1 OPEL TIGR OPVOLGER DAIHATSU CUORE MITSUBISHI SPACE GEAR Verbazing wekkend NS |GGIPW7O2| Bijlage van: De Tilburgse Koerier 1G Drukte 994 pagina 18 Oplage: 97.500 Donderdag 13 Oktober 1994 smpers. Lees verder op pagina 3 «1 ilen i, de nzal zijn jer. .kilo Lees verder Autotest: Klassieker: in dit nummer Volvo Amazon pag.7 o.a.: SPIRIT! De/lutuMaat Peugeot 306 Stdt sedan pag.3 Chique Lancia Kappa pag. 9 Jaargang 6 Nummer 39 ren uw soorten en ten. DO uur artikel 1 kilo) fN/fETHARTVAN SPWHW/SAAB. en >zal >rbeeld izda t 16-18 2525 ‘De. van j e fabriek stellen 227300 m 9.00 - 17.00 uur .kilo 11.90 .kiio 28.90 .kil» 22.90 9.90 --Se figra uc? Het meest j wordt i nieuwe 1.4 i Ecotec-motor ie Corsa werd srd. Deze kwieke gevallen zijn skirts in de SAAB yUIDOOST bv JLm Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 deze vorm is netjes voortgezet in de B-stijl en achterruit. De Tigra is voorzien van een grote, bolle achterruit. Het plaatwerkgedeelte tussen de achterlichten gaat hiermee omhoog. In alle g de bumpers en sk carrosseriekleur «■Mi k te geven aan lenden en bovenbenen. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, RielLoon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Barcelona - Opel heeft er een gewoonte van gemaakt om nieuwe modellen die niet concurreren met bestaande types zeer vroegtijdig aan het publiek te laten zien. Zo verging het bijvoorbeeld de Calibra en Frontera. Een nieuwe auto in een voor het merk onbekend segment is de Tigra, een kleine coupé op het onderstel van de Corsa die op meerdere fronten weet te verbazen. laatste Indy Car race het seizoen, afgelopen weekend verreden op het circuit van Laguna Seca, werd gewonnen door de Canadees Paul Tracy in zijn Penske Ilmor. Het Indy- jaar 1994 eindigde daarmee in een driedubbele triomf voor de Penskes met Unserjr., Fittipaldi en Tracy op de eerste drie plaatsen in de eindrangschikking. Arie Luyendijk wist in Californië zijn op zich toch al niet slechte tiende startpositie om te zetten in een zesde plaats tijdens de wedstrijd. Hopelijk voor Arie wordt de opgaande lijn van het Indy Regency team volgend jaar doorgetrokken. motoren kiezen. Aan de basis staat een 2 liter van 115 pk gevolgd door een 2.4 liter 4 cilinder van 132 pk. Natuurlijk komt er ook een turbodiesel beschikbaar met een inhoud van 2,5 liter en vermogen van 99 pk. De benzinemotoren hebben beide 4 kleppen per cilinder, terwijl de turbodiesel van een intercooler is voorzien. De Mitsubishi Space Gear biedt plaats aan zeven personen, waarbij grote vrijheid bestaat wat betreft de inrichting van het interieur. De Space Gear zal in Nederland zijn debuut maken op de Auto Rai in februari '95. Druppelvormig Na de opvallend gelijnde Corsa is het aan de Tigra de beurt om de harten van vele Europeanen te veroveren. Dat de auto opvalt in het verkeer blijkt al snel uit de bewonderende blikken die vanuit alle kanten op je af komen. Het kleine broertje van de Calibra is maar 3,92 meter lang en zodoende een echte 2+2. Opvallend is onder meer de gesloten neus met coupé-segment concurreren met de Nissan MX3, mac aanval dc tjes. Bij de inrichting van het interieur heeft Opel duidelijk geluisterd naar de kritieken die eerder op Calibra werden gegeven. Waar de Calibra volledig zwart is ingericht, heeft de Tigra gelukkig wat kleur. Die kleur moeten we dan vooral zoeken op de bekleding van de stoelen, terwijl de vrolijk gespikkelde stof ook gedeeltelijk de deurpanelen bedekt. De stoelen bieden een goede zit, zonder overdreven veel steun meegespoten. Alleen het basismodel staat op stale™ velgen met wieldoppen, andere types worden standaard met lichtmetaal geleverd. De Tigra ziet er origineel, modieus, trendy c zeer doordacht uit. De auto niet alleen in het kleine t gaan st bijvoor] 1100 NX en Mas laar zal met name een l doen op de kleine GTi- Deze week: Zondag 16 oktober Grand Prix Formule 1 van Europa op het circuit van Jerez (Sp) Wereldcup voor tweeliter toerwagens