VOLKSWAGEN POLO 1.3 5-DEURS IS 1 i O II Cadillac Eldorado gewijzigd Hobbycar Passport Nieuwe Hyundai Excel als primeur bij Auto Kennis Afgekeken van LEGO >OP Adriaan van de Ven wr [Audi] ’AS] Auto in woon werkverkeer OE AUTOMAAT 194 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 oktober 1994 - pagina 3 dat de 1.3 ook Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax: 013-355920 T 16-klepper. te rijden. Een Jusieve Iblza En standaard hoeveelheid ces van onze teel. hard op weg voorgangers. neur. En daar jrofite - .ER. 033 - 951 550. E KANS lNTIE A.P.K. se Zon. spje >ost BV., irg. RG E.O. 563956 voordeel voordeel afgeprijsd afgeprijsd korting korting verlaagd verlaagd voordeel voordeel voordeel afgeprijsd afgeprijsd korting korting verlaagd verlaagd voordeel voorde®? afgeprijsd afgeprïjsd korting Ier ing 1991 div. acc.... 1991 .1989 .1992 XTIONALEl lUTO .01-'87 .03-’87 ,08-'87 .01-'87 ,.07-'86 .01-'86 '83 1 liter t is extreem ruik wat oppers in nakkelijk detde -'ijk uit. Bn mdanks de ede deel in Sp gemaakt. - Polo natui stuurwiel indeling van de portierpanelen volledig afwijkend. of haar 5 liter 3 wordt met Deze :op« lige /ragen met de edaan, maar de m aan de moeten iders oog sstaan met de t is de opzet >agne die prijslijst van de 9 Polo bekijkt, ziet maar irag, namelijk Want dat kost een in basisuitgave. Tellen we de motorbouwstenen daarbij op, dan komt een 1.3 liter op in Spanje wordt lakt. Overigens heeft de rurlijk een ander 1 en is ook de In de compact-klasse heeft Volkswc vertrouwde Polo redelijk zaken gea topposities in het segment werden concurrenten overgelaten. Daar zal nu verandering in komen, want de nieuwe Polo moet hoge ogen gaan gooien. Zo maakt Nederland niet alleen via dealer en pers kennis met de Polo, maar komt de nieuweling ook tegen als boodschappen worden gedaan. dashboardkleur wordt afhankelijk van de gekozen bouwsteen mee veranderd. vloer, zodat inge lengte rlijke inhoud 245 liter kan worden Bouwstenen Het instrumentarium is al1 het instapmodel erg comple met naast de snelheidsmeter een toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter en een ;e gewicht ebouwde vei versteviging' iwijnei >ok he i wij potentiële I zaterdag a.s. I emprijs. an we moeten AUTO’S iwstenen voor motoren, lerstel, interieur en eruitvoeringen. De sisauto heeft een De forens geeft verreweg de voorkeur aan de auto boven andere vormen van vervoer in het woon werkverkeer. De helft van de werkenden gaat met de auto naar het werk, een kwart neemt de fiets en slechts één op de tien neemt de trein, tram of bus. Dit staat in het onlangs verschenen rapport "Werken en leren" van het CBS. Zij die naar het werk lopen leggen gemiddeld een kilometer af. Fietsers overbruggen vier kilometer en met bus, tram of metro worden tien kilometers afgelegd. Automobilisten zitten gemiddeld 18 kilometer achter het stuur naar hun werkplek. Treinreizigers overbruggen de grootste afstand, gemiddeld 38 kilometer, aldus het rapport. (Bron: Rai Aktueel) f.24.695,= en de 1.6 op f.26.695,=. Voor de vijfdeurs carrosserie moet f.995,extra op tafel komen. Zodoende komt de door ons gereden vijfdeurs 1.3 met de comfort - optie voor het interieur uit op f.26.485,=. Een aanrader is absoluut de stuurbekrachtiging, terwijl centrale vergrendeling en elektrisch voorruitbediening erg prettig zijn. Aldus komt de vijfdeurs 1.3 op f.29.275,= en dan blijft er nog een paar honderd gulden voor een radio over, alvorens men de prijs van een standaard Golf 1.4 driedeurs heeft bereikt. De luxueuze Cadillac Eldorado Touring Coupé wordt voor modeljaar 1995 op verschillende punten aangepast. Uiterlijk werden het front en achterzijde aangepakt. Zo heeft de auto een nieuwe grille met omlijsting in de carrosseriekleur en ontbreken de chromen lijsten aan de spatbordranden. De beschermstrips op de flanken worden in de carrosseriekleur uitgevoerd. Verder is de auto herkenbaar aan de nieuwe lichtmetalen velgen. De 4.6 liter V8 32-kleppenmotor levert meer vermógen en een hoger koppel: 305 pk en 405 Nm. Het ABS, de tractie-controle en elektronisch geregeld veersysteem zijn nu als het ware samengesmolten in het Integrated Chassis Control System (ICCS), waardoor met name de