CITROEN EVASION VSX n 1 Definitie voor ruimte HYUNDAI EXCEL E) 18 september: Koepelbeurs INbv Lagere Koreaanse export naar VS 18 september: Autospeedway IONS s; PAS| H idfant =n i O. DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 3 idiant l-'87 idiant l-'93 sseri« stelli □laxybl. ardic noke st. 3'91 5-'9O 08-'93 IEUW' >od 3'91 Vervolg van pagina 1 enor doe motor innen verder torna soeke A U T O E S T T in lijn 98 cc ig: 86 x 86 150 pk bij 5300 5- '94 6- '87 2'85 9-'9O 9-'92 3'92 2'94 2'94 i worden optionele dat aan act its kan worden rve rorden 11-'90 9'91 i in leer ood vit IATIONALE KUTO IENBEEK 144 deze ide 1.3 L 10-'91 l-'92 4-'92 ilauwm. D0d st all j de s lijst staat Lexus turn. >od x>d rijs rit Comfortabel De bagageruimte varieert uiteraard met het aantal ris beproefde i starre as lagarmen en Een 235 Nm bij 2500 tr/min sngte 4,454 11,834 meter isdonksveer wordt dit fehouden op zondag 18 moer as. epelbeurs trekt mk, steller, ran J. D. tlleen nog stof- en Ook een sre ratozilver De jaarlijkse ruilbeurs voor miniatuurauto's in het Nationaal Automobielmuseum in Raams Jaar gehou. september Deze Koept auto's kosten f.26.795,= (1.3) en f.30.995,= (1.5). De 1.3 GS sedan komt op f.27.495,= terwijl voor f.30.995,= de 1.5 GS wordt voorgereden met stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendeling, elektrische antenne en elektrisch bediende voorportierruiten. Tot slot zijn er afhankelijk van de standaarduitrusting nog enkele opties, die in één pakket verenigd zijn. Het gaat hier dan om een airbag en ABS. Bovendien is de 1.5 motor te koppelen aan een automatische transmissie. De 3-deurs wordt geleverd als 1.5 LS en de sedan als 1.5 GS voor respectievelijk f.27.995,= en f.31.995,=. 1^ ig ten rentie S' 1$ Deze maand wordt het aanbod in het segment ruimte-auto's stevig uitgebreid. Zowel Peugeot. Fiat als Citroën brengen hun gezamenlijk ontwikkelde auto op de markt. Allemaal dragen ze een andere naam, hebben ze een op details afwijkende uitvoering en zijn ze herkenbaar aan hun specifieke grille en achterlichten. Technisch hebben we het echter over identieke produkten. Uit het drietal kozen we de Citroën Evasion. De Koreaanse autofabrikanten zien de export-aantallen naar de Verenigde Staten minder worden. Een topjaar was 1988 toen maar liefst 397.500 eenheden werden afgezet, wat overeenkwam met een marktaandeel van 3,8 procent. Daarna gingen de aantallen flink omlaag: 297.000 in 1989 (3%), 229.000 in 1990 (2,5%), 194.400 in 1991 (2,4%), 156.000 in 1992 (1,9%) en 148.400 vorig jaar wat een marktaandeel opleverde van 1,7 procent. Dit jaar werden in de eerste 6 maanden 80.500 nieuwe auto's vanuit Korea naar de Verenigde Staten verscheept. Een belangrijke oorzaak wordt gezocht in de slechte kwaliteit van de Koreaanse auto's zo'n zes tot zeven jaar geleden, waardoor de merken nu nog steeds kampen met een imago-probleem. Inmiddels wordt echter een goede kwaliteit geboden tegen een nette prijs, alhoewel de kleinere auto's tegenwoordig niet veel betaalbaarder zijn dan hun Japanse of Amerikaanse tegenhangers. Zo is de Chrysler Neon goedkoper dan de Lantra en iets duurder dan de Kia Sephia. Deze laatste biedt echter geen airbag terwijl de Neon er twee heeft. Ook de Amerikaanse Saturn blijkt aantrekkelijker geprijsd te zijn. In de voor de VS zo belangrijke statistieken vc Powers staat Hyundai op de 32ste plaats met Suzuki achter zich als het gaat om c klantentevredenheid. Nummer 1 in deze gevolgd door Infinity en Sati eigen goeddunken worden neergezet. Op deze tweede zitrij kan iedere stoel afzonderlijk een stukje naar voor of naar achter, terwijl ze ook nog over een rail naar voor en achter te verschuiven zijn. Tegen