7Z7Z n rj FORD ARIOSO EN VIVACE VAN GHIA HONDA S RUIMTEWAGEN HEET SHUTTLE Scherpe kantjes ervan af 98 98 48 98 98 48 98 98 98 98 98 98 98 98 48 I itj Bijlage van: DeTilburgse Koerier Pionier 1994 pagina 18 Oplage: 97.500 Donderdag 3 november 1994 mden ddoen Lees verder op pagina 3. iel sr de het ide r zijn Tony Vos n. m en Formule 1 Grand Japan te Suzuka Maak kennis met: Lees verder Autotest: Dato-dealer in dit nummer Audi 8A pag. 3 o.a.: CHECK-UP Schapendonk pag. 9 )or r in onze rle, iren Jaargang 6 Nummer 41 erenteller fmeter. DflWAM/DE W/TÏÏ? C/f£CU(P 1/IWWB laar cdeel rtste van hoogte van ‘-aar te en sdig sin smen. >reid tot 7 is respectieve!.,.. jhterbank wordt ie middelste st Deze week: Zondag 6 november Formule 1 Grand Prix van stoelen, _>n bankje tot drie Bagageruimte De revolutie die in het interieur heeft plaatsgevonden is misschien wel het grootst. Daar zien we niets meer van de Favorit terug. Het volledig nieuwe dashboard ziet er fantasievol uit. Het instrumentarium bestaat uit een temperatuurmeter, snelheidsmeter, toer (GLXi) en brandstofn Rij-Impressie: Ford Scorpio pag. 7 7U\PT)OSTbv ^^AutomMMedrijfnbijrg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Tijdens de komende AutoRai zal Skoda haar nieuwe Felicia voor het eerst aan het publiek presenteren. Het merk presenteert dit model als een compleet nieuwe auto, maar in feite gaat het om de vertrouwde Favorit die onder de VW-paraplu een ingrijpende facelift zowel wat betreft in- als exterieur heeft ondergaan. Binnen afzienbare tijd zal dit model ook met VW- motoren worden uitgerust. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Nederlandse editie van de Fiat Cinquecento Trofeo-competitie werd afgelopen weekend tijdens de ProflexIMerwede Rallysprint afgesloten. Winnaars van de laatst wedstrijd werden John der Voorde en Ren Milan, terwijl de combinatie Hannewijk-Henkemans de Nationale Titel voor zich opeiste. Eind november komen de beste Cinquecento equipes uit zeven Europese landen in actie in het Italiaanse Melfi, om daar uit te maken wie als rallyrijder het snelst is met de Fiat- baby. Ophanging Het onderstel bleef niet onaangeroerd. De voorwielophanging werd aangepast vooral met het oog op de montage van zwaardere motoren in de toekomst. De geometrie werd zowel voor als achter gewijzigd. In de praktijk zijn de stabiliteit en stijfheid verbeterd en worden minder trillingen in de denken aan de vorige Seat Ibiza. Natuurlijk prijkt in het midden het Skoda-logo wat voor deze gelegenheid is gewijzigd. De voorpartij wordt compleet gemaakt door de nieuwe bumper eventueel met geïntegreerde mistlampen en koplampsproeiers. De buitenspiegels zien er aërodynamisch meer verantwoord uit. Over flanken lopen smalle stootstrips, terwijl de portierkrukken wat beter in het plaatwerk verzonken liggen. Ook aan de vorm van de portieren zien we dat de auto in hoofdlijnen op de Favorit is gebaseerd, maa dat geen enkel plaatwerkc hetzelfde is gebleven. raamlijsten zwaarder uitgevoerd. Natuurlijk heeft de Felicia verstevigingsbalken in de portieren. Alhoewel de Favorit al een behoorlijk bij de tijdse auto was wat betreft ontwerp, kan de Felicia de concurrentie nog beter aan. Met dit model zal Skoda ook in Nederland eindelijk weer terrein terug moeten gaan winnen. Garantie In het vernieuwde ontwerp zijn zeer duidelijk VW- invloeden té vinden. Het front met de enigszins afgeronde platte koplampen en de grille met één sleuf doet sterk Wie naar de afmetingen van de Felicia kijkt, ziet een vrijwel gelijke lengte breedte en een vollec identieke wielbasis i vergelijking met de Favorit. Het belangrijkste verschil is echter dat de opvallend strak vormgegeven Favorit zijn 'scherpe kantjes' heeft verloren. De carrosserie van de Felicia toont in hoofdlijnen dezelfde contouren, maar is duidelijk meer afgerond. De achterruit en het zonnedak zijn via twee rails volledig in de kofferruimte op te bergen, waardoor de Arioso vrijwel helemaal open kan worden gereden, zonder dat de carrosseriestijfheid en veiligheid in het geding komen. Johnny Herbert neemt definitief het stuur van Jos Verstappen'sBenetton