FORMULE 1 Topsport op wielen
BMW-nieuws voor 1995
ia
Prijzen voor Xedos 9
Ford Transit gemoderniseerd
M
ma
op Zandvoort
Samenwerking Iveco en Renault
17 september:
British Race Festival
tfAULT
OTA
V-A-G
^rA^GE
,ystem| 1
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 9
394 pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
.1994
rlak.
isel.
Top-10 aller tijden Formule 1 coureurs
62-68
72-74
.1991
iers,
0 km.
.1991
.1993
schuifkanteldak
DA
GM
(On)overdekte zitplaatsen
Mie ra Jive met
1989
1989
.1990-1991-1992
.1990-1991-1992
1988
1988
1989
1993
1968
1990
1990
1994
1992
1989
1994
1990
1993
1987
1986
1985
1988
1985
1993
1992
.1990-1991
1985
..4-1985
.4-1987
.3-1989
.5-1988
.3-1984
.2-1989
.8-1984
.1991
.1988
.1988
.1991
.1989
.1991
voor
ie
.1991
.1987
.1990
.1992
.1988
.1987
.1988
.1989
.1990
.1984
.1988
.1991
.1990
.1991
.1991
.1988
.1987
.1988
.1991
.1989
.1990
.1989
199
161
171
99
146
144
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
85-86-89-93
88-90-91
81-83-87
92
75-77-84
69-71-73
levert de
3.800,= met de
Het tweede exemplaar voor
de bijrijder kan tegen
meerprijs worden besteld.
tekst en foto's:
Kees van der Velden
1992
...1987-1989
1992
.1990 1989
1990
.....1991
1990
1989
1992
1991
1989
1989
798,5
614
485,5
469
420,5
360
310
292
289
281
DENISSEN
Schuifkanteldak
slechts 250,-
Micro Jive
göv.a. 22.595,-
In 1950 werd het eerste moderne
wereldkampioenschap Formule 1 voor coureurs
gehouden. Het bestond uit zeven wedstrijden en
werd gewonnen door de Italiaan Giuseppe Farina
in een Alfa Romeo. In het begin had dat
kampioenschap nog min of meer het karakter van
duels tussen landen, hetgeen weerspiegeld werd in
de kleuren van de deelnemende auto's.
De Historische Auto Ren Club en het Circuit Park Zandvoort
organiseren op zaterdag 17 september het British Race Festi
val. Deze primeur is een logisch vervolg op het zo succesvolle
concept van Italia a Zandvoort. Het eendaagse evenement
staat bol van alles wat maar met Engelse auto's te maken heeft
en is mede mogelijk gemaakt door Stanley Works en Sun
Alliance Verzekeringen. Er zijn races en demonstraties met een
unieke hoeveelheid Engelse auto's waaronder zeer exclusieve
Aston Martins, Jaguars etc. De toegangsprijs bedraagt f15,=
voor duinen en tribune en f.25,voor het rennerskwartier.
Kinderen tot 12 jaar betalen de helft. Het programma duurt van
9.00 tot 18.00 uur.
Marshalls
Rondom die baan zijn op
egische plaatsen
shalls of baanposten
die niet
men bieden in
"■ash, maar de
lalen geven
Zo
a w i een blauwe vlag
ir voor een snellere
e in wil halen, een
betekent gevaar,
1 vlag houdt in dat er
exploitatier
inmiddels a
personenauto's van Ford
wordt de Transit/Tourneo nu
ook standaard geleverd met
een airbag in het stuurwiel.
belangrijk want er mo
slecht 26 wagens aan 1
verschijnen, wie te lar
is valt af. De couret
tijdens de kwalificc
de snelste rondetijd
te zetten, staat op de
startplaats voor de race
pole-position. Op zonde
's ochtends een warm-up van
een half uur die team en rijder
dan de laatste wagen stil
staat wordt het startlicht c~
rood gezet en binnen drie
zeven seconden daar""
groen, waarnc
met een oorverdovend gertxxx=
wegstuift richting eerste
bocht.
De Grand T -
kilometer of twee uur
maximaal. Bijna altijd zijn er
een of meerdere pitstops
nodig om de banden, die het
behoorlijk te verduren heLL=.
door het onophoudelijke
remmen, accelereren en
insturen, te verwisselen.
punten zeges races WK-titels
51
41
23
30
25
27
12
14
14
Zo waren de Italiaanse
bolides rood, de Duitse
Mercedessen zilver of wit,
Franse wagens waren blauw
en de Britse deelnemers groen
van kleur. Met de koqist van
de sponsors aan het einde van
de jaren zestig verdwenen
deze herkenbare kleuren en
veranderden de Formule 1
wagens in rijdende
reclameborden.
mogelijk gewicht zorgen
ervoor dat de lengte van de
huidige Grand Prix wagen
ongeveer 4,5 meter is.
