PANHARD DYNA GRAND STANDING 5 IS F m Eigenzinnig uitgesteld Opel in 1995 I Audi A8 vanaf november Verdrievoudiging MPV-markl MB Combinatie 'grijs en open' mag KLASSIEKER Verkoop Alfa 145 (°n)°vert|ekte zitplaatsen 1 fr B.V. r|? P W )94 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 5 kan tieplan- kantie voor Rover u niet uilen®. Sunny Clair v.a. 31.295, met gratis inteldak Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 O J8-PJ-10 Vi€ Th 16- 100] W-n 73/ eo is zo u - nu voor ik l Op >de n |»5W0 •uas 16V Alfa 145 rïl P orgt voor eraanbod fety Engi- Ispanners m 1.000,- IRG E.O. 563956 j introductie het publiek Citroen, nu inl rst bereikt wordt), torwaarden. systeem i generatie ifc B.V. 5021 TB 420145. totaal .''s ie helft jn garantie. voorkomt gaan sli— motor zor merknaam m PSA. srtuig in jaren sin 1988 len. Toen was tu 44.000 stuks, toenam tot Het concept lan in 1228 km/u an 0 tot sconden. lals i besteld in ook- dan >ën, zodat de mt handen is var m tropische ie var >pa ver. 1400.0” GARAGE D E nTs SEN an benzine betekent een marktaandeel in het segment van 44 procent. Renault introduceerde tien jaar geleden het concept in Europa. Op de tweede plaats komt de Chrysler Voyager, in de Verenigde Staten de meest succesvolle aanbieder. Kleinere aandelen hebben Mitsubishi, Nissan, GM en Toyota. In Nederland is Chrysler met een aandeel van 35 procent veruit het grootste merk in deze deelmarkt. Mitsubishi (21 procent) komt op de tweede plaats en Renault (17 procent) op de derde. Aluminium De eerste Panhard Dyna uit de jaren veertig, lijkt haast in niets meer op de tweede serie die in 1954 het levenslicht zag. Panhard, bekend vanwege bow bij uw e, handige n stijlvolle tgezonderd ?s een zeer procent), België en Zweden werden goede resultaten geboekt, maar in Duitsland, Engeland, Italië en Nederland bleef het aandeel relatief bescheiden. Daar zal echter de komende jaren verandering in komen. Gemeten in absolute aantallen ging van het t van alle verkochte mpv' vorig jaar meer dan de naar de grote Europese automarkten Frankrijk en Duitsland. Engeland kwam de derde plaats en Italië op vierde. Marktleider in Europa is Renault met haar Espace. De verkoop van 58.000 auto's >men wordt dat wielen een topsnelheid van 2 dippen. De 174 pk V6 en een acceleratie var zorgt in deze versie voor 100 km/u in 9,1 second Ruimtelijk effect De Panhard PL 17 werd in mei 1965 uit produktie genomen en daarmee verdween een zeer karakteristieke Franse auto. Wie de Dyna Grand Standing anno 1994 rijdt, zal direct verrast zijn door zijn moderne eigenschappen. De auto is van binnen enorm ruim en biedt echt plaats aan maximaal zes personen. Door het dashboard direct onder de ruit te plaatsen, wordt nog eens een extra ruimtelijk effect verkregen. De bagageruimte is door de bolle kofferklep redelijk ruim. De kleine motor zorgt voor goede prestaties en dat bij een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 16. Soms lijkt de ontwikkeling in autoland stil te staan, maar met betrekking tot de Panhard Dyna lijkt er sprake van achteruitgang. Sinds 1 januari heeft er onzekerheid bestaan over het feit of een auto op grijs kenteken geleverd voor deze datum nog steeds open mag worden gereden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan auto's als de Suzuki's Vitara en Samurai, de Daihatsu Feroza en Jeep Wrangler. Sommige eigenaren van deze auto's kregen de indruk een naheffing BPM te kunnen krijgen als de auto met verwijderde soft- of hardtop werd gefotografeerd voor de wegenbelasting. Suzuki-importeur Nimag is over deze kwestie in overleg getreden met het hoofd van de afdeling BPM-regeling van de directie Douane in Rotterdam. Deze heeft verzekerd dat auto's op grijs kenteken geleverd voor 1 januari zonder problemen 'open' gereden mogen worden en dat nooit en te nimmer een naheffing zal volgen. Alleen gaan rijders met ingang van 1 januari 1995 het hogere tarief voor de wegenbelasting betalen, het tarief wat nu al geldt een dubbele carburateur, die samen met een aantal andere kleine wijzigingen zorgde voor een vermogen van 50 pk bij 6200 tr/min. Hierdoor was een topsnelheid mogelijk van 145 km/u. Het einde voor de Dyna was op dat moment al in zicht. De ronde vormen raakten uit de mode, zodat het merk genoodzaakt was haar Dyna meer dan een facelift te geven. Zo verscheen op de Parijse autotentoonstelling van 1959 de Panhard PL17. In deze auto was duidelijk de