1
OPEL TIGR
OPVOLGER
DAIHATSU CUORE
MITSUBISHI SPACE GEAR
Verbazing
wekkend
NS
|GGIPW7O2|
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
1G
Drukte
994 pagina 18
Oplage: 97.500
Donderdag 13 Oktober 1994
smpers.
Lees verder op pagina 3
«1
ilen
i, de
nzal
zijn
jer.
.kilo
Lees verder
Autotest:
Klassieker:
in dit nummer
Volvo Amazon
pag.7
o.a.:
SPIRIT!
De/lutuMaat
Peugeot 306 Stdt sedan
pag.3
Chique
Lancia Kappa
pag. 9
Jaargang 6
Nummer 39
ren uw
soorten en
ten.
DO uur
artikel 1 kilo)
fN/fETHARTVAN
SPWHW/SAAB.
en
>zal
>rbeeld
izda
t 16-18
2525
‘De.
van j
e fabriek
stellen
227300
m 9.00 - 17.00 uur
.kilo 11.90
.kiio 28.90
.kil» 22.90
9.90
--Se
figra uc?
Het meest
j wordt
i nieuwe 1.4
i Ecotec-motor
ie Corsa werd
srd. Deze kwieke
gevallen zijn
skirts in de
SAAB
yUIDOOST bv
JLm Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
deze vorm is netjes voortgezet
in de B-stijl en achterruit. De
Tigra is voorzien van een
grote, bolle achterruit. Het
plaatwerkgedeelte tussen de
achterlichten gaat hiermee
omhoog. In alle g
de bumpers en sk
carrosseriekleur
«■Mi k
te geven aan lenden en
bovenbenen. De
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, RielLoon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Barcelona - Opel heeft er
een gewoonte van
gemaakt om nieuwe
modellen die niet
concurreren met
bestaande types zeer
vroegtijdig aan het
publiek te laten zien. Zo
verging het bijvoorbeeld
de Calibra en Frontera.
Een nieuwe auto in een
voor het merk onbekend
segment is de Tigra, een
kleine coupé op het
onderstel van de Corsa
die op meerdere fronten
weet te verbazen.
laatste Indy Car race
het seizoen, afgelopen
weekend verreden op het
circuit van Laguna Seca,
werd gewonnen door de
Canadees Paul Tracy in
zijn Penske Ilmor. Het Indy-
jaar 1994 eindigde
daarmee in een
driedubbele triomf voor de
Penskes met Unserjr.,
Fittipaldi en Tracy op de
eerste drie plaatsen in de
eindrangschikking.
Arie Luyendijk wist in
Californië zijn op zich toch
al niet slechte tiende
startpositie om te zetten in
een zesde plaats tijdens de
wedstrijd. Hopelijk voor
Arie wordt de opgaande
lijn van het Indy Regency
team volgend jaar
doorgetrokken.
motoren kiezen. Aan de basis staat een 2 liter
van 115 pk gevolgd door een 2.4 liter 4 cilinder
van 132 pk. Natuurlijk komt er ook een
turbodiesel beschikbaar met een inhoud van
2,5 liter en vermogen van 99 pk. De
benzinemotoren hebben beide 4 kleppen per
cilinder, terwijl de turbodiesel van een
intercooler is voorzien.
De Mitsubishi Space Gear biedt plaats aan
zeven personen, waarbij grote vrijheid bestaat
wat betreft de inrichting van het interieur. De
Space Gear zal in Nederland zijn debuut
maken op de Auto Rai in februari '95.
Druppelvormig
Na de opvallend gelijnde
Corsa is het aan de Tigra de
beurt om de harten van vele
Europeanen te veroveren. Dat
de auto opvalt in het verkeer
blijkt al snel uit de
bewonderende blikken die
vanuit alle kanten op je af
komen. Het kleine broertje
van de Calibra is maar 3,92
meter lang en zodoende een
echte 2+2. Opvallend is onder
meer de gesloten neus met
coupé-segment
concurreren met
de Nissan
MX3, mac
aanval dc
tjes.
Bij de inrichting van het
interieur heeft Opel duidelijk
geluisterd naar de kritieken
die eerder op Calibra werden
gegeven. Waar de Calibra
volledig zwart is ingericht,
heeft de Tigra gelukkig wat
kleur. Die kleur moeten we
dan vooral zoeken op de
bekleding van de stoelen,
terwijl de vrolijk gespikkelde
stof ook gedeeltelijk de
deurpanelen bedekt. De
stoelen bieden een goede zit,
zonder overdreven veel steun
meegespoten. Alleen het
basismodel staat op stale™
velgen met wieldoppen,
andere types worden
standaard met lichtmetaal
geleverd. De Tigra ziet er
origineel, modieus, trendy c
zeer doordacht uit. De auto
niet alleen in het kleine
t gaan
st bijvoor]
1100 NX en Mas
laar zal met name een
l doen op de kleine GTi-
Deze week:
Zondag 16 oktober
Grand Prix Formule 1 van
Europa op het circuit van
Jerez (Sp)
Wereldcup voor tweeliter
toerwagens te Donington
(GB)
NAV finaleraces op het
circuit van Zandvoort
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Met de Space Runner en Space Wagon heeft
Mitsubishi al een behoorlijke
vertegenwoordiging in het ruimte-
autosegment. Daar komt vanaf de Rai volgend
jaar nog een nieuwe variant bij, de Space
Gear. Deze auto is duidelijk groter dan de
twee bestaande ruimtewagens van het merk.
