RENAULT TWINGO EASY
JAGUAR XJ
I
RENAULT LAGUNA
BACCARA
i=l
Lekker makkelijk
Q VAN DER BOOM
Peugeot 806 turbodiesel
LTUUR
I5,-
rijden
>aler
s
===s
mbps?
Airco business
room
SS
I
?s
Franse staat gaat Renault-aandelen verkopen
FSO
RUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Eijck
2»
a:
K
a
a
994 pagina 4
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 september 1994 - pagina 6
-WmT -
zijn ingewisseld.
n).
Vervolg van pagina 1
Primera Airco: met voordeel tot 4761,-
1.6
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
ons
v.a. 31.295,
Vervolg van pagina 1
l.’ik^WI
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
Ier d
eseh
)men is
incl. BTW
i 13Goirle Tel. 013-348182
Lage Witsiebaan 78 - TILBURG - Tel. 013-634355
MM
(On)overdekte zitplaatsen
Sunny Clair
derhoud,
araties
ELBEDRIJFi
BOSCH BV
1992
1985
1987
1991
Tel. 013-364011
Tel. 04242-83905
Tel. 013-341261
spe
me
met gratis
electrisch
Igpnteldak
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJF
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
bedrijf
Tilburg
ONUMENTEN
>933
1993
1991
1992
1992
1991
1989
1991
1987
.1987
.1989
.1991
.1989
.1989
.1988
.1986
.1990
.1988
.1988
.1985
.1983
.1988
.1987
.1987
.1986
.1989
.1988
.1989
.1987
.1986
.1986
.1986
.1989
.1986
.1986
.1987
19.950, -
5.950, -
6.950, -
22.950, -
roen, rood
JLer goed
—in de
1991
1991
10-1992
12-1991
1994
101990
VOGUE"
ng, radio-
n 6 tot 12
antie
25.950, -
22.950, -
a
10.550,
a
19.050.-
27.050,-
1990
1989
1985
11-1992
1992
1993
rart, rood
etallic
rijden met de
tolls BASIS
500,-en 7.500,-
LX Airco
37.195,-
DENISSEN
liter atmosferische en
geblazen benzinemotor
beschikbaar. Vanaf november
kunnen ook dieselrijders voor
dit model bij Peugeot terecht.
GA RAG E
DENISSEN
en institutionele beleggers. Een ander deel zal
worden aangeboden aan bedrijven die nu al
een partnerschap met Renault kennen.
Volvo heeft nu nog 20% van de aandelen van
Renault. Hiervan zal 8% worden verkocht.
Daarnaast heeft Volvo de mogelijkheid als de
prijs van de aandelen bekend is nog eens
maximaal 4 procent te verkopen. Ten tijde van
de beursgang van Renault zal Volvo de 45%
aandelen Volvo Truck van Renault
terugkopen.
RDS/EON en acht speakers en natuurlijk twee
full-size airbags.
Al bij al kunnen we Jaguar best gelijk geven
als ze willen spreken over een nieuwe XJ. De
auto heeft een nog meer verfijnde uitstraling
gekregen. Wat betreft motor en onderstel zijn
alle types erop vooruit gegaan, terwijl het
interieur nog meer comfort biedt.
Jaguar gaat de XJ-reeks vanaf 12 oktober in
Nederland leveren. De basis XJ6 gaat
f. 145.600,= kosten. De nieuwe XJR met
supercharged 4 liter motor komt uit op
f.200.700,= en daarmee behoort deze Jaguar tot
de fijnste auto's die er op dit moment worden
gemaakt.
Brest - Ongeveer twee jaar geleden werd de olijke
Renault Twingo voor het eerst getoond aan een
groot publiek tijdens de vorige editie van de Parijse
autosalon. Vele Europeanen sloten deze originele,
maar bovenzien zeer functionele auto direct in hun
harten. Renault biedt vanaf nu echter een ruimere
keus aan opties, terwijl de vier standaard kleuren
De 806 turbodiesel heeft in het
vooronder de bekende 1.9 liter
turbodieselmotor met
intercooler. De krachtbron
levert een maximaal
vermogen van 92 pk bij 4000
tr/min en een koppel van 196
Nm bij 2250 tr/min. De auto is
met 1533 kg niet bepaald een
lichtgewicht en dat is aan de
prestaties te merken. De
acceleratie van 0 tot 100 km/u
De basisprijs van de Renault
Twingo bedraagt f.21.340,=.
Dezelfde auto met het
comfortpakket komt op
f.22.340,=. De Twingo Easy met
comfortpakket en velours
bekleding kost f.23.940,=. Dat
betekent een meerprijs voor
de automatische koppeling
van f.1.600,= en dat is zeer
aanvaardbaar.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg
Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwij'k
Nobel straat 7, 5051 DV Goirle
nog niet bekend.
