MGRV8 Tijdloos LEXUS LS400 VERNIEUWD ESPACE FORMULE 1 DR00MM0BIEL ARS TIE d ap Bijlage van: De Tilburgse Koerier g LGIE 0®^ ■I I 27 t/m 30 oktober: Speed Design JH-NR-32 994 pagina 16 ïïitoLifflgiëiG e Oplage: 97.500 Lees verder op pagina 5. W] Deze week: 22 t/m 28 oktobe Autotest: Maak kennis met Lees verder auto-industrie in dit nummer pag. 9 pag. 3 o.a.: BETER De/lutuMaat Volkswagen Polo 1.3 5-drs. Auto Verhoeven Tilburg pag. 5 Ontwikkelingen Koreaanse Jaargang 6 Nummer 39 jois nood lapwinkel) )onwinkel) rnhout d 013-551933 I at Offenbachstraat I jk als e zet bij a evenementen. waren. elen en ten hun hightec :tagon. 105/65 e 850 Estate j dat verder ten was. tijdens rshow op leed met bieden >een- en konden jrlijk enten. Tussen 1962 en 1980 werden maar liefst meer dan een half miljoen exemplaren van de MG B geleverd, waardoor het meteen de best verkochte Engelse sportwagen werd. Het moest echter tot 1992 duren voordat door Rover serieuze pogingen werden gedaan om het roemruchte merk MG van weleer weer nieuw leven in te blazen. De MG RV8 volgt de lijnen van de vertrouwde 'B'. 22 t/m 28 oktober De Rally Hongkong-Peking 1 EENSMBVM zafD-oosrqïï/Ta EE/VBETER (jEVOEl SAAB TUIDOOSTbv Jm ^h^Automobiefbedriff Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 ■«■■■■■■■I M ■I staande uit deur hoogte 187 cm, met helder glas BI 1435 ai Octagon De RV8 blijft echter een bijzonder exclusieve auto. Er wordt in Engeland een serie van slechts 1500 stuks gebouwd uitsluitend met een rechtse besturing. Van dit aantal worden 1100 exemplaren naar Japan verscheept. Van de 400 overige auto's komen er grondspeling bedraagt slechts 10 centimeter. De koeling van de motor is ook van de Williams FW14 overgenomen. Wie een blik werpt in het interieur ziet de :he motor open en De geruchten worden nu toch steeds sterker dat Mercedes volgend jaar gaat overstappen van Sauber naar McLaren. Heinz-Harald Schumacher in het Mercedes Junioren team zat, verhuist dan vermoedelijk mee. Dit houdt dan in dat Martin Brundle opnieuw een andere werkgever zal moeten zoeken, terwijl Jordan het meest aannemelijke team is voor de vrijkomende Peugeot krachtbronnen. Gelakt De MG RV8 is eer Britse auto met al ingrediënten die i horen. Zo zijn de stoel deurpanelen en de middenarmsteun bekk beige leer. De stoelen L een goede, stevige zit, maar de MG RV8 is beslist geen auto voor iedereen. De stoelen kunnen maar beperkt naar achteren, dus berijders met erg lange benen vallen al af. Verder is de voorruit behoorlijk laag, zodat mensen met een lang bovénlijf snel met hun voorhoofd recht in de wind zitten. Mensen met een gemiddeld postuur voelen zich het best in de MG thuis. De Grand Prix van Europa, afgelopen weekend verreden op het circuit van Jerez in Spanje, werd een afgetekende overwinning voor Michael Schumacher. De Duitser heeft nu, met nog twee wedstrijden te gaan, vijf punten voorsprong op zijn naaste en enige rivaal voor de titel, de Brit Damon Hill, die tweede werd in Spanje. Nigel Mansell, die de laatste drie Grote Prijzen voor Williams-Renault bestrijdt, maakte zijn gage van een miljoen dollar per race niet echt waar. Halverwege de race vloog Nigel de grindbak in en scoorde dus niet. Ook Schumacher's adjudant, onze eigen Jos Verstappen, had een slecht weekend en verdween al na 15 ronden in het grind, bij een poging Andrea de Cesaris te passeren. bloot liggen, wat al voldoende zegt over het geluidsniveau in de auto. De Espace Formule 1 zal het volgende seizoen waarschijnlijk als safety-car worden ingeze1 verschillende De FIA World Cup voor tweeliter toerwagens werd een onderonsje voor BTCC coureurs. Ford Mondeo rijder Paul Radisich, de regerende bekerhouder, won de wedstrijd. Op de tweede en derde plaats eindigden de BMW