Het verkeer
in de Oude Stad
p
<A>
ga toch fietsen!
I
Stap voor stap op weg
naar verbetering
Dit is een publikatie van het gemeentebestuur van Tilburg
91 C
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 27 oktober 1994 - pagina 13
94 pagina 12
e me e n te n i e u ws
Ungl
jute
ringen:
Havendijk. Oprit Ringbaan Oost op de achtergrond.
Havendijkroute.
Igerr
Hotr
ide
Inspraakbijeenkomst
ïn
;e
e en
in
ir
en
Heuvel
Koestraat
grote
j aan
BURG
5)362104
t de Oude Stad
lliger en leefba
'1995WOI
ie de
alleen
:n na zes
op.
Tekst:
Commurr
Mercuur,
ics:
isueel, Tilburg
....u.sring is dit
evoerd)
ie Heuvelring voor
Heeft u nu al vraj
contact opnemer.
Klaarenbeek van
Graphh
DCS-Vis
r wil de
regelen
inicatie-ad vies bureau
ir, Tilburg
van
e toegang
-r het
Prinsenhoeven, St. Jozefstraat
naar Ringbaan Oost. Het verkeer
op dit traject zal daardoor
toenemen met 15%. De gemeente
bekijkt hoe de tijdelijke overlast,
met name op de Prinsenhoeven,
zoveel mogelijk kan worden
beperkt.
jerkte maatre-
aantrekke-
iusstraat,
it, Havendijk,
Fotografie:
MultiVision Partners,
Tilburg
agen dan kunt u
in met de heer J.
n de dienst
Heuvelring dicht voor personen
auto's
Een autovrije Heuvel draagt veel
bij aan de aantrekkelijkheid van
het centrum. De Heuvelring gaat
auto komt er
rkeer in de
noord naar zuid
□ark en
wel gebruik van maken van de
Heuvelring. (Vracht)auto's die
winkels bevoorraden mogen al
vóór elf uur 's ochtends er-
uur 's avonds de Heuvelring c
Over de herinrichting van de
Heuvel neemt het gemeentebe
stuur nog dit jaar een afzonder
lijke beslissing.
Stap voor stap
Het gemeentebestuur
volgende hoofdmaatn
nemen:
activiteiten op
rrein aan de
laar zijn, door-
de Beukenstraat
onmogelijk
Uiteindelijk komt er in 1998 een
volwaardige rechtstreekse verbin
ding. De huidige brug over het
Wilhelminakanaal wordt verlaagd
en aangesloten op de
Havendijkroute. Die krijgt voor
elke rijrichting één rijstrook. Dit
vraagt amper meer ruimte dan de
bestaande verbinding. Bij een
volwaardige uitvoering stijgt de
verkeersdruk met 50% tot 17.500
passerende voertuigen per etmaal.
Deze hoeveelheid verkeer zal
zonder problemen kunnen worden
verwerkt op de verbeterde
tussen de Telegraafstraat en de
toegang naar de parkeergarage
Heuvelpoort permanent dicht voor
personenauto's. Tussen de
Telegraafstraat en de Spoorlaan
komt eenrichtingsverkeer in de
richting zuid-noord. Dit wordt pas
ingevoerd wanneer de openbare
parkeerplaatsen op het Pieter
Vreedeplein zijn opgeheven.
Fietsers, bussen, taxi's en hulp-
voértuigen van politie etc. mogen
Op maandag 14 november organi
seert de gemeente een algemene
inspraakbijeenkomst in Hotel
Mercure, Heuvelpoort 300,
aanvang 20.00 uur. Daar zal zij
toelichting geven op de verkeers
plannen. Voor belanghebbenden
uit de binnenstad worden aparte
voorlichtingsbijeenkomsten
gehouden. Reacties op dit plan
kunnen tot uiterlijk 2 december
1994 worden gestuurd naar B&W,
postbus 90155, 5000 LH Tilburg.
Op 6 januari 1995 behandelt de
raadscommissie Ruimtelijke
Ordening, Openbare Werken en
Stadsbeheer de voorstellen. Later
die maand zal de gemeenteraad
zich definitief uitspreken over het
plan.
