BMW318TDS
AUDI A4
I
B
I
1
i
1 I
i
Twee
minder
5 november: Opel Testdag
Bi
RENOVA, UW BMW DEALER.
Airco business room
I
J
to
tot
G
lSi
IS:
X
DE TILBURGSE KOERIER
i viviaat - Donderdag 2/ OKtober 1994 - pagina
94 pagina 4
ineBMW
ran
!133
nl).
>eier,
adere
Primera Airco: met voordeel tot
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-68391 1
Vervolg van pagina 1
m
n13Goirle Tel. 013-348182
IIONS
f?7HTT,T
HBEDR1JF
BOSCH BV
waai
tael
1.6 LX Airco
v.a. 37.195,-
iT
BMW MAAKT RUBEN GEWELDIG.
beschikbaar
handgeschakelde vi’jfbak,
maar ook aan een viertraps
automaat.
I liter 20-
ook een
tage
loopt
ok.
Ivan
rs sedan
if begin
>keen318tds
impact
ito weegt
I
W86
1990
3MW
liet
direct
Oosterburen als gedrukt is.
Daar start het programma met
de 1.6 voor 36.300 DM, dat zou
omgerekend ongeveer
Toevoeging
De 6 cilinder turbodiesel mag
Naast de
s het prettig
niet aan
)125.950,-
3021.950,-
D E NIS SEN
De bovenzijde van het
dashboard loopt als het ware
rechtstreeks over in de
motorkap. De vertrouwde
organen en
bedieningsknoppen vinden
we op de bekende plaatsen op
de middenconsole en het
portierpaneel aan
bestuurderszijde. De stoelen
TUILAUTO'S I
\NCIERING I
ierhoud,
araties
nieuwe Ecotec-motoren. Er
kan natuurlijk ook worden
proefgereden. Verder hangt
de Opel-dealer diezelfde
extra gunstige prijskaartjes
op zijn goedgekeurde
inruilwagens.
Sedan en Compact
Standaard beschikt de 4-pitter
ar een
uitlaatgasterugvoersysteem
(EGR) en een
oxydatiekatalysator,
xardoor nu reeds aan de
akomstige emissie-eisen
wordt voldaan.
Na het voorgloeien slaat de
diesel natuurlijk
probleemloos aan. Het
nagelen van de diesel is beter
hoorbaar dan bij de zijdezacht
lopende 6 cilinder. BMW is
dan ook van een zeer hoog
blijkt de winst van die ene
extra klep niet uit de cijfers.
De auto behaalt een keurig
vermogen van 125 pk bij 5800
tr/min en een maximaal
koppel van 173 Nm bij 3950
tr/min. Gelukkig is de 20
klepper behoorlijk rustig, ook
bij hogere toerentallen. De
trekkracht is meer dan
voldoende en bij verder
doortrekken in de
versnellingen mag de A4 zelfs
sportief genoemd worden. De
auto weegt 1225 kg en haalt
een topsnelheid van 205 km/u.
Voor de acceleratie van 0 tot
100 km/u is slechts 10,5
seconden nodig. Naast de
handgeschakelde vijfbak
komt ook een automaat
beschikbaar.
Turbo
Van deze nieuwe 1.81
klepper maakt Audi c
turbo-versie. Door montc
van dit blaasapparaat k
het vermogen op tot 150 pk.
Opmerkelijk is het koppel i
210 Nm wat tussen 1750 en
4600 tr/min volledig aanwezig
is. Dit betekent dat de turbo
over een zeer breed toerental
direct bereid is tot presteren.
Terugschakelen bij een
passeermanouvre is daarom
nauwelijks nog nodig. Toch is
het bij optrekken nog wel te
voelen wanneer de turbo zijn
werk gaat doen, maar van een
turbogat is absoluut geen
sprake. De Audi A4 1.8T haalt
222 km/u en trekt van 0 tot 100
km/u in 8,3 seconden. Bij
snelheden boven de 200 km/u
blijkt de enorme stabiliteit
van de nieuwe A4. Dit wordt
voor een belangrijk deel
veroorzaakt door de volledig
nieuwe vooras die op deze
München - De Europese
dieselmarkt is zeer
wisselvallig. Het hangt
voornamelijk van een
belastingbeleid af of de
dieselmotor in een
bepaald land wel of niet
populair is. Frankrijk
spant daarbij de kroon,
bijna de helft van alle
nieuw verkochte auto's
heeft een dieselmotor.
Nederland staat
behoorlijk onderaan met
een dieselaandeel van 9
procent. BMW hoopt
haar diesel-verkopen te
kunnen opkrikken met
de nieuwe 4 cilinder
318tds.
