OPEL ASTRA 1.6 16V SPORT Meer lucht Daihatsu Charade sedan Cinquecento in voetsporen van Troieo Autoverkopen nog steeds in de lift Europese autoverkopen Bk Proton eind volgend jaar naar Nederland GV Gebr.Vullings Opel IR. G OM ‘f I DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 oktober 1994 - pagina 3 pagina 2 jr Opel DNS AN" liter/lOOkm jsbak. De Astra rdeel door celzones AUTOTEST AUTOTEST Beneluxstraat 16, OÏSterwijk, tel: 04242-16081 Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655 ASION JIRECT arende strook osseriekleur 1993 1992 1991 ood.,1991 1989 1989 1988 1987 1986 i weec rades een c ttebr se .6 liter igeii Groefs ,=.De 7 Sport >k als rlaar i ucl uoshbo leer beklec ben een sps srsteuning. geperforeerde c F l.Opel: 51.938(45.556) 2. Volkswagen: 32.397 (25.966) 3. Ford: 31.148(28.392) 4. Renault: 30.341 (23.416) 5. Peugeot: 27.600 (24.427) 6. Toyota: 18.238(19.116) 7. Nissan: 18.135(17.297) 8. Fiat: 17.652(15.275) 9. Citroen: 16.589(16.562) 10. Volvo: 14.142(12.268) Tijdens de autosalon van Genève toonde Daihatsu een prototype van een compacte sedan op het onderstel van de huidige Chara de. De definitieve Charade sedan was op de Parijse tentoonstelling te bewonderen. De auto is met een lengte van 4,10 meter behoorlijk veel groter dan de drie en vijfdeurs. In het vooronder huist een nieuwe 1.5 liter 16- kleppenmotor met multipoint injectie. Er wordt een maximaal vermogen geleverd van kenmerkt zich verder door achtspaaks lichtmetalen velgen met 175 R 14 banden, meegespoten bumpers, mistlampen voor en buitenspiegels in de carrosseriekleur. Het betreft hier namelijk de Sport- uitvoering, die naast de GL en GLS leverbaar is. Maar ook in het interieifr is deze uitvoering duidelijk anders. Voorin vinden we uitstekend steun biedende kuipstoelen met opstaande randen langs de bovenbenen en leden. De stoelen zijn voorzien van open hoofdsteunen die niet alleen in hoogte, maar ook in hoek te verstellen zijn. Bovendien is de bestuurdersstoel ook in z'n geheel in hoogte te variëren. Het stuurwiel is met leer bekleed en in het middenkussen is een full-size airbag opgenomen. Deze airbag is voortaan op alle koppel van 119 Nm jgt 885 kg. Daihatsu sedan begin t. andere naam op de brengen. De auto indere en meer ’an de drie- en ide, zodat met een andere heel anders in de markt kan Het modellenprogramma is gebaseerd op de vorige Mitsubishi Lancer. Er kan worden gekozen uit de Proton 415 als vierdeurs sedan en de 416 als vijfdeurs hatchback. Volgend jaar komt daar nog een kleinere driedeurs auto bij vergelijkbaar dan de Mitsubishi Colt. De Proton 415 en 416 hebben een 1.5 liter motor, terwijl bij het kleinere model ook een 1.3 beschikbaar komt. Na een absoluut dieptepunt in 1993 zitten de verkopen van nieuwe auto's nog steeds in de lift, al is de groei met 12,3 procent tot 360.337 eenheden niet zo hoog als van te voren voorspeld. De meeste merken profiteren van deze opleving, maar toch zijn er ook een aantal die in moeten leveren. Met name kunnen een aantal Japanse merken het niet helemaal bijbenen. Zo doen Daihatsu, Mazda, Mitsubishi, Subaru en Toyota het minder, terwijl Nissan en Suzuki iets 90 pk bij 6200 tr/min en een kc bij 3600 tr/min. De auto w Holland hoopt de Charac volgend jaar onder Nederlandse markt spreekt duidelijk een ai zakelijke doelgroep aan dai vijfdeurs Charade, zodat me naam de sedan hcc, uuucio worden gezet. koppelt Opel deze Astra- versie standaard aan de close-ratio vijfversnellingsbak. De Astra 1.6 16V weegt ongeveer 1050 kg en komt tot goede prestaties. Zo is een top mogelijk van 190 km/u en trekt de auto in 11,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 Vijfentwintig jaar op een rij is Opel het best verkocht auto merk in ons land met als meest populaire model de Kadett, enkele jaren geleden opgevolgd door de Astra. Dat deze eerste positie op de markt niet vanzelfsprekend is, blijkt wel uit de verkoopstatistieken van afgelopen zomer. Door een prijsoffensief