CITROEN EVASION VSX
n
1
Definitie
voor ruimte
HYUNDAI EXCEL
E)
18 september: Koepelbeurs
INbv
Lagere Koreaanse
export naar VS
18 september:
Autospeedway
IONS
s;
PAS|
H
idfant
=n
i O.
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 september 1994 - pagina 3
idiant l-'87
idiant l-'93
sseri«
stelli
□laxybl.
ardic
noke st.
3'91
5-'9O
08-'93
IEUW'
>od
3'91
Vervolg van pagina 1
enor
doe
motor
innen verder
torna
soeke
A
U
T
O
E
S
T
T
in lijn
98 cc
ig: 86 x 86
150 pk bij 5300
5- '94
6- '87
2'85
9-'9O
9-'92
3'92
2'94
2'94
i worden
optionele
dat aan act
its kan worden
rve
rorden
11-'90
9'91
i in
leer
ood
vit
IATIONALE
KUTO
IENBEEK
144
deze
ide
1.3 L
10-'91
l-'92
4-'92
ilauwm.
D0d
st all
j de
s lijst staat Lexus
turn.
>od
x>d
rijs
rit
Comfortabel
De bagageruimte varieert
uiteraard met het aantal
ris
beproefde
i starre as
lagarmen en
Een
235 Nm bij 2500 tr/min
sngte 4,454
11,834 meter
isdonksveer wordt dit
fehouden op zondag 18
moer as.
epelbeurs trekt
mk,
steller,
ran J. D.
tlleen nog
stof- en
Ook een
sre
ratozilver
De jaarlijkse ruilbeurs voor
miniatuurauto's in het
Nationaal
Automobielmuseum in
Raams
Jaar gehou.
september
Deze Koept
auto's kosten f.26.795,= (1.3) en
f.30.995,= (1.5). De 1.3 GS sedan
komt op f.27.495,= terwijl voor
f.30.995,= de 1.5 GS wordt
voorgereden met
stuurbekrachtiging, getint
glas, centrale vergrendeling,
elektrische antenne en
elektrisch bediende
voorportierruiten. Tot slot zijn
er afhankelijk van de
standaarduitrusting nog
enkele opties, die in één
pakket verenigd zijn. Het gaat
hier dan om een airbag en
ABS. Bovendien is de 1.5 motor
te koppelen aan een
automatische transmissie. De
3-deurs wordt geleverd als 1.5
LS en de sedan als 1.5 GS voor
respectievelijk f.27.995,= en
f.31.995,=.
1^
ig ten
rentie
S' 1$
Deze maand wordt het aanbod in het segment
ruimte-auto's stevig uitgebreid. Zowel Peugeot.
Fiat als Citroën brengen hun gezamenlijk
ontwikkelde auto op de markt. Allemaal dragen ze
een andere naam, hebben ze een op details
afwijkende uitvoering en zijn ze herkenbaar aan
hun specifieke grille en achterlichten. Technisch
hebben we het echter over identieke produkten.
Uit het drietal kozen we de Citroën Evasion.
De Koreaanse autofabrikanten zien de export-aantallen
naar de Verenigde Staten minder worden. Een topjaar
was 1988 toen maar liefst 397.500 eenheden werden
afgezet, wat overeenkwam met een marktaandeel van 3,8
procent. Daarna gingen de aantallen flink omlaag:
297.000 in 1989 (3%), 229.000 in 1990 (2,5%), 194.400 in 1991
(2,4%), 156.000 in 1992 (1,9%) en 148.400 vorig jaar wat een
marktaandeel opleverde van 1,7 procent. Dit jaar werden
in de eerste 6 maanden 80.500 nieuwe auto's vanuit Korea
naar de Verenigde Staten verscheept. Een belangrijke
oorzaak wordt gezocht in de slechte kwaliteit van de
Koreaanse auto's zo'n zes tot zeven jaar geleden,
waardoor de merken nu nog steeds kampen met een
imago-probleem. Inmiddels wordt echter een goede
kwaliteit geboden tegen een nette prijs, alhoewel de
kleinere auto's tegenwoordig niet veel betaalbaarder zijn
dan hun Japanse of Amerikaanse tegenhangers. Zo is de
Chrysler Neon goedkoper dan de Lantra en iets duurder
dan de Kia Sephia. Deze laatste biedt echter geen airbag
terwijl de Neon er twee heeft. Ook de Amerikaanse Saturn
blijkt aantrekkelijker geprijsd te zijn.
