ONTWIKKELING IN DE KOREAANSE AUTO-INDUSTRIE
iii II
Maxima QX, Nissan's nieuwe
vlaggeschip
Chrysler Stratus
de nieuwe Testarossa
Grotere diesel
Ferrari F 512m,
I
I
I
I
EZli
i
j
B.V.
355655
I
I
I
I
I
I
I
F-
spec. bekl.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
l
l
l
l
l
I
I
1
i pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 20 oktober 1994 pagina 9
DETILBURGSE KOERIER
luwelijks
leerd
2. De Daewoo Espero komt binnenkort naar Nederland.
1. Een Mitsubishi Pajero alias Hyundai Galloper.
1.013423030
en
wi
ak
opa
luto
3. Historisch vervoer met moderne techniek!
ft een
ig.
op
f49.995,-
'7.000 km
>8.500 km
58.300 km
55.000 km
54.000 km
H .000 km
17.200 km
12.500 km
16.500 km
52.000 km
50.000 km
52.500 km
11.200 km
3.134 km
24.000 km
ders in kleur,
10.000km
68.000 km
s Koreaan
sn naar de
m die
sn
57.000 km
58.000 km
55.500 km
52.000 km
27.500 km
4,75
in
andere
bare
srk
rwar-
ntilati
ruimte van 2!
als optie dri<
is in Tilburg,
«ij keus uil
G
Electronica
Econoom
flinke groe
Koreaanse auto-i
agt zich ui ui s.
rel zelfstandig
jven voort
:hter
lekeer.
Staten. Japan ligt wat
moeilijker. Korea kan wel veel
leren van de Japanse
industrie. Niet zozeer op het
technische vlak, maar meer
met betrekking tot de
ontwikkeling van de merken.
lijfremmen rondom en
i standaard. Ook
Is airconditioning,
1iurbekrachtiginc
lier, centrale
leling, elektrische
ag en getint glas
ille versies
bekende ribbels voor de
luchtinlaat zijn op hun plaats
gebleven. Nieuw is echter wel
de achterzijde waar de grote
lichtunits hebben
plaatsgemaakt voor dubbele
ronde achterlichten. De
tussenligger
meteen aan'c
t de mee=
1. De klap
srvangen d
„hten acht«
>orbumper i
jckig gewor
ding
.veiouf3
tussenliggende grille is
meteen aangepast. Het front
laat de meeste veranderingen
zien. De klaplampen zijn
vervangen door dubbele
lichten achter één glas. De
voorbumper is wat minder
hoekig geworden, heeft een
ovale grille en ronde
mistlampen. Bij het geheel
passen natuurlijk de nieuwe
vijfspaaks velgen. Het
volledig met Connoly leer
beklede interieur is vooral i
details verbeterd. Zo zien we
Misschien dat ze daardoor de
fouten die door Japan in het
verleden werden gemaakt nu
niet worden gemaakt. Japan
heeft als groot probleem dat
het land geen eigen
grondstoffen heeft. Korea kan
zelf in de staalbehoefte
voorzien en daardoor heeft
het land veel meer
onafhankelijkheid. En dat kon
wel eens de belangrijkste
reden voor het toekostig
succes worden.
aan de Legend. Tot slot is er
de Espero, een grote
middenklasser. Ssangyong
bouwt uitsluitend 4x4
terreinauto's met Mercedes-
techniek. Verder is Kia-
dochter Asia Motors niet
alleen actief op het gebied
van vracht- en bestelauto's,
maar heeft ook de bij ons
bekende Rocsta die inmiddels
een modernere neus heeft
gekregen.
Volvo 850 en Renault Safrane.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 416 liter, terwijl
het interieur natuurlijk plaats
biedt aan vier tot vijf
volwassenen. De uitrusting
staat op een hoog niveau met
onder meer een dubbele
airbag standaard. De
Nederlandse importeur hoopt
de nieuwe Stratus vanaf iets
meer dan f.60.000,= te kunnen
gaan aanbieden.
Als Ferrari op een
autotentoonstelling iets
nieuws gaat brengen, gonst
het al enkele dagen van te
voren in autoland. Precies
tien jaar na de introductie van
de zo tot de verbeelding
sprekende Testarossa bracht
het merk in Parijs de F 512m.
Het gaat hier om een
dóórontwikkeling op de 512
TR die nog geen twee jaar
geleden op de markt kwam
als licht gemodificeerde
Testarossa. Er is echter
gebleken dat met de komst
van de zeer fraai gelijnde 456
GT de verkopen van de 512 TR
niet op niveau bleven, zodat
een facelift op zijn plaats was.
Aan het profiel van de auto is
weinig veranderd. De
Voor 1960 waren er nauwelijks Mitsubishi Colt en
auto's in Korea. Lokaal het onderstel van
werden uit gesloopte Taunus). Door de k
Amerikaanse legervoertuigen deze eigen:
bestelwagens en bussen in de eerste e>
elkaar geschroefd. Korea was opgezet. Het bec
voornamelijk gericht op de jaren tachtig brc
landbouw en was door de een gedeeltelijk
oorlog behoorlijk verwoest.
