BMW318TDS AUDI A4 I B I 1 i 1 I i Twee minder 5 november: Opel Testdag Bi RENOVA, UW BMW DEALER. Airco business room I J to tot G lSi IS: X DE TILBURGSE KOERIER i viviaat - Donderdag 2/ OKtober 1994 - pagina 94 pagina 4 ineBMW ran !133 nl). >eier, adere Primera Airco: met voordeel tot Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-68391 1 Vervolg van pagina 1 m n13Goirle Tel. 013-348182 IIONS f?7HTT,T HBEDR1JF BOSCH BV waai tael 1.6 LX Airco v.a. 37.195,- iT BMW MAAKT RUBEN GEWELDIG. beschikbaar handgeschakelde vi’jfbak, maar ook aan een viertraps automaat. I liter 20- ook een tage loopt ok. Ivan rs sedan if begin >keen318tds impact ito weegt I W86 1990 3MW liet direct Oosterburen als gedrukt is. Daar start het programma met de 1.6 voor 36.300 DM, dat zou omgerekend ongeveer Toevoeging De 6 cilinder turbodiesel mag Naast de s het prettig niet aan )125.950,- 3021.950,- D E NIS SEN De bovenzijde van het dashboard loopt als het ware rechtstreeks over in de motorkap. De vertrouwde organen en bedieningsknoppen vinden we op de bekende plaatsen op de middenconsole en het portierpaneel aan bestuurderszijde. De stoelen TUILAUTO'S I \NCIERING I ierhoud, araties nieuwe Ecotec-motoren. Er kan natuurlijk ook worden proefgereden. Verder hangt de Opel-dealer diezelfde extra gunstige prijskaartjes op zijn goedgekeurde inruilwagens. Sedan en Compact Standaard beschikt de 4-pitter ar een uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) en een oxydatiekatalysator, xardoor nu reeds aan de akomstige emissie-eisen wordt voldaan. Na het voorgloeien slaat de diesel natuurlijk probleemloos aan. Het nagelen van de diesel is beter hoorbaar dan bij de zijdezacht lopende 6 cilinder. BMW is dan ook van een zeer hoog blijkt de winst van die ene extra klep niet uit de cijfers. De auto behaalt een keurig vermogen van 125 pk bij 5800 tr/min en een maximaal koppel van 173 Nm bij 3950 tr/min. Gelukkig is de 20 klepper behoorlijk rustig, ook bij hogere toerentallen. De trekkracht is meer dan voldoende en bij verder doortrekken in de versnellingen mag de A4 zelfs sportief genoemd worden. De auto weegt 1225 kg en haalt een topsnelheid van 205 km/u. Voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u is slechts 10,5 seconden nodig. Naast de handgeschakelde vijfbak komt ook een automaat beschikbaar. Turbo Van deze nieuwe 1.81 klepper maakt Audi c turbo-versie. Door montc van dit blaasapparaat k het vermogen op tot 150 pk. Opmerkelijk is het koppel i 210 Nm wat tussen 1750 en 4600 tr/min volledig aanwezig is. Dit betekent dat de turbo over een zeer breed toerental direct bereid is tot presteren. Terugschakelen bij een passeermanouvre is daarom nauwelijks nog nodig. Toch is het bij optrekken nog wel te voelen wanneer de turbo zijn werk gaat doen, maar van een turbogat is absoluut geen sprake. De Audi A4 1.8T haalt 222 km/u en trekt van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden. Bij snelheden boven de 200 km/u blijkt de enorme stabiliteit van de nieuwe A4. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de volledig nieuwe vooras die op deze München - De Europese dieselmarkt is zeer wisselvallig. Het hangt voornamelijk van een belastingbeleid af of de dieselmotor in een bepaald land wel of niet populair is. Frankrijk spant daarbij de kroon, bijna de helft van alle nieuw verkochte auto's heeft een dieselmotor. Nederland staat behoorlijk onderaan met een dieselaandeel van 9 procent. BMW hoopt haar diesel-verkopen te kunnen opkrikken met de nieuwe 4 cilinder 318tds. Prijzen Net als bij de meeste andere BMW is de 318tds leverbaar in een redelijk complete basisuitvoering en als luxueuze Executive. Deze auto's kosten respectievelijk f.57.950,= en f.62.525,= en daarmee lopen ze veel beter