MGRV8
Tijdloos
LEXUS LS400
VERNIEUWD
ESPACE FORMULE 1
DR00MM0BIEL
ARS
TIE
d
ap
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
g
LGIE
0®^
■I
I
27 t/m 30 oktober:
Speed Design
JH-NR-32
994 pagina 16
ïïitoLifflgiëiG
e
Oplage: 97.500
Lees verder op pagina 5.
W]
Deze week:
22 t/m 28 oktobe
Autotest:
Maak kennis met
Lees verder
auto-industrie
in dit nummer
pag. 9
pag. 3
o.a.:
BETER
De/lutuMaat
Volkswagen
Polo 1.3 5-drs.
Auto Verhoeven Tilburg
pag. 5
Ontwikkelingen
Koreaanse
Jaargang 6
Nummer 39
jois
nood
lapwinkel)
)onwinkel)
rnhout
d 013-551933 I
at Offenbachstraat I
jk als e
zet bij
a evenementen.
waren.
elen en
ten hun hightec
:tagon.
105/65
e 850 Estate
j dat verder
ten was.
tijdens
rshow op
leed met
bieden
>een- en
konden
jrlijk
enten.
Tussen 1962 en 1980 werden maar liefst meer dan
een half miljoen exemplaren van de MG B
geleverd, waardoor het meteen de best verkochte
Engelse sportwagen werd. Het moest echter tot 1992
duren voordat door Rover serieuze pogingen
werden gedaan om het roemruchte merk MG van
weleer weer nieuw leven in te blazen. De MG RV8
volgt de lijnen van de vertrouwde 'B'.
22 t/m 28 oktober De Rally
Hongkong-Peking
1
EENSMBVM
zafD-oosrqïï/Ta
EE/VBETER (jEVOEl
SAAB
TUIDOOSTbv
Jm ^h^Automobiefbedriff Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
■«■■■■■■■I
M
■I
staande uit deur
hoogte 187 cm,
met helder glas BI
1435 ai
Octagon
De RV8 blijft echter een
bijzonder exclusieve auto.
Er wordt in Engeland een
serie van slechts 1500 stuks
gebouwd uitsluitend met een
rechtse besturing. Van dit
aantal worden 1100
exemplaren naar Japan
verscheept. Van de 400
overige auto's komen er
grondspeling bedraagt
slechts 10 centimeter. De
koeling van de motor is ook
van de Williams FW14
overgenomen. Wie een blik
werpt in het interieur ziet de
:he motor open en
De geruchten worden nu
toch steeds sterker dat
Mercedes volgend jaar
gaat overstappen van
Sauber naar McLaren.
Heinz-Harald Schumacher
in het Mercedes Junioren
team zat, verhuist dan
vermoedelijk mee. Dit
houdt dan in dat Martin
Brundle opnieuw een
andere werkgever zal
moeten zoeken, terwijl
Jordan het meest
aannemelijke team is voor
de vrijkomende Peugeot
krachtbronnen.
Gelakt
De MG RV8 is eer
Britse auto met al
ingrediënten die i
horen. Zo zijn de stoel
deurpanelen en de
middenarmsteun bekk
beige leer. De stoelen L
een goede, stevige zit, maar
de MG RV8 is beslist geen
auto voor iedereen. De stoelen
kunnen maar beperkt naar
achteren, dus berijders met
erg lange benen vallen al af.
Verder is de voorruit
behoorlijk laag, zodat mensen
met een lang bovénlijf snel
met hun voorhoofd recht in de
wind zitten. Mensen met een
gemiddeld postuur voelen
zich het best in de MG thuis.
De Grand Prix van
Europa, afgelopen
weekend verreden op het
circuit van Jerez in Spanje,
werd een afgetekende
overwinning voor Michael
Schumacher. De Duitser
heeft nu, met nog twee
wedstrijden te gaan, vijf
punten voorsprong op zijn
naaste en enige rivaal voor
de titel, de Brit Damon Hill,
die tweede werd in Spanje.
Nigel Mansell, die de
laatste drie Grote Prijzen
voor Williams-Renault
bestrijdt, maakte zijn gage
van een miljoen dollar per
race niet echt waar.