De zo kenmerkende vleugels,
essentieel voor de downforce
of neerwaartse druk, mogen
voor en achter respectievelijk
140 en 100 cm breed zijn. De
bodem van de wagen
daarentegen mag geen
aërodynamische functie
vervullen en is volledig vlak.
De gebruikte motoren zijn
conventioneel, turbo's en
compressoren zijn verboden
en er mogen maximaal 12
cilinders toegepast worden.
De inhoud van de motor is
vastgesteld op 3,5 liter,
waarbij aangetekend kan
worden dat wellicht volgend
jaar al overgeschakeld gaat
worden op een drie liter
formule. De brandstof is
normale benzine, speciale
mengsels of toevoegingen zijn
verboden.
1. Alain Prost (F)
2. Ayrton Senna (Br)
3. Nelson Piquet (Br)
4. Nigel Mansell (GB)
5. Niki Lauda (O)
6. Jackie Stewart (GB)
7. Carlos Reuteman (Ar)
8. Gerhard Berger (O)
9. Graham Hill(GB)
10. Emerson Fittipaldi (Br)
stratec
marsh
gepositioneerd, dit
alleen hulp kunner
geval van een eras
rijders ook signale'
d.m.v. vlaggen. Zu
waarschuwt e
de coureur
wagen die
gele vlag I
een witte1
Reglement
Het technisch reglement voor
dé Formule 1 wagen wordt
opgesteld door de Fédération
Internationale du Sport
Automobile (FISA) en omvat
een compleet boekwerk. Het
minimum gewicht van de
auto is 515 kilo, de maximale
breedte, gerekend over de
wielen is 215 cm en de
toegestane hoogte is precies
een meter. De lengte is in
principe vrij maar vleugel- en
carrosseriedelen mogen voor
en achter ten hoogste 120 en
50 cm voorbij de wielassen
uitsteken terwijl motor,
brandstofcel en coureur zich
tussen die assen moeten
bevinden. Deze eisen en het
streven naar een zo laag
In de jaarlijkse ontwerpwedstrijd van het
Ontwerpcentrum Nordrhein Westfalen heeft
Mazda met de Xedos 9 één van de hoogste
prijzen gewonnen. De prijs werd behaald in de
productgroep voor industrie, ambacht,
transport en verkeer.
Het aantal deelnemers aan de wedstrijd groeit
ieder jaar. Onder het motto "wees succesvol
door ontwerp" deden maar liefst 511
fabrikanten en ontwerpstudio's uit 17 landen
mee met meer dan 1100 produkten. Alle
Verder worden er nieuwe verlichting. Het basis
bekledingsstoffen gebruikt en dieselmodel van 70 pk begint
is er een zoemer voor vergeten bij f.27.990,= excl. BTW.
Op de 850Ci, die vanaf nu ook
is voorzien van de 5,4 liter 12
cilinder, vinden we een
vijftraps automaat met een
zogenaamde adaptieve
transmissie regeling. De auto
neemt alle schakelfuncties
probleemloos over. Er zijn
echter twee schakelbanen.
Het is namelijk ook mogelijk
handmatig op of terug te
schakelen. BMW noemt dit de
Actief Automatische
Transmissie.
ttige
rmatie op, die
1 worden in
3. De
/orden
100k
120.000 cabines worden vervaardigd. De
verschillende cabines zullen worden
geassembleerd in de Iveco-fabrieken in Italië,
Spanje enF rankrijk. Het contract volgt op
bestaande samenwerkingsovereenkomsten.
Zo levert Iveco momenteel jaarlijks ongeveer
40.000 2,5 liter dieselmotoren aan Renault voor
de Safrane, Trafic en Master.
Pole-position
Voor het huidige
wereldkampioenschap
Formule 1 worden wereldwijd
zestien verschillende races
Iveco en Renault hebben een
samenwerkingsovereenkomst getekend voor
de gezamenlijke produktie van cabines en
componenten daarvan voor lichte
bedrijfswagens. De cabines zijn bestemd voor
de toekomstige Iveco Daily bestelwagens en
de nieuwe serie lichte bedrijfswagens van
Renault. Het is de bedoeling dat op jaarbasis
Het BMW-programma wordt
op korte termijn met een
aantal interessante nieuwe
auto's uitgebreid. De 316i
Compact krijgt er een broertje
bij in de vorm van de 318ti.
