7Z7Z
n
rj
FORD ARIOSO EN
VIVACE VAN GHIA
HONDA S RUIMTEWAGEN
HEET SHUTTLE
Scherpe
kantjes
ervan af
98
98
48
98
98
48
98
98
98
98
98
98
98
98
48
I
itj
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Pionier
1994 pagina 18
Oplage: 97.500
Donderdag 3 november 1994
mden
ddoen
Lees verder op pagina 3.
iel
sr de
het
ide
r zijn
Tony Vos
n.
m en
Formule 1 Grand
Japan te Suzuka
Maak kennis met:
Lees verder
Autotest:
Dato-dealer
in dit nummer
Audi 8A
pag. 3
o.a.:
CHECK-UP
Schapendonk
pag. 9
)or
r in
onze
rle,
iren
Jaargang 6
Nummer 41
erenteller
fmeter.
DflWAM/DE
W/TÏÏ? C/f£CU(P
1/IWWB
laar
cdeel
rtste
van
hoogte van
‘-aar
te en
sdig
sin
smen.
>reid tot 7
is respectieve!.,..
jhterbank wordt
ie middelste st
Deze week:
Zondag 6 november
Formule 1 Grand Prix van
stoelen,
_>n bankje
tot drie
Bagageruimte
De revolutie die in het
interieur heeft
plaatsgevonden is misschien
wel het grootst. Daar zien we
niets meer van de Favorit
terug. Het volledig nieuwe
dashboard ziet er fantasievol
uit. Het instrumentarium
bestaat uit een
temperatuurmeter,
snelheidsmeter, toer
(GLXi) en brandstofn
Rij-Impressie:
Ford Scorpio
pag. 7
7U\PT)OSTbv
^^AutomMMedrijfnbijrg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Tijdens de komende
AutoRai zal Skoda haar
nieuwe Felicia voor het
eerst aan het publiek
presenteren. Het merk
presenteert dit model
als een compleet
nieuwe auto, maar in
feite gaat het om de
vertrouwde Favorit die
onder de VW-paraplu
een ingrijpende facelift
zowel wat betreft in- als
exterieur heeft
ondergaan. Binnen
afzienbare tijd zal dit
model ook met VW-
motoren worden
uitgerust.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Nederlandse editie
van de Fiat Cinquecento
Trofeo-competitie werd
afgelopen weekend tijdens
de ProflexIMerwede
Rallysprint afgesloten.
Winnaars van de laatst
wedstrijd werden John
der Voorde en Ren Milan,
terwijl de combinatie
Hannewijk-Henkemans de
Nationale Titel voor zich
opeiste.
Eind november komen de
beste Cinquecento equipes
uit zeven Europese landen
in actie in het Italiaanse
Melfi, om daar uit te
maken wie als rallyrijder
het snelst is met de Fiat-
baby.
Ophanging
Het onderstel bleef niet
onaangeroerd. De
voorwielophanging werd
aangepast vooral met het oog
op de montage van zwaardere
motoren in de toekomst. De
geometrie werd zowel voor
als achter gewijzigd. In de
praktijk zijn de stabiliteit en
stijfheid verbeterd en worden
minder trillingen in de
denken aan de vorige Seat
Ibiza. Natuurlijk prijkt in het
midden het Skoda-logo wat
voor deze gelegenheid is
gewijzigd. De voorpartij wordt
compleet gemaakt door de
nieuwe bumper eventueel
met geïntegreerde
mistlampen en
koplampsproeiers.
De buitenspiegels zien er
aërodynamisch meer
verantwoord uit. Over
flanken lopen smalle
stootstrips, terwijl de
portierkrukken wat beter in
het plaatwerk verzonken
liggen. Ook aan de vorm van
de portieren zien we dat de
auto in hoofdlijnen op de
Favorit is gebaseerd, maa
dat geen enkel plaatwerkc
hetzelfde is gebleven.
raamlijsten zwaarder
uitgevoerd. Natuurlijk heeft
de Felicia
verstevigingsbalken in de
portieren.
Alhoewel de Favorit al een
behoorlijk bij de tijdse auto
was wat betreft ontwerp, kan
de Felicia de concurrentie nog
beter aan. Met dit model zal
Skoda ook in Nederland
eindelijk weer terrein terug
moeten gaan winnen.
Garantie
In het vernieuwde ontwerp
zijn zeer duidelijk VW-
invloeden té vinden. Het front
met de enigszins afgeronde
platte koplampen en de grille
met één sleuf doet sterk
Wie naar de afmetingen van
de Felicia kijkt, ziet een
vrijwel gelijke lengte
breedte en een vollec
identieke wielbasis i
vergelijking met de Favorit.
Het belangrijkste verschil is
echter dat de opvallend strak
vormgegeven Favorit zijn
'scherpe kantjes' heeft
verloren. De carrosserie van
de Felicia toont in hoofdlijnen
dezelfde contouren, maar is
duidelijk meer afgerond.
