FORD SCORPIO Geen Eurokloon Peugeot in Australië en Japan opvouwbare band voor Aston Martin Vijl modellen in race voor 'Auto van het Jaar' I LJ. Voor al uw Ford-zaken Vredestein levert IVANRUNbV Airco business room vember! ken SSrd De nieuwe FORD SCORPIO binnenkort in onze showroom <4 Oldtimers in Hoogstraten - 194 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 3 november 1994 pagina 7 Ford lere al Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944 5. De ’n prijs vanaf taf/33.750,-. )lete Club Med 2 personen, een >kibox, maar er ers! Niet-skiërs tterlijk iedereen niet had willen in zaterdag Ski Open ’94! Primera Airco: met voordeel tot Ie verdienen. 50. IJIL-L-WI DENISSEN 15. Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 sions ssions ns Club Med EDERLANDSE I VERENIGING 23.950,- 23.950,- 11.950,- 16.500,- 13.950,- 23.950,- aer dat arengt met ediend alarm, hboard. 6.950,- 1.950,- .195,- 1.6 LX Airco v.a. 37.195,- 300 TD 16.950, - 23.950, - 17.950,- 32.950,- 46.950,- 39-950,- 40.950, - 25.950, - de Mondeo, sl bekleed opzichte van er fors om nog i bieden l Naast c armsteun, ipde ixiig, extra De organisatie van de Auto van het Jaar verkiezing heeft voor een andere opzet gekozen. Er waren dit jaar maarl' ir extra kost. opties zijn de a TarrccagierS/ aint- alse groep arden ikelijke 31110 en daarmee is het de tweede automarkt in de wereld na de USA. In vergelijking met 1992 liep de markt met 6,9% terug, terwijl ook dit jaar de verkopen nog iets zullen dalen. De import-auto's bezitten slechts 1,6% van de totale Japanse markt. Toch groeide dit segment van 50.172 auto's in 1985 tot 209.177 eenheden in 1990. In 1993 waren het er 158.000 stuks (4,6% van de markt). Dit jaar zijn importmodellen weer populair en het is zeer waarschijnlijk dat ze zo'n 6% uitslag van deze telling bekendgemaakt. In alfabetische volgorde maken de Audi A8, Fiat Punto, Opel Omega, Renault Laguna en Volkswagen Polo een kans. Hierbij geldt de Audi A8 als de meest innovatieve. De andere vier zijn wat verkoopaantallen betreft veel belangrijker, maar combineren veel meer bestaande technieken. Het is niet de eerste ke« Ford een model uitbren een zeer afwijkende vormgeving. Toen bec; tachtig de Sierra vers^i als opvolger van de aloude Taunus, waren er ook vele trouwe Ford-rijders en ande automobilisten die de overgang te groot vonden. Nu we inmiddels de volledig carrière van de Sierra kunnen overzien, mogen we niet anders concluderen dan dat deze auto een gigantisch succes is geworden. OBAM-TILBURG Spoorlaan 175 tel. 013-350045 op zijn plaats zit, kan men het reserve- exemplaar weer laten leeg lopen en opbergen voor eventueel een volgend gebruik. Vredestein heeft de Space Master speciaal i ontwikkeld voor kleinere sportwagens, waarbij men dikwijls moet woekeren met ruimte. Ook Porsche gebruikt dit type band voor haar modellen. De Vredestein Space Master is leverbaar in de typen 165-15 8 PR en 165/70-16 8 ji I PR. ■g meer veilighei n bij aanrijdinge de typisch geve egin jaren voorzijde beschikt de rscheen Scorpio ook over een I Amerikaans aandoen achterkant. De lie1 «vu Jaar r een andere op □zen. Er waren ir liefst negentien .nemers waaruit de keus Gemaakt moest worden. Maar fst 57 Europese autojournalisten waaronder voor het eerst ook een Rus, hebben uit de in totaal 19 auto's vijf genomineerde modellen bepaald. Hierbij vielen af de Alfa 145, BMW 7- serie, Chrysler Neon, Coupé Fiat, Hyundai