Bovendien houdt de nieuweling wat betreft
vormgeving meer het midden tussen een
bestelbus en een APV. De Space Gear is
behoorlijk uit de kluiten gewassen. Hij is 4,60
meter lang en 1,695 meter breed en zal in twee
uitrustingsvarianten (GLX en GLS) worden
geleverd. De klant kan daarbij uit drie
Het komend weekend
wordt Michael
Schumacher weer
losgelaten in het Grand
Prix circus. De strijd tussen
de geplaagde Duitser en
Williams-coureur Damon
Hill belooft het hoogtepunt
van de Grand Prix van
Europa te gaan worden. De
meest begeerde
wereldtitel in de autosport
staat op het spel.
Schumacher lijkt het meest
getalenteerd, maar Hill
beschikt naast een
uitstekend geprepareerde
Williams-Renault over een
typische Britse
vechtersmentaliteit en zal
er alles aan doen om zijn
kansen op die titel te
behouden.
Motoren
Opel biedt in de Tigra de keus
uit twee motoren. F'
populair daarbij
ongetwijfeld de r
liter 16-kleppenE<
die onlangs in de1
gepresenteei
machine zorgt voor een
vermogen van 90 pk bij 6000
tr/min en een redelijk koppel
van 125 Nm bij 4000 tr/min. Het
is nadrukkelijk een 16-klepper
die graag veel toeren wil
draaien en daardoor niet tot
de stilste behoort. Wie echter
de moeite neemt om flink in
de versnellingen door te
trekken, wordt beloond met
uitstekende prestaties zoals
een acceleratie van 0 tot 100 in
11,5 seconden en een
topsnelheid van 190 km/u.
De Tigra heeft een sportief
afgestemd onderstel met voor
en achter een
stabilisatorstang en
gasgevulde schokdei
Hierdoor voel je als
bestuurder de weg goed aan.
De besturing is uitermate
precies en gevoelig, waardoor
de Tigra een lekker gooi-en-
smijt autootje is. In snel
genomen bochten glijdt de
auto uiterst voorspelbaar over
de banden weg, wat simpel te
corrigeren is door het gas los
te laten. De tweede
motorische mogelijkheid is de
1.6 liter Ecotec 16-klepper
bekend uit de Corsa GSi.
vier personen. De vormen van de carrosserie
zijn veel ronder geworden. Boven de
voorwielen huist een 3 cilinder multi-point
injectiemotor met een inhoud van 847 cc.
Naast een handgeschakelde vijfbak wordt ook
gedacht aan een drietraps automaat. De vier
wielen zijn onafhankelijk opgehangen. De
getoonde flauwe vijfdeurs was voorzien van
volledig stoffen bekleding en een aardig
vormgegeven dashboard met een toerenteller.
laar
in bij
Bruikbaar
Ondanks de lage carrosserie
is de hoofdruimte voorin
voldoende. Achterin is een
soort noodbankje geplaatst
met een kunststof rugleuning
voorzien van een dun laagje
stof. In de rugleuning is
bovendien een uitsparing
gemaakt om lange
voorwerpen mee te kunnen
nemen. De beenruimte
achterin vormt gek genoeg
geen enkel probleem. Mensen
boven de 1,70 meter echter
zitten met hun hoofd klem
tegen het glas van de
achterruit. De bagageruimte
heeft standaard een inhoud
van 215 liter, wat door het
neerklappen van de bank tot
een zeer behoorlijke 425 liter
kan worden uitgebreid. Bij de
ontwikkeling stond voorop
dat de Tigra niet alleen
.kilo
.ka» 16.90
.kilo 4.90
.kil» 12.90
.kilo 12.90
9.90
Uit ervaring is gebleken
datje als autojournalist zo
vroeg mogelijk op een
autotentoonstelling moet
zijn tijdens de zogenaamde
persdagen. De
internationale)
krijgt dan de mogelijkheid
de tentoonstelling ‘in alle
rust' voor de officiële
opening te bezoeken. Dat
'in alle rust'moet niet al te
letterlijk genomen worden,
want het lijkt wel alsof het
op persdagen drukker is
dan op normale
publieksdagen. Een voor-
deel van een persdag zou
moeten zijn dat
journalisten en fotografen
hun werk makkelijker
kunnen doen. Gelukkig
rende ik op de Parijse
autosalon om 8.15 uur al
driftig rond met mijn
fototoestel. Dit had twee
voordelen. Allereerst was
het op dat tijdstip nog echt
rustig zodat niemand in de
weg liep en bovendien
stonden auto's die later op
de dag 'onthuld'zouden
worden nog niet onder een
doek. Ruim een uur later
zou deze actie niet meer
gelukt zijn vanwege de
enorme hoeveelheid
'persmensen'. Naast
journalisten loop je op zo'n
dag natuurlijk ook mensen
van fabrieken en
importeurs tegen het lijf.
