1 7Z7Z AUDI A4 VI Ul Evenbeeld I NIEUWE MOTOREN VOOR PAJERO FORD GALAXY EN VW SHARAN jok -TILBURG 7764 4519 I ur- met itse Bijlage van: De Tilburgse Koerier chen. Vingertje yumryosTbv 1994 pagina 40 gDcIïQ kunst Oplage: 97.500 Donderdag 27 Oktober 1994 fst drie ten. Tot ziens! lijk^ Lees verder op pagina 5 m de jr de LS. 181 iet team Tony Vos l 4,62 dan Autotest: BMW318TDS Lees verder in dit nummer pag. 3 pag. 5 o.a.: PUZZEL Opel Astra 1.6 16V sport Birmingham in de schaduw van Parijs pag. 9 Uis IIN OP oeu [een lere J, uoir nhout, Moer aden liesel deze nieuwelinc evenbeeld van c waarop een De/lutoMaat voor iet circuit its toevoeg 2ibod ige tijd zal «g een A3 Li brenge Golf-1 1 heeft sed Deze week 27 t/m 30 oktober "Speed Design" auto-en autosportbeurs in de Jaarbeurs te Utrecht. Zaterdag 29 oktober Endurance Race toerwagens op he van Zandvoort Jaargang 6 Nummer 40 Ondersteuning In het midden boven de console zitten maar liefs afzonderlijk te richten uitstroomopeningen. De stuurkolom is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar, terwijl in het stuurkussen natuurlijk een airbag is opgenomen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur tsen aaran en hebben vier normale en en een grote rklep. De auto's zijn lang en iets breder I meter. De duktieversies zullen len voorzien van drie altijd nog 1501 16,8 seconden km/u aan te wijz vijfbak kan ook t worden besteld. Het uiterlijk bleef ondanks de technische wijzigingen vrijwel ongewijzigd. Mitsubishi monteert een ander ontwerp lichtmetal velgen, terwijl de turbodii een luchtinlaat op de motorkap heeft gekregen. Op geel kenteken zijn zes verschillende Pajero's leverbaar. Het programma start met de 2.5 TD GLX voor f.75.395,=. De 3.0 V6 GLS komt op f.88.995,=. De 2.8 liter turbodiesel in de Pajero Long Body in GLX-uitgave kost f.89.595,= en dezelfde auto met automaat f.93.095,=. De 3.5 liter Long Body wordt uitsluitend als GLS aangeboden met handbak of automaat voor respectievelijk f.116.495,= en f.119.995,=. Tegen meerprijs is op de 3.5 liter voortaan een airbag leverbaar. Niet alleen wat betreft technische eigenschappen en uitrusting betreft, maar ook wat betreft prijzen staat Mitsubishi in de top van het 4x4-segment. uud op de t dan de i al weer de markt is. euweling idi met s de ^^eklep, de grille in een 'ten rand en de zeer rig aansluitende edelen. Audi is van plan om volgend seizoen het British Touring Car Championship te gaan bestrijden. Na de DTM wordt het BTCC algemeen als het meest prestigieuze toerwagenkampioenschap in Europa beschouwd. Keke Rosberg heeft bekend gemaakt dat hij het volgend jaar met een eigen team gaat uitkomen in de DTM. Dat team wordt uitgerust met de Opel Calibra en gaat Opel Team Rosberg heten. Dit kwam voor insiders niet echt als een verrassing; in het geruchtencircuit van het Duits Toerwagen kampioenschap was dat al langer bekend. Als een donderslag bij heldere hemel kwam echter wel de bekendmaking dat Keke's teammaat niemand minder dan regerend kampioen Klaus Ludwig wordt. Ludwig's plaats bij AMG Mercedes wordt zeer waarschijnlijk ingenomen door Formule 1 veteraan Riccardo Patrese. Meer nieuws over Nederlandse coureurs: Allard Kalff, ook bekend als Eurosport Formule 1 verslaggever, hoopt via zijn contacten met Frank Williams in aanmerking te komen voor een Renault Laguna zitje in het BTCC. De Laguna's voor het Brits Toerwagenkampioenschap worden volgend jaar, zoals wij reeds eerder berichtten, door he van Williams geprepareerd. Jan Lammers is in gesprek met enkele Indy Car teams voor het geval zijn contract met Volvo niet verlengd mocht worden. In de tachtiger jaren kwam Jan reeds eerder uit in het Indy Car World Championship. Begin volgend jaar zullen de eerst in serie gebouwde ruimte-auto's van VW en Ford uit de nieuwe en gezamenlijk opgezette fabriek in Portugal rollen. Na enkele maanden geleden de eerste foto's te hebben vrijgegeven, zijn de handgemaakte modellen van beide merken op de Parijse autotentoonstelling neergezet. De Ford APV gaat de naam Galaxy dragen, terwijl VW haar creatie Sharan gaat noemen. De getoonde prototypes waren natuurlijk voorzien van een aantal