Excel, Hyundai Sonata, Kia Sephia, Mazda 323, Opel Tigra, Range Rover, Subaru Legacy, Toyota Celica, Toyota FunCruiser en het drietal Citroen Evasion, Fiat Ulysse en Peugeot 806. De laatste drie exemplaren Multiplex De stoelen zijn opnieuw ontwikkeld, zien er fraai uit, '"‘■s hebben een brede en lange ’rtig zitting, maar vooroorzaken it de wel een lichte neiging tot verrr onderuitzakken. De hoofd- en tr/mi beenruimte zijn in de Scorpio zowel voor- als achterin enorm en wat dat betreft is de Dit jaar zit de groei er flink in. In de eerste negen maanden werden 1.900 auto's afgeleverd, een verbetering met 159% ten opzichte van vorig jaar. Peugeot verwacht in 1994 zo'n 3.000 autp's te kunnen afzetten. Dit wordt vooral veroorzaakt door de grote populariteit van de 405 en een warm welkom voor de 306. Opmerkelijk is de goede positie van de 405 SRDT in een markt waar nauwelijks diesels worden verkocht. In Japan werden in 1993 3,4 miljoen auto's geregistreerd de Japanse en Koreaanse importprodukten. De Europese merken nemen slechts 4% voor hun rekening. BMW is hierbij veruit de grootste met 5.380 auto's in 1993. Peugeot is in Australië vertegenwoordigd sinds 1950 met de 203. Sinds 1991 heeft Peugeot een andere importorganisatie. Peugeot Concessionnaires Australië (PCA) is gevestigd in Sydney, heeft 24 medewerkers en een netwerk van 46 dealers. In 1991 werden 418 Peugeots verkocht tegen 1.024 in 1993. ot8 uur In de Belgische plaats Hoogstraten wordt op zaterdag 12 en zondag 13 november as. het achtste oldtimergala gehouden in de veiling der Noorderkempen. Jaarlijks trekt dit evenement zo'n 10.000 bezoekers die er genieten van prachtige oldtimer auto's en motoren bijeengebracht door diverse Gulleren, meestal lid l uldtimervereniging innen- en buitenland, rast echte auto's en otorfietsen kunnen .ebbers in de Veiling- ~ok terecht voor ardelen, luto's, boe1— an en ande >n. Verder Onder de naam Space Master levert Vredestein een unieke, ruimtebesparende reserveband aan Aston Martin voor gebruik in de nieuwe DB7. De band heeft op een stalen velg in opgevouwen toestand een diameter van slechts 50 centimeter en neemt zodoende in de bagageruimte maar weinig plaats in. Bij de band hoort een meegeleverde compressor. Daarmee wordt hij eenvoudig op spanning gebracht en krijgt zo de vorm van een normale autoband. Als de oorspronkelijke band weer De automarkt in Australië heeft met enige vertraging op Europa een recessie doorgemaakt. Echter sinds 1992 zit de groei er weer in. Er zijn enorm veel automerken in dit werelddeel vertegenwoordigd. Dit jaar zullen er zo'n 450.000 eenheden worden verkocht en dat betekent een toename met 7,3% ten opzichte van vorig jaar. De Australische markt wordt gedomineerd door locaal geproduceerde merken als Holden, Toyota en Mitsubishi en verder vooral Variabel De 2 liter 8-klepper van 115 pk klepper is er als blijft onveranderd leverbaar f.79.490,=. De Tur evenals de 2.5 liter turbodiesel met hetzelfde vermogen. Vanaf begin 19nr komt ook weer de 2.9 liter u terug die nu een iets hoger vermogen levert van 150 pk. Aan de top staat de 2.9 liter V6 24-klepper die door Cosworth onder handen is genomen. Deze motor zorgt voor een fors middencons srmogen van 208 pk bij 6000 afstandbedi n/i.iin en een koppel van 281 Nm bij 4500 tr/min. De 24- klepper heeft ëvenals de 16- klepper een variabel aid te igen. vormde •e nieuwe n haast ende ui-uiojxuuu i>c lichtunït is daar over de volle