De jaren zestig brachten daar
verandering in. De eerste
auto's werden geassemble
uit bouwpakketten die
rechtstreeks uit Japan
kwamen. De textielindustrie
had zich inmiddels enorm
uitgebreid en zorgde voor een
groot deel van de Inkomsten
van het land.
Eén van de belangrijke
noviteiten op de Autosalon
van Parijs was zonder twijfel
de nieuwe Nissan Maxima QX
die vanaf begin volgend jaar
de eerste generatie Maxima
gaat opvolgen. De auto
bevindt zich nog steeds in het
hogere zakensegment, maar
door een ruimere keus aan
motoren, zal de nieuweling
toch beter kunnen
concurreren. De carrosserie
heeft een haast klassieke en
helaas wederom weinig
opwindende vormgeving. Hij
lijkt sterk op een grote
Primera en vertoont aan de
achterzijde overeenkomsten
met de Lexus GS300. De auto
is 4,77 meter lang en valt
zodoende in het segment van
de Opel Omega en Ford
Scorpio. De nieuwe Maxima
straalt degelijkheid uit en lijkt
goed afgewerkt te zijn. Het
interieur is zeer compleet
ingericht, maar design-
hoogstandjes zijn er niet in
verwerkt.
Motorisch biedt de Maxin
twee mogelijkheden. Het
in beide geve
motor met 4 k
cilinder
Afhalen
De groei van de auto-
industrie kwam pas in de
jaren zeventig op gang.
Langzaam begonnen de
kleine fabrieken auto's in
grotere series te maken.
Aanvankelijk nog
assemblage van Europese of
Japanse auto's (Ford Cortina, jaren tijd
Peugeot 604) maar later ook de dan ook g
eerste eigen modellen die
aanvankelijk nog wel op een
bekende basis werden
gebouwd (Hyundai Pony op
u Kzun en Stellar op
Je porcj
,„or de komst van
n modellen kon ook
export worden
Iet begin van de
racht echter
ijke omme)
Door een nieuw militair
regime werd de industriële
ontwikkeling flink afgeremd.
Toen echter enkele jaren later
de democratie stukje bij
beetje werd ingevoerd
betekende dit voor de
industrie een uitstekende
voedingsbodem voor groei.
Nog steeds is de locale markt
een markt van de aanbieders.
Kia, Hyundai Daewoo en
Ssangyong kunnen nog
steeds meer auto's verkopen,
dan ze kunnen maken. De
auto's die worden
geëxporteerd zouden tot op dit
moment nog steeds
probleemloos op de
Koreaanse markt kunnen
worden afgezet. In enkele
-is hgf wagenpark
dan ook gegroeid van 1 tot 6
miljoen auto's. Een Koreaan
rijdt drie tot vijf jaar met zijn
auto en neemt dan weer een
nieuwe. Dealerbedrijven
electronica-gigant Samsung
verschillende Nissan-
modellen onder eigen naam
gaan produceren. Aan export
wordt in eerste instantie niet
gedacht, maar het geeft wel
extra druk op de eigen markt.
Chong denkt dat met name
Kia het uiteindelijk niet zal
kunnen bolwerken en door
Samsung zal worden
overgenomen, of uitsluitend
een leverancier zal worden
van de combinatie
Ford/Mazda. Maar eventueel
kan ook Daewoo dit lot
Chong Hwa Jon ziet tegemoet gaan. Daewoo
seikansen voor de financiert de automotive
se auto-industrie activiteiten uit de winsten
maar vraagt zich af of alle met de electronica wordei
merken wel zelfstandig gemaakt, terwijl Kia
kunnen blijven voortbestaan. uitsluitend ee--J
Binnenkort zal namelijk de is en c
ima
lijkheden. Het gaat
vallen om een V6-
kleppen per
sr. Er kan worden
gekozen uit een 2 of 3 liter
variant met vermogens van
respectievelijk 140 en 193 pk
bij 6400 tr/min. Het maximale
koppel varieert van 177 tot 255
Nm. Standaard is een hand-
geschakelde vijfbak, terwijl
tegen meerprijs de
voorwielen via een automaat
kunnen worden aangedreven.
De voorwielen zijn
opgehangen volgens het
vertrouwde McPherson-
principe, terwijl achter een
nieuwe ontwikkelde multi
link ophanging is gebruikt.
Vier schijfremmen ronde
ABS zijns
zaken als
rbag, stuv
srenteller
rgrende..
itbedieninc
arden op al
deverd.
Aanbod
Het aanbod is echter
behoorlijk klein. Door zeer
hoge importheffingen voor
import-auto's zie je slechts
een enkele auto's van
Mercedes, BMW, Saab of
Volvo. Deze heffing is
inmiddels afgeschaft, maar
het duurt natuurlijk enige tijd
voordat de Europese en
Amerikaanse merken een
dealer-netwerk hebben
opgebouwd.
Hyundai heeft een redelijk
bekend programma met de
Excel, Lantra, Sonata, Scoupe,
Grandeur en ook de
vertrouwde Stellar. Verder
produceert Hyundai Precision
de Galopper, oftewel de
vorige generatie Mitsubishi
Pajero. Kia heeft een vooral op
Mazda's gebaseerd
programma. De Sephia is ook
bij ons bekend naast de
Sportage die binnenkort gaat
verschijnen. Verder heeft Kia
onder meer de Potentia (929),
Concord (626) en Pride (121).
