OPEL ASTRA 1.6 16V SPORT
Meer lucht
Daihatsu Charade sedan
Cinquecento
in voetsporen
van Troieo
Autoverkopen
nog steeds in de lift
Europese
autoverkopen
Bk
Proton eind volgend jaar
naar Nederland
GV Gebr.Vullings Opel
IR.
G
OM
‘f
I
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 oktober 1994 - pagina 3
pagina 2
jr Opel
DNS
AN"
liter/lOOkm
jsbak. De Astra
rdeel
door
celzones
AUTOTEST
AUTOTEST
Beneluxstraat 16, OÏSterwijk, tel: 04242-16081
Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655
ASION
JIRECT
arende strook
osseriekleur
1993
1992
1991
ood.,1991
1989
1989
1988
1987
1986
i weec
rades
een c
ttebr
se
.6 liter
igeii Groefs
,=.De
7 Sport
>k als
rlaar i
ucl uoshbo
leer beklec
ben een sps
srsteuning.
geperforeerde c
F
l.Opel: 51.938(45.556)
2. Volkswagen: 32.397 (25.966)
3. Ford: 31.148(28.392)
4. Renault: 30.341 (23.416)
5. Peugeot: 27.600 (24.427)
6. Toyota: 18.238(19.116)
7. Nissan: 18.135(17.297)
8. Fiat: 17.652(15.275)
9. Citroen: 16.589(16.562)
10. Volvo: 14.142(12.268)
Tijdens de autosalon van Genève toonde
Daihatsu een prototype van een compacte
sedan op het onderstel van de huidige Chara
de. De definitieve Charade sedan was op de
Parijse tentoonstelling te bewonderen. De
auto is met een lengte van 4,10 meter
behoorlijk veel groter dan de drie en vijfdeurs.
In het vooronder huist een nieuwe 1.5 liter 16-
kleppenmotor met multipoint injectie. Er
wordt een maximaal vermogen geleverd van
kenmerkt zich verder door
achtspaaks lichtmetalen
velgen met 175 R 14 banden,
meegespoten bumpers,
mistlampen voor en
buitenspiegels in de
carrosseriekleur. Het betreft
hier namelijk de Sport-
uitvoering, die naast de GL en
GLS leverbaar is. Maar ook in
het interieifr is deze
uitvoering duidelijk anders.
Voorin vinden we uitstekend
steun biedende kuipstoelen
met opstaande randen langs
de bovenbenen en leden. De
stoelen zijn voorzien van open
hoofdsteunen die niet alleen
in hoogte, maar ook in hoek te
verstellen zijn. Bovendien is
de bestuurdersstoel ook in z'n
geheel in hoogte te variëren.
Het stuurwiel is met leer
bekleed en in het
middenkussen is een full-size
airbag opgenomen. Deze
airbag is voortaan op alle
koppel van 119 Nm
jgt 885 kg. Daihatsu
sedan begin
t. andere naam op de
brengen. De auto
indere en meer
’an de drie- en
ide, zodat met een andere
heel anders in de markt kan
Het modellenprogramma is gebaseerd op de
vorige Mitsubishi Lancer. Er kan worden
gekozen uit de Proton 415 als vierdeurs sedan
en de 416 als vijfdeurs hatchback. Volgend
jaar komt daar nog een kleinere driedeurs
auto bij vergelijkbaar dan de Mitsubishi Colt.
De Proton 415 en 416 hebben een 1.5 liter
motor, terwijl bij het kleinere model ook een
1.3 beschikbaar komt.
Na een absoluut dieptepunt in
1993 zitten de verkopen van
nieuwe auto's nog steeds in
de lift, al is de groei met 12,3
procent tot 360.337 eenheden
niet zo hoog als van te voren
voorspeld. De meeste merken
profiteren van deze opleving,
maar toch zijn er ook een
aantal die in moeten leveren.
Met name kunnen een aantal
Japanse merken het niet
helemaal bijbenen. Zo doen
Daihatsu, Mazda, Mitsubishi,
Subaru en Toyota het minder,
terwijl Nissan en Suzuki iets
90 pk bij 6200 tr/min en een kc
bij 3600 tr/min. De auto w
Holland hoopt de Charac
volgend jaar onder
Nederlandse markt
spreekt duidelijk een ai
zakelijke doelgroep aan dai
vijfdeurs Charade, zodat me
naam de sedan hcc, uuucio
worden gezet.
koppelt Opel deze Astra-
versie standaard aan de
close-ratio
vijfversnellingsbak. De Astra
1.6 16V weegt ongeveer 1050
kg en komt tot goede
prestaties. Zo is een top
mogelijk van 190 km/u en trekt
de auto in 11,5 seconden
vanuit stilstand naar de 100
Vijfentwintig jaar op een rij is
Opel het best verkocht auto
merk in ons land met als
meest populaire model de
Kadett, enkele jaren geleden
opgevolgd door de Astra. Dat
deze eerste positie op de
markt niet vanzelfsprekend is,
blijkt wel uit de
verkoopstatistieken van
afgelopen zomer. Door een
prijsoffensief van
Volkswagen stond de Golf
enige tijd bovenaan.