in de pas met de concurrentie dan de bestaande 6-pitters. De 325td komt namelijk op f.67.9650,= en f.72.500,= als Executive, terwijl de 325tds f.74.900,= en f.79.450,= moeten opleveren. Dat BMW overigens succesvol is met zijn 6 cilinder turbodiesel blijkt uit het feit dat van deze motor sinds de introductie in 1984 440.000 exemplaren zijn gemaakt. BMW levert deze 6 cilinder inmiddels ook aan Opel voor de Omega en aan Range Rover. Het is daarom makkelijk te voorspelk de produktie-aantaller de 4 cilinder erbij ft toenemen. vervangen is nog niet bekend. In Duitsland start de levering al in november, zodat de prijslijst van onze len dat m met fors zullen Renova bv Spoordijk 72-76 5018 GH Tilburg Telefoon: 013-4221 f.54.000,= worden inclusief BTW en BPM. Importeur Pon hoopt deze auto echter voor f.49.995,= te kunnen introduceren. Dit wordt geprobeerd door bijvoorbeeld de bijrijdersairbag in Nederland niet standaard aan te bieden. Gaan we nog steeds uit van de Duitse prijzen dan komt de 1.8 beschikbaar vanaf f .59.000,=, de turbo voor f.65.000,= en de 1.9 TDI voor f.59.000,=. Audi zal in Nederland echter moeten voorkomen dat de prijzen te veel gaan overlappen met de A6, zodat er met de fabriek vast nog een hartig woordje gesproken zal worden, voordat vlak voor het einde van het jaar de definitieve bedragen bekend zullen zijn. Tien jaar geleden betrad BMW de dieselmarkt met de 2,4 liter 6 cilinder. En daarmee werd het merk in één klap technologisch gezien marktleider. Drie jaar geleden zijl werd de bestaande motor op veel details herzien en kreeg een grotere cilinderinhoud van 2.5 liter. Tot nu toe was er zowel in de 3- als 5-serie de keuze uit een versie met of zonder intercooler, respectievelijk tds genaamd. Alle Nederlandse Opel- remmen, koppeling, dealers organiseren in wisserblazen, ruitespoeie samenwerking met importeur antivries en oliepeil. lede General Motors Nederland op bezoeker krijgt ter 5 november as. een herinnering een aardige gezamenlijke Opel-testdag. attentie mee. Iedere Opel kan op die dag Maar de Opel-dealers gratis op maar liefst 18 vitale punten worden gecontroleerd. Wie echter bij het in orde bevinden van alle betreffende onderdelen een Opel Winterplan certificaat koopt voor f .29,50 is verzekerd van een kostenloze reparatie van defecten die tot 31 maart 1995 optreden aan de gecontroleerde onderdelen. Zo kan een Opel-klant een hele winter lang zorgeloos rijden. De onderdelèn te vallen binnen het Opel Winterplan zijn: radiator, radiatordop, accu, thermostaat, slangklemmen, waterpomp, waterslangen, ventilatorriem, koelvloeistof, kachelradiator en expansietankje. Daarnaast wordt tijdens de Nationale Opel Testdag nog gekeken naar de verlichting, uitlaat, schokdempers, banden. hebben geen overdreven lange zitting en bieden een stevige ondersteuning. Ook achterin is het met de hoofd en beenruimt^ heel redelijk gesteld. De standaarduitrusting omvat onder meer gordelspanners voorin, vier dichte hoofdsteunen, centrale organiseren op 5 november nog meer activiteiten. Het hele nieuwe modellenprogramma is te bekijken, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de vernieuwde Astra en de vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, toerenteller en een middenarmsteun op de achterbank. Verder beschikt iedere AudiA4 over een wegrijblokkering. In de contactsleutel is een code opgeslagen die bij het starter wordt uitgelezen. Alleen als de auto de juiste code uitleest, wordt de motorelectronica vrijgegeven. Speciaal voor de A4 ontwikkelde Audi een nieuwe motorfamilie. Het gaat om een 1.8 liter met maar liefst 5 kleppen per cilinder. Als groot voordeel wordt genoemd het grotere ademoppervlak en daardoor een grotere brandstofefficiency. Toch auto te vinden is. 