Effecten
Een voorzichtige inschatting is dat
door de maatregelen het aantal
autoritten met herkomst en
bestemming binnen de Oude Stad
met 20% afneemt. Dat betekent al
een behoorlijke winst voor het
verkeersbeleid. Er zijn echter ook
wat minpunten. Tegenover minder
verkeer op de Heuvelring,
Piusplein en NS-plein staat er een
toename van het verkeer op de
Spoorlaan, de Noordhoekring en
de Schouwburgring. Ook de
Havendijkroute en de Voltstraat
krijgen meer verkeer te verwerken.
De gemeente verwacht overigens
nog eens 20% minder autoverkeer
op de cityring door de verbeterde
t op parkeerverwijzingen. De verkeers-
>ch drukte zal niet alleen vermin
deren, het verkeer zal zich ook
beter spreiden over de ringbanen.
Wanneer bovendien later de rand
wegen om Tilburg klaar zijn,
zullen de ringbanen minder door
gaand verkeer te verwerken
krijgen. Dit biedt de mogelijkheid
om verkeer vanuit de Oude stad
over te hevelen naar de ringbanen.
de Oude Stad en het
vordt een stuk aantrekkè-
gemaakt. Door aanleg van
jaden langs de verbindings-
de Oude Stad naar het
~n door aanleg van extra
tsenstallingen in het
t ..ets vormt zo meer
i aantrekkelijk alterna-
auto. Om het openbaar
voerd. Verder komt er, zoals
besloten in het kader van het
Fietsplan Tilburg 1993, eenrich
tingsverkeer voor auto- en busver-
keer in de:
- Piusstraat: van zuid naar noord
tussen Bisschop Zwijsenstraat en
Primus van Gilsstraat
- Bisschop Zwijsenstraat: van
noord naar zuid tussen de t"*3
tot de parkeergarage onder ..t
Koningsplein en de Piusstraat
- Molenstraat: van oost naar west
- Broekhovenseweg: van zuid naar
noord tussen Ringbaan Zuid en
Voltstraat. Dit wordt mogelijk na
de verbreding van de Voltstraat
Fietsen in c
centrum wc
lijker j
fietspé
wegen in
centrum. Er
(bewaakte) fiets
centrum. De fiet
en meer een
tief voor de c
Minder autoverkeer en meer ruimte voor fiets en openbaar vervoer.
Dat is nodig om ervoor te zorgen dat de Oude Stad (Tilburg binnen
de ringbanen) aantrekkelijker, gezelliger en leefbaarder wordt. En
met het Verkeerscirculatieplan Oude Stad 1995 wordt dat mogelijk.
Het gemeentebestuur gaat daarmee de verkeersproblemen stap
voor stap te lijf. Eerst een aantal ingrijpende maatregelen zoals:
eenrichtingsverkeer op de belangrijkste verbindingswegen binnen
de ringbanen, geen auto's meer op de Heuvelring en een betere
verbinding tussen de Ringbaan Oost en het centrum via de
Piushaven. Pas wanneer blijkt dat verder ingrijpen noodzakelijk is,
wordt een volgende stap gezet.
- eenrichtingsverkeer op de
verbindingswegen bij aanleg van
(sternet)fietsroutes: Bisschop
Zwijsenstraat, Broekhovenseweg,
Piusstraat en Molenstraat. (In de
Koestraat en Gasthuisring is dit
inmiddels al inge'
- afsluiting van de
I autoverkeer
Wil het centrum vervolgens vanaf
de ringbanen goed bereikbaar
blijven; dan zijn nog de volgende
aanvullende maatregelen nodig:
Eenrichtingsverkeer op de
verbindingswegen
Op de verbindingswegen tussen
het centrum en de rest van de
Oude Stad loopt het autoverkeer
lak vast en komen fietsers en
uussen regelmatig in het gedrang,
"“or eenrichtingsverkeer krijgen
ai.dere weggebruikers meer
'~ite. En eenrichtingsverkeer
dwingt auto's om meer van de
ringbanen gebruik te maken. In de
Koestraat en op de Gasthuisring is
dit eenrichtingsverkeer al doorge-
Aanleg Havendijkroute
Door afsluiting van de Heuvelring
is het zuidoostelijke deel van het
stadscentrum niet meer direct
bereikbaar vanaf de Ringbaan-
Oost. De Havendijkroute gaat
zorgen voor een betere verbind
tussen de Ringbaan Oost en dit
deel van het centrum. En wel in
twee stappen.