Over enkele jaren zal het moeilijk zijn om nog
auto's te kopen die minder dan drie of vier kleppen
per cilinder hebben. Alhoewel het monteren van
meer kleppen al uit het begin van de autohistorie
dateert, hebben vooral de Japanse merken deze
techiek voor het eerst op populaire auto's
toegepast. Uit een relatief beschieden motorinhoud
kunnen nu hoge vermogens worden gehaald. Opel
presenteert in steeds meer modellen de Ecotec
motorfamilie, allemaal met 4 kleppen per zuiger.
Technische gegevens:
Merk en type: Opel Astra 1.6
16V Sport
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1598 cc
Boring x slag: 79 x 81,5 mm
Vermogen: 100 pk bij 6200
tr/min
Koppel: 148 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,05 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1045 kg
Prestaties: topsnelheid 190
acceleratie 0-100 in 11,5
seconden
Verbruik: bij 90 km/u 5,3
liter/100 km
bij 120 km/u'
Ecotec
Het is daarom aan Opel om bij
de tijd te blijven. Sinds de
introductie van de Astra in
1991 is het
modellenprogramma alleen
maar uitgebreider geworden.
De huidige modellijrt bestaat
uit een drie- en vijfdeurs
hatchback, vierdeurs sedan,
vijfdeurs stationwagon en een
cabriolet. De meeste types zijn
Als een logisch vervolg op de succesvolle rally-versie van
de Fiat Cinquecento, wordt een af-fabriek geleverd
sportief model aan de serie toegevoegd, de Cinquecento
Sporting. De vertrouwde 899 cc-motor wordt vervangen
door een veel modernere 11 liter Fire-motor, met een
vermogen van 54 pk bij 5.500 tr./min. en een koppel van 86
Nm bij 3.250 tr./min. Via een handgeschakelde vijfbak
worden de voorwielen aangedreven. De overbrengingen
van deze bak zijn aan het sportieve karakter van de auto
aangepast. Er is zodoende een topsnelheid mogelijk van
ruim 150 km/u., terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u. in 14,2
seconden wordt volbracht. De Sporting wordt in sportieve
kleuren geleverd als rood, geel, zwart en nikkel-grijs.
Natuurlijk zijn er een aantal sportieve details aan het
uiterlijk toegevoegd zoals de standaard meegespoten
bumpers, vierspaaks lichtmetalen velgen, de
buitenspiegels in de carrosseriekleur en een chromen
uitlaatpijp. Maar ook het interieur bleef niet onaangeroerd.
Op het dashboard is een toerenteller geplaatst achter het
met leer beklede tweespakige stuurwiel. De stoelen
hebben een specifieke bekleding en bieden een betere
ondersteuning. Grappige details zijn onder meer het
s gaspedaal en de rode veiligheidsgordels.
r dit jaar hoopt Proton,
lerk, bekend te maken
importeur gaat worden,
cantoor in Engeland, het
merk al enkele jaren
ir is, is in onderhandeling met alle
Lidse privé-importeurs. Dat betekent
:”icipe de Abemy, A.R.M.-groep,
ave De Binckhorst en Louwman in
-sn. Proton maakt de stap
vaste land omdat
le versies in
km/u. De motor laat zich bij
fors accelereren en bij hogere
toerentallen wel horen. De
handgeschakelde vijfbak
wordt bediend met een korte
pook. Wie snel wil rijden met
de Astra 16V zal ook
veelvuldig dit onderc
moeten beroeren.
meer auto's verkopen, maar
hun marktaandeel hebben
zien dalen. Honda is de
uitzondering op de regel en
scoorde goed met de Civic en
Accord. Andere merken die er
goed voorstaan zijn BMW,
Opel, Jaguar, Kia, Mercedes,
Renault, Rover, Seat, VW en
Volvo. Alle niet genoemde
merken verkochten in de
meeste gevallen iets meer
auto's, maar wisten niet hun
marktaandeel te handhaven.
De top tien over de eerste
negen maanden ziet er als
evolutie van haar modellen,
en dat is de enige manier op
de stevige positie op de
Nederlandse en Europese
markt te behouden. De l.f
16-kleps motor moet vooral
als een sportieve krachtbron
worden gezien die niet
overdreven zuinig of stil is. De
auto zet goede prestaties neer
en biedt vooral als Sport een
leuke uitvoering. Iedere Astra
heeft voortaan een airbag.
