PANHARD DYNA GRAND STANDING
5
IS
F
m
Eigenzinnig
uitgesteld
Opel in 1995
I
Audi A8 vanaf november
Verdrievoudiging
MPV-markl
MB
Combinatie
'grijs en open' mag
KLASSIEKER
Verkoop Alfa 145 (°n)°vert|ekte zitplaatsen
1
fr
B.V.
r|?
P
W
)94 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 5
kan tieplan-
kantie voor
Rover u niet
uilen®.
Sunny Clair
v.a. 31.295,
met gratis
inteldak
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
O
J8-PJ-10
Vi€
Th
16-
100]
W-n 73/
eo is zo u
- nu voor
ik
l Op
>de
n
|»5W0
•uas 16V
Alfa 145
rïl
P
orgt voor
eraanbod
fety Engi-
Ispanners
m 1.000,-
IRG E.O.
563956
j introductie
het publiek
Citroen,
nu inl
rst bereikt wordt),
torwaarden.
systeem i
generatie
ifc B.V.
5021 TB
420145.
totaal
.''s
ie helft
jn garantie.
voorkomt
gaan sli—
motor zor
merknaam
m PSA.
srtuig in
jaren
sin 1988
len. Toen was
tu 44.000 stuks,
toenam tot
Het concept
lan in
1228 km/u
an 0 tot
sconden.
lals
i besteld
in ook- dan
>ën, zodat de mt
handen is var
m tropische
ie var
>pa ver.
1400.0”
GARAGE
D E nTs SEN
an benzine
betekent een marktaandeel in
het segment van 44 procent.
Renault introduceerde tien
jaar geleden het concept in
Europa.
Op de tweede plaats komt de
Chrysler Voyager, in de
Verenigde Staten de meest
succesvolle aanbieder.
Kleinere aandelen hebben
Mitsubishi, Nissan, GM en
Toyota. In Nederland is
Chrysler met een aandeel van
35 procent veruit het grootste
merk in deze deelmarkt.
Mitsubishi (21 procent) komt
op de tweede plaats en
Renault (17 procent) op de
derde.
Aluminium
De eerste Panhard Dyna uit de
jaren veertig, lijkt haast in
niets meer op de tweede serie
die in 1954 het levenslicht zag.
Panhard, bekend vanwege
bow bij uw
e, handige
n stijlvolle
tgezonderd
?s een zeer
procent), België en Zweden
werden goede resultaten
geboekt, maar in Duitsland,
Engeland, Italië en Nederland
bleef het aandeel relatief
bescheiden. Daar zal echter
de komende jaren
verandering in komen.
Gemeten in absolute
aantallen ging van het t
van alle verkochte mpv'
vorig jaar meer dan de
naar de grote Europese
automarkten Frankrijk en
Duitsland. Engeland kwam
de derde plaats en Italië op
vierde. Marktleider in Europa
is Renault met haar Espace.
De verkoop van 58.000 auto's
>men wordt dat wielen een topsnelheid van 2
dippen. De 174 pk V6 en een acceleratie var
zorgt in deze versie voor 100 km/u in 9,1 second
Ruimtelijk effect
De Panhard PL 17 werd in mei
1965 uit produktie genomen
en daarmee verdween een
zeer karakteristieke Franse
auto. Wie de Dyna Grand
Standing anno 1994 rijdt, zal
direct verrast zijn door zijn
moderne eigenschappen. De
auto is van binnen enorm
ruim en biedt echt plaats aan
maximaal zes personen. Door
het dashboard direct onder de
ruit te plaatsen, wordt nog
eens een extra ruimtelijk
effect verkregen. De
bagageruimte is door de bolle
kofferklep redelijk ruim. De
kleine motor zorgt voor goede
prestaties en dat bij een
gemiddeld verbruik van
ongeveer 1 op 16. Soms lijkt de
ontwikkeling in autoland stil
te staan, maar met betrekking
tot de Panhard Dyna lijkt er
sprake van achteruitgang.
Sinds 1 januari heeft er onzekerheid bestaan over het
feit of een auto op grijs kenteken geleverd voor deze
datum nog steeds open mag worden gereden. Denk
hierbij bijvoorbeeld aan auto's als de Suzuki's Vitara
en Samurai, de Daihatsu Feroza en Jeep Wrangler.
