ONTWIKKELING IN DE KOREAANSE AUTO-INDUSTRIE iii II Maxima QX, Nissan's nieuwe vlaggeschip Chrysler Stratus de nieuwe Testarossa Grotere diesel Ferrari F 512m, I I I I EZli i j B.V. 355655 I I I I I I I F- spec. bekl. I I I I I I I I I I I I I l l l l l I I 1 i pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 20 oktober 1994 pagina 9 DETILBURGSE KOERIER luwelijks leerd 2. De Daewoo Espero komt binnenkort naar Nederland. 1. Een Mitsubishi Pajero alias Hyundai Galloper. 1.013423030 en wi ak opa luto 3. Historisch vervoer met moderne techniek! ft een ig. op f49.995,- '7.000 km >8.500 km 58.300 km 55.000 km 54.000 km H .000 km 17.200 km 12.500 km 16.500 km 52.000 km 50.000 km 52.500 km 11.200 km 3.134 km 24.000 km ders in kleur, 10.000km 68.000 km s Koreaan sn naar de m die sn 57.000 km 58.000 km 55.500 km 52.000 km 27.500 km 4,75 in andere bare srk rwar- ntilati ruimte van 2! als optie dri< is in Tilburg, «ij keus uil G Electronica Econoom flinke groe Koreaanse auto-i agt zich ui ui s. rel zelfstandig jven voort :hter lekeer. Staten. Japan ligt wat moeilijker. Korea kan wel veel leren van de Japanse industrie. Niet zozeer op het technische vlak, maar meer met betrekking tot de ontwikkeling van de merken. lijfremmen rondom en i standaard. Ook Is airconditioning, 1iurbekrachtiginc lier, centrale leling, elektrische ag en getint glas ille versies bekende ribbels voor de luchtinlaat zijn op hun plaats gebleven. Nieuw is echter wel de achterzijde waar de grote lichtunits hebben plaatsgemaakt voor dubbele ronde achterlichten. De tussenligger meteen aan'c t de mee= 1. De klap srvangen d „hten acht« >orbumper i jckig gewor ding .veiouf3 tussenliggende grille is meteen aangepast. Het front laat de meeste veranderingen zien. De klaplampen zijn vervangen door dubbele lichten achter één glas. De voorbumper is wat minder hoekig geworden, heeft een ovale grille en ronde mistlampen. Bij het geheel passen natuurlijk de nieuwe vijfspaaks velgen. Het volledig met Connoly leer beklede interieur is vooral i details verbeterd. Zo zien we Misschien dat ze daardoor de fouten die door Japan in het verleden werden gemaakt nu niet worden gemaakt. Japan heeft als groot probleem dat het land geen eigen grondstoffen heeft. Korea kan zelf in de staalbehoefte voorzien en daardoor heeft het land veel meer onafhankelijkheid. En dat kon wel eens de belangrijkste reden voor het toekostig succes worden. aan de Legend. Tot slot is er de Espero, een grote middenklasser. Ssangyong bouwt uitsluitend 4x4 terreinauto's met Mercedes- techniek. Verder is Kia- dochter Asia Motors niet alleen actief op het gebied van vracht- en bestelauto's, maar heeft ook de bij ons bekende Rocsta die inmiddels een modernere neus heeft gekregen. Volvo 850 en Renault Safrane. De bagageruimte heeft een inhoud van 416 liter, terwijl het interieur natuurlijk plaats biedt aan vier tot vijf volwassenen. De uitrusting staat op een hoog niveau met onder meer een dubbele airbag standaard. De Nederlandse importeur hoopt de nieuwe Stratus vanaf iets meer dan f.60.000,= te kunnen gaan aanbieden. Als Ferrari op een autotentoonstelling iets nieuws gaat brengen, gonst het al enkele dagen van te voren in autoland. Precies tien jaar na de introductie van de zo tot de verbeelding sprekende Testarossa bracht het merk in Parijs de F 512m. Het gaat hier om een dóórontwikkeling op de 512 TR die nog geen twee jaar geleden op de markt kwam als licht gemodificeerde Testarossa. Er is echter gebleken dat met de komst van de zeer fraai gelijnde 456 GT de verkopen van de 512 TR niet op niveau bleven, zodat een facelift op zijn plaats was. Aan het profiel van de auto is weinig veranderd. De Voor 1960 waren er nauwelijks Mitsubishi Colt en auto's in Korea. Lokaal het onderstel van werden uit gesloopte Taunus). Door de k Amerikaanse legervoertuigen deze eigen: bestelwagens en bussen in de eerste e> elkaar geschroefd. Korea was opgezet. Het bec voornamelijk gericht op de jaren tachtig brc landbouw en was door de een gedeeltelijk oorlog behoorlijk verwoest. De jaren zestig brachten daar verandering in. De eerste auto's werden geassemble uit bouwpakketten die rechtstreeks uit Japan kwamen. De