breedte m doorgetrokken. Alle uiterlijke js en zjjn wijzigingen zorgen ervoor dat schakell de nieuwe Scorpio aan alle kanten opvalt en dat menig hoofd omdraait bij het voorbijrijden. Het interieur kennen we helemaal niet meer terug. Er is gekozen voor een dashboard-design vergelijkbaar aan de Alleen is het geheel w met panelen met wortelnotenhout-effect, e materiaal wat ook op de deuren te vinden is. werden als één auto beoordeeld. Vijf exemplaren staan echter wel op de nominatie om tot Auto van het Jaar 1995 te worden uitgeroepen. Alle juryleden mogen 25 punten verdelen over deze vijf auto's. Ieder lid moet minimaal vier van de vijf auto's punten geven en de nummer 1 mag niet meer dan 15 punten krijgen. Op 1 december wordt de officiële Parijs - Voordat er nog maar één exemplaar van de nieuwe Ford Scorpio over de Europese wegen rijdt, is deze nieuweling al veelvuldig onderwerp van discussie geweest. Het ontwerpteam van Ford heeft haar nek uitgestoken om een originele creatie neer te zetten in tegenstelling tot de in deze hogere zakenklasse gebruikelijke 'Eurokloon', zoals Ford zijn concurrenten aanduidt. van de totale markt zullen innemen. Na een aantal verschillende importstructuren, heeft Peugeot nu een eigen organisatie in een joint venture met de Engelse groe; Inchcape. Peugeots worden verkocht via 4 onafhanl netwerken met in totaal i iv verkooppunten. In 1993 werden er 2.217 Peugeots in Japan verkocht, terwijl men er dit jaar 3.250 verwacht te verkopen. De groei is voornamelijk te danken aan de 306. Uitvoeringen Met uitzondering van de 2 liter 8-klepper zijn alle Scorpio's verkrijgbaar in de GLX- en Ghia-uitvoering. De GLX beschikt onder meer over elektrisch bediende buitenspiegels met verwarming, getint glas, roofrack op de Wagon, met airconditioning, elektrisch 3 S:D.bediende voorportierramen, elektrische hoogteverstelling op bestuurdersstoel, interieurluchtfilter, 4x20 Watt boxen, velours bekleding, centrale vergrendeling, in twee richtingen verstelbare stuurkolom, airbag voor de bestuurder, ABS en verstelbare hoofdsteunen achter. Ford levert deze haast overcomplete GLX-uitgave als 2 liter vanaf f.52.990,= en dat is uitermate scherp. Wie liever de 2 liter 16-klepper wil is f.54.990,= kwijt. Voor f .62.490,= wordt de 2.9 V6 met automaat geleverd en de 24- klepper is er als GLX voor f.79.490,=. De Turbodiesel begint bij f.63.900,=. De prijs wordt een van de grootste 1995 troeven van de Scorpio, ar V6 Daarnaast is er de Ghia- uitgave met onder meer volledig automatische temperatuurregeling, elektrisch bediende achterportierruiten, •middenconsole met cr -1__ diening op d centrale vergrendelinc geluiddemping en startonderbreking. De Ghia- uitgave vraagt een meerprijs van achtduizend gulden ten opzichte van de GLX, de stationwagon in c gevallen f.3.500,= - Interessante optie airbag voor de passagiers, cruise-control, elektrische stoelbediening voor met geheugen aan bestuurderszijde, lederen bekleding, lichtmetalen velgen (standaard op 24V) en de RDS-radio met bediening aan het stuur. Ford zal de nieuwe Scorpio begin december via al haar Nederlandse dealers introduceren. particu' van oh uit bir Nat motO) liefheb] ruimte ook ondei miniatuurauto's, boeken, emaille borden en andere snuisterijen. Verder luistert een huisorkest het geheel op en is er ook aan vermaak voor de kinderen gedacht. Hoogstraten is per auto makkelijk bereikbaar vanuit Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Tilburg