van Volkswagen stond de Golf enige tijd bovenaan. Over enkele jaren zal het moeilijk zijn om nog auto's te kopen die minder dan drie of vier kleppen per cilinder hebben. Alhoewel het monteren van meer kleppen al uit het begin van de autohistorie dateert, hebben vooral de Japanse merken deze techiek voor het eerst op populaire auto's toegepast. Uit een relatief beschieden motorinhoud kunnen nu hoge vermogens worden gehaald. Opel presenteert in steeds meer modellen de Ecotec motorfamilie, allemaal met 4 kleppen per zuiger. Technische gegevens: Merk en type: Opel Astra 1.6 16V Sport Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1598 cc Boring x slag: 79 x 81,5 mm Vermogen: 100 pk bij 6200 tr/min Koppel: 148 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 4,05 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1045 kg Prestaties: topsnelheid 190 acceleratie 0-100 in 11,5 seconden Verbruik: bij 90 km/u 5,3 liter/100 km bij 120 km/u' Ecotec Het is daarom aan Opel om bij de tijd te blijven. Sinds de introductie van de Astra in 1991 is het modellenprogramma alleen maar uitgebreider geworden. De huidige modellijrt bestaat uit een drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, vijfdeurs stationwagon en een cabriolet. De meeste types zijn Als een logisch vervolg op de succesvolle rally-versie van de Fiat Cinquecento, wordt een af-fabriek geleverd sportief model aan de serie toegevoegd, de Cinquecento Sporting. De vertrouwde 899 cc-motor wordt vervangen door een veel modernere 11 liter Fire-motor, met een vermogen van 54 pk bij 5.500 tr./min. en een koppel van 86 Nm bij 3.250 tr./min. Via een handgeschakelde vijfbak worden de voorwielen aangedreven. De overbrengingen van deze bak zijn aan het sportieve karakter van de auto aangepast. Er is zodoende een topsnelheid mogelijk van ruim 150 km/u., terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u. in 14,2 seconden wordt volbracht. De Sporting wordt in sportieve kleuren geleverd als rood, geel, zwart en nikkel-grijs. Natuurlijk zijn er een aantal sportieve details aan het uiterlijk toegevoegd zoals de standaard meegespoten bumpers, vierspaaks lichtmetalen velgen, de buitenspiegels in de carrosseriekleur en een chromen uitlaatpijp. Maar ook het interieur bleef niet onaangeroerd. Op het dashboard is een toerenteller geplaatst achter het met leer beklede tweespakige stuurwiel. De stoelen hebben een specifieke bekleding en bieden een betere ondersteuning. Grappige details zijn onder meer het s gaspedaal en de rode veiligheidsgordels. r dit jaar hoopt Proton, lerk, bekend te maken importeur gaat worden, cantoor in Engeland, het merk al enkele jaren ir is, is in onderhandeling met alle Lidse privé-importeurs. Dat betekent :”icipe de Abemy, A.R.M.-groep, ave De Binckhorst en Louwman in -sn. Proton maakt de stap vaste land omdat le versies in km/u. De motor laat zich bij fors accelereren en bij hogere toerentallen wel horen. De handgeschakelde vijfbak wordt bediend met een korte pook. Wie snel wil rijden met de Astra 16V zal ook veelvuldig dit onderc moeten beroeren. meer auto's verkopen, maar hun marktaandeel hebben zien dalen. Honda is de uitzondering op de regel en scoorde goed met de Civic en Accord. Andere merken die er goed voorstaan zijn BMW, Opel, Jaguar, Kia, Mercedes, Renault, Rover, Seat, VW en Volvo. Alle niet genoemde merken verkochten in de meeste gevallen iets meer auto's, maar wisten niet hun marktaandeel te handhaven. De top tien over de eerste negen maanden ziet er als evolutie van haar modellen, en dat is de enige manier op de stevige positie op de Nederlandse en Europese markt te behouden. De l.f 16-kleps motor moet vooral als een sportieve krachtbron worden gezien die niet overdreven zuinig of stil is. De auto zet goede prestaties neer en biedt vooral als Sport een leuke uitvoering. Iedere Astra heeft voortaan een airbag. Proton verwacht dat na de zomer van volgend jaar de verkopen in ons land kunnen starten