te Donington (GB) NAV finaleraces op het circuit van Zandvoort Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Met de Space Runner en Space Wagon heeft Mitsubishi al een behoorlijke vertegenwoordiging in het ruimte- autosegment. Daar komt vanaf de Rai volgend jaar nog een nieuwe variant bij, de Space Gear. Deze auto is duidelijk groter dan de twee bestaande ruimtewagens van het merk. Bovendien houdt de nieuweling wat betreft vormgeving meer het midden tussen een bestelbus en een APV. De Space Gear is behoorlijk uit de kluiten gewassen. Hij is 4,60 meter lang en 1,695 meter breed en zal in twee uitrustingsvarianten (GLX en GLS) worden geleverd. De klant kan daarbij uit drie Het komend weekend wordt Michael Schumacher weer losgelaten in het Grand Prix circus. De strijd tussen de geplaagde Duitser en Williams-coureur Damon Hill belooft het hoogtepunt van de Grand Prix van Europa te gaan worden. De meest begeerde wereldtitel in de autosport staat op het spel. Schumacher lijkt het meest getalenteerd, maar Hill beschikt naast een uitstekend geprepareerde Williams-Renault over een typische Britse vechtersmentaliteit en zal er alles aan doen om zijn kansen op die titel te behouden. Motoren Opel biedt in de Tigra de keus uit twee motoren. F' populair daarbij ongetwijfeld de r liter 16-kleppenE< die onlangs in de1 gepresenteei machine zorgt voor een vermogen van 90 pk bij 6000 tr/min en een redelijk koppel van 125 Nm bij 4000 tr/min. Het is nadrukkelijk een 16-klepper die graag veel toeren wil draaien en daardoor niet tot de stilste behoort. Wie echter de moeite neemt om flink in de versnellingen door te trekken, wordt beloond met uitstekende prestaties zoals een acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. De Tigra heeft een sportief afgestemd onderstel met voor en achter een stabilisatorstang en gasgevulde schokdei Hierdoor voel je als bestuurder de weg goed aan. De besturing is uitermate precies en gevoelig, waardoor de Tigra een lekker gooi-en- smijt autootje is. In snel genomen bochten glijdt de auto uiterst voorspelbaar over de banden weg, wat simpel te corrigeren is door het gas los te laten. De tweede motorische mogelijkheid is de 1.6 liter Ecotec 16-klepper bekend uit de Corsa GSi. vier personen. De vormen van de carrosserie zijn veel ronder geworden. Boven de voorwielen huist een 3 cilinder multi-point injectiemotor met een inhoud van 847 cc. Naast een handgeschakelde vijfbak wordt ook gedacht aan een drietraps automaat. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen. De getoonde flauwe vijfdeurs was voorzien van volledig stoffen bekleding en een aardig vormgegeven dashboard met een toerenteller. laar in bij Bruikbaar Ondanks de lage carrosserie is de hoofdruimte voorin voldoende. Achterin is een soort noodbankje geplaatst met een kunststof rugleuning voorzien van een dun laagje stof. In de rugleuning is bovendien een uitsparing gemaakt om lange voorwerpen mee te kunnen nemen. De beenruimte achterin vormt gek genoeg geen enkel probleem. Mensen boven de 1,70 meter echter zitten met hun hoofd klem tegen het glas van de achterruit. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 215 liter, wat door het neerklappen van de bank tot een zeer behoorlijke 425 liter kan worden uitgebreid. Bij de ontwikkeling stond voorop dat de Tigra niet alleen .kilo .ka» 16.90 .kilo 4.90 .kil» 12.90 .kilo 12.90 9.90 Uit ervaring is gebleken datje als autojournalist zo vroeg mogelijk op een autotentoonstelling moet zijn tijdens de zogenaamde persdagen. De internationale) krijgt dan de mogelijkheid de tentoonstelling ‘in alle rust' voor de officiële opening te bezoeken. Dat 'in alle rust'moet niet al te letterlijk genomen worden, want het lijkt wel alsof het op persdagen drukker is dan op normale publieksdagen. Een voor- deel van een persdag zou moeten zijn dat journalisten en fotografen hun werk makkelijker kunnen doen. Gelukkig rende ik op de Parijse autosalon om 8.15 