FORMULE 1 Topsport op wielen BMW-nieuws voor 1995 ia Prijzen voor Xedos 9 Ford Transit gemoderniseerd M ma op Zandvoort Samenwerking Iveco en Renault 17 september: British Race Festival tfAULT OTA V-A-G ^rA^GE ,ystem| 1 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 9 394 pagina 8 DETILBURGSE KOERIER .1994 rlak. isel. Top-10 aller tijden Formule 1 coureurs 62-68 72-74 .1991 iers, 0 km. .1991 .1993 schuifkanteldak DA GM (On)overdekte zitplaatsen Mie ra Jive met 1989 1989 .1990-1991-1992 .1990-1991-1992 1988 1988 1989 1993 1968 1990 1990 1994 1992 1989 1994 1990 1993 1987 1986 1985 1988 1985 1993 1992 .1990-1991 1985 ..4-1985 .4-1987 .3-1989 .5-1988 .3-1984 .2-1989 .8-1984 .1991 .1988 .1988 .1991 .1989 .1991 voor ie .1991 .1987 .1990 .1992 .1988 .1987 .1988 .1989 .1990 .1984 .1988 .1991 .1990 .1991 .1991 .1988 .1987 .1988 .1991 .1989 .1990 .1989 199 161 171 99 146 144 Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 85-86-89-93 88-90-91 81-83-87 92 75-77-84 69-71-73 levert de 3.800,= met de Het tweede exemplaar voor de bijrijder kan tegen meerprijs worden besteld. tekst en foto's: Kees van der Velden 1992 ...1987-1989 1992 .1990 1989 1990 .....1991 1990 1989 1992 1991 1989 1989 798,5 614 485,5 469 420,5 360 310 292 289 281 DENISSEN Schuifkanteldak slechts 250,- Micro Jive göv.a. 22.595,- In 1950 werd het eerste moderne wereldkampioenschap Formule 1 voor coureurs gehouden. Het bestond uit zeven wedstrijden en werd gewonnen door de Italiaan Giuseppe Farina in een Alfa Romeo. In het begin had dat kampioenschap nog min of meer het karakter van duels tussen landen, hetgeen weerspiegeld werd in de kleuren van de deelnemende auto's. De Historische Auto Ren Club en het Circuit Park Zandvoort organiseren op zaterdag 17 september het British Race Festi val. Deze primeur is een logisch vervolg op het zo succesvolle concept van Italia a Zandvoort. Het eendaagse evenement staat bol van alles wat maar met Engelse auto's te maken heeft en is mede mogelijk gemaakt door Stanley Works en Sun Alliance Verzekeringen. Er zijn races en demonstraties met een unieke hoeveelheid Engelse auto's waaronder zeer exclusieve Aston Martins, Jaguars etc. De toegangsprijs bedraagt f15,= voor duinen en tribune en f.25,voor het rennerskwartier. Kinderen tot 12 jaar betalen de helft. Het programma duurt van 9.00 tot 18.00 uur. Marshalls Rondom die baan zijn op egische plaatsen shalls of baanposten die niet men bieden in "■ash, maar de lalen geven Zo a w i een blauwe vlag ir voor een snellere e in wil halen, een betekent gevaar, 1 vlag houdt in dat er exploitatier inmiddels a personenauto's van Ford wordt de Transit/Tourneo nu ook standaard geleverd met een airbag in het stuurwiel. belangrijk want er mo slecht 26 wagens aan 1 verschijnen, wie te lar is valt af. De couret tijdens de kwalificc de snelste rondetijd te zetten, staat op de startplaats voor de race pole-position. Op zonde 's ochtends een warm-up van een half uur die team en rijder dan de laatste wagen stil staat wordt het startlicht c~ rood gezet en binnen drie zeven seconden daar"" groen, waarnc met een oorverdovend gertxxx= wegstuift richting eerste bocht. De Grand T - kilometer of twee uur maximaal. Bijna altijd zijn er een of meerdere pitstops nodig om de banden, die het behoorlijk te verduren heLL=. door het onophoudelijke remmen, accelereren en insturen, te verwisselen. punten zeges races WK-titels 51 41 23 30 25 27 12 14 14 Zo waren de Italiaanse bolides rood, de Duitse Mercedessen zilver of wit, Franse wagens waren blauw en de Britse deelnemers groen van kleur. Met de koqist van de