en Eindho ven. Óm met de woorden van de organiserende vereniging "De Diept" te spreken: "Een bezoek aan het oldtimergala is uw verplaatsing waard." Koplampen Het is bij de nieuwe Scorpio die uitgaande van het vorige model is onstaan, heel belangrijk dat je de auto enkele keren in het 'wild' hebt gezien. In ieder geval is de auto niet fotogeniek, dus valt hij in werkelijkheid direct mee. Wie zich wat langer concentreert op het kenmerkende front met grote ovale grille en vreemdsoortig gevormde koplampen gaat auto 'best aardig' vinden en zal over enige tijd merken dat zelfs de kwalificatie 'mooi' over de lippen zal komen. Hoe langer een ontwerp van een auto moet rijpen, hoe mooier het model in kwestie uiteindelijk gevonden zal worden. Het staat buiten kijf dat dit met de Scorpio precies zo gaat gebeuren. De auto is ten C'TV zijn voorganger f aangepakt. Alle plaatwerkdelen zijn veranderd. Zo zijn de contouren van de portieren nog gelijk, maar de boiling van de portierpanelen wijkt weer helemaal af. Verder is de carrosseriestructuur op verschillende punten versterk auto nog steeds een voorbeeld in zijn klasse. Ford gebruikt voor het eerst in Europa in de Scorpio een nieuwe electrische installatie onder de naam 'multiplex'. De diverse electrische voorzieningen in de auto zijn aangesloten op één elektrische leiding, waardoor vele kilometers bekabeling kan worden bespaard en de betrouwbaarheid enorm toeneemt. Nieuw is ook de afstandbediening met een persoonlijke code. Bij het openen van de portieren wordt niet alleen de verlichting ontstoken, maar bewegen ook stoelen en buitenspiegels zich in de stand die bij de persoon in kwestie past. Bij sluiten gaan eventueel openstaande ramen en schuifdak automatisch dicht. Nieuw is gewc ook de optioneel verkrijgbare afste audioinstallatie met bediening aan het stuur (f.2.290,=). De spil in het motorenprogramma vormt de 2 liter 16-klepper afkomstig uit de Escort RS2000. Het vermogen is teruggebracht tot 136 pk bij 6300 tr/min en het maximale koppel bereikt bij 4200 tr/min haar maximale waarde van 4200 tr/min. We reden deze voor de Scorpio nieuwe motor gekoppeld aan een viertraps automaat r drie schakelprogramma'; sport, economy en winter. Bij rustig rijden is de motor stil en schakelt de versnellingsbak vrijwel niet merkbaar over. Wordt het gaspedaal tot onder ingetrapt dan brult de motor alsof het een lieve lust jnde schakelbewegirigen van de bak zeer nadrukkelijk met schokken te voelen. Maar in de meeste gevallen zal deze 16-klepper toch met een handgeschakelde vijfbak worden besteld. inlaatsysteem voor een betere verdeling van de motorkrachten over het totale toerenbereik. De achterwielen worden bij dit model uitsluitend via een automaat aangedreven. De motor is stil en altijd bereid tot presteren, maar het sportieve karakter zou alleen door een handbak optimaal benut kunnen worden. Natuurlijk is de Scorpio verkrijgbaar als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon, maar de bekende vijfdeurs hatchback is komen te vervallen. De wielophanging is in grote lijnen van de bestaande Scorpio overgenomen, maar op vele details aangepast. Door een iets gewijzigde geometrie en een licht aangepast ophanging is de voorwielconstructie stiller vorden. Door een andere temming achter deint de achtersteven merkbaar minder, al is het resultaat nog niet optimaal.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25