In de voor de VS zo belangrijke statistieken vc
Powers staat Hyundai op de 32ste plaats met
Suzuki achter zich als het gaat om c
klantentevredenheid. Nummer 1 in deze
gevolgd door Infinity en Sati
eigen goeddunken worden
neergezet. Op deze tweede
zitrij kan iedere stoel
afzonderlijk een stukje naar
voor of naar achter, terwijl ze
ook nog over een rail naar
voor en achter te verschuiven
zijn. Tegen meerprijs kan de
Evasion met nog twee extra
stoelen worden geleverd,
zodat een zevenpersoons auto
ontstaat. Ook kan worden
gekozen voor het optionele
achterbankje, zodat aan acht
mensen plaats kan worden
geboden.
De kunst bij het ontwikkelen
van een APV (All Purpose
Vehicle) is het scheppen van
zoveel mogelijk ruimte op een
onderstel van bescheiden
afmetingen. De Evasion meet
4,45 meter en is zodoende niet
veel langer dan een grotere
middenklasser. De breedte
van 1,83 meter is echter wel
fors. De motor is dwars voorin
geplaatst, terwijl vooral de
achterwielen zoveel mogelijk
op de uiterste hoeken van de
auto te vinden zijn.
Geen enkel probleem om met
deze multipoint ingespoten
Excel vlot met het verkeer mee
te komen. Naast de 1.5 versie
is er echter ook een 1.3 liter 12-
klepper, eveneens met
multipoint injectie. Het
vermogen ligt met 84 pk
fractioneel lager, wat ook
geldt voor het koppel en de
prestaties. De 1.3 komt altijd
nog tot een top van 174 km/u
en trekt in 12,8 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u. Alhoewel de 1.5 in de
praktijk wat slagvaardiger
overkomt, is de 1.3 liter zeker
voldoende in deze auto.
elkaar af, wat meestal
verklaard wordt door kleine
.ixxllen in de uitrusting.
Citroen bij f.58.330,=
v.e 2.0i X. De Turbo in SX-
komt op f.66.770,=
-Is luxueuze VSX een
ive van f.78.470,= vergt,
jovendien de luxueuze
Chairs in deze auto
sen, moet f.80.970,= op
*--J'ge opties
lederen
,het
Opties
De 1.5i GS is bovendien
uitgerust met een sportieve
spoiler achterop,
stuurbekrachtiging en een
verstelbare stuurkolom. De 5-
deurs Liftback 1.5 GS heeft
naast stuurbekrachtiging
getint glas, bredere banden
en centrale vergrendeling. De
Op het circuit De Koningshoeven in Tilburg worden zondag
18 september aanstaande in verschillende klassen
wedstrijden verreden voor de Europese Kampioenschappen
Autospeedway. Het publiek kan de superstox, hotrods 1600,
stockrods, stockcars én bangers aan de start verwachten.
Met name zullen de bangers strijden voor de Europese titel.
Uiteraard mag gerekend worden op een sterke Engelse
vertegenwoordiging. Vooral dit onderdeel belooft een
jrm spektakel te worden. De Engelsen zullen er alles aan
sen om de titel in eigen land te houden. Uiteraard zullen
de Britten ook deelnemen aan de bekende Banger
Destruction Derby, de ultime race, die gewonnen wordt door
de coureur die er in slaagt, zijn brokstukken het langst in de
beweging te houden. Wie eens wil zien hoe je 25 wagens
binnen 10 minuten naar de schroothoop kunt rijden, moet
aanstaande zondag beslist eens naar
de Koningshoeven komen.
Evasion blijkt de auto goed te
overzien. De neus blijkt bij
manouvreren altijd weer
korter, dan je dacht. De vele
hoofdsteunen achterin
belemmeren wel een beetje
het zicht. De uitrusting van de
VSX is zeer compleet, maar
ook het basismodel is niet
karig voorzien. Zo heeft iedere
Evasion centrale
vergrendeling met
afstandbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten en
getint glas.
994 pagina 2
:L
Draaibaar
De SX doet daar zaken bij als
velours bekleding,
armsteunen op de
voorstoelen,
buitentemperatuurmeter,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels en draaibare
voorstoelen. Komen we op het
niveau van de VSX dan zien
we ABS, lichtmetalen velgen,
metaallok, mistlampen en
met leer bekleed stuurwiel.
Bovendien zijn de ruiten in de
schuifdeuren elektrisch te
openen, wat ook geldt voor de
uitstelbare achterste zijruiten.
De turbomotor blijkt niet meer
dan normaal met zijn
brandstof om te gaan en komt
9 kilometer ver op 1 liter.