sponsors aan het einde van de jaren zestig verdwenen deze herkenbare kleuren en veranderden de Formule 1 wagens in rijdende reclameborden. mogelijk gewicht zorgen ervoor dat de lengte van de huidige Grand Prix wagen ongeveer 4,5 meter is. De zo kenmerkende vleugels, essentieel voor de downforce of neerwaartse druk, mogen voor en achter respectievelijk 140 en 100 cm breed zijn. De bodem van de wagen daarentegen mag geen aërodynamische functie vervullen en is volledig vlak. De gebruikte motoren zijn conventioneel, turbo's en compressoren zijn verboden en er mogen maximaal 12 cilinders toegepast worden. De inhoud van de motor is vastgesteld op 3,5 liter, waarbij aangetekend kan worden dat wellicht volgend jaar al overgeschakeld gaat worden op een drie liter formule. De brandstof is normale benzine, speciale mengsels of toevoegingen zijn verboden. 1. Alain Prost (F) 2. Ayrton Senna (Br) 3. Nelson Piquet (Br) 4. Nigel Mansell (GB) 5. Niki Lauda (O) 6. Jackie Stewart (GB) 7. Carlos Reuteman (Ar) 8. Gerhard Berger (O) 9. Graham Hill(GB) 10. Emerson Fittipaldi (Br) stratec marsh gepositioneerd, dit alleen hulp kunner geval van een eras rijders ook signale' d.m.v. vlaggen. Zu waarschuwt e de coureur wagen die gele vlag I een witte1 Reglement Het technisch reglement voor dé Formule 1 wagen wordt opgesteld door de Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) en omvat een compleet boekwerk. Het minimum gewicht van de auto is 515 kilo, de maximale breedte, gerekend over de wielen is 215 cm en de toegestane hoogte is precies een meter. De lengte is in principe vrij maar vleugel- en carrosseriedelen mogen voor en achter ten hoogste 120 en 50 cm voorbij de wielassen uitsteken terwijl motor, brandstofcel en coureur zich tussen die assen moeten bevinden. Deze eisen en het streven naar een zo laag In de jaarlijkse ontwerpwedstrijd van het Ontwerpcentrum Nordrhein Westfalen heeft Mazda met de Xedos 9 één van de hoogste prijzen gewonnen. De prijs werd behaald in de productgroep voor industrie, ambacht, transport en verkeer. Het aantal deelnemers aan de wedstrijd groeit ieder jaar. Onder het motto "wees succesvol door ontwerp" deden maar liefst 511 fabrikanten en ontwerpstudio's uit 17 landen mee met meer dan 1100 produkten. Alle Verder worden er nieuwe verlichting. Het basis bekledingsstoffen gebruikt en dieselmodel van 70 pk begint is er een zoemer voor vergeten bij f.27.990,= excl. BTW. Op de 850Ci, die vanaf nu ook is voorzien van de 5,4 liter 12 cilinder, vinden we een vijftraps automaat met een zogenaamde adaptieve transmissie regeling. De auto neemt alle schakelfuncties probleemloos over. Er zijn echter twee schakelbanen. Het is namelijk ook mogelijk handmatig op of terug te schakelen. BMW noemt dit de Actief Automatische Transmissie. ttige rmatie op, die 1 worden in 3. De /orden 100k 120.000 cabines worden vervaardigd. De verschillende cabines zullen worden geassembleerd in de Iveco-fabrieken in Italië, Spanje enF rankrijk. Het contract volgt op bestaande samenwerkingsovereenkomsten. Zo levert Iveco momenteel jaarlijks ongeveer 40.000 2,5 liter dieselmotoren aan Renault voor de Safrane, Trafic en Master. Pole-position Voor het huidige wereldkampioenschap Formule 1 worden wereldwijd zestien verschillende races Iveco en Renault hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de gezamenlijke produktie van cabines en componenten daarvan voor lichte bedrijfswagens. De cabines zijn bestemd voor de toekomstige Iveco Daily bestelwagens en de nieuwe serie lichte bedrijfswagens van Renault. Het is de bedoeling dat op jaarbasis Het BMW-programma