handelbaarheid en stabiliteit in bochten zijn verbeterd. Een sensor registreert de stuurhoek. Verder is het interieur op verschillende punten licht gewijzigd en is het leer van het meubilair in een aantal nieuwe tinten te verkrijgen. flink toe. Bij 120 km/u draait de 1.3 liter al ruim 4000 tr/min. Wie liever wat meer te vertellen heeft met zijn Polo komt uit op een 1.6 van 75 pk. Deze versie standaard geleverd mi stuurbekrachtiging. Deze voorziening is ook op een 1.3 liter geen overbodige luxe, vooral bij inparkeren vraagt de Polo de nodige spierkracht. VW vraagt voor stuurbekrachtiging een meerprijs van f.1.395,= inclusief bredere banden en dat moet absoluut overwogen worden. Motorisering De stoelen bieden or korte zitting een goec ondersteuning. De beenruimte achterin is niet meer dan normaal, terwijl de hoofdruimte heel behoorlijk is. De Polo slaat op dit punt binnen de compact-klasse geen slechts figuur. De basis Polo bedient zich van een 45 pk sterke 1043 cc motor die echter pas begin volgend jaar leverbaar wordt. Daarboven zit de meest interessante motorisering, een 1.3 liter met centrale inspuiting. Deze vertrouwde VW-krachtbron levert een vermogen van 55 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 100 Nm tussen 2800 en 3400 tr/min. Het is een gedegen krachtbron die 955 kg wegende Polo tot redelijke prestaties weet te bewegen.f Zo haalt de auto een in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Het dash board vertoont veel overeenkomsten met dat van de Peugeot 806/Citroën Evasion, vooral door de langgerekte overkapping van het instrumentarium en de hoog geplaatste versnellingspook. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit ABS, airconditioning, verstelbaar stuur, vijf met leer beklede stoelen, verwarmde buitenspiegels, geheugen op de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, centrale deurvergrendeling met afstandbediening en verwarmde voor- en achterruit. Hobbycar noemt een prijs van 270.000 Franse francs zonder BTW. Een ruwe schatting van de Nederlandse prijs komt dan uit op zo'n f. 120.000,=. de tijd. De middenconsole loopt tot op de vloer door en herbergt uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie, de plaats voor de radio, drie draaiknoppen voor de bediening van de verwarming, een asbak met aansteker en een opbergvak. Op de bekende plaats vinden il bij we een afsluitbaar ipleet dashboardkastj de stuurkolom c vak achter een klep ic nuuou is. Natuurlijk ontbreken de ortierbakken unctionaliteit et vaandel bij n dat ook klein ergeten zijn blijkt ijvoorbeeld uit het make- siegeltje wat van een je is voorzien. De igeruimte heeft een inder diepe vloer, zoda inks de geringe Ier"*" buiten al compleet aangekleed uit. De standaard stalen 13 inch wielen hebben naafkappen. De bumpers, buitenspiegelbehuizing en de hendel op de achterklep zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. Verder heeft de auto een dunne beschermstrip op de flanken en een antenne achterop het dak. In z'n totaliteit ziet i Polo er niet hypermodei maar uitermate degelij' Het is in ieder geval eei bijzonder volwassen auto. Er kan in tegenstelling tot het vorige model worden gekozen voor een drie- en vijfdeursversie die wat profiel betreft gelijk zijn. Natuurlijk is de bereikbaarheid van de zitplaatsen achterin bij de vijfdeurs veel beter. In het interieur vinden we een bekend onderdeel. Het dashboard is namelijk volledig identiek aan dat van de Seat Ibiza. We mogen daarbij niet vergeten dat i Seat onderdeel uitmaakt n de achterbank kan er voor liter aan spullen worden segenomen. eciaal voor de Polo heeft Ikswagen een uwsteenprincipe bedacht, lere Polo-koper start dan k met de basisauto en sedt deze geheel volgens Prijzen Alle Polo's hebben standaard een handgeschakelde vijfbak die zich licht laat bedienen. De achteruit is voldoende beveiligd. Het onderstel van de Polo zorgt voor voldoende comfort, zonder dat het contact met de weg wordt verloren. Ook bij snel genomen bochten blijft de Polo goed liggen. De auto rijdt bijoznder goedmoedig en voorspelbaar. Ondanks het feit i motor niet overdreven levendig is en boven de 120 km/u wat rumoerig wordt, is het gemiddeld brandstofverbruik uitermate