Proton verwacht dat na de zomer van volgend
jaar de verkopen in ons land kunnen starten
via een vijftigtal dealers.
leverbaar met zeer
uiteenlopende motoren van
een simpele 1.4 liter tot snelle
2 liter 16-klepper of een
zuinige (turbo)diesel. De Astra
wordt nog steeds aangeboden
met een 1.6 liter krachtbron
die met centrale inspuiting
goed is voor 75 pk. Verder was
er een sportieve variant met
multipoint injectie van 100 pk.
Deze laatste wordt nu
vervangen door de nieuwe 1.6
liter 16-kleps Ecotec
krachtbron. Deze motor is
goed voor 100 pk bij 6200
tr/min en een koppel van 148
Nm bij 3500 tr/min. De 16
kleppen worden bediend door
twee bovenliggende
nokkenassen. Wat betreft
brandstofefficiency en
uitlaatgasemissie voldoet de
nieuwe 16-klepper aan alle
eisen. Het blijft echter
nadrukkelijk een sportief
getinte motor. Niet voor niets
doorgegeven, maar de
bestuurder houdt altijd direct
contact met de weg. Eigenlijk
is deze Astra 1.6 16V Sport een
iets tammere GSi en als
zodanig voldoet de auto
uitstekend. Uiteraard worden
de wielen bekrachtigd
verdraaid.
De nieuwe 1.6 liter 16-kleps
Ecotec motor wordt door Opel
als bijzonder zuinig
aangeprezen. Toch mogen we
niet vergeten dat deze motor
graag veel toeren draait en
dan ook uitnodigt tot sportief
rijden. Gemiddeld noteerden
we 1 liter op 11,5 kilometer en
dat is zeker niet
bovengemiddeld zuinig.
Het Astra programma is
enorm groot. Opel begint de
1.6 16V als driedeurs GL vanaf
f.33.150,=. De 8-kleps 1.6-motor
is alleen nog leverbaar in de
4-deurs GL en Club
Stationwagon voor
respectievelijk f.33.050,= en
f.35.950,=. Natuurlijk blijft de
1.4 motor onveranderd
leverbaar vanaf f.29.450,=
door ons gereden 1.6 16VI
kost f.35.450,= en is er ook
volgt uit (tussen haakjes de
verkoopaantal over de
periode januari-september
1993):
Afvering
Alhoewel de schokdempers
van alle Astra-modellen
straffer zijn afstemd, heeft het
onderstel van de Astra Sport
een nog hardere afvering.
Deze veerafstemming is
alleen prettig als de koper ook
inderdaad een sportieve auto
wil. De afvering van de
modale-Astra's past eigenlijk
veel beter. Wegoneffenheden
worden redelijk voelbaar
Rookglas
Opel heeft de Astra voor 1995
verschillende
detailveranderingen
meegegeven. Zo is het nieuwe
type aan de voorzijde
voortaan te herkennen aan
een open grille waarin het
Opel-logo is opgenomen.
Verder worden de
achterlichten gedeeltelijk in
rookglas uitgevoerd en staan
zowel de merknaam als het
type voortaan in fraaie
chromen letters op de
achterklep te lezen. De i
ons gereden Astra 16V
Astra-modellen standaard.
Het instrumentarium bestaat
van links naar rechts uit een
toerenteller, snelheidsmeter,
temperatuur- en
brandstofmeter. De auto heeft
verder een doorlopende
middenconsole,
opbergvakken in de portieren,
getint glas, met de hand van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels en centrale
vergrendeling.
De verkoop van personenauto's in Europa is in de eerste 9
maanden van dit jaar met 5% tot 9,25 miljoen eenheden
toegenomen. Over heel 1993 bleef de afzet in Europa nog
met meer dan 15% achter. De verkoopgroei was het sterkst
in Spanje (682.800; +21%), Frankrijk (1.434.200; +14,4%) en
het Verenigd Koninkrijk waar 1.588.300 nieuwe auto's
(+9,5%) hun weg naar de consument vonden. De verkoop
van nieuwe personenauto's verbeterde in 12 van de 17
Europese afzetmarkten. De verkoopranglijst in Europa
wordt aangevoerd door het Volkswagenconcern met een
marktaandeel van 16,3%. Op de tweede plaats komt
General Motors met een aandeel van 13,1%, gevolgd door
de PSA Group (12,1%) ën Ford (11,8%). De Japanse merken
zagen hun gezamenlijk marktaandeel in de eerste 9
maanden licht toenemen van 11,1 tot 12,6 procent.
(Bron: Rai Aktueel)
Nog voor het einde van
het Maleisische autome
wie de Nederlandse i
Het Europese hoofdkc
enige land waar het r
leverbaar is
Nederlands
dat in princi
Autopalace
aanmerking komen,
naar het Europese vaste lanc
inmiddels de links gestuurde
produktie zijn genomen.
HE MTOMUT
liter/100 km
Prijs: f.J