wordt op korte termijn met een aantal interessante nieuwe auto's uitgebreid. De 316i Compact krijgt er een broertje bij in de vorm van de 318ti. Deze auto beschikt over de 1.8 liter 16-klepsmotor met een vermogen van 140 pk, haalt een top van 209 km/u en sprint in 9,9 seconden van 0 tot 100 km/u. De auto heeft een wat royalere uitrusting en kost f.53.950,=. Vanaf de herfst komt een 4 cilinder dieselmotor beschikbaar in de BMW 3- reeks. Deze krachtbron is rechtstreeks afgeleid van de bestaande 2.5 liter 6 cilinder. Met een cilinderinhoud van 1665 cc wordt een vermogen bereikt van 90 pk en een maximaal koppel van 190 Nm bij 2000 tr/min. De auto haalt een topsnelheid van 183 km/u. Deze318tds komt aanvankelijk als sedan beschikbaar met een complete uitrusting. ABS, airbag, elektrische raambediening en een katalysator worden geleverd voor f.57.950,=. Wie over meer luxe wil beschikken is f.62.525,= kwijt voor de Executive. Volgend jaar komt de nieuwe dieselmotor ook beschikbaar in de Compact. Aan de top wordt het programma versterkt door de 750i en 750iL. De bekende 12 cilinder motor heeft nu een grotere inhoud van 5,4 liter en zorgt voor een vermogen van 326 pk. Het maximale koppel van 490 Nm staat al bij 3900 tr/min volledig ter beschikking. BMW i 750iL voor f.238. normale carrosserie. Daarnaast is er een met 14 centimeter verlengd koestwerk voor f.267.800,=. De langere carrosserie is vanaf nu ook leverbaar op de 730i en 740i. Teams Met uitzondering van Ferrari en Lotus hebben de Formule 1 constructeurs geen enkele historische of actuele binding met automobielfabrikanten. De teams doen hun eigen research en ontwikkeling, hebben een zelfstandige hypermoderne werkplaats en in veel gevallen een eigen windtunnel die zeer belangrijk is voor het testen van ontwikkelingen op aërodynamisch gebied. De motor is het enige component dat uitbesteed wordt en momenteel zijn het vooral de krachtbronnen van Renault, Ford, Ferrari, Yamaha en Peugeot die de dienst uitmaken in de hoogste klasse van de autosport. Voor deze fabrikanten is de Formule 1 een fantastisch reclameplatform en de ontwikkelingen in de racerij leveren tevens een grote hoeveelheid nutt: technische inform^ u weer toegepast kan i hun personenauto's, peperdure motoren wc aan de topteams dan c gratis geleverd, met fabriekstechnici erbij. Daar waar het aanbod van motoren echter regelmatig wisselt, is de situatie bij de teams vrij stabiel te noemen. Ferrari, McLaren en Williams zijn al sinds jaar en dag de gevestigde orde. Nieuwe teams komen en gaan, maar dringen slechts zelden door tot de absolute top. Een positieve uitzondering hierop Bovendien mag men dit seizoen, voor het eerst sinds 1983, ook weer bijtanken. Door snel en efficiënt te werken kunnen tijdens die pitstops seconden gewonnen worden op de concurrentie en in sommige races wordt dan ook meer gepasseerd in de pits dan op de baan. gereden. Twee daarvan, Monaco en Aidelaide, worden gehouden op stratencircuits, de overigen op speciaal daarvoor ingerichte banen met uitzondering van Spa- Frahcorchamps in België dat voor een groot gedeelte uit openbare weg bestaat. De Grand Prix weekends kennen een strakke tijdsindeling, waarbij op vrijdag en zaterdag steeds een vrije training en een zogenaamde kwalificatietraining plaatsvindt. Die kwalificatietraining is rogen n de start angzaam reur die icatieritten tijd weet neer ie eerste ree, de x idag is er s extends eén warm-up van een half uur die team en rijder de laatste kans biedt om een optimale wagenafstelling voor de wedstrijd te realiseren en 's middags gaat de eigenlijke race