zaken die we straks op de serie-produkten niet zullen aantreffen zoals gepolijste wielen (Ford) en afwijkende koplampen (VW). Motorkap en De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenl Berkel Enschot, Oisterwijk, h gestel en Hilvarenbeek. Vorige week testte Johnny Herbert in Barcelona de Benetton van Jos Verstappen. Herbert was tijdens de laatste Grand Prix op Jerez sterk in het nieuws door zijn onverwachte transfer van Lotusmaar Ligier en zoals bekend is dit Ligier-team sinds enige tijd in handen van Benetton chef Flavio Briatore. Of dit recente testwerk van Herbert ook betekent dat hij Jos in Japan en Australië zal vervangen is nog onzeker. ook de beide voorwielen worden bijgeschakeld. De 3 liter wordt alleen geleverd in de driedeurs carrosserie, die 1790 kg weegt. De auto haalt een topsnelheid van 175 km/u en trekt in 11,1 seconden van 0 tot 100 km/u. Nieuw is de 3,5 liter V6 24-klepper die voortaan in de Long Body met vijf portieren te vinden is. Deze krachtbron komt tot 208 pk bij 5000 tr/min en 300 Nm bij 3000 tr/min. Ook hier is een keuze te maken uit een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. De Long Body is met 2049 kg aanzienlijk zwaarder dan de korte variant, maar presteert met de grotere motor toch beter: topsnelheid 185 km/u, acceleratie 0-100 in 10,5 seconden. De korte Pajero blijft overigens onveranderd leverbaar met de 2.5 liter turbodieselmotor van 99 pk. Daarnaast vinden we in de Long Body de nieuwe 2.8 liter 4 cilinder turbodiesel intercooler die het tot 125 pk brengt bij 4000 tr/min en een koppel van 292 Nm bij 2000 tr/min. Dit werkpaard haalt Bagageruimte Wat betreft zijn dimensies bleef vrijwel alles bij het oude. De auto is even lang en hoog als de Audi 80, is fractioneel breder en heeft een vrijwel identieke wielbasis. Toch oogt de A4 veel moderner. Eigenlijk is rg het i de grote A8 voorruit staan in eikaars verlengde. Vooral in de achterklep en de frontpartij zijn wat ronde vormen opgenomen. De daklijn loopt vanaf het achterportier iets af. De auto's hebben drie zijrui ten en een kleine extra ruitje voor de buitenspiegels. Het interieur is volgens een bekend concept opgebouwd uit twee draaibare voorstoelen en vijf afzonderlijk te plaats achterstoelen. De She Galaxy 1 portierei achterl meter 1 1,80 r- produ worde Geheel volgens verwachting leverde deze rubriek van vorige week over het passeerverbod voor vrachtwagens reacties op uit de truckers-hoek. Uit de brieven die ik heb gekregen, blijkt maar weer eens hoe onzorgvuldig mensen lezen. "Jullie moeten eens stoppen met altijd de beschuldigende vinger richting vrachtwagens te wijzen, maar eens te beginnen met jezelf", staat in één van de brieven te lezen. De geachte briefschrijver, die met 'een echte chauffeur' ondertekent heeft niet begrepen dat ik in het grootste deel van mijn betoog Nederlandse politici citeer en aan hun beweringen slecht: dat een passeerver_ slechts onder voorwaarden effect zal opleveren, een zeer reëele veronderstelling! 'Jullie', waarmee mijn persoon bedoeld wordt, wijst dus helemaal niet met een beschuldigende vinger, maar twijfelt aan de beweringen van de Nederlandse politiek. Uit de brieven blijkt maar weer eens hoe iedere weggebruiker vindt dat het Nederlandse wegennet vooral voor henzelf is en in iets mindere mate voor de medeweggebruiker, dat meen ik ten minste te moeten opmaken uit de beredene ring dat vrachtwagenchauffeurs de oorzaak van files toeschrij ven aan "mensen die slechts enkele uren per dag gebruik maken van het wegennet". Kortom, zij zitten er vaak hele dagen op, dus hebben ze meer rechten en is een passeerverbod helemaal uit den boze. Iedere groep weggebruikers preekt voor eigen parochie. Maar als ik van de week in een drukke verkeerssituatie op de A27 een vijftal vrachtauto's aan de rechterzijde een rij personenauto 's zie passeren om vervolgens door simpelweg de richtingaanwijzer i zetten zich er tusse. wringen, kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat dit soort verkeersdeelnemers de verkeersveiligheid in gevaar brengen. niet met een vine de hele groep vrachtautochauffeurs, maar een beetje begrip wederzijds