FORD SCORPIO
Geen Eurokloon
Peugeot in Australië en Japan
opvouwbare band voor
Aston Martin
Vijl modellen in race
voor 'Auto van het Jaar'
I
LJ.
Voor al uw Ford-zaken
Vredestein levert
IVANRUNbV
Airco business room
vember!
ken
SSrd
De nieuwe
FORD SCORPIO
binnenkort in onze
showroom
<4
Oldtimers in
Hoogstraten
-
194 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 3 november 1994 pagina 7
Ford
lere
al
Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944
5. De
’n prijs vanaf
taf/33.750,-.
)lete Club Med
2 personen, een
>kibox, maar er
ers! Niet-skiërs
tterlijk iedereen
niet had willen
in zaterdag
Ski Open ’94!
Primera Airco: met voordeel tot
Ie verdienen.
50.
IJIL-L-WI
DENISSEN
15.
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
sions
ssions
ns
Club Med
EDERLANDSE
I VERENIGING
23.950,-
23.950,-
11.950,-
16.500,-
13.950,-
23.950,-
aer dat
arengt met
ediend alarm,
hboard.
6.950,-
1.950,-
.195,-
1.6 LX Airco
v.a. 37.195,-
300 TD
16.950, -
23.950, -
17.950,-
32.950,-
46.950,-
39-950,-
40.950, -
25.950, -
de Mondeo,
sl bekleed
opzichte van
er fors
om nog i
bieden l
Naast c
armsteun,
ipde
ixiig, extra
De organisatie van de Auto
van het Jaar verkiezing heeft
voor een andere opzet
gekozen. Er waren dit jaar
maarl'
ir
extra kost.
opties zijn de
a TarrccagierS/
aint-
alse groep
arden
ikelijke
31110
en daarmee is het de tweede
automarkt in de wereld na de
USA. In vergelijking met 1992
liep de markt met 6,9% terug,
terwijl ook dit jaar de
verkopen nog iets zullen
dalen. De import-auto's
bezitten slechts 1,6% van de
totale Japanse markt. Toch
groeide dit segment van
50.172 auto's in 1985 tot 209.177
eenheden in 1990. In 1993
waren het er 158.000 stuks
(4,6% van de markt). Dit jaar
zijn importmodellen weer
populair en het is zeer
waarschijnlijk dat ze zo'n 6%
uitslag van deze telling
bekendgemaakt. In
alfabetische volgorde maken
de Audi A8, Fiat Punto, Opel
Omega, Renault Laguna en
Volkswagen Polo een kans.
Hierbij geldt de Audi A8 als de
meest innovatieve. De andere
vier zijn wat
verkoopaantallen betreft veel
belangrijker, maar
combineren veel meer
bestaande technieken.
Het is niet de eerste ke«
Ford een model uitbren
een zeer afwijkende
vormgeving. Toen bec;
tachtig de Sierra vers^i
als opvolger van de aloude
Taunus, waren er ook vele
trouwe Ford-rijders en ande
automobilisten die de
overgang te groot vonden. Nu
we inmiddels de volledig
carrière van de Sierra kunnen
overzien, mogen we niet
anders concluderen dan dat
deze auto een gigantisch
succes is geworden.
OBAM-TILBURG
Spoorlaan 175
tel. 013-350045
op zijn plaats zit, kan men het reserve-
exemplaar weer laten leeg lopen en opbergen
voor eventueel een volgend gebruik.
Vredestein heeft de Space Master speciaal i
ontwikkeld voor kleinere sportwagens,
waarbij men dikwijls moet woekeren met
ruimte.
Ook Porsche gebruikt dit type band voor haar
modellen. De Vredestein Space Master is
leverbaar in de typen 165-15 8 PR en 165/70-16 8 ji I
PR.
