RENAULT TWINGO EASY JAGUAR XJ I RENAULT LAGUNA BACCARA i=l Lekker makkelijk Q VAN DER BOOM Peugeot 806 turbodiesel LTUUR I5,- rijden >aler s ===s mbps? Airco business room SS I ?s Franse staat gaat Renault-aandelen verkopen FSO RUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Eijck 2» a: K a a 994 pagina 4 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 september 1994 - pagina 6 -WmT - zijn ingewisseld. n). Vervolg van pagina 1 Primera Airco: met voordeel tot 4761,- 1.6 Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 ons v.a. 31.295, Vervolg van pagina 1 l.’ik^WI Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 Ier d eseh )men is incl. BTW i 13Goirle Tel. 013-348182 Lage Witsiebaan 78 - TILBURG - Tel. 013-634355 MM (On)overdekte zitplaatsen Sunny Clair derhoud, araties ELBEDRIJFi BOSCH BV 1992 1985 1987 1991 Tel. 013-364011 Tel. 04242-83905 Tel. 013-341261 spe me met gratis electrisch Igpnteldak Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJF Je voelt je lekkerder in een Peugeot bedrijf Tilburg ONUMENTEN >933 1993 1991 1992 1992 1991 1989 1991 1987 .1987 .1989 .1991 .1989 .1989 .1988 .1986 .1990 .1988 .1988 .1985 .1983 .1988 .1987 .1987 .1986 .1989 .1988 .1989 .1987 .1986 .1986 .1986 .1989 .1986 .1986 .1987 19.950, - 5.950, - 6.950, - 22.950, - roen, rood JLer goed —in de 1991 1991 10-1992 12-1991 1994 101990 VOGUE" ng, radio- n 6 tot 12 antie 25.950, - 22.950, - a 10.550, a 19.050.- 27.050,- 1990 1989 1985 11-1992 1992 1993 rart, rood etallic rijden met de tolls BASIS 500,-en 7.500,- LX Airco 37.195,- DENISSEN liter atmosferische en geblazen benzinemotor beschikbaar. Vanaf november kunnen ook dieselrijders voor dit model bij Peugeot terecht. GA RAG E DENISSEN en institutionele beleggers. Een ander deel zal worden aangeboden aan bedrijven die nu al een partnerschap met Renault kennen. Volvo heeft nu nog 20% van de aandelen van Renault. Hiervan zal 8% worden verkocht. Daarnaast heeft Volvo de mogelijkheid als de prijs van de aandelen bekend is nog eens maximaal 4 procent te verkopen. Ten tijde van de beursgang van Renault zal Volvo de 45% aandelen Volvo Truck van Renault terugkopen. RDS/EON en acht speakers en natuurlijk twee full-size airbags. Al bij al kunnen we Jaguar best gelijk geven als ze willen spreken over een nieuwe XJ. De auto heeft een nog meer verfijnde uitstraling gekregen. Wat betreft motor en onderstel zijn alle types erop vooruit gegaan, terwijl het interieur nog meer comfort biedt. Jaguar gaat de XJ-reeks vanaf 12 oktober in Nederland leveren. De basis XJ6 gaat f. 145.600,= kosten. De nieuwe XJR met supercharged 4 liter motor komt uit op f.200.700,= en daarmee behoort deze Jaguar tot de fijnste auto's die er op dit moment worden gemaakt. Brest - Ongeveer twee jaar geleden werd de olijke Renault Twingo voor het eerst getoond aan een groot publiek tijdens de vorige editie van de Parijse autosalon. Vele Europeanen sloten deze originele, maar bovenzien zeer functionele auto direct in hun harten. Renault biedt vanaf nu echter een ruimere keus aan opties, terwijl de vier standaard kleuren De 806 turbodiesel heeft in het vooronder de bekende 1.9 liter turbodieselmotor met intercooler. De krachtbron levert een maximaal vermogen van 92 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 196 Nm bij 2250 tr/min. De auto is met 1533 kg niet bepaald een lichtgewicht en dat is aan de prestaties te merken. De acceleratie van 0 tot 100 km/u De basisprijs van de Renault Twingo bedraagt f.21.340,=. Dezelfde auto met het comfortpakket komt op f.22.340,=. De Twingo Easy met comfortpakket en velours bekleding kost f.23.940,=. Dat betekent een meerprijs voor de automatische koppeling van f.1.600,= en dat is zeer aanvaardbaar. