NCI L K OP lï ni! A Terughoudende persoonlijkheid 69.- VOLVO'S LUCHTZAK IN DE STOEL ELEKTRISCHE AUTO VAN SAMSUNG ens 7 :RS... ekken 1 I 705 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Denissen biedt meer.... >ken!!! 1.20 2 - 994 pagina 20 Oplage: 97.500 Donderdag 10 november 1994 HOUT im dikte. ’LANKEN ts per stuk ts per stuk ts ts e prijzen 3 dagej1 oog meer info in onze showroom Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 •iralen Is I Tony Vos Lees verder Autotest: Dato-tip Kia Sportage in dit nummer pag.7 pag.9 o.a.: Hyundai Excel 1.3 i LS pag.3 Jaargang 6 Nummer 42 DZMMWESMB 9000CD/VU f/V S/fDVWDM 3re 1 zullen /u en :>meter imsung 'ortier- ling. 3-426245 d.) TEL. 639083 t/m zot. 12 november wste modellen j denkt! 1,46 meter plaatsfhij zich beter temidden van de concurrentie. De wielbasis groeide met 4 centimeter tot tachine in huis neer den 2000 tunnen maken, l-lak, muurverf liverse beitsen. JSKLEUR ■ervol interieur. |rkt s uto's, zal dat deze ;en sinecure is. «d. Wij rer-drive. 120 km/h iinodig 3taat d G A R^A G E DENISSEN zijn riant. Maar je zit wel met opgetrokken knieën doordat de achterbank veel te laag is geplaatst. Volgens een eerlijke woordvoerder v deze 'fout' momenteel hersteld door een dikl schuimvullinc Deze week: 11 tlm 20 november De Motor Show, internationale beurs voor auto's, motoren en sport, te Essen (D) Zondag 13 november Formule 1 Grand Prix van Australië te Adelaide 7UICT)OSTbv ^■i ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 De Lancia Thema heeft een meer dan waardige opvolger gekregen in de vorm van de Lancia k (Kappa). Met een ingetogen, doch chic uiterlijk, een stijlvol interieur, nieuwe motoren en verbeterde kwaliteit moet de Lancia k internationaal gaan scoren. Aan de (rij)kwaliteiten zal het niet liggen. 5< perstuk 7.50 7.50 1 0,“ perstuk I; 290 De auto is voorzien van stuurbekrachtiging, elektrisch bediende por ruiten en airconditionin De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Japanse Grand Prix werd overigens beheerst door het slechte weer. De regen kwam onophoudelijk in grote hoeveelheden naar beneden en zorgde voor een spekglad circuit waardoor veel rijders uit de baan vlogen en de materiële schade aan zienlijk was. Ook Herbert, de vervanger van Jos Verstappen in het Benetton-team, kwam door een crash niet verder dan drie ronden. De ravage was na veertien ronden zelfs van dien aard dat tijdelijk code rood gegeven moest worden. Een marshall die de gespinde Morbidelli assisteerde had toen inmiddels al een gebroken been opgelopen nadat hij geraakt was door de rondtollende McLaren van Martin Brundle. er wordt ree n dikke re ig te gebruiken. Op de Parijse autosalon presenteerde Volvo haar SIPS-bag in de 850, oftewel de zijdelingse airbag op genomen in de ru<gleuning van de stoel. Op experimentele basis was deze voorziening al eerder getoond, maar nu kan de zij-airbag ook daadwerkelijk worden besteld. Turquoise De afwerking van het interieur is in alle versies fraai en smaakvol. Lancia bovenliggende nokkenassen, variabele kleptiming en één balansas. Deze 2 liter levert maximaal 145 pk bij 6100 tr/min. Het hoogste koppel van 185 Nm wordt bij 4500 tr/min gehaald. Hij bouwt zijn vermogen zeer geleidelijk op terwijl hij in de onderste regionen niets tekort komt. De klant heeft bij deze motor keus uit twee transmissies: de Comfort-drive en de Power drive. Bij de Power-drive zijn de derde tot en met de vijfde versnelling korter en is ook de eindoverbrenging op sportiviteit afgestemd. Wij reden alleen de Powe De motor maakt bij 12 al bijna 4000 tpm. Oni veel. Een trede hoger staat de 2.4 liter krachtbron. Deze heeft behalve de grotere cilinderinhoud ook een inlaatspruitstuk met variabele lengte. Hij levert 175 pk bij 6100 tr/min Dankzij het hoge koppel van 230 Nm bij 3750 tr/min levert de 2.4 onderin nog meer trekkracht, wat schakellui rijden mogelijk maakt. Beide vijfcilinders brengen een typische, zij het bescheiden roffel ten gehore. Serenade In tegenstelling tot de benzinemotoren heeft de nieuwe 2.4 liter turbodiesel (afgeleid van de 2.0) gewoon