeling helemaal
volgens schema gaat lopen,
vertrekt overdag iedere 15
minuten een Shuttle-trein.
Interieur
vernieuwingen
Naast de uitwendige
aanpassingen brengt
Denissen een aantal
verbeteringen aan het
interieur van zijn
bedrijfspand aan om de klant
nog beter van dienst te
kunnen zijn. Zo komt er in de
showroom van nieuwe auto's
o.a. een nieuwe
informatiereceptie balie.
volledig separaat aan het
personenvervoer. Zo is er een
enorm doorlicht-apparaat die
precies de lading van iedere
vrachtauto kan bekijken
(Euroscan). De douane-
afhandeling geschiedt in het
land van vertrek, vandaar dat
je in Engeland bijvoorbeeld
auto's ziet rijden van de
Franse Police Nationale.
Wie van Engeland naar
Frankrijk door de tunnel gaat,
komt via een duidelijke
bewegwijzering bij het eerste
loket (afzonderlijke hokjes
voor links- en rechtsgestuurde
auto's). Hier kan een kaartje
worden gekocht. De auto
krijgt een sticker in een
bepaalde kleur op de voorruit
wat correspondeert met de te
nemen trein. Daarna komt de
tunnel-reiziger bij de douane.
Vervolgens kunnen in een
gigantisch gebouw nog wat
tax-free inkopen worden
gedaan, maar men kan ook
meteen doorrijden naar de
plaats waar de auto worden
opgesteld. Met behulp van
chuifkanteldak
iu slechts 250,-
m Micra Jive
|v.a. 22.595,-
douane-afhandeling heeft al
op de plaats van vertrek
plaatsgevonden, zodat men
direct vanaf de trein het
Franse of Engelse snelwegnet
oprijdt. Alles bij elkaar heeft
de hele procedure een klein
uur in beslag genomen. In de
aanlooptijd tot de definitieve
opening voor het
personenvervoer rijdt nu
overdag 1 trein per uur. De
vertrektijden lopen met zo
weinig treinen per dag nog
steeds niet op schema, zodat
er nog heel wat voor nodig zal
zijn als er straks vier
verschillende soorten treinen
allemaal netjes op tijd moeten
gaan vertrekken. De tijd zal
het leren. In ieder geval is
Eurotunnel als toeristische
trekpleister al een belevenis.
Bovendien kan zowel aan
Franse als Engelse kant een
interessant bezoekerscentrum
worden bezocht, waar
uitgebreid uitleg over de
constructie en werking van de
tunnel wordt gegeven.
Tax-free
Sinds 6 mei jl. is
gebruik, vanaf
uitsluitend voor
vrachtverkeer. Er zijn
doorgaande vrachttreinen,
terwijl ook de Shuttle-treinen
rijden met maximaal 28
vrachtauto's in de
kooivormige wagons. De
afhandeling van het
vrachtverkeer gebeurt aan
beide kanten van de tunnel
Rover heeft met de
Maleisische autofabrikant
Proton een principe
overeenkomst gesloten voor
het in licentie produceren
van motoren. De te
produceren 2.0 liter motoren
uit de T-serie van Rover zijn
bestemd voor de grotere
modellen van Proton.
Proton vervaardigde het
afgelopen jaar 117.000
auto's, deels bestemd voor
de binnenlandse markt en
voor export. Proton bezit een
marktaandeel van 73
procent op de binnenlandse
markt en verscheepte vorig
jaar 17.000 auto's naar
Groot-Brittannië.
Kinderzitje
Nieuw is de Primera SE die de
SGX vervangt. De auto
kenmerkt zich onder meer
door chromen deurkrukken en
specifieke lichtmetalen
velgen. Lederen bekleding
behoort tot de optie
mogelijkheden, terwijl
speciaal voor dit model een
paneel werd ontwikkeld met
houtnerfstructuur voor op de
middenconsole. Een nieuwe
technologie wordt bij de
rechter veiligheidsgordel
^egepast, vooral met het oog
vervoer van een
nderzitje. Een passagiers
il bewegingsvrijheid en
larom kan de gordel in- en
trollen. Dat effect is bij een
nderzitje zeer nadelig. Door
i de gordel helemaal uit te
skken en daarna weer in de
llen, blokkeert deze in
dere gewenste stand en
aat een kinderzitje
uurvast op de
jrijdersstoel. Neemt
;n persoon naast de
sstuurder plaats, dan kan de
>rdel wederom helemaal
orden uitgetrokken en heeft auto op slot en stek
en de uitgangssituatie weer in werking met het
rug. behorende bij dit sj
sn zeer belangrijke Europese uitgezonden signac
itwikkeling is het Nissan opgevangen en kor
nti Theft System, een eigenaar van
itidiefstalsysteem waarover weggelopen
erk is nagedacht. Nissan is weer geopeixv,
er bij de bron var 11
lende begonnen, ucloi
st NETC alle hulpmaterialen
aangeschaft die door
autokrakers worden gebruikt.
Vervolgens zijn twee
medewerkers opgeleid tot
volleerde autodieven en
vanuit die achtergrond is een
nieuwe beveiligingssysteem
tot stand gekomen wat tegen
meerprijs op de nieuwe
Primera kan worden geleverd.
ral wordt
en kort nadat de
sm, een eigenaar van de auto is
teem waarover weggelopen wordt de auto
icht. Nissan is weer geopend door het
in alle opgevangen signaal weer uit
i. Eerst heeft te zenden. Met deze apparaat
C alle hulpmaterialen kan na de diefstal van
:haft die door bijvoorbeeld de radio de auto
weer netjes op slot en op het
alarm worden gezet.