ter hand gedurende de laatste twee Grand Prix van het seizoen 1994. Flavio Briatore wil alles op alles zetten om zowel de rijders- als constructeurstitel Formule 1 binnen te halen en heeft daarom gekozen voor de ervaring en betrouwbaarheid van Herbert. Jos, die dit seizoen hoogte- en dieptepunten kende, heeft overigens voor 1995 nog een contract met Benetton, waarin vastgelegd is dat hij aan minstens zes Grote Prijzen als coureur deelneemt. Mercedes-Benz maakte vorige week vrijdag tijdens een persconferentie in Stuttgart officieel de autosportplannen voor 1 seizoen 1995 bekend. In Formule 1 gaat men samenwerken met het Marlboro-McLaren Team van Ron Dennis, die voor een aanzienlijk bedrag contract met Peugeot afkocht. Coulthard, Frentzen en Brundle komen in aanmerking voor een plaats in de tweede McLaren-Mercedes, naast Mika Hakkinen. Bjij de Indy Cars gaat men motoren leveren aan het succesvolle Marlboro- Penske Team, dat dit jaar met een Mercedes krachtbron reeds de Indianapolis 500 wist te winnen, terwijl men in de DTM zeven wagens inzet voor de teams van AMG en Zakspeed. Zo is bijvoorbeeld de vorm van het kleine ruitje in het achterportier aangepast. De achterkant is wellicht het meest onherkenbaar. De lichtunits lijken op die van de vorige Polo en worden met een reflectorstrook aan elkaar verbonden. De achterklep is behoorlijk breed en gaat tot op de bumper open. In de klep is een spoilerrand opgenomen, terwijl ook boven de achterruit een bescheiden spoilertje te vinden is. Een belangrijk deel van de carrosserie is verzinkt, waardoor een garantie van zes jaar op doorroesten van binnenuit kan worden gegeven. Verder zijn de kreukelzones herzien en worden dorpels en Tijdens de Birmingham Motorshow toonde Ford twee door de Italiaanse designstudio Ghia ontwikkelde prototypes. De Ghia Arioso en Vivace zijn gebaseerd op het onderstel van de Ford Mondeo met de 2.5 liter V6-motor. Het gaat in beide gevallen om een tweedeurs coupé, beiden echter met een geheel eigen uitstraling. Ford wil in de nabije toekomst ook in Europa opwindende auto's gaan bouwen en beide modellen zijn een stap in de goede richting. De Ford Arioso is een vierpersoons auto. De carrosserie is gebouwd op een aluminium spaceframe. De carrosseriepanelen uit fiberglas zijn hierop aangebracht en zijn makkelijk te vervangen. De Vivace is veel sterker een 2+2 met een dynamische vormgeving en sterk sportief karakter. De carrosseriepanelen op het spaceframe zijn hier van composietmateriaal gemaakt. Net als bij de Mondeo levert de 2.5 liter 24-kleps V6 hier een vermogen van 170 pk bij 6250 tr/min en een maximaal koppel van 220 Nm bij 4250 tr/min. besturing doorgegeven. Motorisch is er bij de Felicia op dit moment weinig nieuws onder de zon. De auto is leverbaar met de bekende 1289 cc Skoda-motor voorzien van een Monomotronic injectiesysteem en geregelde driewegkatalysator. De LXi- uitgave levert een vermogen van 54 pk. De auto haalt hiermee een topsnelheid van 145 km/u en heeft 17 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De 68 pk sterke GLXi brengt het tot 150 km/u en heeft voor het bekende sprintje 14 secor J nodig. Beide motoren vola^c reeds aan de nieuwe emissienormen die in 1996 in de EG van kracht worden. Uit de pionierstijd van de autohistorie bestaan op allerhande gebied anecdotes die nu grappig en soms zelfs kneuterig over komen. Zo wil het verhaal dat een redelijk fortuinlijke Nederlander in de jaren twintig in het bezit was van een echte Amilcar. Dit Franse merk produceerde met name zeer sportieve tweezits open sportwagentjes die wat betreft aanzien bijna op hetzelfde niveau stonden als de vergelijkbare modellen van Bugatti. De persoon in kwestie was een liefhebber niet alleen van een leuke, sportieve auto, maar ging graag naar boxwedstrijden kijken en beperkte zich daarbij niet tot Nederland alleen. Zo reed hij op een regenachtige dag in de richting van Parijs. Tegen de avond op een onverlichte weg wordt hij aangereden door een andere auto die zonder te kijken van een uitrit de weg oprijdt. De schade blijft beperkt tot een gekreukeld spatscherm bij de Amilcar