twee kleppen per cilinder. Hij levert maximaal 124 pk bij 4250 tr/min en een draaimoment van 250 Nm bij 2250 tr/min. Helaas kon de diesel niet overtuigen. Tussen de 1000 en 2000 tpm is de turbo in diepe rust, waardoor het een eeuwigheid duurt voordat de motor deze toerentallen erbrugt. Pas bij 2250 komt er ie brouwerij. Lees verder op pagina 9 Mario Andretti, de 54-jarige Amerikaanse autosportlegende die dit jaar afscheid nam van de Indy Car World Series, probeert Ferrari over te halen om een 333SP voor hem in te zetten tijdens de 24 uur van Le Mans 1995. Le Mans is het enige grote autosportevenement ter wereld dat immers nog niet op Mario's erelijst staat. In 1983 eindigde hij daar als derde en in 1988 als zesde, beide keren met zoon Michael en beide keren in een Porsche. De 333SP is een spider-type sportwagen die dit seizoen door Ferrari werd gelanceerd en in de Amerikaanse IMSA-serie succesvol was in de handen van Gian Piero Moretti. ontwikkelt op dit moment een nikkel-zink- en nikkel- metaalhydride-accu waardoor de actieradius tot zo'n 400 km/u kan toenemen. In de verdere toekomst wordt gedacht aan een lithium-accu voor een nog hogere energiedichtheid. De koets van de SEV-III is gemaakt uit glasvezel versterkt kunststof, terwijl de auto een aluminium onderstel bezit. Toch kan het ook andersom. Kort geleden ontving ik ee n persbericht van de Federatie van Nederlandse BMW Clubs, waarin inmiddels zeven afzonderlijke clubs van dit Duitse merk zijn verenigd. Het bericht gaat over de oprichting van een club speciaal voor de BMW 3- serie. Verder wordt de hiërarchie in het BMW club-wezen uit de doeken gedaan. Toch worden in het bericht enkele storende detailfouten gemaakt, die je nu net niet van een club mag verwachten. Zo wordt verteld dat de 3-serie in 1976 werd geïntroduceerd. Toch kwam deze auto echt al in de tweede helft van 1975 op de markt. Verder wordt gesteld dat de 3-serie de eerste auto was volgens de nieuwe naamgeving en dat later de 5-, 6- en 7-serie volgden. Beste BMW-man, de 5-serie werd al in 1972 geïntroduceerd en was dus ruim voor de 3-serie op de markt. Als klap op de vuurpijl wordt nog eens melding gemaakt van de Toering Club, terwijl BMW dit type toch nadrukkelijk Touring (met 'oudus) heeft gedoopt. Foei, foei, foei... Het vormt een aanvulling op Volvo's Side Impact Protection System, wat Volvo bij de presentatie van de 850 in 1991 introduceerde. De zij-airbag wordt razendsnel opgeblazen als de auto aan de zijkant wordt aangereden, waardoor wordt voorkomen dat de bestuurder of passagiers wordt geraakt door de deur. Hiermee worden tevens verwondingen aan het hoofd beperkt. De zij-airbag treedt in werking als een kracht van 1000 Newton optreedt. Dit komt neer op een versnelling van 1,5 tot 2 meter, wat gelijk staat aan een botsing waarbij vervorming van het portier kan optreden. De energie van de schok wordt via de verschillende elementen van het SIPS- systeem doorgegeven aan de sensor van de SIPS-bag, die in de zijkant van de stoel is aangebracht. De luchtzak heeft een inhoud van 12 liter en wordt door twee gasgeneratoren geactiveerd. Het opblazen duurt 4 tot 6 milliseconden. Uit diepgaand onderzoek is gebleken dat de zijairbag het best in de stoel kan worden geplaatst, omdat de werking dan optimaal blijft ongeacht de stand van de rugleuning en zitting. Bovendien kan door deze montage worden volstaan met een kleine airbag. De zij- airbag kan niet in werking worden gesteld als bijvoorbeeld een trap tegen de deur wordt gegeven. De SIPS-bag is op alle Volvo's 850 leverbaar tegen een meerprijs van f.950,=. Het staat vast dat electronica- gigant Samsung binnen afzienbare tijd auto's gaat produceren. In eerste instantie zal dat nog gaan om in licentie gebouwde Nissan's voor de eigen Koreaanse markt, maar het moge duidelijk zijn dat een generatie verder ook Samsungs naar ander landen van de wereld worden verscheept. Onlangs presenteerde Samsung de SEV-III, wat staat voor Samsung Electric Vehicle, Model III. De eerste electrische Kledingmerk Enige terughoudendheid is de auto niet vreemd, maar dat maakt hem