EUROTUNNEL OPEN IN FASES NISSAN PRIMERA I7C Prestige-project nadert voltooiing T /39-’SR p/week Nissan Denissen op weg naar (Network) 2000 JR. G en d 7 BI Rover-motor voor Proton 'I. WW DE AUTOMAAT - Donderdag 17 november 1994 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER '93 39.990,- '94 34.275,- '94 30.995,- ‘94 30.995,- '92 29.995,- ‘94 27.995,- ‘94 27.995,- '93 21.995,- '93 23.995,- '94 21.445,- itent g. Bii se en een jden Vervolg van pagina 1 weer Voorbereiding voor montage van Netwerk 2000. hei kla kelzones schuifkanteldak Schuifkar sn el. 013-634355 loei won bii 1994 pagina 8 i. rerende strook rosseriekleur er wc OTS MET lNTIES. is de tunnel in dat moment smaakt en ijdens de i.Al ikel idee PEUGEOT Micra nu v.a. senstr. wijze ;dan ige wac ding van srkeer gek canten van i het aantal i betekenen (On)overdekte zitplaatsen Micra Jive met borden word naar het ji irigeerd. 1 ide tu- Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TehOl3-683911 A R^A G E DENISSEN ranties OT Tarieven Er wordt bij Eurotunnel gesproken over tarieven van zo'n 450 tot 600 gulden afhankelijk van tijdstip en seizoen per auto, onafhankelijk van 1 passagiers. Dit zou i Folkestone/Calais - Op maandag 14 november jl. is de eerste voor publiek geopend rit door de kanaaltunnel uitgevoerd met de Eurostar-trein van Parijs naar London vice versa. Het vrachtvervoer maakt al sinds mei gebruik van het ongeveer 50 kilometer lange traject. De zo interessante Shuttle-treinen voor vervoer van personenauto's gaan niet eerder dan het einde van het jaar rijden. Radiozenders De wagons herbergen per verdieping vijf auto's. Ze zijn fel verlicht en ruim van opzet. Om de drie wagons is er een toilet, terwijl men ook via eon trap van boven naar benede.. kan lopen. Langs de auto's Nissan gaat tussen nu en eind 1997 alle 4.000 Nissan dealerbedrijven voorzien van een nieuwe huisstijl «Network 2000» genaamd. Garage Denissen BV wordt als één van de vooraanstaande Nissan dealers in Nederland nu reeds voorzien van deze nieuwe huisstijl. Tevens komt er een aparte auto-afleveringsruimte. In deze ruimte kan de verkoper in alle rust de klant kennis laten maken met zijn nieuwe auto. Tevens kan hier uitleg gegeven worden over de service mogelijkheden en garantievoorwaarden die Nissan en Denissen de klant mca- land is rabiës-vrij en dat i ze graag zo houden, ratten die lopend de teek maken worden vlak .t bereiken van het koninkrijk --4-?erd. Verder zijn ^PG niet in de com. in een zijruit geruisloos in een hoopje gruis veranderd. Ook bestaat er een apparaat wat in het slot kan worden gedraaid. Met een forse trekbeweging wordt de volledige cilinder van het slot sruit getrokken en is de auto wederom open. biedt. Medio januari 1995 zal Denissen zijn vernieuwde pand aan de Burg. Janse te Tilburg op feestelijke srdenken. Denissen is klaar voor de service verlening die de moderne consument van het jaar 2000 mag verwachten. zogenaamde «prime sign» reclame zuil met daarop prominent het Nissan logo en de dealer naam. Het geheel wordt met indirecte verlichting aangelicht en geeft de Nissan panden een herkenbaar modern uiterlijk. Het interieur van de Nissan dealers dient rust en sfeer uit te stralen zodat de consument zich er thuis voelt en Nissan de vanzelfsprekende «natuurlijke» keuze wordt. Op dit moment is men bij Denissen bezig met de voorbereiding zodót binnen 2 weken de nieuwe huisstijl gemonteerd kan worden. En dan de uiteindelijke treinreis. De wagons hebben twee verdiepingen. In snel tempo worden de treinen vol met auto's gereden, de deuren van sne sluiten en de trein gaat op goed afc weg. Binnen enkele minuten soepeltj schijnt er geen licht meer door schijnse de kleine ruitjes en zit je dus in de tunnel. Al na twaalf minuten wordt het signaal gegeven dat de trein het midden van de tunnel heeft bereikt, daarna duurt het nog zo'n twintig minuten om naar boven te klimmen. De totale treinreis neemt ongeveer 35 minuten in beslag. De treinen rijden maximaal 160 km/u op een diepte van 40 meter onder de zeebodem. Prijzen De vernieuwde