Sommige eigenaren van deze auto's kregen de indruk
een naheffing BPM te kunnen krijgen als de auto met
verwijderde soft- of hardtop werd gefotografeerd voor
de wegenbelasting. Suzuki-importeur Nimag is over
deze kwestie in overleg getreden met het hoofd van
de afdeling BPM-regeling van de directie Douane in
Rotterdam. Deze heeft verzekerd dat auto's op grijs
kenteken geleverd voor 1 januari zonder problemen
'open' gereden mogen worden en dat nooit en te
nimmer een naheffing zal volgen. Alleen gaan rijders
met ingang van 1 januari 1995 het hogere tarief voor
de wegenbelasting betalen, het tarief wat nu al geldt
een dubbele carburateur, die
samen met een aantal andere
kleine wijzigingen zorgde
voor een vermogen van 50 pk
bij 6200 tr/min. Hierdoor was
een topsnelheid mogelijk van
145 km/u. Het einde voor de
Dyna was op dat moment al in
zicht. De ronde vormen
raakten uit de mode, zodat het
merk genoodzaakt was haar
Dyna meer dan een facelift te
geven. Zo verscheen op de
Parijse autotentoonstelling
van 1959 de Panhard PL17. In
deze auto was duidelijk de
middensectie van de Dyna te
herkennen, terwijl de neus en
vooral de achterzijde
aanzienlijk vierkanter waren
uitgevallen.
De letters PL stonden voor
Panhard et Levassor, twee
pioniers uit de Franse
automobielhistorie die al eind
vorige eeuw auto's
produceerden. Panhard werd
aan het einde van haar
bestaan overgenomen door
krachtbron is goed voor 68 pk,
dit in tegenstelling tot de
bestaande 1.7 TD van 82 pk.
Alle versies van de Astra
worden vanaf nu standaard
met een bestuurdersairbag
geleverd, terwijl een tweede
exemplaar aan bijrijderskant
tegen een meerprijs van
f.800,= kan worden besteld.
Het dashboardkastje blijft
hierbij volledig in gebruik.
De Opel Vectra is er in een
Sport-uitvoering met onder
meer lichtmetalen velgen,
sportstoelen, elektrisch
bediende voorportierruiten,
breedstralers, hoofdsteunen
achterin en elektrisch
bediende en verwarmde
spiegels. Tot slot heeft ook de
Calibra enkele wijzigingen
ondergaan. Zo zien we een
nieuwe grille en andere
lichtmetalen velgen.
En dan de prijzen. De Opel
Corsa met 1.4 liter 16V-motor
is er vanaf f.27.450,=. Opel
biedt de Astra als 1.4 aan
vanaf f.29.450,= terwijl de 1.6
16V vanaf f.33.150,= voor de
deur staat. De soft turbodiesel
vervangt de ongeblazen
versie en kost f.32.250,=. De
Vectra Sport begint bij
f .36.950,= en er is al een
Calibra vanaf f.54.950,=. Bij de
Omega is de CD-uitvoering
aanzienlijk in prijs verlaagd.
De 2.0i 16V CD komt op
f.60.950,= en dat was voorheen
zesduizend gulden meer. Ook
kan de luxueuze MV6-
uitvoering voortaan i
turbodiesel worden 1
vanaf f.89.950,=.