uitgesproken chic. De bumpers hebben zwarte stootstrips. Deze ontbreken standaard op de flanken, maar zijn vreemdgenoeg wel tegen meerprijs te bestellen! De k heet overigens voluit Kappa, maar dat is een gedeponeerde kledingmerknaam, vandaar dat Lancia het op k houdt. Ten opzichte van de Thema groeide de k fors. Met een lengte x breedte x hoogte van achtereenvolgens 4,69 x 1,83 x schroomde bovendien niet om ogenschijnlijk bij elkaar vloekende kleurcombinaties te gebruiken. Zo is een donker bruin-metallic koetswerk met een hard-turquoise interieur mogelijk. Voor de Lancia k zijn drie nieuwe, zeer compacte vijfcilinder motoren de m°tor voorhanden. De range begint met een vijfcilinder leven inde twintigklepper met twee BMW Club Wie zich als autojournalist ooit gewaagd heeft aan het schrijven van artil over klassieke aut kunnen beamen a bezigheid get Allereerst moet een auto van het gewenste type worden opgezocht voor het maken van het nodige beeldmateriaal. Vervolgens duik je de boeken in om voldoende informatie te vinden. Verder is de eigenaar van de auto in kwestie ook al een bron van inlichtingen. Maar over bepaalde gegevens zullen de geleerden het nooit eens zijn. Onder verstokte oldtimer-liefhebbers bevinden zich vele actieve briefschrijvers die meteen in de pen kruipen als er bij wijze van spreke verkeerd geschreven wordt over een schroefje. Als reactie op een artikel waarin twee fenomenen als de Citroën 2CVen Renault 4 werden vergeleken, ontving ik enkele jaren geleden een brief op hoge poten uit Citroën-hoek over in de ogen van de briefschrijver gemaakte fouten. Het kwam er eigenlijk op neer dat de persoon in kwestie liever een artikel alleen over zijn geliefde type had willen zien. Toch kan het andersom. ontving -ide. Het Nederlandse rally-duo DoctorIBadenberg gaat volgende week zaterdag met hun groep N Mitsubishi Lancer EVO van start in de RAC Rally. Dit loodzware evenement is de traditionele seizoensafsluiter van het WK Rally. Samsung was in juni vorig jaar gereed en het tweede type volgde in december 1993. De Samsung SEV is de eerste electrische auto die in Zuid- Korea door een niet auto fabrikant werd gebouwd. Het gaat dus niet om een omgebouwde benzine-auto, maar een van de grond af als electrisch voertuig ontworpen auto. De electromotor levert een vermogen van 90 kW of 120 pk. Hiermee heeft de compacte Samsung een topsnelheid van 130 km/i kan in totaal 180 kilor worden gereden. San precies 2,7 meter. Dankzij de dwarse opstelling van de deels gloednieuwe motoren en de grotere afmetingen creëerde Lancia aanzienlijk meer interieurruimte. Het ruimtegevoel voorin wordt versterkt door het dashboard dat laag is geplaatst. De opzichtige middenconsole lijkt van wortelnotehout maar is een met deze nerf bedrukt stuk harde kunststof. Je zit goed achter het stuur, de stoelen geven redelijk steun, maar een mogelijkheid om de zithoek te kunnen verstellen zou op de 'eenvoudige' versies welkom zijn. Het verstelbare stuurwiel staat bovendien minder verticaal dan we gewend zijn. Het duurt dan ook even voordat je de juiste rijpositie hebt gevonden. De meeste bedieningsorganen liggen onder handbereik. Been- en hoofdruimte achterin De Grand Prix van Japan, afgelopen weekend verreden op het circuit van Suzuka, werd gewonnen door de Brit Damon Hill in zijn Williams-Renault. Hoewel Michael Schumacher in zijn Benetton-Ford de pole-position behaalde en tijdens de race ook sneller was, had het team van Frank Williams een betere strategie uitgedacht. Daar waar Schumacher twee keer naar binnen moest, kon Hill met één pitstop volstaan en dit besliste uiteindelijk de race. Hill heeft nu, met nog één wedstrijd voor de boeg, een achterstand van slechts één punt op Schumacher, terwijl Williams vijf punten voorsprong heeft op Benetton in de strijd om de constructeurstitei. Het duurt even voordat je de Lancia k op zijn waarde weet te schatten. Pas tijdens de rij- introductie in Biarritz overtuigde Lancia's nieuwe vlaggeschip volop. De k is een echte Lancia: stijlvol en ingetogen. amsun

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21