In 1995 zullen bept
gelen zorgen voor een
lijker route langs de Pit
Koopvaardijstraat
Maatregelen zijn hard nodig
Ingrijpen in de huidige verkeersi-
tuatie is hard nodig. In het belang
van de stad. In het belang van de
mensen die in de stad wonen,
werken en verblijven. En in het
belang van het verkeer zelf. Want
het groeiende aantal auto's zal de
straten gaan verstoppen. En al is
het hart van de stad nu meestal
nog goed bereikbaar, het drukke
autoverkeer1 zorgt voor veel
overlast. Voetgangers, fietsers en
openbaar vervoer raken in de knel.
Ook geluidsoverlast en uitlaat
gassen hebben hun uitwerking op
de sfeer in de Oude Stad. Hierdoor
komt de belangrijke functie die het
stadscentrum als werk-, winkel- en
uitgaansgebied heeft voor stad en
regio, in gevaar.
sluiten. In de
Bomenbuurt
zal, zodra alle bouwac
het Ballast Nedamterrc.
Ringbaan West kla.
gaand verkeer in de uct
en de Regenboogstraat
gemaakt worden. In de
Oude Stad noord
kan sluipverkeer ontstaan in de
Lovensestraat, de Groeseindstraat
en de Lange Nieuwstraat. De
gemeente zal de ontwikkelingen
van het verkeer daar goed in de
gaten houden en eventuele maat
regelen voorbereiden. Voor het
stadshart
is een afzonderlijk verkeerscircu
latieplan in de maak. Dat plan zal
ook doorgaand verkeer binnen de
cityring aanpakken.
Overige maatregelen
Maar er zijn meer maatregelen
nodig om een goede bereikbaar
heid van het stadscentrum vanuit
alle richtingen te verzekeren. En
om tegelijkertijd doorgaand
verkeer te weren waar het niet
welkom is. Zo zullen al op de ring
banen elektronische borden de
automobilist verwijzen naar de
parkeergarages die nog vrije
plaatsen hebben. Door een andere
afstelling van de verkeerslichten
op de kruising Ringbaan
Zuid/Oude Goirleseweg zal de
Korvelseweg als doorgaande route
minder aantrekkelijk worden. En
zo nodig zal het mogelijk worden
gemaakt vanaf Ringbaan West
linksaf de Bredaseweg in te slaan.
meer comfort, snelhe
en service nodig. Sinds 1992 is
een globaal plan: 'de
Structuurvisie Collectief Vervoer'.
Deze moet de komende jaren
verder worden uitgewerkt. Vaste
plannen daarvoor zijn er nog niet.
Gedacht wordt onder andere aan
een cityringlijn die met hoge
frequentie de ronde doet over de
cityring. Hoogwaardige Openbaar
Vervoer-lijnen zijn al in voorberei
ding. Deze rijden van en naar het
busstation zoveel mogelijk over de
hoofdwegen en ontmoeten zo min
mogelijk obstakels.
Het Verkeerscirculatieplan Oude
Stad 1995 (VOS) is het resultaat
van diverse studies en voorstellen
die de afgelopen jaren de revue
zijn gepasseerd. Vorig jaar lag
I voor het eerst een samenhangend
I pakket maatregelen op tafel.
I Bevolking en belanghebbenden
I hebben toen hun mening gegeven.
I Mede op basis daarvan heeft het
gemeentebestuur dit VOS 1995
opgesteld. Het gaat in dit stadium
nog om een voorstel van burge
meester en wethouders aan de
gemeenteraad. De gemeenteraad
heeft het laatste woord.