De achterruit en het zonnedak zijn via twee
rails volledig in de kofferruimte op te bergen,
waardoor de Arioso vrijwel helemaal open
kan worden gereden, zonder dat de
carrosseriestijfheid en veiligheid in het
geding komen.
Johnny Herbert neemt
definitief het stuur van Jos
Verstappen'sBenetton ter
hand gedurende de laatste
twee Grand Prix van het
seizoen 1994. Flavio
Briatore wil alles op alles
zetten om zowel de rijders-
als constructeurstitel
Formule 1 binnen te halen
en heeft daarom gekozen
voor de ervaring en
betrouwbaarheid van
Herbert. Jos, die dit seizoen
hoogte- en dieptepunten
kende, heeft overigens
voor 1995 nog een contract
met Benetton, waarin
vastgelegd is dat hij aan
minstens zes Grote Prijzen
als coureur deelneemt.
Mercedes-Benz maakte
vorige week vrijdag tijdens
een persconferentie in
Stuttgart officieel de
autosportplannen voor 1
seizoen 1995 bekend. In
Formule 1 gaat men
samenwerken met het
Marlboro-McLaren Team
van Ron Dennis, die voor
een aanzienlijk bedrag
contract met Peugeot
afkocht. Coulthard,
Frentzen en Brundle
komen in aanmerking voor
een plaats in de tweede
McLaren-Mercedes, naast
Mika Hakkinen.
Bjij de Indy Cars gaat men
motoren leveren aan het
succesvolle Marlboro-
Penske Team, dat dit jaar
met een Mercedes
krachtbron reeds de
Indianapolis 500 wist te
winnen, terwijl men in de
DTM zeven wagens inzet
voor de teams van AMG en
Zakspeed.
Zo is bijvoorbeeld de vorm
van het kleine ruitje in het
achterportier aangepast.
De achterkant is wellicht het
meest onherkenbaar.
De lichtunits lijken op die van
de vorige Polo en worden met
een reflectorstrook aan elkaar
verbonden. De achterklep is
behoorlijk breed en gaat tot
op de bumper open.
In de klep is een spoilerrand
opgenomen, terwijl ook boven
de achterruit een bescheiden
spoilertje te vinden is.
Een belangrijk deel van de
carrosserie is verzinkt,
waardoor een garantie van
zes jaar op doorroesten van
binnenuit kan worden
gegeven. Verder zijn de
kreukelzones herzien en
worden dorpels en
Tijdens de Birmingham Motorshow toonde
Ford twee door de Italiaanse designstudio
Ghia ontwikkelde prototypes. De Ghia Arioso
en Vivace zijn gebaseerd op het onderstel van
de Ford Mondeo met de 2.5 liter V6-motor.
Het gaat in beide gevallen om een tweedeurs
coupé, beiden echter met een geheel eigen
uitstraling. Ford wil in de nabije toekomst ook
in Europa opwindende auto's gaan bouwen en
beide modellen zijn een stap in de goede
richting. De Ford Arioso is een vierpersoons
auto. De carrosserie is gebouwd op een
aluminium spaceframe.
De carrosseriepanelen uit fiberglas zijn hierop
aangebracht en zijn makkelijk te vervangen.
De Vivace is veel sterker een 2+2 met een
dynamische vormgeving en sterk sportief
karakter. De carrosseriepanelen op het
spaceframe zijn hier van composietmateriaal
gemaakt. Net als bij de Mondeo levert de 2.5
liter 24-kleps V6 hier een vermogen van 170 pk
bij 6250 tr/min en een maximaal koppel van
220 Nm bij 4250 tr/min.
besturing doorgegeven.
Motorisch is er bij de Felicia
op dit moment weinig nieuws
onder de zon. De auto is
leverbaar met de bekende
1289 cc Skoda-motor voorzien
van een Monomotronic
injectiesysteem en geregelde
driewegkatalysator. De LXi-
uitgave levert een vermogen
van 54 pk. De auto haalt
hiermee een topsnelheid van
145 km/u en heeft 17 seconden
nodig om vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. De 68 pk
sterke GLXi brengt het tot 150
km/u en heeft voor het
bekende sprintje 14 secor J
nodig. Beide motoren vola^c
reeds aan de nieuwe
emissienormen die in 1996 in
de EG van kracht worden.
Uit de pionierstijd van de
autohistorie bestaan op
allerhande gebied
anecdotes die nu grappig en
soms zelfs kneuterig over
komen. Zo wil het verhaal
dat een redelijk fortuinlijke
Nederlander in de jaren
twintig in het bezit was van
een echte Amilcar.
Dit Franse merk
produceerde met name zeer
sportieve tweezits open
sportwagentjes die wat
betreft aanzien bijna op
hetzelfde niveau stonden
als de vergelijkbare
modellen van Bugatti. De
persoon in kwestie was een
liefhebber niet alleen van
een leuke, sportieve auto,
maar ging graag naar
boxwedstrijden kijken en
beperkte zich daarbij niet
tot Nederland alleen. Zo
reed hij op een
regenachtige dag in de
richting van Parijs. Tegen de
avond op een onverlichte
weg wordt hij aangereden
door een andere auto die
zonder te kijken van een
uitrit de weg oprijdt.