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwij'k Nobel straat 7, 5051 DV Goirle nog niet bekend. Dieselrijders kunnen de 806 maar liefst in vier uitrustingsvarianten kiezen. Het programma start met de basis SR gevolgd door de completere ST en zeer luxueuze SV. Aan de top staat de Pullman met zes zogenaamde captain chairs. De prijzen starten ongeveer bij f.63.900,=. Citroengeel De optiekleuren zwc- metallic en grijs meh blijven onveranderd leverbaar. Daarnaast komt nu ook het chique groen metallic beschikbaar. De standaard kleuren blauw, groen, rood en geel worden echter ingewisseld. Het mintgroen is De Franse staat zal een deel van haar aandelen in de Renault Group gaan verkopen, maar behoudt zelf wel de meerderheid. Volvo zal een deel van haar minderheidsaandeel ook op de beurs brengen. Alle investeerders, particulieren en natuurlijk werknemers van Renault kunnen zodoende aandeelhouder worden. Het aandeel van de staat zal teruggebracht worden van 79% nu tot 51%. De aandelen zullen worden aangeboden aan werknemers van Renault, he* Franse publiek Kleuren spelen een belangrijke rol bij de Twingo. Uit de statistieken blijkt dat de kleuren blauw, groen, metallic en zwart ieder g zijn voor 20 procent van u verkopen. Grijs metallic scoort nog uitstekend met 15 procent, terwijl rood (4%) en geel (1%) hierbij flink achterblijven. blauw met groene en rode accenten is vervangen door een iets minder wilde stof met blauw als hoofdkleur. Het lijkt alsof een schilder hierop willekeurige penseelstreken heeft aangebracht. Een typisch onderdeel van de Twingo was de kleur mintgroen waarin alle hendeltjes en bedieningsknoppen waren uitgevoerd. Deze kleur is nu vervangen door donker blauw. Dit ziet er wellicht wat chiquer uit, maar oogt minder opvallend. Overigens zal Renault de hele van de Twingo leuren nu appelgroen geworden, steenrood is nu roze, het paars/blauw is meer hard blauw geworden, terwijl het okergeel is vervangen door een veel aardigere citroengeel. Renault spreekt nu dan ook van de "Nouvelle Collection". Uiterlijke veranderingen deden zich niet voor. Wel heeft de Twingo voortaan een drukknop op de achterklep. Al eerder werd de tweede buitenspiegel van binnenuit verstelbaar gemaakt en werd de afleesbaarheid van het digitale dashboard verbeterd. Het interieur is wat betreft vormgeving en inrichting gelijk gebleven, maar ook hier is er met kleuren geschoven. De standaard bekleding in Comfortpakket Verder functioneert de Twingo Easy gewoon als een handgeschakelde auto, die bij een eventueel lege accu ook gewoon aangeduwd kan worden. In druk stadsverkeer krijgt de standaard rgrendeling met liening, elektrisch bediende portierruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Helemaal nieuw is de Twingo Easy. Renault ontwikkelde voor zijn kleinste telg in samenwerking met Borg Beek een elektronisch bediende koppeling. De Easy is aan de buitenzijde alleen te herkennen aan de vermelding van zijn naam rond de letter 'O' van Twingo. Wie achter het stuur plaatsneemt zal alleen merken dat het koppelingspedaal ontbreekt, terwijl de versnellingspook er exact hetzelfde uitziet. De auto is voorzien van een peciale rekeneenheid die iet drie sensoren de stand van de versnellingspook, de motorbelasting en de ingeschakelde versnelling registreren. De sensor in de versnellingspook stuurt een signaal naar de elektronische eenheid als deze wordt bewogen. Via een hydraulisch systeem wordt dan ontkoppeld. Er zijn enorm veel beveiligingen in het systeem gebouwd. Wie bijvoorbeeld in de vierde versnelling wil wegrijden, hoort een piepsignaal. Ook starten met een ingeschakelde versnelling gaat niet. in 15,5 seconden is door het gunstige koppel van de dieselmotor nog keurig, maar de topsnelheid van 160 km/u is niet overdreven. Peugeot heeft uiteraard ook nog de nieuwe 2.5 liter 12-kleppen turbodiesel op de plank staan die de 806 meer de sporen kan geven. Wanneer en of deze dieselmotor gaat kor 1985 ,.1984t/m 1989 1989 1986 lasy De 55 pk motor zorgt liet daarnaast ook voor een prima topsnelheid van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14 seconden. Rekeneenheid De Renault Twingo was tot nu toe