Nissan Primera is leverbaar met drie motoren. Aan de basis staat de 1.6 liter 16-klepper van 102 pk. Deze auto is er in een L- en LX-uitgave. De 1.6 L is er uitsluitend als sedan voor f.35.995,=. De LX start bij f.37.195,=De meerprijs voor het vijfdeursmodel bedraagt zeshonderd gulden. De 2 liter van 125 pk begint als LX bij f.39.595,=. De luxueuze SLX start bij f.44.595,=. De nieuwe SE-uitgave kost met vijfbak f.50.895,= en is er ook als automaat voor f.54.195,=. De sportieve top wordt gevormd door de 2.0 GT van 150 pk voor f.64.195,=. Natuurlijk blijven de diesels ook leverbaar als LX en SLX voor respectievelijk f.43.095,= en f.48.095,=. De Nissan Primera heeft standaard een airco met uitzondering van de 1.6L en de diesels. Locomotief Iedere trein heeft een trekkende en duwende locomotief. Bij aankomst draait de trein om en komt weer in de goede richting te staan. Het electrisch systeem van de tunnel wordt gevoed vanuit zowel de Franse als Britse electriciteitsmaat schappij. Mocht er bij toeval een storing optreden aan beide kanten, dan staan diesellocs paraat geelectrocuteei om de treinen uit de tunnel te ook a^to s °P LI trekken. Overigens kunnen tunnel welkom zich in de tunnel in het maximale geval 12 treinen op hetzelfde moment bevinden. De treinen die door de tunnel gaan werken op het Franse railsysteem met bovenleiding met een voltage van 25.000. De doorgaande treinen kunnen ook op het Britse systeem Startbeveiliging Het nieuwe anti-diefstal- systeem van Nissan probeert op al deze methoden in te spelen. Zo heeft de auto een electronisch blokkering van de sloten. Alle electronische elementen zijn tussen plaatwerkdelen geplaatst en kunnen van buitenaf niet worden bereikt. Als de ramen en deuren worden geopend gaat uiteraard een alarm af. Dit gebeurt ook als de auto wordt opgetild. Ook als alle zekeringen uit de auto worden verwijderd, gaat het alarm door. De frequentie die door de afstand bediening wordt gebruikt veranderd iedere keer. Met een opgevangen signaal kan de auto niet worden geopend. Achter de sloten in de portieren zijn ijzeren platen opgenomen, zodat een boor niet door het slot heen komt. Uiteraard is aan de afstandbediening eei startbeveiliging gekoppeld. Uitsluitend met de juiste frequentie wordt de motorelectronica vrijgegeven. Het stuurslot, wat in de meeste gevallen met een digitale borden worden de auto's dan naar het juiste perron gedirigeerd. Aan beide kanten van de tunnel zijn 8 perrons te vinden die via vier bruggen kunnen worden bereikt. Er is bij de bouw rekening gehouden om deze capaciteit nog met 4 extra perrons uit te breiden in de toekomst. Eurotunnel beschikt over 9 Shuttle-treinen voor vervoer van personenauto's en het gelijke aantal voor vrachtverkeer. Als de dienstregeling helemaal volgens schema gaat lopen, vertrekt overdag iedere 15 minuten een Shuttle-trein. Interieur vernieuwingen Naast de uitwendige aanpassingen brengt Denissen een aantal verbeteringen aan het interieur van zijn bedrijfspand aan om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. Zo komt er in de showroom van nieuwe auto's o.a. een nieuwe informatiereceptie balie. volledig separaat aan het personenvervoer. Zo is er een enorm doorlicht-apparaat die precies de lading van iedere vrachtauto kan bekijken (Euroscan). De douane- afhandeling geschiedt in het land van vertrek, vandaar dat je in Engeland bijvoorbeeld auto's ziet rijden van de Franse Police Nationale. Wie van Engeland naar Frankrijk door de tunnel gaat, komt via een duidelijke bewegwijzering bij het eerste loket (afzonderlijke hokjes voor links- en rechtsgestuurde auto's). Hier kan een kaartje worden gekocht. De auto krijgt een sticker in een bepaalde kleur op de voorruit wat correspondeert met de te nemen trein. Daarna komt de tunnel-reiziger bij de douane. Vervolgens kunnen in een gigantisch gebouw nog wat tax-free inkopen worden gedaan, maar men kan ook meteen doorrijden naar de plaats waar de auto worden opgesteld. Met behulp van chuifkanteldak iu slechts 250,- m Micra Jive |v.a. 