Immers alle PR-mensen uit
heel Europa zijn aanwezig
en in de meeste gevallen
ook de directeuren en
marketingmanagers van
de betreffende importeurs.
Verder wordt een
autotentoonstelling tijdens
de persdagen nog
gedeeltelijk opgebouwd
zodat werklui met grote
rollen vloerbedekking
rondlopen en met heftrucks
bijvoorbeeld al het
foldermateriaal komen
aanleveren. Het is
zodoende een drukte van
belang, die lang niet altijd
in het voordeel werkt van
de mensen waarvoor deze
dag bedoeld is, de pers.
Maar het is mij beslist
onduidelijk wat hele
hordes folderverzamelaars,
maar zelfs ook
autohandelaren en slopers
op zo 'n beurs doen.
Wachtend in een rij om nog
net de laatste persmap te
pakken te kunnen krijgen,
vroeg ik me af of dit niet
beter zou kunnen. Het is
moeilijk om te bepalen wie
op zo'n dag wel of niet als
'echtepers'rondloopt. Een
enkele importeur had al
een uitstekende oplossing
door de persmap van te
voren toe te sturen, scheelt
ook enorm in het gesleep...
Tony Vos
druppelvormige koplampen
en een donkere rubber band
die als stootkussen in de
bumper dienst doet. Aan het
profiel blijkt meteen hoe
afwijkend de portieren zijn
vormgegeven. De
ruitomlijsting loopt naar
achteren extreem bol weg en
Opel zat jaren geleden met
een imagoprobleem. De
kwalitatief goede auto's
werden vrijwel uitsluitend
gereden door brave
huisvaders en mensen met
een gemiddeld hogere
leeftijd. Vliegensvlug heeft
Opel door middel van haar
styling het aanzien van het
modellenprogramma weten
te moderniseren, waardoor
ook jongere mensen in het
merk geïnteresseerd zijn
geraakt.
aardig eruit moest zien, maar
ook praktisch bruikbaar
moest zijn.
Het dashboard is in de stijl
van de Corsa opgetrokken.
Midden boven de royaal
ingerichte console zit de
bekende centrale display met
tijd, buitentemperatuur en
radiofrequenties. Van links
naar rechts loopt een
denkbeeldige buis waarin de
uitstroomopeningen zijn
opgenomen en waarop het
instrumentarium is geplaatst.
Dit bestaat uit twee grote
klokken voor snelheid en
toerental en twee kleinere
instrumenten voor
motortemperatuur en
brandstofvoorraad. Iedere
Tigra is standaard voorzien
van een airbag in het
stuurwiel, terwijl de duurste
variant ook een exemplaar
aan bijrijderskant bezit. De
uitrusting is al vanaf het
basismodel ongekend
compleet met onder meer
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende
portierruiten, getint glas,
interieurluchtfilter, een
radio/cassettespeler, centrale
vergrendeling en een
elektronische
startonderbreker.
Als een volledige verrassing presenteerde
Daihatsu in Parijs een prototype van een 3,30
meter lange auto die als opvolger dient van de
huidige Cuore. Er werd alleen een exemplaar
getoond met een vijfdeurs carrosserie, maar
het spreekt voorzich dat er ook een driedeurs
zal verschijnen. Het is nog onbekend of en
wanneer deze auto naar Nederland zal komen.
De getoonde auto heeft een wielbasis van 2,30
meter en biedt net als de Cuore plaats aan
De rally De Nach t van
Achtmaal werd gewonnen
door de Duitser Dieter
Depping, voor onze
landgenoot Bert de Jong.
Depping veroverde
daarmee zoals verwacht
wederom de titel in het
Internationaal Nederlands
Rally kampioenschap. De
Jong ging op de eerste
klassementsproeven sterk
van start maar toen de
duisternis inviel sloeg
Depping toe met grote
snelheid en trefzekerheid.
Aan het einde van de rally
had hij 41 seconden
voorsprong op Bert de Jong,
die overigens ook als
tweede in het
kampioenschap eindigde.
|GG-PW702|