VOLKSWAGEN POLO 1.3 5-DEURS
IS
1 i
O
II
Cadillac Eldorado
gewijzigd
Hobbycar Passport
Nieuwe Hyundai Excel als
primeur bij Auto Kennis
Afgekeken van
LEGO
>OP
Adriaan van de Ven wr
[Audi]
’AS]
Auto in woon
werkverkeer
OE AUTOMAAT
194 pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 oktober 1994 - pagina 3
dat de 1.3
ook
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-321411 fax: 013-355920
T 16-klepper.
te rijden. Een
Jusieve Iblza
En standaard
hoeveelheid
ces van onze
teel.
hard op weg
voorgangers.
neur. En daar
jrofite -
.ER.
033 - 951 550.
E KANS
lNTIE A.P.K.
se Zon.
spje
>ost BV.,
irg.
RG E.O.
563956
voordeel
voordeel
afgeprijsd
afgeprijsd
korting
korting
verlaagd
verlaagd
voordeel
voordeel
voordeel
afgeprijsd
afgeprijsd
korting
korting
verlaagd
verlaagd
voordeel
voorde®?
afgeprijsd
afgeprïjsd
korting
Ier
ing
1991
div. acc.... 1991
.1989
.1992
XTIONALEl
lUTO
.01-'87
.03-’87
,08-'87
.01-'87
,.07-'86
.01-'86
'83
1 liter
t is extreem
ruik wat
oppers in
nakkelijk
detde
-'ijk uit.
Bn
mdanks de
ede
deel in Sp
gemaakt. -
Polo natui
stuurwiel
indeling van de
portierpanelen volledig
afwijkend.
of haar
5 liter
3 wordt
met
Deze
:op«
lige
/ragen met de
edaan, maar de
m aan de
moeten
iders oog
sstaan met de
t is de opzet
>agne die
prijslijst van de
9 Polo bekijkt, ziet maar
irag, namelijk
Want dat kost een
in basisuitgave.
Tellen we de
motorbouwstenen daarbij op,
dan komt een 1.3 liter op
in Spanje wordt
lakt. Overigens heeft de
rurlijk een ander
1 en is ook de
In de compact-klasse heeft Volkswc
vertrouwde Polo redelijk zaken gea
topposities in het segment werden
concurrenten overgelaten. Daar zal nu verandering
in komen, want de nieuwe Polo moet hoge ogen
gaan gooien. Zo maakt Nederland niet alleen via
dealer en pers kennis met de Polo, maar komt de
nieuweling ook tegen als boodschappen worden
gedaan.
dashboardkleur wordt
afhankelijk van de gekozen
bouwsteen mee veranderd.
vloer, zodat
inge lengte
rlijke inhoud
245 liter kan worden
Bouwstenen
Het instrumentarium is al1
het instapmodel erg comple
met naast de snelheidsmeter
een toerenteller, brandstof- en
temperatuurmeter en een
;e gewicht
ebouwde vei
versteviging'
iwijnei
>ok he
i wij potentiële I
zaterdag a.s. I
emprijs.
an we moeten
AUTO’S
iwstenen voor motoren,
lerstel, interieur en
eruitvoeringen. De
sisauto heeft een
De forens geeft verreweg
de voorkeur aan de auto
boven andere vormen van
vervoer in het woon
werkverkeer. De helft van
de werkenden gaat met de
auto naar het werk, een
kwart neemt de fiets en
slechts één op de tien
neemt de trein, tram of bus.
Dit staat in het onlangs
verschenen rapport
"Werken en leren" van het
CBS. Zij die naar het werk
lopen leggen gemiddeld
een kilometer af. Fietsers
overbruggen vier
kilometer en met bus, tram
of metro worden tien
kilometers afgelegd.