textielindustrie had zich inmiddels enorm uitgebreid en zorgde voor een groot deel van de Inkomsten van het land. Eén van de belangrijke noviteiten op de Autosalon van Parijs was zonder twijfel de nieuwe Nissan Maxima QX die vanaf begin volgend jaar de eerste generatie Maxima gaat opvolgen. De auto bevindt zich nog steeds in het hogere zakensegment, maar door een ruimere keus aan motoren, zal de nieuweling toch beter kunnen concurreren. De carrosserie heeft een haast klassieke en helaas wederom weinig opwindende vormgeving. Hij lijkt sterk op een grote Primera en vertoont aan de achterzijde overeenkomsten met de Lexus GS300. De auto is 4,77 meter lang en valt zodoende in het segment van de Opel Omega en Ford Scorpio. De nieuwe Maxima straalt degelijkheid uit en lijkt goed afgewerkt te zijn. Het interieur is zeer compleet ingericht, maar design- hoogstandjes zijn er niet in verwerkt. Motorisch biedt de Maxin twee mogelijkheden. Het in beide geve motor met 4 k cilinder Afhalen De groei van de auto- industrie kwam pas in de jaren zeventig op gang. Langzaam begonnen de kleine fabrieken auto's in grotere series te maken. Aanvankelijk nog assemblage van Europese of Japanse auto's (Ford Cortina, jaren tijd Peugeot 604) maar later ook de dan ook g eerste eigen modellen die aanvankelijk nog wel op een bekende basis werden gebouwd (Hyundai Pony op u Kzun en Stellar op Je porcj ,„or de komst van n modellen kon ook export worden Iet begin van de racht echter ijke omme) Door een nieuw militair regime werd de industriële ontwikkeling flink afgeremd. Toen echter enkele jaren later de democratie stukje bij beetje werd ingevoerd betekende dit voor de industrie een uitstekende voedingsbodem voor groei. Nog steeds is de locale markt een markt van de aanbieders. Kia, Hyundai Daewoo en Ssangyong kunnen nog steeds meer auto's verkopen, dan ze kunnen maken. De auto's die worden geëxporteerd zouden tot op dit moment nog steeds probleemloos op de Koreaanse markt kunnen worden afgezet. In enkele -is hgf wagenpark dan ook gegroeid van 1 tot 6 miljoen auto's. Een Koreaan rijdt drie tot vijf jaar met zijn auto en neemt dan weer een nieuwe. Dealerbedrijven electronica-gigant Samsung verschillende Nissan- modellen onder eigen naam gaan produceren. Aan export wordt in eerste instantie niet gedacht, maar het geeft wel extra druk op de eigen markt. Chong denkt dat met name Kia het uiteindelijk niet zal kunnen bolwerken en door Samsung zal worden overgenomen, of uitsluitend een leverancier zal worden van de combinatie Ford/Mazda. Maar eventueel kan ook Daewoo dit lot Chong Hwa Jon ziet tegemoet gaan. Daewoo seikansen voor de financiert de automotive se auto-industrie activiteiten uit de winsten maar vraagt zich af of alle met de electronica wordei merken wel zelfstandig gemaakt, terwijl Kia kunnen blijven voortbestaan. uitsluitend ee--J Binnenkort zal namelijk de is en c ima lijkheden. Het gaat vallen om een V6- kleppen per sr. Er kan worden gekozen uit een 2 of 3 liter variant met vermogens van respectievelijk 140 en 193 pk bij 6400 tr/min. Het maximale koppel varieert van 177 tot 255 Nm. Standaard is een hand- geschakelde vijfbak, terwijl tegen meerprijs de voorwielen via een automaat kunnen worden aangedreven. De voorwielen zijn opgehangen volgens het vertrouwde McPherson- principe, terwijl achter een nieuwe ontwikkelde multi link ophanging is gebruikt. Vier schijfremmen ronde ABS zijns zaken als rbag, stuv srenteller rgrende.. itbedieninc arden op al deverd. Aanbod Het aanbod is echter behoorlijk klein. Door zeer hoge importheffingen voor import-auto's zie je slechts een enkele auto's van Mercedes, BMW, Saab of Volvo. Deze heffing is inmiddels afgeschaft, maar het duurt natuurlijk enige tijd voordat de Europese en Amerikaanse merken een dealer-netwerk hebben opgebouwd. Hyundai heeft een redelijk bekend programma met de Excel, Lantra, Sonata, Scoupe, Grandeur en ook de vertrouwde Stellar. Verder produceert Hyundai Precision de Galopper, oftewel de vorige generatie Mitsubishi Pajero. Kia heeft een vooral op Mazda's gebaseerd programma. De Sephia is ook bij ons bekend naast de Sportage die binnenkort gaat verschijnen. Verder heeft Kia