via een vijftigtal dealers. leverbaar met zeer uiteenlopende motoren van een simpele 1.4 liter tot snelle 2 liter 16-klepper of een zuinige (turbo)diesel. De Astra wordt nog steeds aangeboden met een 1.6 liter krachtbron die met centrale inspuiting goed is voor 75 pk. Verder was er een sportieve variant met multipoint injectie van 100 pk. Deze laatste wordt nu vervangen door de nieuwe 1.6 liter 16-kleps Ecotec krachtbron. Deze motor is goed voor 100 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 148 Nm bij 3500 tr/min. De 16 kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Wat betreft brandstofefficiency en uitlaatgasemissie voldoet de nieuwe 16-klepper aan alle eisen. Het blijft echter nadrukkelijk een sportief getinte motor. Niet voor niets doorgegeven, maar de bestuurder houdt altijd direct contact met de weg. Eigenlijk is deze Astra 1.6 16V Sport een iets tammere GSi en als zodanig voldoet de auto uitstekend. Uiteraard worden de wielen bekrachtigd verdraaid. De nieuwe 1.6 liter 16-kleps Ecotec motor wordt door Opel als bijzonder zuinig aangeprezen. Toch mogen we niet vergeten dat deze motor graag veel toeren draait en dan ook uitnodigt tot sportief rijden. Gemiddeld noteerden we 1 liter op 11,5 kilometer en dat is zeker niet bovengemiddeld zuinig. Het Astra programma is enorm groot. Opel begint de 1.6 16V als driedeurs GL vanaf f.33.150,=. De 8-kleps 1.6-motor is alleen nog leverbaar in de 4-deurs GL en Club Stationwagon voor respectievelijk f.33.050,= en f.35.950,=. Natuurlijk blijft de 1.4 motor onveranderd leverbaar vanaf f.29.450,= door ons gereden 1.6 16VI kost f.35.450,= en is er ook volgt uit (tussen haakjes de verkoopaantal over de periode januari-september 1993): Afvering Alhoewel de schokdempers van alle Astra-modellen straffer zijn afstemd, heeft het onderstel van de Astra Sport een nog hardere afvering. Deze veerafstemming is alleen prettig als de koper ook inderdaad een sportieve auto wil. De afvering van de modale-Astra's past eigenlijk veel beter. Wegoneffenheden worden redelijk voelbaar Rookglas Opel heeft de Astra voor 1995 verschillende detailveranderingen meegegeven. Zo is het nieuwe type aan de voorzijde voortaan te herkennen aan een open grille waarin het Opel-logo is opgenomen. Verder worden de achterlichten gedeeltelijk in rookglas uitgevoerd en staan zowel de merknaam als het type voortaan in fraaie chromen letters op de achterklep te lezen. De i ons gereden Astra 16V Astra-modellen standaard. Het instrumentarium bestaat van links naar rechts uit een toerenteller, snelheidsmeter, temperatuur- en brandstofmeter. De auto heeft verder een doorlopende middenconsole, opbergvakken in de portieren, getint glas, met de hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels en centrale vergrendeling. De verkoop van personenauto's in Europa is in de eerste 9 maanden van dit jaar met 5% tot 9,25 miljoen eenheden toegenomen. Over heel 1993 bleef de afzet in Europa nog met meer dan 15% achter. De verkoopgroei was het sterkst in Spanje (682.800; +21%), Frankrijk (1.434.200; +14,4%) en het Verenigd Koninkrijk waar 1.588.300 nieuwe auto's (+9,5%) hun weg naar de consument vonden. De verkoop van nieuwe personenauto's verbeterde in 12 van de 17 Europese afzetmarkten. De verkoopranglijst in Europa wordt aangevoerd door het Volkswagenconcern met een marktaandeel van 16,3%. Op de tweede plaats komt General Motors met een aandeel van 13,1%, gevolgd door de PSA Group (12,1%) ën Ford (11,8%). De Japanse merken zagen hun gezamenlijk marktaandeel in de eerste 9 maanden licht toenemen van 11,1 tot 12,6 procent. (Bron: Rai Aktueel) Nog voor het einde van het Maleisische autome wie de Nederlandse i Het Europese hoofdkc enige land waar het r leverbaar is Nederlands dat in princi Autopalace aanmerking komen, naar het Europese vaste lanc inmiddels de links gestuurde produktie zijn genomen. HE MTOMUT liter/100 km Prijs: f.J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 43