■g meer veilighei
n bij aanrijdinge
de typisch geve
egin jaren voorzijde beschikt de
rscheen Scorpio ook over een I
Amerikaans aandoen
achterkant. De lie1
«vu Jaar
r een andere op
□zen. Er waren
ir liefst negentien
.nemers waaruit de keus
Gemaakt moest worden. Maar
fst 57 Europese
autojournalisten waaronder
voor het eerst ook een Rus,
hebben uit de in totaal 19
auto's vijf genomineerde
modellen bepaald. Hierbij
vielen af de Alfa 145, BMW 7-
serie, Chrysler Neon, Coupé
Fiat, Hyundai Excel, Hyundai
Sonata, Kia Sephia, Mazda
323, Opel Tigra, Range Rover,
Subaru Legacy, Toyota
Celica, Toyota FunCruiser en
het drietal Citroen Evasion,
Fiat Ulysse en Peugeot 806. De
laatste drie exemplaren
Multiplex
De stoelen zijn opnieuw
ontwikkeld, zien er fraai uit,
'"‘■s hebben een brede en lange
’rtig zitting, maar vooroorzaken
it de wel een lichte neiging tot verrr
onderuitzakken. De hoofd- en tr/mi
beenruimte zijn in de Scorpio
zowel voor- als achterin
enorm en wat dat betreft is de
Dit jaar zit de groei er flink in.
In de eerste negen maanden
werden 1.900 auto's
afgeleverd, een verbetering
met 159% ten opzichte van
vorig jaar. Peugeot verwacht
in 1994 zo'n 3.000 autp's te
kunnen afzetten. Dit wordt
vooral veroorzaakt door de
grote populariteit van de 405
en een warm welkom voor de
306. Opmerkelijk is de goede
positie van de 405 SRDT in een
markt waar nauwelijks
diesels worden verkocht.
In Japan werden in 1993 3,4
miljoen auto's geregistreerd
de Japanse en Koreaanse
importprodukten. De
Europese merken nemen
slechts 4% voor hun rekening.
BMW is hierbij veruit de
grootste met 5.380 auto's in
1993. Peugeot is in Australië
vertegenwoordigd sinds 1950
met de 203. Sinds 1991 heeft
Peugeot een andere
importorganisatie. Peugeot
Concessionnaires Australië
(PCA) is gevestigd in Sydney,
heeft 24 medewerkers en een
netwerk van 46 dealers. In
1991 werden 418 Peugeots
verkocht tegen 1.024 in 1993.
ot8 uur
In de Belgische plaats
Hoogstraten wordt op
zaterdag 12 en zondag 13
november as. het achtste
oldtimergala gehouden in
de veiling der
Noorderkempen. Jaarlijks
trekt dit evenement zo'n
10.000 bezoekers die er
genieten van prachtige
oldtimer auto's en
motoren bijeengebracht
door diverse
Gulleren, meestal lid
l uldtimervereniging
innen- en buitenland,
rast echte auto's en
otorfietsen kunnen
.ebbers in de Veiling-
~ok terecht voor
ardelen,
luto's, boe1—
an en ande
>n. Verder
Onder de naam Space Master levert
Vredestein een unieke, ruimtebesparende
reserveband aan Aston Martin voor gebruik in
de nieuwe DB7. De band heeft op een stalen
velg in opgevouwen toestand een diameter
van slechts 50 centimeter en neemt zodoende
in de bagageruimte maar weinig plaats in. Bij
de band hoort een meegeleverde compressor.
Daarmee wordt hij eenvoudig op spanning
gebracht en krijgt zo de vorm van een normale
autoband. Als de oorspronkelijke band weer
De automarkt in Australië
heeft met enige vertraging op
Europa een recessie
doorgemaakt. Echter sinds
1992 zit de groei er weer in. Er
zijn enorm veel automerken in
dit werelddeel
vertegenwoordigd. Dit jaar
zullen er zo'n 450.000
eenheden worden verkocht en
dat betekent een toename met
7,3% ten opzichte van vorig
jaar. De Australische markt
wordt gedomineerd door
locaal geproduceerde merken
als Holden, Toyota en
Mitsubishi en verder vooral
Variabel
De 2 liter 8-klepper van 115 pk klepper is er als
blijft onveranderd leverbaar f.79.490,=. De Tur
evenals de 2.5 liter
turbodiesel met hetzelfde
vermogen. Vanaf begin 19nr
komt ook weer de 2.9 liter u
terug die nu een iets hoger
vermogen levert van 150 pk.
Aan de top staat de 2.9 liter V6
24-klepper die door Cosworth
onder handen is genomen.