De prijzen van de Peugeot 806,
Fiat Ulysse en Citroen
Evasion wijken slechts enkele
honderden guldens van
dergelijke as kan een
behoorlijke belading aan en
zorgt toch voor comfortabele
rij-eigenschappen. Met name
het bochtengedrag is
uitstekend en vooral op dit
vlak moet de verbetering ten
opzichte van de concurrent
gezocht worden. Het blijft
echter jammer dat Citroën
geen versie met een
hydractieve vering heeft
ontwikkeld.
Gezeten op de bok van de
stoelen. Zijn alle zitrijen i
gebruik dan blijft niet me
dan 340 liter nuttige
laadruimte over, maar met
alleen nog de twee
voorstoelen in gebruik neemt
dit toe tot 3300 liter.
De uitrustingsniveau's
luisteren naar de namen X, SX
en VSX, waarbij de laatste
met zes zogenaamde Captain
Chairs kan worden besteld. In
dit geval staan er zes
comfortabele stoelen in het
interieur allemaal voorzien
van een hoofdsteun en
uitstroomopeningen. Alle
versies hebben naast de
snelheidsmeter een
toerenteller, brandst
temperatuurmeter. O,
airbag wordt op ieder
Evasion standaard
gemonteerd alsmede de
gordelspanners. Wie probeert
de auto te starten hoort een
electronisch signaal, de motor
electronica wordt namelijk
automatisch geblokkeerd als
de sleutel uit het contact
wordt gehaald. Links onder
het dashboard zit een
uitklapbaar paneel waarop
een viercijferige pincode moet
worden ingetoest. Als het
groene lichtje brandt, kan
worden gestart.
De liftback en sedan kosten
respectievelijk f.24.795,= en
f.25.495,=. De GS-uitgave kan
zowel als 1.3i en 1,5i wc
besteld. Zaken als
wieldoppen, van binnenuit te
openen bagageklep, lange
console, in delen
neerklapbare achterhar
speakers achter, toerent
in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel en andere
bekleding horen hier tot de
standaard specificaties. De 3-
deurs kost als 1.3 GS f.25.595,=
en als 1.5 GS f.28.395,=.
jaarlijks vele duizenden
bezoekers die op meer dan 250
tafels een gevarieerd aanbod
vinden aan miniatuurauto's
en documentatiematerialen.
Verder is er in de
ontvangsthal een expositie
van blikken miniatuurauto's
en een aantal fraaie
diorama's rond de autosport
in miniatuur.
Bezoekers kur
tegen gereduceerd tarief de
fraaie collectie echte auto's in
het Nationaal
Automobielmuseum
bezoeken.
De beurs aan de Steurweg 2 is
geopend van 10.00 tot 16.30
uur.
De entreeprijs bedraagt f.4,50
voor volwassenen en f .2,50
voor kinderen tot 13 jaar.
De Excel sedan is vanaf half
oktober beschikbaar, terwijl
de drie- en vijfdeurs een
maand later hun opwachting
zullen maken.
verklaar
verschill
Zó start Citroen
voor de 2.0i X. De
uitgave kc
terwijl de
uitgav
Wiebc
Captain
wil hebbe
tafel leggen. Aardige
zijn bijvoorbeeld de le
bekleding (f.5.000,=), 1
dubbele schuifZ-kanteldak
(f.3.000,=) en de elektrisch
verstelbare en verwarmde
voorstoelen (f.4.400,=)
Uitvoeringen
De vier wielen van de Excel
zijn onafhankelijk
opgehangen, voor volgens het
McPherson-principe. Achter
zijn per wiel twee
dwarsarmen en een stang in
de lengterichting aanwezig.
Wat wegligging betreft biedt
de Excel precies wat je ervan
verwacht. De auto is
goedmoedig en comfortabel,
maar zou wellicht nog wat
straffer afgestemd mogen
worden. Het is een typische
voorwielaandrijver die het
liefste rechtuit blijft rijden.
Voor de gemiddelde
automobilist voldoet de Excel
uitstekend, maar sportieve
capriolen moeten er niet mee
worden uitgehaald. De
besturing gaat ook zonder
bekrachtiging licht en direct.