onder meer de Potentia (929), Concord (626) en Pride (121). Daewoo had tot voor kort een binding met General Motors. Vanuit die periode stammen de Le Mans (Opel Kadett) en Prince (Opel Rekord). Maar via GM kreeg men ook toegang tot het Suzuki- programma. In de Daewoo Tico herkennen we duidelijk de Suzuki Alto van een generatie die nooit in Europa is verkocht. De nieuwste auto van Daewoo komt uit een samenwerking met Honda. De Arcadia is volledig identiek Dertig jaar geleden stelde de Koreaanse auto- industrie nog niet veel voor. Er werden hier en daar auto's geassembleerd uit vrijwel volledig aangeleverde bouwpakketten. Op dit moment zijn er drie grote en enkele kleine merken actief die samen zorgen voor een zesde plaats op de wereldranglijst van autoproducerende naties. 1, zoals bij ons kennen ze niet. Tot voor kort ging de met zijn spaarcenten fabriek, kocht een auto en mocht deze enkele maanden later zelf afhalen. Inmiddels zijn er in de meeste plaatsen verkoopkantoren met eventueel een kleine showroom. Klanten kunnen echter geen proefrit maken; ze zullen van familie en kennissen moeten horen hoe een bepaalde auto rijdt. Ssangyong zal in 1997 met een personenauto komen, terwijl Hyundai zijn activiteiten zal uitbreiding naar andere marktsegenten: ruimte-auto's, compacte auto's en de hogere zakenklasse. Belangrijk is dat nu Korea sterk gaat worden op het gebied van Design. Op dit moment is het alleen nog Hyundai die zelf modellen i motoren ontwikkeld. Dit vooral ook met het oog op de toekomst. Immers in licentie gebouwde Mazda's, Honda's, Suzuki's, Mitsubishi's en Opels kunnen niet naar Europa en de VS worden geëxporteerd. De Koreanen richten zich naast de uitend een autoproducent Aziatische markten vooral op deze backup niet heeft. Europa en de Verenigde De bij Nissan Motor Iberica in Spanje gebouwde Serena ruimte-auto was tot nu toe leverbaar met een 1.6 liter en 2.0 liter benzinemotor en 2 liter diesel. Dé prestaties van deze diesel motor waren echter niet overdreven. Daarom heeft Nissan deze krachtbron vervangen door een nieuwe exemplaar met een inhoud van 2283 cc. Hierdoor nam het vermogen toe van 67 tot 75 pk, terwijl ook het koppel aanzienlijk verbeterde van 127 tot 145 Nm. Bovendien wordt dit koppel bij een lager toerental bereikt. Alhoewel de prestaties zijn verbeterd, is de Serena diesel nog steeds verre van vlot te noemen: de auto haalt een top van 135 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u maar liefst 26,5 seconden nodig. een nieuw stuurwiel, pookknop, verstelbar* pedalen en een ster», verbeterde verwar ming/airco/ventilatie. In de bagageruimte van 250 liter kunnen als optie drie precies passende lederen koffers worden geplaatst. De 5 liter V12 motor met 48 kleppen zorgt voor een maximum vermogen van 440 pk bij 6750 tr/min en een koppel van 500 Nm bij 5500 tr/min. Op het blok is overigens nog wel de originele naam "Testarossa" te lezen. De F 512m haalt een topsnelheid van 315 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 niet meer dan 4,7 seconden nodig. In januari presenteerde Chrysler in Detroit de Cirrus en de Dodge Stratus, auto's die het gat tussen de Neon en Vision netjes vullen. Er werd toen al meegedeeld dat er een versie voor de Europese markt beschikbaar zou komen. In Parijs liet het merk dan ook de Chrysler Stratus zien, een auto die vooral de eigenschappen van de sportief bedoelde Dodge- versie heeft overgenomen. Alhoewel een 2 liter 16- klepper leverbaar is, brengt Chrysler Import Holland vanaf begin volgend jaar uit sluitend de 2.5 liter V6 24- klepper op de markt. Deze krachtbron is goed voor 161 pk bij 5950 tr/min en een koppel van 214 Nm bij 4400 tr/min. Hiermee is een topsnelheid mogelijk van 210 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden. Uiteraard drijft de V6 de voorwielen aan via een electronisch gestuurde viertraps automaat. De Chrysler Stratus is een 4, meter lange vierdeurs sedai met een bijzonder elegant gelijnde carrosserie. Hij is minder eigenzinnig dan de Neon en heeft eerder een chique uitstraling. De auto zal moeten gaan concurreren met bijvoorbeeld de Opel Omega, 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25