1
7Z7Z
AUDI A4
VI
Ul
Evenbeeld
I
NIEUWE MOTOREN
VOOR PAJERO
FORD GALAXY EN
VW SHARAN
jok
-TILBURG
7764
4519
I
ur-
met
itse
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
chen.
Vingertje
yumryosTbv
1994 pagina 40
gDcIïQ
kunst
Oplage: 97.500
Donderdag 27 Oktober 1994
fst drie
ten. Tot ziens!
lijk^
Lees verder op pagina 5
m de
jr de
LS.
181
iet team
Tony Vos
l 4,62
dan
Autotest:
BMW318TDS
Lees verder
in dit nummer
pag. 3
pag. 5
o.a.:
PUZZEL
Opel Astra 1.6
16V sport
Birmingham in de
schaduw van Parijs
pag. 9
Uis
IIN OP
oeu
[een
lere
J, uoir
nhout,
Moer
aden
liesel
deze nieuwelinc
evenbeeld van c
waarop een
De/lutoMaat
voor
iet circuit
its toevoeg
2ibod
ige tijd zal
«g een A3
Li brenge
Golf-1
1 heeft
sed
Deze week
27 t/m 30 oktober "Speed
Design" auto-en
autosportbeurs in de
Jaarbeurs te Utrecht.
Zaterdag 29 oktober
Endurance Race
toerwagens op he
van Zandvoort
Jaargang 6
Nummer 40
Ondersteuning
In het midden boven de
console zitten maar liefs
afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen. De
stuurkolom is zowel in hoogte
als in diepte verstelbaar,
terwijl in het stuurkussen
natuurlijk een airbag is
opgenomen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
tsen
aaran en
hebben vier normale
en en een grote
rklep. De auto's zijn
lang en iets breder
I meter. De
duktieversies zullen
len voorzien van drie
altijd nog 1501
16,8 seconden
km/u aan te wijz
vijfbak kan ook t
worden besteld.
Het uiterlijk bleef ondanks de
technische wijzigingen
vrijwel ongewijzigd.
Mitsubishi monteert een
ander ontwerp lichtmetal
velgen, terwijl de turbodii
een luchtinlaat op de
motorkap heeft gekregen. Op
geel kenteken zijn zes
verschillende Pajero's
leverbaar. Het programma
start met de 2.5 TD GLX voor
f.75.395,=. De 3.0 V6 GLS komt
op f.88.995,=. De 2.8 liter
turbodiesel in de Pajero Long
Body in GLX-uitgave kost
f.89.595,= en dezelfde auto met
automaat f.93.095,=. De 3.5
liter Long Body wordt
uitsluitend als GLS
aangeboden met handbak of
automaat voor respectievelijk
f.116.495,= en f.119.995,=.
Tegen meerprijs is op de 3.5
liter voortaan een airbag
leverbaar. Niet alleen wat
betreft technische
eigenschappen en uitrusting
betreft, maar ook wat betreft
prijzen staat Mitsubishi in de
top van het 4x4-segment.
uud op de
t dan de
i al weer
de markt is.
euweling
idi met
s de
^^eklep, de grille
in een
'ten rand en de zeer
rig aansluitende
edelen.
Audi is van plan om
volgend seizoen het British
Touring Car Championship
te gaan bestrijden. Na de
DTM wordt het BTCC
algemeen als het meest
prestigieuze
toerwagenkampioenschap
in Europa beschouwd.
Keke Rosberg heeft
bekend gemaakt dat hij
het volgend jaar met een
eigen team gaat uitkomen
in de DTM. Dat team wordt
uitgerust met de Opel
Calibra en gaat Opel Team
Rosberg heten. Dit kwam
voor insiders niet echt als
een verrassing; in het
geruchtencircuit van het
Duits Toerwagen
kampioenschap was dat al
langer bekend. Als een
donderslag bij heldere
hemel kwam echter wel de
bekendmaking dat Keke's
teammaat niemand
minder dan regerend
kampioen Klaus Ludwig
wordt. Ludwig's plaats bij
AMG Mercedes wordt zeer
waarschijnlijk ingenomen
door Formule 1 veteraan
Riccardo Patrese.