Automobilisten zitten
gemiddeld 18 kilometer
achter het stuur naar hun
werkplek. Treinreizigers
overbruggen de grootste
afstand, gemiddeld 38
kilometer, aldus het
rapport. (Bron: Rai Aktueel)
f.24.695,= en de 1.6 op
f.26.695,=. Voor de vijfdeurs
carrosserie moet f.995,extra
op tafel komen. Zodoende
komt de door ons gereden
vijfdeurs 1.3 met de comfort -
optie voor het interieur uit op
f.26.485,=. Een aanrader is
absoluut de
stuurbekrachtiging, terwijl
centrale vergrendeling en
elektrisch voorruitbediening
erg prettig zijn. Aldus komt de
vijfdeurs 1.3 op f.29.275,= en
dan blijft er nog een paar
honderd gulden voor een
radio over, alvorens men de
prijs van een standaard Golf
1.4 driedeurs heeft bereikt.
De luxueuze Cadillac Eldorado Touring Coupé wordt voor
modeljaar 1995 op verschillende punten aangepast. Uiterlijk
werden het front en achterzijde aangepakt. Zo heeft de auto
een nieuwe grille met omlijsting in de carrosseriekleur en
ontbreken de chromen lijsten aan de spatbordranden. De
beschermstrips op de flanken worden in de carrosseriekleur
uitgevoerd. Verder is de auto herkenbaar aan de nieuwe
lichtmetalen velgen. De 4.6 liter V8 32-kleppenmotor levert
meer vermógen en een hoger koppel: 305 pk en 405 Nm. Het
ABS, de tractie-controle en elektronisch geregeld veersysteem
zijn nu als het ware samengesmolten in het Integrated Chassis
Control System (ICCS), waardoor met name de
handelbaarheid en stabiliteit in bochten zijn verbeterd. Een
sensor registreert de stuurhoek. Verder is het interieur op
verschillende punten licht gewijzigd en is het leer van het
meubilair in een aantal nieuwe tinten te verkrijgen.
flink toe. Bij 120 km/u draait de
1.3 liter al ruim 4000 tr/min.
Wie liever wat meer te
vertellen heeft met zijn
Polo komt uit op een 1.6
van 75 pk. Deze versie
standaard geleverd mi
stuurbekrachtiging. Deze
voorziening is ook op een 1.3
liter geen overbodige luxe,
vooral bij inparkeren vraagt
de Polo de nodige spierkracht.
VW vraagt voor
stuurbekrachtiging een
meerprijs van f.1.395,=
inclusief bredere banden en
dat moet absoluut overwogen
worden.
Motorisering
De stoelen bieden or
korte zitting een goec
ondersteuning. De
beenruimte achterin is niet
meer dan normaal, terwijl de
hoofdruimte heel behoorlijk
is. De Polo slaat op dit punt
binnen de compact-klasse
geen slechts figuur.
De basis Polo bedient zich van
een 45 pk sterke 1043 cc motor
die echter pas begin volgend
jaar leverbaar wordt.
Daarboven zit de meest
interessante motorisering,
een 1.3 liter met centrale
inspuiting. Deze vertrouwde
VW-krachtbron levert een
vermogen van 55 pk bij 5200
tr/min en een koppel van 100
Nm tussen 2800 en 3400 tr/min.
Het is een gedegen
krachtbron die 955 kg
wegende Polo tot redelijke
prestaties weet te bewegen.f
Zo haalt de auto een
in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Het dash
board vertoont veel overeenkomsten met dat
van de Peugeot 806/Citroën Evasion, vooral
door de langgerekte overkapping van het
instrumentarium en de hoog geplaatste
versnellingspook. De standaarduitrusting
bestaat onder meer uit ABS, airconditioning,
verstelbaar stuur, vijf met leer beklede
stoelen, verwarmde buitenspiegels, geheugen
op de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel,
centrale deurvergrendeling met
afstandbediening en verwarmde voor- en
achterruit. Hobbycar noemt een prijs van
270.000 Franse francs zonder BTW. Een ruwe
schatting van de Nederlandse prijs komt dan
uit op zo'n f. 120.000,=.
de tijd. De middenconsole
loopt tot op de vloer door en
herbergt uitstroomopeningen
van de verwarming en
ventilatie, de plaats voor de
radio, drie draaiknoppen voor
de bediening van de
verwarming, een asbak met
aansteker en een opbergvak.