22.595,- douane-afhandeling heeft al op de plaats van vertrek plaatsgevonden, zodat men direct vanaf de trein het Franse of Engelse snelwegnet oprijdt. Alles bij elkaar heeft de hele procedure een klein uur in beslag genomen. In de aanlooptijd tot de definitieve opening voor het personenvervoer rijdt nu overdag 1 trein per uur. De vertrektijden lopen met zo weinig treinen per dag nog steeds niet op schema, zodat er nog heel wat voor nodig zal zijn als er straks vier verschillende soorten treinen allemaal netjes op tijd moeten gaan vertrekken. De tijd zal het leren. In ieder geval is Eurotunnel als toeristische trekpleister al een belevenis. Bovendien kan zowel aan Franse als Engelse kant een interessant bezoekerscentrum worden bezocht, waar uitgebreid uitleg over de constructie en werking van de tunnel wordt gegeven. Tax-free Sinds 6 mei jl. is gebruik, vanaf uitsluitend voor vrachtverkeer. Er zijn doorgaande vrachttreinen, terwijl ook de Shuttle-treinen rijden met maximaal 28 vrachtauto's in de kooivormige wagons. De afhandeling van het vrachtverkeer gebeurt aan beide kanten van de tunnel Rover heeft met de Maleisische autofabrikant Proton een principe overeenkomst gesloten voor het in licentie produceren van motoren. De te produceren 2.0 liter motoren uit de T-serie van Rover zijn bestemd voor de grotere modellen van Proton. Proton vervaardigde het afgelopen jaar 117.000 auto's, deels bestemd voor de binnenlandse markt en voor export. Proton bezit een marktaandeel van 73 procent op de binnenlandse markt en verscheepte vorig jaar 17.000 auto's naar Groot-Brittannië. Kinderzitje Nieuw is de Primera SE die de SGX vervangt. De auto kenmerkt zich onder meer door chromen deurkrukken en specifieke lichtmetalen velgen. Lederen bekleding behoort tot de optie mogelijkheden, terwijl speciaal voor dit model een paneel werd ontwikkeld met houtnerfstructuur voor op de middenconsole. Een nieuwe technologie wordt bij de rechter veiligheidsgordel ^egepast, vooral met het oog vervoer van een nderzitje. Een passagiers il bewegingsvrijheid en larom kan de gordel in- en trollen. Dat effect is bij een nderzitje zeer nadelig. Door i de gordel helemaal uit te skken en daarna weer in de llen, blokkeert deze in dere gewenste stand en aat een kinderzitje uurvast op de jrijdersstoel. Neemt ;n persoon naast de sstuurder plaats, dan kan de >rdel wederom helemaal orden uitgetrokken en heeft auto op slot en stek en de uitgangssituatie weer in werking met het rug. behorende bij dit sj sn zeer belangrijke Europese uitgezonden signac itwikkeling is het Nissan opgevangen en kor nti Theft System, een eigenaar van itidiefstalsysteem waarover weggelopen erk is nagedacht. Nissan is weer geopeixv, er bij de bron var 11 lende begonnen, ucloi st NETC alle hulpmaterialen aangeschaft die door autokrakers worden gebruikt. Vervolgens zijn twee medewerkers opgeleid tot volleerde autodieven en vanuit die achtergrond is een nieuwe beveiligingssysteem tot stand gekomen wat tegen meerprijs op de nieuwe Primera kan worden geleverd. ral wordt en kort nadat de sm, een eigenaar van de auto is teem waarover weggelopen wordt de auto icht. Nissan is weer geopend door het in alle opgevangen signaal weer uit i. Eerst heeft te zenden. Met deze apparaat C alle hulpmaterialen kan na de diefstal van :haft die door bijvoorbeeld de radio de auto weer netjes op slot en op het alarm worden gezet. Daarnaast zijn er natuurlijk de minder elegante manieren van inbraak. Met een hamer een ruit inslaan veroorzaakt te veel lawaai. Dieven gebruiken veel liever een afgebroken bougie, waarmee Op 12 februari 1986 werd de overeenkomst tot bouw van de Eurotunnel getekend door Frankrijk en Engeland, een lang gekoesterde wens ging in vervulling. De voorbereidende werk zaamheden startten in november van dat jaar, terwijl een jaar later een eerste aanvang werd gemaakt met het graven. Op 1 december 1990 is de eerste verbinding een feit, de service tunnel loopt van Folkestone in Engeland naar Sangatte bij Calais in Frankrijk. dat de Eurotunnel veel duurder wordt dan de