Dieselrijders kunnen de 806
maar liefst in vier
uitrustingsvarianten kiezen.
Het programma start met de
basis SR gevolgd door de
completere ST en zeer
luxueuze SV. Aan de top staat
de Pullman met zes
zogenaamde captain chairs.
De prijzen starten ongeveer
bij f.63.900,=.
Citroengeel
De optiekleuren zwc-
metallic en grijs meh
blijven onveranderd
leverbaar. Daarnaast komt nu
ook het chique groen metallic
beschikbaar. De standaard
kleuren blauw, groen, rood en
geel worden echter
ingewisseld. Het mintgroen is
De Franse staat zal een deel van haar
aandelen in de Renault Group gaan verkopen,
maar behoudt zelf wel de meerderheid. Volvo
zal een deel van haar minderheidsaandeel
ook op de beurs brengen. Alle investeerders,
particulieren en natuurlijk werknemers van
Renault kunnen zodoende aandeelhouder
worden. Het aandeel van de staat zal
teruggebracht worden van 79% nu tot 51%. De
aandelen zullen worden aangeboden aan
werknemers van Renault, he* Franse publiek
Kleuren spelen een
belangrijke rol bij de Twingo.
Uit de statistieken blijkt dat
de kleuren blauw, groen,
metallic en zwart ieder g
zijn voor 20 procent van u
verkopen. Grijs metallic
scoort nog uitstekend met 15
procent, terwijl rood (4%) en
geel (1%) hierbij flink
achterblijven.
blauw met groene en rode
accenten is vervangen door
een iets minder wilde stof met
blauw als hoofdkleur. Het lijkt
alsof een schilder hierop
willekeurige penseelstreken
heeft aangebracht. Een
typisch onderdeel van de
Twingo was de kleur
mintgroen waarin alle
hendeltjes en
bedieningsknoppen waren
uitgevoerd. Deze kleur is nu
vervangen door donker
blauw. Dit ziet er wellicht wat
chiquer uit, maar oogt minder
opvallend.
Overigens zal Renault de hele
van de Twingo
leuren
nu appelgroen geworden,
steenrood is nu roze, het
paars/blauw is meer hard
blauw geworden, terwijl het
okergeel is vervangen door
een veel aardigere
citroengeel. Renault spreekt
nu dan ook van de "Nouvelle
Collection". Uiterlijke
veranderingen deden zich
niet voor. Wel heeft de Twingo
voortaan een drukknop op de
achterklep. Al eerder werd de
tweede buitenspiegel van
binnenuit verstelbaar
gemaakt en werd de
afleesbaarheid van het
digitale dashboard verbeterd.
Het interieur is wat betreft
vormgeving en inrichting
gelijk gebleven, maar ook hier
is er met kleuren geschoven.
De standaard bekleding in
Comfortpakket
Verder functioneert de
Twingo Easy gewoon als een
handgeschakelde auto, die bij
een eventueel lege accu ook
gewoon aangeduwd kan
worden. In druk stadsverkeer
krijgt de
standaard
rgrendeling met
liening, elektrisch
bediende portierruiten en
elektrisch verstelbare
buitenspiegels.
Helemaal nieuw is de Twingo
Easy. Renault ontwikkelde
voor zijn kleinste telg in
samenwerking met Borg
Beek een elektronisch
bediende koppeling. De Easy
is aan de buitenzijde alleen te
herkennen aan de vermelding
van zijn naam rond de letter
'O' van Twingo. Wie achter
het stuur plaatsneemt zal
alleen merken dat het
koppelingspedaal ontbreekt,
terwijl de versnellingspook er
exact hetzelfde uitziet. De
auto is voorzien van een
peciale rekeneenheid die
iet drie sensoren de stand
van de versnellingspook, de
motorbelasting en de
ingeschakelde versnelling
registreren. De sensor in de
versnellingspook stuurt een
signaal naar de elektronische
eenheid als deze wordt
bewogen. Via een
hydraulisch systeem wordt
dan ontkoppeld. Er zijn enorm
veel beveiligingen in het
systeem gebouwd. Wie
bijvoorbeeld in de vierde
versnelling wil wegrijden,
hoort een piepsignaal. Ook
starten met een
ingeschakelde versnelling
gaat niet.
in 15,5 seconden is door het
gunstige koppel van de
dieselmotor nog keurig, maar
de topsnelheid van 160 km/u
is niet overdreven. Peugeot
heeft uiteraard ook nog de
nieuwe 2.5 liter 12-kleppen
turbodiesel op de plank staan
die de 806 meer de sporen kan
geven.
Wanneer en of deze
dieselmotor gaat kor
1985
,.1984t/m 1989
1989
1986
lasy De 55 pk motor zorgt
liet daarnaast ook voor een prima
topsnelheid van 150 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
14 seconden.