1 grote stabiliteit is dat wielbewegingen het stuur worden doorgegeven, waardoor de auto juist onrustig zou worden. De afvering van de A4 is behoorlijk stevig, waardoor een goed compromis wordt bereikt tussen sportiviteit en comfort. Naast de twee genoemde nieuwe motoren, presenteert Audi de A4 in een aantal bekende motorvarianten. Aan de basis van het Nederlandse programma komt een 1.6 liter van 101 pk. Deze lichtst gemotoriseerde A4 komt altijd nog tot een top van 191 km/u en trekt in 11,9 seconden naar de 100 km/u. De Audi A4 1.6 komt absoluut niet traag over. Dieselrijders krijgen in deze auto weer de beschikking over de uitstekende 1.9 liter direct ingespoten turbomotor met een vermogen van 90 pk. worden gesproken van een kleine versie van de 2.5 liter. Natuurlijk heeft BMW bij de totstandkoming van deze auto bekeken naar wat de concurrentie in dit segment te bieden heeft. De BMW 318tds blijft wat betreft al zijn eigenschappen keurig binnen de bandbreedte van alle t besluit concurrerende modellen, tekende oftewel hij doet netjes in de middenmoot mee. Met een vierdeurs carrosserie weegt de 318tds 1265 kg. De auto komt tot een topsnelheid v< 182 km/u en heeft 14,4 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te accelereren. standpunt uitgegaan. Het motorgeluid blijft wat betreft het aantal geproduceerde decibels zeer binnen de perken, maar de krachtbron blijft tot aan topsnelheid duidelijk als een diesel hoorbaar op de achtergrond aanwezig. Kortom, wie de grotere 6 cilinder gewend is zal dit meteen opmerken, maar de gemiddelde dieselrijder ervaart de 318tds als rustig. Door de turbocompressor en intercooler is de kleit diesel tot goede tussenacceleraties in staat. Wat betreft prestatiecijfers is de 318tds de minst sportieve BMW, maar wat betreft wegligging staat hij natuurlijk op hetzelfde niveau en is dus op alle fronten een echte BMW. Naast de 4 deurs st verschijnt vanaf be volgend jaar ook o met de driedeurs Coi carrosserie. Deze aut 1195 kg, accelereert fractioneel sneller, maar haalt een iets lagere topsnelheid. Verder zal BI de 1.7 liter turbodiesel nie alleen koppelen aan de d. Prijzen Verder bedienen de topmodellen zich van de bekende V6 met naar keuze een inhoud van 2.6 of 2.8 liter en vermogen van 150 tot 174 pk. De automaat-versies komen met uitzondering van de 1.8 liter later. Uiteraard levert Audi de A4 ook met quattro-vierwielaandrijving. De 6 cilinders en de 1.8 turbo zijn met deze voorziening te bestellen. Audi gaat de A4 vanaf de Rai volgend jaar leveren als vierdeurs sedan. Het spreekt voorzich dat ook een Avant is ontwikkeld, een modelvariant die eind volgend jaar zal verschijnen. Of en wanneer de coupé en cabriolet worden in de 5-serie een groot succes genoemd worden. Dezelfde krachtbron in de kleinere 3- serie vindt echter duidelijk minder aftrek. Relatief gezien jn de 325 td en tds te duur in vergelijking met de concurrentie, die veelal kleinere diesels kan aanbieden. BMW nam dan ook het 1 uitgaande van de uitste 6-pitter een kleinere 4 cilinder te ontwikkelen. De nieuwe diesel heeft dan ook een gelijke boring en slag en komt het motorvolume uit op 1665 cc. BMW heeft er echter niet voor gekozen de auto met deze motor 317 te noemen, maar kiest voor de bekender in het gehoor klinkende naam öiui 318tds. De toevoeging 's' aan ovel het typenummer slaat op de ujtic montage van een intercooler. - Hierdoor levert deze motor een maximaal vermogen van 90 pk bij 4400 tr/min en een koppel van 190 Nm bij 2000 tr/min. Deze waarden worden gehaald met 'gewoon' twee kleppen per zuiger. Natuurlijk past BMW in deze motor ook de bekende digitale motorelectronica toe, waardoor op alle fronten kan - EÏUX9316

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 45