Deze motor zorgt voor een fors middencons
srmogen van 208 pk bij 6000 afstandbedi
n/i.iin en een koppel van 281
Nm bij 4500 tr/min. De 24-
klepper heeft ëvenals de 16-
klepper een variabel
aid te
igen.
vormde
•e nieuwe
n haast
ende
ui-uiojxuuu i>c lichtunït is
daar over de volle breedte m
doorgetrokken. Alle uiterlijke js en zjjn
wijzigingen zorgen ervoor dat schakell
de nieuwe Scorpio aan alle
kanten opvalt en dat menig
hoofd omdraait bij het
voorbijrijden.
Het interieur kennen we
helemaal niet meer terug. Er
is gekozen voor een
dashboard-design
vergelijkbaar aan de
Alleen is het geheel w
met panelen met
wortelnotenhout-effect, e
materiaal wat ook op de
deuren te vinden is.
werden als één auto
beoordeeld. Vijf exemplaren
staan echter wel op de
nominatie om tot Auto van het
Jaar 1995 te worden
uitgeroepen. Alle juryleden
mogen 25 punten verdelen
over deze vijf auto's. Ieder lid
moet minimaal vier van de
vijf auto's punten geven en de
nummer 1 mag niet meer dan
15 punten krijgen. Op 1
december wordt de officiële
Parijs - Voordat er nog maar één exemplaar van de
nieuwe Ford Scorpio over de Europese wegen rijdt,
is deze nieuweling al veelvuldig onderwerp van
discussie geweest. Het ontwerpteam van Ford heeft
haar nek uitgestoken om een originele creatie neer
te zetten in tegenstelling tot de in deze hogere
zakenklasse gebruikelijke 'Eurokloon', zoals Ford
zijn concurrenten aanduidt.
van de totale markt zullen
innemen.
Na een aantal verschillende
importstructuren, heeft
Peugeot nu een eigen
organisatie in een joint
venture met de Engelse groe;
Inchcape. Peugeots worden
verkocht via 4 onafhanl
netwerken met in totaal i iv
verkooppunten. In 1993
werden er 2.217 Peugeots in
Japan verkocht, terwijl men er
dit jaar 3.250 verwacht te
verkopen. De groei is
voornamelijk te danken aan
de 306.
Uitvoeringen
Met uitzondering van de 2 liter
8-klepper zijn alle Scorpio's
verkrijgbaar in de GLX- en
Ghia-uitvoering. De GLX
beschikt onder meer over
elektrisch bediende
buitenspiegels met
verwarming, getint glas,
roofrack op de Wagon,
met airconditioning, elektrisch
3 S:D.bediende voorportierramen,
elektrische hoogteverstelling
op bestuurdersstoel,
interieurluchtfilter, 4x20 Watt
boxen, velours bekleding,
centrale vergrendeling, in
twee richtingen verstelbare
stuurkolom, airbag voor de
bestuurder, ABS en
verstelbare hoofdsteunen
achter. Ford levert deze haast
overcomplete GLX-uitgave
als 2 liter vanaf f.52.990,= en
dat is uitermate scherp. Wie
liever de 2 liter 16-klepper wil
is f.54.990,= kwijt. Voor
f .62.490,= wordt de 2.9 V6 met
automaat geleverd en de 24-
klepper is er als GLX voor
f.79.490,=. De Turbodiesel
begint bij f.63.900,=. De prijs
wordt een van de grootste
1995 troeven van de Scorpio,
ar V6 Daarnaast is er de Ghia-
uitgave met onder meer
volledig automatische
temperatuurregeling,
elektrisch bediende
achterportierruiten,
•middenconsole met cr
-1__ diening op d
centrale vergrendelinc
geluiddemping en
startonderbreking. De Ghia-
uitgave vraagt een meerprijs
van achtduizend gulden ten
opzichte van de GLX,
de stationwagon in c
gevallen f.3.500,= -
Interessante optie
airbag voor de passagiers,
cruise-control, elektrische
stoelbediening voor met
geheugen aan
bestuurderszijde, lederen
bekleding, lichtmetalen
velgen (standaard op 24V) en
de RDS-radio met bediening
aan het stuur. Ford zal de
nieuwe Scorpio begin
december via al haar
Nederlandse dealers
introduceren.
particu'
van oh
uit bir
Nat
motO)
liefheb]
ruimte ook
ondei
miniatuurauto's, boeken,
emaille borden en andere
snuisterijen. Verder
luistert een huisorkest het
geheel op en is er ook aan
vermaak voor de kinderen
gedacht. Hoogstraten is
per auto makkelijk
bereikbaar vanuit Bergen
op Zoom, Roosendaal,
Breda, Tilburg en Eindho
ven. Óm met de woorden
van de organiserende
vereniging "De Diept" te
spreken: "Een bezoek aan
het oldtimergala is uw
verplaatsing waard."