Meer nieuws over
Nederlandse coureurs:
Allard Kalff, ook bekend
als Eurosport Formule 1
verslaggever, hoopt via
zijn contacten met Frank
Williams in aanmerking te
komen voor een Renault
Laguna zitje in het BTCC.
De Laguna's voor het Brits
Toerwagenkampioenschap
worden volgend jaar, zoals
wij reeds eerder
berichtten, door he
van Williams
geprepareerd. Jan
Lammers is in gesprek met
enkele Indy Car teams voor
het geval zijn contract met
Volvo niet verlengd mocht
worden. In de tachtiger
jaren kwam Jan reeds
eerder uit in het Indy Car
World Championship.
Begin volgend jaar zullen de
eerst in serie gebouwde
ruimte-auto's van VW en Ford
uit de nieuwe en gezamenlijk
opgezette fabriek in Portugal
rollen. Na enkele maanden
geleden de eerste foto's te
hebben vrijgegeven, zijn de
handgemaakte modellen van
beide merken op de Parijse
autotentoonstelling
neergezet. De Ford APV gaat
de naam Galaxy dragen,
terwijl VW haar creatie
Sharan gaat noemen. De
getoonde prototypes waren
natuurlijk voorzien van een
aantal zaken die we straks op
de serie-produkten niet zullen
aantreffen zoals gepolijste
wielen (Ford) en afwijkende
koplampen (VW). Motorkap en
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenl
Berkel Enschot, Oisterwijk, h
gestel en Hilvarenbeek.
Vorige week testte Johnny
Herbert in Barcelona de
Benetton van Jos
Verstappen. Herbert was
tijdens de laatste Grand
Prix op Jerez sterk in het
nieuws door zijn
onverwachte transfer van
Lotusmaar Ligier en zoals
bekend is dit Ligier-team
sinds enige tijd in handen
van Benetton chef Flavio
Briatore. Of dit recente
testwerk van Herbert ook
betekent dat hij Jos in
Japan en Australië zal
vervangen is nog onzeker.
ook de beide voorwielen
worden bijgeschakeld. De 3
liter wordt alleen geleverd in
de driedeurs carrosserie, die
1790 kg weegt. De auto haalt
een topsnelheid van 175 km/u
en trekt in 11,1 seconden van 0
tot 100 km/u. Nieuw is de 3,5
liter V6 24-klepper die
voortaan in de Long Body met
vijf portieren te vinden is.
Deze krachtbron komt tot 208
pk bij 5000 tr/min en 300 Nm bij
3000 tr/min. Ook hier is een
keuze te maken uit een
handgeschakelde of
automatische
versnellingsbak. De Long
Body is met 2049 kg
aanzienlijk zwaarder dan de
korte variant, maar presteert
met de grotere motor toch
beter: topsnelheid 185 km/u,
acceleratie 0-100 in 10,5
seconden.
De korte Pajero blijft
overigens onveranderd
leverbaar met de 2.5 liter
turbodieselmotor van 99 pk.
Daarnaast vinden we in de
Long Body de nieuwe 2.8 liter
4 cilinder turbodiesel
intercooler die het tot 125 pk
brengt bij 4000 tr/min en een
koppel van 292 Nm bij 2000
tr/min. Dit werkpaard haalt
Bagageruimte
Wat betreft zijn dimensies
bleef vrijwel alles bij het
oude. De auto is even lang en
hoog als de Audi 80, is
fractioneel breder en heeft
een vrijwel identieke
wielbasis. Toch oogt de A4
veel moderner. Eigenlijk is
rg het
i de grote A8
voorruit staan in eikaars
verlengde. Vooral in de
achterklep en de frontpartij
zijn wat ronde vormen
opgenomen. De daklijn loopt
vanaf het achterportier iets af.