zou toch de rust in het verkeer enorm bevorderen. Je lost er geen files mee op, want die worden niet specifiek door vrachtauto's of personenauto's alleen veroorzaakt, maar mensen zitten dan toch met een iets rustigere hartslag achter het stuür en dat is opzich al weer een voorwaarde voor verkeersveiligheid... W^Uno>>>ob«Jbodri(f Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Begin volgend jaar komt de Audi A4 in Nederland op de markt en vervangt i vertrouwde 80 die c sinds eind 1986 op d Natuurlijk is de niet weer een echte Aua typische kenmerken als korte bagage! opgenomen in meegespotc nauwkeurig I km/u en heeft plaatwerka i nodig om de 100 jzen. Naast de t een automaat verkleiningsfactor is losgelaten. Ook de A4 een gedrongen en bre« ogende achterzijde, relatief platte koplampen en een zeer klein driehoekig ruitje achter de portieren. De wielkuipen zijn uitgebouwd, wat direct verband houdt met de grotere spoorbreedte. Standaard beschikt het basismodel al over 15 inch wielen, waardoor het geheel nog eens extra compact overkomt. De achterlichten zijn nadrukkelijk op de hoeken geplaatst, waardoor een zo breed mogelijke opening van de bagageruimte kon worden verkregen. De klep gaat keurig tot aan de bumper open en klapt bijna teger achterruit aan, waardoor bereikbaarheid van de bagageruimte goed is. De inhoud van de bagageruimte was bij de Audi 80 altijd een punt van discussie. Die tijd is met de nieuwe A4 voorgoed voorbij; immers over 440 liter kan niemand meer klagen. Overigens is de carrosserie van de A4 gewoon uit plaatstaal gemaakt en niet zoals bij de A8 uit aluminium. Audi wil eerst ervaring opdoen met dit materiaal voordat ook andere modellen in aluminium worden gemaakt. Het interieur van de nieuwe A4 ziet er keurig verzorgd uit. Het dashboard oogt er degelijk afgewerkt. Audi past in de A4 niet als bij de A6 een brede overkapping van het instrumentarium toe, maar geeft dit model een compacte unit met alle nodige instrumenten mee. München - Er is ge enkele andt autofabrikant te noemen die het klaar heeft gespeeld om binnen een jaar tijd het volledige modellenprogramma te vernieuwen. Audi kwam begin dit jaar met de grote A8, liet korte tijd later de gefacelifte 100 zien die voortaan A6 heet en presenteerde kort geleden de nieuwe A4, de auto die de Audi 80 gaat vervangen. Over enige tijd zal Audi ook nog een A3 op de markt brengen in de -klasse. Op de autotentoonstelling van Genève afgelopen maart werd de Mitsubishi Pajero gepresenteerd met grotere motoren. Deze auto's zijn vanaf nu ook in Nederland leverbaar. De Pajero werd in 1982 geïntroduceerd en verscheen in 1991 in de tweede generatie. De auto groeide van een pure terreinauto naar een nog steeds terreinwaardige luxe automobiel. De wijzigingen die Mitsubishi nu aan dit model doorvoert passen allemaal in het politiek van upgrading. Zo zien we drie nieuwe en/of vernieuwde motoren. De beide V6- krachtbronnen hebben vier kleppen per cilinder, terwijl de turbodiesel is uitgerust met een intercooler. De 3 liter V6 24-klepper in de Pajero GLSi is een dóórontwikkeling op de bestaande 3 liter motor. De krachtbron komt tot een maximaal vermogen van 181 pk bij 5500 tr/min en een formidabel koppel van 255 Nm bij 4500 tr/min. De motor drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat. Uiteraard kunnen via een klein pookje Volkswagen-motoren. Aan de basis staat de 2 liter 4 cilinder met een vermogen van 115 pk. Daarna volgt de krachtige 2.8 liter VR6 met een vermogen van 174 paardekrachten. Natuurlijk komt er ook een diesel beschikbaar en wel de 90 pk direct ingespoten 1.9 liter. De zeer sportief getinte VW Sharan zoals deze in Parijs werd getoond was echter door Porsche van techniek voorzien: een 2.8 liter 6 cilinder turbo met een vermogen van 252 pk, een top van 230 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 8 seconden. Verder was de auto uit gerust met vijfspaaks wielen en dubbele ronde koplampen. i er tussen te ■rrn ik me toch n: u uk onttrekken i -’-Tersde ligheid in n. Ik wijs dus ngertje naar ERHOUD kTIES □DELING ERKOOP I JJ-DS-94

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 41