en na uitwisseling van de verzeke- ringsgegevens zet de Nederlander zijn reis naar Parijs voort en rijdt direct door naar de fabriek van Amilcar om zijn auto ter reparatie aan te bieden. De auto wordt direct naar binnen gereden, zodat snel tot reparatie kan worden overgegaan. Ook zou de fabriek de schade met de verzekering afhandelen. De volgende ochtend gaat de eigenaar nieuwsgierig terug naar de fabriek om te kijken hoe het met zijn auto staat. De expert van de verzekering is zojuist gearriveerd. Achter een gordijn in de werkplaats is deze bezig de schade op te nemen. De eigenaar trekt het gordijn opzij en krijgt bijna een hartverzakking bij de aanblik van een 'zijn' Amilcar die echter nauwelijks meer als auto herkenbaar is. De eerste schrik te boven laat hij de expert zijn werk doen. Als hij na het vertrek van de verzekeringsman een uitleg wil gaan vragen, hoort hij een bekende claxon en ziet een monteur met een blinkende Nederlandse Amilcar voorzien van een strak en opnieuw gespoten spatbord. De schade-auto was in Frankrijk eerder total-loss gereden en werd in dit soort gevallen ingezet voor een maximale uitkering van de verzekering. De service van Amilcar ging in die tijd wel erg ver... heeft de Shuttle twee s* terwijl achterin op een ook nog eens twee tc personen kunnen plaatsnemen. Del de zittingen loopt naar achteren op, zodat de inzittenden enigszins over elkaar heen kijken. Op ingenieuze wijze kan de achterbank onder de vloer worden weggeklapt. Hierdoor worden de bagagemogelijkheden flink verruimd, zonder dat een bank ergens achter gelaten hoeft te worden. Standaard kan de Shuttle voor slechts 290 liter aan spullen meenemen. Dit kan worden uitgebreid tot 738 en 1237 liter als respectievelijk de achterbank wordt weggeklapt en de middelste stoelen Bedieningsknoppen vinden we links en rechts naast de stuurkolom. In de console worden verwarming en ventilatie met drie draaiknoppen bediend. Daaronder vinden we de asbak met aansteker, plaats voor de radio en twee opbergvakjes. In het ontwerp van de portierpanelen kennen we overduidelijk het VW- design terug. De voorportieren zijn voorzien van portierbakken, terwijl er ook in een royaal dashboardkastje is voorzien. km/ui Uiteraard vervalt dit als wordt beker gekozen voor een dubbele airbag. In de optielijst staan zaken als elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, ABS, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen, stoelverwarming en metaallokken. De stoelen zijn ook van een nieuw ontwerp en ogen degelijk met een goede ondersteuning van lenden en bovenbenen. Door de iets anders gevormde achterzijde is de bagageruimte ten opzichte van de Favorit toegenomen met 21 liter tot 272 liter. De achterbank kan worden neergeklapt eventueel zelfs in een 60/40- verhouding (GLXi). worden verwijderd. In de Honda Shuttle drijft de bekende 2.2 liter 16-kleppen motor van 150 pk de voorwielen aan via een 4- traps automaat. De standaarduitrusting omvat bijvoorbeeld groen getint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en één of twee airbags. De remkrachtverdeling werkt beladingsafhankelijk, terwijl ook ABS op ieder type wordt gemonteerd. Rondom vinden we de bekende double wishbone ophanging. Achter wordt een uiterst compacte variant hiervan gebruikt om zoveel mogelijk ruimte te verkrijgen voor inzittendei bagage. Verdere exacte Europese specificaties zijn nog niet bekend. Rond de zomer van 1995 gaat Honda in Europa de Shuttle leveren. Deze keer gaat het niet om een extra ruimtelijke versie van de Civic, maar om een opzichzelf staande ruimte-auto. Hetzelfde model is inmiddels in Japen en de Verenigde Staten in de verkoop gegaan onder de naam Odyssey. De Europese versie zal in maart in Genève voor het eerst te aanschouwen zijn. Door verschillende details als lampen en grille oogt de Shuttle als een echte Honda. De auto heeft vier normale portieren en een vijfde deur. Voor de zijruiten is een klein driehoekig ruitje geplaatst. De motorkap en voorruit staan net niet in eikaars verlengde. Op de eerste en tweede zitrij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19