De auto's hebben drie zijrui
ten en een kleine extra ruitje
voor de buitenspiegels. Het
interieur is volgens een
bekend concept opgebouwd
uit twee draaibare
voorstoelen en vijf
afzonderlijk te plaats
achterstoelen. De She
Galaxy 1
portierei
achterl
meter 1
1,80 r-
produ
worde
Geheel volgens verwachting
leverde deze rubriek van
vorige week over het
passeerverbod voor
vrachtwagens reacties op uit
de truckers-hoek. Uit de
brieven die ik heb gekregen,
blijkt maar weer eens hoe
onzorgvuldig mensen lezen.
"Jullie moeten eens stoppen
met altijd de beschuldigende
vinger richting
vrachtwagens te wijzen,
maar eens te beginnen met
jezelf", staat in één van de
brieven te lezen. De geachte
briefschrijver, die met 'een
echte chauffeur' ondertekent
heeft niet begrepen dat ik in
het grootste deel van mijn
betoog Nederlandse politici
citeer en aan hun
beweringen slecht:
dat een passeerver_
slechts onder voorwaarden
effect zal opleveren, een zeer
reëele veronderstelling!
'Jullie', waarmee mijn
persoon bedoeld wordt, wijst
dus helemaal niet met een
beschuldigende vinger,
maar twijfelt aan de
beweringen van de
Nederlandse politiek. Uit de
brieven blijkt maar weer
eens hoe iedere
weggebruiker vindt dat het
Nederlandse wegennet
vooral voor henzelf is en in
iets mindere mate voor de
medeweggebruiker, dat
meen ik ten minste te moeten
opmaken uit de beredene
ring dat
vrachtwagenchauffeurs de
oorzaak van files toeschrij
ven aan "mensen die slechts
enkele uren per dag gebruik
maken van het wegennet".
Kortom, zij zitten er vaak
hele dagen op, dus hebben
ze meer rechten en is een
passeerverbod helemaal uit
den boze. Iedere groep
weggebruikers preekt voor
eigen parochie. Maar als ik
van de week in een drukke
verkeerssituatie op de A27
een vijftal vrachtauto's aan
de rechterzijde een rij
personenauto 's zie passeren
om vervolgens door
simpelweg de
richtingaanwijzer i
zetten zich er tusse.
wringen, kan ik me toch niet
aan de indruk onttrekken dat
dit soort verkeersdeelnemers
de verkeersveiligheid in
gevaar brengen.
niet met een vine
de hele groep
vrachtautochauffeurs, maar
een beetje begrip wederzijds
zou toch de rust in het
verkeer enorm bevorderen.
Je lost er geen files mee op,
want die worden niet
specifiek door vrachtauto's of
personenauto's alleen
veroorzaakt, maar mensen
zitten dan toch met een iets
rustigere hartslag achter het
stuür en dat is opzich al weer
een voorwaarde voor
verkeersveiligheid...
W^Uno>>>ob«Jbodri(f Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Begin volgend jaar komt de
Audi A4 in Nederland op de
markt en vervangt i
vertrouwde 80 die c
sinds eind 1986 op d
Natuurlijk is de niet
weer een echte Aua
typische kenmerken als
korte bagage!