Prijzen
Net als bij de meeste andere
BMW is de 318tds leverbaar in
een redelijk complete
basisuitvoering en als
luxueuze Executive. Deze
auto's kosten respectievelijk
f.57.950,= en f.62.525,= en
daarmee lopen ze veel beter
in de pas met de concurrentie
dan de bestaande 6-pitters.
De 325td komt namelijk op
f.67.9650,= en f.72.500,= als
Executive, terwijl de 325tds
f.74.900,= en f.79.450,= moeten
opleveren.
Dat BMW overigens succesvol
is met zijn 6 cilinder
turbodiesel blijkt uit het feit
dat van deze motor sinds de
introductie in 1984 440.000
exemplaren zijn gemaakt.
BMW levert deze 6 cilinder
inmiddels ook aan Opel voor
de Omega en aan Range
Rover. Het is daarom
makkelijk te voorspelk
de produktie-aantaller
de 4 cilinder erbij ft
toenemen.
vervangen is nog niet bekend.
In Duitsland start de levering
al in november, zodat de
prijslijst van onze
len dat
m met
fors zullen
Renova bv
Spoordijk 72-76
5018 GH Tilburg
Telefoon: 013-4221
f.54.000,= worden inclusief
BTW en BPM. Importeur Pon
hoopt deze auto echter voor
f.49.995,= te kunnen
introduceren.
Dit wordt geprobeerd door
bijvoorbeeld de
bijrijdersairbag in Nederland
niet standaard aan te bieden.
Gaan we nog steeds uit van
de Duitse prijzen dan komt de
1.8 beschikbaar vanaf
f .59.000,=, de turbo voor
f.65.000,= en de 1.9 TDI voor
f.59.000,=. Audi zal in
Nederland echter moeten
voorkomen dat de prijzen te
veel gaan overlappen met de
A6, zodat er met de fabriek
vast nog een hartig woordje
gesproken zal worden,
voordat vlak voor het einde
van het jaar de definitieve
bedragen bekend zullen zijn.
Tien jaar geleden betrad
BMW de dieselmarkt met de
2,4 liter 6 cilinder. En daarmee
werd het merk in één klap
technologisch gezien
marktleider. Drie jaar geleden zijl
werd de bestaande motor op
veel details herzien en kreeg
een grotere cilinderinhoud
van 2.5 liter. Tot nu toe was er
zowel in de 3- als 5-serie de
keuze uit een versie met of
zonder intercooler,
respectievelijk tds
genaamd.
Alle Nederlandse Opel- remmen, koppeling,
dealers organiseren in wisserblazen, ruitespoeie
samenwerking met importeur antivries en oliepeil. lede
General Motors Nederland op bezoeker krijgt ter
5 november as. een herinnering een aardige
gezamenlijke Opel-testdag. attentie mee.
Iedere Opel kan op die dag Maar de Opel-dealers
gratis op maar liefst 18 vitale
punten worden gecontroleerd.
Wie echter bij het in orde
bevinden van alle betreffende
onderdelen een Opel
Winterplan certificaat koopt
voor f .29,50 is verzekerd van
een kostenloze reparatie van
defecten die tot 31 maart 1995
optreden aan de
gecontroleerde onderdelen.
Zo kan een Opel-klant een
hele winter lang zorgeloos
rijden. De onderdelèn te
vallen binnen het Opel
Winterplan zijn: radiator,
radiatordop, accu,
thermostaat, slangklemmen,
waterpomp, waterslangen,
ventilatorriem, koelvloeistof,
kachelradiator en
expansietankje. Daarnaast
wordt tijdens de Nationale
Opel Testdag nog gekeken
naar de verlichting, uitlaat,
schokdempers, banden.
hebben geen overdreven
lange zitting en bieden een
stevige ondersteuning. Ook
achterin is het met de hoofd
en beenruimt^ heel redelijk
gesteld. De
standaarduitrusting omvat
onder meer gordelspanners
voorin, vier dichte
hoofdsteunen, centrale
organiseren op 5 november
nog meer activiteiten. Het
hele nieuwe
modellenprogramma is te
bekijken, waarbij de
aandacht vooral uitgaat naar
de vernieuwde Astra en de
vergrendeling, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
toerenteller en een
middenarmsteun op de
achterbank. Verder beschikt
iedere AudiA4 over een
wegrijblokkering. In de
contactsleutel is een code
opgeslagen die bij het starter
wordt uitgelezen. Alleen als
de auto de juiste code uitleest,
wordt de motorelectronica
vrijgegeven.