De schade blijft beperkt tot
een gekreukeld spatscherm
bij de Amilcar en na
uitwisseling van de verzeke-
ringsgegevens zet de
Nederlander zijn reis naar
Parijs voort en rijdt direct
door naar de fabriek van
Amilcar om zijn auto ter
reparatie aan te bieden.
De auto wordt direct naar
binnen gereden, zodat snel
tot reparatie kan worden
overgegaan. Ook zou de
fabriek de schade met de
verzekering afhandelen.
De volgende ochtend gaat
de eigenaar nieuwsgierig
terug naar de fabriek om te
kijken hoe het met zijn auto
staat. De expert van de
verzekering is zojuist
gearriveerd. Achter een
gordijn in de werkplaats is
deze bezig de schade op te
nemen. De eigenaar trekt
het gordijn opzij en krijgt
bijna een hartverzakking bij
de aanblik van een 'zijn'
Amilcar die echter
nauwelijks meer als auto
herkenbaar is. De eerste
schrik te boven laat hij de
expert zijn werk doen. Als
hij na het vertrek van de
verzekeringsman een uitleg
wil gaan vragen, hoort hij
een bekende claxon en ziet
een monteur met een
blinkende Nederlandse
Amilcar voorzien van een
strak en opnieuw gespoten
spatbord. De schade-auto
was in Frankrijk eerder
total-loss gereden en werd
in dit soort gevallen ingezet
voor een maximale
uitkering van de
verzekering. De service van
Amilcar ging in die tijd wel
erg ver...
heeft de Shuttle twee s*
terwijl achterin op een
ook nog eens twee tc
personen kunnen
plaatsnemen. Del
de zittingen loopt naar
achteren op, zodat de
inzittenden enigszins over
elkaar heen kijken. Op
ingenieuze wijze kan de
achterbank onder de vloer
worden weggeklapt. Hierdoor
worden de
bagagemogelijkheden flink
verruimd, zonder dat een
bank ergens achter gelaten
hoeft te worden. Standaard
kan de Shuttle voor slechts
290 liter aan spullen
meenemen. Dit kan worden
uitgebreid tot 738 en 1237 liter
als respectievelijk de
achterbank wordt weggeklapt
en de middelste stoelen
Bedieningsknoppen vinden
we links en rechts naast de
stuurkolom. In de console
worden verwarming en
ventilatie met drie
draaiknoppen bediend.
Daaronder vinden we de
asbak met aansteker, plaats
voor de radio en twee
opbergvakjes. In het ontwerp
van de portierpanelen kennen
we overduidelijk het VW-
design terug. De
voorportieren zijn voorzien
van portierbakken, terwijl er
ook in een royaal
dashboardkastje is voorzien. km/ui
Uiteraard vervalt dit als wordt beker
gekozen voor een dubbele
airbag. In de optielijst staan
zaken als elektrisch bediende
en verwarmde
buitenspiegels, ABS, centrale
vergrendeling, lichtmetalen
velgen, stoelverwarming en
metaallokken. De stoelen zijn
ook van een nieuw ontwerp en
ogen degelijk met een goede
ondersteuning van lenden en
bovenbenen. Door de iets
anders gevormde achterzijde
is de bagageruimte ten
opzichte van de Favorit
toegenomen met 21 liter tot
272 liter. De achterbank kan
worden neergeklapt
eventueel zelfs in een 60/40-
verhouding (GLXi).
worden verwijderd.
In de Honda Shuttle drijft de
bekende 2.2 liter 16-kleppen
motor van 150 pk de
voorwielen aan via een 4-
traps automaat. De
standaarduitrusting omvat
bijvoorbeeld groen getint
glas, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling en één
of twee airbags. De
remkrachtverdeling werkt
beladingsafhankelijk, terwijl
ook ABS op ieder type wordt
gemonteerd. Rondom vinden
we de bekende double
wishbone ophanging. Achter
wordt een uiterst compacte
variant hiervan gebruikt om
zoveel mogelijk ruimte te
verkrijgen voor inzittendei
bagage. Verdere exacte
Europese specificaties zijn
nog niet bekend.
Rond de zomer van 1995 gaat
Honda in Europa de Shuttle
leveren. Deze keer gaat het
niet om een extra ruimtelijke
versie van de Civic, maar om
een opzichzelf staande
ruimte-auto. Hetzelfde model
is inmiddels in Japen en de
Verenigde Staten in de
verkoop gegaan onder de
naam Odyssey. De Europese
versie zal in maart in Genève
voor het eerst te
aanschouwen zijn. Door
verschillende details als
lampen en grille oogt de
Shuttle als een echte Honda.
De auto heeft vier normale
portieren en een vijfde deur.
Voor de zijruiten is een klein
driehoekig ruitje geplaatst.
De motorkap en voorruit staan
net niet in eikaars verlengde.
Op de eerste en tweede zitrij