Daarnaast zijn er natuurlijk
de minder elegante manieren
van inbraak. Met een hamer
een ruit inslaan veroorzaakt
te veel lawaai. Dieven
gebruiken veel liever een
afgebroken bougie, waarmee
Op 12 februari 1986 werd de
overeenkomst tot bouw van
de Eurotunnel getekend door
Frankrijk en Engeland, een
lang gekoesterde wens ging
in vervulling. De
voorbereidende werk
zaamheden startten in
november van dat jaar, terwijl
een jaar later een eerste
aanvang werd gemaakt met
het graven. Op 1 december
1990 is de eerste verbinding
een feit, de service tunnel
loopt van Folkestone in
Engeland naar Sangatte bij
Calais in Frankrijk.
dat de Eurotunnel veel
duurder wordt dan de
veerboten, dus is het
makkelijk te voorspellen dat
aan dit tarief de komende tijd
nog wel gesleuteld zal
worden.
De service-tunnel vormt de
ruggegraat van het
bouwwerk. Deze middelste
tunnel is 4,5 meter breed en
daardoor moeten
verschillende voertuigen
kunnen rijden. Eurotunnel
heeft de beschikking over een
reeks ultra-smalle Mercedes-
bussen die speciaal voor dit
doel zijn ontwikkeld. De
bussen kunnen langs elkaar
rijden en wordt via
magnetische lijnen met een
snelheid van 80 km/u door de
tunnel gevoerd. De bussen
hebben aan voor- en
achterzijde en cabine en
beschikken over twee zeer
milieuvriendelijke
dieselmotoren. Er zijn service
bussen en bussen voor
brandweer en ziekenvervoer.
Nissan The Natural
Choice
Achter de nieuwe huisstijl
van Nissan in Europa gaat
een duidelijke filosofie schuil.
De aanpassingen aan zowel
exterieur en interieur van de
Nissan bedrijven dient de
uitstraling te hebben die
correspondeert met de
technisch geavanceerde
produkten die Nissan als
topmerk (nr. 4 van de wereld)
levert. Met 2 fabrieken in
Europa wil Nissan haar
marktaandeel in Europa in de
komende 5 jaar meer dan
verdubbelen.
Het exterieur kenmerkt zich
door een donker blauwe
reclame band en de
zijn trottoirs gemauxi c
iedereen is vrij tijdens
treinreis rond te lopen,
rijdend heb je geen enl
van snelheid. De trein is zo
ufgeveerd dat alles
Itjes verloopt. Door het
schijnsel van de verlichting in
de trein zie je door de ruiten
een deel van de betonnen
tunnelwand. Door de ruime
opzet van de wagons zullen
ook mensen met claustrofobie
weinig problemen hebben, of
het idee dat ze in een tunnel
zitten moet hen beangstigen.
Aangekomen op het eindpunt
wordt via de intercom
duidelijk gemaakt dat alle
passagiers hun plaats in de
auto moeten innemen. Ook
heeft Eurotunnel twee eigen
radiozenders waarop alle
meededelingen tweetalig
worden gedaan, maar die in
de tussentijd ook muziek ten
gehore brengen. Als de
deuren van de trein
opengaan, is het geheel in
enkele minuten leeg. De
rijden met een zogenaamde
derde rails met 750 Volt.
Uiteraard hebben de
ontwerpers van de Eurotunnel
zeer nauwkeurig nagedacht
over de veiligheid. Met
behulp van passen,
detectielussen en
electronisch apparatuur
wordt over de veiligheid
gewaakt, terwijl men heel
verstandig niet verteld wat er
gedaan is om terroristische
acties te verijdelen. In ieder
geval heeft Eurotunnel een
eigen beveiligingsdienst,
terwijl daarnaast de Britse en
Franse politie hierin een
belangrijke rol spelen.
Niet iedereen en alles mag
door de kanaaltunnel heen en
weer. Het vervoer van dieren
(vee) gebeurd uitsluitend via
de veerponten, terwijl
toeristen uiteraard niet hun
huisdieren mee naar
Engeland mogen nemen.
Engeland is rabiës-vrij en dat
willen ze graag zo houden.
Zelfs rc
overstee
voor het
Briste Kc
“ëlectr
Diefstal
Een veel gebruikt ondei
om mechanische sloten
kraken is de zogenaamc
Slim-Jim, een lang plat
achtig werktuig dat
simpelweg tussen ruit e
plaatwerk naar benede
gedrukt wordt en in twe
drie seconden het slot
ontgrendeld, zonder scl
aan de auto. Electrisch
beveiligde sloten m
zogenaamde dead-1
kunnen niet op deze
worden geopend. Toch
het mogelijk auto's met
type slot makkelijk ope:
maken, wederom zonde
noemenswaardige sch<
Vaak kan van buitenaf
electrisch systeem vror'
ontregeld, waardoor x,x<
nog geen tien seconder
auto gewoon open gaat
Daarnaast zijn er natuu
de electronische systen
met afstandbediening,
voor zo'n tweeduizend
een apparaat in de han
wat de frequentie van c
afstandbediening opva
een straal van 30 tot 50
rond de auto. Iemand z«
auto op slot en stelt het
in werking
behorende
staaf makkelijk is af te
breken, geeft bij de Primera
geen krimp. Uiteraard levert
Nissan radio-installaties met
afneembaar front, terwijl de
af-fabriek ingebouwde
systemen met vier stevige
bouten aan het dashboard
zijn vastgemaakt.
Door al deze maatregelen
voldoet de nieuwe Primera
met anti-diefstal-systeem in
Engeland aan de hoogste
norm van diefstal
beveiliging.
Rl
LEI
P-VX-36.
I JP-VX-36 L
■KB