Het verkeer in de Oude Stad p <A> ga toch fietsen! I Stap voor stap op weg naar verbetering Dit is een publikatie van het gemeentebestuur van Tilburg 91 C DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 27 oktober 1994 - pagina 13 94 pagina 12 e me e n te n i e u ws Ungl jute ringen: Havendijk. Oprit Ringbaan Oost op de achtergrond. Havendijkroute. Igerr Hotr ide Inspraakbijeenkomst ïn ;e e en in ir en Heuvel Koestraat grote j aan BURG 5)362104 t de Oude Stad lliger en leefba '1995WOI ie de alleen :n na zes op. Tekst: Commurr Mercuur, ics: isueel, Tilburg ....u.sring is dit evoerd) ie Heuvelring voor Heeft u nu al vraj contact opnemer. Klaarenbeek van Graphh DCS-Vis r wil de regelen inicatie-ad vies bureau ir, Tilburg van e toegang -r het Prinsenhoeven, St. Jozefstraat naar Ringbaan Oost. Het verkeer op dit traject zal daardoor toenemen met 15%. De gemeente bekijkt hoe de tijdelijke overlast, met name op de Prinsenhoeven, zoveel mogelijk kan worden beperkt. jerkte maatre- aantrekke- iusstraat, it, Havendijk, Fotografie: MultiVision Partners, Tilburg agen dan kunt u in met de heer J. n de dienst Heuvelring dicht voor personen auto's Een autovrije Heuvel draagt veel bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum. De Heuvelring gaat auto komt er rkeer in de noord naar zuid □ark en wel gebruik van maken van de Heuvelring. (Vracht)auto's die winkels bevoorraden mogen al vóór elf uur 's ochtends er- uur 's avonds de Heuvelring c Over de herinrichting van de Heuvel neemt het gemeentebe stuur nog dit jaar een afzonder lijke beslissing. Stap voor stap Het gemeentebestuur volgende hoofdmaatn nemen: activiteiten op rrein aan de laar zijn, door- de Beukenstraat onmogelijk Uiteindelijk komt er in 1998 een volwaardige rechtstreekse verbin ding. De huidige brug over het Wilhelminakanaal wordt verlaagd en aangesloten op de Havendijkroute. Die krijgt voor elke rijrichting één rijstrook. Dit vraagt amper meer ruimte dan de bestaande verbinding. Bij een volwaardige uitvoering stijgt de verkeersdruk met 50% tot 17.500 passerende voertuigen per etmaal. Deze hoeveelheid verkeer zal zonder problemen kunnen worden verwerkt op de verbeterde tussen de Telegraafstraat en de toegang naar de parkeergarage Heuvelpoort permanent dicht voor personenauto's. Tussen de Telegraafstraat en de Spoorlaan komt eenrichtingsverkeer in de richting zuid-noord. Dit wordt pas ingevoerd wanneer de openbare parkeerplaatsen op het Pieter Vreedeplein zijn opgeheven. Fietsers, bussen, taxi's en hulp- voértuigen van politie etc. mogen Op maandag 14 november organi seert de gemeente een algemene inspraakbijeenkomst in Hotel Mercure, Heuvelpoort 300, aanvang 20.00 uur. Daar zal zij toelichting geven op de verkeers plannen. Voor belanghebbenden uit de binnenstad worden aparte voorlichtingsbijeenkomsten gehouden. Reacties op dit plan kunnen tot uiterlijk 2 december 1994 worden gestuurd naar B&W, postbus 90155, 5000 LH Tilburg. Op 6 januari 1995 behandelt de raadscommissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Stadsbeheer de voorstellen. Later die maand zal de gemeenteraad zich definitief uitspreken over het plan. Effecten Een voorzichtige inschatting is dat door de maatregelen het aantal autoritten met herkomst en bestemming binnen de Oude Stad met 20% afneemt. Dat betekent al een behoorlijke winst voor het verkeersbeleid. Er zijn echter ook wat minpunten. Tegenover minder verkeer op de Heuvelring, Piusplein en NS-plein staat er een toename van het verkeer op de Spoorlaan, de Noordhoekring en de Schouwburgring. Ook de Havendijkroute en de Voltstraat krijgen meer verkeer te verwerken. De gemeente verwacht overigens nog eens 20% minder autoverkeer op de cityring door de verbeterde t op parkeerverwijzingen. De verkeers- >ch drukte zal niet alleen vermin deren, het verkeer zal zich ook beter spreiden over de ringbanen. Wanneer bovendien later de rand wegen om Tilburg klaar zijn, zullen de ringbanen minder door gaand verkeer te verwerken krijgen. Dit biedt de mogelijkheid om verkeer vanuit de Oude stad over te hevelen naar de ringbanen. de Oude Stad en het vordt een stuk aantrekkè- gemaakt. Door aanleg van jaden langs de verbindings- de Oude Stad naar het ~n door aanleg van extra tsenstallingen in het t ..ets vormt zo meer i aantrekkelijk alterna- auto. Om