Halverwege de race vloog
Nigel de grindbak in en
scoorde dus niet. Ook
Schumacher's adjudant,
onze eigen Jos Verstappen,
had een slecht weekend en
verdween al na 15 ronden
in het grind, bij een poging
Andrea de Cesaris te
passeren.
bloot liggen, wat al voldoende
zegt over het geluidsniveau in
de auto. De Espace Formule 1
zal het volgende seizoen
waarschijnlijk als safety-car
worden ingeze1
verschillende
De FIA World Cup voor
tweeliter toerwagens werd
een onderonsje voor BTCC
coureurs. Ford Mondeo
rijder Paul Radisich, de
regerende bekerhouder,
won de wedstrijd. Op de
tweede en derde plaats
eindigden de BMW
coureurs Soper en
Winkelhock. Jan Lammers
werd met zijn Volvo al bij
de start van de baan
gedwongen en
beschadigde de
hierbij zodanig
rijden uitgeslote
X
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
3,5 centimeter te verlengen,
waardoor vooral de been- er
hoofdruimte achterin Lu
toenemen. Ook het uiter1"
kent vele nieuwe elemen
azonder dat de bekende
ique uitstraling is uitstraling werd aangetast,
ouden gebleven. Verdere verbeteringen zijn
doorgevoerd aan het
remsysteem, de luchtvering,
de wielophanging en de
keuzehendel van de
automaat. Standaard zijn
voortaan twee airbags, terwijl
op de middelste plaats van de
achterbank een automatische
driepuntsgordel te vinden is.
Begin volgend jaar komt de
vernieuwde Lexus LS400 naar
Nederland.
Rover meent het serieus met
het merk MG. Twee jaar
geleden werd de RV8 op
tentoonstellingen
geïntroduceerd. Deze auto die
de aloude lijnen van de B
volgt, moet als inleiding
dienen op de nieuwe MG
roadster die volgend jaar
maart op de Autosalon van
Genève het levenslicht zal
zien.
De bodemplaat is versterkt
om de V10-motor te kunnen
herbergen. De brede Espace
staat op 18 inch wielen met
Michelin slicks. De wielbasis
is ten opzichte van het x
seriemodel langer worden. De gigantiscl
Vrachtwagens
Oude ideeën worden met de
regelmaat van de klok als
nieuw gebruikt. Dat geldt
zowel in de techniek waar
bijvoorbeeld vier kleppen
per cilinder en variable
kleptiming al in de jaren
twintig werden toegepast,
als voor de politiek.
Kamerleden, ministers en
staatssecretarissen zijn
sterren in het opnieuw
bedenken van bestaande
zaken.
Het Tweede-Kamerlid Van 't
Riet van D66 heeft namens
haar fractie laten weten dat
er snel een inhaalverbod
voor vrachtwagens moet
komen op de Nederlandse
snelwegen. D66 is er net als
vele automobilisten van
overtuigd dat de
verkeersveiligheid in
gevaar gebracht word tdoor
het rijgedrag van de
vrachtautochauffeurs.
Mevrouw van 't Riet ziet
geen heil in het aanleggen
van meerwegen. Meer
asfalt betekent voor haar
automatisch meer files, en
daarmee verzwakt ze
meteen haar hele betoog.
Dhr. Blaauw van de WD
zegt als reactie dat de
gedachte van Van 't Rief
'onrijp'is. Eigenlijk heeft hij
daarin wel gelijk. Het is
natuurlijk verkeerd om alle
vrachtautochauffeurs over
één kam te scheren, maar er
zijn toch voldoende
argumenten om een
passeërverbod op te leggen.
Allereerst hebben steeds
meer vrachtauto's een
snelheidsbegrenzer,
waardoor ze bijna allemaal
even hard rijden. Wie gaat
passeren zorgt voor een zeer
langdurige manouvre,
terwijl de chauffeur in
kwestie nauwelijks eerder
op de plaats van
bestemming is. Maar er zijn
natuurlijk omstandigheden
te bedenken dat een
inhaalverbod voor
vrachtauto's volledig
overbodig is. Denk
bijvoorbeeld eens aan
wegen met drie of vier
rijstroken of tijdens de
zogenaamde daluren op c
Nederlandse wegen. Een
passeerverbod van
vrachtwagens tijdens de
spits zou moeten worden
gekoppeld aan een nieuw
distributiesysteem, waarbij
van de lege snelwegen in
de nacht en vroege ochtend
gebruik gemaakt kan
worden. Dit kan een
wezenlijke bijdrage leveren
aan het terugdringen van
de files, zonder dat er
nieuwe wegen moeten
worden aangelegd. Maar
ook dit is al een bestaand
idee. Laten ze dat nou niet
alleen van stal halen, maar
er ook wat mee doen...
Tony Vos
m typisch
alle
s daarbij
den, de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Op de Parijse autosalon
toonde Renault als een
serieus aardigheidje de
Espace Formule 1. Met deze
auto wordt de tienjarige
samenwerking tussen
Renault en Matra gevierd.
