NCI
L
K
OP
lï
ni!
A
Terughoudende persoonlijkheid
69.-
VOLVO'S LUCHTZAK
IN DE STOEL
ELEKTRISCHE AUTO
VAN SAMSUNG
ens
7
:RS...
ekken
1
I
705
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Denissen biedt
meer....
>ken!!!
1.20
2 -
994 pagina 20
Oplage: 97.500
Donderdag 10 november 1994
HOUT
im dikte.
’LANKEN
ts
per stuk
ts
per stuk
ts
ts
e prijzen
3 dagej1
oog
meer info in onze showroom
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
•iralen
Is
I
Tony Vos
Lees verder
Autotest:
Dato-tip
Kia Sportage
in dit nummer
pag.7
pag.9
o.a.:
Hyundai Excel 1.3 i LS
pag.3
Jaargang 6
Nummer 42
DZMMWESMB
9000CD/VU f/V
S/fDVWDM
3re
1 zullen
/u en
:>meter
imsung
'ortier-
ling.
3-426245
d.) TEL. 639083
t/m zot.
12 november
wste modellen
j denkt!
1,46 meter plaatsfhij zich
beter temidden van de
concurrentie. De wielbasis
groeide met 4 centimeter tot
tachine in huis
neer den 2000
tunnen maken,
l-lak, muurverf
liverse beitsen.
JSKLEUR
■ervol interieur.
|rkt
s
uto's, zal
dat deze
;en sinecure is.
«d. Wij
rer-drive.
120 km/h
iinodig
3taat d
G A R^A G E
DENISSEN
zijn riant. Maar je zit wel met
opgetrokken knieën doordat
de achterbank veel te laag is
geplaatst. Volgens een
eerlijke woordvoerder v
deze 'fout' momenteel
hersteld door een dikl
schuimvullinc
Deze week:
11 tlm 20 november
De Motor Show,
internationale beurs voor
auto's, motoren en sport, te
Essen (D)
Zondag 13 november
Formule 1 Grand Prix van
Australië te Adelaide
7UICT)OSTbv
^■i ^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
De Lancia Thema heeft
een meer dan waardige
opvolger gekregen in de
vorm van de Lancia k
(Kappa). Met een
ingetogen, doch chic
uiterlijk, een stijlvol
interieur, nieuwe
motoren en verbeterde
kwaliteit moet de Lancia
k internationaal gaan
scoren. Aan de
(rij)kwaliteiten zal het
niet liggen.
5< perstuk
7.50
7.50
1 0,“ perstuk
I;
290
De auto is voorzien van
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende por
ruiten en airconditionin
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Japanse Grand Prix
werd overigens beheerst
door het slechte weer. De
regen kwam
onophoudelijk in grote
hoeveelheden naar
beneden en zorgde voor
een spekglad circuit
waardoor veel rijders uit
de baan vlogen en de
materiële schade aan
zienlijk was. Ook Herbert,
de vervanger van Jos
Verstappen in het
Benetton-team, kwam door
een crash niet verder dan
drie ronden.
De ravage was na veertien
ronden zelfs van dien aard
dat tijdelijk code rood
gegeven moest worden.
Een marshall die de
gespinde Morbidelli
assisteerde had toen
inmiddels al een gebroken
been opgelopen nadat hij
geraakt was door de
rondtollende McLaren van
Martin Brundle.
er wordt
ree n dikke re
ig te gebruiken.
Op de Parijse autosalon presenteerde Volvo
haar SIPS-bag in de 850, oftewel de zijdelingse
airbag op genomen in de ru<gleuning van de
stoel. Op experimentele basis was deze
voorziening al eerder getoond, maar nu kan de
zij-airbag ook daadwerkelijk worden besteld.
Turquoise
De afwerking van het
interieur is in alle versies
fraai en smaakvol. Lancia
bovenliggende nokkenassen,
variabele kleptiming en één
balansas. Deze 2 liter levert
maximaal 145 pk bij 6100
tr/min. Het hoogste koppel
van 185 Nm wordt bij 4500
tr/min gehaald. Hij bouwt zijn
vermogen zeer geleidelijk op
terwijl hij in de onderste
regionen niets tekort komt. De
klant heeft bij deze motor keus
uit twee transmissies: de
Comfort-drive en de Power
drive. Bij de Power-drive zijn
de derde tot en met de vijfde
versnelling korter en is ook de
eindoverbrenging op
sportiviteit afgestemd. Wij
reden alleen de Powe
De motor maakt bij 12
al bijna 4000 tpm. Oni
veel. Een trede hoger staat de
2.4 liter krachtbron. Deze heeft
behalve de grotere
cilinderinhoud ook een
inlaatspruitstuk met
variabele lengte. Hij levert 175
pk bij 6100 tr/min Dankzij het
hoge koppel van 230 Nm bij
3750 tr/min levert de 2.4
onderin nog meer trekkracht,
wat schakellui rijden
mogelijk maakt. Beide
vijfcilinders brengen een
typische, zij het bescheiden
roffel ten gehore.