het openbaar voerd. Verder komt er, zoals besloten in het kader van het Fietsplan Tilburg 1993, eenrich tingsverkeer voor auto- en busver- keer in de: - Piusstraat: van zuid naar noord tussen Bisschop Zwijsenstraat en Primus van Gilsstraat - Bisschop Zwijsenstraat: van noord naar zuid tussen de t"*3 tot de parkeergarage onder ..t Koningsplein en de Piusstraat - Molenstraat: van oost naar west - Broekhovenseweg: van zuid naar noord tussen Ringbaan Zuid en Voltstraat. Dit wordt mogelijk na de verbreding van de Voltstraat Fietsen in c centrum wc lijker j fietspé wegen in centrum. Er (bewaakte) fiets centrum. De fiet en meer een tief voor de c Minder autoverkeer en meer ruimte voor fiets en openbaar vervoer. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat de Oude Stad (Tilburg binnen de ringbanen) aantrekkelijker, gezelliger en leefbaarder wordt. En met het Verkeerscirculatieplan Oude Stad 1995 wordt dat mogelijk. Het gemeentebestuur gaat daarmee de verkeersproblemen stap voor stap te lijf. Eerst een aantal ingrijpende maatregelen zoals: eenrichtingsverkeer op de belangrijkste verbindingswegen binnen de ringbanen, geen auto's meer op de Heuvelring en een betere verbinding tussen de Ringbaan Oost en het centrum via de Piushaven. Pas wanneer blijkt dat verder ingrijpen noodzakelijk is, wordt een volgende stap gezet. - eenrichtingsverkeer op de verbindingswegen bij aanleg van (sternet)fietsroutes: Bisschop Zwijsenstraat, Broekhovenseweg, Piusstraat en Molenstraat. (In de Koestraat en Gasthuisring is dit inmiddels al inge' - afsluiting van de I autoverkeer Wil het centrum vervolgens vanaf de ringbanen goed bereikbaar blijven; dan zijn nog de volgende aanvullende maatregelen nodig: Eenrichtingsverkeer op de verbindingswegen Op de verbindingswegen tussen het centrum en de rest van de Oude Stad loopt het autoverkeer lak vast en komen fietsers en uussen regelmatig in het gedrang, "“or eenrichtingsverkeer krijgen ai.dere weggebruikers meer '~ite. En eenrichtingsverkeer dwingt auto's om meer van de ringbanen gebruik te maken. In de Koestraat en op de Gasthuisring is dit eenrichtingsverkeer al doorge- Aanleg Havendijkroute Door afsluiting van de Heuvelring is het zuidoostelijke deel van het stadscentrum niet meer direct bereikbaar vanaf de Ringbaan- Oost. De Havendijkroute gaat zorgen voor een betere verbind tussen de Ringbaan Oost en dit deel van het centrum. En wel in twee stappen. In 1995 zullen bept gelen zorgen voor een lijker route langs de Pit Koopvaardijstraat Maatregelen zijn hard nodig Ingrijpen in de huidige verkeersi- tuatie is hard nodig. In het belang van de stad. In het belang van de mensen die in de stad wonen, werken en verblijven. En in het belang van het verkeer zelf. Want het groeiende aantal auto's zal de straten gaan verstoppen. En al is het hart van de stad nu meestal nog goed bereikbaar, het drukke autoverkeer1 zorgt voor veel overlast. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer raken in de knel. Ook geluidsoverlast en uitlaat gassen hebben hun uitwerking op de sfeer in de Oude Stad. Hierdoor komt de belangrijke functie die het stadscentrum als werk-, winkel- en uitgaansgebied heeft voor stad en regio, in gevaar. sluiten. In de Bomenbuurt zal, zodra alle bouwac het Ballast Nedamterrc. Ringbaan West kla. gaand verkeer in de uct en de Regenboogstraat gemaakt worden. In de Oude Stad noord kan sluipverkeer ontstaan in de Lovensestraat, de Groeseindstraat en de Lange Nieuwstraat. De gemeente zal de ontwikkelingen van het verkeer daar goed in de gaten houden en eventuele maat regelen voorbereiden. Voor het stadshart is een afzonderlijk verkeerscircu latieplan in de maak. Dat plan zal ook doorgaand verkeer binnen de cityring aanpakken. Overige maatregelen Maar er zijn meer maatregelen nodig om een goede bereikbaar heid van het stadscentrum vanuit alle richtingen te verzekeren. En om tegelijkertijd doorgaand verkeer te weren waar het niet welkom is. Zo zullen al op de ring banen elektronische borden de automobilist verwijzen naar de parkeergarages die nog vrije plaatsen hebben. Door een andere afstelling van de verkeerslichten op de kruising Ringbaan Zuid/Oude Goirleseweg zal de Korvelseweg als doorgaande route minder aantrekkelijk worden. En zo nodig zal het mogelijk worden gemaakt vanaf Ringbaan