meerprijs kan de Evasion met nog twee extra stoelen worden geleverd, zodat een zevenpersoons auto ontstaat. Ook kan worden gekozen voor het optionele achterbankje, zodat aan acht mensen plaats kan worden geboden. De kunst bij het ontwikkelen van een APV (All Purpose Vehicle) is het scheppen van zoveel mogelijk ruimte op een onderstel van bescheiden afmetingen. De Evasion meet 4,45 meter en is zodoende niet veel langer dan een grotere middenklasser. De breedte van 1,83 meter is echter wel fors. De motor is dwars voorin geplaatst, terwijl vooral de achterwielen zoveel mogelijk op de uiterste hoeken van de auto te vinden zijn. Geen enkel probleem om met deze multipoint ingespoten Excel vlot met het verkeer mee te komen. Naast de 1.5 versie is er echter ook een 1.3 liter 12- klepper, eveneens met multipoint injectie. Het vermogen ligt met 84 pk fractioneel lager, wat ook geldt voor het koppel en de prestaties. De 1.3 komt altijd nog tot een top van 174 km/u en trekt in 12,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Alhoewel de 1.5 in de praktijk wat slagvaardiger overkomt, is de 1.3 liter zeker voldoende in deze auto. elkaar af, wat meestal verklaard wordt door kleine .ixxllen in de uitrusting. Citroen bij f.58.330,= v.e 2.0i X. De Turbo in SX- komt op f.66.770,= -Is luxueuze VSX een ive van f.78.470,= vergt, jovendien de luxueuze Chairs in deze auto sen, moet f.80.970,= op *--J'ge opties lederen ,het Opties De 1.5i GS is bovendien uitgerust met een sportieve spoiler achterop, stuurbekrachtiging en een verstelbare stuurkolom. De 5- deurs Liftback 1.5 GS heeft naast stuurbekrachtiging getint glas, bredere banden en centrale vergrendeling. De Op het circuit De Koningshoeven in Tilburg worden zondag 18 september aanstaande in verschillende klassen wedstrijden verreden voor de Europese Kampioenschappen Autospeedway. Het publiek kan de superstox, hotrods 1600, stockrods, stockcars én bangers aan de start verwachten. Met name zullen de bangers strijden voor de Europese titel. Uiteraard mag gerekend worden op een sterke Engelse vertegenwoordiging. Vooral dit onderdeel belooft een jrm spektakel te worden. De Engelsen zullen er alles aan sen om de titel in eigen land te houden. Uiteraard zullen de Britten ook deelnemen aan de bekende Banger Destruction Derby, de ultime race, die gewonnen wordt door de coureur die er in slaagt, zijn brokstukken het langst in de beweging te houden. Wie eens wil zien hoe je 25 wagens binnen 10 minuten naar de schroothoop kunt rijden, moet aanstaande zondag beslist eens naar de Koningshoeven komen. Evasion blijkt de auto goed te overzien. De neus blijkt bij manouvreren altijd weer korter, dan je dacht. De vele hoofdsteunen achterin belemmeren wel een beetje het zicht. De uitrusting van de VSX is zeer compleet, maar ook het basismodel is niet karig voorzien. Zo heeft iedere Evasion centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch bediende voorportierruiten en getint glas. 994 pagina 2 :L Draaibaar De SX doet daar zaken bij als velours bekleding, armsteunen op de voorstoelen, buitentemperatuurmeter, elektrisch verstelbare buitenspiegels en draaibare voorstoelen. Komen we op het niveau van de VSX dan zien we ABS, lichtmetalen velgen, metaallok, mistlampen en met leer bekleed stuurwiel. Bovendien zijn de ruiten in de schuifdeuren elektrisch te openen, wat ook geldt voor de uitstelbare achterste zijruiten. De turbomotor blijkt niet meer dan normaal met zijn brandstof om te gaan en komt 9 kilometer ver op 1 liter. De prijzen van de Peugeot 806, Fiat Ulysse en Citroen Evasion wijken slechts enkele honderden guldens van dergelijke as kan een behoorlijke belading aan en zorgt toch voor