opgenomen in
meegespotc
nauwkeurig
I km/u en heeft plaatwerka
i nodig om de 100
jzen. Naast de
t een automaat
verkleiningsfactor is
losgelaten. Ook de A4
een gedrongen en bre«
ogende achterzijde, relatief
platte koplampen en een zeer
klein driehoekig ruitje achter
de portieren. De wielkuipen
zijn uitgebouwd, wat direct
verband houdt met de grotere
spoorbreedte. Standaard
beschikt het basismodel al
over 15 inch wielen, waardoor
het geheel nog eens extra
compact overkomt. De
achterlichten zijn
nadrukkelijk op de hoeken
geplaatst, waardoor een zo
breed mogelijke opening van
de bagageruimte kon worden
verkregen. De klep gaat
keurig tot aan de bumper
open en klapt bijna teger
achterruit aan, waardoor
bereikbaarheid van de
bagageruimte goed is. De
inhoud van de bagageruimte
was bij de Audi 80 altijd een
punt van discussie. Die tijd is
met de nieuwe A4 voorgoed
voorbij; immers over 440 liter
kan niemand meer klagen.
Overigens is de carrosserie
van de A4 gewoon uit
plaatstaal gemaakt en niet
zoals bij de A8 uit aluminium.
Audi wil eerst ervaring
opdoen met dit materiaal
voordat ook andere modellen
in aluminium worden
gemaakt.
Het interieur van de nieuwe
A4 ziet er keurig verzorgd uit.
Het dashboard oogt er
degelijk afgewerkt. Audi past
in de A4 niet als bij de A6 een
brede overkapping van het
instrumentarium toe, maar
geeft dit model een compacte
unit met alle nodige
instrumenten mee.
München - Er is ge
enkele andt
autofabrikant te noemen
die het klaar heeft
gespeeld om binnen een
jaar tijd het volledige
modellenprogramma te
vernieuwen. Audi kwam
begin dit jaar met de
grote A8, liet korte tijd
later de gefacelifte 100
zien die voortaan A6
heet en presenteerde
kort geleden de nieuwe
A4, de auto die de Audi
80 gaat vervangen.
Over enige tijd zal Audi
ook nog een A3 op de
markt brengen in de
-klasse.
Op de autotentoonstelling
van Genève afgelopen maart
werd de Mitsubishi Pajero
gepresenteerd met grotere
motoren. Deze auto's zijn
vanaf nu ook in Nederland
leverbaar. De Pajero werd in
1982 geïntroduceerd en
verscheen in 1991 in de
tweede generatie. De auto
groeide van een pure
terreinauto naar een nog
steeds terreinwaardige luxe
automobiel. De wijzigingen
die Mitsubishi nu aan dit
model doorvoert passen
allemaal in het politiek van
upgrading. Zo zien we drie
nieuwe en/of vernieuwde
motoren. De beide V6-
krachtbronnen hebben vier
kleppen per cilinder, terwijl
de turbodiesel is uitgerust
met een intercooler. De 3 liter
V6 24-klepper in de Pajero
GLSi is een dóórontwikkeling
op de bestaande 3 liter motor.
De krachtbron komt tot een
maximaal vermogen van 181
pk bij 5500 tr/min en een
formidabel koppel van 255 Nm
bij 4500 tr/min. De motor drijft
de achterwielen aan via een
handgeschakelde vijfbak of
viertraps automaat. Uiteraard
kunnen via een klein pookje
Volkswagen-motoren. Aan de
basis staat de 2 liter 4 cilinder
met een vermogen van 115 pk.
Daarna volgt de krachtige 2.8
liter VR6 met een vermogen
van 174 paardekrachten.
Natuurlijk komt er ook een
diesel beschikbaar en wel de
90 pk direct ingespoten 1.9
liter.
De zeer sportief getinte VW
Sharan zoals deze in Parijs
werd getoond was echter door
Porsche van techniek
voorzien: een 2.8 liter 6
cilinder turbo met een
vermogen van 252 pk, een top
van 230 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 8 seconden.
Verder was de auto uit gerust
met vijfspaaks wielen en
dubbele ronde koplampen.
i er tussen te
■rrn ik me toch n:
u uk onttrekken i
-’-Tersde
ligheid in
n. Ik wijs dus
ngertje naar
ERHOUD
kTIES
□DELING
ERKOOP I
JJ-DS-94