veerboten, dus is het makkelijk te voorspellen dat aan dit tarief de komende tijd nog wel gesleuteld zal worden. De service-tunnel vormt de ruggegraat van het bouwwerk. Deze middelste tunnel is 4,5 meter breed en daardoor moeten verschillende voertuigen kunnen rijden. Eurotunnel heeft de beschikking over een reeks ultra-smalle Mercedes- bussen die speciaal voor dit doel zijn ontwikkeld. De bussen kunnen langs elkaar rijden en wordt via magnetische lijnen met een snelheid van 80 km/u door de tunnel gevoerd. De bussen hebben aan voor- en achterzijde en cabine en beschikken over twee zeer milieuvriendelijke dieselmotoren. Er zijn service bussen en bussen voor brandweer en ziekenvervoer. Nissan The Natural Choice Achter de nieuwe huisstijl van Nissan in Europa gaat een duidelijke filosofie schuil. De aanpassingen aan zowel exterieur en interieur van de Nissan bedrijven dient de uitstraling te hebben die correspondeert met de technisch geavanceerde produkten die Nissan als topmerk (nr. 4 van de wereld) levert. Met 2 fabrieken in Europa wil Nissan haar marktaandeel in Europa in de komende 5 jaar meer dan verdubbelen. Het exterieur kenmerkt zich door een donker blauwe reclame band en de zijn trottoirs gemauxi c iedereen is vrij tijdens treinreis rond te lopen, rijdend heb je geen enl van snelheid. De trein is zo ufgeveerd dat alles Itjes verloopt. Door het schijnsel van de verlichting in de trein zie je door de ruiten een deel van de betonnen tunnelwand. Door de ruime opzet van de wagons zullen ook mensen met claustrofobie weinig problemen hebben, of het idee dat ze in een tunnel zitten moet hen beangstigen. Aangekomen op het eindpunt wordt via de intercom duidelijk gemaakt dat alle passagiers hun plaats in de auto moeten innemen. Ook heeft Eurotunnel twee eigen radiozenders waarop alle meededelingen tweetalig worden gedaan, maar die in de tussentijd ook muziek ten gehore brengen. Als de deuren van de trein opengaan, is het geheel in enkele minuten leeg. De rijden met een zogenaamde derde rails met 750 Volt. Uiteraard hebben de ontwerpers van de Eurotunnel zeer nauwkeurig nagedacht over de veiligheid. Met behulp van passen, detectielussen en electronisch apparatuur wordt over de veiligheid gewaakt, terwijl men heel verstandig niet verteld wat er gedaan is om terroristische acties te verijdelen. In ieder geval heeft Eurotunnel een eigen beveiligingsdienst, terwijl daarnaast de Britse en Franse politie hierin een belangrijke rol spelen. Niet iedereen en alles mag door de kanaaltunnel heen en weer. Het vervoer van dieren (vee) gebeurd uitsluitend via de veerponten, terwijl toeristen uiteraard niet hun huisdieren mee naar Engeland mogen nemen. Engeland is rabiës-vrij en dat willen ze graag zo houden. Zelfs rc overstee voor het Briste Kc “ëlectr Diefstal Een veel gebruikt ondei om mechanische sloten kraken is de zogenaamc Slim-Jim, een lang plat achtig werktuig dat simpelweg tussen ruit e plaatwerk naar benede gedrukt wordt en in twe drie seconden het slot ontgrendeld, zonder scl aan de auto. Electrisch beveiligde sloten m zogenaamde dead-1 kunnen niet op deze worden geopend. Toch het mogelijk auto's met type slot makkelijk ope: maken, wederom zonde noemenswaardige sch< Vaak kan van buitenaf electrisch systeem vror' ontregeld, waardoor x,x< nog geen tien seconder auto gewoon open gaat Daarnaast zijn er natuu de electronische systen met afstandbediening, voor zo'n tweeduizend een apparaat in de han wat de frequentie van c afstandbediening opva een straal van 30 tot 50 rond de auto. Iemand z« auto op slot en stelt het in werking behorende staaf makkelijk is af te breken, geeft bij de Primera geen krimp. Uiteraard levert Nissan radio-installaties met afneembaar front, terwijl de af-fabriek ingebouwde systemen met vier stevige bouten aan het dashboard zijn vastgemaakt. Door al deze maatregelen voldoet de nieuwe Primera met anti-diefstal-systeem in Engeland aan de hoogste norm van diefstal beveiliging. Rl LEI P-VX-36. I JP-VX-36 L ■KB

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27