De officiële introductie van de
Audi A8 op de Nederlandse
markt is voorlopig uitgesteld
tot november dit jaar. Tijdens
de Wereldruiterspelen werd
de auto voor het eerst aan het
publiek getoond. Tegelijk zijn
ook de prijzen bekend
gemaakt. Audi start haar A8-
programma met de 2.8 V6 voor
f. 136.989,=. Aan de top staat de
A8 4.2 met standaard quattro-
ierwielaandrijving en een
iptronic versnellingsbak
voor f. 183.989,=. Hier tussenin
komt de A8 2.8 V6 Quattro voor
f.l46.988,=. Het quattro-
i is van de laatste
ie. Met behulp van
een Torsen-
tussendifferentieel worden de
aandrijfkrachten over voor- en
achteras verdeeld, waarbij de
wielen met de hoogste tractie
automatisch de meeste
aandrijfkrachten krijgen
De markt voor multi purpose
vehicles (MPV's), oftewel
ruimtevoertuigen zal in de
periode van 1994 tot 1998 in
Europa verdrievoudigen tot
ruim 400.000 stuks. Sinds de
komst van dit type voei
de eerste helft van de j<
tachtig, is de groei pas
op gang gekomen. Toer
het marktniveai
een aantal dat t
133.000 in 1993.1
slaat vooral aar
Zwitserland, waar vorig jaar
een marktaandeel van bijna
vier procent werd bereikt.
Ook in Oostenrijk (2,8
procent). Frankrijk (2,9
Gewicht
Dat goldt ook voor de indeling
van het interieur. Alle
dashboardinstrumenten
werden in een ronde klok
direct achter het stuurwiel
geplaatst. Alle overige
bedieningshendels en -
knoppen kregen een plaatsje
rond de stuurkolom en het
dashboard. Maar Panhard
ging nog verder. De afstand
tussen inzittenden en het
dashboard is erg groot, terwijl
het geheel met plastic is
bekleed. Zeer gunstig bij een
ongeval. Verder was de
brandstoftank onder de
achterbank geplaatst, zeer
belangrijk bij een aanrijding
van achteren.
Wie de gewelfde motorkap
opent, staat oog in oog met
een miniscuul motortje, een 2
cilinder luchtgekoelde boxer
van 850 cc. Deze levert een
vermogen van 42 pk en dat
blijkt meer dan voldoende
voor de niet meer dan 650 kg
wegende auto. Maar dat lage
gewicht bleef niet
Vooral op technisch vlak voert
Opel voor het nieuwe
modeljaar enkele wijzigingen
door. Zo is vanaf nu de eerder
aangekondigde 1.6 liter 16-
kleps Ecotec-motor van 100 pk
voortaan in de Astra en Corsa
te vinden. Deze krachtbron is
vooral gebouwd op souplesse
en een laag verbruik. De
motor is gekoppeld aan een
close-ratio vijfbak en kan
vanaf begin volgend jaar ook
als automaat worden besteld.
De 1.8 liter 16-klepper uit de
Ecotec-familie kennen we al
wat langer. Het vermogen is
echter teruggebracht van 125
tot 115 pk. Deze ingreep komt
ook vooral het
brandstofverbruik ten goede.
In de Corsa kan vanaf nu de
kleine motor uit de Ecotec-
reeks worden besteld. Het
gaat hier om een 1.4 liter 16-
klepper met een vermogen
van 90 pk. Uiteraard neemt
deze motor de plaats in van de
oude 1.4 Si-motor. Ook hier
zien we een close-ratio vijf bal
of een automaat. Het spreekt
voor zich dat deze motor aan
de emissie-eisen voor 1996
voldoet.
De Opel Corsa is voortaan
verkrijgbaar met twee full-
size airbags. Bij de Combo
met witte carrosseriekleur
wordt het dak boven de
cabine inmiddels standaard
meegespoten. Nieuw is ook de
zogenaamde soft turbodiesel
in de Astra. Door een lagere
turbodruk wordt een hoge
trekkracht bij een laag
toerental bereikt. De
"De windtunnel zorgt ervoor dat de meeste auto's
tegenwoordig veel op elkaar lijken", is een
veelgehoorde uitspraak. Als we enkele decennia
terugblikken, zien we inderdaad een veel rijkere
flora aan afwijkende automodellen. Een zeer goed
voorbeeld is de Panhard Dyna, een auto die nog
maar bij weinigen bekend is, maar zijn tijd ver
vooruit was.
gehandhaafd. Vanaf 1956
vervaardigde Panhard haar
Dyna voor een deel uit
gewoon plaatwerk, alleen de
motorkap, kofferklep en
portieren bleven van
aluminium. Over de
gewichtstoename met 100 kg,
werd het liefst gezwegen. Dat
zelfde deed zich een jaar later
voor. De hele auto werd uit
gewoon plaatstaal gemaakt
en viel nog eens 100 kg
zwaarder uit. Ten gevolge van
de gewichtstoename kreeg de
Dyna andere schokdempers
en werd een groter stuurwiel
gemonteerd om de hogere
stuurkrachten te
compenseren. Ook kreeg de
auto grotere achterlichten
zoals de hier getoonde Grand
Standing.