middensectie van de Dyna te herkennen, terwijl de neus en vooral de achterzijde aanzienlijk vierkanter waren uitgevallen. De letters PL stonden voor Panhard et Levassor, twee pioniers uit de Franse automobielhistorie die al eind vorige eeuw auto's produceerden. Panhard werd aan het einde van haar bestaan overgenomen door krachtbron is goed voor 68 pk, dit in tegenstelling tot de bestaande 1.7 TD van 82 pk. Alle versies van de Astra worden vanaf nu standaard met een bestuurdersairbag geleverd, terwijl een tweede exemplaar aan bijrijderskant tegen een meerprijs van f.800,= kan worden besteld. Het dashboardkastje blijft hierbij volledig in gebruik. De Opel Vectra is er in een Sport-uitvoering met onder meer lichtmetalen velgen, sportstoelen, elektrisch bediende voorportierruiten, breedstralers, hoofdsteunen achterin en elektrisch bediende en verwarmde spiegels. Tot slot heeft ook de Calibra enkele wijzigingen ondergaan. Zo zien we een nieuwe grille en andere lichtmetalen velgen. En dan de prijzen. De Opel Corsa met 1.4 liter 16V-motor is er vanaf f.27.450,=. Opel biedt de Astra als 1.4 aan vanaf f.29.450,= terwijl de 1.6 16V vanaf f.33.150,= voor de deur staat. De soft turbodiesel vervangt de ongeblazen versie en kost f.32.250,=. De Vectra Sport begint bij f .36.950,= en er is al een Calibra vanaf f.54.950,=. Bij de Omega is de CD-uitvoering aanzienlijk in prijs verlaagd. De 2.0i 16V CD komt op f.60.950,= en dat was voorheen zesduizend gulden meer. Ook kan de luxueuze MV6- uitvoering voortaan i turbodiesel worden 1 vanaf f.89.950,=. De officiële introductie van de Audi A8 op de Nederlandse markt is voorlopig uitgesteld tot november dit jaar. Tijdens de Wereldruiterspelen werd de auto voor het eerst aan het publiek getoond. Tegelijk zijn ook de prijzen bekend gemaakt. Audi start haar A8- programma met de 2.8 V6 voor f. 136.989,=. Aan de top staat de A8 4.2 met standaard quattro- ierwielaandrijving en een iptronic versnellingsbak voor f. 183.989,=. Hier tussenin komt de A8 2.8 V6 Quattro voor f.l46.988,=. Het quattro- i is van de laatste ie. Met behulp van een Torsen- tussendifferentieel worden de aandrijfkrachten over voor- en achteras verdeeld, waarbij de wielen met de hoogste tractie automatisch de meeste aandrijfkrachten krijgen De markt voor multi purpose vehicles (MPV's), oftewel ruimtevoertuigen zal in de periode van 1994 tot 1998 in Europa verdrievoudigen tot ruim 400.000 stuks. Sinds de komst van dit type voei de eerste helft van de j< tachtig, is de groei pas op gang gekomen. Toer het marktniveai een aantal dat t 133.000 in 1993.1 slaat vooral aar Zwitserland, waar vorig jaar een marktaandeel van bijna vier procent werd bereikt. Ook in Oostenrijk (2,8 procent). Frankrijk (2,9 Gewicht Dat goldt ook voor de indeling van het interieur. Alle dashboardinstrumenten werden in een ronde klok direct achter het stuurwiel geplaatst. Alle overige bedieningshendels en - knoppen kregen een plaatsje rond de stuurkolom en het dashboard. Maar Panhard ging nog verder. De afstand tussen inzittenden en het dashboard is erg groot, terwijl het geheel met plastic is bekleed. Zeer gunstig bij een ongeval. Verder was de brandstoftank onder de achterbank geplaatst, zeer belangrijk bij een aanrijding van achteren. Wie de gewelfde motorkap opent, staat oog in oog met een miniscuul motortje, een 2 cilinder luchtgekoelde boxer van 850 cc. Deze levert een vermogen van 42 pk en dat blijkt meer dan voldoende voor de niet meer dan 650 kg wegende auto. Maar dat lage gewicht bleef niet Vooral op technisch vlak voert Opel voor het nieuwe modeljaar enkele wijzigingen door. Zo is vanaf nu de eerder aangekondigde 1.6 liter 16- kleps Ecotec-motor van 100 pk voortaan in de Astra en Corsa te vinden. Deze krachtbron is vooral gebouwd op souplesse en een laag verbruik. De motor is gekoppeld aan een close-ratio vijfbak en kan vanaf begin volgend jaar ook als automaat worden besteld. De 1.8 liter 16-klepper uit de Ecotec-familie kennen we al wat langer. Het vermogen is echter teruggebracht van 125 tot 115 pk. Deze ingreep komt ook vooral het brandstofverbruik ten goede. In de Corsa kan vanaf nu de kleine motor uit de Ecotec- reeks worden besteld. Het gaat hier om een 1.4 liter 16- klepper met een vermogen van 90 pk. Uiteraard neemt deze motor de plaats in van de oude 1.4 Si-motor. Ook hier zien we een close-ratio vijf bal of een automaat. Het spreekt voor zich dat deze motor