comfortabele rij-eigenschappen. Met name het bochtengedrag is uitstekend en vooral op dit vlak moet de verbetering ten opzichte van de concurrent gezocht worden. Het blijft echter jammer dat Citroën geen versie met een hydractieve vering heeft ontwikkeld. Gezeten op de bok van de stoelen. Zijn alle zitrijen i gebruik dan blijft niet me dan 340 liter nuttige laadruimte over, maar met alleen nog de twee voorstoelen in gebruik neemt dit toe tot 3300 liter. De uitrustingsniveau's luisteren naar de namen X, SX en VSX, waarbij de laatste met zes zogenaamde Captain Chairs kan worden besteld. In dit geval staan er zes comfortabele stoelen in het interieur allemaal voorzien van een hoofdsteun en uitstroomopeningen. Alle versies hebben naast de snelheidsmeter een toerenteller, brandst temperatuurmeter. O, airbag wordt op ieder Evasion standaard gemonteerd alsmede de gordelspanners. Wie probeert de auto te starten hoort een electronisch signaal, de motor electronica wordt namelijk automatisch geblokkeerd als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Links onder het dashboard zit een uitklapbaar paneel waarop een viercijferige pincode moet worden ingetoest. Als het groene lichtje brandt, kan worden gestart. De liftback en sedan kosten respectievelijk f.24.795,= en f.25.495,=. De GS-uitgave kan zowel als 1.3i en 1,5i wc besteld. Zaken als wieldoppen, van binnenuit te openen bagageklep, lange console, in delen neerklapbare achterhar speakers achter, toerent in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en andere bekleding horen hier tot de standaard specificaties. De 3- deurs kost als 1.3 GS f.25.595,= en als 1.5 GS f.28.395,=. jaarlijks vele duizenden bezoekers die op meer dan 250 tafels een gevarieerd aanbod vinden aan miniatuurauto's en documentatiematerialen. Verder is er in de ontvangsthal een expositie van blikken miniatuurauto's en een aantal fraaie diorama's rond de autosport in miniatuur. Bezoekers kur tegen gereduceerd tarief de fraaie collectie echte auto's in het Nationaal Automobielmuseum bezoeken. De beurs aan de Steurweg 2 is geopend van 10.00 tot 16.30 uur. De entreeprijs bedraagt f.4,50 voor volwassenen en f .2,50 voor kinderen tot 13 jaar. De Excel sedan is vanaf half oktober beschikbaar, terwijl de drie- en vijfdeurs een maand later hun opwachting zullen maken. verklaar verschill Zó start Citroen voor de 2.0i X. De uitgave kc terwijl de uitgav Wiebc Captain wil hebbe tafel leggen. Aardige zijn bijvoorbeeld de le bekleding (f.5.000,=), 1 dubbele schuifZ-kanteldak (f.3.000,=) en de elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen (f.4.400,=) Uitvoeringen De vier wielen van de Excel zijn onafhankelijk opgehangen, voor volgens het McPherson-principe. Achter zijn per wiel twee dwarsarmen en een stang in de lengterichting aanwezig. Wat wegligging betreft biedt de Excel precies wat je ervan verwacht. De auto is goedmoedig en comfortabel, maar zou wellicht nog wat straffer afgestemd mogen worden. Het is een typische voorwielaandrijver die het liefste rechtuit blijft rijden. Voor de gemiddelde automobilist voldoet de Excel uitstekend, maar sportieve capriolen moeten er niet mee worden uitgehaald. De besturing gaat ook zonder bekrachtiging licht en direct. De Excel wordt standaard onder meer geleverd met een antenne, derde remlicht, regelbare dashboardverlichting, signaal voor vergeten verlichting, opbergvakken in de portieren, speakers voor, verlichting in de bagageruimte en een tweespaaks stuurwiel. In de’° specificaties wordt alleen i Hyundai Excel hatchback I geleverd. Deze auto wordt echter tegen een zeer scherpe prijs van slechts f.22.995,= aangeboden en daar zal menig concurrent het moeilijk