Begin september werd de nieuwe Alfa 145 als opvolger van de
33 geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Toch zullen
enthousiaste kopers een maand langer op hun auto moeten
wachten. Bij de eerste produktie-exemplaren zijn problemen
opgetreden met betrekking tot de synchromessen van de
versnellingsbakken. Door deze problemen voldoen de eerste
auto's niet aan de kwaliteitseisen die door Alfa worden
gesteld. Daarom worden in de fabriek enkele veranderingen
doorgevoerd, waardoor de auto uiteindelijk pas vanaf 15
oktober aanstaande in heel Europa kan worden uitgeleverd.
kale koets kwam zo tot een
totaalgewicht van niet meer
dan 98,5 kg. Een ander
voorbeeld is een voorportier
van 9 kg. Door de manier
waarop de Dyna in elkaar
werd gezet, kon de
produktieband aanmerkelijk
worden ingekort.
Het model was bij
zo afwijkend, dat h
Carburateur
Naast de verschillende
uitvoeringen van de vierdeurs
sedan, kwam de Dyna ook als
zeer luxueuze cabriolet met
een uitrusting vergelijkbaar
aan de Grand Standing. Een
tweedeurs cabriolet met
volledig neer te klappen kap,
vier neerdraaibare zijruiten
en een in twee kleuren
uitgevoerde carrosserie.
Voorts was de Dyna ook
verkrijgbaar met een Ferlec
automatische koppeling. Men
moest in deze auto nog wel
schakelen, maar het
koppelingspedaal was komen
te vervallen.
In 1959 werd de Dyna
motorisch eens goed
aangepakt. De kleine 850 cc
krachtbron werd voorzien van
XUTO'S
..4.750,-1985
.5.950,-1984
.5.250,-.... 1983
.6.950,-.... 1986
.7.250,-.... 1987
.9.750,-.... 1987
1.750,-.... 1987
.7.900,-.... 1986
.7.950,-.... 1988
.7.950,-.... 1987
.7.750,-.... 1987
.4.950,-.... 1985
zijn ongebruikelijke, maar
technisch zeer
vooruitstrevende
oplossingen, had zich ten doel
gesteld een sierlijk gelijnde
vierdeurs sedan te maken met
plaats voor zes volwassen
personen met een redelijke
hoeveelheid bagage. Met
volle belading moest de auto
130 km/u kunnen halen met de
kleine 850 cc luchtgekoelde
boxer uit de oude Dyna. Om
dit te kunnen verwezenlijken
kwam men ertoe om de
carrosserie volledig uit
aluminium te gaan maken. De
eerst even moest wennen.
Door de ronde lijnen werd een
gunstige stroomlijn bereikt,
iets wat bij veel andere
merken veel later pas ging
spelen.
We vinden in, op en aan de
Dyna een aantal op dit
moment zeer gebruikelijk
zaken, die echter half jaren
vijftig nog lang niet op alle
auto's te vinden waren. Denk
bijvoorbeeld eens aan een
mistlamp midden boven het
nummerbord, een
achteruitrijlamp, vier
richtingaanwijzers en een
automatische hoogteregeling
van de koplampen
afhankelijk van de belading.
Maar ook een ruitesproeier
was in 1954 eerder
uitzondering dan regel. Door
deze goede verlichting was
Panhard één van de eerste
merken die aan veiligheid
dacht.
Voor ons staat niet zomaar
een Panhard Dyna, het is een
Grand Standing, de meest
luxueuze uitvoering. Dit is
duidelijk te zien aan de witte
flankversiering en het
eveneens witte dak. Verder is
de auto rijkelijk aangekleed
met chromen of aluminium
lijstjes en biesjes.
toebedeeld. Verder zorgt EDS
ervoor dat bij wegrijden onder
extreme omstandigheden