Deze auto beschikt over de 1.8
liter 16-klepsmotor met een
vermogen van 140 pk, haalt
een top van 209 km/u en sprint
in 9,9 seconden van 0 tot 100
km/u. De auto heeft een wat
royalere uitrusting en kost
f.53.950,=.
Vanaf de herfst komt een 4
cilinder dieselmotor
beschikbaar in de BMW 3-
reeks. Deze krachtbron is
rechtstreeks afgeleid van de
bestaande 2.5 liter 6 cilinder.
Met een cilinderinhoud van
1665 cc wordt een vermogen
bereikt van 90 pk en een
maximaal koppel van 190 Nm
bij 2000 tr/min. De auto haalt
een topsnelheid van 183 km/u.
Deze318tds komt
aanvankelijk als sedan
beschikbaar met een
complete uitrusting. ABS,
airbag, elektrische
raambediening en een
katalysator worden geleverd
voor f.57.950,=. Wie over meer
luxe wil beschikken is
f.62.525,= kwijt voor de
Executive. Volgend jaar komt
de nieuwe dieselmotor ook
beschikbaar in de Compact.
Aan de top wordt het
programma versterkt door de
750i en 750iL. De bekende 12
cilinder motor heeft nu een
grotere inhoud van 5,4 liter en
zorgt voor een vermogen van
326 pk. Het maximale koppel
van 490 Nm staat al bij 3900
tr/min volledig ter
beschikking. BMW i
750iL voor f.238.
normale carrosserie.
Daarnaast is er een met 14
centimeter verlengd
koestwerk voor f.267.800,=. De
langere carrosserie is vanaf
nu ook leverbaar op de 730i en
740i.
Teams
Met uitzondering van Ferrari
en Lotus hebben de Formule 1
constructeurs geen enkele
historische of actuele binding
met automobielfabrikanten.
De teams doen hun eigen
research en ontwikkeling,
hebben een zelfstandige
hypermoderne werkplaats en
in veel gevallen een eigen
windtunnel die zeer
belangrijk is voor het testen
van ontwikkelingen op
aërodynamisch gebied.
De motor is het enige
component dat uitbesteed
wordt en momenteel zijn het
vooral de krachtbronnen van
Renault, Ford, Ferrari,
Yamaha en Peugeot die de
dienst uitmaken in de hoogste
klasse van de autosport. Voor
deze fabrikanten is de
Formule 1 een fantastisch
reclameplatform en de
ontwikkelingen in de racerij
leveren tevens een grote
hoeveelheid nutt:
technische inform^ u
weer toegepast kan i
hun personenauto's,
peperdure motoren wc
aan de topteams dan c
gratis geleverd, met
fabriekstechnici erbij.
Daar waar het aanbod van
motoren echter regelmatig
wisselt, is de situatie bij de
teams vrij stabiel te noemen.
Ferrari, McLaren en Williams
zijn al sinds jaar en dag de
gevestigde orde. Nieuwe
teams komen en gaan, maar
dringen slechts zelden door
tot de absolute top. Een
positieve uitzondering hierop
Bovendien mag men dit
seizoen, voor het eerst sinds
1983, ook weer bijtanken. Door
snel en efficiënt te werken
kunnen tijdens die pitstops
seconden gewonnen worden
op de concurrentie en in
sommige races wordt dan ook
meer gepasseerd in de pits
dan op de baan.
gereden. Twee daarvan,
Monaco en Aidelaide, worden
gehouden op stratencircuits,
de overigen op speciaal
daarvoor ingerichte banen
met uitzondering van Spa-
Frahcorchamps in België dat
voor een groot gedeelte uit
openbare weg bestaat. De
Grand Prix weekends kennen
een strakke tijdsindeling,
waarbij op vrijdag en
zaterdag steeds een vrije
training en een zogenaamde
kwalificatietraining
plaatsvindt. Die
kwalificatietraining is
rogen
n de start
angzaam
reur die
icatieritten
tijd weet neer
ie eerste
ree, de
x idag is er
s extends eén warm-up van
een half uur die team en rijder
de laatste kans biedt om een
optimale wagenafstelling
voor de wedstrijd te
realiseren en 's middags gaat
de eigenlijke race dan van
start.