Daewoo had tot voor kort een
binding met General Motors.
Vanuit die periode stammen
de Le Mans (Opel Kadett) en
Prince (Opel Rekord). Maar
via GM kreeg men ook
toegang tot het Suzuki-
programma. In de Daewoo
Tico herkennen we duidelijk
de Suzuki Alto van een
generatie die nooit in Europa
is verkocht. De nieuwste auto
van Daewoo komt uit een
samenwerking met Honda. De
Arcadia is volledig identiek
Dertig jaar geleden stelde de Koreaanse auto-
industrie nog niet veel voor. Er werden hier en daar
auto's geassembleerd uit vrijwel volledig
aangeleverde bouwpakketten. Op dit moment zijn
er drie grote en enkele kleine merken actief die
samen zorgen voor een zesde plaats op de
wereldranglijst van autoproducerende naties.
1, zoals bij ons kennen ze niet.
Tot voor kort ging de
met zijn spaarcenten
fabriek, kocht een auto en
mocht deze enkele maanden
later zelf afhalen. Inmiddels
zijn er in de meeste plaatsen
verkoopkantoren met
eventueel een kleine
showroom. Klanten kunnen
echter geen proefrit maken; ze
zullen van familie en
kennissen moeten horen hoe
een bepaalde auto rijdt.
Ssangyong zal in 1997 met een
personenauto komen, terwijl
Hyundai zijn activiteiten zal
uitbreiding naar andere
marktsegenten: ruimte-auto's,
compacte auto's en de hogere
zakenklasse.
Belangrijk is dat nu Korea
sterk gaat worden op het
gebied van Design. Op dit
moment is het alleen nog
Hyundai die zelf modellen i
motoren ontwikkeld. Dit
vooral ook met het oog op de
toekomst. Immers in licentie
gebouwde Mazda's, Honda's,
Suzuki's, Mitsubishi's en
Opels kunnen niet naar
Europa en de VS worden
geëxporteerd. De Koreanen
richten zich naast de
uitend een autoproducent Aziatische markten vooral op
deze backup niet heeft. Europa en de Verenigde
De bij Nissan Motor Iberica in Spanje gebouwde Serena
ruimte-auto was tot nu toe leverbaar met een 1.6 liter en 2.0 liter
benzinemotor en 2 liter diesel. Dé prestaties van deze diesel
motor waren echter niet overdreven. Daarom heeft Nissan deze
krachtbron vervangen door een nieuwe exemplaar met een
inhoud van 2283 cc. Hierdoor nam het vermogen toe van 67 tot
75 pk, terwijl ook het koppel aanzienlijk verbeterde van 127 tot
145 Nm. Bovendien wordt dit koppel bij een lager toerental
bereikt. Alhoewel de prestaties zijn verbeterd, is de Serena
diesel nog steeds verre van vlot te noemen: de auto haalt een
top van 135 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u
maar liefst 26,5 seconden nodig.
een nieuw stuurwiel,
pookknop, verstelbar*
pedalen en een ster»,
verbeterde verwar
ming/airco/ventilatie. In de
bagageruimte van 250 liter
kunnen als optie drie precies
passende lederen koffers
worden geplaatst.
De 5 liter V12 motor met 48
kleppen zorgt voor een
maximum vermogen van 440
pk bij 6750 tr/min en een
koppel van 500 Nm bij 5500
tr/min. Op het blok is
overigens nog wel de
originele naam "Testarossa"
te lezen. De F 512m haalt een
topsnelheid van 315 km/u en
heeft voor de acceleratie van 0
tot 100 niet meer dan 4,7
seconden nodig.
In januari presenteerde
Chrysler in Detroit de Cirrus
en de Dodge Stratus, auto's
die het gat tussen de Neon en
Vision netjes vullen. Er werd
toen al meegedeeld dat er een
versie voor de Europese markt
beschikbaar zou komen. In
Parijs liet het merk dan ook de
Chrysler Stratus zien, een
auto die vooral de
eigenschappen van de
sportief bedoelde Dodge-
versie heeft overgenomen.
Alhoewel een 2 liter 16-
klepper leverbaar is, brengt
Chrysler Import Holland
vanaf begin volgend jaar uit
sluitend de 2.5 liter V6 24-
klepper op de markt. Deze
krachtbron is goed voor 161 pk
bij 5950 tr/min en een koppel
van 214 Nm bij 4400 tr/min.
Hiermee is een topsnelheid
mogelijk van 210 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 10,5
seconden. Uiteraard drijft de
V6 de voorwielen aan via een
electronisch gestuurde
viertraps automaat.
De Chrysler Stratus is een 4,
meter lange vierdeurs sedai
met een bijzonder elegant
gelijnde carrosserie. Hij is
minder eigenzinnig dan de
Neon en heeft eerder een
chique uitstraling. De auto zal
moeten gaan concurreren met
bijvoorbeeld de Opel Omega,
1