De Excel wordt standaard
onder meer geleverd met een
antenne, derde remlicht,
regelbare
dashboardverlichting,
signaal voor vergeten
verlichting, opbergvakken in
de portieren, speakers voor,
verlichting in de
bagageruimte en een
tweespaaks stuurwiel. In de’°
specificaties wordt alleen i
Hyundai Excel hatchback I
geleverd. Deze auto wordt
echter tegen een zeer scherpe
prijs van slechts f.22.995,=
aangeboden en daar zal
menig concurrent het moeilijk
mee hebben. Daarboven zit de
LS-uitgave met een
achterruitwisser (niet op
sedan), tweede buitenspiegel,
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels en een
digitaal klokje. Deze 1.3i LS
kost f.23.995,= als hatchback.
opklapbare armleuningen. De
vloer is helemaal vlak, zodat
bij iedere willekeurige
combinatie van passagiers en
bagage de ruimte zeer
optimaal kan worden
gebruikt. De achterklep gaat
helemaal tot aan de vloer
open, zodat de tildrempel
laag is. Wel is het bij het
instappen via de
schuifdeuren oppassen dat
men het hoofd niet stoot,
omdat de daklijn wat laag is
doorgetrokken. Door een
goede fijnafstelling van de
stoelen kan er voor alle
passagiers een prima
beenruimte worden
rkregen, maar de
ofdruimte helemaal
hterin wordt al voor
mensen boven de 1,80 meter
een probleem. Bij de duurdere
types zijn de voorstoelen om
hun as draaibaar.
Het dashboard van de
Evasion is zeer ruimtelijk van
vormgeving. In een soort van
natuurlijke plooi is het
instrumentarium opgenomen,
geflankeerd door de
middelste
Futuristisch
De Evasion heeft een
opmerkelijk rechthoekige
carrosserie, dit in
tegenstelling tot de relatief
bolle Renault Espace en de
futuristisch oplopende
Pontiac Trans Sport. Bij de
Citroen staan motorkap en
voorruit niet in eikaars
verlengde, waardoor helaas
een beetje de indruk van een
bestelbusje wordt gewekt.
Alle andere uiterlijke details
logenstraffen overigens direct
deze indruk. De Evasion heeft
rechthoekige koplampen en
een grille bestaande uit twee
koelsleuven. De onderkant
I van de voorbumper, de
beschermstrips op de flanken
en de achterbumper worden
bij alle versies in grijs
uitgevoerd, deze onderdelen
liggen dan ook in eikaars
verlengde. De bovenkant van
de voorbumper, de
spiegelbehuizing en de
portierhendels worden in de
carrosseriekleur uitgevoerd.
Aan het profiel zien we drie
grote zijruiten en een klein
driehoekig ruitje voor het
voorportier. Dit onderdeel
moet als stylistisch detail
gezien worden, echt veel extra
zicht heeft men er niet door.
Via de voordeuren biedt de
Evasion een zeer royale
instap, terwijl daarachter
twee forse schuifdeuren te
vinden zijn. Via die
schuifdeuren wordt de tweede
zitrij bereikt, waar in de
meeste gevallen drie stoelen
zijn geplaatst. Deze stoelen
kunnen op vijf plaatsen naar
Feestelijk
Citroen biedt op dit moment
twee motoren. De 2 liter
injectiemotor van 123 pk is
alleen verkrijgbaar in de
basis X-uitgave. Alle andere
types hebben de 2 liter
turbomotor. Deze uitermate
soepele krachtbron levert bij
5300 tr/min zijn maximale
vermogen van 150 pk. Het
koppel van 235 Nm bij 2500
tr/min is ronduit feestelijk,
waardoor de bijna 1550 kg
wegende auto uitstekend
presteert. De motor levert zijn
krachten via een
handgeschakelde vijfbak af
aan de voorwielen. De
versnellingspook is op de
middenconsole geplaatst en
bedient met kabels de bak.
Het schakelen gaat redelijk
soepel, al wil af en toe toch
nog wel een versnelling
weigeren. De topsnelheid van
195 km/u is zeer hoog, terwijl
de acceleratie van 0 tot 100 in
11 seconden er ook mag zijn.
De voorwielen van de Evasion
zijn onafhankelijk
opgehangen met
schroefveren. Achter
gekozen voor een bep
oplossing van een i
met getrokken drac
stabilisatorstang. 1
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen Evasion
VSX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86
Vermogen: 150 pk bij 5300
tr/min
Koppel:
Afmetingen: Ier
meter, breedte1
Gewicht: 1543 kg
Prestaties: topsnelheid 195
km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,6
liter/100 km
bij 120 km/u 9,8 liter/100 km/u
stadsverkeer 12,8 liter/100 km
Prijs: f.78.47Ó,=
Wegenbelasting:
f.369,= tot f .387,= per 3 mnd.