Serenade
In tegenstelling tot de
benzinemotoren heeft de
nieuwe 2.4 liter turbodiesel
(afgeleid van de 2.0) gewoon
twee kleppen per cilinder. Hij
levert maximaal 124 pk bij
4250 tr/min en een
draaimoment van 250 Nm bij
2250 tr/min. Helaas kon de
diesel niet overtuigen. Tussen
de 1000 en 2000 tpm is de turbo
in diepe rust, waardoor het
een eeuwigheid duurt voordat
de motor deze toerentallen
erbrugt. Pas bij 2250 komt er
ie brouwerij.
Lees verder op pagina 9
Mario Andretti, de
54-jarige Amerikaanse
autosportlegende die dit
jaar afscheid nam van de
Indy Car World Series,
probeert Ferrari over te
halen om een 333SP voor
hem in te zetten tijdens de
24 uur van Le Mans 1995. Le
Mans is het enige grote
autosportevenement ter
wereld dat immers nog
niet op Mario's erelijst
staat. In 1983 eindigde hij
daar als derde en in 1988
als zesde, beide keren met
zoon Michael en beide
keren in een Porsche.
De 333SP is een spider-type
sportwagen die dit seizoen
door Ferrari werd
gelanceerd en in de
Amerikaanse IMSA-serie
succesvol was in de
handen van Gian Piero
Moretti.
ontwikkelt op dit moment een
nikkel-zink- en nikkel-
metaalhydride-accu
waardoor de actieradius tot
zo'n 400 km/u kan toenemen.
In de verdere toekomst wordt
gedacht aan een lithium-accu
voor een nog hogere
energiedichtheid. De koets
van de SEV-III is gemaakt uit
glasvezel versterkt kunststof,
terwijl de auto een aluminium
onderstel bezit.
Toch kan het ook
andersom. Kort geleden
ontving ik ee n persbericht
van de Federatie van
Nederlandse BMW Clubs,
waarin inmiddels zeven
afzonderlijke clubs van dit
Duitse merk zijn verenigd.
Het bericht gaat over de
oprichting van een club
speciaal voor de BMW 3-
serie. Verder wordt de
hiërarchie in het BMW
club-wezen uit de doeken
gedaan. Toch worden in
het bericht enkele storende
detailfouten gemaakt, die
je nu net niet van een club
mag verwachten. Zo wordt
verteld dat de 3-serie in
1976 werd geïntroduceerd.
Toch kwam deze auto echt
al in de tweede helft van
1975 op de markt. Verder
wordt gesteld dat de 3-serie
de eerste auto was volgens
de nieuwe naamgeving en
dat later de 5-, 6- en 7-serie
volgden. Beste BMW-man,
de 5-serie werd al in 1972
geïntroduceerd en was dus
ruim voor de 3-serie op de
markt. Als klap op de
vuurpijl wordt nog eens
melding gemaakt van de
Toering Club, terwijl BMW
dit type toch nadrukkelijk
Touring (met 'oudus) heeft
gedoopt. Foei, foei, foei...
Het vormt een aanvulling op Volvo's Side
Impact Protection System, wat Volvo bij de
presentatie van de 850 in 1991 introduceerde.
De zij-airbag wordt razendsnel opgeblazen als
de auto aan de zijkant wordt aangereden,
waardoor wordt voorkomen dat de bestuurder
of passagiers wordt geraakt door de deur.
Hiermee worden tevens verwondingen aan
het hoofd beperkt. De zij-airbag treedt in
werking als een kracht van 1000 Newton
optreedt. Dit komt neer op een versnelling van
1,5 tot 2 meter, wat gelijk staat aan een botsing
waarbij vervorming van het portier kan
optreden. De energie van de schok wordt via
de verschillende elementen van het SIPS-
systeem doorgegeven aan de sensor van de
SIPS-bag, die in de zijkant van de stoel is
aangebracht. De luchtzak heeft een inhoud
van 12 liter en wordt door twee
gasgeneratoren geactiveerd. Het opblazen
duurt 4 tot 6 milliseconden.
Uit diepgaand onderzoek is gebleken dat de
zijairbag het best in de stoel kan worden
geplaatst, omdat de werking dan optimaal
blijft ongeacht de stand van de rugleuning en
zitting. Bovendien kan door deze montage
worden volstaan met een kleine airbag. De zij-
airbag kan niet in werking worden gesteld als
bijvoorbeeld een trap tegen de deur wordt
gegeven. De SIPS-bag is op alle Volvo's 850
leverbaar tegen een meerprijs van f.950,=.
Het staat vast dat electronica-
gigant Samsung binnen
afzienbare tijd auto's gaat
produceren. In eerste
instantie zal dat nog gaan om
in licentie gebouwde Nissan's
voor de eigen Koreaanse
markt, maar het moge
duidelijk zijn dat een
generatie verder ook
Samsungs naar ander
landen van de wereld
worden verscheept.
Onlangs presenteerde
Samsung de SEV-III, wat staat
voor Samsung Electric
Vehicle, Model III.