aan de emissie-eisen voor 1996 voldoet. De Opel Corsa is voortaan verkrijgbaar met twee full- size airbags. Bij de Combo met witte carrosseriekleur wordt het dak boven de cabine inmiddels standaard meegespoten. Nieuw is ook de zogenaamde soft turbodiesel in de Astra. Door een lagere turbodruk wordt een hoge trekkracht bij een laag toerental bereikt. De "De windtunnel zorgt ervoor dat de meeste auto's tegenwoordig veel op elkaar lijken", is een veelgehoorde uitspraak. Als we enkele decennia terugblikken, zien we inderdaad een veel rijkere flora aan afwijkende automodellen. Een zeer goed voorbeeld is de Panhard Dyna, een auto die nog maar bij weinigen bekend is, maar zijn tijd ver vooruit was. gehandhaafd. Vanaf 1956 vervaardigde Panhard haar Dyna voor een deel uit gewoon plaatwerk, alleen de motorkap, kofferklep en portieren bleven van aluminium. Over de gewichtstoename met 100 kg, werd het liefst gezwegen. Dat zelfde deed zich een jaar later voor. De hele auto werd uit gewoon plaatstaal gemaakt en viel nog eens 100 kg zwaarder uit. Ten gevolge van de gewichtstoename kreeg de Dyna andere schokdempers en werd een groter stuurwiel gemonteerd om de hogere stuurkrachten te compenseren. Ook kreeg de auto grotere achterlichten zoals de hier getoonde Grand Standing. Begin september werd de nieuwe Alfa 145 als opvolger van de 33 geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Toch zullen enthousiaste kopers een maand langer op hun auto moeten wachten. Bij de eerste produktie-exemplaren zijn problemen opgetreden met betrekking tot de synchromessen van de versnellingsbakken. Door deze problemen voldoen de eerste auto's niet aan de kwaliteitseisen die door Alfa worden gesteld. Daarom worden in de fabriek enkele veranderingen doorgevoerd, waardoor de auto uiteindelijk pas vanaf 15 oktober aanstaande in heel Europa kan worden uitgeleverd. kale koets kwam zo tot een totaalgewicht van niet meer dan 98,5 kg. Een ander voorbeeld is een voorportier van 9 kg. Door de manier waarop de Dyna in elkaar werd gezet, kon de produktieband aanmerkelijk worden ingekort. Het model was bij zo afwijkend, dat h Carburateur Naast de verschillende uitvoeringen van de vierdeurs sedan, kwam de Dyna ook als zeer luxueuze cabriolet met een uitrusting vergelijkbaar aan de Grand Standing. Een tweedeurs cabriolet met volledig neer te klappen kap, vier neerdraaibare zijruiten en een in twee kleuren uitgevoerde carrosserie. Voorts was de Dyna ook verkrijgbaar met een Ferlec automatische koppeling. Men moest in deze auto nog wel schakelen, maar het koppelingspedaal was komen te vervallen. In 1959 werd de Dyna motorisch eens goed aangepakt. De kleine 850 cc krachtbron werd voorzien van XUTO'S ..4.750,-1985 .5.950,-1984 .5.250,-.... 1983 .6.950,-.... 1986 .7.250,-.... 1987 .9.750,-.... 1987 1.750,-.... 1987 .7.900,-.... 1986 .7.950,-.... 1988 .7.950,-.... 1987 .7.750,-.... 1987 .4.950,-.... 1985 zijn ongebruikelijke, maar technisch zeer vooruitstrevende oplossingen, had zich ten doel gesteld een sierlijk gelijnde vierdeurs sedan te maken met plaats voor zes volwassen personen met een redelijke hoeveelheid bagage. Met volle belading moest de auto 130 km/u kunnen halen met de kleine 850 cc luchtgekoelde boxer uit de oude Dyna. Om dit te kunnen verwezenlijken kwam men ertoe om de carrosserie volledig uit aluminium te gaan maken. De eerst even moest wennen. Door de ronde lijnen werd een gunstige stroomlijn bereikt, iets wat bij veel andere merken veel later pas ging spelen. We vinden in, op en aan de Dyna een aantal op dit moment zeer gebruikelijk zaken, die echter half jaren vijftig nog lang niet op alle auto's te vinden waren. Denk bijvoorbeeld eens aan een mistlamp midden boven het nummerbord, een achteruitrijlamp, vier richtingaanwijzers en een automatische hoogteregeling van de koplampen afhankelijk van de belading. Maar ook een ruitesproeier was in 1954 eerder uitzondering dan regel. Door deze goede verlichting was Panhard één van de eerste merken die aan veiligheid dacht. Voor ons staat niet zomaar een Panhard Dyna, het is een Grand Standing, de meest luxueuze uitvoering. Dit is duidelijk te zien aan de witte flankversiering en het eveneens witte dak. Verder is de auto rijkelijk aangekleed met chromen of aluminium lijstjes en biesjes. toebedeeld. Verder zorgt EDS ervoor dat bij wegrijden onder extreme omstandigheden

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27