Alleen voor de ai
eenrichtingsverk
Hoefstraat van n
tussen Julianapa
Wagenaarstraat.
Kijken en luisteren
Het grootste deel van de maatre
gelen zal vóór 1999 zijn uitge
voerd. Daarmee is een bedrag
gemoeid van ruim 23 miljoen
gulden. De gemeente wil met
onderzoek bekijken wat de
effecten zijn van de verschillenc
maatregelen. Zij wil antwoord
hebben op vragen als: Hoe is de
verkeersbelasting van wegen en
straten? Voldoen de parkeergele
genheden voor auto's en stallingen
voor fietsers? Waar ontwikkelt
zich mogelijk sluipverkeer? is er
sprake van een beter verblijfskli-
maat?
Zo nodig kunnen de plannen dan
worden bijgesteld. Of zijn extra
maatregelen nodig. Rond de afslui
ting van de Heuvelring komt meer
uitgebreid onderzoek. Eén jaar na
de afsluiting moeten de effecten
bekend zijn.
Sluipverkeer niet toegestaan
De verkeersmaatregelen voor de
Oude Stad zullen ervoor zorgen
dat het autoverkeer minder dan
voorheen het gebied binnen de
ringbanen kan doorkruisen.
Duidelijke bewegwijzering, 30
kni/uur-gebieden en eenrichtings
verkeer kunnen het sluipverkeer
terugdringen. In vier buurten in de
Oude Stad zal de gemeente extra
letten op sluipverkeer:
Door de afsluiting van de
Heuvelring kunnen automobilisten
hun weg door
Hoogvenne
gaan zoeken. Het aanwezige
eenrichtingsverkeer en het 30
km/uur-gebied maken hen dat
dit moment al moeilijk. Om toe.,
verder sluipverkeer te weren zal
de gemeente in overleg met de
buurt verdere maatregelen nemen.
Bijvoorbeeld door de Jan
Aartestraat bij de Heuvelring af te
vervoer te laten concurreren met zeer beknopte samenvatting van
de auto is meer comfort, snelheid het Verkeerscirculatieplan Oude
i service nodig. Sinds 1992 is er stad 1995. Een brochure met een
>n globaal plan: 'de meer uitgebreide samenvatting
e Collectief Vervoer'. van het VOS is verkrijgbaar bij de
komende jaren dienst Publieke Werken van de
n uitgewerkt. Vaste gemeente, Stadskantoor 1,
voor zijn er nog niet. Stadhuisplein 130 (op werkdagen
It onder andere aan van 9.00-12.30 uur) en bij het
die met hoge Gemeentelijk Informatiecentrum,
Stadhuisplein 132 (maandag en
zaterdag van 13.00-17.00 uur,
dinsdag t/m zaterdag van 9.00-
17.00 uur). Op deze twee adressen
ligt ook het volledige plan ter
inzage. De gemeente stuurt de
brochure tevens naar een groot
aantal belanghebbenden (organisa
ties en instellingen).
>nde
'aardi
- aanpassing van de
I Havendijkroute
I - uitbreiding verwijzingssysteem
I voor parkeren
I - doorgaand verkeer Korvelseweg
enigszins terugdringen
- eventueel links afslaan vanaf
Ringbaan West naar Bredaseweg
mogelijk maken.
Met dit pakket maatregelen wordt
de leefbaarheid van het stadscen
trum verbeterd zonder dat de
bereikbaarheid in gedrang komt.
De komende jaren zal de gemeente
het effect van de ingrepen onder
zoeken. Blijken die niet het
gewenste resultaat op te leveren,
dan kan de gemeente tot een
nieuwe stap besluiten. Te denken
valt aan gedeeltelijk eenrichtings- vaal
verkeer op de Noordhoekring buss
wanneer dit nodig blijkt. Door
ande
ruimt
dwinj
?gel
i eenr
to's o
ingbanen gebr
(oestraat en o[
éénrichtingsverkeer
Heuvelrir
voor at
1 Ringbaan Zuid
1
i
Deze gemeentepagina geeft een
Publieke Werken, telefoon 428649.