Op de bekende plaats vinden
il bij we een afsluitbaar
ipleet dashboardkastj
de stuurkolom c
vak achter een klep ic nuuou
is. Natuurlijk ontbreken de
ortierbakken
unctionaliteit
et vaandel bij
n dat ook klein
ergeten zijn blijkt
ijvoorbeeld uit het make-
siegeltje wat van een
je is voorzien. De
igeruimte heeft een
inder diepe vloer, zoda
inks de geringe Ier"*"
buiten al compleet
aangekleed uit. De standaard
stalen 13 inch wielen hebben
naafkappen. De bumpers,
buitenspiegelbehuizing en de
hendel op de achterklep zijn
in de carrosseriekleur
uitgevoerd. Verder heeft de
auto een dunne
beschermstrip op de flanken
en een antenne achterop het
dak. In z'n totaliteit ziet i
Polo er niet hypermodei
maar uitermate degelij'
Het is in ieder geval eei
bijzonder volwassen auto.
Er kan in tegenstelling tot het
vorige model worden gekozen
voor een drie- en
vijfdeursversie die wat profiel
betreft gelijk zijn. Natuurlijk is
de bereikbaarheid van de
zitplaatsen achterin bij de
vijfdeurs veel beter.
In het interieur vinden we een
bekend onderdeel. Het
dashboard is namelijk
volledig identiek aan dat van
de Seat Ibiza. We mogen
daarbij niet vergeten dat i
Seat onderdeel uitmaakt
n de achterbank kan er voor
liter aan spullen worden
segenomen.
eciaal voor de Polo heeft
Ikswagen een
uwsteenprincipe bedacht,
lere Polo-koper start dan
k met de basisauto en
sedt deze geheel volgens
Prijzen
Alle Polo's hebben standaard
een handgeschakelde vijfbak
die zich licht laat bedienen.
De achteruit is voldoende
beveiligd. Het onderstel van
de Polo zorgt voor voldoende
comfort, zonder dat het
contact met de weg wordt
verloren. Ook bij snel
genomen bochten blijft de
Polo goed liggen. De auto rijdt
bijoznder goedmoedig en
voorspelbaar.
Ondanks het feit i
motor niet overdreven
levendig is en boven de 120
km/u wat rumoerig wordt, is
het gemiddeld
brandstofverbruik uitermate
gunstig. We reden maar liefst
15,5 kilometer op
Eurosuper en dat
gunstig, een verbn
moderne meerklep,
deze klasse niet makkelijl
halen.
Wie dep
nieuwe Po:
één bedrac
f.23.895,=
Polo 1.0 i
Sinds het begin van deze week heeft
Hyundai-dealer Auto Kennis aan de
Leharstraat de eerste exemplaren
binnengekregen van de nieuwe Exc
Deze auto vervangt de huidige
Hyundai Pony/Excel-reeks. Vanaf nu
staat de vierdeurs sedan in de
showroom klaar om bewonderd te
worden, terwijl buiten ook een auto ter
beschikking staat voor een proefrit.
De Excel sedan is leverbaar met een 1.3
en 1.5 liter 12-kleppenmotor. Uiteraard
kan de klant uit meerdere
uitrustingsniveau's kiezen en opties
als ABS en een automaat. In de loop
van november is de volledige Excel-
reeks beschikbaar, want dan wordt het
programma uitgebreid met een drie- en
vijfdeurs versie. Het driedeursprogram-
ma begint al bij f.22.995,=. Ter
verwelkoming van de nieuwe Excel is
de showroom van Auto Kennis extra
feestelijk aangekleed. Op werkdagen
is het bedrijf geopend van 9.00 tot 18.00
uur en op zaterdag tot 17.00 uur.