dan van start. In tegenstelling tot de Indy Cars of Le Mans kent men in de Formule 1 de zogenaamde Grand Prix start. Na een opwarmronde moeten alle deelnemers hun oorspronkelijke startpositie op de grid weer innemen. Als is het relatief jonge Benetton team, dat de grote drie dit seizoen zelfs voorbij is gestreefd. Goed georganiseerd teamwerk is zeer belangrijk want naast het kampioenschap voor coureurs is er immers ook een wereldtitel te vergeven vc de teams, de zogenaamde constructeursbeker. Nagenoeg elk team zet twee wagens in en de punten die de rijders in beide bolides verdienen, 10,6,4,3,2 en 1 punt voor de eerste tot en met de zesde plaats, worden voor die constructeursbeker bij elkaar opgeteld. Let startlicht op voertui, binnen drie tot rode vlc ien daarna op race afgebroken is. F ia het hele veld afgelopen decenniui erdovend geraas Formule 1 werd behe .reurs die oor. aller tijden 1 Prix gaat over 300 staan: Alain Prost, Ayrton of twee uur Senna, Nelson Piquet en Nigel Mansell duidelij s het aangebroken. Piquet 6ll x- sbben hebben zich definitief teruggetrokken, Senna is helaas verongelukt en Mansell lijkt, ook al keert hij volgend seizoen misschien - nog terug bij Williams, toch ook in de herfst van zijn carrière te zijn. Op dit moment dienen zich dan ook tal van jonge en talentvolle rijders aan, zoals Schumacher, Barrichello, Irvine, Hakkinen, Coulthard, Frentzen en niet te vergeten onze eigen Jos Verstappen. Zij staan voor de mooie maar zware taak om het vaandel van de grote vier over te nemen. een langzaam rijdend -*.jig op je piste is en een luwe vlag geeft aan dat de mr-a afgebroken is. Het 1 rm in de x vxuiux= x w=xxx geheerst door vier coureurs die ook in de top-tien aller tijden bovenaan 3taan: Alain Prost, Ay-1- ell. Er is nu echter lijk een nieuwe periode sbroken. Piquet en Prost produkten die met hun ontwerp verder gaan dan het standaardprodukt krijgen een zogenaamde Rode Stip, die al sinds 1955 wordt uitgedeeld. Maar liefst 22 professionele designers, academici en journalisten testen de ontwerpen tijdens een sessie van twee weken. De voorgedragen produkten mogen niet langer op de markt zijn dan twee jaar en voor de eerste meedoen aan de wedstrijd. De wedstrijd geldt alleen voor serieprodukten. De huidige Ford Transit is al weer heel wat jaren leverbaar. De ontwikkeling staat echter niet stil, waardoor de Transit aan een vrijwel constant evaluatieproces onderhevig is geweest. Toch betekenen de nieuwste wijzigingen weer een flinke stap voorwaarts. De naam Transit staat vanaf nu uitsluitend voor de versies op grijs kenteken, terwijl de varianten voor personenvervoer voortaan Tourneo heten. Het nieuwe front met ovale grille past uitstekend in de algehele Ford-lijn. Ook de voorste wielkasten en de achterbumper zijn opnieuw gestyleerd. Verder zijn er andere wieldeksels toegepast en kan worden gekozen uit drie nieuwe metaallokken. Het dashboard is helemaal nieuw van de tekentafel gekomen en vertoont wat betreft design grote verwantschap met de Mondeo. Stuurbekrachtiging is op alle types standaard. Het motorenprogramma wordt aangevuld met een 2 liter injectiemotor met een vermogen van 115 pk. De bestaande 2.5 liter direct ingespoten dieselmotor is op vele details verbeterd, waardoor het verbruik, vermogen, trekkracht en milieuvriendelijkheid in positieve zin zijn beïnvloed. Verder hoeven de servicebeurten slechts om de 15.000 km te worden uitgevoerd wat natuurlijk weer prettig is voor de exploitatierekening. Net als (alle ruto's "rans aard. L 1 .Mirers’ te’..

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31