mee hebben. Daarboven zit de LS-uitgave met een achterruitwisser (niet op sedan), tweede buitenspiegel, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en een digitaal klokje. Deze 1.3i LS kost f.23.995,= als hatchback. opklapbare armleuningen. De vloer is helemaal vlak, zodat bij iedere willekeurige combinatie van passagiers en bagage de ruimte zeer optimaal kan worden gebruikt. De achterklep gaat helemaal tot aan de vloer open, zodat de tildrempel laag is. Wel is het bij het instappen via de schuifdeuren oppassen dat men het hoofd niet stoot, omdat de daklijn wat laag is doorgetrokken. Door een goede fijnafstelling van de stoelen kan er voor alle passagiers een prima beenruimte worden rkregen, maar de ofdruimte helemaal hterin wordt al voor mensen boven de 1,80 meter een probleem. Bij de duurdere types zijn de voorstoelen om hun as draaibaar. Het dashboard van de Evasion is zeer ruimtelijk van vormgeving. In een soort van natuurlijke plooi is het instrumentarium opgenomen, geflankeerd door de middelste Futuristisch De Evasion heeft een opmerkelijk rechthoekige carrosserie, dit in tegenstelling tot de relatief bolle Renault Espace en de futuristisch oplopende Pontiac Trans Sport. Bij de Citroen staan motorkap en voorruit niet in eikaars verlengde, waardoor helaas een beetje de indruk van een bestelbusje wordt gewekt. Alle andere uiterlijke details logenstraffen overigens direct deze indruk. De Evasion heeft rechthoekige koplampen en een grille bestaande uit twee koelsleuven. De onderkant I van de voorbumper, de beschermstrips op de flanken en de achterbumper worden bij alle versies in grijs uitgevoerd, deze onderdelen liggen dan ook in eikaars verlengde. De bovenkant van de voorbumper, de spiegelbehuizing en de portierhendels worden in de carrosseriekleur uitgevoerd. Aan het profiel zien we drie grote zijruiten en een klein driehoekig ruitje voor het voorportier. Dit onderdeel moet als stylistisch detail gezien worden, echt veel extra zicht heeft men er niet door. Via de voordeuren biedt de Evasion een zeer royale instap, terwijl daarachter twee forse schuifdeuren te vinden zijn. Via die schuifdeuren wordt de tweede zitrij bereikt, waar in de meeste gevallen drie stoelen zijn geplaatst. Deze stoelen kunnen op vijf plaatsen naar Feestelijk Citroen biedt op dit moment twee motoren. De 2 liter injectiemotor van 123 pk is alleen verkrijgbaar in de basis X-uitgave. Alle andere types hebben de 2 liter turbomotor. Deze uitermate soepele krachtbron levert bij 5300 tr/min zijn maximale vermogen van 150 pk. Het koppel van 235 Nm bij 2500 tr/min is ronduit feestelijk, waardoor de bijna 1550 kg wegende auto uitstekend presteert. De motor levert zijn krachten via een handgeschakelde vijfbak af aan de voorwielen. De versnellingspook is op de middenconsole geplaatst en bedient met kabels de bak. Het schakelen gaat redelijk soepel, al wil af en toe toch nog wel een versnelling weigeren. De topsnelheid van 195 km/u is zeer hoog, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 11 seconden er ook mag zijn. De voorwielen van de Evasion zijn onafhankelijk opgehangen met schroefveren. Achter gekozen voor een bep oplossing van een i met getrokken drac stabilisatorstang. 1 Technische gegevens: Merk en type: Citroen Evasion VSX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 Vermogen: 150 pk bij 5300 tr/min Koppel: Afmetingen: Ier meter, breedte1 Gewicht: 1543 kg Prestaties: topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,6 liter/100 km bij 120 km/u 9,8 liter/100 km/u stadsverkeer 12,8 liter/100 km Prijs: f.78.47Ó,= Wegenbelasting: f.369,= tot f .387,= per 3 mnd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25