Koplampen
Het is bij de nieuwe Scorpio
die uitgaande van het vorige
model is onstaan, heel
belangrijk dat je de auto
enkele keren in het 'wild' hebt
gezien. In ieder geval is de
auto niet fotogeniek, dus valt
hij in werkelijkheid direct
mee. Wie zich wat langer
concentreert op het
kenmerkende front met grote
ovale grille en vreemdsoortig
gevormde koplampen gaat
auto 'best aardig' vinden en
zal over enige tijd merken dat
zelfs de kwalificatie 'mooi'
over de lippen zal komen. Hoe
langer een ontwerp van een
auto moet rijpen, hoe mooier
het model in kwestie
uiteindelijk gevonden zal
worden. Het staat buiten kijf
dat dit met de Scorpio precies
zo gaat gebeuren.
De auto is ten C'TV
zijn voorganger f
aangepakt. Alle
plaatwerkdelen zijn
veranderd. Zo zijn de
contouren van de portieren
nog gelijk, maar de boiling
van de portierpanelen wijkt
weer helemaal af. Verder is
de carrosseriestructuur op
verschillende punten versterk
auto nog steeds een
voorbeeld in zijn klasse. Ford
gebruikt voor het eerst in
Europa in de Scorpio een
nieuwe electrische installatie
onder de naam 'multiplex'. De
diverse electrische
voorzieningen in de auto zijn
aangesloten op één
elektrische leiding, waardoor
vele kilometers bekabeling
kan worden bespaard en de
betrouwbaarheid enorm
toeneemt. Nieuw is ook de
afstandbediening met een
persoonlijke code. Bij het
openen van de portieren
wordt niet alleen de
verlichting ontstoken, maar
bewegen ook stoelen en
buitenspiegels zich in de
stand die bij de persoon in
kwestie past. Bij sluiten gaan
eventueel openstaande
ramen en schuifdak
automatisch dicht. Nieuw is gewc
ook de optioneel verkrijgbare afste
audioinstallatie met
bediening aan het stuur
(f.2.290,=).
De spil in het
motorenprogramma vormt de
2 liter 16-klepper afkomstig
uit de Escort RS2000. Het
vermogen is teruggebracht tot
136 pk bij 6300 tr/min en het
maximale koppel bereikt bij
4200 tr/min haar maximale
waarde van 4200 tr/min. We
reden deze voor de Scorpio
nieuwe motor gekoppeld aan
een viertraps automaat r
drie schakelprogramma';
sport, economy en winter. Bij
rustig rijden is de motor stil en
schakelt de versnellingsbak
vrijwel niet merkbaar over.
Wordt het gaspedaal tot
onder ingetrapt dan brult de
motor alsof het een lieve lust
jnde
schakelbewegirigen van de
bak zeer nadrukkelijk met
schokken te voelen. Maar in
de meeste gevallen zal deze
16-klepper toch met een
handgeschakelde vijfbak
worden besteld.
inlaatsysteem voor een betere
verdeling van de
motorkrachten over het totale
toerenbereik. De achterwielen
worden bij dit model
uitsluitend via een automaat
aangedreven. De motor is stil
en altijd bereid tot presteren,
maar het sportieve karakter
zou alleen door een handbak
optimaal benut kunnen
worden. Natuurlijk is de
Scorpio verkrijgbaar als
vierdeurs sedan en vijfdeurs
stationwagon, maar de
bekende vijfdeurs hatchback
is komen te vervallen.
De wielophanging is in grote
lijnen van de bestaande
Scorpio overgenomen, maar
op vele details aangepast.
Door een iets gewijzigde
geometrie en een licht
aangepast ophanging is de
voorwielconstructie stiller
vorden. Door een andere
temming achter deint de
achtersteven merkbaar
minder, al is het resultaat nog
niet optimaal.