uitsluitend leverbaar in één uitvoering die eventueel te bestellen was met een origineel handbediend roldak (f.810,=) en een heuse airconditioning (f.3.195,=). De optielijst is nu verder aangevuld met ABS (f.2.490,=), terwijl vanaf februari volgend jaar op de Twingo ook een airbag kan worden geleverd. Daarnaast kan de Twingo af- fabriek met een comfort pakket worden geleverd. Voor een meerprijs van slechts srigens zal Renault de hele duizend gulden krijgt de accessoire-lijn van de Twingo handige Twingo standaard op de nieuwe kleuren centrale vergrendeling met aanpassen. Verder komen ook afstandbediening, elektrisch nieuwe accessoires beschikbaar, zoals een lederen bekleding. Het gaat hier om hoezen die gemakkelijk over de stoelen en achterbank kunnen worden getrokken. Er is de keuze uit een effen kleur of de combinatie van twee kleuren, waardoor de vorm van de kussen sterk wordt benadrukt. Renault vraagt hiervoor een meerprijs van f.1.700,=. en files echter bewijst de Easy zijn grote gemak. Je hoeft nu, constant op de koppeling te rijden. Dit voorkomt extra slijtage en vermoeidheid van de chauffeur. Stilstaand met een ingeschakelde versnelling gaat de auto niet kruipen. Het systeem is zeer compact van bouw en past makkelijk in het vooronder van de Twingo. Verder heeft deze handige voorziening geen invloed op het gemiddelde brandstofverbruik en kost' veel minder dan een volledig automatische versnellingsbak. In de praktijk functioneert de Easy heel prettig. Het schakelen gebeurt heel soepel, zonder dat de auto schokt. Je moet echter wel het gas loslaten voordat er geschakeld kan worden. De Easy krijgt van Renault altijd het comfortpakket mee. Daarnaast heeft deze uitvoering een eigen, specifieke bekledingsstof. De velours bekleding heeft als grondkleur blauw/grijs en is voorzien van blauw/wit/grijze wolkjes. Motorisch bleef alles bij de Twingo bij het oude. De bekende 1.2 liter Cléon motor is dan wellicht niet het toonbeeld van moderniteit, maar beschikt wel over een relatief hoog koppel bij lage toerentallen en presteert daarom vooral onder stadse omstandigheden uitstekend. gekoppeld aan een viertraps automaat. De V6 heeft bovendien een uitrusting die op een paar details nog uitgebreider is: cruise control en een 4 x 20 Watt Radio Renault met CD-speler. Renault biedt de Laguna 2.0 Baccara aan voor f.65.100,= met vijfbak en f.68.400,= als automaat. De V6 staat voor 81.750,= in de prijslijst. Wie liever de 'gewone' V6 automaat heeft met leer komt op f.70.025,= uit. Maar moet de uitrusting op het niveau van de Baccara getrokken worden, dan wijst de eindstand minimaal f.85.000,= aan. De XJR en de sportmodellen van de XJ6 hebben een verlaagd onderstel en nadrukkelijk stuggere demping. In totaal kent Jaguar vijf verschillende onderstel-afstemmingen op de nieuwe XJ. Het interieur is vooral op ergonomische aspecten gewijzigd. Jaguar kent drie verschillende modelgroepen. De Sport-versies zijn al ter sprake gekomen. De Daimlers zijn voorzien van gescheiden zetels achterin. De voorstoelen zijn zichtbaar van een nieuw ontwerp en zijn maar liefst twaalfvoudig elektrisch verstelbaar aan bestuurderszijde. Standaard zijn verder een geheel nieuwe airconditioning, een audio-installatie met Prestaties De Laguna Baccara kan worden geleverd met de 2 liter motor met een vermogen van 115 pk. De 1330 kg wegende auto haalt hiermee een topsnelheid van 200 km/u en trekt in 10,6 seconden naar de 100 km/u. Naast de vijfbak kan ook een computer gestuurde viertraps automaat worden gekozen, die slechts geringe invloed heeft op prestaties en verbruik. Aan de top staat de Baccara V6 met 3 liter motor van 170 pk. Hiermee haalt de Laguna 212 km/u en trekt in 9,2 seconden naar de 100 km/u. De V6 is in alle gevallen Enkele weken geleden werd de Peugeot 806 ruimte-auto op de Nederlandse markt geïntroduceerd. In eerste instantie kwamen alleen de 2 3320 ZJ92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25