gunstig. We reden maar liefst 15,5 kilometer op Eurosuper en dat gunstig, een verbn moderne meerklep, deze klasse niet makkelijl halen. Wie dep nieuwe Po: één bedrac f.23.895,= Polo 1.0 i Sinds het begin van deze week heeft Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat de eerste exemplaren binnengekregen van de nieuwe Exc Deze auto vervangt de huidige Hyundai Pony/Excel-reeks. Vanaf nu staat de vierdeurs sedan in de showroom klaar om bewonderd te worden, terwijl buiten ook een auto ter beschikking staat voor een proefrit. De Excel sedan is leverbaar met een 1.3 en 1.5 liter 12-kleppenmotor. Uiteraard kan de klant uit meerdere uitrustingsniveau's kiezen en opties als ABS en een automaat. In de loop van november is de volledige Excel- reeks beschikbaar, want dan wordt het programma uitgebreid met een drie- en vijfdeurs versie. Het driedeursprogram- ma begint al bij f.22.995,=. Ter verwelkoming van de nieuwe Excel is de showroom van Auto Kennis extra feestelijk aangekleed. Op werkdagen is het bedrijf geopend van 9.00 tot 18.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. De nieuwe VW Polo gaat het helemaal maken. De auto maakt een volwassen indruk en biedt al een aardig complete standaarduitrusting. Via de bouwstenen kan de Polo geheel naar eigen wens worden samengesteld. De 1.3 motor is extreem zuinig, maar helaas bij hogere snelheden wat rumoerig. topsnelheid van 156 km/u en duurt de beweging van 0 tot 100 km/u 16,3 seconden. Tot zo'n 100 km/u komt de auto nog redelijk vlot vooruit, daarboven is er wat langer tijd nodig. Boven de 120 km/u is de fut er echt wel uit. We mogen echter niet vergeten dat dit voor een belangrijk deel toe te schrijven is aan het forse gewicht vanwege alle ingebouwde veiligheidsitems als verstevigingsbalken. Met het verdwijnen van de fut neemt ook het motorgeluid Kleine Golf De nieuwe Polo doet in niets meer aan zijn voorganger denken. De auto is veel meer een kleine Golf geworden met zijn vrijwel recht aflopende achterzijde. Van alle kanten bezien hebben we met een echte VW te maken. De grille heeft een omlijsting in de carrosseriekleur vergelijkbaar aan de Passat. Carrosserie- en ruitlijnen lopen enigszins op naar de redelijk massieve achterzijde. Gelukkig zorgt de flinke C- De Parijse tentoonstelling leverde ook een aantal niet alledaagse auto's op. Een goed voorbeeld is deze bijzonder geslaagde Passport van het Franse bedrijf Hobbycar. Onder de wat minder serieus klinkende merknaam wordt een met 4,15 meter uiterst compacte ruimte-auto. aangeboden. De auto heeft aan beide zeiden twee schuifdeuren en biedt plaats aan vier tot vijf personen. De Passport heeft de beschikking over toptech- nieken. Zo worden de vier wielen permanent aangedreven, ligt in het vooronder een 2 liter 16-kleppen turbomotor van 204 pk die de wielen aandrijft via een handgeschakelde zesbak. De 1600 kg wegende Hobbycar haalt hiermee een topsnelheid van 220 km/u en trekt Technische gegevens: Merk en type: VW Polo 1.3 5- deurs Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1296 cc Boring x slag: 76,5 x 70,5 mm Vermogen: 55 pk bij 5200 tr/min Koppel: 100 Nm bij 2800-3400 tr/min Afmetingen: lengte 3,715 meter, breedte 1,655 meter Gewicht: 955 kg Prestaties: topsnelheid 156 km/u acceleratie 0-100 in 16,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,9 liter/100 km bij 120 km/u 6,8 liter/100 km stadsverkere 7,9 liter/100 km Prijs: f.25.690,= In enkele weken tijd r 5,2 miljoen Nederlanc in oog hebben ges nieuwe Polo. Dat i van de enorme campc importeur Pon heeft ontketend. Zo is er een Polo te zien bij iedere Albert Heijn vestiging en bij een keten van bouwmarkten. Daarnaast is de auto bij alle dealers onde grote publieke belangstellii geïntroduceerd. oók een in grijs uitgevoerd dashboard. Daarnaast zijn er maar liefst zes interieurbouwstenen met verschillende bekledingsstoffen, een in delen neerklapbare achterbank, hoofdsteunen achterin, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel j en zelfs verwarmde stje terwijl onder voorstoeien. De wok nog een dashboardkleur i klep te vinden jreken de it staat hoog in :j Volkswagens ine details niet L OE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19