Middenin deze auto staat de
Renault V10 motor bekend uit
de Formule 1. De motor is
gekoppeld aan de
versnellingsbak en
achtertrein van de Williams-
bolide.
De voorwielophanging werd
speciaal voor deze auto
versterkt. En ziedaar, een
Formule-l-auto die maar
liefst vier personen kan
herbergen. De acceleratie van
0 tot 200 km/u neemt slechst
6,9 seconden in beslag, terwijl
de topsnelheid rond de 300
km/u ligt. Hierbij horen ook
uitstekende remmen. Zo kan
van 300 km/u de snelheid
worden teruggebracht tot 70
km/u binnen een afstand van
slechts 80 meter. De auto heeft
hiertoe vier schijven van
koofstofvezel.
De versnellingsbak werkt
semi-automatisch en kan
worden bediend op het stuur.
Door een aantal ingrepen is
een nieuwe Lexus LS400
ontstaan die meer
binnenruimte biedt, lichter is
geworden, meer vermogen
levert en nog stiller is. De
bekendechiq
daarbij behouden g
De vernieuwde Lexus
beleefde zijn debuut ti;
de Birmingham Motors
18 oktober.
De veiligheidsvoorzieningen
van de auto zijn verder
uitgebreid en dat terwijl het
totaalgewicht met 90
kilogram afnam. De
buitenafmetingen van de
Lexus bleven gelijk. Toch wist
het ontwerpteam de wielbasis
Van donderdag 27 tot en met zondag 30 oktober is de
Jaarbeurs in Utrecht ingeruimd voor de beurs Speed
Design. Het is de tweede keer dat deze beurs wordt
gehouden. Vorig jaar vonden 31.000 belangstellenden hun
weg naar de Jaarbeurs. Er wordt onder meer een compleet
beeld gegegeven van de race- en rallysport door
aanwezigheid van de meest spectaculaire race- en
rallywagens zoals die in 1994 op de circuits te zien v
Ook zullen tal van coureurs handtekeningen uitdel
vragen beantwoorden. Tuningbedrijven laten
hoogstandjes zien, terwijl er zelf geraced kan worden op
het speciaal hiervoor aangelegde kart-circuit.
Verder presenteren alle leveranciers van spoilers,
schokdempers, verlagingssets etc. hun uitgebreide
leveringsprogramma's. Iedereen die zijn eigen auto wil
aankleding komt tijdens Speed Design aan zijn of haar
trekken. Verder is er aandacht voor zogenaamde replica's.
Auto 's die sterk lijken op Ferrari 's, Lamborghini's,
Lotussen en Cobra's echter gebaseerd op een ander
chassis met betaalbare techniek.
Verder kunnen liefhebbers van terreinauto's, customized
cars, auto-hifi en klassieke auto's op de beurs terecht.
Daarnaast is er een theater ingericht voor huldigingen
van kampioenen, verkiezingen, interviews, shows en
optredens. De beurs Speed Design is op donderdag 2T
oktober geopend van 19.00 tot 22.00 uur, op vrijdag 28
oktober van 10.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 28 en zondag
30 oktober van 10.00 tot 18.00 uur.
precies twintig naar
Nederland. Dit aantal is nog
niet volledig uitverkocht,
maar liefhebbers zullen snel
moeten zijn. Bij een
exclusieve auto hoort een
exclusieve prijs, want de MG
RV8 is voor f.97.500,= absoluut
geen koopje.
Maar als we de prijs even
vergeten, is het in deze
nieuwe MG genieten van
begin tot eind.
Wie een beetje in klassieke
auto's thuis is, ziet in de RV8
meteen de vertrouwde lijnen
van de MG B, maar toch zijn er
maar weinig plaatwerkdelen
die exact gelijk zijn gebleven.
Met name de schermen zijn
veel gewelfder uitgevoerd.
Helaas zien we op de nieuwe
MG geen chroom, behalve op
de portierkrukken.
De kunststof voor- en
achterbumper zijn in de
carrosseriekleur
meegespoten, maar bieden de
auto toch een veel fraaiere
aanblik dan de zwarte
Amerikaanse bumpers die in
de tweede helft van de jaren
zeventig werden gemonteerd.
Grappig zijn de grote ronde
richtingaanwijzers,
mistlampen en
mistachterlichten die in de
bumpers zijn opgenomen.
De auto staat op lichtmetalen
15 inch wielen met dunne
spaken en in het midden
natuurlijk het MG-octc"
De banden zijn met 2Co(v.
behoorlijk breed.
Het vertrouwde MG-logc
voortaan uitgevoerd in r
op een gebroken witte
ondergrond en is te vinden op
de wielen, de grille, de
kofferklep en op de naaf van
het stuur.