De nieuwe VW Polo gaat het
helemaal maken. De auto
maakt een volwassen indruk
en biedt al een aardig
complete
standaarduitrusting. Via de
bouwstenen kan de Polo
geheel naar eigen wens
worden samengesteld. De 1.3
motor is extreem zuinig, maar
helaas bij hogere snelheden
wat rumoerig.
topsnelheid van 156 km/u en
duurt de beweging van 0 tot
100 km/u 16,3 seconden. Tot
zo'n 100 km/u komt de auto
nog redelijk vlot vooruit,
daarboven is er wat langer
tijd nodig. Boven de 120 km/u
is de fut er echt wel uit. We
mogen echter niet vergeten
dat dit voor een belangrijk
deel toe te schrijven is aan het
forse gewicht vanwege alle
ingebouwde veiligheidsitems
als verstevigingsbalken. Met
het verdwijnen van de fut
neemt ook het motorgeluid
Kleine Golf
De nieuwe Polo doet in niets
meer aan zijn voorganger
denken. De auto is veel meer
een kleine Golf geworden met
zijn vrijwel recht aflopende
achterzijde. Van alle kanten
bezien hebben we met een
echte VW te maken. De grille
heeft een omlijsting in de
carrosseriekleur
vergelijkbaar aan de Passat.
Carrosserie- en ruitlijnen
lopen enigszins op naar de
redelijk massieve achterzijde.
Gelukkig zorgt de flinke C-
De Parijse tentoonstelling leverde ook een
aantal niet alledaagse auto's op. Een goed
voorbeeld is deze bijzonder geslaagde
Passport van het Franse bedrijf Hobbycar.
Onder de wat minder serieus klinkende
merknaam wordt een met 4,15 meter uiterst
compacte ruimte-auto. aangeboden. De auto
heeft aan beide zeiden twee schuifdeuren en
biedt plaats aan vier tot vijf personen. De
Passport heeft de beschikking over toptech-
nieken. Zo worden de vier wielen permanent
aangedreven, ligt in het vooronder een 2 liter
16-kleppen turbomotor van 204 pk die de
wielen aandrijft via een handgeschakelde
zesbak. De 1600 kg wegende Hobbycar haalt
hiermee een topsnelheid van 220 km/u en trekt
Technische gegevens:
Merk en type: VW Polo 1.3 5-
deurs
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1296 cc
Boring x slag: 76,5 x 70,5 mm
Vermogen: 55 pk bij 5200
tr/min
Koppel: 100 Nm bij 2800-3400
tr/min
Afmetingen: lengte 3,715
meter, breedte 1,655 meter
Gewicht: 955 kg
Prestaties: topsnelheid 156
km/u
acceleratie 0-100 in 16,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,9
liter/100 km
bij 120 km/u 6,8 liter/100 km
stadsverkere 7,9 liter/100 km
Prijs: f.25.690,=
In enkele weken tijd r
5,2 miljoen Nederlanc
in oog hebben ges
nieuwe Polo. Dat i
van de enorme campc
importeur Pon heeft
ontketend. Zo is er een Polo te
zien bij iedere Albert Heijn
vestiging en bij een keten van
bouwmarkten. Daarnaast is
de auto bij alle dealers onde
grote publieke belangstellii
geïntroduceerd.
oók een in grijs uitgevoerd
dashboard. Daarnaast zijn er
maar liefst zes
interieurbouwstenen met
verschillende
bekledingsstoffen, een in
delen neerklapbare
achterbank, hoofdsteunen
achterin, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel
j en zelfs verwarmde
stje terwijl onder voorstoeien. De
wok nog een dashboardkleur
i klep te vinden
jreken de
it staat hoog in
:j Volkswagens
ine details niet
L
OE AUTOMAAT