coureurs Soper en Winkelhock. Jan Lammers werd met zijn Volvo al bij de start van de baan gedwongen en beschadigde de hierbij zodanig rijden uitgeslote X Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 3,5 centimeter te verlengen, waardoor vooral de been- er hoofdruimte achterin Lu toenemen. Ook het uiter1" kent vele nieuwe elemen azonder dat de bekende ique uitstraling is uitstraling werd aangetast, ouden gebleven. Verdere verbeteringen zijn doorgevoerd aan het remsysteem, de luchtvering, de wielophanging en de keuzehendel van de automaat. Standaard zijn voortaan twee airbags, terwijl op de middelste plaats van de achterbank een automatische driepuntsgordel te vinden is. Begin volgend jaar komt de vernieuwde Lexus LS400 naar Nederland. Rover meent het serieus met het merk MG. Twee jaar geleden werd de RV8 op tentoonstellingen geïntroduceerd. Deze auto die de aloude lijnen van de B volgt, moet als inleiding dienen op de nieuwe MG roadster die volgend jaar maart op de Autosalon van Genève het levenslicht zal zien. De bodemplaat is versterkt om de V10-motor te kunnen herbergen. De brede Espace staat op 18 inch wielen met Michelin slicks. De wielbasis is ten opzichte van het x seriemodel langer worden. De gigantiscl Vrachtwagens Oude ideeën worden met de regelmaat van de klok als nieuw gebruikt. Dat geldt zowel in de techniek waar bijvoorbeeld vier kleppen per cilinder en variable kleptiming al in de jaren twintig werden toegepast, als voor de politiek. Kamerleden, ministers en staatssecretarissen zijn sterren in het opnieuw bedenken van bestaande zaken. Het Tweede-Kamerlid Van 't Riet van D66 heeft namens haar fractie laten weten dat er snel een inhaalverbod voor vrachtwagens moet komen op de Nederlandse snelwegen. D66 is er net als vele automobilisten van overtuigd dat de verkeersveiligheid in gevaar gebracht word tdoor het rijgedrag van de vrachtautochauffeurs. Mevrouw van 't Riet ziet geen heil in het aanleggen van meerwegen. Meer asfalt betekent voor haar automatisch meer files, en daarmee verzwakt ze meteen haar hele betoog. Dhr. Blaauw van de WD zegt als reactie dat de gedachte van Van 't Rief 'onrijp'is. Eigenlijk heeft hij daarin wel gelijk. Het is natuurlijk verkeerd om alle vrachtautochauffeurs over één kam te scheren, maar er zijn toch voldoende argumenten om een passeërverbod op te leggen. Allereerst hebben steeds meer vrachtauto's een snelheidsbegrenzer, waardoor ze bijna allemaal even hard rijden. Wie gaat passeren zorgt voor een zeer langdurige manouvre, terwijl de chauffeur in kwestie nauwelijks eerder op de plaats van bestemming is. Maar er zijn natuurlijk omstandigheden te bedenken dat een inhaalverbod voor vrachtauto's volledig overbodig is. Denk bijvoorbeeld eens aan wegen met drie of vier rijstroken of tijdens de zogenaamde daluren op c Nederlandse wegen. Een passeerverbod van vrachtwagens tijdens de spits zou moeten worden gekoppeld aan een nieuw distributiesysteem, waarbij van de lege snelwegen in de nacht en vroege ochtend gebruik gemaakt kan worden. Dit kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de files, zonder dat er nieuwe wegen moeten worden aangelegd. Maar ook dit is al een bestaand idee. Laten ze dat nou niet alleen van stal halen, maar er ook wat mee doen... Tony Vos m typisch alle s daarbij den, de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Op de Parijse autosalon toonde Renault als een serieus aardigheidje de Espace Formule 1. Met deze auto wordt de tienjarige samenwerking tussen Renault en Matra gevierd. Middenin deze auto staat de Renault V10 motor bekend uit de Formule 1. De motor is gekoppeld aan de versnellingsbak en achtertrein van de Williams- bolide. De voorwielophanging werd speciaal voor deze auto versterkt. En