Rekeneenheid
De Renault Twingo was tot nu
toe uitsluitend leverbaar in
één uitvoering die eventueel
te bestellen was met een
origineel handbediend roldak
(f.810,=) en een heuse
airconditioning (f.3.195,=). De
optielijst is nu verder
aangevuld met ABS (f.2.490,=),
terwijl vanaf februari volgend
jaar op de Twingo ook een
airbag kan worden geleverd.
Daarnaast kan de Twingo af-
fabriek met een comfort
pakket worden geleverd. Voor
een meerprijs van slechts
srigens zal Renault de hele duizend gulden krijgt de
accessoire-lijn van de Twingo handige Twingo standaard
op de nieuwe kleuren centrale vergrendeling met
aanpassen. Verder komen ook afstandbediening, elektrisch
nieuwe accessoires
beschikbaar, zoals een
lederen bekleding. Het gaat
hier om hoezen die
gemakkelijk over de stoelen
en achterbank kunnen
worden getrokken. Er is de
keuze uit een effen kleur of de
combinatie van twee kleuren,
waardoor de vorm van de
kussen sterk wordt benadrukt.
Renault vraagt hiervoor een
meerprijs van f.1.700,=.
en files echter bewijst de Easy
zijn grote gemak. Je hoeft nu,
constant op de koppeling te
rijden. Dit voorkomt extra
slijtage en vermoeidheid van
de chauffeur. Stilstaand met
een ingeschakelde
versnelling gaat de auto niet
kruipen. Het systeem is zeer
compact van bouw en past
makkelijk in het vooronder
van de Twingo. Verder heeft
deze handige voorziening
geen invloed op het
gemiddelde
brandstofverbruik en kost'
veel minder dan een volledig
automatische
versnellingsbak. In de
praktijk functioneert de Easy
heel prettig. Het schakelen
gebeurt heel soepel, zonder
dat de auto schokt. Je moet
echter wel het gas loslaten
voordat er geschakeld kan
worden.
De Easy krijgt van Renault
altijd het comfortpakket mee.
Daarnaast heeft deze
uitvoering een eigen,
specifieke bekledingsstof. De
velours bekleding heeft als
grondkleur blauw/grijs en is
voorzien van blauw/wit/grijze
wolkjes.
Motorisch bleef alles bij de
Twingo bij het oude. De
bekende 1.2 liter Cléon motor
is dan wellicht niet het
toonbeeld van moderniteit,
maar beschikt wel over een
relatief hoog koppel bij lage
toerentallen en presteert
daarom vooral onder stadse
omstandigheden uitstekend.
gekoppeld aan een viertraps automaat. De V6
heeft bovendien een uitrusting die op een
paar details nog uitgebreider is: cruise
control en een 4 x 20 Watt Radio Renault met
CD-speler.
Renault biedt de Laguna 2.0 Baccara aan voor
f.65.100,= met vijfbak en f.68.400,= als
automaat. De V6 staat voor 81.750,= in de
prijslijst. Wie liever de 'gewone' V6 automaat
heeft met leer komt op f.70.025,= uit. Maar moet
de uitrusting op het niveau van de Baccara
getrokken worden, dan wijst de eindstand
minimaal f.85.000,= aan.
De XJR en de sportmodellen van de XJ6 hebben
een verlaagd onderstel en nadrukkelijk
stuggere demping. In totaal kent Jaguar vijf
verschillende onderstel-afstemmingen op de
nieuwe XJ.
Het interieur is vooral op ergonomische
aspecten gewijzigd. Jaguar kent drie
verschillende modelgroepen. De Sport-versies
zijn al ter sprake gekomen. De Daimlers zijn
voorzien van gescheiden zetels achterin. De
voorstoelen zijn zichtbaar van een nieuw
ontwerp en zijn maar liefst twaalfvoudig
elektrisch verstelbaar aan bestuurderszijde.
Standaard zijn verder een geheel nieuwe
airconditioning, een audio-installatie met
Prestaties
De Laguna Baccara kan worden geleverd met
de 2 liter motor met een vermogen van 115 pk.
De 1330 kg wegende auto haalt hiermee een
topsnelheid van 200 km/u en trekt in 10,6
seconden naar de 100 km/u. Naast de vijfbak
kan ook een computer gestuurde viertraps
automaat worden gekozen, die slechts
geringe invloed heeft op prestaties en
verbruik. Aan de top staat de Baccara V6 met 3
liter motor van 170 pk. Hiermee haalt de
Laguna 212 km/u en trekt in 9,2 seconden naar
de 100 km/u. De V6 is in alle gevallen
Enkele weken geleden werd
de Peugeot 806 ruimte-auto op
de Nederlandse markt
geïntroduceerd. In eerste
instantie kwamen alleen de 2
3320 ZJ92