De eerste electrische
Kledingmerk
Enige terughoudendheid is de
auto niet vreemd, maar dat
maakt hem uitgesproken chic.
De bumpers hebben zwarte
stootstrips. Deze ontbreken
standaard op de flanken,
maar zijn vreemdgenoeg wel
tegen meerprijs te bestellen!
De k heet overigens voluit
Kappa, maar dat is een
gedeponeerde
kledingmerknaam, vandaar
dat Lancia het op k houdt.
Ten opzichte van de Thema
groeide de k fors. Met een
lengte x breedte x hoogte van
achtereenvolgens 4,69 x 1,83 x
schroomde bovendien niet om
ogenschijnlijk bij elkaar
vloekende kleurcombinaties
te gebruiken. Zo is een donker
bruin-metallic koetswerk met
een hard-turquoise interieur
mogelijk.
Voor de Lancia k zijn drie
nieuwe, zeer compacte
vijfcilinder motoren de m°tor
voorhanden. De range begint
met een vijfcilinder leven inde
twintigklepper met twee
BMW Club
Wie zich als autojournalist
ooit gewaagd heeft aan het
schrijven van artil
over klassieke aut
kunnen beamen a
bezigheid get
Allereerst moet een auto
van het gewenste type
worden opgezocht voor het
maken van het nodige
beeldmateriaal.
Vervolgens duik je de
boeken in om voldoende
informatie te vinden.
Verder is de eigenaar van
de auto in kwestie ook al
een bron van inlichtingen.
Maar over bepaalde
gegevens zullen de
geleerden het nooit eens
zijn. Onder verstokte
oldtimer-liefhebbers
bevinden zich vele actieve
briefschrijvers die meteen
in de pen kruipen als er bij
wijze van spreke verkeerd
geschreven wordt over een
schroefje. Als reactie op
een artikel waarin twee
fenomenen als de Citroën
2CVen Renault 4 werden
vergeleken, ontving ik
enkele jaren geleden een
brief op hoge poten uit
Citroën-hoek over in de
ogen van de briefschrijver
gemaakte fouten. Het
kwam er eigenlijk op neer
dat de persoon in kwestie
liever een artikel alleen
over zijn geliefde type had
willen zien.
Toch kan het
andersom.
ontving
-ide.
Het Nederlandse
rally-duo
DoctorIBadenberg gaat
volgende week zaterdag
met hun groep N
Mitsubishi Lancer EVO van
start in de RAC Rally. Dit
loodzware evenement is de
traditionele
seizoensafsluiter van het
WK Rally.
Samsung was in juni vorig
jaar gereed en het tweede
type volgde in december 1993.
De Samsung SEV is de eerste
electrische auto die in Zuid-
Korea door een niet auto
fabrikant werd gebouwd.
Het gaat dus niet om een
omgebouwde benzine-auto,
maar een van de grond af als
electrisch voertuig ontworpen
auto. De electromotor levert
een vermogen van 90 kW of
120 pk. Hiermee heeft de
compacte Samsung een
topsnelheid van 130 km/i
kan in totaal 180 kilor
worden gereden. San
precies 2,7 meter.
Dankzij de dwarse opstelling
van de deels gloednieuwe
motoren en de grotere
afmetingen creëerde Lancia
aanzienlijk meer
interieurruimte. Het
ruimtegevoel voorin wordt
versterkt door het dashboard
dat laag is geplaatst. De
opzichtige middenconsole
lijkt van wortelnotehout maar
is een met deze nerf bedrukt
stuk harde kunststof.
Je zit goed achter het stuur, de
stoelen geven redelijk steun,
maar een mogelijkheid om de
zithoek te kunnen verstellen
zou op de 'eenvoudige' versies
welkom zijn. Het verstelbare
stuurwiel staat bovendien
minder verticaal dan we
gewend zijn. Het duurt dan
ook even voordat je de juiste
rijpositie hebt gevonden. De
meeste bedieningsorganen
liggen onder handbereik.
Been- en hoofdruimte achterin
De Grand Prix van Japan,
afgelopen weekend
verreden op het circuit van
Suzuka, werd gewonnen
door de Brit Damon Hill in
zijn Williams-Renault.
Hoewel Michael
Schumacher in zijn
Benetton-Ford de
pole-position behaalde en
tijdens de race ook sneller
was, had het team van
Frank Williams een betere
strategie uitgedacht. Daar
waar Schumacher twee
keer naar binnen moest,
kon Hill met één pitstop
volstaan en dit besliste
uiteindelijk de race.
Hill heeft nu, met nog één
wedstrijd voor de boeg, een
achterstand van slechts
één punt op Schumacher,
terwijl Williams vijf punten
voorsprong heeft op
Benetton in de strijd om de
constructeurstitei.
Het duurt even voordat je de
Lancia k op zijn waarde weet
te schatten. Pas tijdens de rij-
introductie in Biarritz
overtuigde Lancia's nieuwe
vlaggeschip volop. De k is een
echte Lancia: stijlvol en
ingetogen.
amsun