Speciaal voor de A4
ontwikkelde Audi een nieuwe
motorfamilie. Het gaat om een
1.8 liter met maar liefst 5
kleppen per cilinder. Als groot
voordeel wordt genoemd het
grotere ademoppervlak en
daardoor een grotere
brandstofefficiency. Toch
auto te vinden is. 1
grote stabiliteit is
dat wielbewegingen
het stuur worden
doorgegeven, waardoor de
auto juist onrustig zou
worden. De afvering van de
A4 is behoorlijk stevig,
waardoor een goed
compromis wordt bereikt
tussen sportiviteit en comfort.
Naast de twee genoemde
nieuwe motoren, presenteert
Audi de A4 in een aantal
bekende motorvarianten. Aan
de basis van het Nederlandse
programma komt een 1.6 liter
van 101 pk. Deze lichtst
gemotoriseerde A4 komt altijd
nog tot een top van 191 km/u
en trekt in 11,9 seconden naar
de 100 km/u. De Audi A4 1.6
komt absoluut niet traag over.
Dieselrijders krijgen in deze
auto weer de beschikking
over de uitstekende 1.9 liter
direct ingespoten turbomotor
met een vermogen van 90 pk.
worden gesproken van een
kleine versie van de 2.5 liter.
Natuurlijk heeft BMW bij de
totstandkoming van deze auto
bekeken naar wat de
concurrentie in dit segment te
bieden heeft. De BMW 318tds
blijft wat betreft al zijn
eigenschappen keurig binnen
de bandbreedte van alle
t besluit concurrerende modellen,
tekende oftewel hij doet netjes in de
middenmoot mee. Met een
vierdeurs carrosserie weegt
de 318tds 1265 kg. De auto
komt tot een topsnelheid v<
182 km/u en heeft 14,4
seconden nodig om van 0 tot
100 km/u te accelereren.
standpunt uitgegaan. Het
motorgeluid blijft wat betreft
het aantal geproduceerde
decibels zeer binnen de
perken, maar de krachtbron
blijft tot aan topsnelheid
duidelijk als een diesel
hoorbaar op de achtergrond
aanwezig. Kortom, wie de
grotere 6 cilinder gewend is
zal dit meteen opmerken,
maar de gemiddelde
dieselrijder ervaart de 318tds
als rustig. Door de
turbocompressor en
intercooler is de kleit
diesel tot goede
tussenacceleraties in staat.
Wat betreft prestatiecijfers is
de 318tds de minst sportieve
BMW, maar wat betreft
wegligging staat hij
natuurlijk op hetzelfde niveau
en is dus op alle fronten een
echte BMW.
Naast de 4 deurs st
verschijnt vanaf be
volgend jaar ook o
met de driedeurs Coi
carrosserie. Deze aut
1195 kg, accelereert
fractioneel sneller, maar
haalt een iets lagere
topsnelheid. Verder zal BI
de 1.7 liter turbodiesel nie
alleen koppelen aan de d.
Prijzen
Verder bedienen de
topmodellen zich van de
bekende V6 met naar keuze
een inhoud van 2.6 of 2.8 liter
en vermogen van 150 tot 174
pk. De automaat-versies
komen met uitzondering van
de 1.8 liter later. Uiteraard
levert Audi de A4 ook met
quattro-vierwielaandrijving.
De 6 cilinders en de 1.8 turbo
zijn met deze voorziening te
bestellen.
Audi gaat de A4 vanaf de Rai
volgend jaar leveren als
vierdeurs sedan. Het spreekt
voorzich dat ook een Avant is
ontwikkeld, een modelvariant
die eind volgend jaar zal
verschijnen. Of en wanneer
de coupé en cabriolet worden
in de 5-serie een groot succes
genoemd worden. Dezelfde
krachtbron in de kleinere 3-
serie vindt echter duidelijk
minder aftrek. Relatief gezien
jn de 325 td en tds te duur in
vergelijking met de
concurrentie, die veelal
kleinere diesels kan
aanbieden.
BMW nam dan ook het 1
uitgaande van de uitste
6-pitter een kleinere 4 cilinder
te ontwikkelen. De nieuwe
diesel heeft dan ook een
gelijke boring en slag en komt
het motorvolume uit op 1665
cc. BMW heeft er echter niet
voor gekozen de auto met deze
motor 317 te noemen, maar
kiest voor de bekender in het
gehoor klinkende naam öiui
318tds. De toevoeging 's' aan ovel
het typenummer slaat op de ujtic
montage van een intercooler. -
Hierdoor levert deze motor
een maximaal vermogen van
90 pk bij 4400 tr/min en een
koppel van 190 Nm bij 2000
tr/min. Deze waarden worden
gehaald met 'gewoon' twee
kleppen per zuiger. Natuurlijk
past BMW in deze motor ook
de bekende digitale
motorelectronica toe,
waardoor op alle fronten kan
- EÏUX9316