In tegenstelling tot de Indy
Cars of Le Mans kent men in
de Formule 1 de zogenaamde
Grand Prix start. Na een
opwarmronde moeten alle
deelnemers hun
oorspronkelijke startpositie
op de grid weer innemen. Als
is het relatief jonge Benetton
team, dat de grote drie dit
seizoen zelfs voorbij is
gestreefd. Goed
georganiseerd teamwerk is
zeer belangrijk want naast
het kampioenschap voor
coureurs is er immers ook een
wereldtitel te vergeven vc
de teams, de zogenaamde
constructeursbeker.
Nagenoeg elk team zet twee
wagens in en de punten die
de rijders in beide bolides
verdienen, 10,6,4,3,2 en 1
punt voor de eerste tot en met
de zesde plaats, worden voor
die constructeursbeker bij
elkaar opgeteld.
Let startlicht op voertui,
binnen drie tot rode vlc
ien daarna op race afgebroken is. F
ia het hele veld afgelopen decenniui
erdovend geraas Formule 1 werd behe
.reurs die oor.
aller tijden
1 Prix gaat over 300 staan: Alain Prost, Ayrton
of twee uur Senna, Nelson Piquet en Nigel
Mansell
duidelij
s het aangebroken. Piquet 6ll x-
sbben hebben zich definitief
teruggetrokken, Senna is
helaas verongelukt en
Mansell lijkt, ook al keert hij
volgend seizoen misschien
- nog terug bij Williams, toch
ook in de herfst van zijn
carrière te zijn.
Op dit moment dienen zich
dan ook tal van jonge en
talentvolle rijders aan, zoals
Schumacher, Barrichello,
Irvine, Hakkinen, Coulthard,
Frentzen en niet te vergeten
onze eigen Jos Verstappen. Zij
staan voor de mooie maar
zware taak om het vaandel
van de grote vier over te
nemen.
een langzaam rijdend
-*.jig op je piste is en een
luwe vlag geeft aan dat de
mr-a afgebroken is. Het
1 rm in de
x vxuiux= x w=xxx geheerst door
vier coureurs die ook in de
top-tien aller tijden bovenaan
3taan: Alain Prost, Ay-1-
ell. Er is nu echter
lijk een nieuwe periode
sbroken. Piquet en Prost
produkten die met hun ontwerp verder gaan
dan het standaardprodukt krijgen een
zogenaamde Rode Stip, die al sinds 1955 wordt
uitgedeeld.
Maar liefst 22 professionele designers,
academici en journalisten testen de
ontwerpen tijdens een sessie van twee weken.
De voorgedragen produkten mogen niet
langer op de markt zijn dan twee jaar en voor
de eerste meedoen aan de wedstrijd.
De wedstrijd geldt alleen voor serieprodukten. De huidige Ford Transit is al
weer heel wat jaren
leverbaar. De ontwikkeling
staat echter niet stil,
waardoor de Transit aan een
vrijwel constant
evaluatieproces onderhevig
is geweest. Toch betekenen
de nieuwste wijzigingen weer
een flinke stap voorwaarts. De
naam Transit staat vanaf nu
uitsluitend voor de versies op
grijs kenteken, terwijl de
varianten voor
personenvervoer voortaan
Tourneo heten. Het nieuwe
front met ovale grille past
uitstekend in de algehele
Ford-lijn. Ook de voorste
wielkasten en de
achterbumper zijn opnieuw
gestyleerd. Verder zijn er
andere wieldeksels toegepast
en kan worden gekozen uit
drie nieuwe metaallokken.
Het dashboard is helemaal
nieuw van de tekentafel
gekomen en vertoont wat
betreft design grote
verwantschap met de
Mondeo. Stuurbekrachtiging
is op alle types standaard.
Het motorenprogramma
wordt aangevuld met een 2
liter injectiemotor met een
vermogen van 115 pk. De
bestaande 2.5 liter direct
ingespoten dieselmotor is op
vele details verbeterd,
waardoor het verbruik,
vermogen, trekkracht en
milieuvriendelijkheid in
positieve zin zijn beïnvloed.
Verder hoeven de
servicebeurten slechts om de
15.000 km te worden
uitgevoerd wat natuurlijk
weer prettig is voor de
exploitatierekening. Net als
(alle
ruto's
"rans
aard.
L 1
.Mirers’
te’..