uur al driftig rond met mijn fototoestel. Dit had twee voordelen. Allereerst was het op dat tijdstip nog echt rustig zodat niemand in de weg liep en bovendien stonden auto's die later op de dag 'onthuld'zouden worden nog niet onder een doek. Ruim een uur later zou deze actie niet meer gelukt zijn vanwege de enorme hoeveelheid 'persmensen'. Naast journalisten loop je op zo'n dag natuurlijk ook mensen van fabrieken en importeurs tegen het lijf. Immers alle PR-mensen uit heel Europa zijn aanwezig en in de meeste gevallen ook de directeuren en marketingmanagers van de betreffende importeurs. Verder wordt een autotentoonstelling tijdens de persdagen nog gedeeltelijk opgebouwd zodat werklui met grote rollen vloerbedekking rondlopen en met heftrucks bijvoorbeeld al het foldermateriaal komen aanleveren. Het is zodoende een drukte van belang, die lang niet altijd in het voordeel werkt van de mensen waarvoor deze dag bedoeld is, de pers. Maar het is mij beslist onduidelijk wat hele hordes folderverzamelaars, maar zelfs ook autohandelaren en slopers op zo 'n beurs doen. Wachtend in een rij om nog net de laatste persmap te pakken te kunnen krijgen, vroeg ik me af of dit niet beter zou kunnen. Het is moeilijk om te bepalen wie op zo'n dag wel of niet als 'echtepers'rondloopt. Een enkele importeur had al een uitstekende oplossing door de persmap van te voren toe te sturen, scheelt ook enorm in het gesleep... Tony Vos druppelvormige koplampen en een donkere rubber band die als stootkussen in de bumper dienst doet. Aan het profiel blijkt meteen hoe afwijkend de portieren zijn vormgegeven. De ruitomlijsting loopt naar achteren extreem bol weg en Opel zat jaren geleden met een imagoprobleem. De kwalitatief goede auto's werden vrijwel uitsluitend gereden door brave huisvaders en mensen met een gemiddeld hogere leeftijd. Vliegensvlug heeft Opel door middel van haar styling het aanzien van het modellenprogramma weten te moderniseren, waardoor ook jongere mensen in het merk geïnteresseerd zijn geraakt. aardig eruit moest zien, maar ook praktisch bruikbaar moest zijn. Het dashboard is in de stijl van de Corsa opgetrokken. Midden boven de royaal ingerichte console zit de bekende centrale display met tijd, buitentemperatuur en radiofrequenties. Van links naar rechts loopt een denkbeeldige buis waarin de uitstroomopeningen zijn opgenomen en waarop het instrumentarium is geplaatst. Dit bestaat uit twee grote klokken voor snelheid en toerental en twee kleinere instrumenten voor motortemperatuur en brandstofvoorraad. Iedere Tigra is standaard voorzien van een airbag in het stuurwiel, terwijl de duurste variant ook een exemplaar aan bijrijderskant bezit. De uitrusting is al vanaf het basismodel ongekend compleet met onder meer stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten, getint glas, interieurluchtfilter, een radio/cassettespeler, centrale vergrendeling en een elektronische startonderbreker. Als een volledige verrassing presenteerde Daihatsu in Parijs een prototype van een 3,30 meter lange auto die als opvolger dient van de huidige Cuore. Er werd alleen een exemplaar getoond met een vijfdeurs carrosserie, maar het spreekt voorzich dat er ook een driedeurs zal verschijnen. Het is nog onbekend of en wanneer deze auto naar Nederland zal komen. De getoonde auto heeft een wielbasis van 2,30 meter en biedt net als de Cuore plaats aan De rally De Nach t van Achtmaal werd gewonnen door de Duitser Dieter Depping, voor onze landgenoot Bert de Jong. Depping veroverde daarmee zoals verwacht wederom de titel in het Internationaal Nederlands Rally kampioenschap. De Jong ging op de eerste klassementsproeven sterk van start maar toen de duisternis inviel sloeg Depping toe met grote snelheid en trefzekerheid. Aan het einde van de rally had hij 41 seconden voorsprong op Bert de Jong, die overigens ook als tweede in het kampioenschap eindigde. |GG-PW702|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19