West linksaf de Bredaseweg in te slaan. meer comfort, snelhe en service nodig. Sinds 1992 is een globaal plan: 'de Structuurvisie Collectief Vervoer'. Deze moet de komende jaren verder worden uitgewerkt. Vaste plannen daarvoor zijn er nog niet. Gedacht wordt onder andere aan een cityringlijn die met hoge frequentie de ronde doet over de cityring. Hoogwaardige Openbaar Vervoer-lijnen zijn al in voorberei ding. Deze rijden van en naar het busstation zoveel mogelijk over de hoofdwegen en ontmoeten zo min mogelijk obstakels. Het Verkeerscirculatieplan Oude Stad 1995 (VOS) is het resultaat van diverse studies en voorstellen die de afgelopen jaren de revue zijn gepasseerd. Vorig jaar lag I voor het eerst een samenhangend I pakket maatregelen op tafel. I Bevolking en belanghebbenden I hebben toen hun mening gegeven. I Mede op basis daarvan heeft het gemeentebestuur dit VOS 1995 opgesteld. Het gaat in dit stadium nog om een voorstel van burge meester en wethouders aan de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft het laatste woord. Alleen voor de ai eenrichtingsverk Hoefstraat van n tussen Julianapa Wagenaarstraat. Kijken en luisteren Het grootste deel van de maatre gelen zal vóór 1999 zijn uitge voerd. Daarmee is een bedrag gemoeid van ruim 23 miljoen gulden. De gemeente wil met onderzoek bekijken wat de effecten zijn van de verschillenc maatregelen. Zij wil antwoord hebben op vragen als: Hoe is de verkeersbelasting van wegen en straten? Voldoen de parkeergele genheden voor auto's en stallingen voor fietsers? Waar ontwikkelt zich mogelijk sluipverkeer? is er sprake van een beter verblijfskli- maat? Zo nodig kunnen de plannen dan worden bijgesteld. Of zijn extra maatregelen nodig. Rond de afslui ting van de Heuvelring komt meer uitgebreid onderzoek. Eén jaar na de afsluiting moeten de effecten bekend zijn. Sluipverkeer niet toegestaan De verkeersmaatregelen voor de Oude Stad zullen ervoor zorgen dat het autoverkeer minder dan voorheen het gebied binnen de ringbanen kan doorkruisen. Duidelijke bewegwijzering, 30 kni/uur-gebieden en eenrichtings verkeer kunnen het sluipverkeer terugdringen. In vier buurten in de Oude Stad zal de gemeente extra letten op sluipverkeer: Door de afsluiting van de Heuvelring kunnen automobilisten hun weg door Hoogvenne gaan zoeken. Het aanwezige eenrichtingsverkeer en het 30 km/uur-gebied maken hen dat dit moment al moeilijk. Om toe., verder sluipverkeer te weren zal de gemeente in overleg met de buurt verdere maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de Jan Aartestraat bij de Heuvelring af te vervoer te laten concurreren met zeer beknopte samenvatting van de auto is meer comfort, snelheid het Verkeerscirculatieplan Oude i service nodig. Sinds 1992 is er stad 1995. Een brochure met een >n globaal plan: 'de meer uitgebreide samenvatting e Collectief Vervoer'. van het VOS is verkrijgbaar bij de komende jaren dienst Publieke Werken van de n uitgewerkt. Vaste gemeente, Stadskantoor 1, voor zijn er nog niet. Stadhuisplein 130 (op werkdagen It onder andere aan van 9.00-12.30 uur) en bij het die met hoge Gemeentelijk Informatiecentrum, Stadhuisplein 132 (maandag en zaterdag van 13.00-17.00 uur, dinsdag t/m zaterdag van 9.00- 17.00 uur). Op deze twee adressen ligt ook het volledige plan ter inzage. De gemeente stuurt de brochure tevens naar een groot aantal belanghebbenden (organisa ties en instellingen). >nde 'aardi - aanpassing van de I Havendijkroute I - uitbreiding verwijzingssysteem I voor parkeren I - doorgaand verkeer Korvelseweg enigszins terugdringen - eventueel links afslaan vanaf Ringbaan West naar Bredaseweg mogelijk maken. Met dit pakket maatregelen wordt de leefbaarheid van het stadscen trum verbeterd zonder dat de bereikbaarheid in gedrang komt. De komende jaren zal de gemeente het effect van de ingrepen onder zoeken. Blijken die niet het gewenste resultaat op te leveren, dan kan de gemeente tot een nieuwe stap besluiten. Te denken valt aan gedeeltelijk eenrichtings- vaal verkeer op de Noordhoekring buss wanneer dit nodig blijkt. Door ande ruimt dwinj ?gel i eenr to's o ingbanen gebr (oestraat en o[ éénrichtingsverkeer Heuvelrir voor at 1 Ringbaan Zuid 1 i Deze gemeentepagina geeft een Publieke Werken, telefoon 428649.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 13