ziedaar, een Formule-l-auto die maar liefst vier personen kan herbergen. De acceleratie van 0 tot 200 km/u neemt slechst 6,9 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid rond de 300 km/u ligt. Hierbij horen ook uitstekende remmen. Zo kan van 300 km/u de snelheid worden teruggebracht tot 70 km/u binnen een afstand van slechts 80 meter. De auto heeft hiertoe vier schijven van koofstofvezel. De versnellingsbak werkt semi-automatisch en kan worden bediend op het stuur. Door een aantal ingrepen is een nieuwe Lexus LS400 ontstaan die meer binnenruimte biedt, lichter is geworden, meer vermogen levert en nog stiller is. De bekendechiq daarbij behouden g De vernieuwde Lexus beleefde zijn debuut ti; de Birmingham Motors 18 oktober. De veiligheidsvoorzieningen van de auto zijn verder uitgebreid en dat terwijl het totaalgewicht met 90 kilogram afnam. De buitenafmetingen van de Lexus bleven gelijk. Toch wist het ontwerpteam de wielbasis Van donderdag 27 tot en met zondag 30 oktober is de Jaarbeurs in Utrecht ingeruimd voor de beurs Speed Design. Het is de tweede keer dat deze beurs wordt gehouden. Vorig jaar vonden 31.000 belangstellenden hun weg naar de Jaarbeurs. Er wordt onder meer een compleet beeld gegegeven van de race- en rallysport door aanwezigheid van de meest spectaculaire race- en rallywagens zoals die in 1994 op de circuits te zien v Ook zullen tal van coureurs handtekeningen uitdel vragen beantwoorden. Tuningbedrijven laten hoogstandjes zien, terwijl er zelf geraced kan worden op het speciaal hiervoor aangelegde kart-circuit. Verder presenteren alle leveranciers van spoilers, schokdempers, verlagingssets etc. hun uitgebreide leveringsprogramma's. Iedereen die zijn eigen auto wil aankleding komt tijdens Speed Design aan zijn of haar trekken. Verder is er aandacht voor zogenaamde replica's. Auto 's die sterk lijken op Ferrari 's, Lamborghini's, Lotussen en Cobra's echter gebaseerd op een ander chassis met betaalbare techniek. Verder kunnen liefhebbers van terreinauto's, customized cars, auto-hifi en klassieke auto's op de beurs terecht. Daarnaast is er een theater ingericht voor huldigingen van kampioenen, verkiezingen, interviews, shows en optredens. De beurs Speed Design is op donderdag 2T oktober geopend van 19.00 tot 22.00 uur, op vrijdag 28 oktober van 10.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 28 en zondag 30 oktober van 10.00 tot 18.00 uur. precies twintig naar Nederland. Dit aantal is nog niet volledig uitverkocht, maar liefhebbers zullen snel moeten zijn. Bij een exclusieve auto hoort een exclusieve prijs, want de MG RV8 is voor f.97.500,= absoluut geen koopje. Maar als we de prijs even vergeten, is het in deze nieuwe MG genieten van begin tot eind. Wie een beetje in klassieke auto's thuis is, ziet in de RV8 meteen de vertrouwde lijnen van de MG B, maar toch zijn er maar weinig plaatwerkdelen die exact gelijk zijn gebleven. Met name de schermen zijn veel gewelfder uitgevoerd. Helaas zien we op de nieuwe MG geen chroom, behalve op de portierkrukken. De kunststof voor- en achterbumper zijn in de carrosseriekleur meegespoten, maar bieden de auto toch een veel fraaiere aanblik dan de zwarte Amerikaanse bumpers die in de tweede helft van de jaren zeventig werden gemonteerd. Grappig zijn de grote ronde richtingaanwijzers, mistlampen en mistachterlichten die in de bumpers zijn opgenomen. De auto staat op lichtmetalen 15 inch wielen met dunne spaken en in het midden natuurlijk het MG-octc" De banden zijn met 2Co(v. behoorlijk breed. Het vertrouwde MG-logc voortaan uitgevoerd in r op een gebroken witte ondergrond en is te vinden op de wielen, de grille, de kofferklep en op de naaf van het stuur.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 17